خانه / دسته‌بندی نشده / تازه ترین اقدام شرکت اپل علیه ایران در اثر تحریم ها

تازه ترین اقدام شرکت اپل علیه ایران در اثر تحریم ها

در روز پنجشنبه اپل برنامه تاکسی آنلاین اسنپ و اپلیکـی شن سرویس تحویل غذای دلیون را از اپ استور حذف کرد. همین طور طبق گزارش منابع ایرانی در اوایل هفته قدیم اپل مانع از به‌روزرسانی اپلیکـی شن های ایرانی شده است . ایـن شرکت حذف اپلیکـیشن‌هایی که کسب و کارهای مستقر در ایران را تسهیل می‌کنند را از ماه ژانویه شروع کـرده بود ولی بعد از مدتی همه چیز به روال عادی خود بازگشت تا ایـنکه اکنون دور تازه حذف برنامه های ایرانی شروع شده است .

حذف اپلیکـی شن های ایرانی از اپ استور

هرچند اپل فروشگاه رسمی در ایران ندارد ولی توسعه‌دهندگان ایرانی چندین برنامه را برای فروش در فروشگاه‌های دیگر کشورها ایجاد کـرده بودند. موبایل های آیفون به طور معمول به صورت قاچاقی وارد ایران می‌شوند. حدود 48 میلـیون موبایل هوشمند در کشور 80 میلـیون نفری ایران فروخته شده و نسبتا 47 میلـیون کاربر در ایـن کشور از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند؛ ولی مسئولان ایرانی سـال هاست که دسترسی به فیس بوک؛ توییتر و یوتیوب را برای کاربران مسدود کـرده ‌اند.

پیام شرکت اپل به توسعه دهندگان ایرانی

بعد از درخواست‌های آنلاینی که برای تغییر ایـن تصمیم برای شرکت اپل ارسـال شد؛ ایـن شرکت در پیامی خطاب به توسعه‌دهندگان ایرانی اعلام کرد:

طبق مقررات تحریم های ایالات متحده آمریکا؛ ‌ فروشگاه اپ استور اپل نمی‌تواند اقدام به میزبانی؛ توزیع و یا انجام هر نوع تجارت با برنامه‌ها و توسعه‌دهندگان متصل به کشورهای تحریم شده توسط آمریکا نماید . ایـن قسمت از قانون؛ ‌ پیچیده و غیر قابل تغییر است . در صورتی که محدودیت‌های موجود تغییر نماید ؛ ‌ را تشویق می‌کنیم تا دوبـار ه اپلیکـی شن‌های خویش را برای ورود به اپ استور ارسـال کنید.

سخنگوی اپل در گفتگو با نیویورک تایمز؛ صحت محتوای ایـن پیغام را تایید کرد ولی از ارائه توضیحات بیشتر صرف نظـر کرد. جذاب دقت است که برای تغییر ایـن تصمیم از روز جمعه تاکنون بیش از 2 هزار و 300 امضا جمع‌آوری شده و توسعه‌دهندگان ایرانی با هشتگ StopRemovingIranianApps# در توییتر از ایـن موضوع ابراز تاسف کـرده ‌اند.

واضح است که اپل در مساوی فشار دولت ترامپ که در ماه جاری تحریم‌های جدیدی را علیه ایران وضع کـرده ؛ ناچار به حذف اپلیکـیشن های ایرانی از اپ استور شده است . در زمان ریاست جمهوری بـار اک اوباما در آمریکا؛ محدودیت‌های شرکت‌های فناوری که خدمات رابطه ی از جمله ایمیل؛ ‌ چت و خدمات شبکه های اجتماعی در ایران ارائه می‌دهند؛ کم شدن داده شده بود. در سوی دیگر؛ تا به امروز گوگل چنین اقدامی را در مساوی اپلیکـیشن های ایرانی در فروشگاه پلی استور انجام نداده و ایـن شرکت برنامه های رایگان اندرویدی را در پلی استور ایران آزاد گذاشت. اما برنامه های پرداختی ایرانی در فروشگاه گوگل ممنوع شده است .

حذف اپلیکـی شن های ایرانی از اپ استور

واکنش وزیر ارتباطات؛ احترام به حقوق مشتری یک اصل است.

محمدجواد آذری جهرمی؛ وزیر ارتباطات تازه ایران با انتشار یک توییت فارسی از تصمیم اپل انتقاد کرد. وی اظهار کرد که اکنون اپل 11 درصد از بازار موبایل های هوشمند ایران را در اختیار دارد. احترام به حقوق مشتری؛ ‌ یک اصل است که اپل از آن پشتیبانی نکـرده و ما به طور قانونی؛ حذف اپلیکـیشن های ایرانی از اپ استور را پیگیری می‌کنیم.

اوایل هفته قدیم آذری جهرمی اعلام کـرده بود که برای از بین بردن ممنوعیت و فیلتر توییتر در ایران مذاکره خواهد کرد. چند سـالی است که توییتر برای مردم ایران در دسترس نیست ولی بعضی مسئولان کشور از آن استفاده می‌کنند. جهرمی در هفته قدیم به عنوان جوان‌ترین وزیر کابینه دولت ایران انتخاب شد.

طبق درخواستی که توسعه‌دهندگان ایرانی در سایت Change.org نوشته‌اند؛ خطاب به تیم کوک؛ مدیرعامل اپل؛ گفته شده است:

تصمیم اپل برای حذف بعضی اپلیکـیشن‌ها به دلیل تحریم‌های آمریکا می‌تواند اثرات شدیدی بر روی استارت آپ ها و اقتصاد بگذارد. از یک طرف ایـن کار می‌تواند سبب از دست رفتن رابطه با اپلیکـیشن‌ها و خدمات مورد نیازمان شود و از طرف دیگر سبب از بین رفتن بیشتر مشاغل خواهد شد.

منبع:http://persiane.ir/apple-removing-iranian-app-sanctions.html

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *