خانه / ماه مبارک رمضان / تاریخ و زمان ماه رمضان 96 / ماه رمضان 96 کی شروع می شود,ماه رمضان سال 96 کی هست و کی تمام می شود؟

ماه رمضان 96 کی شروع می شود,ماه رمضان سال 96 کی هست و کی تمام می شود؟

در این پست از سایت antique-book-treasure.ir ماه رمضان 96 کی شروع می شود,ماه رمضان سال 96 کی هست و کی تمام می شود؟ را برای شما عزیزان قرار دادیم . ماه مبارک رمضان سال 96 کی شروع میشه و کی تموم میشه ؟ شروع و پایان ماه رمضان سال 96 چه روزی است ؟ ماره رمضان سال 96 کی است و کی تمام می شود ؟

ماه رمضان 96 کی شروع می شود,ماه رمضان سال 96 کی هست و کی تمام می شود؟
ماه رمضان 96 کی شروع می شود,ماه رمضان سال 96 کی هست و کی تمام می شود؟

ماه رمضان 96 کی شروع می شود,ماه رمضان سال 96 کی هست و کی تمام می شود؟,ماره رمضان سال 96 کی شروع میشه و کی تموم میشه؟,شروع و پایان ماه رمضان سال 96,ماه رمشان سال 96 کی است و کی هست؟,ماه رمضان سال 96 چه روزی است و چند شنبه است؟

ماه رمضان 96 کی شروع می شود,ماه رمضان سال 96 کی هست و کی تمام می شود؟

شروع یا روز اول ماه مبارک رمضان سال 1438 قمری برابر با روز سه شنبه 8 خرداد 1396 خورشیدی و مصادف با 1 ژوئن 2017 میلادی میباشد.

پایان یا روز آخر ماه مبارک رمضان سال 1438 قمری برابر با روز سه شنبه 5 تیر 1396 خورشیدی و مصادف با 1 جولای 2017 میلادی میباشد.

.Ramadan in 2017 will start on Tuesday, the 1th of June and will continue for 30 days until Tuesday, the 1th of July

خدا را بی نهایت شاکریم که از خزانه ی موهبت و الطاف بی کران خود بر ما منت نهاد تا دگرباره بتوانیم این ماه پر برکت و پر فضیلت را درک نماییم؛ ماهی که خداوند متعال در شأن آن می فرماید: «شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن هدی لناس و بینات من الهدی و الفرقان…»

ماه رمضان ماهی است که در آن برای راهنمایی مردم و بیان راه روشن و هدایت و جدا ساختن حق از باطل ، قرآن نازل شده است.و در ادامه آیه می فرماید: «فمن شهد منکم الشهر فلیصمه…» پس هر که این ماه را دریابد، باید که در آن روزه بدارد.

 رمضان :

رمضان در اسلام یک مناسبت مذهبی است که در طول نهمین ماه قمری، ماه رمضان، رخ می‌دهد. مسلمانان معتقدند قرآن در این ماه بر پیامبر اسلام فرود آمده‌است. در قرآن، مستقیماً به کسانی که ایمان آورده‌اند دستور داده شده که در این ماه روزه بگیرند.

واژهٔ رمضان :

رمضان واژه‌ای عربی است که از سه حرف اصلی «رم‌ض» ساخته‌شده‌است. الرمض به معنای گرمای شدید، زمین سوزان، کوتاه‌بودن و جیره‌است.

بزرگی رمضان :

این ماه به عنوان خجسته‌ترین و بهترین ماه در اسلام شناخته می‌شود. از این ماه به عنوان ماه میهمانی خدا نیز نامبرده می‌شود. حدیثی نیز در این زمینه از پیامبر اسلام نقل شده‌است:

ماه رجب ماه خدا، ماه شعبان ماه من و اهل بیتم و ماه رمضان ماه مسلمانان است.
شب قدر (که در باور مسلمانان، قرآن در آن شب بر پیامبر اسلام فروآمده است) نیز بنابر روایات در یکی از ۳ شب نوزدهم، بیست‌ویکم یا بیست‌وسوم این ماه واقع شده است. رمضان با شروع ماه شوال پایان می‌پذیرد. در روز اول شوال نیز عید فطر برای جشن یک ماه روزه‌داری مسلمانان برپا می‌شود.

پرهیزهای رمضان : 

روزه
مهمترین پرهیز این ماه روزه است. روزه داران قبل ازطلوع تا غروب آفتاب از خوردن وآشامیدن خودداری می‌کنند و سعی می کنند با کنترل خواسته‌های خود تزکیه نفس را تمرین و ملکه کنند. به جز خوردن و آشامیدن، آمیزش جنسی، دروغ گفتن در مورد پیامبر اسلام، فروبردن سر در آب، و رسیدن دود و غبار غلیظ به حلق نیز باعث باطل شدن روزه می‌شود.

ختم قرآن :

برخی از مسلمانان مقید هستند که در ماه رمضان یک دوره قرآن را از اول تا آخر تلاوت نمایند.

روایات در باب ثواب قرائت قرآن در این ماه :

روایت اول :

در کتاب بحارالانوار از جعفرصادق از پیامبر اسلام روایت کرده است که گفته است: «ماه رمضان ماه خدای عزوجل می باشد، و آن ماهی است که خداوند کارهای نیک را در آن دو چندان کند و بدی‌ها را در آن محو سازد، ماه برکت، و ماه انابه و بازگشت، و ماه توبه و ماه آمرزش و ماه آزادی از آتش دوزخ، و کامیاب شدن به بهشت است . هان که در این ماه از هر حرامی خودداری کنید، و تلاوت قرآن را زیاد کنید. و حاجات خود را بخواهید، و به یاد پروردگارتان سرگرم باشید، و ماه رمضان نزد شما نباید همانند ماه‌های دیگر باشد، چرا که برای این ماه در پیشگاه خداوند حرمت و برتری بر دیگر ماه‎ها است، و نباید در ماه رمضان روز روزه شما مانند روز غیر روزه شما باشد.» 

روایت دوم :

و از امام هشتم شیعیان روایت کرده که گفته است: «نیکی ها در ماه رمضان پذیرفته، و بدیها در آن آمرزیده است ، کسی که در ماه رمضان آیه ای از کتاب خداوند بخواند همانند کسی است که در ماههای دیگر قرآن را ختم کرده و کسی که در این ماه در روی برادر ایمانی خود بخندد (و او را خوشحال کند) در روز قیامت او را دیدار نکند جز آنکه در روی او بخندد (و او را خوشحال کند) و به بهشت مژده‌اش دهد، و کسی که در این ماه به مؤمنی کمک می کند، خدای تعالی در هنگام عبور بر صراط کمکش کند در آن روزی که گام‌ها بلغزد، و کسی که خشمش را در این ماه نگهدارد خداوند خشمش را در روز قیامت از او باز دارد. و کسی که درمانده اندوهگینی را دستگیری و نجات دهد، خداوند در روز قیامت او را از هراس بزرگ آن روز در امان دارد، و کسی که ستمدیده ای را در این ماه یاری کند، خدایش در دنیا بر دشمنانش یاری دهد، و در روز قیامت نیز هنگام حساب و در کنار میزان یاریش کند. ماه رمضان ماه برکت، ماه رحمت، ماه مغفرت، ماه توبه و ماه انابه و بازگشت به درگاه الهی است ، کسی که در ماه رمضان آمرزیده نشود در چه ماهی می خواهد آمرزیده شود؟ از خدا بخواهید در این ماه روزه‌تان را بپذیرد، و آخرین سال عمر شما قرار ندهد، و توفیق اطاعت خود را به شما دهد، و از نافرمانیش شما را نگهدارد، که براستی خداوند بهترین کسی است که از او درخواست کنند.»

روایت سوم :

شیخ صدوق در کتاب معانی الاخبار و امالی به سندش از جعفر صادق روایت کرده که گفته است: «هر چیزی را بهاری است و بهار قرآن ماه رمضان است .»

روایت چهارم :

و از مجالس شیخ از جعفر صادق روایت شده که گفته است:«براستی که در کتاب خدا ماهها نزد خدا دوازده ماه است . روزی که خداوند آسمانها و زمین را آفرید، پس نور و روشنی ماهها ماه رمضان است، و قلب ماه رمضان شب قدر است، و قرآن در شب اول ماه رمضان نازل گشته، پس با قرآن از این ماه استقبال کن .»

رمضان در قرآن

شَهْرُ رَمَضَانَ اَلَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْءَانُ هُدیً لِّلنَّاسِ وَبَیِّنَتٍ مِنَ الْهُدَی وَالْفُرْقَانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْکُمْ الْشَّهْرَ فَلْیَصُمْهُ وَمَنْ کَانَ مَرِیْضاً أَوْ عَلَی سَفَرٍ فَعِدَّهٌ مِنْ أَیَّامٍ أُخَرَ یُرِیدُ اللَّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَلاَ یُرِیدُ بِکُمُ الْعُسْرَ وَلِتُکْمِلُواْ الْعِدَّهَ وَلِتُکَبِّرُواْ اللَّهَ عَلَی مَا هَدَیکُمْ وَ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ.«سوره بقره آیه ۱۸۵»

ترجمه فارسی آیه: ماه رمضان، ماهی است که قرآن در آن نازل شده است. «و قرآن کتابی است که» هدایتگر مردم همراه با دلائل روشنِ هدایت و وسیله تشخیص حقّ از باطل است، پس هر کس از شما که این ماه را دریابد، باید روزه بگیرد. و آنکس که بیمار یا در سفر باشد، روزهای دیگری را به همان تعداد روزه بگیرد. خداوند برای شما آسانی می‌خواهد و برای شما دشواری نمی‌خواهد «این قضای روزه» برای آن است که شماره مقرّر روزها را تکمیل کنید وخدارا بر اینکه شما را هدایت کرده، به بزرگی یاد کنید، باشد که شکرگزار گردید.

تفاوت رمضان با دیگر ماه ها

به گفته پیامبر اسلام خواندن یک آیه از قرآن در این ماه مانند یک ختم قرآن است. به گفته علی بن ابیطالب خواب روزه دار عبادت است، سکوتش تسبیح است، دعایش پذیرفته و عملش دوبرابر است. همینطور در اسلام از رمضان با عنوان «ماه خدا» یاد شده است. از دیگر مزایای این ماه نسبت به ماه های دیگر این است که پیامبر اسلام گفته است که در این ماه درهای جهنم به روی مردم بسته و درهای بهشت باز می شود. همینطور در روایاتی آمده است که در این ماه شیطان در عرش خداوند زندانیست و در روایاتی آمده است که در زنجیر گرفتار شده است. یکی از دلایل دیگری که ماه رمضان را بهبود بخشیده است نسبت به دیگر ماه ها نزول قرآن در این ماه است. یکی از علّت های دیگری که شیعیان علاقه ی بیشتری نسبت به دیگر مسلمانان به این ماه دارند به این علت است که علی بن ابیطالب در این ماه به قتل رسیده است.

***********************************************

ماه رمضان کی شروع می شود؟ چهارشنبه یا پنجشنبه

بررسی نقشه‌های رویت‌پذیری هلال نشان می‌دهد هلال ماه در شامگاه سه‌شنبه 19 مرداد برای کشورهای اسلامی آسیا، اروپا و آفریقا قابل رویت نیست و بنابراین چهارشنبه 20 مرداد، آخرین روز از شعبان المعظم 1431 هجری قمری خواهد بود.

 

ذوالفقار دانشی: ماه، قمر زیبای زمین که در میان دیگر قمرهای منظومه شمسی بزرگ‌ترین جثه را نسبت به سیاره مادری خود دارد، از دیرباز برای زمین و ساکنان آن تاثیرگذار بوده است. 4.65 میلیارد سال پیش، ماه در اثر برخورد جسمی به بزرگی مریخ با زمین پدید آمد و علاوه بر افزایش دوران وضعی زمین، محور دوران آن را به اندازه 23 درجه کج کرد. همین انحراف 23 درجه‌ای است که امروز مناطق مختلف زمین شاهد پیدایش فصل‌های مختلف هستند.

اما از زمانی که انسان‌ها روی زمین گاه نهادند، حرکت منظم این گوی نقره‌ای به همراه خورشید گرمایخش آن‌ها را به گاه‌شماری و برنامه‌ریزی برای زندگی خود رهنمون کرد. به جرات می‌توان گفت که تقویم قمری که بر اساس فاصله زمانی بین تکرار دو چهره یکسان ماه تنظیم شد، نخستین ابزار بشر برای گاه‌شماری بود. در آن روزگار، اغلب مردم ساکن مناطق استوایی و عرض‌های جغرافیایی پایین بودند و تغییر فصل آن‌چنان معنی نداشت. به همین دلیل بود که تقویم قمری با 12 ماه 29 یا 30 روزه‌اش که 11 روز با سال شمسی و چرخه طبیعت اختلاف داشت، مشکل زیادی برای برنامه‌ریزی کشاورزی یا دامداری به‌وجود نمی‌آورد.

اما پس از مهاجرت انسان‌ها به دیگر نقاط زمین و پراکنده شدن در عرض‌های جغرافیایی معتدل، اختلاف تقویم قمری با حرکت سالیانه خورشید و روند منظم فصل‌ها دردسرساز شد. برخی تلاش کردند با اصلاحاتی در تقویم قمری، این مشکل را برطرف کنند. تقویم قمری یهودی، اوج این ابداعات است که هر 3 سال یک‌بار، یک ماه 30 روزه به سال قمری خود اضافه می‌کردند تا این ماه کبیسه، ترتیب ماه‌های قمری را بر فصل‌های سال منطبق نگاه دارد. اما برخی دیگر تصمیم گرفتند از تقویم شمسی که منطبق بر چرخه طبیعت است، استفاده کنند. مشهورترین اینها، تقویم میلادی و تقویم هجری شمسی هستند که دومی، دقیق‌ترین تقویم روی زمین از نظر انطباق با پدیده‌های طبیعی به شمار می‌رود.

اما دین اسلام فرائض دینی خود را بر اساس تقویم قمری تنظیم کرده و مراجع دینی نیز بر اساس حجت‌های شرعی، این زمان‌های خاص را مشخص کرده‌اند. ملاک شرعی آغاز ماه قمری، این است که اگر هلال ماه نو پس از غروب روز بیست‌ونهم ماه قمری دیده شد، فردا اول ماه قمری جدید است و در غیر این‌صورت، فردا سی‌امین روز از ماه قمری فعلی و  روز بعد از آن، اول ماه قمری جدید خواهد بود.

امروز می‌دانیم که دوره هلالی ماه یعنی مدت زمانی که طول می‌کشد ماه به دو وضعیت یکسان نسبت به زمین و خورشید برسد و هلال‌های یکسانی را تشکیل دهد، 29.53 روز است؛ به همین دلیل است که ماه‌های قمری یا 29 روز و یا 30 روز طول می‌کشند و هرگز امکان ندارد که 28 روزه یا 31 روزه شود.

هرچند دلیل اصلی برای اثبات آغاز ماه قمری، یقین فرد به رویت هلال و آغاز ماه است، اما با مراجعه به رساله‌های توضیح‌المسائل شاهد مساله‌های متعددی خواهید بود که تعدد آن‌ها نشان از اهمیت این موضوع و مسایل پیش‌آمده طی چهارده قرن گذشته است. آن‌چه در این میان اهمیت بسیار دارد، این است که معیار این تقویم را شرع تعیین کرده و این وظیفه کارشناس دینی یعنی فقیه جامع‌الشرایط است که این معیارها را استخراج و اعلام کند.

تقویم رسمی جمهوری اسلامی نیز بر اساس نظریات فقهی مقام معظم رهبری تدوین شده که بر اساس آن، رویت هلال با ابزارهای اپتیکی نیز مورد قبول است. کارشناسان مرکز تقویم موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران نیز موقعیت هلال و ویژگی‌های آن را در پایان هر ماه قمری در سراسر کشور محاسبه می‌کنند و با مقایسه آن‌ها با رکوردهای جهانی رویت هلال و معیارهای اثبات‌شده و بر اساس نظریات فقهی رهبر انقلاب، آغاز ماه قمری را تعیین می‌کنند.

آغاز هلال رمضان 1431

 

یکی از معیارهای آزمایش شده در سراسر جهان، معیار یالوپ است که بارها توسط منجمان و کارشناسان کشور خودمان آزمایش و تصحیح شده است. همان‌طور که در نقشه رویت‌پذیری هلال در روز سه‌شنبه 19 مرداد مقارن با 29 شعبان 1431 هجری قمری می‌بینید، نخستین نقطه‌ای که هلال ماه نو قابل مشاهده است، پایین‌تر از آفریقای جنوبی واقع شده و البته برای مشاهده آن باید از تلسکوپ‌های بزرگ و دوربین‌های تصویربرداری قوی استفاده کرد. ( برای مشاهده عکس بزرگ، اینجا را کلیک کنید)

به وضوح مشخص است که آسیا، خاورمیانه، اروپا، آمریکای شمالی، تمام کشورهای آفریقای شمالی و اغلب کشورهای آفریقای جنوبی، خارج از منطقه رویت هلال واقع شده‌اند و اگر کشوری در این مناطق روز چهارشنبه را آغاز ماه مبارک رمضان اعلام کرد، از معیاری غیر از رویت‌پذیری هلال ماه استفاده کرده است. اما در آفریقای جنوبی و آمریکای مرکزی و جنوبی، هلال با چشم غیرمسلح دیده خواهد شد و بنابراین در کشورهای این مناطق، روز چهارشنبه 20 مرداد اول ماه رمضان خواهد بود. بدیهی است که برای دیگر مناطق زمین، روز چهارشنبه آخرین روز ماه شعبان و پنج شنبه 21 مرداد مقارن با اول ماه مبارک رمضان 1431 هجری قمری خواهد بود.

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *