خانه / دسته‌بندی نشده / حکم شرعی تماشای شبکه‌ های ماهواره‌ ای خريد و فروش ديش (بشقاب) ماهواره از نظر مراجع تقلید

حکم شرعی تماشای شبکه‌ های ماهواره‌ ای خريد و فروش ديش (بشقاب) ماهواره از نظر مراجع تقلید

در این پست از سایت antique-book-treasure.ir حکم شرعی تماشای شبکه‌ های ماهواره‌ ای خريد و فروش ديش (بشقاب) ماهواره از نظر مراجع تقلید را برای شما عزیزان قرار دادیم . خرید و فروش ماهواره و بشقاب و دیش و ریسیور ماهواره و همچنین دیدن و تماشای شبکه ها و کانال های ماهواره ای از نظر مراجع تقلید و علمای اسلام چه حکمی دارد ؟از دیدگاه مراجع تقلید حکم شرعی تماشای شبکه های ماهواره ای خارجی و کانال های لخت و نیمه لخت و پورنو زنان آیا حرام است ؟ در ادامه مظلب حکم شرعی مراجع تقلید را درباره نگاه کردن دیدن و تماشای شبکه ها و کانال های ماهواره ای و همچنین خرید و فروش تعمیر و نصب دیش و بشقاب های ماهواره ای را مشاهده خواهید کرد .

خرید و نصب آنتن هاى ماهواره اى در منازل چه حکمى دارد؟
خرید و نصب آنتن هاى ماهواره اى در منازل چه حکمى دارد؟

حکم شرعی تماشای شبکه‌ های ماهواره‌ ای خريد و فروش ديش (بشقاب) ماهواره از نظر مراجع تقلید,خرید و نصب آنتن هاى ماهواره اى در منازل چه حکمى دارد؟,حکم شرعی دیدن و تماشای شبکه های ماهواره ای از نظر مراحع تقلید,آیا داشتن ماهواره و دیش و بشقاب ماهواره ای گناه و حرام است؟,ایا نگاه کردن و تماشای ماهواره حرام و گناه است؟,ایا خرید و فروش و نصب ماهواره و تماشای شبکه های ماهواره ای حرام و گناه است؟,آیا نگاه کردن به زنان لخت و نیمه لخت و شبکه های پورنو زنان در ماهواره حرام است و گناه دارد؟,شبکه های لخت و نیمه لخت و پورنو ماهواره ای,خرید و فروش ماهواره و دیش و بشقاب ماهواره چه حکمی دارد؟,حکم شرعی نصب ماهواره و تعمیر ماهواره از نظر مراجع تقلید,احکام و مسائل شرعی شبکه های ماهواره ای,حکم شرعی دیدن و تماشای فیلمهای مبتذل جنسی و مستهجن در شبکه های ماهواره ای چیست؟,فیلم های لخت و مبتذل و جنسی مستهجن زن و مرد در شبکه های ماهواره ای,حکم شرعی دیدن زنان و مردان نامحرم با پوشش لخت در شبکه های ماهواره ای

حکم شرعی تماشای شبکه‌ های ماهواره‌ ای خريد و فروش ديش (بشقاب) ماهواره از نظر مراجع تقلید

این روزها به هر طرف که سر بچرخانیم و پشت بام و بالکن خانه‌ها را که نگاه کنیم، به طور حتم چشممان به دیش های بزرگ و آهنین ماهواره می خورد. دیش‌هایی که در یکی – دو دهه اخیر بر روی برخی از منازل شهر جا خوش کرده اند و جُنگی رنگارنگ از فیلم‌ها، سریال‌ها، آهنگ‌ها و اخبار آن ور آبی را به صاحبانشان ارائه می‌دهند. در باب خوبی‌ها و بدی‌های ماهواره سخنان فراوانی گفته شده است، اما در این گزارش ما قصد داریم خرید و فروش و تماشای آن را از منظر شرع و مراجع عظام تقلید بررسی کنیم.
آیت‌الله خامنه‌ای:
آیا خرید و نگهداری و استفاده از دستگاه گیرنده برنامه‏‌های تلویزیونی از ماهواره جایز است؟ و اگر دستگاه گیرنده مجانی به دست انسان برسد چه حکمی دارد؟
دستگاه آنتن ماهواره‏اى از اين جهت که صرفاً وسيله‏‌اى براى دريافت برنامه‌‏هاى تلويزيونى است که هم برنامه‌‏هاى حلال دارد و هم برنامه‌‏هاى حرام، حکم آلات مشترک را دارد. لذا خريد و فروش و نگهدارى آن براى استفاده در امور حرام، حرام است و براى استفاده‌‏هاى حلال جايز است. ولى چون اين وسيله براى کسى که آن را در اختيار دارد زمينه دريافت برنامه‌‏هاى حرام را کاملاً فراهم مى‏‌کند و گاهى نگهدارى آن مفاسد ديگرى را نيز در بر دارد، خريد و نگهدارى آن جايز نيست مگر براى کسى که به خودش مطمئن است که استفاده حرام از آن نمى‏‌کند و بر تهيه و نگهدارى آن در خانه‌‏اش مفسده‏‌اى هم مترتّب نمى‌‏شود. لکن اگر قانونى در اين مورد وجود داشته باشد بايد مراعات گردد.
شغل ما تعمیر دستگاههای گیرنده برنامه‏های رادیو و تلویزیونی است، در این اواخر مراجعات زیادی برای نصب قطعات و تعمیر آنتن‏های ماهواره‏ای صورت می‏گیرد، تکلیف ما در این‌باره چیست؟ خرید و فروش قطعات آنها چه حکمی دارد؟
اگر از اين دستگاه براى امور حرام استفاده شود که غالباً همينطور است و يا شما علم داشته باشيد به اينکه کسى که قصد تهيه آنتن ماهواره‏‌اى را دارد، براى امور حرام از آن استفاده مى‏‌کند، خريد و فروش و نصب قطعات و راه‌‏اندازى و تعمير و فروش قطعات آن جايز نيست.
اگر آنتن ماهواره‌‏ای علاوه بر دریافت کانالهای جمهوری اسلامی، اخبار و بعضی از برنامه‏‌های مفید کشورهای عربی و خلیج فارس و همه کانالهای غربی و فاسد را دریافت کند چه حکمی دارد؟
معيار جواز استفاده از اين دستگاه براى گرفتن برنامه‏‌هاى کانالهاى تلويزيونى، همان است که قبلاً گذشت بدون اينکه بين کانالهاى غربى و غير آن تفاوتى وجود داشته باشد.
استفاده از آنتن ماهواره‌‏ای برای آگاهی از برنامه‏های علمی یا قرآنی و مانند آن که از طریق ماهواره توسط دولتهای غربی یا کشورهای مجاور خلیج فارس و غیر آنها پخش می‏‌شوند چه حکمی دارد؟
استفاده از اين دستگاه براى ديدن و شنيدن برنامه‏‌هاى علمى يا قرآنى و مانند آن، هرچند فى‏‌نفسه مانعى ندارد، ولى به دليل اين که برنامه‏‌هايى که از طريق ماهواره توسط دولتهاى غربى و بيشتر کشورهاى همسايه پخش مى‏‌شوند، غالباً در بردارنده آموزش افکار گمراه‏‌کننده و تحريف حقايق و همچنين برنامه‏‌هاى لهو و فساد هستند و حتّى مشاهده برنامه‏‌هاى علمى يا قرآن ازطريق آنها موجب وقوع در فساد و ارتکاب حرام مى‏‌گردد، بنا بر اين شرعاً استفاده از آنتن‏هاى مذکور براى ديدن آن برنامه‌‏ها حرام است مگر آنکه برنامه‏‌هاى مفيد علمى يا قرآنى محض باشند و مشاهده آنها مستلزم هيچ فساد يا ابتلا به عمل حرامى نباشد، البته اگر قانونى باشد بايد مراعات شود.
آیت‌الله مکارم شیرازی:
نظر شما درباره ماهواره و استفاده از آن چیست؟
با توجه به اینکه برنامه های ماهواره غالباً برنامه های فاسد یا آمیخته با فساد است استفاده از آن جائز نیست.
حکم کسب درآمد از طریق خرید و فروش و نصب ماهواره چیست؟
آوردن اين گونه وسايل در منازل که غالباً موجب فساد است جايز نيست و خريد و فروش و گرفتن اجرت باب نصب آن نیز حرام است.
آيا جايز است بر پشت بام مسجد جامع شهر آنتن ماهواره نصب كرد، و به ازاى آن ماهيانه اجاره دريافت نمود؟
نصب آنتن ماهواره بر پشت بام مسجد به هيچ وجه جايز نيست.
من یک دستگاه رسیور ماهواره خریداری نموده ام و بعد از خرید متوجه حرام بودن آن شده ام. صاحب آن هم پس نمی گیرد. تکلیف چیست؟ آیا می توانم آن را بفروشم یا هدیه بدهم؟ آیا می توانم آن را به کسی بدهم و در قبال آن کالایی دیگر بگیرم؟
تنها به اشخاص یا نهادهایی می توانید بفروشید که مجاز در استفاده از ماهواره باشند.
آیا کمک مالی به شبکه های ماهواره ای که در جهت گسترش معارف تلاش میکنند جایز است ؟
در صورتیکه فعالیت آنها در جهت ترویج و گسترش معارف اسلامی است کمک به آنها اشکالی ندارد.
لطفاً بفرمایید که خرید ماهواره برای مصرف ماهواره استانی که تنها شبکه های استان های ایران و شبکه های ایرانی را می گیرد چه حکمی دارد؟
استفاده از ماهواره به منظور دریافت شبکه های استانی در صورتی جایز است که تنها قابلیت دریافت شبکه های استانی را داشته باشد و دریافت شبکه های خارجی با آن امکان پذیر نباشد .
خرید و نصب آنتن هاى ماهواره اى در منازل چه حکمى دارد؟
آوردن این گونه وسایل در منازل که غالباً موجب فساد است جایز نیست و خرید و فروش آن حرام است.
اینجانب پزشک هستم. آیا مى توانم براى دستیابى به جدیدترین دستاوردهاى علمى پزشکى از ماهواره استفاده کنم؟
در صورتى که مطمئن باشید در منزل شما کسى از آن سوء استفاده نمى کند مانعى ندارد.
سؤال من در مورد استفاده مطلوب (و نه غیر شرعی) از ماهواره است از آنجا که بنا به نیاز شغلی ام ناچارم زبان خارجه یاد بگیرم و اکنون مشغول فراگیری دو زبان انگلیسی و فرانسوی میباشم و از آنجا که اساتید این زبان ها سفارش به دیدن برنامه هایی با گویش های اصلی می کنند چنانچه سعی کنم از برنامه های مفید و غیر فساد انگیز آنان استفاده کنم آیا مجاز به استفاده از ماهواره هستم؟ 
چنین استفاده هایی اشکال ندارد ولی وجود ماهواره در هر خانه بیقین منشأ مفاسدی می شود و به همین دلیل اشکال شرعی دارد چه بهتر که از رادیوهایی استفاده کنید که همان دروس را به زبانهای اصلی ارائه می دهد.
آیت‌الله سیستانی:
در مورد خرید و فروش ماهواره کمی توضیح دهید؟
معظم له نگهداری آن را به کسی که برخودش و یا برخی اعضاء خانواده اش مطمئن نیست که استفاده حرام از آن نبرد اجازه نمی دهد.
با توجه به این که برنامه های ماهواره شامل برنامه های مفید و علمی نیز هست، نظر حضرتعالی در رابطه با خرید و استفاده از ماهواره چیست؟
اگر بیم کشیده شدن خود یا بعضی از خانواده خود به استفاده آن در حرام باشد (مانند نگاه کردن به فیلم های لخت یا نیمه لخت) نگه داری آن جایز نیست.
آیت‌الله سبحانی:
آيا خريد و فروش ديش(بشقاب) ماهواره، حرمت وضعى دارد؟
هرگاه غالب منافع آن حرام باشد، معامله اش صحيح نيست.
*******************************************************
حکم شرعی دیدن فیلمهای مستهجن و مبتذل در شبکه های ماهواره ای و سایتهای اینترنتی چیست ؟

متاسفانه، متاسفانه با پیشرفت های تکنولوژی و وجود شبکه های اجتماعی بی حد و مرز و انتشار تصاویر و کلیپ های مستهجن بسیاری از افراد به این گونه فیلم ها و تصاویر منتشر شده نگاه می کنند و سوالی که برای بسیاری از افراد که به این گونه مسائل و عاقبت خوب و بد آن توجه دارند پیش می آید که حکم شرعی تماشای این گونه فیلم و تصاویر چیست؟

سایت ناز وب در بخش مذهبی بر آن شد تا به این سوال مهم و پاسخ های داده شده توسط مراجع تقلید این بخش را گردآوری کند.

 امروزه برخی از شبکه های ماهواره ای و یکسری از سایت ها دسترسی به فیلم و عکس های مبتذل را بسیاری از جوانان راحت کرده اند. که این موضوع در اغلب موارد باعث انحراف شخصیتی فرد مورد نظر و درگیر کردن روح و فکر با دیدن صحنه های مبتذل و مستهجن شده است. اما برخی از افراد به دلایل گوناگون نیاز حتمی به دیدن چنین صحنه هایی دارند. اما از منظر اسلام و فقها آیا ایرادی دارد یا خیر؟ برای دانستن حکم شرعی این موضوع مطالب زیر نظر چند نفر از فقها و مراجع تقلید را به اطلاع شما میرساند.

مشاهده تصاویر و فیلم‌های غیراخلاقی در صورتی که موجب تحریک شده و شهوت‌انگیز باشند، طبق نظر همه فقها و علمای دینی حرام است، اما اگر این کار به دستور پزشک انجام شود چه حکمی دارد؟ آیا می‌توان این فیلم‌ها را به قصد یادگیری اعمال زفاف نگاه کرد؟ اگر دیدن فیلم‌های مبتذل هیچ اثر سوئی بر فرد نداشته باشد چطور؟ دیدن فیلم‌هایی با تصاویر زنان و مردان عریان یا نیمه عریان همراه با همسر مجاز است یا خیر؟ این‌ها پاره‌ای از سؤالاتی هستند که ممکن است در خصوص حکم شرعی تماشای فیلم‌های غیراخلاقی برای بسیاری از افراد ایجاد شود و ما در این گزارش بر اساس احکام و استفتائات مراجع عظام تقلید به آنها پاسخ می‌دهیم.

آیت‌الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران

سؤال :

نگاه‌کردن به تصویر زن نامحرم و بدون پوشش چه حکمی دارد؟ نگاه‌کردن به‌صورت زن در تلویزیون چه حکمی دارد؟ آیا بین زن مسلمان و غیرمسلمان و بین پخش آن به‌طور مستقیم و یا غیر مستقیم تفاوتی وجود دارد؟

جواب:

نگاه‌کردن به تصوير زن نامحرم، حکم نگاه‌کردن به خود زن نامحرم را ندارد، بنا بر اين اگر نگاه از روى لذّت نبوده و خوف افتادن به گناه نباشد و تصوير هم متعلّق به زن مسلمانى که بيننده آن را مى‌ شناسد نباشد، اشکال ندارد و بنا بر احتياط واجب نبايد به تصوير زن نامحرم که به‌طور مستقيم از تلويزيون پخش مى‌شود، نگاه کرد ولى در پخش غيرمستقيم تلويزيونى اگر ريبه و خوف افتادن به گناه نباشد، نگاه‌کردن اشکال ندارد.

سؤال :

آیا دیدن تصاویر زنان برهنه و نیمه برهنه در فیلمهای سینمایی و غیر آن، در صورتی که آنان را نشناسیم، جایز است؟

جواب:

نگاه ‌کردن به فيلم‌ها و تصاوير، حکم نگاه‌ کردن به اجنبى را ندارد و در صورتى که از روى شهوت و ريبه نباشد و مفسده‌اى هم بر آن مترتب نشود، شرعاً اشکال ندارد ولى با توجه به اينکه ديدن تصوير برهنه‌اى که شهوت برانگيز است، غالباً از روى شهوت بوده و به همين دليل مقدمه ارتکاب گناه مى ‌باشد، بنا بر اين ديدن آنها حرام است.

سؤال :

بعضی از جوانان به تصاویر مستهجن نگاه می‌ کنند و برای کار خود توجیهات ساختگی ارائه می‌دهند، حکم آن چیست؟ و اگر دیدن این تصاویر مقداری از شهوت انسان را تسکین دهد و در جلوگیری از ارتکاب حرام مؤثر باشد، چه حکمی دارد؟

جواب:

اگر نگاه‌کردن به آن تصاوير به قصد ريبه باشد و يا انسان بداند که منجر به تحريک شهوت او مى‌ شود و يا خوف ارتکاب گناه و مفسده باشد، در اينصورت نگاه‌کردن به آنها حرام است و اين که به خاطر آن انسان به حرام ديگرى نمى ‌افتد، مجوّز ارتکاب فعلى که شرعاً حرام است، نمى ‌باشد.

سؤال :

آیا دیدن فیلمهای شهوت‌ان گیز برای فرد متأهل جایز است؟

جواب:

اگر ديدن آنها به قصد تحريک شهوت باشد و يا موجب تحريک آن شود، جايز نيست.

سؤال :

دیدن فیلمهایی که راه صحیح نزدیکی با زن باردار را آموزش می دهند، برای مردان متأهل، با توجه به اینکه باعث به حرام افتادن آنان نمیشود، چه حکمی دارد؟

جواب:

ديدن اين فيلم‌ها که هميشه بانگاه شهوت برانگيز همراه است، جايز نيست.

سؤال :

دیدن فیلمهای ویدئویی که گاهی تصاویر منحرف کننده‌ای دارند، به قصد نظارت و حذف بخش‌های فاسد آنها برای ارائه به دیگران چه حکمی دارد؟

جواب:

ديدن اين فيلمها اگر به منظور اصلاح فيلم و حذف تصاوير فاسد و گمراه ‌کننده آنها باشد اشکال ندارد بشرط اينکه کسى که اقدام به اين کار مى‌کند مصون از افتادن به حرام باشد.

سؤال :

آیا برای زن و شوهر دیدن فیلمهای ویدئویی جنسی در خانه، جایز است؟ آیا برای فرد مبتلا به قطع نخاع، دیدن این فیلم‌ها به قصد تحریک شهوت و تمکن از نزدیکی با همسرش، جایز است؟

جواب:

برانگيختن شهوت توسط فيلمهاى ويدئويى جنسى جايز نيست.

 آیت‌الله مکارم شیرازی:

سؤال :

نگاه کردن به تصاویر مستهجن در صورتى که هیچ اثر سوئى روى فرد نداشته باشد چه حکمى دارد البته از نظر فقهى مراد است نه از لحاظ اخلاقى؟

جواب:

جایز نیست زیرا تصاویر مستهجن منشأ فساد است.

سؤال :

آیا دیدن فیلمهای مستهجن برای زن وشوهر اشکال دارد ؟

جواب:

جائز نیست و غالبا آثار نامطلوبی در آینده بر زندگی مشترک آنها می گذارد.

سؤال :

من یک جوان متاهل هستم. چهار سال است ازدواج کرده ام. به خاطر مشکل عدم میل جنسی و به تبع آن بچه دار نشدن با پزشک صحبت کرده ام، به علت بیماری روده که دارم نمی توانم به راحتی هر دارویی را استفاده کنم.
می خواستم ببینم اگر به عکس و یا فیلم هایی که در آنها، کفار به صورت عریان هستند (در صورتی که یقین داشته باشم برای من مفسده‌ای ندارد و عکس هم عکس کفار باشد) آیا می‌توانم به بدن یا آلت آنها نگاه کنم. پزشک من می گفت اگر این راه از نظر شرعی جایز باشد از راه‌هایی است که به حل مشکل من کمک می‌کند.

جواب:

در صورتیکه به تجویز پزشک حاذق متدین تنها راه درمان باشد به مقدار ضرورت مانعی ندارد.

سؤال :

استفاده از نوارهاى تصویرى مبتذل و مستهجن توسّط زن و شوهر، جهت تهییج قوّه شهویّه، بدون این که مفاسد دیگرى بر آن مترتّب گردد چه حکمى دارد؟ آیا کسى که این گونه نوارها را به منظور فوق نگهدارى مى‌کند، قابل تعزیر است؟

جواب:

اشکال دارد و قابل تعزیر است؛ ولى در مرحله اوّل در این گونه موارد در مقام تعزیر باید به اخطارهاى لفظى قناعت کرد.

سؤال :

آیا نگاه به فیلم روابط جنسی حرام است؟ و اینکه این حکم از چه آیه یا حدیثی استخراج می‌شود؟

جواب:

آری، نگاه به فیلم‌های مبتذل و مفسده‌دار حرام است. این کار نوعی اشاعه فحشاء است که در قرآن از آن نهی شده است.

سؤال :

تعدادی از دوستان بنده به سایت‌های آموزش مسائل جنسی خارجی مراجعه می‌کنند در این سایت‌های خارجی عکس های عمل زناشویی دو فرد غیر هم جنس به صورت برهنه کامل قرار دارد بنده به آن ها می‌گویم دیدن آن‌ها حرام است ولی برای بنده دلیل می‌آورند و می‌گویند در رساله و استفتائات خود اقای مکارمی که از آن تقلید می‌کنی نوشته است که:

۱. دیدن زن نامحرم کافر به طور برهنه مادر زاد حرام نیست.

۲. چون شما آن زن یا افراد را نمی شناسی پس حرام نیست.

۳. چون برای ما منشا فسادی ندارد یعنی ما بعد از آن کاری نمی کنیم حرام نیست.

۴. چون تصاویر آن زنان برهنه کافر را ما به طور غیر مستقیم می بینیم پس باز هم حرام نیست. بنده نیز همین چهار دلیل را در رساله و استفتائات آقای مکارم دیده ام. پیرامون این مطلب توضیح دهید.

جواب:

ما در هیچ کجا ننوشته‌ایم که دیدن زنان برهنه کافر یا عکس آنها جایز است. آنچه نوشته‌ایم جایز است این است که اگر آنها سربرهنه باشند و منشاء فسادی نباشد نگاه بدون قصد لذت مانعی ندارد. ولی دیدن عکس‌های مستهجن قطعا جایز نیست.

آیت‌الله سیستانی:

پرسش:

آیا نگاه کردن به تصویر مبتذل حرام است؟

پاسخ:

با شهوت و ترس وقوع در حرام، حرام است و بدون آن هم ـ بنابر احتیاط واجب جایز نیست.

پرسش:

آیا نگاه کردن به عکس زن‌های مبتذل که خودشان راضی هستند دیگران عکس‌های آن‌ها را ببینند و در صورتیکه فرد از خودش مطمئن باشد که در حرام نمی‌افتد اشکال دارد؟ گناه کبیره است یا صغیره یا مکروه است یا هیچکدام ؟ لطفا اگر حدیث یا آیه ای در این خصوص داریم ذکر بفرمائید ؟

پاسخ:

نگاه التذاذی به آن جایز نیست و همچنین است بنابر احتیاط واجب اگر نگاه غیر التذاذی می‌باشد چنانچه عکس بدن ریان یا نیمه عریان باشد.

پرسش:

حکم شرعی برای تماشای فیلمهایی که دارای قطعات مبتذل می‌باشد چیست؟

پاسخ:

نگاه کردن به شهوت و خوف وقوع در حرام ، حرام است و همچنین بنابر احتیاط واجب اگر بدون شهوت و خوف وقوع در حرام باشد.

پرسش:

حکم دیدن عکس زن خارجی نیمه عریان را بفرمائید ؟

پاسخ:

نگاه التذاذی جایز نیست و بدون التذاذ هم بنابر احتیاط جایز نیست .

پرسش:

آیا نگاه کردن به نقاشی های مبتذل منظور یادگیری نحوه جماع با همسر و تنوعات در مقاربتهای جنسی برای مردی که ازدواج کرده است و می خواهد تنوعی در جماع با همسرش در زمینه مقاربت جنسی داشته باشد ایراد دارد ؟

پاسخ:

اگر بدون شهوت باشد بنابر احتیاط واجب جایز نیست .

پرسش:

نگاه کردن به تصویر عورت مرد و زن نامحرم غیر مسلمان چه حکمی دارد اگر احتمال مفسده نرود؟

پاسخ:

با شهوت جایز نیست بلکه بدون شهوت هم بنابر احتیاط واجب جایز نیست.

آیت‌الله سبحانی:

سؤال :

آيا نگاه كردن به بدن نامحرم كه در فيلمهاى تلويزيون و ماهواره و … نشان داده مى‌شود جايز است؟

جواب:

نگاه موجب تلذذ و ريبه و نگاهى كه خوف فساد در آن هست حرام است.

– ديدن عكس زنان بدون حجاب غير مسلمان، بدون قصد لذّت در صورتى كه نترسد كه به حرام بيفتد اشكال ندارد. و بنابر احتياط جاهايى را كه مثل ران و شكم معمولاً مى پوشانند به هيچ وجه نگاه نكند.

– نگاه كردن به فيلمهاى مبتذل، كه موجب فساد خود انسان يا خانواده اش مى شود، جايز نيست و بايد از نگاه كردن به آن خوددارى كرد.

 آیت‌الله بهجت:

سؤال :

آيا ديدن فيلم روابط جنسی كه بدن زنان هرزه عريان است، جايز است يا خير؟

جواب:

چون موجب تهييج شهوت مى‌شود، جايز نيست.

سؤال :

برخى از حرفه ‌ها هم چون كارگردانى، نقد فيلم، كنترل سايت‌ها و كنترل فيلم‌هاى وارداتى و… مستلزم ديدن فيلم هاى مستهجن است ـ كه مشتمل اعمال خلاف اخلاق است ـ ، در صورتى كه خوف ريبه و وقوع در فساد براى چنين كسانى نباشد، ديدن اين گونه فيلم‌ها و درآمد حاصل از چنين شغل‌هايى چه حكمى دارد؟

جواب:

از حيث حكم و شرط آن تفاوتى با ديگران ندارند و حرمت درآمد در صورتى است كه مزد در قبال كار حرام باشد، نه اين كه هم زمان با كار عقلايى حلال، نظر به ريبه هم مثلاً بنمايد كه موجب حرام بودن مزد نمى‌شود.

سؤال :

نظر به بخش هاى مستهجن و وقيح فيلم‌ها براى كسى كه آن ها را سانسور و اصلاح مى‌كند، چه حكمى دارد؟

جواب:

سانسور كردن ضرورت نيست، چون مى توانند اصلاً آن را پخش نكنند.

سؤال :

ديدن فيلم هاى سكسى در ماه رمضان چه حكمى دارد؟

جواب:

مطلقاً حرام است و در ماه رمضان اگر سبب انزال منى شود، افطار به حرام به شمار مى‌آيد.

***********************************************

آیا داشتن ماهواره گناه و حرام است؟

حکم شرعی تماشای شبکه‌ های ماهواره‌ ای خريد و فروش ديش (بشقاب) ماهواره از نظر مراجع تقلید
حکم شرعی تماشای شبکه‌ های ماهواره‌ ای خريد و فروش ديش (بشقاب) ماهواره از نظر مراجع تقلید

در این بخش آسمونی یکی از مسائلی که شاید ذهن خیلی ها را درگیر کند را مورد بررسی قرار میدهیم . با توجه به اینکه امروز تعداد زیادی شبکه ماهواره ای برای تبلیغ دین مبین اسلام و مذهب تشیع در کنار صدها شبکه ماهواره ای خبری، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، ورزشی و غیره وجود دارد، داشتن ماهواره در منزل و استفاده از آن چه حکمی دارد؟

پاسخ برخی مراجع تقلید :

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی در پاسخ به استفتائی در خصوص استفاده از ماهواره و شبکه های خبری بیگانه، هر گونه استفاده از این شبکه ها را جایز ندانستند.

آیت الله صافی گلپایگانی در پاسخ به استفتاء «استفاده از شبکه های ماهواره ای وسایت های خبری بیگانه از نظر شرعی چه حکمی دارد؟»

گفت: در مورد استفاده از ماهواره ها و سایت های خبری که در واقع شبکه های بیگانه آنها را ترتیب داده و جوامع اسلامی مسلط کرده­ اند، باید گفت چون غالبا اطلاعات آنها مسموم است و اگر خبر صحیحی هم در دسترس بینندگان شان و مخاطبان شان قرار دهند، در راستای اهداف استعماری و گمراه کردن(مردم) و ایجاد فتنه و تفرق است. به همین خاطر استفاده از چنین شبکه هایی جایز است.

در پاسخ استفتاء آیت الله صافی گلپایگانی آمده است: البته اهل خبره یعنی کسانی که دست بیگانگان را خواند اند و در واقع به جهت اطلاع از نحوه ورود آنها در مسائل و اینکه دنبال چه اهدافی هستند، روی این اخبار فعالیت علمی انجام می دهند، از این فتوی مستثنی هستند. البته آن هم در مواردی که ضرورت ایجاد کند.

حکم شرعی تماشای شبکه‌ های ماهواره‌ ای خريد و فروش ديش (بشقاب) ماهواره از نظر مراجع تقلید
حکم شرعی تماشای شبکه‌ های ماهواره‌ ای خريد و فروش ديش (بشقاب) ماهواره از نظر مراجع تقلید

اما اگر ضرورت ندارد، آن هم جایز نیست. همان حکمی که مشهور فقها در مورد کتب ضاله، فرموده­اند: «استفاده از کتب ضاله جایز نیست.» همان حکم در مورد اینها هم جاری و ساری است. جاذبه این برنامه ها از کتب ضاله و فریب کاری ها و نیرنگ هایی که در این سایت ها وجود دارد وترفندهایی که اهل باطل در کتب ضاله برای فریب مخاطبین شان و مطالعه کنندگان اعمال می کنند، کمتر نیست.پ

آیت الله صافی گلپایگانی همچنین در پاسخ استفتاء دیگری «ارتباط گرفتن با شبکه های ماهواره از طریق تلفن، ایمیل و روش های دیگر و ارسال اخبار داخلی کشور چه حکمی دارد؟»، تاکید کردند: در مورد ارتباط با شبکه های ماهواره ای ورسانه ها یا مطبوعات بیگانه، چه این نحوه ارتباط تلفنی باشد، چه از طریق تلگراف، چه از طریق ایمیل و اینترنت باشد، به هر صورت، ارتباط با این ها که در واقع نوعی همکاری و همیاری با آنهاست و آنها را به اهدافشان نزدیک تر می کند، ولو به نظر شما بسیار قلیل و ناچیز بیاید، به هیچ وجه جایز نیست و این به نوعی قدم برداشتن در راه اهداف باطل بیگانگان است.

استفاده از ماهواره حتی برای دیدن شبکه های استانی هم جایز نیست

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در پاسخ به یک استفتاء استفاده از ماهواره را برای دیدن شبکه های استانی جایز ندانستند.

این مرجع تقلید در پاسخ به یک استفتاء مبنی بر استفاده از ماهواره برای رویت شبکه های استانی، فرمودند: این کار ذاتا اشکال ندارد، ولی دو اشکال جنبی دارد.

حکم شرعی تماشای شبکه‌ های ماهواره‌ ای خريد و فروش ديش (بشقاب) ماهواره از نظر مراجع تقلید
حکم شرعی تماشای شبکه‌ های ماهواره‌ ای خريد و فروش ديش (بشقاب) ماهواره از نظر مراجع تقلید

ایشان فرمودند: یک اشکال آن این است که داشتن ماهواره طبق مقررات حکومت اسلامی جمهوری اسلامی ممنوع است و مخالفت با مقررات و قوانین حکومت اسلامی شرعا جایز نیست. اشکال دوم این است که تجربه نشان داده ماهواره در هر خانه که وارد می شود منشاء مفاسدی می شود؛ بویژه برای جوانان که در آن خانه هستند وخیلی از این جوانان قربانی ماهواره می شوند. با توجه به این که غالب برنامه های آن فاسد است و اثرات منفی در پی دارد و در هر خانه ای وارد شود غالبا از آن سوء استفاده خواهد شد استفاده از آن جایز نیست.

حضرت آیت الله شیخ حسن مظاهری: جایز نیست.

سوال-آیا آنتن ماهواره جزو آلات لهو است؟ خرید و فروش و استفاده از آن، چه حکمی دارد؟

حضرت آیت الله بهجت: با وجود فساد، استفاده از آن و خرید و فروش آن جایز نیست.

حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی: بسمه تعالی بر طبق مقررات نظام باید عمل شود، والله العالم

سوال: آیا خرید و نصب آنتن های ماهواره در منازل جایز است؟

حضرت آیت الله فاضل لنکرانی: با توجه به آنچه مطلعین اظهار می دارند برنامه های ماهواره اکثرا موجب شیوع فحشا و منکر مخصوصا در رابطه با نسل جوان می باشد. لذا خرید و نصب آنتن های ماهواره ای جایز نیست.

سوال: استفاده از آنتن ماهواره ای برای آگاهی از برنامه های علمی یا قرآنی و مانند آنکه از طریق ماهواره توسط دولتهای غربی یا کشورهای مجاور خلیج فارس و غیر آنها پخش می شوند چه حکمی دارد؟

جواب: استفاده از این دستگاه برای دیدن و شنیدن برنامه های علمی یا قرآنی و مانند آن، هر چند فی نفسه مانعی ندارد، ولی به دلیل این که برنامه هایی که از طریق ماهواره توسط دولت های غربی و بیشتر کشورهای همسایه پخش می شوند، غالبا در بردارنده آموزش افکار گمراه کننده و تحریف حقایق و همچنین برنامه های لهو و فساد هستند و حتی مشاهده برنامه های علمی یا قرآن از طریق آنها موجب وقوع در فساد و ارتکاب حرام می گردد، بنابراین شرعا استفاده از آنتن های مذکور برای دیدن آن برنامه حرام است مگر آنکه برنامه های مفید علمی یا قرآنی محض باشند و مشاهده آنها مستلزم هیچ فساد یا ابتلاء به عمل حرامی نباشد، البته اگر قانونی باشد باید مراعات شود.

سوال: شغل ما تعمیر دستگاههای گیرنده برنامه های رادیو وتلویزیونی است، در این اواخر مراجعات زیادی برای نصب قطعات و تعمیر آنتن های ماهواره ای صورت می گیرد، تکلیف ما در این باره چیست؟ خرید و فروش قطعات آنها چه حکمی دارد؟

جواب: اگر از این دستگاه برای امور حرام استفاده شود که غالبا همین طور است و یا شما علم داشته باشید به اینکه کسی که قصد تهیه آنتن ماهواره ای را دارد، برای امور حرام از آن استفاده می کند، خرید و فروش ونصب قطعات و راه اندازی و تعمیر و فروش قطعات آن جایز نیست.

حکم شرعی تماشای شبکه‌ های ماهواره‌ ای خريد و فروش ديش (بشقاب) ماهواره از نظر مراجع تقلید
حکم شرعی تماشای شبکه‌ های ماهواره‌ ای خريد و فروش ديش (بشقاب) ماهواره از نظر مراجع تقلید

حکم قانون در مورد ماهواره

بر اساس قانون ممنوعیت به کارگیری تجهیزات دریافت از ماهواره مصوب 23/11/1373 مجلس شورای اسلامی، توزیع و استفاده از تجهیزات دریافت از ماهواره جز در مواردی که قانون تعیین کرده است ممنوع می باشد. و وزارت کشور موظف است با استفاده از نیروی انتظامی و یا نیروی مقاومت بسیج در اسرع وقت نسبت به جمع آوری تجهیزات دریافت از ماهواره اقدام نماید.

برابر آمار موجود حدود 17 هزار شبکه ماهواره ای باز و بدون محدودیت وجود دارد که شامل 380 کانال خاص موسیقی، 252 کانال کودک و نوجوان و 74 شبکه مد است؛ در این میان بیش از 40 شبکه فارسی زبان وجود دارد که مضامین سیاسی، فیلم و سریال، شو و موسیقی و تبلیغ کالا را دربر دارند.

حال سوال اساسی اینجاست که در این جنگ تمام عیار نرم که ما وسط معرکه دشمن قرار گرفته ایم، چه برنامه ها و راهکارهایی برای مقابله با این شبکه ماهواره ای داریم؟

عادی سازی روابط زن و مرد، نادیده گرفتن حکم شرعی و اسلامی محرم و نامحرم، ترویج دوستی های خیابانی و کاذب، تضعیف جایگاه دین و شریعت اسلامی و رد یک کلام جنگ تمام عیار نرم علیه ارزش ها، هنجارها، اعتقادات و باورهای جامعه ایران اسلامی از سوی استکبار جهانی در اهداف پشت پرده راه اندازی شبکه های ماهواره ای فارسی زبان طراحی و هدایت شده است.

امروز حامیان پشت پرده شبکه های ماهواره­ای فارسی زبان به خوبی پی برده اند که نیاز فکری و تفریحی یک جوان ایرانی چیست و خانواده­های ایرانی در میان شبکه های داخلی و خارجی به دنبال چه چیزی می گردند.

با نگاهی گذرا به برنامه های مسئولان فرهنگی در کشورمان در می یابیم که اگرچه کشورمان به فرموده مقام معظم رهبری در برابر فتنه های سیاسی واکسینه شده و دشمنان توان رویارویی نظامی و سیاسی با ما را ندارند، اما متاسفانه باید بپذیریم که در ابعاد فرهنگی و احتماعی تاکنون موفقیت چشمگیر و قابل قبولی نداشته ایم و تمام برنامه های مفید مثلا رسانه ملی به یکی دو برنامه پر مخاطب مثل سریال های مذهبی و دینی مفید خلاصه می شود.

 

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *