خانه / مطالب متفرقه / قانون جدید معافیت سربازی 96,آخرین اخبار نظام وظیفه و آخرین تغییرات خدمت سربازی و معافیت ها

قانون جدید معافیت سربازی 96,آخرین اخبار نظام وظیفه و آخرین تغییرات خدمت سربازی و معافیت ها

در این پست از سایت antique-book-treasure.ir قانون جدید معافیت سربازی,آخرین اخبار نظام وظیفه و آخرین تغییرات خدمت سربازی و معافیت ها را برای شما عزیزان قرار دادیم . معافیت فرزندان و پسران ایثارگران و شهدا و جانبازان برای خدمت سربازی در سال 96 و معافیت سربازی کفالت برای مشمولان وظیفه عمومی در سال 96 و قانون جدید معافیت از خدمت سربازی در سال 96 و آخرین اخبار نظام وظیفه  در سال 96 و شرایط معافیت سربازی سال 96 در ادامه مطلب

قانون جدید معافیت سربازی 96,آخرین اخبار نظام وظیفه و آخرین تغییرات خدمت سربازی و معافیت ها
قانون جدید معافیت سربازی 96,آخرین اخبار نظام وظیفه و آخرین تغییرات خدمت سربازی و معافیت ها

قانون جدید معافیت سربازی 96,آخرین اخبار نظام وظیفه و آخرین تغییرات خدمت سربازی و معافیت ها,قانون جدید معافیت سربازی در سال 96,آخرین اخبار از سازمان نظام وظیفه و خدمت سربازی,معافیت از خدمت سربازی فرزندان ایثارگران و شهدا,قانون کفالت خدمت سربازی در سال 96

قانون جدید معافیت سربازی 96,آخرین اخبار نظام وظیفه و آخرین تغییرات خدمت سربازی و معافیت ها

۲۹ فروردین ۹۶ – ایثارگران بدانند؛ معافیت و کسر خدمت ایثارگران

همشهری : برابر ماده ۴۵ قانون خدمت وظیفه عمومی، مشمولانی که پدر و مادر یا فرزند یا برادر و خواهر آنان در راه به‌ثمررسیدن انقلاب اسلامی و استمرار آن شهید، جانباز، اسیر یا جاوید‌الاثر شده یا بشوند به شرح زیر، از انجام خدمت سربازی معاف می‌شوند:
۱- کلیه فرزندان ذکور شهدا و جاویدالاثران (مفقودین) از انجام دوره ضرورت معاف هستند.
۲- به ازای هر شهید یا آزاده با حداقل ۲۴ ماه سابقه اسارت یا جانباز با حداقل ۲۵درصد جانبازی یا جاویدالاثر (مفقود) فاقد فرزند ذکور یک نفر از برادران آنها از انجام خدمت دوره ضرورت معاف می‌شوند.
۳- به ازای هر ۲۴ ماه آزادگی، ۲۵درصد جانبازی و ۳۰ ماه سابقه حضور در جبهه یک نفر از فرزندان آزادگان، جانبازان و رزمندگان معاف می‌شود. امتیازات بند ۳ قابل جمع است و در مورد معافیت کسانی که مدت جانبازی یا حضور در جبهه یا مدت آزادگی آنها درحد معافیت یک فرزند آنان نیست، تجمیع سوابق درصد جانبازی، جبهه و مدت آزادگی ممکن است.
۴- کلیه مشمولان جانباز دارای حداقل ۱۰درصد جانبازی از انجام خدمت دوره ضرورت معاف هستند.
۵- یک فرزندخوانده قانونی ذکور جانبازی که برابر گواهی بنیاد شهید و امور ایثارگران صاحب فرزند نمی‌شود، از انجام خدمت دوره ضرورت معاف می‌شود.
۶- مشمولانی که با جانبازان اناث دارای درصد جانبازی ۲۵ درصد و بالاتر ازدواج کنند، به صورت موقت از انجام خدمت دوره ضرورت معاف می‌شوند و پس از گذشت ۵ سال از معافیت موقت آنان در صورت استمرار ازدواج، معافیت موقت به معافیت دائم تبدیل می‌شود.
قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور مصوب ۱۰/۲۲/۹۵ مجلس شورای اسلامی که به دلیل استکاف رئیس جمهور از ابلاغ آن به دستگا‌ه‌های اجرایی در مهلت قانونی، دستور انتشار آن توسط رئیس مجلس به روزنامه رسمی کشور صادر شد، در تاریخ ۲۰/۱/۹۶ در این روزنامه به چاپ رسید.
در تبصره۲ ماده ۳۳ این قانون، صدر بند ۳ ماده ۴۵ قانون خدمت وظیفه عمومی اصلاح و یک تبصره به آن ملحق شده است. در این اصلاحیه که در صورت تایید فرماندهی کل قوا اجرایی خواهد شد، مدت زمان آزادگی از ۲۴ ماه آزادگی به ۱۲ ماه آزادگی، ۲۵ درصد جانبازی به ۱۰ درصد جانبازی و ۳۰ ماه سابقه حضور در جبهه به ۱۲ ماه سابقه حضور در جبهه برای معافیت فرزندان آزادگان، جانبازان و رزمندگان کاهش پیدا کرده است.
علاوه برآن، فرزندان شهدا مشابه جانباز ۵۰ درصد در موضوع معافیت فرزندان محسوب شده‌اند. این تبصره به این معنی است که ۵ نوه شهید می‌توانند از خدمت نظام وظیفه معاف شوند. در همین زمان قانون برنامه ششم توسعه کشور در تاریخ ۵/۱۲/۹۵ به تصویب مجلس می‌رسد و این قانون نیز به‌دنبال استنکاف رئیس‌جمهور از ابلاغ آن به دستگاه‌های اجرایی، با دستور رئیس مجلس در تاریخ ۲۱/۱/۹۶ در روزنامه رسمی کشور منتشر می‌شود.
قانون قبلی هنوز مقدمات خود را طی نکرده است که به فاصله یک روز بند د ماده ۸۸ به موضوع کسر خدمت فرزندان ایثارگران می‌پردازد، موضوعی که تا به‌حال در گردشکارهای مصوب ستاد کل نیروهای مسلح و موافقت فرماندهی کل قوا با آن، اعمال می‌شده است.
در این مصوبه مجلس، متن زیر به عنوان بند۷ به انتهای ماده ۴۵ قانون خدمت وظیفه عمومی الحاق می‌شود:
فرزندان رزمندگان با سابقه حضور در جبهه به ازای هرماه حضور، یک ماه کسر خدمت
فرزندان آزادگان به ازای هرماه اسارت، یک ماه کسر خدمت
فرزندان جانبازان به ازای هر درصد جانبازی یک ماه کسر خدمت.
ضمنا درصدهای کمیسیون‌های عالی پزشکی نیروهای مسلح یا بنیاد برای بهره‌مندی فرزندان جانبازان از کسر خدمت معتبر است. لذا توصیه می‌شود فرزندان جانبازان از درصد کمیسیون‌های پزشکی نیروهای مسلح برای این منظور استفاده کنند. در انتهای بند د ماده ۸۸ قانون برنامه ششم توسعه، حکم این بند برحکم تبصره ۲ ماده ۳۳ که هنوز جوهر تصویب آن خشک نشده است، حاکم می‌شود. یعنی کاهش سنوات آزادگی، درصد جانبازی و سابقه جبهه که برای فرزندان ایثارگران به تصویب رسیده بود با حکم بند د ماده ۸۸ قانون برنامه ششم توسعه که برای کسر خدمت به تصویب رسیده است، بی‌اثر می‌شود و قابلیت اجرایی خود را از دست می‌دهد. با این مصوبه همطرازی فرزندان شهدا با جانبازان ۵۰درصد، معافیت فرزندانشان از خدمت نیز منتفی می‌شود.


۲۸ فروردین ۹۶ – چگونه برای سربازی امریه بگیریم؟

خبرگزاری میزان : می دانید که مشمولان وظیفه در نیروهای مسلح خدمت می کنند. یعنی: ارتش، سپاه و یا نیروی انتظامی. براساس قوانین و براساس ضوابط خاصی ادارات دولتی هم می توانند از نیروهای وظیفه استفاده کنند.
عضویت در خانواده ایثارگران و تأهل هر کدام جزو امتیازات برتری است که توسط آن می توان امریه سربازی گرفت. اگر امریه داشته باشید بعد از گذراندن دوره دو ماه آموزشی خود را به سازمان مربوطه معرفی کرده و با لباس شخصی و مثل یک کارمند عادی دوره خدمت خود رادر محل کذایی خواهید گذراند.
البته شما نیروی وظیفه خواهید بود و حقوقتان در همان حد و اندازه باقی وظیفه ها پرداخت می شود مراکز دولتی هم از طریق اعلامیه های رسمی امریه می گیرند هم از طریق غیررسمی. بهتر است شما ننشینید و منتظر که چشمتان به یک آگهی در روزنامه بخورد. با توجه به رشته تحصیلی تان یک اداره مرتبط را انتخاب کنید.
معمولاً در مراکز دولتی در بخش های مرتبط با کارگزینی یک نفر هم مامور گرفتن سرباز امریه است. شرایط امریه گرفتن را پرس و جو کنید. قانعشان کنید که به تخصص شما نیاز دارند. قول و قرارتان را بگذارید تا لحظه ای که برگه سبز دستتان رسید کپی آن را همراه مدارک مورد نیاز آن اداره تحویلشان دهید.
باید خیالتان راحت باشد که وقتی شما به آموزشی رفتید کارهای اداری تان درست، به موقع و دلسوزانه انجام می شود. روزپایان آموزشی که موقع تقسیم نیروهاست برگه امریه شما باید برسد. ولی هیچ چیز صددرصد نیست. سعی کنید از ۲ تا نهاد همزمان واسه امریه اقدام نکنید چون ممکنه بعدا کارتون به مشکل اداری بخوره

مراحل گرفتن امریه سربازی چیست
١- حداقل باید ۲ الی ٣ ماه پیش از تاریخ اعزام برای امریه اقدام کنید
٢- نباید در خدمت غیبت داشته باشید
٣- در برخی از سازمان ها کسری خدمت پذیرفته نیست (بیش از ۳ ماه) ولی بعضیی ها می پذیرن.
۴- انتخاب محلی خدمت با سازمان مربوطه است ، مگر اینکه از محل مورد نیا ز خود نامه ای مبنی بر نیاز آنها به سازمان ارائه دهید در غیر این صورت انتقال بعدی بسیار مشکل است
۵- مدت زمان امریه جزو سوابق استخدامی شما محسوب می شود
۶- امکان انصراف از امریه بعد از پذیرفته شدن آن وجود ندارد
٧- حقوق پرداختی به کارمندان امریه حقوق سربازی است شاید کمی هم بیشتر
٨- امریه شدن در یک سازمان تعهدی به استخدام آینده شما در آن ایجاد نمی کند ولی آن را تسهیل خواهد کرد
٩- اعتبار دانشگاه و محل تحصیل از نظر آزاد یا سراسری بودن تفاوتی در پذیرش امریه ندارد
١٠- ساعات کاری در محل امریه مثل ساعت کاری برای سایر کارمندان آن اداره است

مدرک تحصیلی لازم برای امریه
بستگی به نیاز سازمان از دیپلم تا دکتری قابل پذیرش می باشد
در محیط زیست دیپلم هم میپذیرند
در آموزش و پرورش فوق دیپلم و بالاتر…
برخی هم فوق لیسانس به بالا مانند سازمان بازرسی کل کشور
هر مدرک تحصیلی باید به سازمان مرتبط با رشته خود رجوع کند مگر رشته های کامپیوتر و حسابداری که اکثر مراکز آنها را می پذیرند.


۱۶ فروردین ۹۶ – فراخوان مشمولان کاردانی، دیپلم و زیردیپلم در فروردین ماه سال ۹۶

خبرگزاری مهر: سازمان وظیفه عمومی ناجا در اطلاعیه‌ای کلیه مشمولان کاردانی، دیپلم و زیردیپلم دارای برگ آماده به خدمت به تاریخ نوزدهم فروردین ماه ۱۳۹۶ را به خدمت سربازی فراخواند.
به گزارش خبرگزاری مهر، سازمان وظیفه عمومی ناجا ضمن فراخوان کلیه مشمولان غایب و غیرغایب متولد ۱۳۵۵ تا پایان فروردین ماه ۱۳۷۸برای انجام خدمت دوره ضرورت، طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: کلیه مشمولان کاردانی، دیپلم و زیر دیپلم سال‌های مذکور که برگه آماده به خدمت به تاریخ نوزدهم فروردین ماه سال ۱۳۹۶دریافت کرده‌اند، می‌بایست در ساعت و محلی که توسط سازمان وظیفه عمومی ناجا در برگه معرفی نامه مشمولان به مراکز آموزش نیروهای مسلح اعلام شده، حضور یابند.
مشمولان ساکن تهران بزرگ
کلیه مشمولان کاردانی، دیپلم، زیردیپلم غایب و غیر غایب دارای برگه آماده به خدمت به تاریخ فروردین ماه سال ۱۳۹۶، می‌بایست راس ساعت ۶ صبح روز شنبه مورخ ۹۶/۱/۱۹ به محل و مراکزی که توسط سازمان وظیفه عمومی ناجا در برگه معرفی نامه مشمولان به مراکز آموزش نیروهای مسلح اعلام شده حضور یابند تا به خدمت دوره ضرورت اعزام شوند.
مشمولان ساکن سایر استان‌های کشور
کلیه مشمولان کاردانی، دیپلم و زیردیپلم غایب و غیر غایب دارای برگه آماده به خدمت به تاریخ فروردین ماه سال ۱۳۹۶، می‌بایست راس ساعت ۷ صبح شنبه مورخ ۹۶/۱/۱۹ به محل و مراکزی که توسط سازمان وظیفه عمومی ناجا در برگه معرفی نامه مشمولان به مراکز آموزش نیروهای مسلح اعلام شده، حضور یابند تا به خدمت دوره ضرورت اعزام شوند.
لازم است ذکر شود، عدم حضور به موقع در زمان و محل‌های تعیین شده غیبت محسوب می‌شود.
گفتنی است، آن دسته از مشمولانی که به هر دلیل تاکنون موفق به دریافت برگ معرفی نامه مشمولان به مراکز آموزش نشده‌اند، می‌توانند به نزدیکترین دفتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس+۱۰) مراجعه و نسبت به دریافت برگ مذکور اقدام و بر اساس اطلاعات درج شده در آن اقدام کنند.


۱۶ فروردین ۹۶ – اعزام مشمولان خدمت سربازی در گیلان

خبرگزاری فارس: معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی گیلان از اعزام مشمولان کاردانی، دیپلم و زیر دیپلم دارای برگ آماده به خدمت در ۱۹ فروردین‌ماه جاری در این استان خبر داد.
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی پلیس گیلان، سیدحسن صدر ممتاز اظهار کرد: ۱۹ فروردین‌ماه جاری مشمولان زیر دیپلم، دیپلم و فارغ‌التحصیلان کاردانی دانشگاه‌ها به مراکز آموزش خدمت سربازی اعزام می‌شوند.
وی، اعزام مشمولان مذکور را طبق مکان و زمان مشخص شده در برگ‌های اعزام عنوان کرد و افزود: طبق ماده ۵۸ قانون وظیفه عمومی برای مشمولانی که مدت غیبت اولیه آنها تا سه ماه باشد، سه ماه اضافه خدمت محاسبه شده و برای مشمولانی که غیبت اولیه آنها بیشتر از سه ماه باشد شش ماه اضافه خدمت لحاظ می‌شود.
معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی گیلان با بیان اینکه مشمولانی که مدت غیبت اولیه آنها بیش از یک‌سال باشد به غیر از شش ماه اضافه خدمت فراری محسوب شده و به مراجع قضایی معرفی می‌شوند، تصریح کرد: در اجرای دستورالعمل صادر شده از طرف سازمان وظیفه عمومی ناجا، سربازان متأهل پس از سپری کردن دوره آموزشی رزم مقدماتی در مراکز آموزش ناجا ادامه خدمت خود را در استان محل سکونت سپری می‌کنند.


۶ فروردین ۹۶ – احتساب دوران سربازی به عنوان سوابق پرداخت حق بیمه

خبرگزاری میزان : احتساب دوران سربازی به عنوان سوابق پرداخت حق بیمه در شرایط خاصی لحاظ می شود.
سربازی به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان، به استناد قانون اصلاح تبصره ماده ۱۴ قانون کار و الحاق یک تبصره به آن مصوب ۳۰ فروردین ۸۳ و استفساریه قانون مذکور مصوب ۲۸ خرداد ۸۵ مجلس شورای اسلامی و آئین نامه اجرایی مربوطه مصوب ۸ تیر ۸۴ هیئت وزیران، احتساب مدت خدمت نظام وظیفه و حضور داوطلبانه در جبهه مشمولین قانون تامین اجتماعی با دارا بودن شرایط مقرر قانونی در شرایط خاص لحاظ می شود.
در این شرایط فرد باید در زمان ارائه تقاضا و داشتن ۲ سال سابقه بیمه و همچنین پرداخت حق بیمه متعلق وفق ضوابط مقرر در ماده ٣ آئین نامه اجرایی مذکور به نسبت ۷ سی ام سهم بیمه شده و بیست و سه سی ام سهم دولت امکانپذیر است.
چگونه می توان مدت خدمت سربازی را جزو سوابق بیمه ای محسوب کرد؟
متقاضی چنانچه در زمان درخواست در ردیف بیمه شدگان سازمان قرار داشته باشد و قبل از آن نیز دارای دو سال سابقه پرداخت حق بیمه باشد می تواند با مراجعه به شعبه محل پرداخت حق بیمه تقاضای خود را مبنی بر احتساب سوابق خدمت نظام وظیفه ارائه نمایند


۲۵ اسفند ۹۵ – فراخوان مشمولان متولد سال های ۵۵ تا ۷۸ برای تعیین وضعیت سربازی 

خبرگزاری میزان : سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی،مشمولان غایب و غیر غایب متولد سال های ۵۵ تا ۷۸ را برای تعیین تکلیف وضعیت خدمتی فراخواند.
سربازیبه گزارش گروه جامعه خبرگزاری میزان،سازمان وظیفه عمومی ناجا طی اطلاعیه ای اعلام کرد: تمامی مشمولان غایب و غیر غایب متولد سال های ۵۵ تا ۷۸ با توجه به قانون خدمت وظیفه عمومی ، باید برای تعیین تکلیف وضعیت خدمتی خود از طریق دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس+۱۰) اقدام کنند.
این اطلاعیه می افزاید، افرادی که قبل از سن مشمولیت ترک تحصیل کرده یا فارغ التحصیل شده اند، با ورود به سن مشمولیت ( ۱۸ سال تمام ) ، شش ماه مهلت دارند تا وضعیت خدمتی خود را مشخص کنند.
لازم به ذکر است دانش آموزان، دانشجویان و طلاب علوم دینی مشمول که دارای معافیت تحصیلی بوده و برابر سقف سنوات تحصیلی تعیین شده، مشغول به تحصیل هستند، در صورت ترک تحصیل ، انصراف ، اخراج  یا فراغت از تحصیل ، حداکثر به مدت یکسال مهلت معرفی خواهند داشت.
گفتنی است: متعهدین خدمت در نیروهای مسلح یا دستگاه های دولتی که قبل از اتمام تعهد ، به هر دلیل شرایط ادامه خدمت را ندارند، از تاریخ انصراف از تعهد، حداکثر به مدت شش ماه ، مهلت داشته تا با مراجعه به دفاتر پلیس + ۱۰ برای ادامه خدمت دوره ضرورت اقدام کنند.
در این اطلاعیه آمده است، مشمولان دارای معافیت موقت پزشکی یا کفالت ، پس از انقضاء مدت اعتبار آن، باید ظرف مدت یک ماه برای رسیدگی مجدد به وضعیت خدمتی خود به دفاتر مذکور مراجعه کنند.
لازم به ذکر است مشمولانی که در مهلت تعیین شده، وضعیت خدمتی خود را مشخص نکنند وارد غیبت شده و برابر ماده ۵۸ قانون خدمت وظیفه عمومی، مدت خدمت دوره ضرورت آنان اضافه می شود و با محرومیت های اجتماعی از جمله عدم استخدام، دریافت وام ، خدمات بانکی و…. مواجه خواهند شد.
در این اطلاعیه درباره ماده ۵۸ قانون خدمت وظیفه عمومی آمده است ، مشمولانی که مدت غیبت اولیه آنان تا سه ماه باشد ، سه ماه اضافه خدمت و چنانچه مدت غیبت اولیه آنان بیشتر از سه ماه باشد تا شش ماه اضافه خدمت خواهند داشت.
شایان ذکر است ، مشمولانی که مدت غیبت اولیه آنان بیش از یکسال می باشد ، علاوه بر شش ماه اضافه خدمت ، فراری نیز محسوب شده و به مراجع قضائی معرفی می شوند.


۲۱ اسفند ۹۵ – دانشگاه شریف امریه سربازی پذیرش می کند

خبرگزاری مهر : دانشگاه شریف برای سال ۹۶ تعداد ۲۰ امریه سربازی از میان فارغ التحصیلان نخبه پذیرش می کند.
به گزارش خبرنگار مهر، دانشگاه صنعتی شریف با مساعدت ستاد فرماندهی کل قوا برای رفع نیازهای تخصصی خود در آزمایشگاه ها، کارگاه ها، سایت های کامپیوتری و همچنین پروژه های پژوهشی از میان فارغ التحصیلان نخبه امریه سربازی جذب می کند.
فارغ التحصیلان نخبه ای که تاریخ اعزام آنها طی روزهای یکم اردیبهشت، یکم تیر و یکم شهریور است می توانند در این فراخوان شرکت کنند.
متقاضیان باید دارای برگ اعزام بدون مهر غیبت بوده و حداقل در یک مقطع تحصیلی دانش آموخته این دانشگاه باشند.
گزینش نهایی براساس مصاحبه و بررسی سوابق تحصیلی و وضعیت تاهل و پس از احراز صلاحیت عمومی داوطلبان صورت می گیرد و امریه افراد پذیرفته شده پس از تصویب ستاد فرماندهی کل قوا صادر می شود.


۹ اسفند ۹۵ – ادامه ثبت‌نام جریمه ریالی سربازی تا پایان سال‌ 

خبرگزاری ایسنا: جانشین اداره سرمایه انسانی سربازی ستادکل نیروهای مسلح اعلام کرد که ثبت‌نام جریمه ریالی سربازی تا آخرین روز امسال ادامه خواهد داشت.
سردار موسی کمالی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اجرای طرح جریمه ریالی سربازی در سال‌جاری اظهارکرد:‌ در حال حاضر ثبت‌نام برای بهره‌مندی از جریمه ریالی سربازی با شرایط و قوانین سال ۹۵ ادامه دارد و تا آخرین روز کاری سال جاری نیز ادامه خواهد داشت و بر این اساس تمامی متقاضیان بهره‌مندی از جریمه ریالی سربازی که تا پایان امسال حداقل هشت سال از غیبتشان گذشته باشد، می‌توانند با مراجعه به دفاتر پلیس + ۱۰ درخواست خود را ثبت کنند.
وی اضافه کرد: بدیهی است با افرادی که در سال جاری ثبت‌نام کرده باشند، برابر مقررات امسال برخورد خواهد شد.
جانشین اداره سرمایه انسانی سربازی ستادکل نیروهای مسلح درباره اجرای طرح جریمه ریالی سربازی در سال ۹۶ نیز خاطرنشان کرد:‌با تصویب نمایندگان مجلس این طرح در سال آینده نیز ادامه خواهد داشت؛ اما افرادی که امسال واجد شرایط بوده و برای تعیین تکلیف وضعیت جریمه ریالی سربازی خود اقدام نکرده‌اند در صورتی که سال آینده قصد معافیت با پرداخت جریمه ریالی سربازی را داشته باشند، ۱۰ درصد به رقم جریمه‌شان افزوده خواهد شد.
کمالی در پاسخ به این سوال که ثبت‌نام برای طرح جریمه ریالی سربازی در سال آینده از چه زمانی آغاز خواهد شد، به ایسنا گفت: پس از طی کردن مراحل اصلی قانون بودجه سال ۹۶ و تایید شورای نگهبان و ابلاغ دولت، این قانون اجرایی خواهد شد و احتمالا از فروردین ماه ۹۶ امکان مراجعه و ثبت‌نام مشمولان جریمه ریالی سربازی فراهم شود.
به گفته وی در سال آینده تغییری در مبلغ جریمه‌ها اعمال نخواهد شد و امکان دریافت وام برای پرداخت جریمه ریالی سربازی نیز وجود خواهد داشت.


۲۵ بهمن ۹۵ – قانون مرتبط با اخذ گواهینامه بدون نیاز به کارت پایان خدمت لازم‌الاجرا است 

خبرگزاری خانه ملت : عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس تاکید کرد: قانون مرتبط با اخذ گواهینامه بدون نیاز به کارت پایان خدمت تمامی سلسله مراتب قانونی را طی کرده و لازم‌الاجراست.
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت در خصوص مصوبه مجلس مبنی بر امکان اخذ گواهینامه رانندگی بدون کارت پایان خدمت و اظهارات مطرح شده درباره نبود الزام در اجرای آن گفت: رعایت سلسله مراتب قانونی در مورد تصمیمات مبتنی بر دفاع، امنیت و حوزه نظامی کشور ضروری است، این حوزه‌ها زیر نظر فرماندهی کل قوا است بنابراین دستگاه‌هایی چون ستاد کل نیروهای مسلح زمانی نظراتشان اعمال قانونی می‌شود که از سوی فرماندهی کل قوا به آنها اختیارات لازم داده شده باشد.
نماینده مردم اسلام‌آبادغرب در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در موارد مختلف اگر ستاد کل نیروهای مسلح از سوی فرماندهی کل قوا اختیار داشته باشد می‌تواند در مورد اجرا یا عدم اجرای یک قانون تصمیم‌گیری کند، در این صورت مجلس نیز همراهی لازم را خواهد داشت کما اینکه مجلس پیش از تصویب قانون هماهنگی های لازم را انجام می‌دهد.
وی با بیان اینکه مجلس قانونی را تصویب نخواهد کرد که به دلیل عدم هماهنگی اجرا نشود، افزود: مجلس رفتارهای قانونی را دنبال می‌کند و اگر در زمینه‌ای قانونی را به تصویب برساند برای همه لازم‌الاجراست، در هنگام تصویب قانون برنامه ششم توسعه نیز تمامی سلسه مراتب طی شده است کما اینکه در مورد قانون اخذ گواهینامه سلسله مراتب رعایت شده است.
فلاحت پیشه یادآور شد: در صورتی که فرمانده کل قوا دستوری دهند یا مخالفت کنند ستاد کل نیروهای مسلح یا سایر مسئولان حوزه نظامی کشور اجازه عدم اجرای قانون را دارند در غیر این صورت عدم اجرای قانون پذیرفتنی نیست بنابراین قانونی که در مجلس مبنی بر اخذ گواهینامه بدون کارت پایان خدمت به تصویب رسیده است باید اجرا شود.
به گزارش خبرگزاری خانه‌ملت؛ سردار تقی مهری رئیس پلیس راهور گفت: مجلس قانونی را تصویب کرد که براساس آن برای دریافت گواهینامه نیازی به دریافت کارت پایان خدمت نیازی یا کارت معافیت از خدمت ندارد اما این قانون به دلیل اجرای قانون خرید غیبت سربازی به تعویق افتاده و تاکنون اجرایی نشده است.


۹ بهمن ۹۵ – طرح “پیام‌آوران بهداشت” ویژه مشمولان فارغ‌التحصیل پزشکی و پیراپزشکی‌

خبرگزاری ایلنا : معاون احضار و اعزام سازمان وظیفه عمومی ناجا گفت: مشمولان فارغ التحصیل گروه های پزشکی و پیراپزشکی با ثبت نام در سامانه “پیام آوران بهداشت ” می توانند به عنوان “پیام آور بهداشت” خدمت سربازی را سپری کنند.
به گزارش ایلنا از پایگاه خبری پلیس، سرهنگ “رحمان علیدوست” اظهار کرد: برابر سهمیه تعیین شده توسط ستاد کل نیروهای مسلح، مشمولان فارغ التحصیل گروه های پزشکی و پیراپزشکی، می توانند خدمت دوره ضرورت خود را به عنوان “پیام آور بهداشت” ، در مناطق محروم کشور سپری کنند.
وی با تاکبد بر اینکه که شرط اصلی ثبت نام در این طرح، نداشتن غیبت می باشد ، افزود : متقاضیان دارای برگ آماده به خدمت بدون غیبت، می بایست از طریق سامانه “پیام آوران بهداشت” به نشانی tarhreg.behest.gov.ir درخواست خود را ثبت کنند.
معاون احضار و اعزام سازمان وظیفه عمومی ناجا ادامه داد : از آنجا که اطلاعات این دسته از مشمولان می بایست در سامانه وظیفه عمومی ثبت شود ، لذا متقاضیان می بایست حداقل ۷۵ روز قبل از تاریخ اعزام به خدمت، درخواست خود را از طریق سامانه “پیام آوران بهداشت” ثبت کنند.
وی گفت : متقاضیان طرح فوق پس از سپری نمودن دوره آموزش رزم مقدماتی در یکی از مراکز آموزش نیروهای مسلح، جهت ادامه خدمت به مراکز بهداشتی و درمانی که عموما در مناطق محروم و نیازمند است، اعزام می شوند.


۷ بهمن ۹۵ – اعلام قوانین جدیدآیین نامه های پزشکی وجریمه غایبین خدمت سربازی 

خبرگزاری مهر : معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی کردستان از قوانین جدید آیین نامه های پزشکی ومبالغ جریمه غایبین خدمت سربازی خبر داد و گفت: ثبت نام جریمه غایبین سربازی تا اسفند ماه ۹۵ تمدید شد.
به گزارش خبرنگار مهر، محمد کولیوند بعد از ظهر چهارشنبه ششم بهمن ماه در نشست خبری که در معاونت وظیفه عمومی شهرستان سنندج برگزار شد به تشریح قوانین و مقررات وظیفه عمومی که اخیرا ابلاغ شده بود پرداخت.
معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی استان کردستان گفت: سازمان وظیفه عمومی طی اطلاعیه ای اعلام کرد که با اصلاح برخی از مواد بخشی از آیین نامه اجرایی پزشکی که از سال ۹۰ قانون این سازمان بود تغییر کرده و باوجود اطلاع رسانی های مکرر همچنان در اذهان عمومی این آیین نامه به شیوه قدیمی یاد می شود.
وی گفت: مشمولانی که دچار بیماری، نقص عضو و یا اختلال روانی جزئی هستند با در نظر گرفتن میزان تحصیلات آنان به تشخیص شورای پزشکی وظیفه عمومی، قادر به انجام خدمت دوره ضرورت در امور غیر رزمی تشخیص داده شده و معاف از رزم می شوند.
کولیوند افزود: مشمولانی که به علت بیماری، موقتا قادر به انجام خدمت دوره ضرورت نباشند به منظور طی دوره درمان به تشخیص شورای پزشکی، حداکثر به مدت یک سال معافیت موقت به آنها داده شده و قبل از اتمام یک سال مهلت مقرر، می بایست در یک ماه مجددا برای تعیین تکلیف وضعیت خدمتی خود به وظیفه عمومی مراجعه کنند.
معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی استان کردستان عنوان کرد: مشمولانی که دچار بیماری، نقص عضو و یا اختلال روانی غیر قابل درمان هستند معاف دائم پزشکی شناخته می شوند.
کولیوند گفت: مشمولان برای درخواست معافیت پزشکی باید پس از فراغت از تحصیل، اخراج یا ترک تحصیل اقدام کنند مگر در صورت نقص عضو یا ابتلا به بیماری هایی که مدرک تحصیلی در معافیت پزشکی تاثیری ندارد.
وی افزود: مشمولانی که قد آنها کمتر از ۱۴۵ سانتی متر باشد معاف دائم پزشکی هستند، البته در مورد دارندگان مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر، قد کمتر از ۱۴۰ سانتی متر شامل معافیت دائم پزشکی می شود.
کولیوند افزود: چاقی یا لاغری طبیعی که ناشی از بیماری نباشد معافیت نداشته و مشمولان در صورت چاقی یا لاغری مفرط ناشی از بیماری از رزم معاف می شوند و در زمینه معافیت پزشکی چشم، نمره یک چشم ملاک محاسبه است.
وی گفت: مشمولانی که دارای مدرک تحصیلی فوق دیپلم و پایین تر که ضعف بینایی یک چشم آنها بیش از شش دیوپتر باشد نیز معافیت دائم پزشکی تعلق می گیرد و دارندگان مدرک کارشناسی و بالاتر با ضعف بینایی بیش از هشت دیوپتر شامل معافیت دائم پزشکی می شوند.
وی افزود: مشمولانی که مبتلا به بیماری تعریق شدید کف دست و پا هستند معاف از رزم می شوند.
کولیوند گفت: همچنین صافی کف پا در صورتی که همراه با دفورمیتی مچ پا باشد معافیت دائم به آنها تعلق می گیرد البته دارندگان مدارک کارشناسی و بالاتر معاف از رزم خواهند شد.
معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی استان کردستان اظهار داشت: کسری خدمت شامل کسانی می شود که کمتر از ۳۰ ماه جبهه یا کمتر از ۲۵ درصد جانبازی و کمتر از ۲۴ ماه اسارت داشته و تنها به مشمولین متولد ۱۳۷۲ و ما قبل آن که فاقد غیبت بوده تعلق می گیرد.
وی افزود: خانواده هایی که دارای دو فرزند معلول باشند با تایید سازمان بهزیستی و در صورت نداشتن غیبت یا توجیه غیبت از شرایط معافیت محسوب می شود و باید از طریق دفاتر پلیس ۱۰+ درخواست خود را ثبت نمایند.
کولیوند اظهار داشت: در صورت تلفیق جبهه و جانبازی باید مقدار جانبازی به تایید بنیاد شهید و امور ایثارگران گواهی شده باشد و جانبازی خود یگان ملاک نیست و قابل تلفیق نمی باشد.
معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی کردستان عنوان کرد: مشمولان غایبی که دارای فرزند معلول ذهنی یا ناتوان باشد در صورتی که نوع و شدت نوع و شدت معلولیت به تایید سازمان بهزیستی و شورای پزشکی وظیفه عمومی برسد برابر با بخشنامه مورخه ۱۳/ ۹ /۹۵ غیبت مانع رسیدگی نمی باشد.
کولیوند با اشاره به قیمت جریمه های غایبین سربازی گفت: غایبینی که مدرک تحصیلی آنها زیر دیپلم باشد ۱۰ میلیون تومان، دیپلم ۱۵ میلیون تومان، فوق دیپلم ۲۰ میلیون تومان، لیسانس ۲۵ میلیون تومان، فوق لیسانس ۳۰ میلیون تومان، دکترای پزشکی ۳۵ میلیون تومان و دکترای غیر پزشکی ۴۰ میلیون تومان باید پرداخت کنند.
وی افزود: جریمه ها به صورت نقدی و اقساطی قابل پرداخت است و با این روش که در ابتدا ۳۰ درصد جریمه و مابقی تا ۲۴ قسط باید پرداخت شود.
معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی استان کردستان اظهار داشت: غایبین می بایست هشت سال از مشمولیت دوره سربازی غیبت خورده باشند تا شرایط پرداخت جریمه را دارا شوند و پس از هشت سال غیبت به ازا هر سال غیبت اضافهباید ۱۰ درصد از مبلغ جریمه را پرداخت کنند.


۴ بهمن ۹۵ – خرید خدمت سربازی به صورت نقد و اقساط

خبرگزاری ایسنا : یک عضو هیئت رئیسه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۶ از مصوبه امروز این کمیسیون در مورد تعیین میزان جریمه غایبین سربازی خبر داد.
علی کاظمی در گفت‌وگو ایسنا، اظهار کرد: در جلسه امروز (یکشنبه) کمیسیون تلفیق بخش‌های دیگری از درآمدهای بودجه سال ٩۶ مورد بررسی قرار گرفت؛از جمله در بند (د) تبصره ٧ در خصوص درآمدهای ناشی از تولید و عوارض واردات انواع سیگار، لایحه دولت حذف شد و به جای آن ماده ٨٨ قانون برنامه ششم به تصویب رسید.
وی افزود: بر اساس تبصره ٨ مقرر شد که به منظور کنترل و بهینه کردن آب مصرفی، کنتورهای هوشمند نصب شود و از کشاورزان هزینه‌ای دریافت نشود.
این عضو هیئت رئیسه کمیسیون تلفیق بودجه ۹۶ خاطرنشان کرد: خرید خدمت سربازی برای غایبین بیش از هشت سال به صورت نقد و اقساط نیز نیز تصویب گردید و تغییری هم در لایحه دولت داده نشد. براساس بند (ب) تبصره ١١ میزان جریمه‌ها(به ریال) به شرح زیر است:

زیر دیپلم یکصد میلیون ریال
دیپلم یکصد و پنجاه میلیون ریال
فوق دیپلم دویست میلیون ریال
لیسانس دویست و پنجاه میلیون ریال
فوق لیسانس سیصد میلیون ریال
دکترای پزشکی  سیصد و پنجاه میلیون ریال
دکتری غیر پزشکی چهارصد میلیون ریال
پزشکان متخصص  پانصد میلیون ریال.

کاظمی در پایان اظهار کرد: همچنین همچنین با مصوبه کمیسیون تلفیق ۹۶ درخصوص درآمد حاصل از یارانه‌ها مطابق قانون هدفمند کردن یارانه‌ها مصوب ١٣٨٨/١٠/١۵ به دولت اجازه داده می‌شود در سال ٩۶ مبلغ چهارصد و هشتاد هزار میلیارد ریال درآمد از اصلاح قیمت کالاها و خدمات موضوع قانون مذکور داشته باشد.


۳۰ دی ۹۵ – معافیت ۱۲۴۷ نفر از سربازی در خراسان‌شمالی با پرداخت جریمه نقدی

خبرگزاری ایسنا : معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی خراسان‌شمالی گفت: از سال گذشته تاکنون ۱۲۴۷ نفر به منظور معافیت از سربازی از طرح جریمه نقدی استفاده کرده‌اند.
سرهنگ علی موسی زاده در گفت و گو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: طی سال جاری ۴۵۰ نفر از مشمولان غایب برای معافیت، با استفاده از جریمه نقدی ثبت نام کرده‌ و در مجموع ۲۷۵ نفر نیز جریمه خود را واریز کرده‌اند.
وی ادامه داد: طی سال گذشته ۷۹۷ نفر از مشمولان غایب در طرح جریمه نقدی ثبت‌نام کرده و نسبت به پرداخت جریمه خود به صورت یک‌جا و اقساط اقدام کردند.
موسی زاده خاطرنشان کرد: افرادی که هشت سال و یک روز دارای غیبت از سربازی هستند، می‌توانند از طرح جریمه نقدی به منظور معافیت از سربازی استفاده کنند که به تعداد فرزندان درصدی از مجموع جریمه نیز کاسته خواهد شد.
وی یادآورشد: سازمان وظیفه عمومی ناجا در نظر دارد با اعمال محدودیت در بکارگیری و ارائه خدمات انتظامی به مشمولان غایب و سربازان فراری، آن‌ها را ترغیب به خدمت کند، بنابراین توصیه می‌شود مشمولان غایب که شرایط معافیت جریمه نقدی را دارند سریعا در این طرح شرکت و در غیر این صورت برای خدمت سربازی اقدام کنند.
موسی‌زاده عنوان کرد: افرادی که شرایط دریافت کارت معافیت دارند اما کارت معافیت دریافت نکرده‌اند هم مشمول غایب محسوب شده و هیچ گونه خدمات انتظامی به آنان ارائه نخواهد شد.
وی ادامه داد: متعهدین به آموزش و پرورش که تعهد آن‌ها خاتمه یافته است یا واجدین شرایط معافیت مقام معظم رهبری(متولدین ۱۳۵۴ تا ۱۳۳۸) به منظور تعیین تکلیف خدمت سربازی خود و یا دریافت کارت معافیت اقدام کنند.


۲۸ دی ۹۵ – بررسی اعطای گواهینامه به مشمولان

خبرگزاری ایسنا : یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی خواستار بررسی موضوع عدم اجرای قانون اعطای گواهینامه رانندگی به مشمولان سربازی در جلسه مشترک بین مسئولان مربوطه شد.
عبدالرضا عزیزی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: قانون مصوب مجلس درباره لزوم اعطای گواهینامه رانندگی به مشمولان سربازی، مورد مخالفت سازمان نظام وظیفه و ستادکل نیروهای مسلح است و متاسفانه این قانون اجرا نمی‌شود، در هر حالی که این مصوبه کارشناسی شده بوده است.
وی افزود: به نظر می‌رسد باید با ستاد کل نیروهای مسلح و سازمان نظام وظیفه در جلسه مشترکی این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم و به صورت توافقی مصوبه‌ای را بنویسیم که مرضی‌الطرفین باشد و قابلیت اجرا نیز داشته باشد.


۲۸ دی ۹۵ – کاهش فرار از خدمت سربازی دستاوردی مهم است

خبرگزاری ایرنا : رئیس بازرسی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح کشور ، کاهش موارد فرار از خدمت سربازی را دستاوردی مهم در همه بخش های نیروهای مسلح عنوان کرد و گفت: خوشبختانه شرایط محیطی خدمت سربازی نسبت به گذشته بسیار بهتر شده است.
به گزارش ایرنا سردار سعید شعبانیان دوشنبه در هیجدمین مجمع استانی پیشگیری از وقوع جرم در نیروهای مسلح خوزستان با موضوع عملیاتی کردن راهکارهای قابل اجرا برای کنترل جرم فرار از خدمت سربازی در نیروهای مسلح افزود: فرآیند نظارت و بازرسی به منظور مهار برخی بدرفتاری ها در نیروهای مسلح به دقت و با ظرافت انجام می شود تا بتوان روند جرم بخصوص فرار سربازی را به حداقل ممکن رساند.
وی به برخی آموزه های و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در خصوص خوش رفتاری با سربازان وظیفه و کادر نظامی اشاره کرد و گفت: مولفه ها و راهکارهای اجرایی برای پیشگیری و مهار فرار از خدمت سربازی برگرفته از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب است و تاکنون نتایج و خروجی مطلوبی به دنبال داشته است.
رئیس بازرسی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در ادامه، بهبود شیوه های مدیریتی مسئولان و فرماندهان نظامی را در پیشگیری از جرم فرار از سربازی موثر بیان کرد و افزود: از سال ۱۳۷۷ تاکنون چهار برنامه پنج ساله در راستای بهبود وضعیت محیطی پادگان ها برای ارتقای سطح فرهنگی و اجتماعی اجرا شده و این برنامه های منجر به کاهش ۲۲درصدی فرار از خدمت سربازی رسیده است.
شعبانیان اظهارکرد: باید بتوانیم با ادامه راهکارهای اجرایی که پیش از این به نیروهای مسلح ابلاغ شده میزان فرار از خدمت سربازی را در کشور به صفر برسانیم و دسترسی به آن با همت و تلاش جهادی نیروهای مسلح ممکن است.
وی گفت: امروزه جایگاه سربازان وظیفه در نیروهای مسلح ارتقا یافته و همین جایگاه احساس مسئولیت آنان را در قبال وظایف خود به مراتب بیشتر از گذشته کرده است.
رئیس بازرسی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در ادامه با بیان اینکه پیشگیری از جرم طبق قانونی بر برعهده قوه قضائیه است افزود: به معنای واقعی پیشگیری از جرم فرا قوه ای است و همه دستگاه های فرهنگی و اجرایی باید به موضوع که امنیت اجتماعی شهروندان را ارتقا می بخشد ورود کنند.
شعبانیان در عین حال بازرسی و نظارت بر عملکرد نیروهای مسلح را در پیشگیری از جرم را موثر و راهگشا توصیف کرد و گفت: با این حال تقویت آموزه ها و باورهای دینی و ملی در نیروهای مسلح می تواند وقوع جرم را به حداقل برساند.
وی افزود: روحیه جهادی و گره گشایی در نیروهای مسلح باید نهادینه شود تا پائین ترین بزه و جرم را در نیروهای مسلح شاهد باشیم.
به گزارش ایرنا در این همایش یک روزه که شماری از قضات دادسرای نظامی سراسر استان، فرماندهان سپاه ، ارتش و نیروی انتظامی خوزستان حضور داشتند موضوع کاهش جرم در نیروهای مسلح به ویژه فرار از خدمت سربازی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.


۲۲ دی ۹۵ – شرایط بهره مندی از سنوات ارفاقی سربازی برای دانشجویان

جام جم آنلاین: معاون امور معافیت های سازمان وظیفه عمومی ناجا گفت:دانشجویانی که در سنوات اولیه تحصیلی موفق به فراغت از تحصیل نشده اند در صورت موافقت کمیسیون، می توانند به مدت یکسال از سنوات ارفاقی استفاده کنند.
به گزارش جام جم آنلاین از مهر، سرهنگ نجف حمیدزاده در تشریح ضوابط سنوات ارفاقی دانشجویان گفت: دانشجویان مقاطع مختلف دانشگاهی که در سنوات اولیه تحصیلی موفق به فراغت از تحصیل نشده اند، درصورت تصویب کمیسیون موارد خاص دانشگاه، می توانند حداکثر به مدت یک سال از سنوات ارفاقی استفاده کنند.
وی با تاکید بر اینکه شرط اصلی بهره مندی از سنوات مذکور، امکان فراغت از تحصیل دانشجو در مدت سنوات ارفاقی است، افزود: در صورت موافقت کمیسیون موارد خاص، دانشگاه با ادامه تحصیل در سنوات ارفاقی، دانشجو بلافاصله پس از اتمام سنوات اولیه تحصیلی، می بایست درخواست خود را از طریق دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس+۱۰) ثبت کند.
سرهنگ حمید زاده بیان داشت: چنانچه دانشجو در ترم اول سنوات ارفاقی موفق به فراغت از تحصیل نشود، با ادامه تحصیل وی در ترم دوم سنوات ارفاقی به شرطی موافقت خواهد شد که در ترم اول حداقل تعداد واحدهای درسی معینی را گذرانده باشد؛ واحدهای پاس شده برای مقاطع مختلف، متفاوت است.
وی در خصوص مهلت معرفی دانشجویانی که در سنوات ارفاقی فارغ التحصیل می شوند، گفت: دانشجویانی که با استفاده از سنوات ارفاقی، فارغ التحصیل می شوند، یک سال مهلت داشته تا وضعیت خدمتی خود را مشخص کنند و یا در صورت پذیرش در مقاطع بالاتر نیز می توانند از معافیت تحصیلی بهره مند شوند.
این مسئول خاطرنشان کرد: مشمولانی که در سنوات ارفاقی فارغ التحصیل نشوند، از تاریخ انصراف و یا اخراج، یک سال مهلت داشته تا وضعیت خدمتی خود را مشخص کنند.


۱۵ دی ۹۵ – سالانه ۱۰ درصد به جریمه مشمولان غایب خدمت سربازی اضافه می شود 

خبرگزاری مهر: کرمان-معاون وظیفه عمومی استان کرمان گفت: افرادی که بیش از هشت سال غیبت متوالی دارند به ازای هر سال مازاد بر این مدت۱۰درصد از کل جریمه در نظر گرفته شده به مبلغ اولیه جریمه آنان اضافه می شود.
سرهنگ محمود پارسا در گفتگو با خبرنگار مهر در بیان اهمیت خدمت مقدس سربازی با اشاره به فرموده امام خمینی(ره) مبنی بر اینکه «یک ساعت نگهبانی در راه خدا برابر با ۷۰ سال عبادت است»، گفت: بر کسی پوشیده نیست که حفاظت از مرزهای ایران اسلامی با هدف تامین نظم و امنیت همان عبادتی است که مدنظر بنیان گذار انقلاب بود.
معاون وظیفه عمومی استان کرمان افزود: با توجه به فراخوان اعزام به خدمت مشمولان غایب و فراری در دو ماه گذشته از طریق سیستم اطلاع رسانی پیامکی، آمار مشمولان آماده خدمت به طور چشم گیری افزایش یافته و با استقبال همراه بوده است.
وی تصریح کرد: بنا بر آخرین مصوبه دولت و مجلس شورای اسلامی که به تصویب ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران رسیده است، آن دسته از مشمولان غایب و فراری که هشت سال غیبت متوالی دارند در شمول طرح مشمولان غایب و فراری که در لفظ عام به آن خرید سربازی گفته می شود، قرار می گیرند.
سرهنگ پارسا ادامه داد: در این طرح محاسبه میزان جریمه نقدی بر اساس مدرک تحصیلی مشمول و مدت زمان غیبت پیش بینی شده و در بحث مدرک تحصیلی پایین ترین رقم جریمه مربوط به مدرک تحصیلی زیر دیپلم به ازای هر سال ۱۰۰ میلیون ریال است و بالاترین مبلغ جریمه مربوط به دکتری تخصصی با مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال است که این مبلغ پس از ثبت نام مشمولان در سامانه پلیس۱۰+ محاسبه و از طریق پیامک به اطلاع آنان می رسد.
وی افزود: مشمولان می توانند مبلغ جریمه را به صورت نقدی بپردازند و بعد از گذشت یک ماه کارت خرید خدمت سربازی دریافت کنند و یا با پرداخت یک سوم کل جریمه مابقی را به صورت اقساط تا ۲۴ ماه پرداخت کنند و بعد از پایان اقساط کارت خرید خدمت دریافت کنند، این افراد بعد از پرداخت ۵۰ درصد کل مبلغ جریمه می توانند از خدمات دولتی مانند اخذ گواهینامه رانندگی بهره مند شوند.
سرهنگ پارسا با اشاره به آخرین تغییرات انجام شده در خصوص قوانین مربوط به معافیت پزشکی و کفالت که مربوط به مرداد ۹۳ است، افزود: در قانون جدید نوع مدرک تحصیلی مشمول در اخذ معافیت لحاظ شده است و برخی از مواد قانونی از این آیین نامه حذف شده است.
معاون وظیفه عمومی استان کرمان ادامه داد: برای مثال در گذشته افرادی که در خواست معافیت پزشکی از ناحیه بینایی داشتند را بدون در نظر گرفتن مدرک تحصیلی معافیت اخذ می کردند، اما در آیین نامه جدید مشمولان دارای مدرک تحصیلی فوق دیپلم و پایین تر که ضعف بینایی یک چشم آنان بیش از شش دیوپتر باشد معافیت دائم و دارندگان مدرک کارشناسی و بالاتر با ضعف بینایی بیش از هشت دیوپتر از معافیت دائم پزشکی برخوردار می شوند.
وی افزود: با تدابیر فرمانده معظم کل قوا، سربازان متاهل و دارای مدارک عالی دانشگاهی در نزدیک ترین محل برای آموزش و انجام خدمت به کار گیری می شوند اما از آنجا که توزیع نیرو وظیفه باید به صورت متوازن در نیروهای مسلح انجام پذیرد در حال حاضر انجام آن مقدور نیست و در آینده نزدیک با هماهنگی با سازمان وظیفه عمومی ناجا و مراکز آموزش اجرایی خواهد شد.
سرهنگ پارسا گفت: مشمولانی که در فرصت یک سال فرجه تحصیلی اقدام به ارائه درخواست معافیت کفالت یا پزشکی می کنند چنانچه در این مدت نسبت به وضعیت خود تعیین تکلیف نکنند نهایتا باید در روزهای پایانی درخواست اعزام خود را به سازمان نظام وظیفه عمومی ارسال کنند و در غیر این صورت برای این افراد سه تا شش ماه غیبت منظور می شود و سازمان وظیفه عمومی هیچ گونه مسئولیتی در قبال این افراد نخواهد داشت.
وی گفت: افرادی که دارای غیبت اولیه هستند به صلاح دید ستاد کل نیروهای مسلح در مناسبت های خاص ملی توسط فرمانده معظم کل قوا مورد بخشش قرار می گیرند اما کسانی که غیبت حین خدمت داشته باشند با اختیار فرمانده یگان خدمتی تا دو سوم اضافه خدمت آنان مورد بخشش قرار خواهد گرفت.


۱۵ دی ۹۵ – مرکز جذب وزارت علوم امریه سربازی پذیرش می کند 

مرکز جذب وزارت علوم از میان فارغ التحصیلان دانشگاهی امریه سربازی پذیرش می کند.
به گزارش خبرنگار مهر، مرکز جذب اعضای هیات علمی وزارت علوم برای بخش سامانه جامع جدید خود نیازمند نیرو است که برای این نیاز خود اقدام به جذب امریه سربازی از میان فارغ التحصیلان دانشگاهی کرده است.
فراخوان پذیرش امریه سربازی برای این مرکز در قالب اطلاعیه ای به دانشگاه ها و مراکز آموزشی کشور ارائه شده است.
مهلت ارائه مدارک متقاضیان واجد شرایط امریه سربازی در این مرکز تا پایان دی ماه تعیین شده است و متقاضیانی که فرم درخواست را زودتر ارسال کنند در اولویت پذیرش قرار می گیرند.
نتایج طی مدت یک ماه به اطلاع داوطلبان می رسد.
متقاضیان باید یا معاف از رزم یا متاهل یا تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی و یا دارای گواهی عضویت فعال در بسیج به مدت ۶ ماه و یا عضویت بنیاد ملی نخبگان و یا حافظ کل قرآن کریم باشند.
رشته های مهندسی کامپیوتر تمامی گرایش ها، مهندسی صنایع گرایش تحلیل سیستم ها، مدیریت، حقوق، آمار و ارتباطات در اولویت هستند و سایر رشته ها نیز جزء نیازهای قطعی مرکز تلقی نمی شوند.
خانواده ایثارگران (فرزند یا برادر شهید، جاویدالاثرها، جانبازان، آزادگان و فرزندان رزمندگان با حداقل ۶ ماه سابقه جبهه) از اولویت برخودارند.


۱۴ دی ۹۵ – فرصت جدید برای غایبان خدمت سربازی

خبرگزاری دانشجو : جانشین سازمان وظیفه عمومی ناجا گفت: افرادی که در طرح جریمه مشمولان غایب شرکت کرده اند، به شرط پرداخت حداقل نیمی از مبلغ جریمه؛ به صورت نقدی و یا اقساط، از سوی سازمان وظیفه عمومی ناجا خدماتی مانند مجوز خروج از کشور و … دریافت می کنند.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، سردار ابراهیم کریمی، اظهار داشت: طبق قانون بودجه مجلس شورای اسلامی و ابلاغیه ستاد کل نیروهای مسلح، طرح جریمه مشمولان غایب در سال گذشته و همچنین سال جاری، برای مشمولان دارای بیش از ۸ سال غییت فرصتی ایجاد کرد تا وضعیت خدمتی خود را مشخص کنند.
وی در خصوص شرط اصلی ارائه برخی از خدمات به متقاضیان این طرح، افزود : افرادی که در طرح جریمه مشمولان غایب شرکت کرده اند، به شرط پرداخت حداقل نیمی از مبلغ جریمه به صورت نقدی و یا اقساط ، خدماتی از سوی سازمان وظیفه عمومی به آنان ارائه خواهد شد.
جانشین سازمان وظیفه عمومی ناجا ادامه داد: متقاضیان این طرح به شرط پرداخت حداقل نیمی از مبلغ جریمه، می توانند برای استخدام در یکی از سازمان های دولتی و یا خصوصی، از وظیفه عمومی نامه ای مبنی بر تعیین تکلیف وضعیت خدمتی دریافت کنند.
وی ادامه داد : همچنین این دسته از مشمولان غایب با تعیین تکلیف وضعیت خدمتی خود، می توانند برای سفرهای زیارتی و سیاحتی با پرداخت وثیقه کامل (پانزده میلیون تومان)، مجوز خروج از کشور دریافت کنند.
سردار کریمی گفت : برهمین اساس، مشمولان غایب در صورت شرکت در این طرح ، می توانند برای اخذ گواهینامه راهنمایی و رانندگی نیز اقدام کنند.


۱۱ دی ۹۵ – خدمت ۲۰۰ سرباز با ۳ تا ۵ فرزند در نیروی انتظامی

بازارکار: وی در ادامه بابیان اینکه اهمیت پیشگیری در کاهش جرایم بر کسی پوشیده نیست، افزود: در سال های گذشته هر چقدر بر اقدامات پیشدستانه و پیشگیرانه بیشتر تمرکز کردیم، شاهد کاهش بیشتر جرایم بوده ایم.
این مقام ارشد انتظامی، با بیان اینکه زمانی که جرمی واقع می شود، دلیل آن ناآگاهی و جهل افراد نسبت به آن است ، ادامه داد: ممکن است فردی مرتکب جرمی شود اما نداند که انجام آن اقدام جرم تلقی می شود بنابراین باید بر ارتقاء آگاه سازی نیز تمرکز کنیم.
فرمانده نیروی انتظامی خاطر نشان کرد: تمرکز بر روند آگاه سازی کارکنان و نیروهای وظیفه در کاهش جرایم نقش مستقیم و موثری دارد.
وی با بیان اینکه آموزش در کاهش جرایم موثر است ، ادامه داد: با آگاهی بر تأثیر آموزش در کاهش ارتکاب جرم توسط کارکنان ، قرارگاه جهادی تربیت و آموزش را در نیروی انتظامی راه اندازی کردیم؛ اتخاذ رویکرد جهادی در روند آموزش به عنوان یکی از اولویت های ناجا در سال گذشته و امسال تعریف شده است .
سردار اشتری مطرح کرد: به واسطه اتخاذ رویکرد آموزش در نیروی انتظامی خوشبختانه آمار جرایم کارکنان به صورت مشهودی کاهش پیدا کرده و این کاهش در سرپنجه ها و رده های عملیاتی که با عموم مردم بیشتر سروکار دارند، مشهودتر بود. ضمن اینکه این آموزش ها در اجرا و سرعت بخشی مأموریت ها نیز موثر است.
عالی ترین مقام انتظامی کشور خاطر نشان کرد: افزایش رضایت مندی مردم از عملکرد پلیس مرهون تمرکز بر آموزش کارکنان است. در واقع آموزش در کاهش ارتکاب جرم کارکنان نیز تأثیر داشته است.
فرمانده نیروی انتظامی ادامه داد: ناجا به واسطه نوع مأموریت ها بیشترین ارتباط را با مردم دارد و سالانه حدود ۲۸ میلیون خدمات به مردم ارائه می دهیم.
وی در تشریح خدمات دیگر ناجا ادامه داد: سالانه حدود ۴ میلیون گذرنامه صادر می شود، همچنین حدود ۳۰ میلیون تماس از طریق سامانه های ارتباطی ۱۱۰ ، ۱۹۷ و … دریافت شده است.
این مقام ارشد انتظامی، با بیان اینکه به دلیل تنوع و گستردگی مأموریت های ناجا آسیب پذیری نیز در این سازمان ممکن است بیشتر باشد، عنوان کرد: با استفاده از آموزش ، ارتقاء آگاه سازی و استفاده از تجهیزات به روز می توانیم بر ارتقاء مهارت های علمی و عملی کارکنان تمرکز کنیم.
وی اشاره کرد: در کنار ایجاد فضای فرهنگی ، معنوی و دینی ، ارتقاء تجهیزات و  توجه بر آموزش در تربیت کارکنان کارآمد و متعهد، موثر است.
سردار اشتری با اشاره به راه اندازی و فعالیت قرارگاه جهادی صیانت از کارکنان عنوان کرد: با فعالیت این قرارگاه و انجام اقدامات پیشدستانه میزان ارتکاب جرایم کارکنان کاهش یافته است.
وی در ادامه تأکید کرد: باید از همه ظرفیت ها برای پیشگیری از جرایم بهره ببریم و با اتخاذ رویکردهای راهبردی و کاربردی و همچنین شناسایی بسترها و زمینه های فرار از خدمت ، اقدامات مطلوب تری انجام دهیم.
فرمانده ناجا با بیان اینکه در حال حاضر در نیروی انتظامی ۲۰۰ سرباز وجود دارد که ۳ تا ۵ فرزند دارند ، گفت: باید زمینه های فرار از خدمت سربازان وظیفه نیز شناسایی و مرتفع شود. البته ما سربازی با ۳ همسر و ۱۰ فرزند هم داریم که جزو برادران اهل تسنن ما است.
وی با بیان اینکه فرماندهان و مسئولان باید بر عملکرد کارکنان نظارت داشته باشند اما تعامل آنان با زیرمجموعه و کارکنان در کاهش تخلفات موثر است. گفت: نظارت بر رده های زیرمجموعه نیز در کاهش جرایم موثر است ، درواقع فرماندهان با تعامل ، نظارت و اشراف بر رده های زیرمجموعه می توانند در کاهش جرایم نقش داشته باشند.
این مقام ارشد انتظامی،گفت: فرصت خدمتگزاری به مردم را غنیمت می شماریم و امیدواریم سربازی لایق و شایسته برای فرمانده کل قوا باشیم.
شتری  از کاهش جرایم  کارکنان در استان تهران خبر داد و افزود: در سالجاری هم شاهد کاهش ۱۲ درصدی کل جرایم در ناجا در این استان بوده ایم.
وی گفت: در این کاهش اقدامات پیشگیرانه، تعامل سازنده، استفاده از تجهیزات به روز و آگاه سازی و آموزش نیروها نقش بسزایی داشته است.


۴ دی ۹۵ – شرایط ابطال کارت معافیت پزشکی

خبرگزاری ایسنا: معاون مشمولان و امور معافیت های سازمان وظیفه عمومی ناجا گفت: برابر ابلاغیه ستاد کل نیروهای مسلح،دارندگان کارت معافیت پزشکی در صورت بهبود کامل بیماری،می توانند با ابطال کارت معافیت پزشکی خود ، برای اعزام به خدمت اقدام کنند.
به گزارش ایسنا، سرهنگ نجف حمیدزاده در تشریح شرایط ابطال کارت معافیت پزشکی، گفت:در سال های اخیر برابر ابلاغیه ستاد کل نیروهای مسلح، دارندگان کارت معافیت پزشکی در صورت بهبود کامل بیماری، می توانند با ابطال کارت معافیت پزشکی خود ، برای اعزام به خدمت اقدام کنند، همچنین این افراد حق بهره مندی از سایر معافیت ها مانند ؛ کفالت، موارد خاص و … را نداشته و تنها می بایست به خدمت سربازی اعزام شوند.
وی با تاکید بر این که ابطال کارت معافیت پزشکی دارای شرط سنی است، افزود: شرط سنی ابطال کارت معافیت پزشکی برای افراد زیر دیپلم،دیپلم و فوق دیپلم حداکثر ۳۰ سال، لیسانس حداکثر۳۳ سال، کارشناسی ارشد حداکثر ۳۶ سال و دکتری حداکثر ۴۰ سال در نظر گرفته شده است.
معاون مشمولان و امور معافیت های این سازمان در توضیح فرآیند ابطال این دسته از کارت ها بیان کرد  : متقاضیان می بایست اصل کارت معافیت پزشکی و تعهدی مبنی بر اعزام به خدمت را به وظیفه عمومی محل اخذ معافیت پزشکی ارائه دهند.
حمید زاده اشاره کرد: پرونده متقاضی در شورای عالی پزشکی وظیفه عمومی استان محل اخذ معافیت پزشکی بررسی و در صورت احراز بهبود کامل بیماری و سلامتی فرد، پرونده به صورت متمرکز در سازمان وظیفه عمومی ناجا بررسی و در صورت تایید، کارت معافیت پزشکی آنان باطل و بدون غیبت به خدمت دوره ضرورت اعزام می شوند.
براساس گزارش سایت پلیس، وی درباره محدودیت های اجتماعی معافیت پزشکی گفت: افراد دارای معافیت پزشکی بر اساس نوع بیماری ممکن است برای استخدام در برخی از سازمان ها  با توجه به ضوابط سازمان مربوطه، دچار محدودیت شوند، همچنین این دسته از افراد در صورت ارائه درخواست اخذ گواهینامه راهنمایی و رانندگی، در مراکز معاینات تخصصی راهور نیز به منظور تایید صلاحیت ، معاینه پزشکی می شوند.


۱ دی ۹۵ – نام نویسی طرح پرداخت جریمه غیبت سربازی تا اطلاع بعدی تمدید شد 

خبرگزاری ایلنا: جانشین رئیس سازمان نظام وظیفه عمومی نیروی انتظامی با اشاره به نام نویسی ۱۶۰ هزار نفر در مرحله دوم طرح پرداخت جریمه غیبت سربازی، گفت: نام نویسی در این طرح تا اطلاع بعدی تمدید شد تا تعداد نفرات بیشتری در سال ۹۵ در این طرح نام نویسی کنند.
سردار ابراهیم کریمی افزود: ثبت نام طرح جریمه مشمولان غایب در دو مرحله در سال جاری انجام شد که مردادماه، پایان مهلت ثبت نام مرحله اول این طرح از مشمولان غایب بود.
وی شروع مرحله دوم این طرح را از مهر امسال عنوان کرد و گفت: در این مرحله تاکنون ۱۶۰ هزار نفر ثبت نام کردند که از این شمار ۴۰ هزار نفر،کارت معافیت دریافت کردند.
سردار کریمی اضافه کرد: بعد از پایان ثبت نام، بررسی و راستی آزمایی ها آغاز می شود و در صورت ضرورت، آغاز مرحله سوم را اعلام می کنیم.
جانشین رئیس سازمان نظام وظیفه عمومی نیروی انتظامی ادامه داد: باید پیامک ها به افراد ارسال شود، نواقص کار مورد بررسی قرار گیرد و از سوی دیگر میزان واریزی ها نیز مورد بررسی قرار گیرد و در نهایت آغاز مرحله سوم را در صورت ضرورت اعلام کنیم.
سردار کریمی شمار ثبت نام کنندگان در این طرح طی سال گذشته را ۳۲۰ هزار نفر عنوان کرد و گفت: تا کنون حدود ۲۳۵۵ هزار نفر، کارت معافیت دریافت کردند.
وی در مورد قسطی شدن پرداخت جریمه ها هم اظهار کرد: افرادی که تقاضای پرداخت قسطی جریمه ها را دارند باید ابتدا، ۳۰ درصد از مبالغ جریمه های خود را واریز و مابقی را ظرف ۲۴ ماه پرداخت کنند.
بر اساس بند (ط) تبصره ۱۶ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۳ مجلس شورای اسلامی افرادی که بیش از هشت سال غیبت داشته اند مشمول پرداخت جریمه خدمت سربازی می شوند.
میزان جریمه مشمولان غایب برای معافیت از خدمت وظیفه عمومی بر اساس مدرک تحصیلی است و افراد دارای مدرک زیر دیپلم، ۱۰ میلیون تومان، دیپلم، ۱۵ میلیون تومان، فوق دیپلم،۲۰ میلیون تومان، کارشناسی، ۲۵ میلیون تومان، کارشناسی ارشد، ۳۰ میلیون تومان، دکترای غیرپزشکی، ۳۵ میلیون تومان، دکترای پزشکی، ۴۰میلیون تومان و پزشکان متخصص و بالاتر ۵۰ میلیون تومان ، جریمه می شوند.
همچنین به ازای هر سال غیبت مازاد بر هشت سال، ۱۰ درصد به مبالغ جریمه پایه اضافه می شود و مدت غیبت بیش از ۶ ماه، یک سال محسوب می شود.
مشمولان غایب متاهل براساس این قانون از پنج درصد و دارای فرزند به ازای هر فرزند از پنج درصد تخفیف کل مبلغ جریمه برخوردار می شوند.
مجلس شورای اسلامی موضوع قسطی شدن طرح پرداخت جریمه مشمولان غیبت سربازی دارای بیش از هشت سال غیبت تا پایان سال ۹۴ را تصویب کرد با این تفاوت که این مشمولان در سال ۹۵ وارد سال نهم غیبت خود می‌شوند و میزان پرداخت جریمه آن ها با اضافه شدن یک سال متفاوت خواهد بود.


۱۵ آذر ۹۵ – معافیت مشمولان غایب خدمت سربازی (جدول جریمه)

خبرگزاری ایلنا : در بودجه سال ۹۶ به دولت اجازه داده شده است تا کلیه مشمولان خدمت وظیفه عمومی را که که بیش از ۸ سال غیبت دارند با پرداخت جریمه مدت زمان غیبت به صورت نقد و اقساط تا پایان سال ۹۶ معاف کند.

جریمه مشمولان غائب برای صدور کارت معافیت نظام وظیفه به شرح جدول زیر می‌‌باشد:

مدرک تحصیلی پایه ریالی جریمه
زیر دیپلم ۱۰۰ میلیون ریال
دیپلم ۱۵۰ میلیون ریال
فوق دیپلم ۲۰۰ میلیون ریال
لیسانس ۲۵۰ میلیون ریال
فوق لیسانس ۳۰۰ میلیون ریال
دکترای پزشکی ۳۵۰ میلیون ریال
دکترای غیرپزشکی ۴۰۰ میلیون ریال
پزشکان متخصص و بالاتر ۵۰۰ میلیون ریال

لازم به ذکر است هر سال غیبت مازاد بر ۸ سال غیبت، ۱۰ درصد به مبالغ پایه اضافه  می‌شود. همچنین برای مشمولان متاهل ۵ درصد و برای مشمولان دارای فرزند به ازای هر فرزند ۵ درصد از مجموع مبلغ جریمه کسر می‌شود.

 

۶ آذر ۹۵ – قانون خرید جریمه سربازی تمدید شد

خبرگزاری ایسنا: در جریان اما و اگرها برای تداوم اجرای قانون خرید جریمه سربازی مشمولان غائب در سال آِینده، آخرین اطلاعات دریافتی حاکی از آن است که با تصویب هیات دولت تبصره مربوطه در لایحه بودجه ۱۳۹۶ نیز گنجانده شد و غائبان می توانند برای معافیت اقدام کنند.
به گزارش ایسنا، در سال گذشته و همچنین سال جاری، تبصره‌ای به بودجه آمد که شرایطی را برای مشمولان غایب فراهم آورده و در راستای اجرای آن تعداد زیادی از غایبان می‌توانستند بر اساس مفاد آن نسبت به پرداخت جریمه اقدام کرده و کارت معافیت دریافت کنند.   بعد از اجرای این قانون در سال ۱۳۹۴، اجرای آن در سال جاری نیز در چند مرحله مورد بحث قرار گرفت، ولی در نهایت تبصره مربوطه با لایحه بودجه سال جاری به مجلس رفت، مصوب  و در قالب تبصره (۱۱) قانون بودجه امسال به اجرا در آمد.
اما در شرایطی که برای تمدید این قانون در بودجه سال آینده نیز گاها اظهارات متناقضی مطرح بود، بر اساس آنچه که منابع مطلع به ایسنا خبر داده‌اند در جریان بررسی و تصویب تبصره‌ها و احکام لایحه بودجه ۱۳۹۶، بار دیگر با تاکید وزیر دفاع و البته تایید وتصویب هیات دولت، تبصره سال گذشته بار دیگر در لایحه قرار گرفته است و برای تصویب به مجلس خواهد رفت.
این در حالی است که تبصره مربوط به شرایط معافیت مشمولان غایب در سال آینده تفاوتی با آنچه در سال جاری اجرا شد نداشته و چارچوب کلی آن تکرار شده است.
بر اساس قانون بودجه ۱۳۹۵، دولت می‌تواند کلیه مشمولان خدمت وظیفه عمومی را که بیش از هشت‌سال غیبت دارند با پرداخت جریمه مدت زمان غیبت از ۱۰ تا ۵۰ میلیون تومان به‌صورت نقد و اقساط تا پایان سال معاف کند که برای سال آینده نیز کلیت آن ظاهرا قابل اجراست، مگر اینکه در مورد قسطی پرداخت‌ها تغییری ایجاد شود.
همچنین پایه جریمه برای مشمولان با بیش از هشت سال غیبت با تحصیلات زیردپیلم ۱۰ میلیون تومان، دیپلم ۱۵ میلیون، فوق دیپلم ۲۰ میلیون، لیسانس ۲۵ میلیون، فوق لیسانس ۳۰ میلیون، دکترای غیرپزشکی ۳۵ میلیون، دکترای پزشکی ۴۰ میلیون و پزشکان متخصص و بالاتر ۵۰ میلیون تومان خواهد بود.
بنابر تبصره (۱۱) لایحه بودجه به ازای هر سال غیبت مازاد بر هشت سال ۱۰ درصد به مبلغ جریمه پایه اضافه و مدت غیبت بیش از شش ماه یکسال محسوب خواهد شد. همچنین برای مشمولان متاهل پنج درصد و برای مشمولان دارای فرزند نیز به ازای هر فرزند پنج درصد از مجموع مبلغ جریمه کسر می‌شود.


۲۷ آبان ۹۵ – برخورداری مشمولان غایب در کرمانشاه از خدمات ویژه

خبرگزاری فارس: معاون وظیفه عمومی فرمانده انتظامی کرمانشاه گفت: مشمولان غایبی که به‌ صورت قسطی در طرح خرید خدمت شرکت کرده‌اند با پرداخت نصف اقساط می‌توانند از خدمات استخدام، گواهینامه و ادامه تحصیل برخوردار شوند.
هوشنگ زندی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه از طرح جریمه و برخورد با مشمولان غایب خبر داد و اظهار کرد: مشمولان غایبی که به‌ صورت قسطی در طرح خرید خدمت شرکت کرده‌اند با پرداخت نصف اقساط می‌توانند از خدمات استخدام، گواهینامه و ادامه تحصیل برخوردار شوند.
معاون وظیفه عمومی فرمانده انتظامی استان کرمانشاه گفت: همه طلبه‌ها، دانشجویان و دانش‌آموزان که در طرح وضعیت معافیت تحصیلی هستند در راستای خروج از کشور برای تعیین تکلیف خود به معاونت وظیفه عمومی فرمانده انتظامی استان مراجعه کنند و نسبت به اخذ مجوز موقت خروج اقدام کنند.
وی با بیان اینکه در صورت مراجعه نکردن مشمولان طرح وضعیت معافیت تحصیلی اقدامی در راستای خواسته آن‌ها صورت نمی‌گیرد، خاطرنشان کرد: با توجه به اعلام قبلی کسانی که کارت پایان خدمت کاغذی دارند این گونه کارت‌ها از درجه اعتبار ساقط هستند و باید برای تعویض به دفاتر الکترونیکی مراجعه کنند در غیر این صورت هیچ‌گونه خدماتی از سوی معاونت انتظامی ناجا و استان به آن‌ها ارائه نمی‌شود.


۲۵ آبان ۹۵ – بررسی درخواست توجیه غیبت مشمولان توسط وظیفه عمومی در استان‌ها

خبرگزاری مهر : معاون احضار واعزام سازمان وظیفه عمومی گفت: از آبان ماه سال جاری رسیدگی به کلیه درخواست‌های توجیه غیبت مشمولان غایب پس از ثبت دردفاتر (پلیس+۱۰)، توسط معاونت وظیفه عمومی استان ها انجام می‌شود.
به گزارش  خبرگزاری مهر، سرهنگ رحمان علیدوست درخصوص نحوه رسیدگی به درخواست توجیه غیبت مشمولان غایب، گفت: به منظور تسریع و تسهیل در روند رسیدگی به درخواست توجیه غیبت مشمولان غایب، از آبان ماه سال جاری رسیدگی به این نوع درخواست ها توسط معاونت وظیفه عمومی استان ها انجام می شود.
وی افزود: مشمولان غایب می توانند با در دست داشتن مدارک و مستندات مربوط به توجیه غیبت، از طریق یکی از دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس+۱۰ ) درخواست خود را ثبت کنند.
معاون احضار و اعزام سازمان وظیفه عمومی ادامه داد: پس از بررسی مستندات در کمیسیون وظیفه عمومی استان ها، نتیجه درخواست از طریق پیامک به اطلاع متقاضی خواهد رسید، همچنین مشمولان می توانند از طریق دفاتر (پلیس+۱۰) نیز درخواست خود را پیگیری کنند.
وی گفت: پیش از این رسیدگی به این امور، پس از ثبت در دفاتر(پلیس+۱۰)به صورت متمرکز در سازمان وظیفه عمومی ناجا انجام می شد.


۲۳ آبان ۹۵ – استخدام مشمولان غایب چه جریمه‌ای در پی دارد؟ 

خبرگزاری ایسنا: در صورتی که مؤسسات دولتی یا خصوصی نسبت به استخدام مشمولان غایب خدمت سربازی اقدام کنند، با جریمه‌هایی روبرو می‌شوند.
به گزارش ایسنا، روزنامه «خراسان» نوشته است: بر اساس ابلاغیه یک نهاد مسئول به تعدادی از مسئولان اجرایی، تاکید شده است به‌رغم تذکرات متعددی که تاکنون مبنی بر جلوگیری از اشتغال مشمولان غایب ابلاغ شده، متاسفانه هنوز هم بخشی از مخاطبان این تذکرات، از جرایم و ممنوعیت‌های این موضوع اطلاع کافی ندارند.
بر این اساس، مجدد در این ابلاغیه اعلام شده است در صورتی که این مشمولان در مؤسسات دولتی و غیردولتی به‌کارگیری شوند، برای بار اول هزینه سالانه یک سرباز اما برای بار دوم و بیشتر، هزینه سالانه سه سرباز از این مؤسسه‌ها دریافت می‌شود.


۲۲ آبان ۹۵ – احتمال اجرا نشدن طرح پرداخت جریمه برای مشمولان غایب درسال آینده

خبرگزاری خانه ملت : سخنگوی نیروی انتظامی با اشاره به اینکه اجرای طرح پرداخت جریمه برای مشمولان غایب درسال آینده بستگی به تصمیم ستاد کل نیروهای مسلح دارد، گفت: طرح تعالی تحول در کلانتری ها در ۴۰۰ کلانتری اجرا می شود.
سعید منتظرالمهدی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، درباره  اجرای طرح پرداخت جریمه برای مشمولان غایب درسال آینده، گفت: مشمولانی که درموعد مقرر خدمت سربازی را انجام ندادند و مشمول پرداخت جریمه غیبت سربازی بیش از ۸ سال می شوند می توانند تا پایان سال با پرداخت جریمه کارت معافیت دریافت کنند، زیرا چه بسا در سال آینده این طرح اجرا نشود؛ البته این موضوع به آن معنا نیست که اجرا نشود، تنها هشداری بود که  مطرح شد .
سخنگوی نیروی انتظامی با اشاره به اینکه بارها این سوال مطرح شده که چرا پرداخت جریمه شامل غایبان بیش از ۸ سال می‌شود، افزود: برخی افراد تعلل می‌کنند تا زمان غیبت آنها به ۸ سال برسد تا اقدام به پرداخت جریمه کنند که این موضوع نوعی اشکال است، بنابراین به همین دلیل گفته می شود که این طرح شاید درسال آینده اجرا نشود.
وی با بیان اینکه باید محرومیت های اجتماعی بسیاری برای مشمولان غایب ایجاد شود، تصریح کرد: با این محرومیت ها دیگر فردی به این موضوع فکر نمی کند که ۸ سال صبر کند و پس از آن جریمه پرداخت کند، اما اگر زمان برای اعزام به خدمت سربازی گذشت می توان با اجرای چنین طرح هایی مشکلات را مرتفع کرد که در دنیا هم این طرح اجرا می شود.
منتظرالمهدی با اشاره به اینکه این طرح در حال حاضر تا پایان سال جاری قابل اجرا است، گفت: برای اجرای طرح در سال آینده ستاد کل نیروهای مسلح باید تصمیم گیری کرده و موارد را ابلاغ کند، هم اکنون بیش ازیک میلیون نفر سرباز غایب مشمول این طرح وجود دارد که تا کنون حدود ۲۰۰ هزار نفر برای پرداخت جریمه ثبت نام کردند؛ البته هرگونه تغییر دراین طرح بستگی به تصمیم ستاد کل نیروهای مسلح و دستگاه های ذی ربط دارد.
وی درخصوص تشکیل شورای عالی تحول در کلانتری ها با ۶ کمیته تخصصی در نیروی انتظامی، افزود: یکی از دغدغه های اصلی مردم درحال حاضر درحوزه کلانتری ها است، حتی در دیدار اخیر مقام معظم رهبری با فرماندهان نیروی انتظامی توجه به حوزه کلانتری ها مورد تاکید رهبری قرار گرفت بنابراین بلافاصله پس ازاین جلسه با دستورفرمانده ناجا شورای تعالی تحول در کلانتری ها تشکیل شد.
منتظرالمهدی با اشاره به اینکه این شورا با ۶ کمیته تخصصی مشکلات موجود در کلانتری ها  را بازبینی و بازنگری می‌کند، تصریح کرد: یکی از این کمیته ها پشتیبانی و زیر ساخت است که اشکالات موجود در کلانتری ها را بررسی و مرتفع می‌کند تا خدمات بهینه و مضاعف به شهروندان ارایه شود، البته برای اجرای این طرح ۴۰۰ کلانتری هدف مشخص شده است.
سخنگوی نیروی انتظامی در خصوص آخرین آمار مجهزشدن کلانتری‌ها به دوربین مداربسته، گفت: این موضوع در دستورکار نیروی انتظامی قرار دارد و پلیس پیشگیری در حال انجام وظایف خود دراین زمینه است، البته بخش اعظم کار انجام شده و قسمت باقی مانده درفرصت زمانی نه چندان دور انجام خواهد شد


۱۲ آبان ۹۵ – جدیدترین خبر از دریافت گواهینامه بدون تعیین تکلیف سربازی

خبرگزاری ایسنا: رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی از اجرایی شدن دستورالعمل دریافت گواهینامه بدون تعیین تکلیف سربازی خبر داد.
به گزارش خبرنگار ایسنا، سردار تقی مهری در حاشیه نشست فصلی روسای پلیس راهور با حضور در جمع خبرنگاران درباره چرایی عدم اجرای ابلاغیه دولت در خصوص دریافت گواهینامه بدون نیاز به تعیین تکلیف سربازی، اظهارکرد: برابر قانونی که توسط مجلس تصویب و از سوی دولت ابلاغ شده است، کلیه کسانی که دارای کارت پایان خدمت یا معافیت نباشند می‌توانند برای دریافت گواهینامه اقدام کنند اما به دلیل اینکه اجرای این قانون نیاز به تدوین دستورالعمل داشت اجرای آن به تاخیر افتاد چرا که در مورد برخی سربازان غایب و فراری نیازمند جزئیاتی بود که در حال تدوین است.
مهری اضافه کرد: در سالجاری این مصوبه قانونی اجرایی خواهد شد.
وی در مورد معاینه فنی موتورسیکلت‌ها گفت: داشتن معاینه فنی برای تمامی وسایل نقلیه از جمله موتور سیکلت‌های الزامی است و در حال حاضر نیز مراکزی برای انجام تست معاینه فنی موتورسیکلت‌ها در سراسر کشور وجود دارد.
رییس پلیس راهور ناجا درباره شناسایی نقاط حادثه خیر نیز تصریح کرد: در سال‌های گذشته ‌هم این نقاط توسط پلیس و همکارانمان در سازمان راهداری شناسایی می‌شد و از سال گذشته هم نقاط پر حادثه را مجددا شناسایی کردیم که ۳۴۰۰ نقطه در برون شهرها و ۲۰۰۰ نقطه هم در درون شهرها شناسایی شد.
وی با بیان اینکه با اقدامات وزارت راه و شهرداری‌ها بسیاری از این نقاط اصلاح شده و تعدادشان کاهش یافته، گفت: اما هنوز هم این نقاط باعث گرفتن جان شهروندان شده و اولین کاری که ما پیگیری کردیم، آشکارسازی این نقاط است.


۱۱ آبان ۹۵ – یک بام و دو هوای حذف شرط سربازی از گواهینامه رانندگی

خبرگزاری تسنیم:  «اخذ گواهینامه نیازمند کارت پایان خدمت و معافیت سربازی نیست»؛ جلمه‌ای است که با وجود گذشت چندین ماه از تبدیل شدنش به «قانون»، هنوز پلیس زیر بار اجرای آن نرفته و این شانه‌خالی کردن گلایه‌های بسیاری را به وجود آورده است.
به گزارش خبرنگار انتظامی خبرگزاری تسنیم، اواخر دی سال گذشته بود که لایحه بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری زمینی در برابر شخص ثالث در ماده به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید که در ماده ۵۵ آن، موضوع جنجالی حذف شرط خدمت وظیفه سربازی در اخذ گواهینامه رانندگی مطرح شده بود؛ ماده‌ای که در متن آن عنوان شده بود «نیروی انتظامی مکلف است ظرف مدت سه ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون، ترتیبی اتخاذ کند که امکان دسترسی به بانک‌های اطلاعاتی آن نیرو در ارتباط با موضوعات مورد نیاز از قبیل مشخصات وسائل نقلیه و دارندگان آن‌ها و گواهینامه‌های صادر شده و همچنین سوابق تخلفات و تصادفات رانندگان از طریق سامانه‌های الکترونیکی به صورت برخط برای مرجع قضایی، صندوق و بیمه مرکزی فراهم شود. اخذ گواهینامه نیازمند کارت پایان خدمت و معافیت سربازی نیست.»
پس از تصویب این لایحه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، لایحه مذکور در تاریخ ۲۷ دی ۹۴ برای تایید به شورای نگهبان ارسال شد و در ۱۳ اسفند همان سال، این شورا به چند بند از این قانون ایراداتی را وارد دانست و نهایتاً در پنجم خرداد سال جاری، شورای نگهبان قانونی شدن این لایحه را اعلام کرد که بر اساس ماده ۵۵ این قانون، شرط کارت پایان خدمت و معافیت سربازی، برای اخذ گواهینامه حذف شد. این در حالی است که قانون مذکور نیز در اواسط خرداد ماه، توسط رئیس جمهور ابلاغ شد.
اما جالب اینجاست که علی‌رغم گذشت بیش از ۵ ماه از تأیید این قانون توسط شورای نگهبان و ابلاغ آن توسط رئیس‌جمهور، هنوز شرط کارت پایان خدمت و معافیت سربازی برای اخذ گواهینامه رانندگی به قوت خود باقی است و آموزشگاه‌های رانندگی یکی از مدارک مورد نیاز برای صدور گواهینامه را ارائه کارت پایان خدمت یا معافیت سربازی عنوان می‌کنند و از ارائه خدمات به متقاضیانی که این مدارک را ندارند، سر باز می‌زنند.
این در حالی است که پلیس راهور نیروی انتظامی نیز از ارائه اطلاعات بیشتر در خصوص چرایی عدم اجرایی شدن این قانون خودداری می‌کند و بسیاری از مردم در بلاتکلیفی به وجود آمده در میان قانون موجود و بی‌اطلاعی از چرایی عدم اجرای این قانون توسط پلیس، سرگردانند.
حال سوال اینجاست که چرا پلیس راهور ناجا علی‌رغم صراحت این ماده قانونی، هنوز حذف شرط دارا بودن کارت معافیت یا پایان خدمت سربازی را به آموزشگاه‌های رانندگی ابلاغ نکرده و هیچ پاسخی را نیز در این خصوص ارائه نمی‌دهد؟ البته برخی از مخاطبان این قانون، تصمیم نیروی انتظامی بر عدم اعمال این قانون را با طرح جریمه غیبت سربازی مرتبط می‌دانند و معتقدند که در صورت اجرایی شدن این ماده قانونی، مشوق‌های مشمولان غایب واجد شرایط پرداخت جریمه غیبت، برای پرداخت جریمه کاهش پیدا می‌کند و عملاً این ماده قانونی در تناقض با تدابیر ستاد کل نیروهای مسلح قرار دارد.


۹ آبان ۹۵ – معافیت سربازی فرزندان مددجویان کمیته امداد فسا با هدف توانمندسازی خانواده 

خبرگزاری ایرنا: مدیر کمیته امداد امام خمینی(ره) شهرستان فسا اعلام کرد: ۵۰۰ نفر از فرزندان خانواده های تحت پوشش از خدمت سربازی در سه سال اخیر با هدف کمک به توانمندسازی خانواده های تحت پوشش معاف شدند.
محمد بهزادی یکشنبه به ایرنا اظهار داشت:با توجه به اینکه سربازی فرزندان خانواده های تحت پوشش کمیته امداد، یک فرد فعال را برای دو سال از این خانواده ها جدا می کند،معافیت این فرزندان و در ادامه دریافت وام های خود اشتغالی و شروع به کار در حرفه ای خاص توان اقتصادی خانواده را بالا می برد و به تبع آن توانمند سازی آنها را در پی خواهد داشت.
وی بیان کرد : در طرح معافیت سربازی،یک فرزند عضو خانواده هایی که به علت طلاق یا فوت سرپرست تحت حمایت هستند و خانواده هایی که به دلیل بیماری یا از کارافتادگی سرپرست مرد تحت پوشش هستند چنانچه فقط دارای یک پسر و حداقل سه دختر باشند مشمول طرح معافیت می شوند.
بهزادی تعداد مشمولین وظیفه ای که از طریق حمایت معافیت سربازی به محل سکونت خود انتقال یافتند را ۴۳۷نفر عنوان کرد و افزود: فرزندان خانواده تحت حمایت که مشمول معافیت نمی شوند ،پس از معرفی به یگان خدمتی می توانند با تقاضای کمیته امداد به جهت کاهش هزینه ها و کمک به اقتصاد خانواده به نیروی انتظامی معرفی شده اند و تخفیف دریافت کرده اند.


۱۱ مهر ۹۵ – دور دوم پرداخت جریمه‌های خدمت سربازی تا پایان سال ادامه دارد

نسیم آنلاین: معاون اجتماعی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران گفت: خروج افراد از کشور یک ماه بعد از پرداخت ۵۰ درصد جرایم بلامانع است و همچنین در صورت استخدام به آن‌ها نامه داده می‌شود.
سردار سعید منتظرالمهدی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار اجتماعی «نسیم‌آنلاین» اظهار کرد: دور دوم پرداخت جریمه‌های خدمت سربازی تا پایان سال ادامه خواهد داشت.
وی افزود: تاکنون یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر شناسایی شدند و برای ۴۰۰ هزار نفر کارت پایان خدمت صادر و یا در شرف صادر شدن است.
این مقام ارشد انتظامی خاطر نشان کرد: افرادی که بیش از ۸ سال غیبت دارند، سریع‌تر مراجعه کنند تا مشکلاتی برای آن‌ها ایجاد نشود و کارشان سریع‌تر انجام گیرد.
سردار منتظرالمهدی تاکید کرد: افراد می‌توانند جرایم خود را به صورت نقدی و همچنین اقساطی پرداخت کنند و یک سوم جریمه خود را به صورت نقدی پرداخت کرده و مابقی را در ۲۴ قسط بدون سود پرداخت نمایند.
معاون اجتماعی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران گفت: خروج افراد از کشور یک ماه بعد از پرداخت ۵۰ درصد جرایم بلامانع است و همچنین در صورت استخدام به آن‌ها نامه داده می‌شود.


۳۱ شهریور ۹۵ – شرایط برخورداری مشمولان غایب از معافیت کفالت

خبرگزاری مهر: معاون مشمولان و امور معافیت های سازمان وظیفه عمومی ناجا، شرایط برخورداری مشمولان غایب از معافیت کفالت را اعلام کرد.
به گزارش مهر، سرهنگ نجف حمیدزاده گفت: بر اساس ماده ۳۰ قانون خدمت وظیفه عمومی، مشمولانی دارای غیبت، نمی توانند درخواست معافیت کفالت کنند و فقط در صورتی که هنگام ورود به غیبت (در زمان احضار و در طول مدت غیبت و حین رسیدگی) دارای شرایط معافیت کفالت باشند، می توانند درخواست خود را از طریق دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس +۱۰) ثبت کنند.
معاون مشمولان و امور معافیت های سازمان وظیفه عمومی ناجا، با ذکر نمونه هایی برای مشمولان غایبی که معافیت کفالت به آنها تعلق می گیرد، گفت: ممکن است پدر مشمولی پیش از ورود به غیبت فوت کرده باشد که در این صورت این فرد پس از وقوع این حادثه و پیش از ورود به غیبت شرایط بهره مندی از معافیت کفالت را داشته اما اقدامی نکرده است، در این حالت این مشمول غایب در صورتی که همچنان برادر بالای ۱۸ سال نداشته باشد، می تواند از معافیت کفالت بهره مند شود.
وی با تاکید بر اینکه نیازمندی به مراقبت بر اساس آیین نامه «کسان مشمول» تشخیص داده می شود، بیان کرد: شورای پزشکی بر اساس این آیین نامه افراد نیازمند مراقبت را معاینه و نسبت به تایید یا عدم تایید نیازمندی به مراقبت کسان مشمول (پدر یا مادر)، اقدام می کند.
حمیدزاده ادامه داد: در صورت تایید نیازمندی به مراقبت پدری که فقط دارای یک فرزند پسر بالای ۱۸ سال است، شخص متقاضی می تواند تقاضای خود را در یکی از دفاتر خدمات الکترونیک و انتظامی (پلیس +۱۰) ثبت کند و در صورت داشتن غیبت، مدارکی مبنی بر اینکه پیش از ورود به غیبت، پدرش نیازمند مراقبت بوده ارائه دهد تا در صورت تایید شورای پزشکی، از معافیت کفالت برخوردار شود.
وی با تاکید بر اینکه متقاضیان پیش از ثبت درخواست کفالت حتما آیین نامه «کسان مشمول» را به دقت مورد مطالعه قرار دهند، خاطرنشان کرد: بررسی فرآیند معافیت کفالت با صرف وقت و هزینه هایی همچون هزینه های معاینات تخصصی برای متقاضیان همراه بوده بنابراین شایسته است که قبل از ثبت درخواست با مطالعه دقیق این آیین نامه، در صورت احراز شرایط لازم اقدام کنند .
لازم به ذکر است مشمولان و خانواده های آنان می توانند با مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی سازمان وظیفه عمومی ناجا به نشانی www.vazifeh.police.ir «آیین نامه کسان مشمول»، سایر اطلاعات مورد نیاز خود را کسب کنند.


۲۷ شهریور ۹۵ – پیشنهاد دانشگاه فنی و حرفه ای برای رفع مشکل سربازی دانشجویان

باشگاه خبرنگاران جوان:  رییس دانشگاه فنی و حرفه ای گفت: دوران سربازی بین تحصیل و مهارت آموزی دانشجویان این دانشگاه فاصله انداخته که در حال بررسی این موضوع هستیم.
مسعود شفیعی رییس دانشگاه فنی و حرفه ای در گفت وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ این دانشگاه را یکی از دانشگاه های تقاضا محور دانست و گفت: آموزه های علمی در کنار ایجاد مهارت های حرفه ای در دانشجویان از ویژگی های بارز مراکز زیرمجموعه دانشگاه است.
وی بیان کرد: فاصله ایجاد شده، میان آموزش و مهارت آموزی، به واسطه ضرورت اعزام دانشجویان به خدمت سربازی یکی از عمده ترین چالش ها است که متأسفانه به رغم رایزنی ها با مسؤلان امر، تا کنون مرتفع نشده است.
رییس دانشگاه فنی و حرفه ای اظهار داشت: در حوزه های فنی و مهارتی، تحصیل باید در کنار کار در صنعت باشد درواقع فردی که بعد ۲سال تحصیل تکنسین می شود، باید وقت حضور در صنعت ( حدود سه تا ۵ سال کار کند) را یافته و سپس برای مقاطع بالاتر مثل لیسانس ناپیوسته ادامه تحصیل دهد.
وی ادامه داد: اما متاسفانه مسئله سربازی (تاخیر انداختن زمان اعزام) در این بین باعث شده که دانشجویان قید سالهای کار را بعد از تکنسینی بزنند و بلافاصله با شرکت در آزمونهای مقاطع بالاتر ادامه تحصیل دهند که طبیعتا ساختار مهارتی برهم می خورد.
رییس دانشگاه فنی و حرفه ای عنوان کرد: لذا به دنبال این موضوع هستیم که کار را در کنار تحصیل بعنوان یک مرحله حساب کنیم و بعد از آن مسئله سربازی مطرح شود.
وی گفت: برای این موضوع نامه نگاری های مختلفی با دفتر مقام معظم رهبری یا ستاد کل قوا انجام دادیم که متاسفانه به دلایل قانونی نتوانستیم برای پیشنهاداتمان از ستاد جواب مثبت بگیریم.
شفیعی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۱۷۰ آموزشکده (۱۲۰ مرکز متعلق به پسران و ۵۰ مرکز متعلق به دختران) در تمامی استان های کشور فعال هستند، یادآور شد: امیدواریم با توجه به بیکاری جوانان بعنوان معضل بزرگ کشور و جذب بیش از ۷۰ درصد فارغ التحصیلان این دانشگاه به بازارکار، بتوانیم نیروهای کم توقع و کاربلد را برای بهتر شدن وضعیت اقتصاد کشور وارد صنعت کنیم.


۲۴ شهریور ۹۵ – بیمه بیکاری مشمولان غایب متوقف می‌شود

رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا با هشدار به سربازان غایب، از اعمال محدویت‌های جدید خبر داد و گفت: هماهنگی‌های لازم به عمل آمده تا در آینده نزدیک ارائه خدماتی همچون تسهیلات بانکی، دریافت مستمری و بیمه بیکاری برای مشمولان غایب متوقف شود.رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا با هشدار به سربازان غایب، از اعمال محدویت‌های جدید خبر داد و گفت: هماهنگی‌های لازم به عمل آمده تا در آینده نزدیک ارائه خدماتی همچون تسهیلات بانکی، دریافت مستمری و بیمه بیکاری برای مشمولان غایب متوقف شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبارپول، سردار سیدحمید صدرالسادات اظهارداشت: افراد بسیار زیادی پیامک‌هایی مبنی بر تعیین تکلیف وضعیت خدمتی‌شان از سوی سازمان وظیفه عمومی دریافت کرده‌اند که این افراد باید به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس +۱۰) مراجعه و وضعیت خدمت خود را مشخص کنند.
وی با بیان اینکه ثبت درخواست‌ها در دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی همچنان ادامه دارد، گفت: متقاضیان می‌توانند با مراجعه به این دفاتر برای ثبت درخواست معافیت از خدمت، طرح جریمه مشمولان غایب یا اعزام به سربازی اقدام کنند.
پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس- صدرالسادات ادامه داد: متقاضیان طرح جریمه مشمولان غایب نیز با توجه به فرصتی که برای تعیین تکلیف مشمولان غایب و تمدید آن تا ۲۰ شهریور به وجود آمده، نسبت به ثبت درخواست خود اقدام کنند.
وی افزود: با توجه به اینکه گروهی از مشمولان غایب، درخواست ثبت‌نام در طرح مذکور را دارند، اوایل مهر مرحله بعدی زمان ثبت‌نام جریمه مشمولان غایب اعلام می‌شود، اما برای کسانی که پیامک تعیین تکلیف ارسال شده باید به دفاترخدمات الکترونیک انتظامی (پلیس +۱۰) مراجعه و وضعیت خدمت خود را مشخص کنند.
رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا با بیان اینکه قانون محدودیت‌هایی را برای مشمولان غایب در نظر گرفته است، گفت: تاکنون امکان نظارت به اعمال این محدودیت‌ها به صورت جدی وجود نداشته اما با اقدامات صورت گرفته از این پس مشمولان غایب برای انجام برخی امور خود با محدودیت مواجه شده و به مرور زمان نیز این محدودیت‌ها مطابق قانون افزایش می‌یابد.
صدرالسادات افزود: منع استخدام دولتی و خصوصی، اخذ گذرنامه، ارائه خدمات بانکی و … از مواردی است که مشمولان غایب با محدودیت مواجه می‌شوند و حتی ممکن است گذر زندگی را بر آنها سخت کند.
به گزارش تسنیم ، این مقام ارشد انتظامی تأکید کرد: هماهنگی‌های لازم با بانک مرکزی، وزارت کار و رفاه اجتماعی و سازمان تأمین اجتماعی به عمل آمده تا در آینده نزدیک ارائه خدماتی همچون تسهیلات بانکی، دریافت مستمری و بیمه بیکاری برای مشمولان غایب متوقف شود.
رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا در خاتمه درباره افرادی که خدمت دوره ضرورت خود را گذرانده‌اند ولی نسبت به تعویض کارت قدیمی خود به هوشمند اقدام نکرده‌اند، گفت: برای این دسته از افراد پیامک‌هایی مبنی بر تعیین تکلیف وضعیت خود ارسال شده، این اشخاص لازم است با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس +۱۰) نسبت به تعویض کارت و ثبت اطلاعات خود در سامانه وظیفه عمومی اقدام کنند.


۲۳ شهریور ۹۵ – فرصت سازمان وظیفه عمومی به مشمولان غایب برای تعیین تکلیف خدمتی

خبرگزاری ایرنا : رئیس سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی با اشاره به اتمام مهلت ثبت نام طرح جریمه مشمولان غایب در ۲۰شهریورماه، گفت: آن دسته از مشمولان غایبی که پیامک تعیین تکلیف خدمتی دریافت کرده اند، همچنان فرصت ثبت درخواست خود را در دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس +۱۰) دارند.
به گزارش روز یکشنبه ایرنا از پایگاه خبری پلیس، سردار سیدحمید صدرالسادات افزود: افراد بسیار زیادی پیامک هایی مبنی بر تعیین تکلیف وضعیت خدمتی شان از سوی سازمان وظیفه عمومی دریافت کرده اند که این افراد می بایست به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی ( پلیس +۱۰) مراجعه و وضعیت خدمت خود را مشخص کنند.
وی با بیان اینکه ثبت درخواست ها در دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی همچنان ادامه دارد، گفت: متقاضیان می توانند با مراجعه به این دفاتر برای ثبت درخواست معافیت از خدمت، طرح جریمه مشمولان غایب یا اعزام به سربازی اقدام کنند.
سردار صدرالسادات ادامه داد: متقاضیان طرح جریمه مشمولان غایب نیز با توجه به فرصتی که برای تعیین تکلیف مشمولان غایب و تمدید آن تا ۲۰ شهریور ماه به وجود آمده، نسبت به ثبت درخواست خود اقدام کنند.
وی افزود: با توجه به اینکه گروهی از مشمولان غایب درخواست، ثبت نام در طرح مذکور را دارند ، اوایل مهر مرحله بعدی زمان ثبت نام جریمه مشمولان غایب اعلام می شود، اما برای کسانی که پیامک تعیین تکلیف ارسال شده می بایست به دفاترخدمات الکترونیک انتظامی ( پلیس +۱۰) مراجعه و وضعیت خدمت خود را مشخص کنند.
رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا با بیان اینکه قانون محدودیت هایی را برای مشمولان غایب در نظر گرفته است، گفت : تاکنون امکان نظارت به اعمال این محدودیت ها به صورت جدی وجود نداشته اما با اقدامات صورت گرفته از این پس مشمولان غایب برای انجام برخی امور خود با محدودیت مواجه شده و به مرور زمان نیز این محدودیت ها مطابق قانون افزایش می یابد.
صدرالسادات افزود: منع استخدام دولتی و خصوصی، اخذ گذرنامه و ارائه خدمات بانکی از مواردی است که مشمولان غایب با محدودیت مواجه می شوند و حتی ممکن است گذر زندگی را بر آنها سخت کند.
این مقام ارشد انتظامی تاکید کرد: هماهنگی های لازم با بانک مرکزی، وزارت کار و رفاه اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی به عمل آمده تا در آینده نزدیک ارائه خدماتی همچون تسهیلات بانکی، دریافت مستمری و بیمه بیکاری برای مشمولان غایب متوقف شود.
صدرالسادات درباره افرادی که خدمت دوره ضرورت خود را گذرانده اند ولی نسبت به تعویض کارت قدیمی خود به هوشمند اقدام نکرده اند، گفت: برای این دسته از افراد پیامک هایی مبنی بر تعیین تکلیف وضعیت خود ارسال شده، این اشخاص لازم است با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس +۱۰) نسبت به تعویض کارت و ثبت اطلاعات خود در سامانه وظیفه عمومی اقدام کنند.


۲۰ شهریور ۹۵ – ۵۰۰ طلبه خدمت سربازی خود را در مدارس شبانه‌روزی سپری می‌کنند

خبرگزاری ایسنا : مشاور وزیر آموزش و پرورش با اشاره به به‌کارگیری ۵۰۰ طلبه در مدارس شبانه‌روزی کشور گفت: این طلاب خدمت سربازی خود را در مدارس شبانه‌روزی سپری خواهند کرد که سهم استان لرستان هم ۱۳طلبه است.
به گزارش ایسنا ـ منطقه لرستان، حجت‌الاسلام و المسلمین ملکی در نشست هم‌اندیشی قطب ۳ کشوری این ستاد در شهرستان خرم‌آباد به تدوین ۱۵۶برنامه برای اولین‌بار در سال‌جاری اشاره کرد و افزود: سه برنامه و ۱۳ فعالیت از این برنامه‌ها مربوط به ستاد همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش است که به استان‌ها ابلاغ شده است.
وی ادامه داد: افزایش مدارس علوم و معارف اسلامی، اجرا و تعمیم طرح امین، استفاده از طلاب علوم دینی در خدمت دوره ضرورت با اولویت سرپرست مدارس شبانه‌روزی از جمله برنامه‌هایی است که در این ستاد مورد توجه قرار گرفته است.
ملکی با اشاره به محوریت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تاکید کرد: سند تحول بنیادین نقشه راه و قانون اساسی و سند بالادستی آموزش و پرورش است و باید تمام فعالیت‌ها و برنامه ها بر مبنای این سند تدوین و اجرایی شود اگر بخواهیم به اهداف سند تحول بنیادین برسیم باید مبانی نظری این سند را بشناسیم .
حجت‌الاسلام ملکی در ادامه مسئولیت ستادهای همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش استان‌ها و مناطق و شهرستان‌ها را مهم برشمرد و تصریح کرد: برنامه‌های ستاد به تایید مقام معظم رهبری و مراجع تقلید رسیده و مسئولیت اجرای آن با استان‌ها و شهرستان‌هاست.
وی در ادامه به تاثیرگذار بودن دیدار دانش‌آموزان با علما و مراجع تقلید اشاره و افزود: این دیدارها ازجمله برنامه‌های ستاد در سراسر کشور است.
این مسئول بر به‌کارگیری ۵۰۰ طلبه در مدارس شبانه‌روزی کشور تاکید کرد و گفت: این طلاب خدمت سربازی خود را در مدارس شبانه‌روزی سپری خواهند کرد که سهم استان لرستان هم ۱۳طلبه است.
ملکی در ادامه با تاکید بر ضرورت تربیت دینی دانش‌آموزان، گفت: هم اکنون طرح امین در حدود ۲۲۰۰ مدرسه کشور در حال اجراست.
وی ادامه داد: برای این‌که بتوانیم همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش را اثر بخش‌تر کنیم باید برنامه مدون این راه را اجرا کنیم.
دبیر ستاد همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش کشور در ادامه تاکید کرد: حوزه و آموزش و پرورش باید به‌عنوان یک فرایند هدفمند، جهت‌دار و اثرگذار رسالت خود را انجام دهند و برای تحقق این امر باید براساس سند تحول بنیادین این بخش عمل شود.
وی با اشاره به این‌که باید روش‌های تحول بنیادین را برای حوزه و آموزش و پرورش تبیین و تشریح کنیم، تصریح کرد: تحول بنیادین چتر گسترده‌ای است که باید همه ارکان تربیتی آموزشی را تحت حمایت خود قرار دهد.
دبیر ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش با بیان این‌که مبنای سکوی تحول بنیادین و پرورش تربیت دینی باید بر مبنای آیات قرآن و سیره اهل‌بیت(ع) است، اظهارکرد: این مبنای دینی و پیاده کردن این مبنا در زندگی می‌تواند زندگی ما را به حیات طیبه رهنمون سازد.
حجت‌الاسلام ملکی با بیان این‌که در حیات طیبه الهی زندگی رنگ و بوی خدایی و معنوی خواهد داشت، افزود: در این حیات امنیت اجتماعی بالاست و زندگی انسان‌ها بدور از هر گونه سلطه، استعمار، استکبار و استثمار خواهد بود.
مشاور وزیر آموزش و پرورش، دوری از اسراف و تبذیر را از دیگر ویژگی‌های حیات طیبه برشمرد و یادآور  شد: در حیات طیبه، تأمین معاش برای انسان دغدغه نیست و آرامش جسمی و روانی او تضمین خواهد بود.
این محقق حوزوی با اشاره به این‌که برای رسیدن به شاخه‌های حیات طیبه باید ارائه برنامه‌های تربیتی اخلاقی بر مبنای قرآن و سیره اهل‌بیت(ع) باشد، اظهارکرد: برای تبیین سبک اخلاقی معرفتی در جامعه باید فطرت‌مداری و عقل‌محوری براساس آموزه‌های قرآنی باشد.
دبیر ستاد همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش با اشاره به این‌که اجرای برنامه‌های تربیتی منسجم و هدفمند یکی از اهداف این ستاد است، بیان کرد: در اجرای برنامه‌های همکاری حوزه و آموزش و پرورش باید به‌دور از پرهیز و اکراه، نگاه تربیتی اسلامی را در دانش‌آموزان اجرا کنیم.
ملکی پرهیز از عاطفه‌گرایی و ایمان‌گرایی صرف را نیز از دیگر راهکارهای تحقق سند همکاری حوزه و آموزش و پرورش برشمرد و اضافه کرد: در اجرای برنامه‌های این ستاد باید اصل توازن و اعتدال را در همه جنبه‌ها در نظر گرفت.
وی، توجه به اولویت‌های اجرای برنامه‌ها را از دیگر موارد اجرای سند همکاری حوزه و آموزش و پرورش عنوان کرد و افزود: حوزویان و مربیان امر تعلیم و تربیت باید با مطالعه سرفصل‌های این سند و تشریح برنامه‌ها در جهت اجرای برنامه‌ها همت خود را به‌کار گیرند.
مشاور وزیر آموزش و پرورش با بیان این‌که اجرای طرح امین از جمله طرح‌های موفق حوزه و آموزش و پرورش است، افزود: در سال ۹۱ ـ ۹۲ تعداد مدارس امین ۵۰ مدرسه بود، اما هم اکنون تعداد مدارس امین کشور به۲۲۰۰ مدرسه رسیده است که این نشان از موفقیت برنامه‌های مشترک حوزه و آموزش و پرورش است.


۱۷ شهریور ۹۵ – فراخوان مشمولان دارای برگ اعزام به خدمت شهریور ماه

گروه ناجا: سازمان وظیفه عمومی ناجا کلیه مشمولان دیپلم و زیر دیپلم دارای برگ آماده به خدمت به تاریخ نوزدهم شهریور ماه ۱۳۹۵ را به خدمت سربازی فراخواند.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس ، سازمان وظیفه عمومی ناجا با صدور اطلاعیه ای ضمن فراخوان کلیه مشمولان غایب و غیرغایب متولد ۱۳۵۵ تا پایان شهریور ماه ۱۳۷۷ برای انجام خدمت دوره ضرورت، طی اطلاعیه ای اعلام کرد: کلیه مشمولان دیپلم و زیر دیپلم سال های مذکور که برگ آماده به خدمت به تاریخ نوزدهم شهریور ماه سال ۱۳۹۵ دریافت کرده اند، می بایست در ساعت و محلی که توسط سازمان وظیفه عمومی ناجا در برگ معرفی نامه مشمولان به مراکز آموزش نیروهای مسلح اعلام شده، حضور یابند.

مشمولان ساکن تهران بزرگ
کلیه مشمولان دیپلم، زیردیپلم غایب و غیر غایب که دارای برگ آماده به خدمت به تاریخ شهریور ماه سال ۱۳۹۵ هستند، می بایست راس ساعت ۶ صبح روز شنبه مورخ ۲۰/۰۵/۹۵ به محل و مراکزی که توسط سازمان وظیفه عمومی ناجا در قالب برگ معرفی نامه مشمولان به مراکز آموزش ابلاغ شده است حضور یابند تا به خدمت دوره ضرورت اعزام شوند.

مشمولان ساکن سایر استان های کشور
کلیه مشمولان دیپلم و زیردیپلم غایب و غیر غایب که دارای برگه آماده به خدمت به تاریخ شهریور ماه سال ۱۳۹۵ هستند، راس ساعت ۷ صبح شنبه مورخ ۲۰/۰۵/۹۵ به معاونت وظیفه عمومی استان محل سکونت مراجعه تا به خدمت دوره ضرورت اعزام شوند.
لازم به ذکر است، عدم حضور به موقع در زمان و محل های تعیین شده غیبت محسوب می شود.
گفتنی است، به موجب قانون کلیه متولدین سال های ۱۳۵۵ تا پایان شهریور ماه سال ۱۳۷۷ مشمول قانون خدمت وظیفه عمومی بوده و می بایست جهت تعیین تکلیف مشمولیت خود را به سازمان معرفی کنند.
چنانچه مشمولان در مهلت های مقرر قانونی خود را به سازمان وظیفه عمومی معرفی ننمایند غایب شناخته شده و طبق ماده ۵۸ قانون خدمت وظیفه عمومی با آنان رفتار خواهد شد.
آن دسته از مشمولانی که به هر دلیل تاکنون موفق به دریافت برگ معرفی نامه مشمولان به مراکز آموزش، نشده اند، می توانند به نزدیکترین دفتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس+۱۰) مراجعه و نسبت به دریافت برگ مذکور اقدام و بر اساس اطلاعات درج شده در آن اقدام کنند.


۱۶ شهریور ۹۵ – پاسخ به چند سوال معافیت کفالت برای مادر

خبرآنلاین: مدت معافیت موقت پسر برای کفالت مادر ۳۰ ماه است.به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، برخی کاربران مشمول سربازی در مورد معافیت از طریق کفالت مادر سوال داشتند .
روابط عمومی سازمان نظام وظیفه پاسخ این پرسشها را داده است.

سوال: سوال من این است که در معافیت کفالت مادر محاسبه مدت معافیت موقت ایا از تاریخ وقوع طلاق می‌باشد یا ثبت آن؟

پاسخ: ملاک رسیدگی تاریخ ثبت طلاق مادر در دفاتر اسناد رسمی است.

سوال:حدود یک سال کیف مادر من را زدند و الان شناسنامه ندارد. درخواست داده اما هنوز آماده نیست با توجه به اینکه اگر من برای معافیت کفالت اقدام نکنم غیبت می خورم  آیا به تقاضای کفالت مادرم که فاقد شناسنامه است رسیدگی می شود؟

پاسخ: خیر تا زمانی که به بر اساس مدارک مستدل از جمله شناسنامه رابطه نسبیت بین مادر و فرزندان احراز نشود نمی‌توان به ادعای کفالت رسیدگی کرد.

سوال: مدت ۳۰ ماه معافیت موقت از چه تاریخی قابل محاسبه است؟

پاسخ: از تاریخ ثبت طلاق یا فوت شوهر.


۱۶ شهریور ۹۵ – معرفی سربازان دارای سابقه اعتیاد به کمپ‌های درمانی

خبرگزاری ایسنا: رئیس مرکز مشاوره فرمانداری آمار و پشتیبانی شمال شرق ارتش گفت: سربازان به صورت خود معرف به کلینیک‌ها و مراکز ترک اعتیاد معرفی می‌شوند.
به گزارش ایسنا، غلامرضا روحی امروز ۱۵ شهریور ماه در حاشیه همایش علمی- آموزشی «بررسی راهکارهای مداخلات روانشناختی اعتیاد و تربیت کادر متخصص پیشگیری از اعتیاد در محیط‌های نظامی و انتظامی» و در جمع خبرنگاران، در خصوص مشمولان سربازی که پیش از ورود به پادگان سابقه اعتیاد داشتند، عنوان کرد: در راستای کاهش آسیب‌های اعتیاد برای سربازانی که در گذشته معتاد بوده و در حال حاضر درمان شده و برای خدمت به پادگان‌ها مراجعه می‌کنند، همچنین سربازانی که با سابقه اعتیاد وارد پادگان‌ها می‌شوند برنامه‌های ویژه‌ای داریم به عنوان مثال برای این دسته از سربازان جلساتی تحت عنوان گروه درمانی تشکیل می‌دهیم تا از اعتیاد دوباره آنان پیشگیری شود.
وی ادامه داد: همچنین سربازانی که در حال حاضر اعتیاد دارند در کلینیک‌ها و کمپ‌های اعتیاد بستری شده و اقدامات لازم برای ترک کردن مواد مخدر برای آنان صورت می‌گیرد.
روحی یادآور شد: این افراد در فضای خود معرف خدمات دریافت کرده و پس از درمان نیز با حضور در جلسات گروه درمانی به آنان مشاوره می‌دهیم زیرا اعتقاد داریم سربازخانه‌ها و پادگان‌ها دانشگاه‌هایی هستند که جوانان باید از آن عبور کنند و تمام تلاش خود را می‌کنیم تا این افراد با یک کارنامه خوب خدمت خود را به پایان برسانند.
رئیس مرکز مشاوره فرمانداری آمار و پشتیبانی شمال شرق با بیان اینکه ارتش چند سالیست که در حوزه پیشگیری از اعتیاد برای کارکنان وظیفه، خانواده‌های این افراد و حتی مردم عادی اقدامات خوبی را انجام داده است، اظهار کرد: اکنون ۱۰ ماه است که خدمات خود را در سطح استان افزایش داده‌ایم.
وی در خصوص ارائه خدمات به سربازان نیز، عنوان کرد: سربازان هنگام ورود به پادگان‌ها از نظر جسمی و روحی غربالگری می‌شوند و تست‌های مرتبط با این موضوعات برای آنان انجام و خدمات درمانی و مشاوره‌ای لازم ارایه می‌شود.
وی همچنین از تجهیز تمام آسایشگاه‌های ارتش به کتابخانه‌های مجهز خبر داد و افزود: این سربازان می‌توانند در اوقات فراغت از این امکانات استفاده کنند و در کنار این اقدامات یک خط ویژه مشاوره نیز راه‌اندازی شده تا سربازان هنگام نیاز به خدمات مشاوره‌ای تماس داشته باشند.
وی با بیان اینکه سلسله همایش‌های لبخند زندگی در پیشگیری از اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی با همکاری ستاد مبارزه با موادمخدر برگزار می‌شود، تصریح کرد: در این همایش‌ها اساتید، روان‌شناس و کارشناسان امور اجتماعی برای مجموع کارکنان وظیفه، کادر و خانواده‌های آنان مباحث و نکاتی را به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد و طلاق مطرح می‌کنند.
مسعود هنربخش، معاون پیشگیری اداره‌کل بهزیستی خراسان رضوی نیز در این همایش، اظهار کرد: اجرای مدل اجتماع‌محور پیشگیری از اعتیاد می‌تواند دوباره در پادگان‌ها فعال شود.
وی با بیان اینکه سال ۸۵ برای اجرای برنامه‌های پیشگیرانه به مراکز نظامی ورود پیدا کرده‌ایم، عنوان کرد: به دلیل حساسیت‌های مراکز نظامی ورود و اجرای برنامه در این فضاها کار سختی است با توجه به اینکه رویکردهای گذشته پاسخگو نبود رویکرد جدیدی برای پیشگیری از اعتیاد در مراکز نظامی تعریف شد.
معاون پیشگیری بهزیستی استان ادامه داد: این رویکرد به عنوان رویکرد اجتماع‌محور با هدف مقتدرسازی نیروهای نظامی آغاز و به مدت بیش از یک سال ادامه پیدا کرد، اما به دلایلی به یک باره متوقف شد.
هنربخش با بیان اینکه طرح پیشگیرانه اجتماع‌محور طرحی تاثیرگذار برای محیط‌های نظامی بود، خاطرنشان کرد: این طرح متعلق به نیروهای نظامی بود که امیدواریم با توجه به تاثیرات آن و با حمایت‌های بهزیستی دوباره اجرایی شود.


۱۱ شهریور ۹۵ – متولدین سال ۶۹ به قبل مشمول خرید خدمت سربازی شدند

خبرگزاری تسنیم: معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی کردستان گفت: متولدین سال‌های ۱۳۶۹ به قبل می‌توانند مشمول خرید خدمت سربازی شوند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، محمد کولیوند پیش‌ از ظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران رسانه‌های گروهی استان اظهار داشت: فرد مشمول خدمت مقدس سربازی فردی است که ۱۸ سالگی خود را تمام و در نخستین ماه از سن ۱۹ سالگی مشمول خدمت قرار می‌گیرد.
وی با اشاره به شرایط تحصیل دانشجویان و دانش‌آموزان که به سن سربازی رسیده‌‌اند، گفت: این افراد باید به معاونت وظیفه انتظامی استان با در دست داشتن گواهی از دبیرستان یا دانشگاه محل تحصیل مراجعه و درخواست معافیت از سربازی کنند.
معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی کردستان تصریح کرد: برای دانشجویانی که در مقاطع کاردانی و یا کارشناسی ناپیوسته ادامه تحصیل می‌کنند از سوی معاونت وظیفه عمومی ۲ نیم ترم سال به صورت جدا به این افراد اجازه تحصیل داده می‌شود.
وی گفت: برای افرادی که دارای مدرک کارشناسی پیوسته هستند باید حداقل ۱۰۰ واحد گذرانده و معدل آن‌ها نیز بالای ۱۲ باشد تا بتوانند از این ظرفیت معافیت سربازی استفاده کنند.
کولیوند با اشاره به اینکه دانشجوی کارشناسی ارشد نیز باید حداقل ۱۸ واحد را با معدل بالای ۱۴ گذرانده باشند، افزود: این افراد هم می‌توانند از این ظرفیت برای معافیت سربازی و ادامه تحصیل استفاده کنند.
وی در مورد شرایط افرادی که در مقطع دکترا تحصیل می‌کنند، اظهار کرد: افرادی که در مقطع دکترای حرفه‌‌ای هستند باید ۱۸۰ واحد با معدل بالای ۱۴ را گذرانده باشند.
معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی کردستان گفت: اعزام مشمولان خدمت سربازی دارای مدرک کاردانی که قبلاً یکم هر ماه انجام می‌شد از ۲۰ مرداد ماه امسال به صورت همزمان با مشمولان دیپلم و زیردیپلم و در ۱۹ هر ماه اعزام می‌شوند.
وی به شرایط خرید سربازی نیز اشاره کرد و گفت: خرید خدمت برای مشمولان غایب از متولدین ۱۳۶۹ به قبل که ۸ سال متوالی از غیبت آنها می‌گذرد دارای شرایط خرید خدمت هستند.
معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی کردستان گفت: برای مشمولان به ازای هر سال غیبت مازاد ۱۰ درصد به عنوان جرایم به مبلغ اعلامی اضافه می‌شود.
وی گفت: برای مشمولان غایب متاهل نیز ۵ درصد و برای متاهلین دارای هر فرزند ۵ درصد از کل مبلغ کسر می‌شود.
کولیوند افزود: مبلغ جرائم به دو صورت نقدی و قسطی انجام می‌شود و  اگر افراد بخواهند به صورت اقساط  پرداخت کنند به صورت ۲۴ ماهه است.


۹ شهریور ۹۵ – تغییر وضعیت افراد دارای کارت معافیت پزشکی در دستور کار نظام وظیفه

باشگاه خبرنگاران جوان : معاون وظیفه عمومی فرمانده نیروی انتظامی آذربایجان غربی از قبول درخواست بررسی و تغییر وضعیت افراد دارای کارت معافیت پزشکی خبر داد .
به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، معاون وظیفه عمومی فرمانده نیروی انتظامی آذربایجان غربی گفت: افرادی که به دلایل مختلف جسمی و روحی کارت معافیت پزشکی دریافت کرده اند در صورت بهبودی می توانند بررسی و تغییر وضعیت نظام وظیفه خود را درخواست کنند.
معاون وظیفه عمومی فرمانده نیروی انتظامی استان آذربایجان غربی درنشست خبری با اشاره به این که در طول سال ۱۲مرحله اعزام مشمولین زیر فوق دیپلم و ۶دوره لیسانس و بالاتر را داریم گفت: از این به بعد دفترچه اعزام به خدمت به آدرس مشمولین فرستاده نخواهد شد و باید مشمولین با مراجعه به دفاتر پلیس+ ۱۰ دفترچه مذکور را دریافت کنند.
سرهنگ جعفرزاده با بیان این که افراد دارای کارت معافیت پزشکی می توانند درخواست بررسی و تغییر وضعیت نظام وظیفه خود را کنند افزود: برای مشمولان غایب و سربازان فراری نیز جهت پرداخت نقدی جریمه خود تسهیلاتی در نظر گرفته شده است.
وی همچنین خاطر نشان کرد: همه دانشجویان و محصلان بعد از اتمام یا فارق شدن از تحصیل یک سال فرصت دارند تا خود را برای اعزام به خدمت سربازی معرفی کنند.


۸ شهریور ۹۵ – کارت های قدیمی پایان خدمت بی اعتبار شد

خبرگزاری ایرنا: رئیس سازمان نظام وظیفه عمومی نیروی انتظامی اعلام کرد: کارت های قدیمی پایان خدمت سربازی از درجه اعتبار ساقط شده است براین اساس افرادی که به ارایه کارت ها در موارد لازم نیاز دارند باید نسبت به تعویض و دریافت کارت هوشمند پایان خدمت اقدام کنند.
سردار سیدحمید صدرالسادات با اشاره به صدور کارت های هوشمند پایان خدمت که از حدود پنج سال گذشته انجام شده است، افزود: افرادی که به هر دلیلی نیاز دارند تا کارت های پایان خدمت خود را ارایه دهند باید نسبت به تعویض آن و دریافت کارت های هوشمند پایان خدمت اقدام کنند.
وی ادامه داد: این کارت ها هوشمند بوده و از ایمنی و حفاظتی مورد تایید است.
صدرالسادات با بیان اینکه این کارت ها در اندازه خاصی صادر می شود، گفت: کارت های هوشمند پایان خدمت دارای لایه های ایمنی بسیاری هستند براین اساس امکان جعل آن ها وجود ندارد.
رئیس سازمان نظام وظیفه عمومی نیروی انتظامی اضافه کرد: اندازه کارت ها استاندارد بوده و همانند کارت های بانکی طراحی شده است.
سردار صدرالسادات اضافه کرد: اطلاعاتی روی کارت قابل رویت نیست چرا که این اطلاعات به صورت الکترونیکی در کارت درج شده و چنانچه نیاز باشد اطلاعات جدیدی به این کارت اضافه شود، از طریق سیستم های الکترونیکی به کارت اضافه می شود و دیگر نیازی به تعویض کارت وجود ندارد.


۷ شهریور ۹۵ – پزشکان در چه صورت از سربازی معاف می‌شوند؟

خبرآنلاین: گروه پزشکان فقط در صورتی معاف دائم از خدمت دوره ضرورت شناخته می شوند که براساس ضوابط تشخیص شوراها ،قادر به اشتغال به حرفه طبابت درنیروهای مسلح نباشند.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، کاربری در صفحه مشکلات مردم نوشته است: “سلام به چه علت دانشجویان گروه پزشکی حق استفاده از معافیت پزشکی برای سربازی را ندارند؟حتی کسی که سرطان دارد در صورت توانایی طبابت،اجازه استفاده از این را ندارد. ”
در این زمینه سردار موسی کمالی جانشین اداره منابع انسانی ستادکل نیروهای مسلح گفت: بر اساس آیین نامه جدید مشمولان پزشک اعم از پزشکان عمومی ،دندانپزشکان و پزشکان متخصص،فقط در صورتی معاف دائم از خدمت دوره ضرورت شناخته می شوند که براساس ضوابط آیین نامه معاینه و معافیت پزشکی و به تشخیص شوراها و شورای نیرو ،قادر به اشتغال به حرفه طبابت درنیروهای مسلح نباشند.


۴ شهریور ۹۵ – جعل کارت های پایان خدمت و معافیت به حداقل رسیده است

خبرگزاری صدا وسیما : رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا گفت: هوشمند شدن “کارت های پایان خدمت و معافیت سربازی ” امکان جعل را به حداقل رسانده است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر به نقل از خبرگزاری صدا وسیما، سردار صدرالسادات افزود: درسال های اخیربا تغییرات صورت گرفته روی فیزیک کارت های معافیت و پایان خدمت امکان جعل به حداقل رسیده است.
وی گفت: در حال حاضر، کارت های پایان خدمت و معافیت به صورت متمرکز در سازمان نظام وظیفه صادر می شود و پیش بینی لایه های امنیتی مختلف در آن، امکان جعل را کاهش داده است.
سردار صدرالسادات با بیان اینکه برخی افراد در مراحل اخذ کارت به خصوص کارت معافیت سربازی اقدام به جعل اسناد می کنند، گفت: برای دریافت کارت معافیت از سربازی مدارک و شرایطی نیاز است که برخی افراد برای استفاده از معافیت از سربازی اقدام به جعل این اسناد می کنند.
رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا تصریح کرد: جعل اسناد ایثارگری و پزشکی از مواردی است که برخی برای دریافت کارت معافیت از آن استفاده می کنند.
سردار صدرالسادات بر تلاش سازمان نظام وظیفه عمومی برای به حداقل رساندن این تخلفات تاکید کرد و گفت: این سازمان با هماهنگی مراجع ذیربط در تلاش است که ارائه مدارک غیرمستند(جعلی) برای گرفتن کارت معافیت سربازی را به حداقل برساند.
وی تصریح کرد: هماهنگی های لازم با یگان های نیروهای مسلح و دستگاه های مرتبط برای بررسی دقیق تر در تایید مدارک متقاضیان کارت معافیت سربازی صورت گرفته است که با مکانیزه بودن سیستم و ارتباطات، جعل اسناد به حداقل خواهد رسید.


۳۰ مرداد ۹۵ – شرایط ثبت نام مشولان سربازی در دانشگاه

تابناک: با اعلام نتایج کنکور برخی از داوطلبان امکان قبولی در رشته مورد علاقه خود را پیدا نکرده و به همین دلیل اقدام به ثبت نام در رشته‌های بدون آزمون برخی از دانشگاه‌ها همچون دانشگاه آزاد اسلامی می‌کنند. موضوعی که این نگرانی را برای متقاضیان پسر ایجاد کرده که آیا تحصیل در رشته‌های بدون آزمون مشکلی برای سربازی‌شان ایجاد می‌کند یا خیر؟ جانشین رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا به این سوال پاسخ داده است.
سردار ابراهیمی کریمی درباره شرایط ادامه تحصیل مشمولان خدمت سربازی در دانشگاه‌ها اظهار کرد: به طور کلی تمامی مشمولان سربازی که غیبت نداشته و در دانشگاه قبول شده باشند می‌توانند در مقطع بالاتر ادامه تحصیل دهند و اگر فاقد غیبت باشند مشکلی برایشان ایجاد نخواهد شد.
وی با بیان اینکه امکان ادامه تحصیل برای پذیرفته شدگان دانشگاه‌ها اعم از دانشگاه‌های بدون آزمون و دانشگاه‌های با آزمون وجود دارد گفت: مشمولانی که بعد از فارغ التحصیلی غیبت نداشته باشند می‌توانند در مقطع بالاتر ادامه تحصیل دهند.
کریمی درباره آن دسته از پذیرفته شدگانی که ممکن است تا زمان ثبت نام دانشگاه وارد غیبت شوند اظهار کرد: این افراد می‌بایست به دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه کرده و وضعیت خدمتی خود را مشخص کنند اما این امکان به آنان داده می‌شود که حداکثر تا یک بار تاریخ اعزام خود را تمدید کرده و در صورتی که امکان ادامه تحصیل در دانشگاه چه به واسطه کنکور و چه بدون کنکور برایشان فراهم شود می‌توانند بدون غیبت وارد دانشگاه شده و پس از فارغ‌التحصیلی برای انجام خدمت سربازی اقدام کنند.
جانشین رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا اظهار کرد: این افراد پس از قبولی در دانشگاه با برگه اولیه ثبت نام به دفاتر پلیس+۱۰ مراجعه کرده و گواهی موقت معافیت از سربازی به سبب ادامه تحصیل را دریافت خواهند کرد.
وی درباره اینکه آیا پذیرفته شدگان در دانشگاه‌های بدون کنکور نیز  می‌توانند از این امکان استفاده کرده یا خیر اظهار کرد: همانطور که گفتم مشمولانی که در هر یک از دانشگاه‌های مورد تایید وزارت علوم از جمله دانشگاه‌های سراسری، آزاد، فنی و حرفه‌ای، علمی و کاربردی و … پذیرش شوند معافیت تحصیلی برایشان صادر شده و دیگر اینکه آیا با کنکور یا بدون کنکور در دانشگاه پذیرش شده‌اند یا خیر برای سازمان وظیفه عمومی اهمیتی ندارد.


۲۸ مرداد ۹۵ – سربازان فراری می توانند از طرح مشمولان غایب استفاده کنند

خبرگزاری میزان: رئیس سازمان نظام وظیفه ناجا گفت: سربازان فراری می توانند از طرح مشمولان غایب با پرداخت جریمه برای دریافت کارت پایان خدمت اقدام کنند.
به گزارش میزان، سردار حمید صدرالسادات  با بیان اینکه پیشتر افرادی که از خدمت سربازی فرار می کردند به سیستم قضایی معرفی می شدند، گفت: افرادی که مدتی به سربازی می رفتند ولی پس از آن از خدمت سربازی فرار می کردند باید به سیستم قضایی معرفی و پرونده قضایی برایشان تشکیل می شد و تعیین تکلیف می شدند.
سردار صدرالسادات ادامه داد: سال گذشته با اجازه ای که از فرمانده معظم کل قوا گرفته شد سربازان فراری نیز می توانند اگر مشمول طرح سربازان غایب می شوند در این طرح شرکت کنند بدون اینکه به مراجع قضایی معرفی شوند.
وی افزود:افرادی که به خدمت سربازی رفته اند اما پس از مدتی فرار کرده اند و بیش از ۸ سال است که غیبت دارند می توانند با پرداخت جریمه برای دریافت کارت پایان خدمت خود اقدام کنند.
طرح پرداخت جریمه برای مشمولان غایبی است که مدت غیبت آنها به بیش از هشت سال رسیده است که با توجه به مدرک تحصیلی با پرداخت جریمه می توانند کارت پایان خدمت دریافت کنند.


۲۴ مرداد ۹۵ – معافیت ایثارگران در سربازی شامل چه کسانی می‌شود؟

خبرگزاری آنا : متولدین ۷۲ و ماقبل که فاقد غیبت هستند، می‌توانند از کسرخدمت ایثارگری استفاده کنند. مشمولانی که در حین خدمت مرتکب فرار شده و در شمول معافیت ایثارگران قرار داشته باشند باید ابتدا به یگان خدمتی مراجعه و با ارائه گواهی اشتغال به خدمت به درخواست آنان رسیدگی می‌شود.
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا بر اساس قوانین سازمان وظیفه عمومی، مشمولانی که در حین آموزش در شمول معافیت قرار گیرند پس از اتمام آموزش از خدمت ترخیص خواهند شد. مشمولانی که دوره آموزشی نظامی را به اتمام رسانده یا دارای برگ کفایت آموزش بسیج می باشند نیازی به ارائه تعهد ندارند.
معافیت فرزندان شهدا و جاویدالاثران
۱-تمامی فرزندان شهدا و جاویدالاثران که به سن مشمولیت می‌رسند از خدمت دوره ضرورت معاف هستند.
۲-چنانچه در گذشته فرزندی از ایثارگران ذکر شده معافیت خود را به سبب استفاده فرزند دیگر یا برادر شهید یا جاوید الاثر باطل کرده باشد، مشروط بر آنکه در حال حاضر دارای کارت معافیت دیگری نباشند، می تواند از معافیت مذکور بهره مند شود.
۳-تا زمانی که بنیاد شهید و امور ایثارگران استمرار جاویدالاثری رزمندگان را تایید می‌کند بهره‌مندی فرزندان آنان از این معافیت بلامانع است.
معافیت یکی از برادران شهدا، جاویدالاثران،آزادگان و جانبازان فاقد فرزند ذکور
۱-در صورتی که شهید یا جاویدالاثر فاقد فرزند ذکور باشد با درخواست بنیاد شهید و امور ایثارگران تنها یکی از برادران آنان می تواند از معافیت استفاده کند.
۲- آزادگانی که دارای حداقل ۲۴ ماه اسارت بوده و فاقد فرزند پسر باشند می‌توانند تنها یکی از برادران خود را از خدمت دوره ضرورت معاف کنند.
۳- جانبازانی که دارای حداقل ۲۵ درصد جانبازی بوده و فاقد فرزند پسر باشند می‌توانند تنها یکی از برادران خود را از خدمت دوره ضرورت معاف کنند.
۴- چنانچه در گذشته برابر قوانین و مقررات ابلاغی زمان رسیدگی، به سبب ایثارگری برادر ،برادری از خدمت معاف شده باشد برادر دیگر نمی‌تواند از این معافیت استفاده کند.
۵- در صورت فوت فرد معاف شده، اشخاص دیگر نمی‌توانند به همان سبب از خدمت معاف شوند.
۶- با توجه به تاکید قانون گذار مبنی بر شرط فاقد فرزند ذکور بودن ایثارگر، سن فرزند ذکور ملاک نبوده و وجود فرزند ذکور در سن طفولیت نیز مانع بهره مندی برادر ایثارگر از معافیت می‌شود.
۷-در خانواده ایثارگران فاقد فرزند ذکور حق انتخاب برادر (تنی یا ناتنی) برای استفاده از این معافیت با شخص ایثارگر است و در صورت شهادت یا فوت ایثارگر ،حق تقدم استفاده از این معافیت با برادر تنی است.
۸- درصورت وجود برادران تنی متعدد حق انتخاب با پدر و درصورت فوت او با مادر و در صورت فوت پدر و مادر، انتخاب با توافق برادران و هماهنگی بنیاد شهید صورت خواهد گرفت و درصورت عدم وجود برادر تنی، اولویت استفاده از این معافیت با برادری است که با فرد ایثارگر از یک مادر بوده و در صورت تعدد، توسط مادر انتخاب می‌شود و درصورت فوت مادر، انتخاب با توافق برادران و هماهنگی بنیاد شهید خواهد بود .
۹- آن دسته از آزادگانی که بر اساس مقررات گذشته و به دلیل آزادگی کمتر از ۳۶ ماه برای یکی از فرزندان یا برادران خود کسر خدمت اخذ کرده‌اند با مقررات جدید نمی‌توانند برای فرزند یا برادر دیگر درخواست معافیت کردند.
معافیت فرزندان ایثارگران و نحوه تلفیق امتیازات برای معافیت
۱- به ازای هر ۲۴ ماه اسارت آزادگان، هر ۲۵ درصد جانبازی جانبازان و هر ۳۰ ماه سابقه حضور درجبهه رزمندگان، یکی از فرزندان آنان از خدمت دوره ضرورت معاف می‌شود .
۲- استفاده فرزندان ایثارگر از امتیازات متعلقه محدودیت نداشته و متناسب با امتیازات، فرزندان ایثارگران می توانند از خدمت دوره ضرورت معاف شوند .
مثال :
فرد ایثارگری که دارای ۶۰ ماه سابقه حضور در جبهه ، مدت ۵۰ ماه سابقه آزادگی و ۶۰ درصد جانبازی باشد درصورت داشتن فرزندان متعدد ، ۶ فرزند وی به شرح زیر از خدمت معاف خواهند شد :
الف ) تعداد ۲ فرزند به دلیل سابقه ۶۰ ماه حضور در جبهه
ب ) تعداد ۲ فرزند به دلیل دارا بودن حداقل ۴۸ ماه آزادگی .
پ ) تعداد ۲ فرزند به دلیل دارا بودن حداقل ۵۰ % جانبازی .
۳- این معافیت صرفا برای فرزندان ایثارگران در نظر گرفته شده و شامل برادران آنان نمی‌شود.
۴- ایثارگرانی که فرزندان آنان برابر مصوبه مقام معظم فرماندهی کل قوا و یا قانون ماده واحده در سال‌های گذشته و با مقررات زمان رسیدگی ، از معافیت‌های مربوط به ایثارگران ( جانبازان ، آزادگان و رزمندگان ) استفاده کرده‌اند درصورت دارا بودن سوابق بیشتر از امتیازات استفاده شده، به شرطی که باقی مانده هرکدام از امتیازات به تنهایی به حد نصاب معافیت برسد می‌توانند برای فرزند یا فرزندان دیگر خود تقاضای معافیت کنند.
۵- آزادگان و جانبازانی که براساس ضوابط و مقررات گذشته به دلیل نداشتن فرزند ذکور یا صغیر بودن آن، برادر آنان از امتیاز استفاده کرده و از خدمت معاف شده اند درصورتی که مدت اسارت و درصد جانبازی آنان به ترتیب بیش از ۴۸ ماه و یا ۵۰ درصدباشد، حسب مورد یک فرزند یا فرزندان آنان از خدمت دوره ضرورت معاف می‌شود.
۶- ایثارگرانی که سابقه جبهه، آزادگی یا جانبازی آنان به تنهایی منجر به معافیت فرزندشان نشود درصورتی که تجمیع اعداد و یا تمامی عوامل مذکور به عدد ۳۰ و بیشتر برسد تنها می‌توانند یک فرزند خود را از خدمت دوره ضرورت معاف کنند.
۷- آن دسته از ایثارگران نیروهای مسلح که درگذشته براساس ضوابط جاری در قالب تلفیق جانبازی و جبهه فرزند یا فرزندان را معاف کرده باشند و سپس درصد جانبازی آنان توسط بنیاد شهید ثبت و تایید شده باشد، نمی‌توانند برای بار دوم و به سبب جانبازی صادره از بنیاد شهید درخواست امتیاز کنند مگر آن دسته از جانبازانی که درصد جانبازی تایید شده توسط بنیاد شهید، بیش از حدنصاب معافیت یک فرزند باشد.
۸- آن دسته از مشمولانی که والدین آن‌ها هردو ایثارگر هستند درصورتی که امتیاز ایثارگری آنان به تنهایی به حد نصاب معافیت یک فرزند نرسد استفاده از حاصل جمع امتیازات آنان برای معافیت بلامانع خواهد بود .
معافیت جانباز ۱۰ درصد و بالاتر
۱- مشمولینی که توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران به عنوان جانباز ۱۰ درصد و بالاتر ، تعیین درصد شده باشند در شمول این معافیت قرار می‌گیرند.
۲- استفاده جانباز از معافیت مورد نظر مانع معافیت فرزند وی از امتیاز جانبازی وی نمی‌شود.
معافیت فرزند خوانده قانونی جانبازان
این معافیت شامل فرزند خوانده جانبازی می‌شود که فاقد فرزند بوده و بنا بر تایید بنیاد شهید و امور ایثارگران به دلیل ضایعات ناشی از جانبازی نمی‌توانند صاحب فرزند شوند .
۲- تایید فرزند خواندگی افراد با مراجع صالح قضایی است.
۳- در این معافیت میزان درصد جانبازی ملاک نبوده و جانباز با داشتن شرایط لازم و تایید و درخواست بنیاد شهید و امور ایثارگران می‌توانند از امتیاز در نظر گرفته شده بهرمند شوند.
۴- چنانچه جانباز دارای چند فرزند خوانده قانونی باشد صرفا برای یک نفر از آنان می‌تواند درخواست بهرمندی از معافیت مذکور را دارند.
معافیت مشمولانی که با بانوان جانباز ۲۵ درصد و بالاتر ازدواج کنند
۱- مشمولانی که با بانوان جانباز ۲۵ درصد ازدواج کنند تا مدت ۵ سال از تاریخ ثبت عقد از معافیت موقت برخوردار و در صورت استمرار ازدواج پس از پایان ۵ سال با تایید بنیاد شهید و امور ایثارگران از معافیت دائم بهره مند می‌شوند .
۲- معافیت موقت این گونه مشمولان در مقاطع زمانی ۳۰ ماهه صادر و پس از اتمام مهلت داده شده، در صورت تایید استمرار ازدواج از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران از طریق وظیفه عمومی قابل تمدید است.
تبصره۱: چنانچه از زمان ثبت عقد تا ثبت درخواست در سامانه دو سال و بیشتر سپری شده باشد معافیت موقت تا پایان پنج سال صادر و سپس در صورت تایید استمرار ازدواج از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران معافیت دائم صادر می‌شود.
تبصره ۲: در صورتی که بنیاد شهید و امور ایثارگران اطلاع و اطمینان حاصل کند که ازدواج جانباز منجر به طلاق شده مراتب را به وظیفه عمومی استان اعلام تا نسبت به لغو معافیت موقت همسر وی اقدام لازم صورت پذیرد.
۳- بانوان جانبازی که در گذشته فرزند یا برادر آنان به سبب جانبازی خواهر معاف شده‌اند نیز می‌توانند همسر مشمول خود را با رعایت این مقررات از خدمت دوره ضرورت معاف کنند.


۱۸ مرداد ۹۵ – فراخوان مشمولان دارای برگ اعزام به خدمت مرداد

خبرگزاری ایسنا: سازمان وظیفه عمومی ناجا کلیه مشمولان دیپلم و زیر دیپلم دارای برگ آماده به خدمت به تاریخ نوزدهم مرداد ماه ۱۳۹۵ را به خدمت سربازی فراخواند.
به گزارش ایسنا، سازمان وظیفه عمومی ناجا ضمن فراخوان کلیه مشمولان غایب و غیرغایب متولد ۱۳۵۵ تا پایان مرداد ماه ۱۳۷۷ برای انجام خدمت دوره ضرورت، طی اطلاعیه ای اعلام کرد: کلیه مشمولان دیپلم و زیر دیپلم سال های مذکور که برگ آماده به خدمت به تاریخ نوزدهم مرداد ماه سال ۱۳۹۵ دریافت کرده اند، می بایست در ساعت و محلی که توسط سازمان وظیفه عمومی ناجا در برگ معرفی نامه مشمولان به مراکز آموزش نیروهای مسلح اعلام شده، حضور یابند.
مشمولان ساکن تهران بزرگ
کلیه مشمولان دیپلم و زیردیپلم غایب و غیر غایب که دارای برگ آماده به خدمت به تاریخ مرداد ماه سال ۱۳۹۵ می باشند می بایست راس ساعت ۶ صبح روز سه شنبه ۱۹ مرداد به محل و مراکزی که توسط سازمان وظیفه عمومی ناجا در قالب برگ معرفی نامه مشمولان به مراکز آموزش ابلاغ شده است حضور یابند تا به خدمت دوره ضرورت اعزام شوند.

مشمولان ساکن سایر استان های کشور
کلیه مشمولان دیپلم و زیردیپلم غایب و غیر غایب که دارای برگه آماده به خدمت به تاریخ مردادماه سال ۱۳۹۵ می باشند راس ساعت ۷صبح سه شنبه ۱۹ مرداد ه معاونت وظیفه عمومی استان محل سکونت مراجعه تا به خدمت دوره ضرورت اعزام شوند.
لازم به ذکر است، عدم حضور به موقع در زمان و محل های تعیین شده غیبت محسوب می شود.
براساس گزارش سایت پلیس، به موجب قانون کلیه متولدین سال های ۱۳۵۵ تا پایان مرداد ماه سال ۱۳۷۷ مشمول قانون خدمت وظیفه عمومی بوده و می بایست جهت تعیین تکلیف مشمولیت خود را به سازمان معرفی کنند . چنانچه در مهلت های مقرر قانونی خود را به سازمان وظیفه عمومی معرفی ننمایند غایب شناخته شده و طبق ماده ۵۸ قانون خدمت وظیفه عمومی با آنان رفتار خواهد شد.
آن دسته از مشمولانی که به هر دلیل تاکنون موفق به دریافت برگ معرفی نامه مشمولان به مراکز آموزش، نشده اند، می توانند به نزدیکترین دفتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس+۱۰) مراجعه و نسبت به دریافت برگ مذکور اقدام و بر اساس اطلاعات درج شده در آن اقدام کنند.


۱۶ مرداد ۹۵ – مشمولان عضو هیات علمی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشوربه سربازی فراخوانده شدند

خبرگزاری ایرنا : معاون احضار و اعزام سازمان وظیفه عمومی ناجا از فراخوان مشمولان عضو هیات علمی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور، برای سپری کردن دوره آموزش رزم مقدماتی خبر داد .
به گزارش ایرنا از پایگاه خبری پلیس، سرهنگ رحمان علیدوست افزود: در سال جاری کلیه مشمولان عضو هیات علمی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور، در تاریخ شانزدهم مردادماه به دوره آموزش نظامی اعزام می شوند.
وی ادامه داد: این دسته از مشمولان به منظور گذراندن دوره آموزش نظامی می بایست با در دست داشتن برگ معرفی نامه مشمولان، راس ساعت ۷ صبح روز شنبه مورخ ۱۶/۰۵/ ۱۳۹۵به آموزشگاه شهید مدرس سپاه واقع در کیلومتر ۲۸ بزرگراه تهران- کرج جنب پارک جهان نما مراجعه کنند.
معاون احضار و اعزام سازمان وظیفه عمومی ناجا ادامه داد: کلیه مشمولان عضو هیئت علمی وزارت خانه های بهداشت، علوم وتحقیقات و فناوری ، جهاد کشاورزی ، دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه شاهد، با تایید ستاد کل نیروهای مسلح می توانند از این سهمیه استفاده کنند.
سرهنگ علیدوست اضافه کرد: همچنین برای افراد مذکور پس از اتمام مدت تعهد، کارت پایان خدمت صادر خواهد شد لذا ضرورت دارد تا به همین منظور دوره آموزشی را نیز سپری کنند.
وی ادامه داد: آن دسته از مشمولانی که به هر دلیل تاکنون موفق به دریافت برگ معرفی نامه مشمولان به مراکز آموزش نیروهای مسلح نگردیده اند، می توانند به نزدیک ترین دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس +۱۰) مراجعه و نسبت به دریافت برگ مذکور اقدام و براساس اطلاعات مندرج در آن رفتار کنند.
این مقام انتظامی خاطرنشان کرد: عدم حضور این افراد در تاریخ تعیین شده به منزله غیبت محسوب شده و نسبت به لغو تعهد آنان اقدام خواهد شد.
معاون احضار و اعزام سازمان وظیفه عمومی گفت: این افراد پس از گذراندن دوره مذکور، در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور به کارگیری خواهند شد.
تمام مشمولان اوراق مربوط به اعزام از جمله برگ معرفی نامه مشمولان به مراکز آموزش نیروهای مسلح و سایر مدارک مورد نیاز مانند شناسنامه و کارت ملی را در هنگام مراجعه و اعزام به خدمت به همراه داشته باشند .


۱۶ مرداد ۹۵ – مهلت فروش سربازی غایبان تمدید شد

اقتصاد آنلاین: به دنبال انتشار خبری درخصوص اتمام حجت با مشمولان غایب سربازی، جانشین رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا به برخی ابهامات پاسخ داد.
سردار ابراهیم کریمی درباره اینکه آیا با وجود اتمام مهلت ثبت‌نام برای پرداخت جریمه ریالی باز هم مشمولان غایب که واجد شرایط باشند می‌توانند برای بهره‌مندی از این طرح ثبت‌نام کنند یا خیر؟ اظهار کرد: همانطور که گفتیم مرحله اول ثبت نام طرح جریمه ریالی در سال ۹۵ در ۱۵ مردادماه به پایان رسید اما با توجه به اینکه طرح ارسال پیامک تعیین تکلیف به مشمولان غایب آغاز شده و آنان می‌بایست تا پایان مرداد ماه وضعیت خدمتی خود را مشخص کنند لذا می‌توان گفت که مهلت ثبت‌نام برای پرداخت جریمه ریالی سربازی تمدید شده و مشمولانی که تا پایان سال ۹۵ حداقل ۸ سال سابقه غیبت یا فرار مداوم داشته باشند، می‌توانند با مراجعه به دفاتر پلیس+۱۰ وضعیت خدمتی خود را مشخص کنند.
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا؛ وی ادامه داد: البته موضوع تعیین تکلیف سربازی تنها مختص به مشمولان دارای بیش از ۸ سال غیبت نیست و تمامی مشمولان غایب تا ابتدای شهریورماه فرصت دارند که با مراجعه به دفاتر پلیس +۱۰ وضعیت خدمتی خود را مشخص کنند.
جانشین رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا درباره اینکه به چه تعداد از مشمولان غایب پیامک تعیین تکلیف صادر خواهد شد، اظهار کرد: طبق برآوردهای ما برای بیش از یک میلیون نفر از مشمولان غایب پیامک تعیین تکلیف صادر شده و تاکنون نیز به بیشتر این افراد این پیامک ارسال و از آنها خواسته شده تا پایان مردادماه نسبت به تعیین تکلیف وضعیت خدمتی خود مراجعه کنند.

مراقب سودجویان باشید
کریمی درباره ویژگی‌های پیامک ارسالی به مشمولان غایب و راه‌های جلوگیری از سوءاستفاده سودجویان از چنین پیامک‌هایی به ایسنا گفت: شهروندان توجه داشته باشند که پیامک ارسالی از سوی سازمان وظیفه عمومی ناجا به نام فرد مشمول ارسال شده و از آنان خواسته می‌شود که حتما به دفاتر پلیس ۱۰+ مراجعه کنند.
وی با تاکید بر ضرورت حفظ هوشیاری در این مورد، اظهار کرد: سازمان وظیفه عمومی ناجا در پیامک ارسالی به مشمولان از آنان درخواست مبلغی نکرده و تنها از آنها می‌خواهند که به دفاتر پلیس ۱۰+ مراجعه کنند. بنابراین شهروندان هوشیار باشند که در صورت مواجهه با پیامک‌های غیرمتعارف در این زمینه ضمن بی‌توجهی به آن، مراتب را به پلیس گزارش کنند تا با سودجویان برخورد شود.
جانشین رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا درباره تعداد ثبت نام مشمولان غایب در این طرح در سال جاری اظهار کرد: در سال جاری حدود ۶۰ هزار نفر برای بهره‌مندی از این طرح ثبت‌نام کرده‌اند.
کریمی درباره اینکه چه تعداد از این افراد متقاضی قسطی جریمه بودند، گفت: تعداد افرادی که متقاضی پرداخت نقدی بودند به مراتب بیشتر از متقاضیان اقساطی بود. عمدتا این افراد می‌خواهند هرچه سریع‌تر کارت معافیت خود را دریافت کنند و حتی برخی از افراد که تمایل به پرداخت قسطی جریمه سربازی را داشتند بعد از مدتی از تصمیم خود صرفنظر کرده و مبلغ آن را یکجا پرداخت کردند.
وی خاطرنشان کرد: با این وجود امکان پرداخت قسطی جریمه ریالی نیز وجود دارد و کسانی که به پلیس +۱۰ مراجعه می‌کنند می‌توانند یکی از دو نوع پرداخت به شیوه قسطی یا نقدی را انتخاب کنند.
جانشین رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا در پاسخ به اینکه اگر فردی پس از دریافت پیامک تعیین تکلیف تا پایان مردادماه به دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه نکند، چه خواهد شد؟ گفت: ما برای این افراد مهلتی ۱۰ تا ۱۵ روزه را در نظر گرفته‌ایم تا وضعیت خدمتی خود را مشخص کنند. سازمان وظیفه عمومی ناجا اطلاعات مشمولان غایب را در اختیار دارد و در صورت بی‌توجهی این افراد، طبق ماده ۵۸ قانون وظیفه عمومی با آنان برخورد خواهد شد.
به گفته کریمی، این یعنی علاوه بر اینکه محرومیت‌ها و محدودیت‌های پیش‌بینی شده در قانون برای مشمولان غایب تشدید می‌شود، دستگیری و برخورد با این افراد نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.
وی همچنین درباره اینکه آیا افرادی که پیامک دریافت کردند حتما باید به سربازی اعزام شوند، گفت: براساس قانون افرادی که وارد غیبت شدند، امکان بهره‌مندی از یکسری تسهیلات را ندارند اما ممکن است فردی در آن زمان واجد یکسری شرایط برای معافیت بوده که امروز هم بتواند از آن استفاده کند یا حتی ممکن است فردی به سبب داشتن شرایط جسمی و بیماری که دارد، امکان اعزام به سربازی را نداشته باشد که برای این افراد نیز معافیت پزشکی صادر خواهد شد. علاوه بر آن غایبانی که دارای بیش از ۸ سال غیبت باشند می‌توانند از فرصت پرداخت جریمه ریالی سربازی استفاده کنند.
به گفته جانشین رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا برای مشمولانی که پیامک دریافت کرده اما در موعد مقرر به پلیس +۱۰ مراجعه نکرده‌اند، از سوی ستاد فراخوان و تعیین تکلیف سربازی مشمولان غایب، ابلاغیه‌ای به آدرسشان ارسال خواهد شد.
کریمی درباره هدف از راه‌اندازی این ستاد نیز گفت: هدف ما از راه‌اندازی ستاد فراخوان و تعیین تکلیف مشمولان غایب سربازی این است که این افراد هرچه زودتر وظیفه خدمتی خود را مشخص کنند.
جانشین رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا درباره مراحل صدور کارت معافیت افرادی که جریمه ریالی سربازی را پرداخت کرده‌اند نیز اظهار کرد: تلاش ما این است که در کوتاهترین زمان ممکن نسبت به صدور کارت اقدام شود. تاکنون حدود نیمی از متقاضیان نیز پس از پرداخت جریمه ریالی کارت خود را دریافت کرده‌اند و برای مابقی افراد نیز طی روزهای آتی کارت معافیت صادر خواهد شد.


مرداد ۹۵ – محدودیت‌های جدی برای مشمولان غایب خدمت سربازی اعمال می‌شود

خبرگزاری تسنیم: معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی استان کرمان از اعمال محدودیت‌های جدی برای مشمولان غایب خبر داد و گفت: با واحدهایی که این افراد را نیز به‌کارگیری کنند، برخورد می‌شود.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمان و به نقل از روابط عمومی نیروی انتظامی استان کرمان، سرهنگ محمود پارسا اظهار داشت: خدمت سربازی دوره‌ای است که هر جوان ذکور ایرانی موظف به سپری کردن آن است و نگذراندن آن محدودیت‌های اجتماعی فراوانی برای مشمولان غایب و فراری در پی دارد.
وی شرکت در آزمایشات رانندگی برای دریافت گواهینامه را منوط به داشتن معافیت و یا گذراندن دوره سربازی دانست و گفت: دریافت هرگونه وام و کمک از طریق بانک‌ها، وزارتخانه‌ها، موسسات دولتی و موسسات وابسته به نهادهای قانونی برای مشمولان غایب و فراری میسر نمی‌شود.
معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی استان افزود: شهروندان برای دریافت پروانه کسب و عضویت در شرکت‌های تعاونی نیز موظف به ارائه کارت پایان خدمت هستند و مشمولان غایب و فراری در هیچ ارگانی به استخدام نمی‌شوند.
وی از برخورد با واحدهایی که مشمولان غایب و فراری را به کارگیری می‌کنند، خبر داد و گفت: به کارگیرندگان در مرحله  اول به میزان نصف حقوق شش ماه الی یک سال و در شرایط تکرار به هزینه سه سرباز توسط دادگاه صالحه محکوم می‌شود.
سرهنگ پارسا شناسایی واحدهای صنفی متخلف را وظیفه نیروی انتظامی عنوان کرد و افزود: پلیس با هماهنگی اداره کل کار و امور اجتماعی، دستگاه قضایی، صنوف، اتحادیه ها و مردم این واحدها را شناسایی و با آنها برخورد می‌کند.
وی به طرح‌های تشویقی برای سربازان وظیفه اشاره کرد و بیان داشت: مشمولان متاهل بدون غیبت به ازای هر فرزند مشمول دو ماه کسر خدمت می‌شوند اما سربازانی که از تاریخ ۱۸ آبان ماه ۸۳ لغایت ۳۱ شهریورماه ۹۴ به خدمت سربازی اعزام شده‌اند به ازای هر فرزند ۳ ماه کسری خدمت می‌گیرند.
پارسا اضافه کرد: اعطای کسری خدمت به کارکنان وظیفه متاهل غایب نیز از ستاد کل نیروهای مسلح در حال پیگیری است و در صورت حصول نتیجه اطلاع رسانی می‌شود.
وی از اجرای مجدد قانون موسوم خرید مشمولان غایب و قراری دارای شرایط در سال ۹۵ خبر داد و گفت: مبالغ جریمه همانند سال گذشته محاسبه می‌شود با این تفاوت که یک سال به رقم جریمه سال قبل مشمولان غایب اضافه می‌شود.


۱۲ مرداد ۹۵ – ۳۵مددجوی ایوانی ازخدمت سربازی معاف شدند

تابناک : رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) ایوان گفت:درچهارماهه نخست امسال ۳۵ مددجوی ایوانی از خدمت سربازی معاف شدند.
به گزارش تابناک ایلام؛رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) ایوان گفت: حمید ایراندوست اظهار کرد: یک میلیارد و ۷۸۰ میلیون ریال وام کارگشایی به مددجویان زیرپوشش این نهاد در شهرستان ایوان پرداخت شده است.
وی افزود: این میزان تسهیلات در راستای گره گشایی و رفع مشکل اقشار آسیب پذیر و خانواده های بی بضاعت مورد حمایت این نهاد پرداخت شده است .
رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) ایوان ادامه داد: هدف از پرداخت این تسهیلات رفع مشکلات مددجویان از جمله بدهکاری، تعمیر مسکن ، هزینه های بهداشتی درمانی و همچنین کمک هزینه ازدواج است.
ایراندوست یادآور شد: پرداخت وام کارگشایی به مددجویان زیرپوشش کمیته امداد امام (ره) این شهرستان از محل اعتبارات قرض الحسنه کمیته امداد صورت می گیرد.
وی عنوان کرد: طی چهارماهه نخست سال جاری ۳۵ نفر از فرزندان مددجویان مشمول نظام وظیفه زیرپوشش این نهاد از معافیت خدمت سربازی بهره مند شده اند.
وی هدف از معافیت سربازی فرزندان ذکور خانواده های زیرپوشش این کمیته را زمینه سازی برای اشتغال جامعه هدف، توانمند سازی و استقلال خانواده های آنها عنوان کرد.
ایراندوست گفت: افراد معاف شده از وام های اشتغال تا سقف ۳۰۰ میلیون ریال بهره مند و وارد بازار کار می شوند.
یک هزار و ۹۶۸ نفر در شهرستان ایوان زیر پوشش خدمات کمیته امداد امام خمینی (ره) قرار دارند.
شهرستان ۵۵ هزارنفری ایوان در ۳۵ کیلومتری شمال استان قرار دارد.


۱۱ مرداد ۹۵ – وضعیت مشمولی که با معافیت سربازی او موافقت نشده و غیبت دارد

خبرآنلاین: مشمولی که با معافیت سربازی او موافقت نشده و غیبت دارد با اضافه خدمت اعزام می شود.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ کاربری در صفحه مشکلات مردم نوشته است:  من با غیبت تقاضای معافیت پزشکی را کردم اما در شورا سرباز تشخیص داده شدم. وضعیت اعزام به خدمت من چگونه است؟”
در این باره روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی پاسخ داد: چون با غیبت تقاضای معافیت پزشکی کرده و در شورا معاف نشده با غیبت و اضافه خدمت به خدمت اعزام می شود.


۵ مرداد ۹۵ – طرح سرباز صنعت در همه مقاطع تحصیلات دانشگاهی اجرا شود

خبرگزاری میزان: عضو هیئت علمی دانشکده داروسازی دانشگاه آزاد اسلامی، اظهارداشت: اجرای طرح «سرباز صنعت» باید در همه مقاطع تحصیلات دانشگاهی ولی همخوان با صنعت مرتبط امکان پذیر باشد.
به گزارش گروه جامعه خبرگزاری میزان،بردیا فرزام فر با اشاره به ضرورت اجرای طرح «سرباز صنعت» در جهت استفاده از نیروهای فارغ التحصیل دانشگاهی در شرکت های دانش بنیان، گفت: در سال ۹۴ طبق توافقی که بین بنیاد ملی نخبگان و ستاد نیروهای مسلح برقرار شد، طرحی برای حمایت از نخبگان علمی مشغول به کار در شرکت های دانش بنیان تصویب شد.
وی ادامه داد: اجرای این طرح گره بزرگ سربازی نیروهای کلیدی این شرکت ها را مرتفع خواهد ساخت، اما باید توجه داشت که این همه ماجرا نیست. افراد نخبه، صرف نخبه بودن خود می توانند از طرح سرباز نخبه استفاده کنند، پس شرکت دانش بنیان برای این افراد آورده ای نخواهد داشت.
فرزام فر گفت: شرکت های دانش بنیان علاوه بر افراد نخبه، به نیروهای متخصص دیگری نیز نیاز دارند که به همان اندازه فرد نخبه برای این شرکت ها اهمیت دارند. جذب این افراد نیز معمولا از بین فارغ التحصیلانی صورت می گیرد که دغدغه گذراندن دوران سربازی را دارند. قطعا اگر این افراد بتوانند دوران سربازی خود را در شرکت های دانش بنیان بگذرانند در طی این مدت مهارت مورد نیاز این شرکت ها را فرا می گیرند، و سود این اتفاق برای هر دو طرف و در نهایت کشور خواهد بود.
وی ادامه داد: باید توجه داشت که برای تحقق شعار اقتصاد مقاومتی، می بایست مسیر حرکت شرکت های دانش بنیان را هموار نمود و استفاده از نیروی تحصیلکرده اعم از نخبه و غیر نخبه به این هدف کمک شایانی خواهد کرد.
عضو هیئت علمی دانشکده داروسازی دانشگاه آزاد، تاکید کرد: البته پرواضح است که افراد جذب شده در شرکت های دانش بنیان می بایست از فارغ التحصیلان رشته های مرتبط بوده و شاید به عنوان یکی از معیارهای گزینش و پذیرش افراد چنین شرطی را لحاظ نمود اما ضروری است که معمولا یکی از نقاط ضعف شرکت های دانش بنیان امور بازاریابی و بازارسازی است که گاه بیش از مسائل فنی و تکنیکی گریبان شرکت های دانش بنیان را خواهد گرفت و متاسفانه حتی گاه خود صاحبان این صنایع یعنی افرادی که دانش فنی ارزشمندی را در اختیار دارند یا قادر به پیاده سازی یک دانش فنی برای تولید محصول هستند نیز به این موضوع توجهی نمی کنند.
وی افزود: طرح سرباز صنعت باید در همه مقاطع تحصیلات دانشگاهی ولی همخوان با صنعت مرتبط امکان پذیر باشد. سرباز صنعت لزوما ممکن است نیروی متخصص در فناوری های مربوطه مثل بیوتکنولوژی یا نانو یا آی تی نباشد.


۳ مرداد ۹۵ – بیمه‌شدگان تامین اجتماعی نسبت به خرید حق بیمه سربازی اقدام کنند

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان تامین اجتماعی استان کرمانشاه گفت: بیمه‌شدگان تامین اجتماعی می‌توانند با مراجعه به شعب تامین اجتماعی، برای خرید حق بیمه دوران سربازی خود اقدام کنند.
کیومرث فلاحی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه به تشریح برنامه‌های تامین اجتماعی طی سال‌جاری پرداخت و اظهار داشت: زیر پوشش قراردادن ایرانیان مقیم خارج از کشور که در همان کشور نیز اشتغال دارند به عنوان یکی از برنامه‌ها در دستور کار قرار دارد.
وی بخشودگی جرائم کارفرمایان خوش حساب را یکی از دیگر از برنامه‌های سازمان تامین اجتماعی عنوان کرد و گفت: صاحبان کارگاه‌های تولیدی، صنعتی و معدنی که خوش حساب و فعال هستند و همه بدهی خود را یکساله قسط‌ بندی کنند از بخشودگی ۱۰۰ درصد جرائم برخوردار خواهند شد.

*ماهانه ۴۰۰ هزار نفر به شعب درمان تامین اجتماعی کرمانشاه مراجعه می‌کنند
رئیس سازمان تامین اجتماعی استان کرمانشاه با بیان اینکه ماهانه ۴۰۰ هزار مراجعه به شعب درمان سازمان تامین اجتماعی کرمانشاه ثبت می‌شود، افزود: با ارائه خدمات الکترونیکی این تعداد را، ۱۰۰ هزار بار در سال کاهش دادیم و تعداد مراجعات امسال نیز ماهانه به ۳۰۰ هزار بار خواهد رسید.
این مسؤول گردش مالی تامین اجتماعی استان را سالانه ۲ هزار میلیارد تومان ذکر کرد و اظهار داشت: این میزان چهار برابر کل بودجه عمرانی استان است و در واقع بزرگ‌ترین حجم مالی در سطح استان متعلق به این سازمان است.

*بیمه قالیبافان و کارگران ساختمانی پایش می‌شود
وی، راستی آزمایی و پایش ۲۰ هزار کارگر ساختمانی و ۱۲ هزار قالیباف را از دیگر برنامه‌های در دستور کار این سازمان اعلام کرد و گفت: افرادی هستند که به‌عنوان قالیباف بابت بیمه قالیبافی هر ماه ۲۱۰ هزار تومان از دولت یارانه می‌گیرد، اما قالیباف واقعی نیستند.
رئیس سازمان تامین اجتماعی استان کرمانشاه از ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان در دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی خبر داد و اضافه کرد: این موضوع نیز به‌طور جدی از سوی تامین اجتماعی با جدیت دنبال می‌شود.

*فرزندخوانده هم بیمه می‌شود
فلاحی گفت: در راستای اجرای قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست، فرزندخوانده(فرزندان تحت سرپرستی) بیمه شدگان و مستمری بگیران زیرپوشش سازمان نیز می‌توانند از مزایای مقرر در قانون تامین اجتماعی، در حکم فرزندان حقیقی بهره‌مند شوند.

*خرید حق بیمه سربازی
این مقام مسؤول به افراد زیرپوشش سازمان تامین اجتماعی توصیه کرد که نسبت به خرید حق بیمه سربازی خود نیز اقدام کنند و افزود: خرید سربازی در واقع به این معنا است که دوران سربازی و بسیجی جبهه، به عنوان سابقه بیمه حساب می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: برای اینکه مدت سربازی در طول سنوات بیمه‌ای فرد لحاظ شود، امکان خرید حق بیمه این دوران برای بیمه شده فراهم شده که بیمه‌شدگان می‌توانند با مراجعه به شعب سازمان تامین اجتماعی از این امکان بهره‌مند شوند.


۳ مرداد ۹۵ – تسهیلات خدمت سربازی به حدود ۲ هزار مددجوی استان فارس ارائه شد

خبرگزاری تسنیم: مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان فارس از ارائه خدمت سربازی به نزدیک به ۲ هزار مددجوی این نهاد خبرداد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، به نقل از اداره روابط عمومی کمیته امداد امام خمینی (ره) استان فارس، محمد بذرافشان اظهار داشت: تسهیلات خدمت سربازی به حدود ۲ هزار مددجوی تحت حمایت این نهاد درسال ۹۴ ارائه شده است.
وی افزود: ۷۳۲ مددجوی تحت حمایت این نهاد برای دریافت تسهیلات از معافیت تکفل معرفی،۳۱ نفر از معافیت تنها فرزند ذکور دارای ۳ خواهر بهره‌مند، تعداد ۶۸۹ مددجو به نزدیکترین محل اقامتشان منتقل و ۵۱۶ نفر نیز از تسهیلات کاهش تعرفه خدمات سربازی بهره‌مند شدند.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان فارس با بیان اینکه اجرای طرح معافیت سربازی از سال ۸۲ در این نهاد آغاز شده است خاطرنشان کرد: براساس این طرح، فرزندان خانواده‌های زنان سرپرست خانوار تحت حمایت که یکی از فرزندان ذکور سالم بالای ۱۸سال باشند از خدمت وظیفه عمومی (سربازی) معاف می‎شوند.
بذرافشان با اشاره به اینکه سال گذشته استان فارس جزو استان‌هایی بوده که بیشترین متقاضی دریافت تسهیلات معافیت سربازی را داشته است تصریح کرد: هدف کمیته امداد برای ارائه تسهیلات خدمت سربازی این است که خانواده‌های تحت حمایت از زیر چتر حمایتی امداد خارج شوند و فرزندان ذکور سرپرست خانوار نیز با معافیت سربازی، امکان کار و اشتغال و تامین نیازهای خانواده خود را داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه توانمندسازی خانواده‌های تحت حمایت یکی از اولویت‌های کاری کمیته امداد است بیان کرد: معافیت از خدمت سربازی در راستای توانمندسازی خانواده‌های تحت حمایت انجام می‌شود تا زمینه کمک به امرار و معاش خانوادههای نیازمند فراهم شود.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان فارس گفت: معاف شدن فرزند ذکور خانواده و دریافت تسهیلات اشتغال یکی از معیارهای خروج مددجویان از چرخه حمایتی این نهاد است.
بذرافشان مهم‌ترین اهداف ارائه تسهیلات معافیت سربازی را ایجاد نقش اجتماعی و فراهم کردن فرصت اشتغال، زمینه‌سازی برای بالا بردن نرخ ازدواج ، کمک به افزایش تولید ناخالص ملی کشوربرای ورود فرد به بازار کار، کاهش نرخ بیکاری کشور، کاهش آسیب‌های اجتماعی و نشان دادن نگاه نظام اسلامی به خانواده‌های نیازمند عنوان کرد.


۲۹ تیر ۹۵ – امکان انتخاب حوزه خدمت برای سربازان متأهل

به گزارش خبرنگار انتظامی فارس، پیش از ظهر امروز نشست خبری سخنگوی ناجا با حضور نمایندگان رسانه‌ها برگزار شد.
در زیر مشروح این نشست خبری را می‌خوانید.
کاهش ۱۶ درصدی تلفات تصادفات در تعطیلات عیدفطر/بیشترین تصادفات در ساعت ۱۶-۲۰ اتفاق می‌افتد
سردار منتظرالمهدی در نشست خبری امروز خود گفت: شهروندان تا پایان آذرماه فرصت برای پرداخت جریمه هایی که دو برابر شده اند دارند.
وی افزود: کاهش شش درصدی تصادفات در سه ماهه نخست امسال به ثبت رسیده است در حالی که افرایش میلیونی وسایل نقلیه را شاهد بوده ایم.
منتظرالمهدی گفت: در این مدت صدور یک و نیم میلیون گواهینامه را شاهد بودیم.
سخنگوی ناجا تصریح کرد: در سه روز عید فطر کاهش تصادفات جاده‌ای حدود ٨ درصد را شاهد بودیم.
وی تصریح کرد: در طرح تابستان ٩۴ بیشترین تصادفات به دلیل عدم توجه به جلو، عدم رعایت فاصله طولی و سرعت غیر مجاز بوده است.
منتظرالمهدی گفت: بیشتر تصادفات بین ساعت ١۶ تا ٢٠ رخ داده و واژگونی با ٢٧درصد در رتبه اول علت وقوع تصادفات بوده است.
امکان انتخاب حوزه خدمت برای مشمولین متأهل/کلاهبرداری بالاترین جرم رایانه‌ای
سخنگوی ناجا با اشاره به امکان انتخاب حوزه خدمت برای مشمولین متأهل به سبب محل سکونت همسر خاطرنشان کرد: به مشمولین متاهل به ازای هر فرزند ۳ ماه کسر خدمت تعلق می‌گیرد.
منتظرالمهدی عنوان کرد: افراد تحصیلکرده، لیسانس و فوق لیسانس به بالا با مراجعه به مراکز پلیس+۱۰ و با ارائه مدارک از تحصیلات خود می‌توانند در حوزه‌های تخصصی مربوط به تحصیلات خودشان خدمت و فعالیت کنند.
وی عنوان کرد: افراد غایب فرصت دارند تا آخر امسال به مراکز نظام وظیفه مراجعه و نسبت به پرداخت جریمه خود اقدام کنند.
سخنگوی ناجا از افزایش ۴۷ درصدی جرایم رایانه‌ای در ۳ ماه نخست امسال خبر داد و خاطرنشان کرد: بیشترین جرایم رایانه‌ای مربوط به کلاهبرداری‌های مالی است که ۸۱ درصد جرایم رایانه‌ای را به خود اختصاص داده است و بیش از ۶۰ درصد جرایم در حوزه وب و سایت انجام می‌شود. در بسیاری از کشورهای پیشرفته بیش از ۲۵ درصد بودجه خود را برای این فضا اختصاص می‌دهند.
منتظرالمهدی با اشاره به کشف بیش از ۲۰۰ تن مواد مخدر از افزایش ۱۴ درصدی کشف مواد مخدر نسبت به سال گذشته خبرداد و عنوان کرد: مهمترین و شرورترین قاچاقچیان مواد مخدر شرق کشور دستگیر شده‌اند.
وی افزود: بیش از هزار نوع ماده روان‌گردان وجود دارد که هر بار به یک نوع و یک شکل عرضه می‌شود و امروزه نیاز به آگاه‌سازی بانوان احساس می‌شود زیرا تحت عناوین مختلفی مانند کاهش وزن، افزایش مسرت و شادابی، این مواد عرضه می‌شود، باید توجه داشت هر ماده‌ای که تأثیر فوری و فوق‌العاده دارد باید قبل از استفاده از آن تأمل کرد.
طرح سالم‌سازی دریا از ٣ خرداد ماه آغار شده و تا ٢مهرماه ٩۵ ادامه دارد
سعید منتظرالمهدی سخنگوی نیروی انتظامی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره طرح سالم سازی دریا گفت: برپایی بیش از ١١٠ قرارگاه انتظامی ساحلی در استان های مازندران و گیلان در بیش از ٢۵ شهرستان از اقدامات ناجا بوده است.
وی افزود: در یک ماه گذشته بیش از ٧٠٠ نفر از افرادی که در شرف غرق شدگی در دریا بودند توسط مامورین پلیس نجات یافتند.
منتظرالمهدی تصریح کرد: سال گذشته این آمار در سه ماه تابستان ١۵٠٠ نفر بود.
سخنگوی ناجا در موضوع کنسرت ها نیز گفت: در این حوزه قوانین کما فی السابق در حال انجام است و تا این لحظه هیچ تغییری در آن ایجاد نشده است.
وی افزود: پلیس تابع قانون است و اصراری بر اقدامات فراقانونی ندارد.
اساس تمام مواد مخدر صنعتی شیشه و متاآمفتامین است/وجود ۲ میلیون معتاد در کشور
سردار منتظرالمهدی درمورد اتباع خارجی و افاغنه حاضر در کشور خاطرنشان کرد: ساماندهی اتباع خارجی و افاغنه در دستور کار وزارت کشور قرار دارد و تا چندی دیگر اطلاعات مربوط به آن اعلام می‌شود.
سخنگوی ناجا در مورد مواد مخدر صنعتی در کشور اظهار داشت: اساس تمام مواد مخدر صنعتی شیشه و متاآمفتامین است.
وی درخصوص اهمیت مرزبانی در کشور عنوان کرد: ایران یک منطقه ژئوپولتیک است و سر راه شرق به غرب قرار دارد. همه عزیزانی که در تامین امنیت مرزها دخیل هستند تلاش می‌کنند که هیچگونه اتفاق ناگواری برای مرزهای کشور نیفتد. شاهد این مساله شهادت اخیر مرزبانان است. نقش مرزنشینان در همکاری با مرزبانان بسیار مهم است.
سخنگوی ناجا از افزایش ۱۷ درصدی سرقت بانک‌ها خبر داد و عنوان کرد: میزان سرقت از بانک‌های دولتی ۵۷ درصد در سه ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه کاهش داشته است که این به دلیل اتخاذ تمهیدات امنیتی از طرف بانک‌های دولتی است؛ البته ۱۴ درصد از این آمار منجر به کشف شده است.
سردار منتظرالمهدی درمورد وضعیت زندانیان آزاد شده و بازگشته به جامعه اظهار داشت: یک اشکال مهم این است که فردی که زندان می‌رود جامعه دیگر پذیرای آن فرد نیست در حالی که این افراد باز اجتماعی شدند و ترد آنان توسط جامعه منجر به بزهکار شدن مجدد آنان می‌شود.
وی درخصوص آمار معتادان کشور افزود: ما ۲ میلیون معتاد در کشور داریم و تلاش ما بر این است که به این آمار اضافه نشود. تلاش ما و تمام دستگاه‌ها باید این باشد که روی نوجوانان تمرکز کنیم تا در شرف اعتیاد قرار نگیرند.
سخنگوی ناجا در خصوص جمع‌آوری گوشی‌های قاچاق گفت: آخرین تصمیم ستاد مبارزه با قاچاق کالا این بود که اطلاعات گوشی‌هایی که از طریق گمرک وارد می‌شود را به مخابرات بدهیم و مرکز مخابرازت از طریق یک کد مشخص گوشی‌های قاچاق را شناسایی کند.


۲۱ تیر ۹۵ – شرایط استخدام مشمولان قانون سرباز قهرمان تعیین شد

باشگاه خبرنگاران جوان: جذب و استخدام قهرمانان مشمول قانون سرباز قهرمان در بازی‌های المپیک، پارا المپیک، بازی‌های آسیایی، قهرمانی جهان و جام جهانی طی شرایطی از سوی هیات وزیران پذیرفته شد.
شرایط استخدام مشمولان قانون سرباز قهرمان تعیین شدبه گزارش حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، گزارش «عملکرد، برنامه‌ها و چالش‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران» عصر امروز یکشنبه ۲۰ تیر در جلسه هیات دولت که به ریاست حجت‌الاسلام حسن روحانی تشکیل شد، ارائه شد.
رییس‌جمهور در این نشست، با تشکر از اقدامات سازمان اسناد و کتابخانه ملی و گزارش ارایه شده، از کتابخانه ملی به عنوان یکی از سرمایه‌های معنوی و معرف فرهنگ کشور یاد کرد.
روحانی حفظ و حراست از نسخ خطی را مهم و ضروری دانست و ضمن تأکید بر حمایت دولت از این ثروت ملی، از صدا و سیما خواست که مردم را به حفظ این نسخ تشویق نماید.
رییس جمهوری همچنین بر استفاده از فضای کتابخانه ملی برای اجتماع اندیشمندان و آمد و شد آنان تأکید و اظهار امیدواری کرد کتابخانه ملی مرجعی برای تبادلات علمی قشر اندیشمند، پژوهشگر و صاحب‌نظر باشد.
راه‌اندازی موزه کتاب و میراث مستند ایران و نیز بزرگداشت مفاخر و چهره‌های فرهنگی، راه‌اندازی سامانه اسکن منابع در ابعاد وسیع در سال ۱۳۹۴ و نیز اختصاص معادل ۵۰ میلیارد ریال از بودجه این سازمان به حوزه فناوری و دیجیتال‌سازی در سال ۱۳۹۵ از جمله اقدامات سازمان بوده است.
همچنین برگزاری نمایشگاه‌های معرفی میراث فرهنگی، مکتوب و مستند ایران در کتابخانه‌های ملی سایر کشورها، تبادل نسخه دیجیتال نسخه‌های خطی و اسناد تاریخی با کتابخانه ها و مراکز اسنادی دنیا و برگزاری نشست‌های مشترک علمی، منطقه‌ای و بین‌المللی نیز از جمله فعالیت‌ها و ارتباطات بین‌المللی این سازمان است.
بر پایه این گزارش، ایران با ثبت ۹ اثر در فهرست جهانی، ۵ اثر در فهرست منطقه‌ای و ۴۵ اثر در فهرست ملی برنامه حافظه جهانی یونسکو، توانسته جایگاه هفتم را در رتبه‌بندی کشورها کسب نماید.
تهیه فهرستگان نسخ خطی ایران در ۴۵ جلد، ترغیب مردم به فروش، وقف و یا  اهدای نسخ خطی و خریداری، گردآوری و تبادل آنها به صورت دیجیتال با کتابخانه‌های دیگر کشورها، از دیگر اقدامات سازمان اسناد و کتابخانه ملی است که به افزایش نسخ خطی و نادر در سازمان منجر شده است.
در ادامه، جذب و استخدام قهرمانان مشمول قانون سرباز قهرمان در بازی‌های المپیک، پارا المپیک، بازی‌های آسیایی، قهرمانی جهان و جام جهانی طی شرایطی از سوی هیات وزیران پذیرفته شد.
به موجب این مصوبه، نفرات اول تا سوم بازی‌های المپیک، اول و دوم قهرمانی جهان و نفرات اول تا سوم بازی‌های آسیایی و مسابقات جهانی در رشته‌های ورزشی تحت پوشش کمیته بین‌المللی حسب مورد در رشته‌های فردی و گروهی و مقام اول تا سوم مسابقات جام جهانی فوتبال، بسکتبال و والیبال و همچنین یکی از فرزندان قهرمانان پارا المپیک جهانی شامل نفر اول در رشته‌های فردی و کلیه نفرات در رشته‌های گروهی طی شرایطی بدون برگزاری آزمون و خارج از نشر آگهی استخدام می‌شوند.
برقراری مقررات لغو روادید برای دارندگان گذرنامه‌های سیاسی، خدمت، عادی و مدارک مسافرتی بازگشت (برگ عبور) بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری ارمنستان، از دیگر مصوبات این جلسه هیات دولت بود.
اصلاح آیین‌نامه تعیین تعرفه خدمات کنسولی نیز از دیگر مصوبات هیات وزیران بود. براساس این آیین نامه، وزارت امورخارجه، نمایندگی‌های استانی آن در داخل کشور، نمایندگی‌های سیاسی و کنسولی جمهوری اسلامی ایران و دفاتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور موظفند اسناد و مدارکی را که صدور و یا تسجیل آنها در حدود وظایف و صلاحیتشان تنظیم شده و در حوزه مأموریت آنهاست، طبق مقررات صادر و یا تصدیق نمایند.
همچنین نرخ تعرفه خدمات کنسولی براساس این آیین‌نامه تعیین و به میزان وجه دریافتی بابت خدمات یادشده، روی اصل سند و یا مدرک، نقش تمبر می‌شود.
با تصویب دولت، بهای اراضی، ساختمان‌ها و مستحدثات به منظور محاسبه عوارض نوسازی در شهرهای مشمول ماده قانون نوسازی و عمران شهری برای سال ۱۳۹۵ نیز معادل یکصد درصد ارزش معاملاتی املاک در سال ۱۳۹۳ تعیین گردید.


۱۴ تیر ۹۵ – به‌کارگیری سربازان غایب و فراری در صنوف دولتی و خصوصی ممنوع است

خبرگزاری فارس : از ارومیه، حبیب جعفرزاده بعد از ظهر امروز در نشست خبری که در سالن جلسات معاونت اجتماعی نیروی انتظامی آذربایجان غربی برگزار شد، اظهار داشت: قانون خدمت سربازی وظیفه عمومی شناور بوده و بر مبنای گذر زمان در حال تغییر است.
وی ادامه داد: برخی افراد جامعه خدمت سربازی را یک وظیفه عمومی و تکلیف برای خود می‌دانند اما در این بین افرادی هستند که خدمت سربازی را نادرست تعبیر می‌کنند، باید گفت که اجرای قانون برای همگان یکسان بوده و افراد قانون‌‌مند همواره از قوانین پیروی می‌کنند.
معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: عدم توجه به قوانین کشور سبب ایجاد مشکلات زیادی برای افراد جامعه می‌شود و در این میان انجام وظیفه خدمت سربازی باید به عنوان تکلیف قانونی در بین افراد جامعه جا افتاده باشد.
این مسؤول از تسهیلات گسترده نظام وظیفه عمومی برای سربازان متاهل خبر داد و تصریح کرد: سربازان متاهلی که به خدمت سربازی اعزام می‌شوند به ازای هر فرزندی که دارا باشند سه ماه از خدمت سربازی آنان کسر خواهد شد.
جعفرزاده افزود: سربازان متاهل همانند کادر نیروهای مسلح هر سال از یک ماه مرخصی استحصالی برخوردار هستند و سه روز در هفته را می‌توانند جهت سرکشی به خانواده خویش از مرخصی استفاده کنند.
وی ادامه داد: به موجب قانون نظام وظیفه عمومی محل سربازان متاهل باید در محل زندگی همسران آنان باشد و خدمت سربازی علاوه بر اینکه ادای تکلیف افراد است به عنوان یک شغل و تخصص برای آنان محسوب می‌شود و نیروهای آموزش‌ مهارت‌های فنی را به سربازان خود آموزش می‌دهد.
معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی به سربازان نوید داد در صورتی سربازان حین خدمت وظیفه ازدواج کرده و یا صاحب فرزند شوند نیروهای مسلح به اندازه یک دوم پاداش کارکنان نیروهای مسلح به آنان پاداش ازدواج پرداخت خواهد کرد.
این مسؤول از اعزام سربازان معلم به آموزش و پرورش از اوایل آبان ماه امسال خبر داد و تصریح کرد: سربازان معلم بعد از اتمام سربازی در اختیار آموزش و پرورش قرار می‌گیرند.
جعفرزاده با رد این مطلب که تمام شهرستان‌های آذربایجان غربی جزو مناطق عملیاتی محسوب نمی‌شوند، افزود: خدمت سربازی در شهرستان‌های شوط، شاهین‌دژ، بوکان، ارومیه و میاندوآب به صورت عادی هستند.
وی افزود: خدمت برای سربازان وظیفه در مناطق عملیاتی ۱۸ ماه بوده و خدمت وظیفه برای سربازانی که در مناطق عادی ۲۱ ماه است.
معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: بنابر قوانین نظام وظیفه عمومی به‌کارگیری سربازان غایب و فراری برای صنوف وابسته به دولت و یا بخش‌های خصوصی غیرقانونی بوده و کارفرما مجرم شناخته خواهد شد.


۱۲ تیر ۹۵ – طرح توانمندسازی سربازان وظیفه استان بوشهر آغاز شد

خبرگزاری تسنیم : معاون آموزش فنی و حرفه‌ای بوشهر گفت: طرح توانمندسازی سربازان وظیفه بوشهر با هدف توسعه فرهنگ مهارت‌آموزی، ایجاد اشتغال و تربیت نیروی کار ماهر و متخصص اجرا شد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از بوشهر، احمد لیراوی صبح امروز در نشست با فرماندهی دریابانی استان بوشهر، با بیان اینکه توانمندسازی نیروهای جوان و آماده به‌کار و اشتغال از برنامه‌های مهم اداره‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان بوشهر است، اظهار داشت: توانمندسازی مهارتی در لایه‌های مختلف جامعه اعم از حوزه شهری و روستای و زن و مرد در استان بوشهر آغاز شده است.
وی با بیان اینکه ارائه آموزش‌های کاربردی نیاز بازار کار را تامین می‌کند گفت: اداره‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان بوشهر بر اساس نیازهای جامعه با بهره گرفتن از ظرفیت‌های موجود مناطق اقدام به مهارت افزایی می‌کند.
لیراوی با اشاره به طرح توانمندسازی سربازان وظیفه در استان بوشهر خاطرنشان کرد: طرح توانمندسازی سربازان وظیفه در راستای تحقق منویات رهبر انقلاب با هدف توسعه فرهنگ مهارت‌آموزی، ایجاد اشتغال از طریق توانمندسازی نیروی انسانی و تربیت نیروی کار ماهر و متخصص در دستور کار آموزش فنی و حرفه‌ای است.
معاون برنامه‌ریزی آموزش فنی و حرفه‌ای بوشهر یکی از دغدغه‌های اصلی کشور را فقدان مهارت در جوانان که سبب افزایش بیکاری آنان پس از خدمت سربازی می‌شود، عنوان کرد و افزود: بالاترین رسالت فنی و حرفه‌ای فراهم کردن بسترهای ایجاد اشتغال و ورود نیروی جوان به دنیای کار با ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای است.
وی با اذعان این مطلب که سربازان می‌توانند با رشد توانایی‌های مثبت خود به یک کارآفرین و نیروی انسانی ماهر تبدیل شوند گفت: اگر جوانان در دوران خدمت به سمت مهارت آموزی و فعالیت‌های تولیدی و صنعتی سوق یابند و دوره‌های آموزش فنی و مهارتی خود را در بخش‌های مختلف تکمیل کند با آشنایی با دنیای واقعی کار به یک تولید کننده و کارآفرین تبدیل می‌شوند.
لیراوی با اشاره بر توانمندسازی نیروهای جوان وظیفه در امر اشتغال از طریق متناسب ساختن استعدادها و مهارت آنان با نیاز بازار کار اظهار داشت: فرماندهی دریابانی استان بوشهر با نیازسنجی در بین نیروهای خود دوره‌های آموزشی مورد نیاز را شناسایی و به اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اعلام دارد تا نسبت به برگزاری دوره‌های آموزشی در آن فرماندهی اقدامات لازم صورت گیرد.
معاون برنامه‌ریزی اداره‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای بوشهر تاکید کرد: طرح توانمندسازی مهارتی سربازان وظیفه در استان بوشهر توسعه می یابد.


۹ تیر ۹۵ – عفو سربازان جنگ اقتصادی

اقتصاد آنلاین : سابقه ورشکستگی واحدهای تولیدی به همین چند سال قبل برمی‌گردد؛ در دورانی که با وجود درآمدهای هنگفت نفتی، پول عاید واردکنندگان و سوداگران شد و کمر واحدهای تولیدی شکست.
حالا پس از تلاش‌های دولت برای احیای واحدهای تولیدی، وعده اعطای وام ١۶ هزار ‌میلیارد‌تومانی به بخش تولید اکنون محقق شده و به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، بیش از ۲۰‌ هزار صنعتگر برای دریافت وام‌ ۱۶‌ هزار ‌میلیارد‌تومانی (وام احیاگر صنایع کوچک و متوسط) ثبت‌نام کرده‌اند. علی یزدانی، مدیرعامل سازمان شهرک‌های صنعتی و صنایع کوچک،  با بیان اینکه برای ثبت‌نام متقاضیان دریافت وام احیاگر صنایع کوچک و متوسط محدودیتی وجود ندارد، گفت: «هفت‌هزارو ۵٠٠ ظرفیتی که قبلا برای اعطای وام ۱۶ هزار ‌میلیارد‌تومانی ابلاغ شد، کف تعداد در نظر گرفته‌شده بود که از سوی بانک مرکزی پیشنهاد شد که با تصویب وزارت صنعت، معدن و تجارت این تعداد را به ۱۲‌ هزار ارتقا دادیم که شامل ٩ هزار واحد کوچک، هزار واحد متوسط و دو هزار طرح صنعتی می‌شود».
به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق ، او البته در بیان گله‌مندی از بانک‌ها درباره اقدام نامتعارف بانک‌ها تحت عنوان دریافت سپرده از صنعتگران برای اعطای وام‌های رونق تولید، افزود: «از واحدهای راکد یا زیر ظرفیت تولید که تحت حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت برای دریافت وام‌های رونق اقتصادی اقدام می‌کنند، نمی‌توان انتظار داشت که ۱۰ درصد از منابع خود را هم در حبس بانک‌ها قرار دهند. این امر به کل مخالف سیاست‌های ابتدایی این طرح است». همه این اقدامات برای زدودن رکود از بنگاه‌های تولیدی کوچک و متوسطی است که در دوران هشت‌ساله دولت‌های نهم و دهم بخش اعظمی از آنها یا از پا درآمدند یا اینکه با زیر ظرفیت به فعالیت خود ادامه دادند. حمله از داخل و بیرون هر دو باعث شد بخش مولد یارای تحمل این فشار را نداشته باشد و یک‌به‌یک واحدها، چراغ‌های خود را خاموش کنند. حالا هم رکود عمیق حاکم بر اقتصاد ایران، بنگاه‌هایی را که دست‌وپا‌شکسته حرکت می‌کنند، هم هدف قرار داده و راهکارهای دولت برای نجات صنایع را از پیش سخت‌تر کرده است. راهکارهای متعددی از سوی فعالان اقتصادی برای برون‌رفت از این شرایط بیان می‌شود. در‌این‌میان رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران از تولیدکنندگانی می‌گوید که به اندازه سرمایه‌ خود بدهکار هستند. او معتقد است در این وضعیت دولت باید واحدهایی را که استعداد حفظ و افزایش اشتغال دارند، پیدا کرده و برای آنها فرمان عفو عمومی صادر کند و بدهی‌های بانکی و مالیاتی آنها را ببخشد تا راهی برای ادامه حیات صنعت و اشتغال باز شود.
‌ فرمان عفو  عمومی برای تولید
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران اعتقاد دارد تولیدکنندگان، سربازان جلودار جنگ اقتصادی هستند، اما باید این را نیز در نظر گرفت که بخش تولید کشور دچار مشکلات غیرمترقبه‌ای شده است. سیدعبدالوهاب سهل‌آبادی می‌گوید: بخشی از مشکلات تولیدکنندگان مانند حوادث غیرمترقبه و بلایای طبیعی، از حوزه اختیارشان خارج است، اما آسیب‌های ناشی از این مشکلات آنها را زمین‌گیر کرده است. وقتی این حوادث غیرمترقبه با رکود، تحریم‌ها، تورم و طرح هدفمندی یارانه‌ها همراه شد و وقتی قیمت ارز جهش سه‌‌برابری داشت و نقدینگی تولیدکنندگان به یک‌سوم تقلیل پیدا کرد، تنها کسانی که متحمل این بار سنگین شدند، فقط فعالان بخش خصوصی در حوزه تولید بودند. سهل‌آ‌بادی با انتقاد از اینکه هیچ‌گاه قوانین مصوب برای رفع موانع تولید و تخصیص منابع حاصل از هدفمندی به‌درستی اجرا نشدند، می‌افزاید: در دی ٨٧ قانون رفع برخی موانع تولید ایجاد شد؛ آن زمان قرار شد از تولیدات داخلی استفاده شود و کار برعهده پیمانکاران داخلی باشد و در شرایط خاص هم پیمانکاران خارجی با همکاری پیمانکاران داخلی کار کنند. در همین قانون آمده بود دولت باید صورت‌وضعیت سازندگان و پیمانکاران را بعد از ٣٠ روز تسویه کند و اگر صورت‌وضعیت ایرادی داشت حتما قبل از این مهلت به اطلاع تولیدکننده برساند. او می‌گوید: تولیدکنندگان انتظار کمک از دولت ندارند، انتظار اول این است که قوانین مصوب در حوزه رفع موانع تولید و هدفمندی یارانه‌ها به‌درستی اجرا شود. مشکل ما این است که سال‌هاست قوانینی مصوب شده‌اند تا به تولید کمک کنند، اما اجرائی نمی‌شوند. در عوض وقتی مجلس قانونی برای اخذ مالیات بر ارزش افزوده تصویب کرد، به‌خوبی آن را اجرا می‌کنند؛ گرچه تولیدکننده از اول فریاد می‌زند اخذ مالیات بر ارزش افزوده وظیفه ما نیست.
‌ واحدهای در حال دست‌وپا‌زدن  را  دریابیم
سهل‌آبادی با نقد ایجاد صنایع جدید در وضعیت فعلی، می‌گوید: ما باید واحدهای صنعتی فعلی را حفظ کنیم، باید به صنایعی که زمین‌گیر شده‌اند کمک کنیم، احیا شوند. حتی معتقدم واحدهایی را که کلا تعطیل شده‌اند، نیز رها کنیم و آنهایی را دریابیم که در حال دست‌وپازدن هستند. او اشاره‌ای هم به سرمایه‌ در گردش ١۶‌هزار‌میلیارد‌تومانی کرد که قرار است به کمک تولید بیاید، اما تأکید می‌کند: هیچ تولیدکننده‌ای نمی‌تواند با بهره‌ ٢٢‌درصدی این تسهیلات موفق شود. به گفته سهل‌آبادی، وضعیت فعلی اقتصاد نیازمند دقت بیشتری است؛ چراکه از سال ٨٠ تا سال ٩٣ در اصفهان ۴٢٢ واحد تولیدی تعطیل شده‌ است. همچنین در مازندران ۴٠٨، خراسان ٣٨۵، خوزستان ٣٢١، تبریز ٣٠٩، گیلان ٢٨۴ و در تهران ٢۴٩ واحد تعطیل شده‌اند و حالا وضعیت اقتصاد به جایی رسیده که با وجود رکود فعلی، می‌تواند لطمات زیادی به تولید وارد کند. به اعتقاد او حالا دیگر وقت آن رسیده است که حرف و پیشنهاد  تشکل‌های بخش خصوصی شنیده و به کار گرفته شود؛ چراکه رشد بخش صنعت در سال ٩١ به منفی ٩,٩ درصد رسید و در سال ٩٢ هم منفی ۴.۶ درصد بود، هنوز هم این رشد منفی است و اگر بخواهیم عقب‌ماندگی تولید در این چند سال را جبران کنیم، باید بیش از ١٢ درصد رشد داشته باشیم و این کار هم نیازمند زمینه‌سازی است.
‌ بدون رونق، فقط انبارها  پرتر  می‌شود
سهل‌آبادی درباره زمینه‌سازی‌های مورد نیاز برای بهبود وضع تولید می‌گوید: اغلب تولیدکنندگان ما بدهکار هستند؛ برخی به اندازه سرمایه‌ خود بدهکار هستند؛ در این وضعیت دولت باید واحدهایی را که استعداد حفظ و افزایش اشتغال دارند، پیدا کرده و برای آنها فرمان عفو عمومی صادر کند و بدهی‌های بانکی و مالیاتی آنها را ببخشد تا راهی برای ادامه حیات صنعت و اشتغال باز شود. او ادامه می‌دهد: در شرایط فعلی ٣٠ درصد از واحدهای صنفی تعطیل هستند و ٧٠ درصد باقی‌مانده نیز با میانگین ٣٨ درصد از ظرفیت کار می‌کنند. هرچه ظرفیت فعال واحدهای صنفی از ٣٨ درصد بیشتر شود، وضعیت اشتغال نیز بهبود پیدا می‌کند، اما اولین قدم برای بهبود وضع تولید، رفع رکود و رونق بازار است وگرنه تولیدکنندگان تا بازار نداشته‌ باشند با دریافت تسهیلات، فقط انبارها را پرتر می‌کنند.
‌ باید نگاه  را  به  بازارهای خارجی  بچرخانیم
عضو هیأت‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران هم وضعیت فعلی اقتصاد را خاص و ویژه لقب داد و بهترین راه علاج را توسعه صادرات دانست. آرمان خالقی گفت: در دو، سه سال گذشته بارها گفته شد اگر توافق حاصل شود، حرکتی که می‌تواند اقتصاد کشور را نجات بدهد این است که به توسعه صادرات کمک کنیم و نگاهمان را از بازار داخل به بیرون بچرخانیم. شرکت‌های بزرگ و توانمند ایرانی که با محدود‌شدن صادرات وارد بازار داخلی شدند و رقبای ضعیف و کوچک داخلی خود را به حاشیه راندند، باید دوباره به بازارهای بین‌المللی برگردند و بازار داخل را برای شرکت‌های کوچک‌تر و احیانا ضعیف‌تر بگذارند.
‌ ایجاد  کنسرسیوم‌های صادراتی
ایجاد کنسرسیوم‌های صادراتی یکی دیگر از مباحثی است که عضو هیأت‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران بر آن تأکید داشت. به گفته او باید کمک کنیم شرکت‌های تجاری توانمندی از سوی افرادی متخصص و با انگیزه شکل بگیرند و مجموعه‌ای از کالاهای مشابه ایرانی را با یک برند مشترک در بازارهای خارجی عرضه کنند تا یک رویه مستمر صادراتی شکل بگیرد. در این حالت اگر یک تولیدکننده از تولید آن کالا ناتوان شود، باز هم تولیدات دیگر شرکت‌ها می‌تواند بازار صادراتی را حفظ کند. خالقی معتقد است اگر قرار است مشوق‌هایی مانند بخشودگی مالیات بر ارزش افزوده یا مالیات مستقیم در ازای کالای صادراتی تعلق بگیرد، باید تمهیداتی اندیشیده شود که واحد صنعتی کاملا نسبت به انجام آنها مطمئن باشد.
همیشه یکی از راهکارهایی که برای حل معضلات اقتصاد مطرح می‌شود، بحث تسهیلات و تأمین منابع مالی است. این فعال اقتصادی در شرایط فعلی پرداخت تسهیلات به واحدی را که بازاری در داخل ندارد، ضروری ندانست و گفت: فعلا در کشور بازار محدودی داریم که به تعادل رسیده است. اگر بخواهیم تعداد واحدها را اضافه کنیم؛ یا باید بازاری در خارج پیدا کنیم یا قدرت خرید مردم به قدری بالا برود که مصرف سرانه آنها بیشتر شود؛ اما در شرایط فعلی احتمال اینکه حقوق و دستمزد افزایش پیدا کند، وجود ندارد؛ برای همین می‌بینیم تولیدکنندگان قیمت‌های یکدیگر را می‌شکنند تا در ظرفیت محدود بازار داخل جایی برای خود دست‌و‌پا کنند.
‌ تزریق سرمایه به واحدهای زمین‌گیر
خالقی راهکار این مسئله را این‌گونه تشریح می‌کند که اول باید زمینه‌سازی شود تا شرکت‌های بزرگ و تولیدکنندگان توانا به بازار خارجی بروند و ظرفیت محدود بازار داخل به تولیدکنندگان کوچک‌تری که به تعطیلی کشیده شده‌اند، سپرده شود. اگر این دو فرایند هم‌زمان با هم به‌عنوان یک بسته اقتصادی پیش برود، با تزریق سرمایه به واحدهای زمین‌گیر‌شده می‌توان هم آنها را احیا و هم اشتغال ایجاد کرد. علاوه بر بهبود محیط کسب‌وکار، کاهش زمان و حجم بوروکراسی اداری مسئله‌ای که این فعال اقتصاد بر آن تأکید زیادی داشت، شیوه پرداختن به راهکارهای حل مشکلات تولید است.
‌ حرف دولت باید قاطع باشد
آن‌گونه که خالقی می‌گوید، دولت برای صیانت از راهکارهای حمایتی خود نیازمند نوعی صلابت رأی و برخورد جدی است تا حاشیه‌ها نتوانند راهکارها را خنثی کند. در‌این‌بین لازم است اختیارات فردی در دستگاه‌های مسئول نیز کاهش یابد تا از تبعیض بین واحدها و تضییع حقوق آنها جلوگیری شود، ضمن اینکه حرف دولت باید قاطع باشد؛ چراکه فقط در‌این‌صورت می‌تواند حمایت و مشارکت حداکثری تولیدکنندگان را جلب و آنها را با خود همراه کند.


۸ تیر ۹۵ – کسری خدمت سربازی در قبال انجام فعالیت‌های پژوهشی

خبرگزاری ایسنا: رئیس دفتر تحقیقات کاربردی فرماندهی انتظامی استان ایلام گفت: دانشجویان و پژوهشگران نخبه که مشمول خدمت مقدس سربازی هستند می‌توانند در قبال انجام فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی از کسری خدمت برخوردار می‌شوند.
سرگرد«فرزاد درویشی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه ایلام، اظهار کرد: در اجرای ابلاغیه صادره از ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به پژوهشگران مشمول اعم از افراد نخبه و استعدادهای برتر در قبال انجام فعالیت‌های تحقیقاتی، کسر خدمت سربازی اعطاء می‌شود.
وی هدف از اجرای این طرح را استفاده بهینه از توان علمی دانشجویان مشمول، تسریع و تسهیل امور سربازی برای افراد واجد شرایط و همچنین ارتقاء دستاوردهای تحقیقاتی عنوان کرد و افزود: فعالیت‌های تحقیقاتی موردنظر برای اجرای این طرح شامل طرح‌های تحقیقاتی  است.
درویشی ادامه داد: برابر بند ۳ دستورالعمل جدید ابلاغی از سوی بنیاد نخبگان ستاد کل نیروهای مسلح، واگذاری فعالیت‌های تحقیقاتی در قالب ترجمه، تألیف کتاب، امور کشاورزی، دامپروری، نقشه‌کشی و بازاریابی به محققان مشمول متقاضی کسر خدمت ممنوع است.
رئیس دفتر تحقیقات کاربردی فرماندهی انتظامی استان خاطرنشان کرد: این طرح شامل افرادی است که تاکنون خدمت سربازی را طی نکرده و یا بخشی از آن را سپری کرده باشند که باید حداقل یک سال از خدمت سربازی آن‌ها باقی ‌مانده باشد.
وی با اشاره به اینکه این طرح شامل مشمولان خدمت سربازی با مدرک کارشناسی‌ارشد و دکتری و دانشجویان این دو مقطع تحصیلی است، گفت: مشمولان باید آسیب‌های اجتماعی مرتبط با حوزه مأموریتی ناجا در استان ایلام و متناسب با مدرک تحصیلی خود را انتخاب و انجام دهند.
درویشی با بیان اینکه حداقل کسری خدمت برای اجرای این طرح ۲ ماه و حداکثر کل مدت خدمت سربازی  است، تصریح کرد: پژوهشگران باید زمینه همکاری موردنظر خود را به دفتر تحقیقات کاربردی پلیس استان اعلام تا پس از بررسی و تصویب موضوع، جهت کسر خدمت به گروه عالی نخبگان نیروهای مسلح انعکاس داده شود.
رئیس دفتر تحقیقات کاربردی فرماندهی انتظامی استان در پایان اضافه کرد: علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره ۲۱۸۲۲۲۶- ۲۱۸۲۲۴۲ تماس بگیرند و یا به دفتر تحقیقات کاربردی فرماندهی انتظامی استان واقع در بلوار شهید بهشتی مراجعه کنند.


۸ تیر ۹۵ – بررسی اما و اگر افزایش کیفیت خدمت سربازی

خبرگزاری خانه ملت: مساله افزایش کیفیت سربازی و مشکلات و موانع بهبود بخشیدن به این خدمت‌رسانی در جلسه مجمع نمایندگان استان تهران بررسی شد.
محمود صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در توضیح جلسه امروز (۶تیر ماه) مجمع نمایندگان استان تهران، گفت: این جلسه با حضور نمایندگان عضو مجمع از کمیسیون‌های مختلف حقوقی قضایی، آموزش و تحقیقات، فرهنگی، اجتماعی و امنیت ملی و مهمانانی از جمله سرهنگ حلوایی معاون سابق معافیت‌های سازمان وظیفه عمومی، عبدالله‌زاده مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تعدادی از فعالان کمپین بهبود خدمت سربازی در مورد افزایش کیفیت خدمت سربازی برگزار شد.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: در این جلسه بر لزوم بررسی همه جانبه ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و امنیتی سربازی تاکید و درخصوص نیاز اصلاح قانون نظام وظیفه نیز پیشنهادات همه جانبه و غیرسلیقه‌ای مطرح شد.
وی افزود: نمایندگان دراین جلسه بر ضرورت همکاری و هماهنگی با مسئولان ستاد نیروهای مسلح برای هر نوع تغییر در مورد خدمت سربازی تاکید کردند، تا با همافزایی و همفکری دوره خدمت سربازی را به دوره خدمت مفید تبدیل کرد، همچنین به موجب انجام اصلاحات آسیب‌ها نیز کاهش یابد.
صادقی یادآور شد: گزارش آماری نیز در مورد سربازان غائب ارائه شد، براساس این گزارش که از سوی پایگاه رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تهیه شده بود از ۳ میلیون سرباز غائب ۴۰ درصد برخلاف عقیده عمومی که جز اقشار پردرآمد جامعه‌اند، از خانواده‌های فقیر و بی‌بضاعت هستند، در حقیقت این افراد به دلیل مشکلات اقتصادی وتامین معاش خانوده از رفتن به سربازی فرار کرده‌ اند.
این نماینده مردم در مجلس دهم تاکید کرد: نگاه سیاست‌گذارانه بر خدمت سربازی لازم است تا آثار این خدمت بررسی شود، در این جلسه همچنین در خصوص مشکلات سربازان نظام وظیفه تحصیل‌کرده مباحثی مطرح شد که پیشنهاداتی هم در قالب استفاده از ظرفیت این سربازان از سوی فعالان کمپین مذکور مطرح شد.
عضو هیات رئیسه مجمع نمایندگان استان تهران، افزود: مسله بهبود و افزایش کیفیت خدمت سربازی پیگیری خواهد شد، به خصوص با مسئولان نظام وظیفه طی جلساتی موضوعات را طرح و بررسی خواهیم کرد.

انتقاد از اعمال سلیقه‌ای قوانین خدمت سربازی
گفتنی است سرهنگ حلوایی نیز در جلسه مذکور به مشکلات قانونی نظام وظیفه اشاره کرد و گفت: آنچه که در چند سال گذشته در خصوص خدمت سربازی و به ویژه معافیت از خدمت اتفاق افتاده متاسفانه اعمال قوانین سلیقه‌ای مانند معافیت بر مبنای وزن سربازان و معافیت سه برادری بوده است که بر مبنای معافیت سه برادری حدود ۴۰۰ هزار نفر از خدمت معاف شدند.
سرهنگ حلوایی ضمن انتقاد از عدم اجرای برخی مصوبات قانون نظام وظیفه عمومی، گفت: برخی قوانین مانند هم‌ترازی حقوق مشمولین به میزان ۶۰ تا ۹۰ درصد کارکنان هیچ گاه اجرا نشده  که این موضوع تبعات منفی را به جا گذاشته است.

تاثیر مثبت خدمت سربازی بر فقر/ ادامه تحصیل ۵۰ درصد از دانشجویان برای فرار از سربازی
عبدالله زاده مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در ادامه به مشکلات و مسائل ناشی از خدمت سربازی اشاره کرد و گفت: بر اساس تحقیقات صورت گرفته خدمت سربازی بر فقر تاثیر دارد، متاسفانه ۴۱۸ هزار سرباز غائب جز دهک پایین جامعه و تنها ۲۰۰ هزار سرباز غائب جز دهک بالای جامعه هستند
مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: طق بررسی‌های آماری ادامه تحصیل نیز در بین ۵۰ درصد از دانشجویان به عنوان انگیزه عدم خدمت در دوره سربازی است، متاسفانه سربازان بر سر راه ازدواج جوانان هم موانعی به وجود آورده است.

ارائه پیشنهادات از حذف سربازی تا آسیب‌شناسی قوانین
مهدی شیخ نماینده مردم تهران نیز دراین جلسه پیشنهاد حذف سربازی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی و آسیب‌های درونی ستاد نیروهای مسلح را مطرح کرد و اصلاح قوانین نظام وظیفه عمومی را نیز به عنوان راهکار کوتاه مدت ارائه کرد.
سهیلا جلودارزاده اما وجود خدمت سربازی را به دلیل موقعیت استراتژیک کشور در منطقه لازم دانست و گفت: باید راهکارهایی برای اشتغال زایی سربازان در دوران خدمت بررسی و ارائه شود، در این زمینه می‌توان مانند سال‌های گذشته سپاه دانش و سپاه بهداشت را برای دوره های خدمت سربازی تعریف کرد.
علیرضا رحیمی دیگر نماینده تهران اما بر هم‌افزایی و هماهنگی کمپین بهبود خدمت سربازی با ستاد نیروهای مسلح تاکید کرد و گفت: لازمه اجرای قوانین سربازی جلب رضایت این ستاد است لذا با رسمیت بخشیدن به این کمپین همفکری و همکاری‌ها باید گسترده شود.
داوود محمدی نیز انجام کار تحقیقاتی به عنوان مقدمه تغییر شکل سربازی را ضروری دانست و گفت: باید با افزایش آگاهی بخشی تاکید شود که نباید به خدمت سربازی تنها از یک بعد نگریسته شود تا برای رفع پدیده‌های اجتماعی بتوان زودتر به نتیجه واحد رسید.
محمد جواد فتحی بر اصلاح رفتار اجتماعی تاکید کرد و گفت: پیچیدگی مساله سربازی نباید اجازه دهد که قوانین نظام وظیفه عمومی نقض شود بنابراین برای ایجاد عدالت و برقراری احساس عدالت درجامعه این مسئله از دو بعد باید پیگیری شود که نخست آسیب‌شناسی قوانین و مقررات فعلی در شکل و ماهیت و دومین بعد، انجام مطالعات آماری و نظری دقیق و مطالعات تطبیقی ضروری است.


۵ تیر ۹۵ – معافیت سربازان حادثه دیده بر اساس میزان مصدومیت

خبرگزاری آنا: فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران ضمن حضور در بیمارستان و عیادت از سربازان آسیب دیده در سانحه اتوبوس مسافربری حامل سربازان گفت: بر اساس میزان مصدومیت، دستورهای لازم برای معافیت سربازان عزیز حادثه دیده صادر شده است.
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا به نقل از روابط عمومی ارتش، امیرسرتیپ احمدرضا پوردستان، فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، در مراسم تشییع پیکر پاک و مطهر سرباز وظیفه امین انصاری در دارالرحمه شیراز و همچنین مراسم ترحیم سرباز وظیفه علی کریمی در مسجد النبی شیراز اظهار کرد: قرار است تمامی آسیب دیدگان حادثه اتوبوس مسافربری حامل سربازان پس از درمان، حق و حقوق این عزیزان از سوی بیمه کوثر، صبا و ایران تمام و کمال پرداخت شود.
وی در ادامه افزود: بر اساس میزان مصدومیت، دستورهای لازم برای معافیت سربازان عزیز حادثه دیده صادر شده است.
فرمانده نیروی زمینی ارتش صبح امروز (جمعه) با حضور در بیمارستان شهید رجایی شیراز از نزدیک با مصدومین حادثه اتوبوس مسافر بری حامل سربازان عزیز مرکز آموزش ۰۵ کرمان دیدار و از آن‌ها دلجویی کرد.
همچنین امیرسرتیپ احمدرضا پوردستان دستورات لازم را برای بهبودی کامل سربازان به کادر پزشکی بیمارستان صادر کرد.


خبر ۱ تیر ۹۵ : ۱۵  تیرماه، مهلت نهایی متقاضیان پرداخت جریمه ریالی سربازی (منبع : اطلاعات)

سردار موسی کمالی با بیان این که طرح جریمه ریالی سربازی در سال ۹۵ از ابتدای خرداد آغاز شده و تا پانزدهم تیرماه ادامه دارد، افزود:‌ متقاضیان و آن دسته از مشمولان غایبی که تا پایان سال ۹۵، هشت سال یا بیشتر غیبت داشته باشند می‌توانند با مراجعه به دفاتر پلیس +۱۰ درخواست خود را ثبت کنند.
وی در ادامه تاکید کرد: دانشجویان انصرافی که تا ۳۱ شهریورماه ۹۳ انصراف داده باشند در صورتی که تا پایان سال ۹۵، هشت سال از اخذ آخرین مدرک تحصیلی‌شان گذشته باشد، می‌توانند برای بهره‌مندی از جریمه ریالی سربازی ثبت‌نام کنند.
کمالی در پاسخ به سئوالی مبنی بر این که آیا مدرک پیش دانشگاهی به عنوان آخرین مدرک تحصیلی حساب می‌شود یا خیر ؟ گفت: در قانون، مشمولان با مدارک زیر دیپلم، دیپلم، فوق دیپلم، لیسانس، فوق لیسانس و‌… دسته بندی شده‌اند و در متن آن مدرک پیش دانشگاهی به عنوان مدرک تحصیلی مطرح نشده است. بنابراین افرادی که دارای مدرک پیش دانشگاهی هستند و پس از آن مدرک بالاتری دریافت نکرده‌اند مدرک دیپلم به عنوان آخرین مدرک تحصیلی‌شان لحاظ خواهد شد.
جانشین اداره سرمایه‌های انسانی ستاد کل نیروهای مسلح درباره این که پیامک‌های تعیین تکلیف چه مدت پس از ثبت نام، برای متقاضیان ارسال می‌شود، افزود: ارسال پیامک پس از بررسی سوابق و اطلاعات فرد انجام می‌شود. بنابراین ممکن است برای برخی از افراد چند روز پس از ثبت نام پیامک تعیین تکلیف ارسال و برای برخی از افراد کمی‌این پروسه طولانی‌تر شود؛ اما جای نگرانی از این بابت وجود ندارد.
کمالی در پاسخ به سئوالی مبنی بر این که آیا سربازان فراری امکان بهره‌مندی از جریمه ریالی سربازی را دارند یا خیر ؟ اظهار داشت: پارسال سربازان فراری مورد عفو قرار گرفتند. بنابراین اگر فردی تا پایان سال ۹۵، هشت سال یا بیشتر از زمان ترک یگان خدمتی‌اش گذشته باشد می‌تواند به دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه و درخواستش را ثبت کند.
وی گفت: با توجه به بخشودگی سربازان فراری پرونده این افراد به دستگاه قضایی نخواهد رفت و آنان با پرداخت جریمه از انجام خدمت سربازی معاف خواهند شد.
جانشین اداره سرمایه‌های انسانی ستاد کل نیروهای مسلح درباره آن دسته از سربازانی که ممکن است چند بار اقدام به ترک یگان خدمتی خود و فرار از سربازی کرده باشند گفت: درباره این افراد معیار تاریخ آخرین اقدام به فرار است و دفعات پیشین لحاظ نخواهد شد.
وی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر این که آیا بخشودگی سنی مشمولان غایب سربازی اجرا می‌شود یا خیر؟ تاکید کرد: هیچ برنامه‌ای برای بخشش سربازی مشمولان غایب و فراری وجود ندارد و اکنون فقط متولدان تا پایان سال ۵۴ از انجام خدمت سربازی معاف و مشمول بخشودگی شدند و تصمیم دیگری برای متولدان سال‌های بعد وجود ندارد.
کمالی درباره این که اگر کسی دارای مدرک تحصیلی سیکل باشد نحوه محاسبه سنوات غیبتش بر چه اساسی خواهد بود‌،گفت: درباره این افراد معیار تاریخ رسیدن به سن مشمولیت یعنی ۱۹ سال تمام است و تاریخ اخذ آخرین مدرک تحصیلی برای آنان صدق نمی‌کند.
جانشین اداره سرمایه‌های انسانی ستاد کل نیروهای مسلح درباره مبلغ جریمه ریالی و شرایطی که سبب افزایش یا کاهش این رقم می‌شود‌، گفت: به ازای هر سال غیبت ۱۰ درصد به مبلغ کل جریمه اضافه می‌شود. به ازای همسر هم ۵ درصد و به ازای هر فرزند ۵ درصد از این رقم کاسته می‌شود، ضمن این که مبلغ جریمه ریالی برای متقاضیان بر حسب مدرک تحصیلی متفاوت است.
کمالی با بیان این که مبلغ جریمه بر اساس ماه هم تغییر می‌کند، افزود: مشمولانی که زودتر برای ثبت نام به دفاتر پلیس+۱۰ مراجعه کنند مبلغ کمتری پرداخت خواهند کرد.
وی درباره قسط بندی جریمه ریالی سربازی و شرایط آن گفت: آیین نامه قسط‌بندی جریمه ریالی سربازی به زودی اعلام خواهد شد و این که اقساط چند ماهه باشد و یا چه مدرکی به متقاضیان پرداخت اقساطی داده خواهد شد، طی این هفته یا هفته آینده بررسی و اعلام خواهد شد.
جانشین اداره سرمایه‌های انسانی ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به اجرای طرح تشدید برخورد با مشمولان غایب و فراری به ایسنا گفت: قانون این اختیار و وظیفه را به نیروهای مسلح داده است تا نسبت به دستگیری و اعزام به خدمت مشمولان غایب و فراری اقدام کند. از همین رو ما تصمیم داریم تا با آن دسته از مشمولان غایب و سربازان فراری که قصد تعیین تکلیف وضع خدمتی خود را ندارند برخورد کنیم‌.این افراد هنگام دریافت گواهینامه و تعویض آن، شناسایی و نسبت به دستگیری‌شان اقدام می‌شود. ضمن این که با مراکزی که اقدام به جذب و به کارگیری مشمولان غایب کرده باشند هم برخورد می‌شود.


۳۱ خرداد ۹۵ – پاسخ به سوالات و ابهامات جریمه سربازی

اقتصاد آنلاین: جانشین اداره سرمایه‌های انسانی ستاد کل نیروهای مسلح به برخی از سوالات و ابهامات درباره جریمه ریالی سربازی پاسخ داد.
سردار موسی کمالی با بیان اینکه طرح جریمه ریالی سربازی در سال ۹۵ از ابتدای خردادماه آغاز شده و تا پانزدهم تیرماه ادامه دارد، گفت:‌ متقاضیان و آن دسته از مشمولان غایبی که تا پایان سال ۹۵، هشت سال یا بیشتر غیبت داشته باشند می‌توانند با مراجعه به دفاتر پلیس +۱۰ درخواست خود را ثبت کنند.
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی  ادامه داد: دانشجویان انصرافی که تا ۳۱ شهریورماه ۹۳ انصراف داده باشند در صورتیکه تا پایان سال ۹۵، هشت سال از اخذ آخرین مدرک تحصیلی‌شان گذشته باشد، می‌توانند برای بهره‌مندی از جریمه ریالی سربازی ثبت نام کنند.
کمالی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا مدرک پیش دانشگاهی به عنوان آخرین مدرک تحصیلی حساب می‌شود یا خیر ؟ گفت: در قانون، مشمولان با مدارک زیر دیپلم، دیپلم، فوق دیپلم، لیسانس، فوق لیسانس و … دسته بندی شده‌اند و در متن آن مدرک پیش دانشگاهی به عنوان مدرک تحصیلی مطرح نشده. بنابراین افرادی که دارای مدرک پیش دانشگاهی هستند و پس از آن مدرک بالاتری دریافت نکرده‌اند مدرک دیپلم به عنوان آخرین مدرک تحصیلی‌شان لحاظ خواهد شد.
جانشین اداره سرمایه‌های انسانی ستاد کل نیروهای مسلح درباره اینکه پیامک‌های تعیین تکلیف چه مدت پس از ثبت نام، برای متقاضیان ارسال می‌شود، گفت: فرآیند ثبت نام ۴۵ روزه است و در مرحله نخست تا الان تصمیمی برای تمدید آن وجود ندارد. ارسال پیامک نیز پس از بررسی سوابق و اطلاعات فرد انجام می‌شود. بنابراین ممکن است برای برخی از افراد چند روز پس از ثبت نام پیامک تعیین تکلیف ارسال شده و برای برخی از افراد کمی این پروسه طولانی‌تر شود؛ اما جای نگرانی از این بابت وجود ندارد.
شرایط جریمه ریالی برای سربازان فراری
کمالی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا سربازان فراری امکان بهره‌مندی از جریمه ریالی سربازی را دارند یا خیر ؟ اظهار کرد: سال گذشته سربازان فراری مورد عفو قرار گرفته. بنابراین اگر فردی تا پایان سال ۹۵، هشت سال یا بیشتر از زمان ترک یگان خدمتی‌اش گذشته باشد می‌تواند به دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه کرده و درخواستش را ثبت کند.
کمالی ادامه داد: با توجه به بخشودگی سربازان فراری پرونده این افراد به دستگاه قضایی نخواهد رفت و آنان با پرداخت جریمه از انجام خدمت سربازی معاف خواهند شد.
وی درباره آن دسته از سربازانی که ممکن است چند بار اقدام به ترک یگان خدمتی خود و فرار از سربازی کرده باشند نیز گفت: درباره این افراد معیار تاریخ آخرین اقدام به فرار است و دفعات پیشین لحاظ نخواهد شد.

آیا بخشودگی مشمولان غایب در راه است؟
جانشین اداره سرمایه‌های انسانی ستاد کل نیروهای مسلح در پاسخ به سوال دیگر درباره اینکه آیا بخشودگی سنی مشمولان غایب سربازی اجرا می‌شود یا خیر؟ تصریح کرد: هیچ برنامه‌ای برای بخشش سربازی مشمولان غایب و فراری وجود ندارد و در حال حاضر تنها متولدین تا پایان سال ۵۴ از انجام خدمت سربازی معاف و مشمول بخشودگی شدند و تصمیم دیگری برای متولدین سال‌های بعد وجود ندارد.
کمالی درباره اینکه اگر کسی دارای مدرک تحصیلی سیکل باشد نحوه محاسبه سنوات غیبتش بر چه اساسی خواهد بود ،گفت: در مورد این افراد معیار تاریخ رسیدن به سن مشمولیت یعنی ۱۹ سال تمام است و تاریخ اخذ آخرین مدرک تحصیلی در مورد آنان صدق نمی‌کند.

تصمیمی برای تمدید مهلت ثبت نام جریمه ریالی سربازی وجود ندارد
وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه آیا امکان تمدید مهلت ثبت نام در طرح جریمه ریالی سربازی پس از ۱۵ تیرماه وجود دارد یا خیر؟ گفت: برنامه ای در این خصوص نداریم و فعلا تصمیمی در این زمینه گرفته نشده است. پس از پایان مهلت ثبت نام و بررسی ثبت نام کنندگان درباره تمدید مهلت ثبت نام در سال جاری تصمیم گیری خواهد شد.
جانشین اداره سرمایه‌های انسانی ستاد کل نیروهای مسلح درباره مبلغ جریمه ریالی و شرایطی که باعث افزایش یا کاهش این رقم می‌شود نیز گفت: به ازای هر سال غیبت ۱۰ درصد به مبلغ کل جریمه اضافه می‌شود. به ازای همسر نیز ۵ درصد و به ازای هر فرزند نیز ۵ درصد از این رقم کاسته می‌شود، ضمن اینکه مبلغ جریمه ریالی برای متقاضیان بر حسب مدرک تحصیلی متفاوت است.
کمالی با بیان اینکه مبلغ جریمه بر اساس ماه نیز تغییر می‌کند خاطرنشان کرد: مشمولانی که زودتر برای ثبت نام به دفاتر پلیس+۱۰ مراجعه کنند مبلغ کمتری پرداخت خواهند کرد.
وی  درباره قسط بندی جریمه ریالی سربازی و شرایط آن نیز گفت: آئین نامه قسط بندی جریمه ریالی سربازی به زودی اعلام خواهد شد و اینکه اقساط چند ماهه باشد و یا چه مدرکی به متقاضیان پرداخت اقساطی داده خواهد شد، طی این هفته یا هفته آینده بررسی و اعلام خواهد شد.
جانشین اداره سرمایه‌های انسانی ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به اجرای طرح تشدید برخورد با مشمولان غایب و فراری گفت: این موضوع قانونی بوده و قانون این اختیار و وظیفه را به نیروهای مسلح داده تا نسبت به دستگیری و اعظام به خدمت مشمولان غایب و فراری اقدام کند. از همین رو ما تصمیم داریم تا با آن دسته از مشمولان غایب و سربازان فراری که قصد تعیین تکلیف وضعیت خدمتی خود را ندارند برخورد کرده و آنان هنگام دریافت گواهی نامه، تعویض گواهی نامه و … شناسایی و نسبت به دستگیری‌شان اقدام می‌شود. ضمن اینکه با مراکزی که اقدام به جذب و به کارگیری مشمولان غایب کرده باشد نیز برخورد شده و آنان برای بار اول به ازای هر سرباز غایب باید هزینه سالیانه یک سرباز یعنی پنج میلیون تومان به عنوان جریمه پرداخت کرده و برای دفعات بعد معادل هزینه سه سرباز یعنی ۱۵ میلیون تومان را می‌بایست پرداخت کند.
کمالی در پایان با تاکید بر اینکه اخبار مربوط به سربازی تنها از طریق ستاد کل نیروهای مسلح یا سازمان وظیفه عمومی ناجا و از طریق رسانه‌های رسمی اعلام می‌شود، گفت: بنابراین توصیه همیشگی ما به مشمولان و خانواده‌هایشان این است که به شایعات و خبرهای غیر رسمی توجه نکرده و هر چه سریعتر وضعیت سربازی خود را مشخص کنند.


۳۰ خرداد ۹۵ – معافیت سربازی در زمان خدمت هم انجام می شود

خبرآنلاین : کسانیکه در زمان خدمت سربازی مشمول هر یک از معافیت های قانونی شوند می توانند برای مراحل دریافت معافیت اقدام کنند.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، کاربری در صفحه مشکلات مردم نوشته است: افرادی که در حین خدمت یکی از سرپرستان خانواده را از دست می‌دهند و یا آنها دچار از کار افتادگی می‌شوند و معیشت خانواده دچار تنگنا می‌شود این امکان وجود دارد تا فرد مذکور از خدمت معاف شود؟
در اینش زمینه زوابط عمومی سازمان نظام وظیفه پاسخ داد: کسانی که در حین خدمت واجب شرایط هر یک از معافیت‌های قانونی شوند سریعاً باید جهت طی سیر مراحل دریافت معافیت به وظیفه عمومی معرفی شوند و در صورت تایید از انجام خدمت معاف می‌شوند.


۲۹ خرداد ۹۵ – سربازان وظیفه در حین خدمت حق تحصیل در دانشگاه را ندارند

خبر آنلاین : سربازان وظیفه در حین خدمت حق تحصیل در دانشگاه را ندارند چون نمی توانند خوب درس بخوانند.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، کاربری در صفحه مشکلات مردم نوشته است:” آیا سربازان در حین خدمت می‌توانند در دانشگاه پیام نور همزمان تحصیل کنند؟ اگر امکان تحصیل و خدمت همزمان وجود دارد فرآیند آن چگونه است؟”
در این زمینه روابط عمومی سازمان نظام وظیفه پاسخ داده است:” سربازان وظیفه در حین تحصیل حق تحصیل در دانشگاه را ندارند، چون در این صورت نه سربازی را می‌توانند خوب انجام دهند نه اینکه خوب درس بخوانند، کارکنان رسمی نیروهای مسلح نیز در این خصوص محدودیت دارند.”


۲۵ خرداد ۹۵ – ثبت نام طرح پرداخت جریمه غیبت تا ۱۵ تیر ادامه دارد

خبرگزاری تسنیم: جانشین سازمان وظیفه عمومی با اشاره به ادامه داشتن ثبت نام از متقاضیان پرداخت جریمه غیبت سربازی، خاطرنشان کرد: تمامی مشمولانی که تا پایان اسفند ۹۵، حداقل ۸ سال غیبت داشته باشند می‌توانند با مراجعه به دفاتر پلیس +۱۰، درخواست خود را ثبت کنند.
به گزارش تسنیم، سردار ابراهیم کریمی با اشاره به ادامه داشتن ثبت نام متقاضیان پرداخت جریمه غیبت سربازی اظهار کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده مشمولانی که خواستار پرداخت جریمه غیبت سربازی خود هستند این فرصت را دارند که تا ۱۵ تیر ماه، درخواست خود را در دفاتر پلیس+۱۰ ثبت کنند.
جانشین رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا ادامه داد: در این طرح تمام مشمولانی که تا پایان اسفند ۹۵، حداقل ۸ سال غیبت داشته باشند می‌توانند با مراجعه به دفاتر پلیس+۱۰، درخواست پرداخت جریمه نقدی غیبت خود را ارائه دهند.
در این طرح مقرر شد که تسهیلاتی برای پرداخت این جرائم درنظر گرفته شود و بانک قوامین به عنوان بانک عامل، اقدام به ارائه تسهیلاتی معادل دو سوم مبلغ جریمه خواهد کرد. همچنین مشمولان غایب در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر می‌توانند به پایگاه اطلاع رسانی سازمان وظیفه عمومی به نشانی www.vazifeh.police.ir مراجعه و همچنین از طریق تماس با سامانه تلفن گویا به شماره ۰۹۶۴۸۰ در جریان اخبار مربوط به تعیین تکلیف مشمولان غایب قرار گیرند.


۲۴ خرداد ۹۵ – خبر خوش برای سربازهای قهرمان

خبرگزاری مشرق : رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا، گفت: ورزشکارانی که طبق مقررات به خدمت سربازی اعزام شده اند و یا به سن مشمولیت رسیده اند در صورتی که به تیم ملی دعوت شوند، مدت حضورشان در تیم ملی جزء خدمت سربازی محاسبه می‌شود.
به گزارش مشرق، سردار «سید حمید صدرالسادات» دراین باره اظهارکرد: طبق قانون و تفاهمنامه‌ای که بین ستاد کل نیروهای مسلح و وزارت ورزش منعقد شده است، ورزشکارانی که طبق مقررات و در چارچوب ضوابط به خدمت سربازی اعزام شده و یا به سن مشمولیت رسیده اند درصورتی که به تیم ملی دعوت شوند، مدت حضورشان درتیم ملی جزء خدمت سربازی محاسبه می‌شود.
براساس گزارش سایت پلیس، وی با بیان اینکه این قانون شامل بازیکنانی که تخلف کرده‌ و کارت پایان خدمت آنها باطل شده است نمی‌شود، افزود: این بازیکنان باید خدمت سربازی خود را در تیم‌های نیروهای مسلح بگذرانند و به هیچ وجه تا پایان دوره سربازی حق حضور و همراهی تیم ملی را نخواهند داشت.


۲۴ خرداد ۹۵ – روش هایی برای کسر خدمت سربازی!

خبرگزاری آنا: بنا به اعلام سازمان نظام وظیفه، چهار راه برای کاهش خدمت مشمولان غیر غایب متولد سال ۷۲ و ماقبل آن که در سال ۹۰ و سنوات قبل آن به سن مشمولیت رسیده‌اند، وجود دارد.
بنا به اعلام سازمان نظام وظیقه تمامی مشمولان غیر غایب متولد سال ۷۲ و ماقبل آن که در سال ۹۰ و سنوات قبل آن به سن مشمولیت رسیده‌اند ولی به دلایل قانونی مثل معافیت تحصیلی، اعزام آنها به تعویق افتاده است بعد از اعزام می توانند از کسر خدمت ایثارگران استفاده کنند.
یکی دیگر از مواردی که مشمولان می‌توانند از کسر خدمت استفاده کنند خدمت کارکنان وظیفه غیربومی در مناطق امنیتی غیردرگیر، مناطق عملیاتی مناطق محروم و بد‌آب‌وهوا است. مشمولان در این مناطق ۱۹ ماه خدمت می‌کنند.
همچنین خدمت کارکنان وظیفه در مناطق جنگی و امنیتی درگیر ۱۸ ماه خواهد بود.
از جمله مواردی که کسر خدمت شامل مشمولان می‌شود، کسر خدمت فرزند است یعنی سه ماه کسر خدمت به ازای هر فرزند شامل سربازان می‌شود.
کسر خدمت نخبگان آخرین راهی است که سربازان مشمول می‌توانند از آن برای کاهش مدت زمان خدمت سربازی خود استفاده کنند. در راستای تأکیدات مقام معظم رهبری و فرماندهی معظم کل قوا در خصوص تولید و توسعه علم و نظریه پردازی در کشور، عده‌ای از مشمولان از طریق بنیاد نخبگان ستاد کل نیروهای مسلح برای انجام پروژهای تحقیقاتی و استفاده بهینه از سرمایه انسانی در بخش‌های مختلف علمی و تحقیقاتی به کارگیری می‌شوند. این مشمولان در قبال انجام پروژه‌های تحقیقاتی و ارزیابی و تأیید پروژه توسط هیات داوران، مشمول امتیازاتی از قبیل کسر خدمت می‌شوند و یا پس از طی دوره آموزش کارت پایان خدمت دریافت می‌کنند.
لازم به ذکر است این مشمولان در حین تحصیل نیز می‌توانند پروژه تحقیقاتی خود را سپری کرده و از امتیازات آن استفاده کنند. کسر خدمت این مشمولان از طریق سیستم ارتباطی بنیاد نخبگان ستاد کل نیروهای مسلح و سازمان وظیفه عمومی ناجا ثبت می‌شود


خبر ۲۳ خرداد ۹۵ : آخرین خبر‌ها از معافیت جدید فرزندان ایثارگران و رزمندگان (منبع : باشگاه خبرنگاران جوان)

سردار موسی کمالی جانشین اداره کل منابع انسانی ستاد کل نیرو‌های مسلح در گفتگو با خبرنگار حوزه حوادث گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره معافیت های جدید برای فرزندان ایثارگران اظهار داشت: ستاد کل نیرو‌های مسلح هنوز درباره این موضوع بررسی‌های لازم را انجام نداده است و قابل اجرا شدن نیست.

به گفته وی، هر گونه تغییری در روند خدمت مقدس سربازی باید با مشورت ستاد صورت بگیرد.

جانشین اداره کل منابع انسانی ستاد کل نیرو‌های مسلح اذعان داشت: قطعا خدمت سربازی جهت تامین نیرو‌های مسلح برای برقراری امنیت کشور است و ستاد با هرگونه موضوعی که به این اصل لطمه وارد کند مخالف است.

بر اساس این گزارش، یکی از مهمترین تغییرات اعمال شده مربوط به ماده ۴۵ قانون خدمت وظیفه عمومی بود که با تغییراتی روبرو شد و یک تبصره هم به آن اضافه شد. در این تغییرات آمده بود که برای معاف شدن یک نفر از فرزندان آزادگان، جانبازان و رزمندگان دیگر نیازی به سابقه ۲۴ ماه آزادگی نیست و این عدد به ۱۲ ماه تقلیل پیدا کرد. همچنین شرط ۲۵ درصد جانبازی به ده درصد و ۳۰ ماه حضور در جبهه به ۱۲ ماه حضور تغییر کرد.

اما امروز روابط عمومی شورای نگهبان، اعلام کرد لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور مصوب جلسه مورخ بیست و هشتم اردیبهشت ماه یکهزار و سیصد و نود و پنج مجلس شورای اسلامی در جلسه مورخ ۱۳۹۵/۰۳/۱۷ شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت. نظر این شورا به شرح زیر است:

علی‌رغم اشکالات و ابهامات متعددی که بر این مصوبه وارد است نظر به اینکه علاوه بر اصلاحات و الحاقاتی که در متن لایحه تقدیمی دولت توسط مجلس به عمل آمده کلاً در ۵۰ ماده به تصویب رسیده است با عنایت به اینکه قریب به ۷۰ ماده به عنوان مواد الحاقی به آن افزوده شده است از آنجا که لایحه دولت با مصوبه مجلس ماهیتاً اختلاف فاحش پیدا کرده و موارد اضافه شده به خصوص مواد الحاقی از مصادیق طرح موضوع اصل ۷۴ قانون اساسی محسوب نمی‌شوند و اصلاحات مذکور در اصل ۷۵ نیز در مورد آنها صدق نمی‌کند و این امور عرفاً اصلاح در لایحه نیز محسوب نمی‌گردد لذا مصوبه مرقوم مغایر اصول فوق‌الذکر شناخته شد.


۲۲ خرداد ۹۵ – برخورد با مشمولان غایب نظام وظیفه در استان کرمانشاه تشدید می‌شود

خبرگزاری تسنیم: معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی استان کرمانشاه گفت: براساس ابلاغیه جدید سازمان نظام وظیفه با هرگونه به‌کارگیری مشمولان غایب نظام وظیفه در استان کرمانشاه برخورد می‌شود.
به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، سرهنگ هوشنگ زندی در نشست خبری که پیش از ظهر امروز در فرماندهی انتظامی استان کرمانشاه برگزار شد اظهار داشت: براساس سومین ابلا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌غیه مشمولان غایب نظام وظیفه در جهت اجرای ماده ۶۳ قانون نظام وظیفه، نظارت بر اماکن و اصناف در مورد عدم به‌کارگیری مشمولان غایب تشدید می‌‌شود.
معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی استان کرمانشاه با اشاره به ممنوعیت به‌کارگیری مشمولان غایب در بخشهای دولتی، خصوصی و اصناف، عنوان کرد: در صورت به‌کارگیری مشمولان طرح غیبت نظام وظیفه در این اماکن براساس قانون با کار‌‌‌‌‌فرمایان برخورد جدی می‌شود.
زندی با بیان اینکه افراد دارای بیشتر از هشت سال غیبت براساس قانون در از‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای هر سال غیبت باید ۱۰ درصد مبلغ پایه را به عنوان جریمه پرداخت کنند، افزود: در صورت به‌کارگیری مشمولان در اماکن مختلف کارفرما به مرجع قضایی معرفی می‌شود و مبلغ ۴۲ میلیون ریال و در صورت تکرار مبلغ جریمه افزایش می‌‌یابد.
معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی استان کرمانشاه از ابلاغ سومین مرحله طرح معافیت مشمولان غایب خبر داد و عنوان کرد: براساس دستورالعمل ابلا‌‌‌‌‌‌غی متولدین ۱۳۶۸ و پیش از آن که تا پایان امسال در مجموع دارای هشت سال غیبت هستند مشمول طرح جدید معافیت می‌‌شوند.
وی با اشاره به اینکه در این طرح جرایم براساس سطح تحصیلات در نظر گرفته می‌شود، افزود: مبلغ جریمه افراد زیر دیپلم ۱۰ میلیون تومان، دیپلم ۱۵ میلیون تومان، فوق دیپلم ۲۰ میلیون تومان، کارشناسی ۲۵ میلیون تومان، کارشناسی ارشد ۳۰ میلیون تومان، دکترای غیرپزشکی ۳۵ میلیون تومان، دکترای پزشکی ۴۰ میلیون تومان و برای تخصص و بالاتر ۵۰ میلیون تومان است.
زندی گفت: در طرح جدید تسهیلاتی برای مشمولان غایب در نظر گرفته شده است، به طوریکه برای افراد متأهل پنج درصد و به ازای هر فرزند نیز پنج درصد دیگر تخفیف در مبلغ پایه داده می‌شود.


۲۲ خرداد ۹۵ – ثبت‌نام ۱۰ هزار نفر برای پرداخت جریمه سربازی

آفتاب : جانشین سازمان وظیفه عمومی با اعلام خبر ثبت نام حدود ۱۰ هزار نفر برای پرداخت جریمه سربازی گفت: ثبت نام‌های انجام شده نشان می‌دهد که بیشتر متقاضیان ترجیح داده‌اند علی‌رغم امکان پرداخت به صورت اقساط، این جرائم را به صورت نقدی پرداخت کنند.
سردار ابراهیم کریمی در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به آخرین اخبار از ثبت نام متقاضیان پرداخت جریمه غیبت سربازی، اظهار کرد: به دنبال اطلاع‌رسانی‌های انجام شده در خصوص ثبت‌نام متقاضیان پرداخت جریمه غیبت خدمت وظیفه عمومی، استقبال خوبی از این طرح انجام شده و طبق آخرین آمار به دست آمده تاکنون بیش از ۱۰ هزار نفر برای پرداخت این جریمه ثبت نام کرده‌اند.
جانشین سازمان وظیفه عمومی با تاکید بر اینکه تا ۱۵ تیر ماه ثبت نام از متقاضیان این طرح ادامه دارد، گفت: در این میان، ثبت نام‌های انجام شده نشان می‌دهد که بیشتر متقاضیان پرداخت جریمه غیبت سربازی، ترجیح داده‌اند تا علی‌رغم ارائه تسهیلات بانکی و پرداخت به صورت اقساط، این جرائم را به صورت نقدی پرداخت کنند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: تسهیلات بانکی در نظر گرفته شده برای پرداخت جرائم غیبت سربازی، همچنان ادامه دارد و با توجه به محدودیت این تسهیلات، کسانی که زودتر اقدام به ثبت‌نام در این طرح کرده باشند در اولویت برخورداری از این تسهیلات قرار خواهند گرفت.
به گزارش تسنیم، مقرر شده است تا بانک قوامین به عنوان بانک عامل، حداکثر تا دو سوم جریمه غیبت خدمت سربازی را به متقاضیان بهره‌مندی از پرداخت اقساطی در این طرح ارائه دهد.


۱۹ خرداد ۹۵ – برگزیدگان سطح ۲ نخبگان از خدمت سربازی معاف خواهند شد

خبرآنلاین: به گزارش خبرگزاری خبر آنلاین از همدان ؛ غلامحسین مجذوبی، رئیس بنیاد نخبگان همدان که در جمع خبرنگاران سخن می گفت با اعلام مطلب فوق افزود: برگزاری جشنواره ها در سطح بین المللی مانند جشنواره خوارزمی و فارابی نیز در کنار این جشنواره ها به صورت دوره ای برگزار می شود.
وی افزود: بنیاد نخبگان در کشور به هشت پهنه تقسیم می شود که استان های غربی از جمله ایلام، کرمانشاه، کردستان، لرستان و همدان به مرکزیت همدان پهنه غربی کشور را تشکیل می دهند.
رئیس بنیاد نخبگان استان همدان خاطرنشان کرد: سالانه یک جشنواره برای هر یک از این پهنه ها برگزار می شود که در سالجاری استان همدان میزبان جشنواره پهنه غربی کشور با عنوان جشنواره رویش زاگرس خواهد بود.
وی تصریح کرد: در این جشنواره ۸۰ درصد اختراعات از غرب کشور و مابقی از سایر استان ها پذیرفته خواهند شد و مخترعان در زمینه های کامپیوتر، مکانیک، مهندسی، پزشکی ، ماشین آلات کشاورزی، شیمی و مواد، برق و الکترونیک، عمران و تاسیسات ساختمانی می توانند در این جشنواره شرکت کنند.
مجذوبی با بیان اینکه این جشنواره ۲۸ و ۲۹ مهر ماه در دانشگاه بوعلی سینا برگزار خواهد شد اضافه کرد: علاقمندان می توانند برای حضور در این جشنواره از ۲۰ تیر تا ۲۲ شهریور ماه به سامانه نام نویسی مراجعه کنند.
وی یادآور شد: مخترعانی می توانند در این سایت اختراع خود را شرکت دهند که در گذشته اختراع خود را ثبت حقوقی کرده باشند و اختراعاتی می توانند در این جشنواره حضور داشته باشند که تاریخ ثبت آنها از سال ۹۲ به بعد است، مگر با ایجاد تغییراتی روی اختراع بار دیگر آن را به ثبت برسانند.
رئیس بنیاد نخبگان افزود: اخذ تاییدیه از وزارت بهداشت برای اختراعات حوزه علوم پزشکی الزامی بوده و نباید نام شرکت کننده در این جشنواره باگواهی ثبت اختراع شده منافات داشته باشد.
وی تاکید کرد: هر مخترع تنها می تواند تنها با یک اختراع در این جشنواره حضور پیدا کند.
مجذوبی گفت: از منتخبان سطح سه با ارائه جایزه نقدی، ارائه تسهیلات مالی برای تکمیل اختراعات، ارائه مشاوره خدمات فناوری، پذیرش ایجاد شرکت برای این اختراع و قائل شدن امتیاز برای افراد و فراهم شدن شرایط برای تجاری سازی تقدیر می شود.
وی افزود: برگزیدگان سطح دو افرادی هستند که دارای طرح های تجاری سازی بوده و این افراد از بین مخترعات سطح سه انتخاب می شوند، این افراد کسانی هستند که طرح های آنها به مرحله تجاری سازی رسیده و توانسته اند برای این طرح سرمایه گذار جذب کنند.
وی اضافه کرد: طرح های ثبت شده در مجامع بین المللی اتوماتیک وار جزو طرح های تجاری سازی شده دسته بندی می شوند و در این جشنواره جایزه نقدی و تسهیلات مالی به این افراد تعلق می گیرد.
مجذوبی تاکید کرد: این مخترعان تحت حمایت های بنیاد نخبگان می توانند در نمایشگاه های بین المللی حضور پیدا کنند و از خدمات سرباز نخبگی استفاده کنند.
وی با اشاره به برگزیدگان سطح یک این مسابقات گفت: سطح یک بالاترین سطح اختراعات است که از بین برگزیدگان سطح ۲ انتخاب می شوند،اینها طرح هایی هستند که تولید و فروش آنها انجام شده و با اخذ تمام تاییدیه ها سرمایه گذار برای این طرح ها جذب شده باشد.
این مسئول افزود: برگزیدگان این سطح نیز می توانند تسهیلات خوبی از صندوق نو آوری و شکوفایی دریافت کرده و این افراد اگر سربازی نرفته باشند می توانند با انجام یک پروژه از خدمت سربازی معاف شوند.
وی بیان کرد: ۸۰ درصد داوران این جشنواره از تهران هستند و ۱۰ تا ۱۵ درصد شرکت کنندگان این جشنواره نیز برگزیده خواهند شد.


۱۷ خرداد ۹۵ – چرا ارتش و نیروی انتظامی دوره تکمیلی بسیج را برای کسری خدمت سربازی قبول ندارد؟

خبرآنلاین: در این زمینه سردار موسی کمالی جانشین اداره سرمایه‌های انسانی ستاد کل نیروهای مسلح  پاسخ داد: کسانی که آموزش دوره تکمیلی بسیج را طی کرده‌اند از دو ماه کسر خدمت برخوردار می‌شوند و ارتش و نیروی انتظامی نیز جزء دو ماه از خدمت آنان محاسبه می‌کنند، در عین حالی که تلاش می‌شود که اکثر افراد فوق به سپاه بروند.
او ادامه داد: اما آموزش این افراد به عنوان آموزش بسیج است و آموزش سربازی نیست. لذا ارتش و نیروی انتظامی نمی‌توانند آن را جزء آموزش سربازی محاسبه کنند.
سردار کمالی تاکید کرد: البته از سال ۱۳۹۵ کسانی که آموزش بسیج را طی کرده‌اند، در سپاه هم باید حداقل ۱۵ روز و حداکثر ۲ ماه آموزش سربازی را طی کنند


۱۶ خرداد ۹۵ – همه جزئیات خرید سربازی در سال ۹۵

باشگاه خبرنگاران جوان : طرح فروش ایام غیبت سربازی در سال جاری از مدتی پیش کلید خورد،طرحی که بر اساس شواهد و قرائن با استقبال چندان گرمی در سال گذشته مواجه نشد و پیش بینی می شود در سالجاری نیز وضعیت همانند سال گذشته رقم بخورد.
به گزارش جهان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سربازی و یا خدمت نظام وظیفه عمومی همواره از دغدغه های جدی نوجوانان و جوانان مشمول به شمار می رود که اخبار آن با جدیت و حساسیت بسیاری دنبال می شود.
موضوع فروش خدمت سربازی نیز بعد از گذشت سالها از مسکوت ماندن آن از مدتی پیش بصورت مجدد در دستور کار قرار گرفت.
سابقه فروش خدمت سربازی به سالهای ۷۰ و ۷۱ باز می گردد که در طی مقطع زمانی خاصی کلید خورد و البته بعد از مدتی با طرح انتقادات بسیاری ملغی شد تا اینکه چندی پیش مجددا این موضوع در دستور کار قرار گرفت و فروش آن با قیمت گذاری و جداول طراحی شده خاصی عرضه شد که بازهم با انتقادات و استقبال برخی از کارشناسان قرار گرفت.
فارغ از انتقادات وارده به این طرح، بخش قابل توجهی از جوانان و  نوجوانان از طرح مورد اشاره استقبال کردند،زیرا به هر حال آن را به عنوان راهکاری قلمداد می کنند که در چارچوب آن قادر خواهند بود با پرداخت مبالغی از حضور قریب به دو سال در پادگان های نظامی معاف شوند.

*معافیت ۳۳۰ هزار نفر در سال گذشته
در سال گذشته و در مقطع زمانی ۹ ماهه،قریب به ۳۳۰ هزار نفر با پرداخت مبالغی،جریمه غیبت خود را واریز و معاف شدند.
عدد و رقمی که از استقبال سرد مشمولان غایب از این طرح حکایت دارد،بر اساس آمار منتشر شده در رسانه ها قریب به ۱ میلیون ۵۰۰ هزار نفر غایب ۱۸ سال به بالا در کشور وجود دارد که ثبت نام ۳۳۰ هزار نفری متقاضیان برخورداری از این طرح نشان دهنده استقبال نه چندان گرم از این طرح است.
استقبال سردی که به نظر می رسد یکی از دلایل اصلی آن به مبالغ تعیین شده ای  است که به هر حال بخش قابل توجهی از جوانان قادر به پرداخت آن نیستند.
پیش از این،دولت پیشنهاد بخشش ۵  ساله غیبت را در لایحه بودجه پیشنهاد کرده بود که با مخالفت قاطع ستاد نیروهای مسلح مواجه شد ودر نهایت مجلس شورای اسلامی موافقت خود را با فروش غیبت ۸ ساله به بالا اعلام و آن را در بودجه سال ۱۳۹۵ لحاظ کرد.
در واقع امر،طرح فروش غیبت سربازی در سال جاری مشابه همان طرح سال گذشته است و حتی پیشنهاد افزایش ۱۰ درصدی آن نیز مورد موافقت قرار نگرفت و همان نرخ های سال گذشته مبنای فروش سال جاری نیز قرار گرفته است  و به واقع برای هیچکدام از گروه ها،افزایش نرخی اعما ل نشد،البته در خصوص غیبت مازاد،به ازای هر سال افزایش ۱۰ درصدی مد نظر قرار گرفته شده که به مبالغ جریمه پایه اضافه خواهد شد.

* طرح تخفیف برای سربازان متاهل
از نمونه تسهیلاتی که در طرح فروش غیبت سربازی لحاظ شده به تخفیف ۵ درصدی برای غایبان متاهل باز می گردد.
از سوی دیگر غایبان متاهل که دارای فرزند هستند نیز مشمول تخفیف می شوند که به ازای هر فرزند،۵ درصد تخفیف ویژه برای این طیف اعمال خواهد شد.
متقاضیان متاهلی که دارای دو فرزند می باشند نیز از تخفیف ۱۵ درصدی برخوردار خواهند بود که در واقع این بخش در زمره تسهیلات ویژه ای است که برای این گروه تعریف شده است.

* تقسیط ۱۲ ماهه خرید ایام غیبت
امکان تقسیط فروش ایام غیبت،از دیگر طرح هایی است که در سال جاری امکان حصول آن فراهم شده است.
آنچنان که در جزئیات طرح اقساطی فروش ایام غیبت اعمال شده،متقاضیان برای برخورداری از این تسهیلات،باید حداقل یک سوم از کل مبلغ جریمه را بصورت نقدی پرداخت کنند و در ادامه مابقی مبالغ پرداختی را حداکثر در بازه زمانی ۱۲ ماهه عودت دهند.
در این میان و با توجه به محدودیت های اعتباری،اولویت برخورداری از این تسهیلات مشمول افرادی خواهد شد که در خواست خرید خود را زودتر از دیگران به ثبت برسانند.

* جریمه غیبت از ۱۰ تا ۵۰ میلیون تومان
بر اساس جداول طراحی شده از طرح فروش غیبت سربازی،متقاضیان بر مبنای مدارک تحصیلی که از آن برخورد ار هستند نسبت به خرید خدمت سربازی اقدام خواهند کرد.
بر این اساس،دارندگان مدرک دیپلم(۱۵ میلیون تومان)فوق دیپلم(۲۰ میلیون تومان)لیسانس(۲۵ میلیون تومان)کارشناسی ارشد(۳۰ میلیون تومان)دکتری غیر پزشکی(۳۵ میلیون تومان)و دکترای پزشکی با پرداخت ۴۰ میلیون تومان قادر به خرید ایام غیبت ۸ سال به بالا خواهند بود.
در این جدول،کمترین و بیشترین میزان خرید،مشمول دارندگان مدارک زیر دیپلم و پزشکان متخصص و بالاتر می شود که به ترتیب با پرداخت ۱۰ میلیون و ۵۰ میلیون تومان از تسهیلات خرید ایام غیبت برخوردار خواهند شد.
بر اساس اعلام سازمان نظام وظیفه ناجا،مشمولان غایبی که در سال گذشته ثبت نام کرده اند و بنا به دلایلی قادر به واریز مبالغ تعیین شده نبوده اند نیز چنانچه مجددا خواستار بهره مندی از این طرح هستند باید در مدت زمان اعلام شده با مراجعه به دفاتر پلیس+ ۱۰ نسبت به ثبت درخواست خود اقدام کنند.
ضمنا متقاضیان تسهیلات خرید خدمت سربازی قریب به یکماه دیگر فرصت دارند تا با مراجعه به مراکز پلیس+۱۰ نسبت به ثبت نام برای برخورداری از طرح مذکور مبادرت ورزند.
گفتنی است طرح مورد اشاره از اول خرداد ماه سال جاری آغاز و به مدت ۴۵ روز ادامه خواهد داشت.


۱۳ خرداد ۹۵ – نباید دوران سربازی را دوران بطالت بنامیم

خبرگزاری میزان : رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح استان فارس گفت: خدمت سربازی از هر لحاظ، یک ارزش اجتماعی است و این تصور غلطی است که دوران سربازی را دوران بطالت بنامیم.
به گزارش گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان قضایی نیروهای مسلح، ابوالحسن هاشمی در جمع سربازان مرکز آموزشی شهید دستغیب ناجا شهرستان جهرم افزود: خدمت سربازی یک ارزش الهی است و دشمنان به دنبال این هستند که ارزش‌های دینی و اخلاقی را از جوانان ما بگیرند.
وی تصریح کرد: دشمن با القائات خود می‌خواهد ارزش‌های ما را زیر سوال ببرد.
این مقام قضایی خطاب به سربازان حاضر با اشاره به حدیثی از امام محمد باقر(ع) که از تنبلی و بی‌حوصلگی بپرهیزید زیرا این دو کلید هر بدی است، گفت: همیشه به خاطر داشته باشید که بایستی در زندگی، بهای خواسته‌های خود را بپردازید.
هاشمی تاکید کرد: راه حل تمامی مشکلات پیوند با خدای متعال است، همین عبادت و دعا کردن‌ها راه حل اصلی برون رفت از گرفتاری‌ها است.


۱۲ خرداد ۹۵ – ۱۵ درصد مشمولان سربازی امکان خدمت در سازمان های خاص را دارند

خبرآنلاین : مشمولان فارغ التحصیل از دانشگاه تحت چه شرایطی در شهر خود می‌توانند خدمت کنند؟

در این زمینه سردار موسی کمالی جانشین اداره سرمایه‌های انسانی ستاد کل نیروهای مسلح گفت: با توجه به این که اکثر مشمولین وظیفه اعزامی علاقه دارند تا در بعضی از سازمان‌های خاص خدمت کنند لذا امکان این که همه مشمولین وظیفه محل خدمت خود را انتخاب کنند وجود ندارند، لذا درحال حاضر حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد این امکان برایشان فراهم است.


۱۲ خرداد ۹۵ – افزایش مدت مرخصی سربازان وظیفه متاهل

خبرگزاری فارس: معاون وظیفه عمومی انتظامی سیستان و بلوچستان گفت: مرخصی سربازان وظیفه متاهل از ۲۲ روز به ۳۰ روز افزایش یافته و این افراد می‎توانند از این پس هفته‎ای سه روز پس از ساعت کاری مرخص شوند.
به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، محمود سارانی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات در زاهدان با بیان اینکه افرادی که بیش از هشت سال غیبت سربازی دارند می‎توانند با پرداخت جریمه نقدی کارت پایان خدمت دریافت کنند، گفت: به ازای هر سال غیبت بیش از حد مجاز نیز ۱۰ درصد به مبالغ فوق افزوده خواهد شد.
معاون وظیفه عمومی انتظامی سیستان و بلوچستان افزود: در صورتی که کارکنان وظیفه مشغول به خدمت در یگان‌های ارتش یا وزارت دفاع باشند و در شهر محل سکونت آنان این یگان‌ها وجود نداشته باشد می‎توانند در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یا نیروی انتظامی باقی مانده خدمت خود را طی کنند.
این مسؤول با اشاره به اینکه به ازای هر فرزند سه ماه از خدمت سربازان کاسته شده و محدودیتی نیز برای کسری از طریق تعداد فرزندان وجود ندارد، گفت: مرخصی کارکنان وظیفه متاهل از ۲۲ روز به ۳۰ روز در مناطق مختلف افزایش یافته و این افراد می‎توانند از این پس هفته‎ای سه روز پس از ساعت کاری مرخص شوند.
سارانی تاکید کرد: به افرادی که در دوره سربازی ازدواج کرده یا صاحب فرزند شوند معادل نصف کارکنان پایه هدیه پرداخت می‎شود.
وی گفت: جریمه افراد با مدرک تحصیلی زیر دیپلم معادل ۱۰۰ میلیون ریال، دیپلم ۱۵۰ میلیون ریال، فوق دیپلم ۲۰۰ میلیون ریال، لیسانس ۲۵۰ میلیون ریال، فوق لیسانس ۳۰۰ میلیون ریال، دکتری غیر پزشکی ۳۵۰ میلیون ریال، دکتری پزشکی ۴۰۰ میلیون ریال و پزشک متخصص و بالاتر ۵۰۰ میلیون ریال است.
معاون وظیفه عمومی انتظامی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه این ابلاغیه در نیمه اول خرداد سال‎جاری اجرایی می‎شود، بیان کرد: کارکنان وظیفه غایبی که تا تاریخ ابلاغ این مصوبه پایان اردیبهشت ۹۵، مرتکب غیبت شده‎اند نیز شامل این ابلاغیه می‎شوند.
وی تاکید کرد: کارکنان وظیفه متاهل به شهرستان محل سکونت خود منتقل می‎شوند.


۱۲ خرداد ۹۵ – کارکنان وظیفه متاهل به شهرستانهای محل سکونت خود منتقل خواهند شد

خبرگزاری ایرنا: زاهدان- ایرنا- معاون وظیفه عمومی انتظامی سیستان و بلوچستان گفت: بر اساس آئین نامه ابلاغی جدید ستاد کل نیروهای مسلح در رابطه با تسهیل خدمت برای کارکنان وظیفه متاهل کلیه این افراد به شهرستان های محل سکونت خود منتقل می شوند.
به گزارش ایرنا سرهنگ محمود سارانی روز سه شنبه در نشست خبری با خبرنگاران سیستان و بلوچستان در زاهدان اظهار داشت: درصورتی که کارکنان وظیفه مشغول به خدمت در یگانهای ارتش یا وزارت دفاع باشند و در شهر محل سکونت آنان این یگانها وجود نداشته باشد می توانند در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یا نیروی انتظامی باقی مانده خدمت خود را طی کنند.
وی ادامه داد: به ازای هر فرزند سه ماه از خدمت سربازان کاسته شده و محدودیتی نیز برای کسری از طریق تعداد فرزندان وجود ندارد.
وی افزود: همچنین مرخصی کارکنان وظیفه متاهل از ۲۲ روز به ۳۰ روز در مناطق آرام افزایش یافته و این افراد می توانند از این پس هفته ای سه روز پس از ساعت کاری مرخص شوند.
معاون وظیفه عمومی انتظامی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: بر اساس این دستورالعمل اولویت اعزام سربازان به مراکز فنی و حرفه ای به منظور کسب مهارت با افراد متاهل است.
سرهنگ سارانی خاطرنشان کرد: همچنین به افرادی که در دوره سربازی ازدواج کرده یا صاحب فرزند شوند معادل نصف کارکنان پایه هدیه پرداخت می شود.
وی با اشاره به جریمه افراد مشمول غایب افزود: افرادی که بیش از هشت سال غیبت سربازی دارند می توانند با پرداخت جریمه نقدی کارت پایان خدمت دریافت کنند.
وی بیان کرد: جریمه افراد با مدرک تحصیلی زیر دیپلم معادل ۱۰۰ میلیون ریال، دیپلم ۱۵۰ میلیون ریال، فوق دیپلم ۲۰۰ میلیون ریال، لیسانس ۲۵۰ میلیون ریال، فوق لیسانس ۳۰۰ میلیون ریال، دکتری غیر پزشکی ۳۵۰ میلیون ریال، دکتری پزشکی ۴۰۰ میلیون ریال و پزشک متخصص و بالاتر ۵۰۰ میلیون ریال است.
معاون وظیفه عمومی انتظامی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: به ازای هر سال غیبت بیش از حد مجاز نیز ۱۰ درصد به مبالغ فوق افزوده خواهد شد.
سرهنگ سارانی گفت: مشمولان وظیفه متاهل پنج درصد از کل جریمه معاف و به ازای هر فرزند نیز پنج درصد دیگر معاف می شوند.
وی افزود: افراد می توانند از ۲ طریق نقدی و اقساطی این جرایم را پرداخت کنند و برای راهنمایی در رابطه با پرداخت مبلغ مورد نظر حتما به دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه کنند.


۱۰ خرداد ۹۵ – معرفی نامه برای دریافت وام جریمه غیبت سربازی

خبرگزاری صدا و سیما: رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا: برای دریافت تسهیلات بانکی جریمه غیبت سربازی به بانک ها معرفی نامه می دهیم.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما ، سردار صدرالسادات در ارتباط تلفنی با خبر ۲۱ شبکه یک سیما با بیان اینکه کسانی که بیش از هشت سال غیبت سربازی دارند می توانند با پرداخت جریمه کارت معافیت دریافت کنند افزود: افراد واجد شرایط می توانند تا پایان امسال از این طرح استفاده کنند.
وی افزود : مشمولان این طرح با پرداخت یک سوم مبلغ جریمه غیبت سربازی برای پرداخت اقساطی بقیه جریمه می توانند به بانک های انصار و قوامین مراجعه و با بانک برای دریافت تسهیلات بیش از یک سال بازپرداخت به توافق برسند.
رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا اضافه کرد : این سازمان دخالتی در توافق متقاضیان و بانکها ندارد و بحث سود تسهیلات با خود بانک است.
سردار صدرالسادات گفت : مبلغ جریمه پس از دریافت به حساب خزانه واریز می شود.
وی گفت : بحث مراجعه مشمولان به بانکها در قانون پیش بینی نشده است اما ما با بانکها صحبت هایی برای کمک به متقاضیان داشته ایم.
رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا افزود : براساس قانون غایبان از خدمت باید تا یکسال همه مبلغ جریمه را با این سازمان تسویه کنند اما موعد باز پرداخت تسهیلات بانک ها برای این موضوع به بانک ها مرتبط است.


۹ خرداد ۹۵ – فرزندان مددجوی کمیته امداد خراسان‌شمالی از خدمت سربازی معاف شدند

خبرگزاری فارس: مدیر کمیته امداد امام خمینی خراسان‌شمالی از معافیت فرزندان خانواده‌های مددجوی استان از خدمت سربازی خبر داد و گفت: در نخستین گام حدود ۳۰۰ از فرزندان مددجوی این استان از خدمت سربازی معاف شدند.
به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد به نقل از روابط عمومی کمیته امداد امام خمینی خراسان‌شمالی، عباس اهرابی با اشاره به اهداف و برنامه‌های کمیته امداد در راستای خدمت‌رسانی به اقشار نیازمند جامعه در تمامی حوزه‌ها اظهار کرد: خوشبختانه امروز به برکت وجود این نهاد انقلابی خدمت‌رسانی خوبی به مردم صورت می‌گیرد.
وی با اشاره به اجرا کردن طرح معافیت از خدمت سربازی فرزندان خانواده‌های زیرپوشش افزود: هدف از اجرای این طرح این است، که زمینه حضور فرزندان تحت تکفل زنان سرپرست خانوار در کنار خانواده‌های خود فراهم شود.
اهرابی با بیان اینکه در طول یک سال گذشته و به دنبال همکاری‌های مشترک کمیته امداد استان و حوزه نظام‌وظیفه حدود ۳۰۰ نفر از مددجویان از معافیت سربازی بهره‌مند شده‌اند گفت: این افراد شامل فرزندان زنان سرپرست خانوار و طلاق بودند.


۸ خرداد ۹۵ – امکان پرداخت جریمه سربازی با وام بانکی

خبرگزاری ایسنا: جانشین رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا با تشریح شرایط قسط‌بندی پرداخت مبلغ جریمه ریالی سربازی از فراهم شدن امکان دریافت وام بانکی برای پرداخت مبلغ جریمه خبر داد.
به گزارش ایسنا، ابراهیم کریمی اظهار کرد: متقاضیان برای بهره‌مندی از جریمه ریالی سربازی با مراجعه به دفاتر پلیس + ۱۰ ‌باید درخواست خود را ثبت کرده و به عبارتی ثبت‌نام اولیه را انجام دهند.
وی با بیان این‌که از حدود یک هفته پیش ثبت‌نام این افراد آغاز شده، افزود: یکی از تسهیلاتی که در سال جدید برای این دسته از افراد پیش‌بینی شده امکان پرداخت جریمه ریالی به صورت اقساطی است و این افراد پس از ثبت‌نام در صورتی که واجد شرایط بهره‌مندی از معافیت با جریمه ریالی تشخیص داده شوند به آنان اطلاع داده شده و می‌توانند به دو شکل جریمه خود را پرداخت کنند که یکی به صورت نقدی است و در سال گذشته نیز اجرا شد و دیگری به صورت اقساطی.
کریمی در توضیح بیشتر درباره نحوه پرداخت اقساطی جریمه ریالی سربازی عنوان کرد: واجدین شرایط که قصد پرداخت جریمه به صورت قسطی را دارند ابتدا ‌باید یک سوم مبلغ جریمه را پرداخت کرده و بقیه آن را طی چندین قسط تا پایان سال پرداخت کنند و پس از آن کارت معافیت برایشان صادر خواهد شد.

وام بانکی برای جریمه ریالی سربازی
جانشین رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا درباره آن دسته از مشمولانی که امکان پرداخت تمام مبلغ در طول یک سال را نیز ندارند، خاطرنشان کرد: برای این افراد یک تسهیلات دیگر نیز در نظر گرفته شده و آن دریافت وام از بانک‌هاست که آنها می‌توانند پس از اخذ تائیدیه واجد شرایط بودن برای بهره‌مندی از جریمه ریالی سربازی، نسبت به دریافت وام از بانک اقدام کنند.
کریمی ادامه داد: پس از راستی‌آزمایی و تائید شرایط فرد برای بهره‌مندی از جریمه ریالی سربازی فرمی به این افراد داده می‌شود و آنها برای دریافت وام به یکی از بانک‌ها معرفی می‌شوند که البته دریافت وام نیز شرایط بانکی را دارد و ‌باید آنان دارای این شرایط برای دریافت وام باشند.
به گفته وی، برای پرداخت جریمه ریالی با وام، ممکن است محدودیت‌هایی در تعداد وام‌های ارائه شده وجود داشته باشد. از این‌رو اولویت با کسانی خواهد بود که زودتر نسبت به ثبت‌نام اقدام کرده باشند


۳ خرداد ۹۵ – آغاز ارائه تسهیلات ویژه سربازان متاهل

خبرگزاری میزان: جانشین منابع انسانی ستاد کل از ارائه تسهیلات ویژه برای سربازان متاهل خبرداد.
به گزارش گروه جامعه خبرگزاری میزان،سردارموسی کمالی در مورد تسهیلات ویزه سربازان متاهل اظهارداشت: مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا، سیاست های جمعیتی کشور را ابلاغ کردند، لذا ستاد کل نیروهای مسلح در راستای پیشبرد سیاست های فوق و خوشایند سازی خدمت سربازی برای سربازان متاهل، به مناسبت سالروز میلاد با سعادت حضرت علی اکبر (ع) و روز جوان، پیشنهاداتی را به محضر ایشان تقدیم که مورد موافقت معظم له قرار گرفت.
سردار کمالی بیان داشت: براساس پیشنهادات این مصوبه، به ازای هر فرزند ۳ ماه از خدمت دوره ضرورت کارکنان وظیفه متاهل کاهش می یابد.
وی خاطر نشان کرد : مشمولانی که تا پایان اردیبهشت ماه سال ۹۵، مرتکب غیبت شده اند نیز در شمول این مصوبه قرار می گیرند و می توانند برای اعزام به خدمت سربازی و برخورداری از این تسهیلات اقدام کنند.
این مقام مسئول افزود: تمامی کارکنان وظیفه متاهل باید در شهر محل سکونت همسر به کار گیری شوند لذا در این راستا سازمان وظیفه عمومی ناجا مشمولان را به مراکز آموزشی ای اعزام کند که در شهر محل سکونت همسر، یگان مورد نظر استقرار داشته باشد، همچنین نیروهای مسلح نیز باید ترتیبی اتخاذ کنند تا درصورتی که در شهری یگان خدمتی وجود ندارد، افراد را به نیروی دیگری مانند نیروی انتظامی یا سپاه منتقل کنند.
کمالی افزود : براساس این مصوبه مرخصی کارکنان وظیفه متاهل از ۲۲ روز به ۳۰ روز در سال افزایش می یابد ونیز کارکنان وظیفه متاهل باید هفته ای ۳ روز بعد از ساعت کاری از پادگان ها مرخص تا ساعات بیشتری را با خانواده سپری نمایند.
جانشین منابع انسانی ستاد کل از دیگر تسهیلات این مصوبه را اولویت آموزش فنی و حرفه ای برای سربازان متاهل عنوان کرد و افزود: در حال حاضر آموزش های مهارت آموزی و حرفه آموزی سربازان نیروهای مسلح در رشته های فنی و مهندسی مانند : برق ، مکانیک ، الکترونیک ، نجاری و … توسط سازمان فنی و حرفه ای برگزار می شود.
وی افزود: در پی توافق ستاد کل نیروهای مسلح با سازمان فنی و حرفه ای، سالانه در حدود ۳۲ هزار سرباز وظیفه آموزش های مهارت افزایی را می بینند که درصدد افزایش این تعداد به ۱۰۰ هزار سرباز وظیفه هستیم .
سردار کمالی در خاتمه گفت : این مصوبه از زمان ابلاغ لازم الاجراست و نیروهای مسلح باید ترتیبی اتخاذ کنند که حداکثر در خرداد اجراء شود تا افراد واجد شرایط از این تسهیلات بهره مند شوند.


۳۰ اردیبهشت ۹۵ – معافیت پزشکی مانع استخدام نیست

خبرآنلاین: موسی کمالی جانشین اداره سرمایه‌های انسانی ستاد کل نیروهای مسلح:  معافیت پزشکی از نظر قانونی مانعی برای استخدام نیست، ولی با توجه به کثرت داوطلبان استخدام، طبیعی است که سازمان‌ها تلاش می‌کنند افراد سالم را استخدام کنند و این حق طبیعی سازمان‌ها است.


۲۹ اردیبهشت ۹۵ – سرباز عنصر مهم قدرت کشور است

خبرگزاری ایرنا : معاون ستاد کل نیروهای مسلح گفت: سرباز یکی از عناصر مهم قدرت در جمهوری اسلامی ایران و انقلاب شکوهمند است.به گزارش خبرنگار دفاعی ایرنا سردار سرتیپ پاسدار سید مسعود جزایری روز چهارشنبه در آیین پایانی هشتمین جشنواره جوان سرباز نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران که در ستاد فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برگزار شد، گفت: سرباز، جوانی برومند، دلسوز، متخصص و پایکار انقلاب و کشور است.
وی اضافه کرد: قدر و ارزش سرباز و سربازی در جامعه باید شناخته شود و جامعه باید به سربازش افتخار کند که متاسفانه امروز ما این گونه نیستیم و در این زمینه مشکل داریم و باید مشکل را برطرف کنیم.
معاون ستاد کل نیروهای مسلح، تاکید کرد: هر جا سرباز وارد می شود همگان به او احترام بگذارند و جایگاه او را مغتنم شمارند.اگر سرباز در جبهه افتخار آفرینی می کند همه باید در شهر و روستا و کشور به او و فداکاری هایش افتخار کنند.
وی تصریح کرد: خوشبختانه امروز جشنواره جوان سرباز نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران مراحل تکامل و بلوغ خود را طی می کند و به این جشنواره نباید از منظر یک مناسبت معمولی نگاه کرد.
معاون ستاد کل نیروهای مسلح افزود: این جشنواره با توجه به مراحل بلوغی که طی می کند فرصتی را فراهم کرده است که به مساله سرباز و سربازی در جامعه از سوی دستگاه های مختلف، نگاه ویژه ای شود.
سردار جزایری گفت: بارها سردار سرلشکر بسیجی سید حسن فیروزآبادی به تمام ما یادآور شده اند که حفظ کرامت و عزت سرباز بر همه ما و بر همه دستگاه های کشوری و لشکری به ویژه در نیروهای مسلح واجب است و نباید در این خصوص فقط به شعار اکتفا کرد.
وی تصریح کرد: زمینه های بهره برداری و بهره گیری بهینه و ارزشمند از این نیروی جوان و با نشاط مربوط به دستگاه های تحویل گیرنده و تحویل دهنده در سطح نیروهای مسلح است.
آیین پایانی هشتمین جشنواره جوان سرباز با شعار «سرباز، مظهر بصیرت، مدافع ولایت و نماد مقاومت» صبح چهارشنبه با حضور جمعی از فرماندهان و مسئولان لشکری و کشوری و سربازان برگزیده سازمان های نیروهای مسلح به میزبانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مجموعه فرهنگی، ورزشی امام علی(ع) ستاد فرماندهی کل سپاه برگزار شد.
در این جشنواره بیش از سه هزار سرباز نمونه سازمان های نیروهای مسلح اعم از ستاد کل، ارتش، سپاه، وزارت دفاع و نیروی انتظامی حضور داشتند.
تجلیل، تکریم و ارائه الگوهای موفق و برتر به جامعه سربازان نیروهای مسلح و فرهنگ سازی با تأکید بر ارزش ها و آموزه‌های اسلامی، انقلابی و ملی از اهداف برگزاری این جشنواره عنوان شده است.
در آیین پایانی هشتمین جشنواره جوان سرباز از ۴۸ برگزیده سازمان های نیروهای مسلح شامل ۳۶ سرباز و۱۲ کادر نمونه تجلیل شد که این منتخبین پس از برگزاری جشنواره‌های مقدماتی در سطح یگان و رده‌های استانی سازمان ها به مرحله نهایی راه یافته اند.
منتخبان این جشنواره در ۱۰ محور شامل «سرباز، دفاع، امنیت و اقتدار ملی»، «سرباز، ایثارگری و فداکاری، شهید، جانباز»، «سرباز، وظیفه شناسی و اقدام برجسته»، «سرباز، امور فرهنگی، هنری و تبلیغات»، «سرباز، خلاقیت، ابتکار و فناوری»، «سرباز، ورزش و تربیت بدنی»، «سرباز، نظم و انضباط اجتماعی»، «سرباز، دینداری و بصیرت»، «سرباز، مسئولیت پذیری و خانواده»، «سرباز، سازندگی و تفکر بسیجی» برگزیده شده‌ اند.
هشتمین جشنواره جوان سرباز به منظور ارتقای روحیه و انگیزه خدمتی، تقویت نگرش مثبت نسبت به جامعه سربازی، افزایش پویایی و نشاط و هویت بخشی، تقویت اعتماد به نفس و خود باوری سربازان و ارتقای سطح منزلت و قداست خدمت وظیفه عمومی در جامعه و کشور برگزار شد.
ارزش گذاشتن به اندیشه و کارکردهای سازنده جوانان سرباز در تمامی عرصه‌ها، شناسایی جوانان متعهد و توانمند و برنامه ریزی مناسب برای سازماندهی و حمایت از آنان، زمینه سازی برای بروز خلاقیت و افزایش نشاط اجتماعی و امید، آینده جوانان و نیز تقویت و تعمیق انسجام، وحدت و یکپارچگی در نیروهای مسلح از دیگر اهداف برگزاری هشتمین جشنواره جوان حضرت علی اکبر(ع) بود.


۲۸ اردیبهشت ۹۵ – تغییرات جدی در قانون خدمت وظیفه عمومی

خبرآنلاین: روز گذشته نمایندگان مجلس برای معافیت سربازی و برخی قوانین مرتبط با خانواده‌های شهدا و ایثارگران به جمع بندی جدیدی نسبت به قانون قبل رسیدند.
به گزارش خبرآنلاین، دیروز نمایندگان مجلس در جریان بررسی مجدد موادی از لایحه تنظیم برخی احکام برنامه های توسعه کشور، به بررسی ماده الحاقی ۵ این لایحه پرداختند و با این ماده با ۱۴۸ رای موافقت کردند. این تعداد رای موافق از مجموع ۱۹۷ نماینده حاضر در جلسه اخذ شد و تنها ۱۲ نماینده به آن رای مخالف دادند و ۶ رای ممتنع ثبت شد.
یکی از مهمترین تغییرات اعمال شده مربوط به ماده ۴۵ قانون خدمت وظیفه عمومی بود که با تغییراتی روبرو شد و یک تبصره هم به آن اضافه شد. در این تغییرات آمده که برای معاف شدن یک نفر از فرزندان آزادگان، جانبازان و رزمندگان دیگر نیازی به سابقه ۲۴ ماه آزادگی نیست و این عدد به ۱۲ ماه تقلیل پیدا کرد. همچنین شرط ۲۵ درصد جانبازی به ده درصد و ۳۰ ماه حضور در جبهه به ۱۲ ماه حضور تغییر کرد. به این ترتیب شرایط معافیت برای فرزندان خانواده ایثارگران و جانبازان راحت تر از قبل شد.
همه تغییراتی که دیروز نمایندگان مجلس در قانون خدمت وظیفه عمومی و قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران اعمال کردند در جدول زیر قابل مشاهده
است؛

قانون
پیشین
مصوبه جدید
ماده ۴۵ قانون خدمت وظیفه عمومی، بند۳: به ازاء هر بیست و
چهار ماه آزادگی، ۲۵ درصد جانبازی و سی ماه سابقه حضور در جبهه یک نفر از فرزندان
آزادگان، جانبازان و رزمندگان معاف می شود.
بیست و چهارماه آزادگی به دوازده ماه آزادگی، بیست و پنج‌درصد،
جانبازی به ده‌درصد، جانبازی، سی‌ماه سابقه حضور در جبهه به دوازده‌ماه سابقه حضور
در جبهه کاهش یافت. همچنین فرزند شهید مشابه جانباز پنجاه درصد محسوب می‌شود.
ماده ۲۶ قانون جامع خدمت رسانی به ایثارگران: دولت موظف است
به منظور حمایت از سلامت جانبازان پنجاه درصد (۵۰%) و بالاتر و جانبازان اعصاب و
روان و شیمیایی به تشخیص کمیسیون پزشکی بنیاد و براساس شدت و نوع ضایعات ناشی از
مجروحیت و میزان ساعت کاری که از جانبازان مراقبت می‌شود، نسبت به برقراری و پرداخت
حق پرستاری و حق همیاری بر مبنای حداقل دستمزد ماهانه کارگران اقدام و اعتبار مورد
نیاز را در لوایح بودجه سنواتی منظور نماید.
بعد از عبارت «جانبازان اعصاب و روان و شیمیایی» عبارت
«جانبازان دارای محدویت جسمی، حرکتی» اضافه شد.
همچنین به این ماده تبصره ای به شرح زیر اضافه شد: والدین،
همسران و فرزندان شهدا که دارای بیماری‌های خاص، صعب العلاج یا محدودیت جسمی
حرکتی می‌باشند پس از تأیید کمیسیون پزشکی بنیاد شهید و امور ایثارگران مشمول
این ماده می‌شوند.
ماده ۶۶ قانون جامع
خدمت رسانی به ایثارگران: بنیاد موظف است نسبت به تأمین و پرداخت صد درصد (۱۰۰%) هزینه شهریه کلیه
دانشجویان شاهد (همسر و فرزندان شهدا)، جانباران بیست و پنج درصد (۲۵%) و بالاتر و همسر و
فرزندان آنها و آزادگان و همسر و فرزندان آنان را که در مؤسسات آموزش عالی
غیرانتفاعی غیردولتی، پیام نور، شبانه‌ دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی و هر مؤسسه و
دانشگاه آموزش عالی شهریه‌بگیر مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت
بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مشغول تحصیل می‌باشند، اقدام نماید.
جانبازان زیر ۲۵ درصد نیز می توانند از این تسهیلات
استفاده کنند.
تبصره۱ ماده ۶۷ قانون جامع خدمت رسانی به ایثارگران: بنیاد موظف است نسبت به
پرداخت کمک هزینه تحصیلی به دانش‌آموزان و دانشجویان شامل همسر و فرزندان شاهد،
جانبازان بیست و پنج درصد و
بالاتر، آزادگان و خانواده‌های آنان اقدام نماید.
به این بند هم عبارت “جانبازان زیر ۲۵ درصد”
اضافه شد.
ماده ۷۰ قانون جامع
خدمات‌رسانی به ایثارگران: وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و
بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و
کلیه دانشگاههای دولتی و غیردولتی و دستگاههای اجرائی مشمول ماده
۲ این قانون موظفند در
اعطای سهمیه‌های ورود به دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی، بورسهای تحصیلی
داخل و
خارج از کشور، فرصتهای مطالعاتی و دوره‌های دکترای تخصصی بیست درصد از
سهمیه را به همسر و فرزندان شاهد، جانبازان، آزادگان و همسر و فرزندان
آزادگان و همسر و فرزندان جانبازان بالای بیست و پنج درصد اختصاص دهند.
از این ماده عبارت “بالای ۲۵ درصد” حذف شد؛ به
این معنا که همسر و فرزندان کلیه جانبازان می توانند از سهمیه اختصاص یافته
استفاده کنند.

علاوه بر این تغییرات، در ماده الحاقی ۵ لایحه تنظیم برخی از احکام برنامه های توسعه کشور آمده که روز گذشته موافقت نمایندگان را به دنبال داشت آمده است: دولت به منظور استمرار، توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، در جهت حفظ کرامت ایثارگران با اولویت عرضه منابع مالی، فرصتها، امکانات و تسهیلات و امتیازات به ایثارگران، پدر، مادر، همسر و فرزندان شهدا و همچنین جانبازان، آزادگان و افراد تحت تکفل آنان، اقدامات زیر را انجام می‎دهد؛

۱- همسران و فرزندان شهدا از کلیه امتیازات و مزایای مقرر در قوانین و مقررات مختلف برای شخـص جانباز پنجاه‌درصد (۵۰ درصد) و بالاتر به استثنای تسـهیلات خودرو و حق پرستاری و کاهش ساعت کاری و حالت اشتغال برخوردارند. امتیازات ناشی از این بند شامل وابستگان فرزند شهید نمی‎شود.

۲- به منظور ایجاد وحدت رویه در ارائه خدمات درمانی به ایثارگران با حفظ کرامت و عزت ایشان و با رعایت ماده(۴۹) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت(۲)، بیمه تکمیلی ایثارگران و هزینه‌های مازاد بر بیمه‌های پایه(بیمه سلامت)، تأمین کلیه داروها و تجهیزات و اقلام پزشکی موردنیاز و بیمه تکمیلی جانبازان و افراد تحت تکفل، آزادگان و افراد تحت تکفل، فرزندان شهدا و افراد تحت تکفل آنها و پدر و مادر و همسر شهید اعم از شاغل در دستگاههای اجرائی و بازنشسته و مشمولان قانون کار و تأمین اجتماعی و غیرشاغل به استثنای ایثارگران نیروهای مسلح برعهده بنیاد شهید و امور ایثارگران می‌باشد.

۳- کلیه دستگاه‌های اجرائی موظفند بیست‌درصد(۲۰ درصد) از اعتبارات فرهنگی خود را در چهارچوب موافقتنامه مبادله‌شده با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، صرف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت کنند.

۴- به‌منظور کاهش هزینه‎های مهندسی ساخت مسکن برای خانواده‎های شهدا و ایثارگران، بنیاد شهید و امور ایثارگران مجاز است با رعایت قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب ۲۲ /۱۲/ ۱۳۷۴ و مقررات ملی ساختمان، صددرصد(۱۰۰ درصد) هزینه‎های خدمات مربوطه را برای یک‌بار و حداکثر برای یکصدمتر مربع تأمین نموده و هزینه آن را در بودجه سنواتی پیش‎بینی کند.

۵‍- بورس تحصیلی داخل و خارج کشور به جانبازان پنجاه‌درصد(۵۰ درصد) و بالاتر، آزادگان با حداقل پنج سال اسارت و فرزندان شهدا و در خصوص اعزام به خارج مشروط به شرایط علمی موضوع قانون اعزام دانشجو به خارج از کشور اعطاء می‎شود.

به این ترتیب طبق مصوبه جدید مجلس، نه تنها شرایط معافیت از خدمت سربازی که برخی موارد دیگر از جمله تحصیل و خدمات بهداشتی نیز برای ایثارگران و جانبازان و خانواده هایشان تسهیل شد.


۲۷ اردیبهشت ۹۵ – آخرین شرایط معافیت‌ تحصیلی برای مشمولان

خبرگزاری ایسنا: معاون وظیفه عمومی خراسان رضوی آخرین شرایط دانشجویان برای برخورداری از معافیت‌های تحصیلی را اعلام کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، سرهنگ تقوی با حضور در میز خبر پلیس، در خصوص معافیت‌های تحصیلی برای مشمولان، عنوان کرد: متاسفانه بیشترین مشکلات موجود در این حوزه بیشتر به علت کم توجهی دانشجویان به معافیت تحصیلی، مهلت تحصیل و معرفی به خدمت است.
وی با اشاره به مدت زمان معافیت‌های تحصیلی، اظهار کرد: مقاطع فوق دیپلم حداکثر تا دو سال و نیم، کارشناسی و کارشناسی ارشد ناپیوسته سه سال و کارشناسی پیوسته پنج سال مشمولان می‌توانند از معافیت تحصیلی استفاده کنند.
معاون وظیفه عمومی استان ادامه داد: کارشناسی ارشد پیوسته ۶ سال، دکتری پزشکی پیوسته ۸ و دکتری تخصصی ۶ سال است که در مواقع ضروری با تشخیص و اعلام کمیسیون موارد خاص حداکثر یک سال به مدت فوق به عنوان فرجه ارفاقی اضافه می‌شود.
تقوی خاطرنشان کرد: اگر مدت این سنوات به پایان برسد افراد جزو مشمولان غایب به حساب آمده و حداقل سه و حداکثر ۶ ماه اضافه خدمت برای آنان منظور می‌شود، همچنین افرادی که در زمان مقرر درخواست سنوات ارفاقی یا اعزام به خدمت سربازی درخواستی ارائه ندهند امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر را نخواهند داشت.
وی یادآور شد: فارغ‌التحصیلان حداکثر یک سال پس از انصراف، ترک تحصیل، اخراج و فراغت از تحصیل مهلت دارند که درخواست اعزام به خدمت یا در صورت وجود شرایط درخواست معافیت را ارائه کنند.
معاون وظیفه عمومی خراسان رضوی در خصوص شرایط خروج از کشور کسانی که معافیت تحصیلی دارند، عنوان کرد: این افراد می‌توانند برای سفرهای علمی، زیارتی و سیاحتی با هماهنگی دانشگاه‌ها و گذاشتن وثیقه وظیفه عمومی به خارج از کشور سفر کنند.
تقوی ادامه داد: برای سفرهای زیارتی ۳میلیون تومان وجه نقد، سفرهای علمی ۸ میلیون و سفرهای سیاحتی ۱۵ میلیون تومان وثیقه در نظر گرفته شده است.
وی با اشاره به مدت زمان اقامت در خارج از کشور، گفت: برای سفرهای سیاحتی و زیارتی یک ماه و سفرهای علمی با هماهنگی دانشگاه ۴۵ روز و با تایید وزارتخانه سه ماه، افراد می‌توانند در کشور مورد نظر اقامت داشته باشند.
معاون وظیفه عمومی استان عنوان کرد: افرادی که خدمت سربازی را انجام نداده، غایب یا فراری هستند می‌توانند خود را معرفی کنند، در حال حاضر برای انجام خدمت سربازی سخت‌گیری نشده و به مشکلات سربازان بیشتر توجه می‌شود تا آنان دغدغه‌ کمتری داشته باشند.


۲۷ اردیبهشت ۹۵ – تسهیلات جدید به سربازان متأهل

خبرگزاری فارس : جانشین اداره سرمایه‌های انسانی ستاد کل نیروهای مسلح، از مصوبه فرمانده کل قوا در خصوص ارائه تسهیلات به سربازان متأهل و موارد مطرح شده در آن سخن گفت.
سرتیپ دو پاسدار موسی کمالی جانشین اداره سرمایه‌های انسانی ستاد کل نیروهای مسلح در گفت‌وگو با خبرنگار انتظامی خبرگزاری فارس، با اعلام خبر فوق اظهار داشت: در اجرای سیاست‌های جمعیتی ابلاغی مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا، و به منظور خوشایند‌سازی خدمت سربازی سربازان متأهل به مناسبت میلاد با سعادت حضرت علی‌اکبر (ع) و روز جوان، حسب پیشنهاد ستاد کل نیروهای مسلح و موافقت مقام معظم رهبری تسهیلاتی برای سربازان متأهل در نظر گرفته شده است.
جانشین اداره سرمایه‌های انسانی ستاد کل نیروهای مسلح این تسهیلات را به شرح ذیل اعلام کرد:
۱- به ازای هر فرزند، سه ماه از خدمت دوره ضرورت سربازان متأهل کسر می‌‌شود؛ مشمولانی که تا تاریخ این مصوبه مرتکب غیبت شده‌اند، نیز در شمول این تسهیلات قرار می‌گیرند.
۲-  مرخصی کارکنان وظیفه متأهل از ۲۲ روز در سال به ۳۰ روز در سال افزایش می‌یابد.
۳- کلیه کارکنان وظیفه متأهل باید در شهر محل سکونت همسر خود به کارگیری شوند.
۴- کارکنان وظیفه متأهل حداقل هفته‌ای ۳ روز بعد از ساعت اداری باید از پادگان‌ها مرخص شوند.
۵- برای آموزش فنی ـ حرفه‌ای که در نیروهای مسلح برای کارکنان وظیفه برگزار می‌شود، سربازان متأهل در اولویت قرار دارند.
سردار کمالی تصریح کرد: این مقررات از زمان ابلاغ لازم‌الاجرا بوده و نیروهای مسلح باید در خرداد ماه آن را عملیاتی کنند.


۲۶ اردیبهشت ۹۵ – جزئیاتی از پرداخت اقساط جرایم غیبت سربازی

خبرگزاری تسنیم: سردار منتظر المهدی گفت: جریمه مشمولان این طرح از ۱۰ تا ۵۰ میلیون تومان بوده که به ازای هر سال بالاتر از ۸ سال غیبتشان، ۱۰ درصد به مبلغ جریمه اولیه افزوده می‌شود و متأهلین و دارندگان فرزند نیز به ازای هر فرزند ۵ درصد از این جریمه‌شان کاهش می‌یابد.
به گزارش تسنیم، سخنگوی ناجا با اشاره به تغییرات به وجود آمده در اجرای این طرح درسال جاری گفت: با توجه به تمهیدات اتخاذ شده امسال امکان پرداخت اقساطی این جرایم بوجود آمد و مشمولان این طرح می‌توانند یک سوم جریمه را به صورت نقدی و الباقی را به صورت اقساط پرداخت کنند.

منتظرالمهدی اضافه کرد: همچنین به دنبال اقدامات انجام شده در این حوزه، سال گذشته ۴ باند جعل، کارت معافیت و پایان خدمت در تهران و ۶ باند در سایر استان‌های کشور شناسایی و منهدم شده که در جریان این اقدامات ۹۱۶ نفر دستگیر شدند.
وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در حال حاضر با تدابیر اتخاذ شده در طراحی کارت‌های معافیت و پایان خدمت سربازی، ضریب امنیتی این کارت‌ها به بیش از ۹۵ درصد رسیده است.


۱۲ اردیبهشت ۹۵ – امکان تقسیط حق بیمه دوران خدمت سربازی، حداکثر در ۱۲ ماه فراهم است

خبرگزاری ایرنا: تهران – ایرنا – مدیرکل امور فنی بیمه‌ شدگان تامین ‌اجتماعی گفت: امکان تقسیط حق بیمه دوران خدمت سربازی، حداکثر در ۱۲ ماه فراهم است.
به گزارش روز یکشنبه ایرنا ، سیروس نصیری افزود: در صورتی که بیمه شده قادر به پرداخت یکجای حق بیمه دوران خدمت سربازی نباشد، می تواند نسبت به ارائه درخواست تقسیط بدهی اقدام کند که در این حالت واحد اجرایی باتوجه به میزان بدهی و سایر ملاحظات، حق‌بیمه متعلقه را حداکثر در ۱۲ قسط ماهانه تقسیط خواهد شد.
وی تصریح کرد: در صورت پرداخت تقسیط حق بیمه دوران خدمت سربازی، متقاضی ملزم به پرداخت در زمان های تعیین شده است.
به گزارش سازمان تامین اجتماعی ، نصیری اظهار کرد: به استناد قانون اصلاح تبصره ماده ۱۴ قانون کار و الحاق یک تبصره به آن مصوب ۳۰ فروردین سال ۱۳۸۳ و قانون استفساریه قانون یاد شده مصوب ۲۸ خرداد سال ۱۳۸۵ مجلس شورای اسلامی و آیین‌نامه اجرایی مربوطه مصوب هشتم تیرماه ۱۳۸۴ هیات ‌وزیران، احتساب مدت خدمت نظام وظیفه و حضور داوطلبانه در جبهه تمام مشمولین قانون تامین ‌اجتماعی با دارا بودن شرایط مقرر قانونی امکان‌پذیر است.
نصیری افزود: احتساب سوابق موردنظر منوط به بیمه‌پردازی در زمان ارائه تقاضا و داشتن ۲ سال سابقه حق‌بیمه نزد سازمان و همچنین پرداخت حق‌بیمه متعلقه طبق ضوابط مقرر در ماده سه آیین‌ نامه اجرایی یاد شده به نسبت هفت ‌سی‌ ام سهم بیمه ‌شده و بیست‌ و سه سی ‌ام سهم دولت است.
مدیر کل امور فنی بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی گفت: مهلت پرداخت حق‌بیمه درصورت پرداخت یک‌جا، حداکثر تا پایان ماه بعد از تسلیم اعلامیه بدهی است.
وی خاطرنشان کرد: در هرحال پذیرش سوابق موردنظر و بهره‌مندی از مزایای قانونی آن نزد سازمان تامین ‌اجتماعی منوط به پرداخت کامل حق‌بیمه در مهلت‌های تعیین شده خواهد بود. در غیر این صورت احتساب سوابق یاد شده براساس تقاضای دوباره و تجدید محاسبه حق‌بیمه با رعایت ضوابط مربوطه میسر است.


۸ اردیبهشت ۹۵ – امکان ادامه تحصیل حین خدمت سربازی

خبرگزاری مهر: رئیس دانشگاه پیام نور از برنامه های راهبردی این دانشگاه خبر داد و گفت: یکی از این برنامه ها برگزاری دوره های دو و چهارساله ویژه سربازان به صورت الکترونیکی است.
علی اصغر رستمی اعلام کرد: این برنامه در دست بررسی بوده و نیاز به تایید و مصوبه هیات امنا دارد.
وی افزود: پیش از این صحبتهایی مطرح شده بود مبنی بر اینکه سربازان روزهای پنجشنبه و جمعه تعطیل باشند در این راستا طرحی برای ادامه تحصیل آنها در دانشگاه مورد بررسی قرار دادیم تا بر اساس این طرح حین خدمت بتوانند تحصیل کنند.
رئیس دانشگاه پیام نور افزود: در صورتی که این طرح به نتیجه برسد، آموزش ها مبتنی بر آی تی خواهد بود و سربازان می توانند حتی با استفاده از اینترنت تلفن همراه در این دوره ها شرکت کنند که البته این موضوع هنوز در دست بررسی است.
وی همچنین از طرح دیگری خبر داد و گفت: با دستور وزیر علوم تحقیقات و فناوری و هیات امنای دانشگاه پیام نور برای اولین بار مصوب شد که برای تمام رشته های حضوری و نیمه حضوری دانشگاه رشته های مبتنی بر IT، ایجاد شود.
وی ادامه داد: قرار است تمام این رشته ها به صورت مجازی برای علاقمندان در داخل و خارج کشور ارایه شود.


۷ اردیبهشت ۹۵ – اجرای طرح جریمه ریالی سربازی در سال ۹۵ چگونه است؟

خبرگزاری ایسنا: جانشین اداره سرمایه‌های انسانی ستادکل نیروهای مسلح از ماموریت صدور کارت پایان خدمت برای مشمولان و سربازان بی‌سواد خبر داد.
به گزارش ایسنا، سردار موسی کمالی درباره طرح سواد آموزی به سربازان بی‌سواد اظهار کرد: مطابق قانون صدور کارت پایان خدمت برای مشمولان و سربازان بی‌سواد ممنوع بوده و چنین افرادی حتما باید در طول مدت سربازی سواد آموخته و سپس کارت‌شان را دریافت کنند.
وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته به ویژه در دهه ۶۰، ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ تعداد افراد بی‌سوادی که برای خدمت سربازی مراجعه می‌کردند قابل توجه بود، گفت: در آن ایام سالانه حدود ۲۵ تا ۳۰ هزار سرباز بی‌سواد وارد نیروهای مسلح می‌شدند و به همین دلیل الزام سربازان به سوادآموزی مطرح شد اما در حال حاضر و از اوایل دهه ۹۰ این آمار به شدت کاهش یافته و سالانه بین هزار تا ۱۲۰۰ فرد بی‌سواد به خدمت سربازی اعزام می‌شوند.
جانشین اداره سرمایه‌های انسانی ستادکل نیروهای مسلح ادامه داد: اما این قانون همچنان اجرا شده و کارت پایان خدمت به هیچ وجه برای افراد بی‌سواد صادر نمی‌شود.
کمالی درباره طرح سرباز معلم نیز اظهار کرد: سرباز معلم همان‌طور که از نامش پیداست، استفاده از ظرفیت سربازان در امور آموزشی و برای آموزش و پرورش است. این طرح نیز طرح جدیدی نیست و سالانه تعدادی از مشمولان در قالب سرباز معلم، سرباز هیات علمی، سرباز صنعت، سرباز تعاون‌یار و … در اختیار دستگاه‌های دولتی قرار می‌گیرند تا از ظرفیت و دانش آنان در بحث تولید علم، امور بهداشتی، محرومیت‌زدایی و … استفاده شود.
به گفته وی، این سربازان در قالب امریه فعالیت کرده و پس از طی کردن دوران آموزشی در اختیار دستگاه‌های دولتی قرار می‌گیرند که تعداد و ظرفیت آن همواره با تایید ستادکل نیروهای مسلح تصویب می‌شود.
جانشین اداره سرمایه‌های انسانی ستادکل نیروهای مسلح درباره اجرای طرح جریمه ریالی سربازی در سال ۹۵ که مورد پرسش بسیاری از مخاطبان ایسنا نیز قرار داشت، گفت: بحث جریمه ریالی سربازی پس از ابلاغ قانون بودجه اجرایی خواهد شد و جزئیات و نحوه اجرا، چگونگی قسطی شدن و نحوه پرداخت آن نیز پس از ابلاغ قانون بودجه مشخص شده و به اطلاع شهروندان می‌رسد.
کمالی از مشمولان خواست که نسبت به تعیین تکلیف سربازی خود اقدام کرده و وارد غیبت نشوند چرا که غیبت از سربازی امکان بهره‌مندی آنان از بسیاری از تسهیلات و شرایط را از بین می‌برد ضمن اینکه ممکن است برخی از مشمولان به امید شایعاتی به سربازی نروند که به هیچ وجه واقعی نیست.
وی در پایان از مشمولان و خانواده آنان خواست که اخبار مربوط به حوزه سربازی را تنها از طریق رسانه‌های معتبر و منابع سازمان وظیفه عمومی و ستادکل نیروهای مسلح پیگیری کرده و به دیگر اخباری که ممکن است بعضا از سوی افراد سودجو و با نیت‌های خاص مطرح شود توجه نکنند.


۷ اردیبهشت ۹۵ – حمایت مجلس از تغییرات در دوره سربازی

خبرگزاری خانه معلم: عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، احتمال تغییر و تحولات در سربازی را مورد حمایت اغلب نمایندگان مجلس دانست و تاکید کرد: دنیای کنونی طلب می کند روش سنتی سربازی موجود در کشور تغییر کند.
عباسعلی منصوری آرانی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره احتمال تغییر و تحولات در سربازی، افزود: به طور کلی بحث جوانان در کشور و موضوع سربازی همواره همزاد بوده اند و باید این مهم به گونه ای مدیریت شود؛ در کشور ما یک روش سنتی سربازی وجود دارد و به نظر می رسد دنیای کنونی طلب می کند تا همگام با زمان تغییراتی در سربازی داده شود.
نماینده مردم کاشان، آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: امروزه جوانان تحصیلکرده زیادی در کشور هستند که مهارت های خوبی دارند و می توان برگرفته از منویات مقام معظم رهبری درمورد اقتصاد مقاومتی، نیاز نیروهای مسلح در مناطق مرزی و حساس را از آنان تامین کرد و حتی مازاد بر آن را در بخش تولید به کار گرفت.
این نماینده مردم در مجلس نهم، تصریح کرد: در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی می توان دو گروه سربازی دفاعی و اقتصاد مقاومتی، تعریف کرد؛ گروه اول در زمینه دفاعی کشور خدمت می کند و گروه دوم پس از گذراندن آموزش های دفاعی در بخش تولید فعالیت کند.
وی یادآور شد: بدون شک گروهی از سربازانی که در جهت اقتصاد مقاومتی و در سیستم نیروهای مسلح فعال شوند می توانند در کارگاه های تولیدی نیز فعالیت و بخشی از حقوق و مزایای سربازان را نیز کارگاه های تولیدی پرداخت کنند.
منصوری آرانی تاکید کرد: از سوی دیگر می توان به بخشی از سربازان مهارت های حرفه ای آموزش داد و حتی سازمان فنی و حرفه ای نیز می تواند بخشی از کار خود را به آموزش های فنی و حرفه ای در پادگان ها اختصاص داده و آموزش های لازم را ارایه دهند؛ لذا در زمانی که جوانان به دوران سربازی می روند می توانند علاوه بر آموزش دفاعی، تولید را نیز فراگیرند.
نماینده مردم کاشان، آران و بیدگل در مجلس، ادامه داد: تغییر و تحولات در سربازی با راه اندازی قرارگاه اقتصاد مقاومتی می تواند گام موثری باشد و صدها هزار جوانی که هر سال آماده به خدمت هستند می توانند عمر معناداری را در خدمت نیروهای مسلح داشته باشند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره رویکرد مجلس نسبت به تغییر و تحولات در سربازی با راه اندازی قرارگاه اقتصاد مقاومتی، تاکید کرد: هرکجا که ستاد کل نیروهای مسلح احساس نیاز نسبت به ورود مجلس داشته باشند بدون شک مورد حمایت مجلس خواهد بود چراکه دغدغه دوران سربازی همواره مورد توجه نمایندگان بوده است.
به گزارش خبرگزاری خانه ملت، پیش از این معاون نیروی انسانی ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به راه‌اندازی قرارگاه اقتصاد مقاومتی و مطرح شدن دو دیدگاه سرباز حرفه‌ای و خدمت وظیفه عمومی، از انجام اقدامات متحول کننده خبر داد.


۶ اردیبهشت ۹۵ – تغییر و تحول در خدمت سربازی تکذیب شد

خبرگزاری ایسنا : به دنبال انتشار خبری درباره تغییر و تحول در خدمت سربازی، جانشین اداره سرمایه‌های انسانی ستادکل نیروهای مسلح این خبر را تکذیب کرد.
سردار موسی کمالی درباره انتشار خبری درباره تغییر و تحول در خدمت سربازی و ایجاد طرح‌های متحول‌کننده در آن که روز گذشته از قول معاون نیروی انسانی ستادکل نیروهای مسلح در برخی سایت‌ها و رسانه‌ها منتشر شد، گفت: پس از انتشار این خبر با امیر سرتیپ باقری صحبت کرده و صحت آن را جویا شدم که متاسفانه مشخص شد چنین خبری صحت نداشته و ایشان نیز اعلام کردند که در چند ماه اخیر صحبت یا مصاحبه‌ای در این زمینه نداشتند.
وی با بیان اینکه ستادکل نیروهای مسلح پیگیر انتشار این خبر و منبع اولیه منتشرکننده آن است، اظهار کرد: بنابراین خبری که تحت عنوان تغییر و تحول در خدمت سربازی منتشر شده بود تکذیب می‌شود.
جانشین اداره سرمایه‌های انسانی ستادکل نیروهای مسلح ادامه داد: همان‌طور که بارها اعلام شده خبرهای مربوط به سربازی تنها از سوی ستادکل نیروهای مسلح و سازمان وظیفه عمومی اعلام شده و از رسانه‌ها درخواست می‌شود که به اخباری که از منابع و افراد ناشناس منتشر می‌شود توجه نکنند.


۵ اردیبهشت ۹۵ – احتمال تغییر و تحول در خدمت سربازی 

خبرگزاری تسنیم: معاون نیروی انسانی ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به راه‌اندازی قرارگاه اقتصاد مقاومتی و مطرح شدن دو دیدگاه سرباز حرفه‌ای و خدمت وظیفه عمومی، از انجام اقدامات متحول کننده خبر داد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری پلیس، امیر سرتیپ محمدحسن باقری در خصوص برنامه‌های ستاد کل در حوزه اقتصاد مقاومتی برای نظامیان به خصوص سربازان گفت: نیروهای مسلح در راستای اجرای منویات مقام معظم فرماندهی کل قوا، قرارگاه اقتصاد مقاومتی را به منظور انجام اقدامات متحول کننده و بنیادین راه اندازی کرد.
وی یکی از موضوعات مطرح شده در این قرارگاه را خدمت سربازی عنوان کرد و گفت: در این زمینه دو دیدگاه، سرباز حرفه‌ای و خدمت وظیفه عمومی مطرح است.
امیر باقری فلسفه بکارگیری سربازان را در دو سال خدمت، پایین آمدن هزینه دفاعی و امنیتی کشور عنوان کرد و افزود: از نگاه اقتصاد مقاومتی نیز خدمت سربازی توانسته هزینه‌های این حوزه را کاهش دهد.
معاون نیروی انسانی ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه هم اکنون برخی از سربازان در دوره‌های فنی حرفه‌ای، حرفه آموزی می‌کنند و به آنان مدرک اعطا  می‌شود، اظهار داشت: بنابراین سربازان پس از گذراندن دوره ضرورت  می‌توانند وارد بازار کار شوند.
وی اعطای مدرک فنی حرفه‌ای به سربازان  را از مصادیق اقتصاد مقاومتی به منظور تولید نیروی کار دانست و گفت: در نظر است تا با همکاری سازمان فنی و حرفه ای برای رشته‌های فرهنگی و هنری نیز گام‌هایی برداشته شود.
باقری با اشاره به طرح «مدرسه سرباز» گفت: طی قراردادی که با نهضت سوادآموزی داشتیم، معلمان این مدرسه نیز کارکنان وظیفه هستند. علاوه بر آن نیز آموزش و پرورش سالانه حدود ۳ هزار نفر سهمیه سرباز معلم دارد که این دسته از سربازان در مناطق محروم در کسوت معلمی انجام وظیفه می‌کنند.
وی با تاکید بر اینکه حدود ۶۰ هزار نفر در سنوات گذشته در نیروهای مسلح خواندن و نوشتن فرا گرفته‌اند، گفت:کارهای خوبی را در مجموعه نیروهای مسلح برای فرهنگ سازی و افزایش منزلت خدمت سربازی انجام داده‌ایم.
معاون نیروی انسانی ستاد کل نیروهای مسلح عرصه رسانه را بسیار گسترده و فراگیر دانست و گفت: از آنجا که نگاه برخی رسانه‌ها، مشتری مداری است بنابراین موضوعاتی را که جاذبه بیشتری داشته باشند، در دستور کار خود قرار می‌دهند.
وی با اشاره به اینکه موضوع خدمت سربازی مورد علاقه جوانان است و با جستجوی واژه “سربازی” در رسانه‌ها با انبوه مطالب و اظهار نظرها مواجه می‌شویم، گفت: همین امر نشان از نگرانی  جوانان در این حوزه دارد.
این مقام ارشد انتظامی در پایان خاطر نشان کرد: جوانان باید آخرین اخبار و قوانین و مقررات در حوزه سربازی را  از مراجع مطمئن دریافت کنند.


۵ اردیبهشت ۹۵ – شرایط معافیت‌سربازی برای کفالت خواهر مجرد 

خبرآنلاین: روابط عمومی سازمان نظام وظیفه : مشمولی که خواهرش از سن ۱۸ سالگی تا ۲۴ سالگی به عقد کسی در نیامده و مجرد باقیمانده باشد و همچنین پدر مشمول در قید حیات نباشد می تواند درخواست معافیت بدهد. البته بعد از ۲۴ سال هم به استناد مصوبه ستاد کل در صورت بقاء شرایط می تواند از معافیت استفاده کند اما خواهری که جدا شده باشد مطلقه محسوب می شود نه مجرد.


۳۰ فروردین ۹۵ – فراخوان مشمولان اعزامی فارغ التحصیل دانشگاه و موسسات آموزش عالی

خبرگزاری فارس : معاون وظیفه عمومی استان قم از فراخوان مشمولان اعزامی فارغ‌التحصیل دانشگاه و موسسات آموزش عالی در اردیبهشت ماه خبر داد.
به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از پایگاه خبری پلیس، ولی ترابی در تشریح این خبر اظهار کرد: تمام مشمولان فارغ التحصیل دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی که دارای برگ آماده به خدمت به تاریخ اول اردیبهشت هستند باید راس ساعت هفت صبح روز چهارشنبه در محل معاونت وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی استان حاضر شده تا به خدمت مقدس سربازی اعزام شوند.
وی افزود: درضمن آن دسته از مشمولانی که به هر دلیل تاکنون موفق به دریافت برگ معرفی نامه مشمولان به مراکز آموزش نیروهای مسلح نشده‌اند، می‌توانند به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس+۱۰) مراجعه کنند.
معاون وظیفه عمومی استان ادامه داد: عدم حضور به موقع در زمان و محل‌های تعیین شده غیبت محسوب می‌شود.
ترابی اضافه کرد: تمام مشمولان باید اوراق مربوط به اعزام از قبیل برگ آماده به خدمت، برگ واکسیناسیون و برگ معرفی نامه مشمولان به مراکز آموزش نیروهای مسلح و سایر مدارک مورد نیاز از جمله شناسنامه را در هنگام مراجعه و اعزام به خدمت به همراه داشته باشند.


۲۹ فروردین ۹۵ – موافقت رهبری با خدمت سربازی طلاب در آموزش و پرورش

خبرگزاری فارس: دبیر ستاد همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش گفت:‌ با موافقت رهبر معظم انقلاب، طلاب علاقه‌مند و واجد شرایط می‌توانند دوره خدمت سربازی را در آموزش و پرورش بگذرانند.
حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی ملکی مشاور وزیر و دبیر ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش در گفت‌‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، با اشاره به برنامه‌ها و اولویت‌های کاری سال جدید اظهار داشت: دو برنامه را در سال جاری در اولویت و دستور کار قرار داده‌ایم.
وی ادامه داد: اولین اقدام، استفاده از فرصت خدمت نظام وظیفه طلاب علاقه‌مند و واجد شرایط است که برای اولین بار در با موافقت رهبر معظم انقلاب ایجاد شده است تا طلاب علاقه‌مند که می‌خواهند دوره خدمت سربازی خود را در آموزش و پرورش طی کنند، به این وزارتخانه بیایند.
حجت‌الاسلام و المسلمین ملکی افزود: برنامه دوم، استفاده از ظرفیت درونی آموزش و پرورش است یعنی تعداد زیادی از روحانیون را داریم که شاغل رسمی در آموزش و پرورش هستند و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که رهبر معظم انقلاب در دیدار هفته معلم سال گذشته با فرهنگیان تأکید کردند، نیاز است به عنوان قانون اساسی و نقشه راه آموزش و پرورش تعیین شود.
وی خاطر نشان کرد: بررسی کردیم به دلیل اینکه رویکرد سند، رویکرد تربیت اسلامی است، می‌توانیم از ظرفیت روحانیون شاغل برای تبیین و تبلیغ بُعد تربیت اسلامی سند تحول استفاده کنیم؛‌ در نتیجه برنامه این است تا متناسب با ظرفیت و امکانات، برای روحانیون شاغل دوره‌های آموزشی برگزار کنیم و به عنوان مدرس برای تبیین سند، آنها را برای آموزش و پرورش استان‌ها در نظر بگیریم.


بخشنامه جذب و بکارگیری معلمان وظیفه در سال ۱۳۹۵

برای دانلود بخشنامه جذب و بکارگیری معلمان وظیفه اینجا کلیک کنید


خبرگزاری فارس : مدیرکل بهزیستی استان اردبیل گفت: در یک سال اخیر و در واگذاری فعالیت‌ها و برنامه‌های توانبخشی به بخش خصوصی گام‌های عملی برداشته شده تا زمینه خروج از تصدیگری دولتی فراهم آید.
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، بهزاد ستاری صبح امروز در نشست با مسئولان حوزه توانبخشی بهزیستی اردبیل اظهار کرد: در راستای واگذاری پرونده‌های توانبخشی به بخش خصوصی در یک سال اخیر بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ پرونده واگذار شده است.
وی گفت: در این حوزه کمک هزینه کاشت حلزون به ۲۱ نفر و مناسب‌سازی منزل و خودرو به تعداد ۲۰۰ مورد به انجام رسیده است.
مدیرکل بهزیستی استان اردبیل از پرداخت هزینه‌های ایاب و ذهاب و همچنین کمک هزینه بهبود تغذیه کودکان در مراکز بهزیستی خبر داد و یادآور شد: ساماندهی و پرداخت هزینه‌های تغذیه افراد مبتلا به اختلال فنیل کتونوری به تعداد ۱۳ نفر در یک سال گذشته انجام شده است.
ستاری به ارائه خدمات توانبخشی در منزل به معلولان اشاره کرد و گفت: ۱۲۰ نفر معلول از این خدمات در قالب توانبخشی مبتنی بر خانواده استفاده کردند.
این مسئول اجرای طرح توانمندسازی معلولان ضایعه نخاعی را یادآور شد و افزود: ارائه خدمات به ۵۰ نفر معلول ضایعه نخاعی انجام شده است و در این راستا حق پرستاری نیز به معلولان ضایعه نخاعی به تعداد بیش از ۲۵۰ نفر و ارائه خدمات از طریق تیم سیار به بیش از ۲۵۰ نفر به انجام رسیده است.
مدیرکل بهزیستی استان اردبیل معافیت ۱۲۰ معلول را از خدمت سربازی با صدور  کارت معافیت در قالب ماده ۶ قانون جامع حمایت از حقوق معلولان یادآور شد و افزود: در ۳۲ مرکز نگهداری معلولان، سالمندان و بیماران روانی مزمن ساماندهی و ارائه خدمات به انجام رسیده است.
ستاری از اجرای طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه در ۱۰ شهرستان استان خبر داد و گفت: شناسایی و ارائه خدمات توانبخشی به بیش از ۷ هزار معلول در قالب این طرح مدنظر و مورد توجه جدی است.


مشمولان خدمت وظیفه روز پنج شنبه به سربازی می روند

خبرگزاری میزان: سازمان وظیفه عمومی ناجا در اطلاعیه ای مشمولان دیپلم و زیر دیپلم دارای برگ آماده به خدمت به تاریخ نوزدهم فروردین ماه ۹۵ را به خدمت سربازی فراخواند.
به گزارش گروه جامعه خبرگزاری میزان،سازمان وظیفه عمومی ضمن فراخوان  مشمولان غایب و غیرغایب متولد ۱۳۵۵ تا پایان فروردین ۱۳۷۷ برای انجام خدمت دوره ضرورت، طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: مشمولان دیپلم و زیر دیپلم سال‌های مذکور که برگ آماده به خدمت به تاریخ نوزدهم فروردین ماه سال ۹۵ دریافت کرده‌اند، باید در ساعت و محلی که توسط سازمان وظیفه عمومی ناجا در برگ معرفی نامه مشمولان به مراکز آموزش نیروهای مسلح اعلام شده، حضور یابند.

مشمولان ساکن تهران بزرگ
مشمولان دیپلم و زیردیپلم غایب و غیر غایب که دارای برگ آماده به خدمت به تاریخ فروردین سال ۱۳۹۵ هستند باید راس ساعت ۶ صبح روز پنجشنبه۱۹ فروردین به محل و مراکزی که توسط سازمان وظیفه عمومی ناجا در قالب برگ معرفی نامه مشمولان به مراکز آموزش ابلاغ شده است حضور یابند تا به خدمت دوره ضرورت اعزام شوند.

مشمولان ساکن استان‌های کشور
مشمولان دیپلم و زیردیپلم غایب و غیر غایب که دارای برگه آماده به خدمت به تاریخ فروردین سال هستند۹۵  راس ساعت ۷صبح پنجشنبه به معاونت وظیفه عمومی استان محل سکونت مراجعه تا به خدمت دوره ضرورت اعزام شوند.
لازم به ذکر است، عدم حضور به موقع در زمان و محل‌های تعیین شده غیبت محسوب می‌شود.
گفتنی است، آن دسته از مشمولانی که به هر دلیل تاکنون موفق به دریافت برگ معرفی نامه مشمولان به مراکز آموزش، نشده‌اند، می‌توانند به نزدیک‌ترین دفتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس+۱۰) مراجعه و نسبت به دریافت برگ مذکور اقدام و بر اساس اطلاعات درج شده در آن اقدام کنند.


مشمولان سربازی آماده اعزام به خدمت شوند

خبرگزاری میزان : سازمان وظیفه عمومی ناجا با صدور اطلاعیه ای،مشمولان متولد سال های ۱۳۵۵ تا ۱۳۷۷که به سن مشمولیت رسیده اند را به خدمت سربازی فراخواند.
به گزارش گروه جامعه خبرگزاری میزان،سازمان وظیفه عمومی ناجا با صدور اطلاعیه ای ضمن فراخوان مشمولان متولد سال های ۱۳۵۵ تا ۱۳۷۷اعلام کرد: مشمولانی که به سن مشمولیت رسیده اند می بایست جهت تعیین تکلیف وضعیت خدمت وظیفه عمومی یا انجام خدمت دوره ضرورت نسبت به معرفی خود در اسرع وقت اقدام کنند.
سازمان وظیفه عمومی ناجا اعلام کرد: برابر ماده یک قانون خدمت وظیفه عمومی دفاع از استقلال و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران وجان و مال و ناموس مردم، وظیفه دینی و ملی هر فرد ایرانی است همچنین برابر ماده دو این قانون هر فرد ذکور ایرانی در ماهی که آن ماه به سن ۱۸ سال تمام می رسد مشمول خدمت وظیفه عمومی می شود و در شمول مقررات خدمت وظیفه عمومی قرار می گیرد.
در این اطلاعیه آمده است: این گروه از مشمولان موظفند ظرف مدت حداکثر ۶ماه پس از ورود به سن مشمولیت نسبت به تعیین تکلیف وضعیت خدمتی خود اقدام نمایند و از طریق دفاترخدمات الکترونیک انتظامی (پلیس +۱۰ ) درخواست خود را ثبت کنند.
همچنین مشمولان مقیم خارج از کشور می‌بایست از طریق نزدیک ترین نمایندگی کنسولی یا سیاسی دولت جمهوری اسلامی ایران به محل اقامت، نسبت به معرفی خود اقدام کنند.
براساس اعلام سازمان وظیفه عمومی ناجا، مشمولانی که برای رسیدگی و یا اعزام به خدمت احضار می شوند چنانچه در مهلت یا موعد مقرر خود را معرفی نکنند برابر ماده ۵۸ قانون خدمت وظیفه عمومی غایب شناخته می شوند.
براساس این گزارش، دانش آموزان، دانشجویان و طلاب علوم دینی که حین تحصیل به سن مشمولیت (۱۸ سالگی تمام) می رسند، می بایست از طریق مراکز آموزشی مربوط، درخواست معافیت تحصیلی کنند.


بررسی پرونده متقاضیان عضویت در هیئت علمی طرح سربازی دانشگاه‌ها در فروردین

خبرگزاری صدا و سیما: پرونده متقاضیان عضویت در هیئت علمی طرح سربازی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در فروردین بررسی می شود.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، مرکز نظارت و ارزیابی آموزش عالی در اطلاعیه ای اعلام کرد: تمامی درخواست های رسیده از دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در خصوص عضویت در هیئت علمی طرح سربازی،  فروردین ۹۵ بررسی و پاسخ داده می شود و ضرورتی برای پیگیری از طرف متقاضیان وجود ندارد.
در این اطلاعیه آمده است: به اطلاع کلیه متقاضیان عضویت در هیات علمی دانشگاه‌‌ها و موسسات آموزش عالی با استفاده از قانون نحوه تامین هیئت علمی طرح سربازی می رساند با توجه به هماهنگی های صورت گرفته با سپاه  پاسداران انقلاب اسلامی و انجام تشریفات اخذ سهمیه سال آینده، تمامی درخواست های رسیده در فروردین سال ۹۵ بررسی و پاسخ داده خواهد شد.


 

رسانه‌ها اطلاعات لازم را پیرامون سربازی به خانواده‌ها منتقل کنند

خبرگزاری فارس: معاون نظام وظیفه عمومی فرمانده انتظامی آذربایجان غربی گفت: رسانه‌های جمعی باید اطلاعات لازم و کافی را پیرامون خدمت سربازی در اختیار خانواده‌ها قرار دهند.
حبیب جعفرزاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه، اظهار داشت: رسانه‌های جمعی برای اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی خانواده‌ها در زمینه‌های گوناگون رسالت خطیری برعهده دارند که باید در زمینه خدمت وظیفه عمومی جوانان نیز اطلاعات لازم و کافی را در اختیار اقشار مختلف جامعه قرار دهند.
وی با اشاره به اینکه مسائل مختلفی در ارتباط با اعزام به خدمت سربازی وجود دارد، همچنین بین والدین و جوانان کشورمان سوالات و ابهام‌های زیادی دیده می‌شود، که باید درراستای پاسخگویی به این قبیل موارد گام برداشته شود، گفت: رسانه‌های جمعی در این زمینه می‌توانند اقدامات لازم را انجام دهند.
این مسئول در ادامه سخنان خود اطلاعات مربوط به معافیت از خدمت سربازی را یکی از مهم‌ترین مسائل و سوالات جوانان در حال حاضر دانست، یادآوری کرد: فرآیند رسیدگی به این موضوع در قوانین کشورمان به طور روشن و شفاف مورد بررسی قرار گرفته و موارد معافیت هم مشخص شده است.
معاون نظام وظیفه عمومی فرمانده انتظامی آذربایجان غربی یکی از معافیت‌های موجود در این زمینه را «معافیت تنها پسر خانواده‌های دارای سه فرزند دختر» عنوان کرد، افزود: برابر ماده ۴۴ مکرر قانون خدمت وظیفه عمومی یکی از بندهای معافیت از اعزام به خدمت سربازی موضوع مورد اشاره است.
جعفرزاده ضمن اشاره به وجود قوانین مشخص در این زمینه، ادامه داد: تنها پسر خانواده‌هایی که دارای سه فرزند دختر یا بیشتر هستند از انجام خدمت دوره ضرورت معاف می‌شوند، در این صورت باید برای احراز شرایط مدارک مورد نیاز را از مراجع ذی‌صلاح تهیه کرده و به مسئولان مربوطه ارائه دهند.
این مسئول برگه درخواست معافیت از کمیته امداد امام خمینی یا بهزیستی استان محل سکونت، تصویر شناسنامه و کارت مشمول، پدر و مادر و خواهران مشمول، پاسخ ثبت احوال محل صدور شناسنامه پدر یا مادر، گواهی آخرین مدرک تحصیلی مشمول را مدارک مورد نیاز برای احراز وجود شرایط جهت صدور معافیت عنوان کرد.
معاون نظام وظیفه عمومی فرمانده انتظامی آذربایجان غربی در اشاره به موارد دیگر موضوع معافیت، یکی از فرزندان مادران فاقد شوهر را یکی از راه‌های کسب معافیت برشمرد، خاطرنشان کرد: یکی از فرزندان ذکور مادران فاقد شوهر زیرپوشش کمیته امداد امام خمینی یا سازمان بهزیستی از انجام خدمت دوره ضرورت معاف هستند.
جعفرزاده ارائه برگ درخواست معافیت صادره از کمیته امداد امام خمینی یا سازمان بهزیستی محل سکونت، تصویر شناسنامه کارت ملی و شناسنامه مشمول، مادر و برادران وی، تصویر گواهی فوت پدر یا طلاق‌نامه مادر، پاسخ ثبت احوال محل صدور شناسنامه مادر و گواهی آخرین مدرک تحصیلی مشمول را مدارک موردنیاز در این زمینه عنوان کرد.
این مسئول در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به اینکه در آستانه برگزاری انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی قرار گرفته‌ایم، ضمن اینکه از اقشار مختلف مردم به ویژه جوانان برای حضور یافتن پای صندوق‌های رای دعوت به عمل آورد، گفت: به طور قطع ملت بزرگ ایران اسلامی در هفتم اسفند ماه امسال حماسه دیگری خلق خواهند کرد.


پیشنهاد طرح سرباز صنعت جوانان به جای خدمت سربازی

خبرگزاری فارس: یحیی آل اسحاق عضو لیست ۳۰ نفره ائتلاف اصولگرایان در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس، به نقشه‌های دشمن و توطئه‌های اقتصادی آنان علیه ایران اشاره کرد و اظهار داشت: جنگ اصلی امروز با ما عمدتاً در حوزه اقتصادی است و اصولاً جنگ اقتصادی یکی از رایج‌ترین جنگ‌ها به شمار می‌رود.
وی افزود: جنگ‌های بری، بحری، هوایی و سایبری جنگ‌های رسمی در جهان هستند که از ابتدای انقلاب علیه ما اعمال شده است. اما ما با داشتن ۴ الی ۵ ملیون نفر تحصیل کرده بارور شده و آماده به کار و مشکلاتی که ما در بخش صنعت و تولید داریم و آورده نیروی انسانی حرفه‌ای و متبحر و توانا از ضرورت ها و نیازهای اصل توسعه و پیشرفت هست.
آل اسحاق خاطرنشان کرد: لذا پیشنهاد می‌کنم، از این نیروی عظیم تحصیل کرده در حوزه‌های تولید و صنعت استفاده شود.
این کاندیدای اصولگرای دهمین دوره انتخابات مجلس با تاکید براینکه فضا برای استفاده از نیروهای جوان در حوزه تولید آماده است، گفت: قسمت عظیمی از این نیروها را می توان در حوزه صنعت و تولید به عنوان سربازان صنعت و تولید مورد استفاده قرار داد، که هم به نفع تولید کشور است و هم به نفع جوانان.
وی ادامه داد: استفاده از جوانان در بخش تولید، می‌تواند سبب بالارفتن تجربیات عملی آنان در حوزه‌های تولید و صنعت شود و جوانان پس از مدتی مشکلات نیروی انسانی در حوزه تولید و صنعت را مرتفع می‌کنند.
آل‌اسحاق تصریح کرد: پیشنهاد می‌کنم به عنوان خدمت سربازی از ظرفیت وجود جوانان پر انرژی و بارور شده کشور در حوزه صنعت و تولید، استفاده سرباز صنعت بشود که طبیعتاً تحقق این امر مستلزم هماهنگی و تاییدات کامل با مسئولان و ارگان‌های محترم مربوطه و سازکارهای عملی مثل دوره آموزشی سرباز صنعت و غیره است که انشاالله در مجالی وسیع‌تر جزئیات برنامه عملیاتی این موضوع را طرح خواهم کرد.


برای اشتغال مردان متأهل و خدمت سربازی تسهیلات خاصی در نظر گرفته شود

خبرگزاری بسیج: نماینده کلیمیان در مجلس گفت: مسئولان باید برای اشتغال مردان متأهل و کمک به خدمت مقدس سربازی تسهیلات خاصی را در نظر گیرند که البته در زمینه اشتغال شاهد اتفاق مثبتی نبوده ایم.
سیامک مره صدق عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری بسیج گفت: مسئولان باید در جهت تغییر فرهنگ خانواده ها در افزایش جمعیت مخصوصاً از طریق رسانه ها تلاش کنند.
وی با انتقاد از اینکه هنوز در برخی از برنامه های تولید داخل، سطح زندگی ارائه شده متناسب با آغاز زندگی یک خانواده معمولی نیست گفت: یکی از شیوه های تبلیغات در تشویق خانواده ها به افزایش جمعیت شیوه غیر مستقیم است یعنی با تبلیغ شرایط ازدواج آسان و منطقی از یک طرف و پخش سریال هایی از تلویزیون که چیز دیگری را نشان می دهد عملاً حرف های خود را خنثی کرده ایم.
عضو کمیسیون بهداشت مجلس خاطر نشان کرد: مسئولان باید برای اشتغال مردان متأهل و کمک به خدمت مقدس سربازی تسهیلات خاصی را در نظر گیرند که البته در زمینه اشتغال شاهد اتفاق مثبتی نبوده ایم.
مره صدق تصریح کرد: مسئولان با کاهش ساعت کار خانواده ها باید فرصت مناسبی برای رسیدگی مادران به کودکان فراهم کنند و با کمک های مالی از طریق پاداش به سطح خانواده مقداری از فشار های اقتصادی فرزند را کاهش دهند.
نماینده هموطنان کلیمی اظهار داشت: قدم اول در افزایش جمعیت تشویق زایمان طبیعی است متاسفانه مدتی است که بسیاری از بانوان به صورت غیرعلمی تمایلی به زایمان غیر طیعی پیدا کرده اند که باعث کاهش قدرت باروری شده و نیز مخاطراتی دارد که خانواده ها از افزایش تعداد فرزند خودداری کرده و هم یک هزینه غیر منطقی به اقتصاد خانواده و بیمه تحمیل می شود.
وی ادامه داد: البته در این راستا اقداماتی شده به ویژه در بیمارستان های خصوصی که در صورت عدم اقدام به زایمان طبیعی با آنها برخورد قاطعانه ای خواهد شد اما امیدوارم این فرآیند مخصوصاً در بعد نظارتی ادامه یابد.
مره صدق تصریح کرد: امکانات مراقبت های بهداشتی در قبل، حین ازدواج و در بارداری باید به بهترین شکل خود صورت گیرد البته در این مدت سطح مراقبت ها در حین حاملگی بالا رفته اما به طرفی حرکت نکرده ایم که زوج های جوان به زودتر فرزنددار شدن اقدام کنند.
این نماینده مجلس با اشاره به برخورد سیستم بیمه گر در مسئله ناباروری بیان داشت: به دلیل هزینه های گزاف درمان ناباروری نوعا سیستم های بیمه ای در سراسر دنیا تمایل چندانی به پوشش بیمه ای ناباروری ندارند اما بر اساس سیستم های تکمیلی ما و از آنجایی که طبق آمار حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد زوج ها مشکل نازایی دارند مسئولان باید اقدامات درمانی را تحت پوشش بیمه ای قرار داده که در این صورت می توان شاهد حل مشکل فرزند نداشتن عده ای باشیم که به افزایش و رشد مثبت جمعیت کمک خواهد کرد.
عضو کمیسیون بهداشت مجلس تأکید کرد: در حال حاضر با نسلی روبرو هستیم که بسیاری از آنها از نعمت هایی مانند عمه، عمو، خاله و دایی محروم هستند مسئولان باید با ایجاد لذت تحکیم بنیان های خانواده از طریق کمک مالی به خانواده ها با بحران جمعیتی مقابله کنند.
وی در خاتمه اظهار داشت: سیستم ارزشی ما باید به طرفی حرکت کند که خانواده های الگویی ما با بیش از دو فرزند باشند تا باعث شکوفایی بیشتر خانواده در ابعاد مادی و معنوی شود.


جابجایی هوشمند برگ پرداخت‌های اقساط بیمه سربازی

خبرگزاری ایسنا : مشاور معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی از جابجایی هوشمند برگ پرداخت‌های اقساط سربازی و انتقال کسور بازنشستگی با مبالغ یکسان خبر داد.
احمد پایور در گفت‌وگو با خبرنگار «اجتماعی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه حسب بازنگری به عمل آمده و به منظور رفع برخی مشکلات و رضایتمندی بیشتر بیمه شدگان تغییراتی در نحوه تشخیص “در مهلت بودن یا خارج از مهلت بودن زمان پرداخت اقساط سربازی” صورت گرفت اظهار کرد: بر این اساس اعمال جابجایی تاریخ‌های پرداخت به صورت هوشمند توسط سیستم اخیرا در واحدهای اجرایی عملیاتی شده است.
وی ادامه داد: درباره اقساط سربازی و نقل و انتقال حق بیمه مشکلاتی وجود داشت. بعضا اشخاصی که برگه تقسیط را دریافت می‌کنند،‌ در موعد مقرر اقدام به پرداخت آن نمی‌کنند و زمانی که اقساط خارج از موعد واریز شود، شرایط متفاوت می‌شود. در واقع اگر یک نفر در یک ماه قسطی را سرموقع نمی‌داد و آن را ماه بعد هم تکرار می‌کرد، ممکن بود هر ۱۲ قسطش برای یکسال خارج از مهلت تلقی شود.
مشاور معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه در صورت تشخیص خارج از مهلت بودن واریز اقساط، محاسبه مجدد انجام می‌شد گفت: به علت محاسبه مجدد معمولا مبالغ پرداختی افزایش پیدا می‌کردند و این مشکل بزرگی برای بسیاری از بیمه شدگان بود زیرا اکثرا به این موضوع توجه نداشتند و در انتها ناچار می‌شدند مبلغ هنگفتی را بابت مابه التفاوت بپردازند.
پایور افزود: به منظور مساعدت بیشتر این جابجایی هوشمند برگ پرداخت‌ها توسط سیستم در صورت یک ماه تاخیر انجام می‌شود و در این صورت فقط یک قسط خارج از مهلت شناخته می‌شود.


دولت، سربازان را هم شاغل حساب می‌کند!

خبرگزاری ایسنا: معضل بیکاری یکی از عمده‌ترین دغدغه‌های حال حاضر جوانان و خانواده‌هاست. با وجود اینکه جمعیت ایران در افق سال ۱۴۰۰ به عدد ۸۰ میلیون نفر خواهد رسید، اما بسیاری از شاخصه‌های رفاه اجتماعی و توسعه متوازن در اقتصاد کشور هنوز محقق نشده است. آمار و ارقام نشان می‌دهد نیمی از جمعیت در سن اشتغال کشور دارای شغل نبوده و به‌اصطلاح خانه‌نشین هستند. موضوع تاسف بار اینکه از ۱۲ میلیون نفر جمعیت بیکار کشور حدود پنج میلیون نفر را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند. پارادوکس ماجرا آنجا است که این تعداد از بیکاران، به امید اشتغال وارد دانشگاه‌ها شده‌اند و باور اینکه به‌رغم دارا بودن دانش و تخصص، در هزارتوی اشتغال سرگردان گشته‌اند، بسیار تلخ و دهشتناک است…
جدیدترین آمار و ارقام نشان می‌دهد نرخ بیکاری در کشور عددی حدود ۱۱ درصد است. به گزارش ایسنا، اخیرا محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در این باره اظهار کرد: «نرخ بیکاری در سه ماهه اول سال جاری نسبت به فروردین سال قبل تغییری نداشته است و بر این اساس نرخ بیکاری فصل اول سال جاری همان ۷/۱۰ درصد بهار سال قبل است.» به گفته او نرخ فعالیت نیز امسال حدود یک درصد افزایش پیدا کرده و به این ترتیب از ۳۷ درصد سال قبل به ۳۸ درصد رسیده است. این سخنان دولت در حالی بیان می‌شود که فریبرز رئیس‌دانا اقتصاددان معتقد است که نرخ واقعی بیکاری در کشور عددی معادل ۱۸ درصد است. او می‌گوید: «در نرخ اعلام شده، سربازان را هم شاغل حساب کرده‌اند، یا اینکه زنان خانه‌دار را هم شاغل دانسته اند؛ در حالی که فعالیت این دو گروه اساسا شغل نیست. بنابراین آمار بیکاری بیش از این عددی است که اعلام شده است.»


تسهیلات نظام وظیفه برای دانش آموختگان برتر در مقطع کارشناسی

باشگاه خبرنگاران جوان : معاون پژوهشی و برنامه ریزی بنیاد ملی نخبگان از ارائه تسهیلات نظام وظیفه تخصصی برای دانش آموختگان برتر در مقطع کارشناسی خبر داد.
غلامعلی منتظر معاون پژوهش و برنامه ریزی بنیاد ملی نخبگان در گفت‌و گو با خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان درخصوص تسهیلات نظام وظیفه برای دانش آموختگان فناور دوره‌ی کارشناسی اظهار کرد: یکی از مسائلی که برای بنیاد ملی نخبگان اهمیت زیادی دارد، افرادی هستند که از دانشگاه‌ها فارغ التحصیل شده و براساس آن فعالیت می‌کنند تا بتوانند از تسهیلات نظام وظیفه‌ی تخصصی بهره‌مند شوند.
منتظر در پاسخ به این سوال که برای دانش آموختگان دوره کارشناسی چه تسهیلاتی در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: دانش آموختگان دوره کارشناسی که مدیر عامل یک شرکت دانش بنیان یا عضو هیئت مدیره یک شرکت دانش بنیان باشند و یا حداقل ۶ ماه در یک شرکت بنیان فعالیت داشته باشند و دارای یکسری ویژگی‌هایی فناورانه، نظیر دانش فنی ویژه در داخل شرکت باشند؛ می‌توانند از یک امتیازی برخوردار باشند و براساس آن از تسهیلات خاص نظام وظیفه بنیاد ملی نخبگان بهره مند شوند.


فرصت تعجیل برای سربازان آماده به خدمت

باشگاه خبرنگاران جوان: به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از شیراز به نقل از پایگاه خبری پلیس، سرهنگ محمدباقر دهقان در این خصوص گفت: برابر اعلام ستاد کل نیروهای مسلح کشور،‌ تعدادی سهمیه در اعزام مورخه ۱۹/۱۲/۹۴ برای سربازان مشمول که دارای مدرک دیپلم و زیر دیپلم هستند و دارای دفترچه اعزام به خدمت در بعد از این تاریخ هستند، در نظر گرفته شده است.
وی توضیح داد: کسانی که دفترچه اعزام به خدمت دارند و مدرک تحصیلی آنها دیپلم یا زیر دیپلم است و تاریخ اعزام آنها بعد از ۱۹/۱۲/۹۴ است و تمایل دارند در این تاریخ به خدمت اعزام شوند،‌می توانند به پلیس +۱۰ مراجعه کنند.
سرهنگ محمدباقر دهقان گفت: این افراد از تاریخ ۱۱/۱۱/۹۴ الی ۱۹/۱۱/۹۴ فرصت دارند تا با مراجعه به دفاتر پلیس +۱۰ درخواست تعجیل در اعزام به خدمت سربازی خود را اعلام و به ثبت برسانند تا در تاریخ ۱۹/۱۲/۹۴ به خدمت اعزام شوند.


اتخاذ تمهیدات ویژه برای معافیت معلولان از خدمت سربازی

خبرگزاری فارس : حبیب جعفرزاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه، اظهار داشت: قوانین شفاف و روشنی در ارتباط با وضعیت خدمت نظام وظیفه عمومی اعضای خانواده شهدا و ایثارگران هشت سال دفاع مقدس و پیروزی انقلاب، مددجویان کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی همچنین و سیار قشرها وجود دارد.
وی بر ضرورت مطالعه قوانین موجود در این زمینه، بررسی موارد معافیت‌های قانونی و شرایط مورد نیاز برای کسب معافیت تاکید کرد و افزود: یکی از مهم‌ترین مسائل در این زمینه نحوه معافیت معلولان است، که ماده شش قانون جامع حمایت از حقوق معلولان موضوع را برای مخاطبان خود به طور شفاف و روشن بیان کرده است.
این مسئول در ادامه سخنان خود در ارتباط با شرایط معافیت تعیین شده در این ماده قانونی، گفت: در بند یک این قانون آمده است؛ چنانچه یکی از فرزندان اولیایی که خود ناتوان و معلول بوده، هر دو یا یکی از آنها معلول باشد و یا حداقل دو نفر از فرزندان آنها ناتوان و معلول باشند از انجام خدمت وظیفه عمومی معاف می‌شوند.
معاون نظام وظیفه عمومی فرمانده انتظامی آذربایجان غربی ادامه داد: طبق بند دوم قانون مورد اشاره همسرانی که زن ناتوان و معلول خود را سرپرستی می‌کنند مادامی که سرپرستی همسر ناتوان و معلول را بر عهده داشته باشند از انجام خدمت وظیفه عمومی معاف می‌شوند.
جعفرزاده با بیان اینکه افراد واجدالشرایط می‌توانند با استناد کردن به قوانین و ضوابط موجود برای معافیت از خدمت وظیفه سربازی اهتمام داشته باشند، خاطرنشان کرد: برای برخورداری از این امکان باید مدارک مورد نیاز را به مراجع تعیین شده در قانون جهت بررسی تحویل دهند.
وی با بیان اینکه واجدان شرایط باید فرم سه‌برگی برای تعیین وضعیت معلولیت از سازمان بهزیستی آذربایجان غربی تحویل بگیرند، ادامه داد: معرفی‌نامه امور ایثارگران رده خدمتی نیروهای مسلح در صورتی که معلول از کارکنان نیروهای مسلح باشد باید آماده کرده و تحویل دهند.
این مسئول در ادامه سخنان خود پیرامون تشریح مدارک موردنیاز، خاطرنشان کرد: همچنین تحویل همه صفحه‌های شناسنامه، کارت ملی، پدر و مادر و خواهران و برادران، برگ رضایت‌نامه والدین، تصویر برابر اصل شده سند ازدواج مشمول دارای همسر معلول هم مورد نیاز است.
معاون نظام وظیفه عمومی فرمانده انتظامی آذربایجان غربی در بخش دیگری از سخنان خود فرا رسیدن سالروز پیروزی رسیدن انقلاب اسلامی ایران را مورد اشاره قرار داد و ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن این روزها، خاطرنشان کرد: ایام‌الله دهه مبارک فجر با خاطرات زیادی برای ملت ایران عجین شده است.
این مسئول با اظهار اینکه سربازان جان بر کف و ایثارگران میهن اسلامی همواره پا در رکاب رهبری بوده و برای صیانت از کشورمان در برهه‌های حساس حضور چشمگیر و موثری دارند، بیان داشت: جوانان غیور کشورمان در زمینه‌‌های گوناگون همواره منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی را فصل‌الخطاب قرار می‌دهند.


دانش‌آموختگان فناور تسهیلات نظام وظیفه می‌گیرند

خبرگزاری مهر:  بنیاد ملی نخبگان تسهیلات نظام وظیفه برای دانش آموختگان برتر کارشناسی ارشد که به فعالیت های فناورانه در شرکت‌های دانش بنیان اشتغال دارند اعطا می کند.
به گزارش خبرگزاری مهر، شرایط اعطای تسهیلات نظام وظیفه تخصصی به دانش‌آموختگان دوره کارشناسی فعال در شرکت‌های دانش بنیان (دانش‌آموختگان برترِ فناور) به شرح زیر است:
۱- متقاضی باید دانش آموخته دوره کارشناسی یکی از دانشگاه‌های برتر کشور شامل: دانشگاه‌های اصفهان، آزاد اسلامی (واحد علوم و تحقیقات تهران)، تبریز، تهران، شهید بهشتی، شیراز، صنعتی اصفهان، صنعتی امیرکبیر، صنعتی خواجه نصیر، صنعتی شریف، علامه طباطبایی، علم و صنعت ایران، فردوسی مشهد، هنر تهران، علوم پزشکی ایران، علوم پزشکی اصفهان، علوم پزشکی تهران، علوم پزشکی شهید بهشتی، علوم پزشکی شیراز و علوم پزشکی مشهد باشد.
۲- از زمان دانش‌آموختگی متقاضی بیش از سه سال نگذشته باشد.
متقاضیان برای نام نویسی در سامانه این بنیاد باید شرایط زیر را دارا باشند:
الف. دانش آموخته باید در یکی از شرکت های دانش بنیانِ مورد تأیید معاونت علمی و فنّاوری به مدت دست کم شش ماه (بر اساس فهرست بیمۀ شرکت) به طور تمام وقت به فعالیت مشغول بوده باشد. فهرست شرکت‌های مورد تأیید در صفحه اول سامانه www.daneshbonyan.ir قرار دارد.
ب. دانش‌آموخته باید عضو مؤسسان شرکت دانش‌بنیان (عضو اولین دوره هیات مدیره شرکت) یا مدیرعامل فعلی آن باشد و همچنان در شرکت فعالیت تمام وقت داشته باشد.
ج. میانگین کل دوره کارشناسی متقاضیان باید بیش از ۱۴ باشد.
۴-  شرط کافی: متقاضی باید حائز بیشترین امتیاز از فعالیت های نخبگانی (شامل فعالیت های فناورانه، پژوهشی و آموزشی) بر اساس معیارهای بنیاد در میان متقاضیان باشد.
۵- مهم‌ترین مصادیق فعالیت‌های نخبگانی به شرح زیر است:
الف. موفقیت‌های علمی در دانشگاه (آموزشی، پژوهشی، فنّاورانه و …)
ب. کسب جایزه‌های تحصیلی بنیاد
ج. برگزیده شدن در جشنواره‌های علمی، پژوهشی، ‌ فنّاورانه مورد تایید بنیاد
د. برگزیده شدن در جشنواره‌های معتبر ادبی و هنری یا فعالیت‌های‌قرآنی مورد تایید بنیاد
ه. اشتغال در شرکت‌های دانش‌بنیان (عضو هیات مدیره، مدیرعامل و فعالیت تمام وقت در شرکت دانش‌بنیان)
۶- شرکت دانش بنیان باید دارای اظهارنامه مالیاتی باشد و کالاها و خدمات دانش بنیان خود را بر اساس اطلاعات اظهارنامه مالیاتی به فروش رسانده باشد.
۷- هر یک از شرکت های دانش بنیان می تواند یک نفر و به ازای هر پنج میلیارد ریال فروش سالانه (بر اساس اظهارنامه مالیاتی) یا به ازای هر ده نفر نیروی کارشناسی شاغل تمام وقت در شرکت (بر اساس فهرست بیمه)، یک نفر دیگر را معرفی کند. سهمیه مذکور تا سقف ده نفر برای هر شرکت در سال، برای مدت یک سال تعیین می شود و صرفا برای همان سال قابل استفاده است.
۸- لازم است متقاضیان، معرفی نامه شرکت متبوع خود را براساس الگوی مذکور در سامانه ثریا (soraya.bmn.ir) تهیه و بارگذاری کنند.
۹- هیچ نیازی به مراجعه حضوری فرد یا ارائه تقاضای مکتوب به بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی و فناوری نیست و فرد متقاضی باید اطلاعات خود و شرکت متبوع خود را در سامانه soraya.bmn.ir ثبت و به‌ صورت الکترونیکی مراحل آن را پیگیری کند. پیام های لازم درباره وضعیت تقاضا (نقص مدارک و تأیید و یا عدم تأیید) در همین سامانه قابل مشاهده است.
۱۰- باتوجه به اینکه امتیازهای دانش ‌آموختگان به کمک نرم افزار تخصصی محاسبه می‌شود؛ لازم است:
۱۰-۱. همه اطلاعات به طور کامل در سامانه (soraya.bmn.ir) بارگذاری شود. بدیهی است تا تکمیل نهایی اطلاعات، فرایند بررسی آغاز نمی‌شود.
۱۰-۲. زمان بررسی پرونده (از زمان تکمیل نهایی پرونده) در سامانه ۴۵ روز است و صرفا پس از پایان این زمان، امکان پاسخگویی وجود خواهد داشت.
چنانچه در هر مرحله از بررسی مشخص شود متقاضی اطلاعاتی خلاف واقع را بارگذاری کرده است، متقاضی نه تنها از این درخواست بلکه از تمامی تسهیلات بنیاد محروم می‌شود و عدم صداقت وی به دستگاه‌های ذی‌ربط اعلام و به لحاظ حقوقی موضوع پیگیری می‌شود.
۱۱-  چنانچه با درخواست متقاضی موافقت نشود، متقاضی مجاز است با ارتقای فعالیت‌های نخبگانی خود صرفا یک بار دیگر درخواست خود را در سامانه بارگذاری کند.
۱۲- تمامی ارتباطات بنیاد با مخاطبان برای استفاده از تسهیلات نظام وظیفه، صرفا از طریق شبکه (و به شکل غیرحضوری) است.


دستگیری سربازان فراری در سراسر کشور

باشگاه خبرنگاران جوان : رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح گفت: دستگیری سربازان فراری مربوط به امروز و دیروز یا این استان و آن استان نیست این قانون سراسری است که از قبل در همه کشور بوده و خواهد ماند.
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام محمد کاظم بهرامی در حاشیه بیست و دومین مجمع استانی پیشگیری از وقوع جرم در نیروهای مسلح با موضوع بررسی علل نوین زمینه ساز جرم فرار از خدمت و راه‌های پیشگیری از وقوع جرم در جمع خبرنگاران با اشاره به نتایج پژوهش سازمان قضایی نیروهای مسلح در خصوص موضوع فرار از خدمت سربازی اظهار کرد: این پژوهش راهکارهایی را عنوان کرد که برخی از این راهکارها به مرحله عملیاتی رسید و تعدادی دیگر نیز به مرحله عمل نرسید. ما به دنبال این واقعیت هستیم که چرا برخی از راهکارهای این تحقیق عملیاتی نشده‌اند؟
وی در بیان مهم‌ترین راهکار پیشنهادی عملیاتی در این مسیر افزود: ما به دنبال افزایش عزت نفس سربازان وظیفه هستیم؛ به دنبال راه‌هایی برای اهمیت دادن نیروهای مسلح در درجه نخست و همچنین جوانان به سربازی هستیم؛ نوع رفتار با سرباز وظیفه باید به گونه ای باشد که نیروهای مسلح را به این هدف نزدیکتر کند.
رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح کشور در واکنش به این پرسش که مدت و نحوه خدمت سربازی رضاخانی است و برخی کارشناسان معتقدند چگونه سربازی به این شکل می‌تواند مقدس شمرده شود، پاسخ داد: پژوهش‌های سازمان به‌طور مستقل در این راستا نبوده و شاید هم هرگز نباشد؛ چرا که این موضوع به تصمیم گیری‌های کلان نظام باز می‌گردد.
وی افزود: خدمت سربازی از نگاه ما مقدس است اما در عین حال ما معتقد به این مساله هستیم که باید در شیوه‌ها و روش‌های مرتبط با خدمت سربازی تجدید نظر شود و این مساله که آیا سربازی حرفه ای است یا خیر اکنون مجالی برای پرداختن ندارد و ما نیز خود را در مقام واکاوی آن نمی‌بینیم.
بهرامی در پاسخ به پرسشی در خصوص بازداشت سربازان فراری در اصفهان و احتمال تسری این برخورد در سراسر کشور تصریح کرد: دستگیری سربازان فراری مربوط به امروز و دیروز یا این استان و آن استان نیست این قانون سراسری است که از قبل در همه کشور بوده و خواهد ماند.
وی درباره نتایج پژوهش‌های مرتبط با اخلاق فرماندهان و اثرات آن در خدمت سربازی سربازان خاطرنشان کرد: این مساله نیز در ذیل پژوهش‌های قبلی صورت گرفته است. نوع برخورد با سرباز از ناحیه فرماندهان می‌تواند در افزایش عزت نفس سربازان مؤثر باشد. به‌طورکلی باید روی رفتار و اخلاق در ایران چه در سطح نیروهای مسلح، انتظامی یا مردم باید کار شود؛ ماهانه یا سالانه گزارش‌های گسترده‌ای در خصوص ضرب و جرح از سراسر کشور مخابره می‌شود؛ باید واکاوی کرد که چرا هزاران تهدید و توهین در سطح شهرها و استان‌های کشور انجام می‌شود و چه بسا این جرائم به قتل و آسیب‌های جسمی فراوان نیز منتهی می‌شود.


باید در روش‌های خدمت‌سربازی تجدیدنظر شود

خبرگزاری ایلنا: رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح از دستگیری سربازان‌فراری در سراسر کشور خبر داد.
مجمع استانی پیشگیری از وقوع جرم در نیروهای مسلح با موضوع بررسی علل نوین زمینه‌ساز جرم فرار از خدمت و راه‌های پیشگیری از وقوع جرم برگزار شد.
حجت‌الاسلام محمد کاظم بهرامی در حاشیه این مجمع در جمع خبرنگاران گفت: ما دنبال افزایش عزت‌نفس سربازان وظیفه هستیم. دنبال راه‌هایی برای اهمیت‌دادن نیروهای مسلح در درجه نخست و همچنین جوانان به سربازی هستیم.
وی ادامه داد: نوع رفتار با سرباز وظیفه باید به گونه‌ای باشد که نیروهای‌مسلح را به این هدف نزدیک‌تر کند. خدمت سربازی از نگاه ما مقدس است اما معتقدیم باید در شیوه‌ها و روش‌های مرتبط با خدمت‌سربازی تجدیدنظر شود.
رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح در پاسخ به سوالی درباره بازداشت سربازان‌فراری در برخی استان‌ها گفت: دستگیری سربازان فراری مربوط به دیروز و امروز نیست. این قانون سراسری است که در همه کشورها رایج بوده است.
بهرامی همچنین متذکر شد: نوع برخورد با سرباز از ناحیه فرماندهان می‌تواند در افزایش عزت‌نفس سربازان مؤثر باشد. باید روی رفتار و اخلاق در ایران چه در سطح نیروهای‌مسلح، انتظامی یا مردم کار شود.
وی در پایان تاکید کرد: گزارش‌های گسترده‌‌ای ماهانه یا سالانه درباره ضرب و جرح مخابره می‌شود که باید واکاوی کرد چرا این همه تهدید و توهین در شهرها و استان‌ها انجام می‌شود که حتی این جرائم به قتل و آسیب‌های جسمی فراوان منتهی شده است.


مهم‌ترین علت فرار سربازان از خدمت، کاهش عزت نفس آن‌هاست

خبرگزاری ایسنا : رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح گفت: جوانان امروز در کنار اطلاعات، استعدادها و توانمندی‌های بالا، انتظارات فراوانی نیز دارند. به همین دلیل فرمانده نیروهای مسلح باید با اراده قاطع، شیوه برخورد با آنان را پیدا کرده و به بهترین شکل سربازان خوبی را به گذراندن خوب این دوره ترغیب کنند.
به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدکاظم بهرامی در بیست و دومین مجمع استانی پیشگیری از وقوع جرم در نیروهای مسلح با موضوع بررسی علل نوین زمینه‌ساز جرم فرار از خدمت و راه‌های پیشگیری از وقوع جرم، اظهار کرد: در شرایطی که جرائم مختلف هر سال در حال افزایش بوده و حتی نسبت به یک دهه گذشته حداقل دو برابر شده است با اقدامات مختلف نیروهای مسلح، انواع جرائم کنترل شده و حتی کاهش یافته است.
وی با تاکید بر اینکه نیروهای مسلح حصن و حصار این مملکت هستند، افزود: نیروهای مسلح سرمایه نظام جمهوری اسلامی ایران هستند؛ بنابراین به جای اینکه دست روی دست بگذاریم تا جرم اتفاق بیفتد، بهتر است به پیشگیری‌هایی روی بیاوریم که هم آسان‌تر، هم مفیدتر و هم کم هزینه تر هستند.
رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح کل کشور گفت: بعضاً دیده شده که افراد توانمند و با ظرفیت‌های فراوان مرتکب جرائم مختلف می‌شوند و به واسطه گناه خود برای همیشه از حیز انتفاع خارج می‌شوند. نیروی انسانی از تجهیزات نظامی مهم‌تر است؛ بنابراین نیروهای مسلح همه توان و انرژی خود را برای پیشگیری از وقوع انواع جرائم مرتبط با حوزه نیروهای مسلح به کار گرفته‌ است. فرماندهان دائماً با سربازان در تماس هستند و کوشش می‌کنند تا علل واقعی و زمینه‌های بروز چنین جرایمی را بیابند.
بهرامی با رد این فرضیه که فرار از خدمت معلول مشکلات اقتصادی سربازان است، اضافه کرد: به نظر می‌رسد مهم‌ترین علت فرار سربازان از خدمت سربازی کاهش عزت نفس آن‌هاست. اگر سرباز بداند که در نیروهای مسلح اثرگذار است به او و کار او احترام می‌گذارند، او نیز به خدمت سربازی احترام خواهد گذاشت.
وی با تاکید بر اینکه نگذارید خدمت سربازی با تصمیمات آنی و لحظه‌ای متزلزل شود، ادامه داد: این دقیقاً نقطه‌ای است که باعث کاهش عزت نفس سربازان می‌شود. مجمع پیشگیری از وقوع جرم نیروهای مسلح امسال در تلاش است که به راهکارهای عملی و کارا در خصوص جلوگیری از فرار سربازان از خدمت سربازی بپردازد.
رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح کل کشور با اعلام اینکه سالانه بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفر از جوانان توانمند و با استعداد ایرانی به خدمت سربازی اعزام می‌شوند، گفت: جوانان امروز در کنار اطلاعات، استعدادها و توانمندی‌های بالا، انتظارات فراوانی نیز دارند. به همین دلیل فرمانده نیروهای مسلح باید با اراده قاطع، شیوه برخورد با آنان را پیدا کرده و به بهترین شکل سربازان خوبی را به گذراندن خوب این دوره ترغیب کنند.


معافیت بیش از ۱۰۰مددجوی کمیته امداد از خدمت سربازی

باشگاه خبرنگاران جوان: به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بندرعباس، علی احمدی طیفکانی اظهار کرد: در این مدت ۶۸ گواهی زیر حمایت این نهاد صادر شده است.
وی افزود: گواهی تحت حمایت مشمول کسانی می شود که قصد خدمت در نزدیکی محل زندگی و سکونت خود را دارند.
کمیته امداد امام خمینی(ره) شهرستان بندرعباس ۱۵ هزار و ۱۲۴ خانواده زیر پوشش دارد.


عفو گروهی از سربازان توسط مقام معظم رهبری

خبرگزاری تسنیم : مقام معظم رهبری بنا به پیشنهاد ستادکل نیروهای مسلح تمام مشمولانی که مدت هشت سال و بیش از آن فرار از خدمت دارند را عفو فرمودند.
سردار موسی کمالی در گفت‌وگو با خبرنگار انتظامی خبرگزاری تسنیم با اشاره به بخشش گروهی از مشمولانی که بیش از هشت سال فرار از خدمت داشته‌اند اظهار داشت: مقام معظم رهبری بنا به پیشنهاد ستادکل نیروهای مسلح تمام مشمولانی که مدت هشت سال و بیش از آن فرار از خدمت دارند را عفو فرمودند.
وی با اشاره به اینکه عفو مذکور شامل سربازانی است که جرمشان صرفا فرار از خدمت بوده است افزود: این افراد به مراجع قضایی معرفی نمی‌شوند و پرونده آنان مختومه می‌شود و می‌توانند جهت انجام دوره خدمت سربازی مراجعه و برابر روال جاری، بقیه خدمت سربازی را انجام دهند یا با پرداخت جریمه، از انجام دوره خدمت ضرورت معاف شوند.
کمالی درباره زمان استفاده از این شرایط که قبلا شامل سربازان فراری نمی‌شد گفت: تمام سربازان فراری واجد شرایط تا پایان دی‌ماه امسال فرصت دارند با مراجعه به پلیس+۱۰ نسبت به ثبت‌نام برای اعزام به خدمت سربازی با پرداخت جریمه اقدام کنند.


جزییات دور دوم ثبت‌نام جریمه ریالی سربازی

خبرگزاری ایسنا : سازمان وظیفه عمومی ناجا، از پیش‌ثبت‌نام مرحله دوم طرح جریمه مشمولان غایب دارای بیش از هشت سال غیبت از ۲۰ آذر ماه خبر داد.
به گزارش سرویس انتظامی ایسنا، اداره اجتماعی سازمان وظیفه عمومی ناجا در اطلاعیه ای در خصوص طرح جریمه مشمولان غایب اعلام کرد: بر اساس بند (ط) تبصره ۱۶ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۳ مجلس شورای اسلامی، بیش از ۲۸۸ هزار نفر مشمول غایب دارای بیش از هشت سال غیبت، از ۱۵ اسفند ماه ۹۳ در این طرح ثبت نام کرده اند.
بر اساس این اطلاعیه، متقاضیان ثبت نام شده در مرحله اول این طرح تا ۲۰ آذر ماه فرصت دارند که مبلغ جریمه در نظر گرفته شده را واریز کنند و از کارت معافیت بهره مند شوند.
سازمان وظیفه عمومی ناجا بیان کرد: به دلیل استقبال چشمگیر متقاضیان و درخواست های مکرر، افرادی که به هر دلیل نتوانسته اند در این طرح شرکت کنند، ثبت نام مرحله دوم با هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح از ۲۰ آذر ماه سال جاری آغاز و تا پایان دی ماه ادامه خواهد داشت و این دسته از افراد باید درخواست خود را از طریق دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس+۱۰) به ثبت برسانند.
این اطلاعیه تاکید کرد: میزان جریمه مشمولان غایب برای معافیت از خدمت وظیفه عمومی، بر اساس مدرک تحصیلی است و افراد دارای مدرک زیر دیپلم ۱۰ میلیون تومان، دیپلم ۱۵ میلیون تومان، فوق دیپلم۲۰ میلیون تومان، لیسانس ۲۵ میلیون تومان، فوق لیسانس ۳۰ میلیون تومان، دکترای غیرپزشکی ۳۵ میلیون تومان، دکترای پزشکی ۴۰میلیون تومان، پزشکان متخصص و بالاتر ۵۰ میلیون تومان است.
سازمان وظیفه عمومی در این اطلاعیه می افزاید: به ازای هر سال غیبت مازاد بر ۸ سال، ۱۰ درصد به مبالغ جریمه پایه اضافه می شود و مدت غیبت بیش از شش ماه، یک سال محسوب می شود. براساس این قانون، مشمولان غایب متاهل از پنج درصد و دارای فرزند به ازای هر فرزند از پنج درصد تخفیف کل مبلغ جریمه برخوردار می شوند.
این اطلاعیه یادآور می شود: مدارک مورد نیاز برای ثبت درخواست عبارنتد از: اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی مشمول، اصل و کپی آخرین مدرک تحصیلی و اصل و کپی شناسنامه همسر و فرزند در صورتی که متاهل و دارای فرزند هستند.
سازمان وظیفه عمومی ناجا اعلام کرد: مشمولان غایب در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر به پایگاه اطلاع رسانی این سازمان به نشانی www.vazifeh.police.ir مراجعه و یا از طریق تماس با سامانه تلفن گویا به شماره ۰۹۶۴۸۰ می توانند در جریان اخبار مربوط به تعیین تکلیف مشمولان غایب قرار گیرند.
سازمان وظیفه عمومی در پایان تاکید کرد: اطلاع رسانی لازم به متقاضیان در سیر فرآیند اقدام از طریق سامانه پیامک صورت می پذیرد و نیازی به مراجعه حضوری به این سازمان نیست.


زمان ثبت‌نام مجدد جریمه ریالی سربازی اعلام شد

خبرگزاری ایسنا : سخنگوی نیروی انتظامی از اجرای مجدد ثبت نام برای طرح جریمه ریالی از بیستم آذرماه خبر داد و گفت: ثبت نام تا پایان دی ماه ادامه دارد.
سردار سعید منتظرالمهدی در نشست خبری خود درباره اجرای دوباره طرح جریمه ریالی مشمولان دارای بیش از هشت سال غیبت اظهار کرد:‌ برابر تصمیمات اتخاذ شده از بیستم آذرماه ثبت نام طرح جریمه ریالی مجددا آغاز شده و متقاضیان با مراجعه به دفاتر پلیس + ۱۰ می‌توانند درخواست خود را ثبت کنند.
منتظرالمهدی ادامه داد: در مرحله اول ثبت نام ۲۸۷ هزار نفر برای پرداخت جریمه ریالی سربازی ثبت نام کرده بودند که ۱۰۰ هزار نفر از این افراد تاکنون مبلغ خود را پرداخت نکرده و از نظر پلیس مشمول غایب به حساب می‌آیند.


تشریح جزئیات خرید بیمه سربازی و جبهه/۱۱۰ هزار متقاضی

خبرگزاری مهر: مدیرکل بیمه‌های اجتماعی سازمان تامین اجتماعی بابیان جزییات خرید بیمه خدمت سربازی و حضور در جبهه گفت: تاکنون ۱۱۰هزار متقاضی خرید بیمه سربازی به شعب تامین اجتماعی مراجعه کرده‌اند.
سیروس نصیری در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد خرید بیمه سربازی، گفت: افرادی که قصد خرید بیمه خدمت سربازی را دارند، باید در زمان تقاضا بیمه‌پرداز سازمان تامین اجتماعی باشند و قبل از تقاضا نیز دو سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند که البته متصل بودن آن مهم نیست و در مجموع باید سوابق آنها به دو سال برسد.
وی گفت: ۷ درصد پرداخت حق بیمه بر عهده بیمه شده و ۲۳ درصد نیز بر اساس مصوبه مجلس بر عهده دولت است که با پرداخت حق بیمه، فرد متقاضی می تواند از مزایای قانونی استفاده و طول مدت سربازی خود را به جمع سوابق گذشته‌اش اضافه کند.
نصیری با اشاره به اینکه مبنای محاسبه حق بیمه، میانگین دو سال آخر قبل از تقاضا است، اظهار داشت: بر اساس تاریخ تقاضا و میانگین حقوق دو سال قبل از تقاضای خرید بیمه، نرخ حق بیمه محاسبه می‌شود که افراد می‌توانند حق بیمه را هم یکجا و هم در اقساط ۱۲ ماهه پرداخت کنند.
وی با تاکید بر اینکه افراد علاوه بر خدمت سربازی، مدت حضور در جبهه را نیز می‌توانند خریداری کنند، گفت: متقاضیان می‌توانند علاوه بر دو سال خدمت سربازی، طول مدت حضور جبهه خود را نیز با همان شرایط خدمت سربازی از سازمان تامین اجتماعی خریداری کنند تا جزء سوابقشان در نظر گرفته شود.
مدیرکل بیمه‌های اجتماعی تامین اجتماعی ادامه داد: البته شرایط بیمه جانبازان با مدت حضور در جبهه برای افراد عادی فرق می‌کند.
نصیری با اشاره به اینکه در سال گذشته، ۱۲۸ هزار نفر متقاضی خرید بیمه خدمت سربازی بودند، تاکید کرد: بر اساس آخرین آمارها در پنج ماهه اول امسال ۱۱۰هزار نفر متقاضی به شعب تامین اجتماعی مراجعه کردند.
وی گفت: اگر فرد بیمه‌ پرداز خاص تامین اجتماعی مانند رانندگان، کارگران، باربران و… باشد، در همان روز مراجعه، اقدامات لازم برای خرید بیمه خدمت سربازی و حضور در جبهه برای وی انجام می شود، اما اگر فرد در کارگاه و یا شرکتی با بیمه اجباری فعالیت می‌کند، طبق قانون حدود دو ماه زمان لازم است تا اول اینکه لیست حق بیمه وی توسط کارفرما برای ما ارسال و همچنین سوابق وی محاسبه شود و در نهایت حداکثر زمان مورد نیاز برای خرید خدمت دو ماه است .


پاسخ سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی به مشمولان: ۱۹ آبان اعزام می شوید

خبرآنلاین : سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی زمان اعزام مسمولان دیپلم و زیر دیپلم را اعلام کرد.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین یکی از کاربران در مورد تعیین تکلیف مشمولان دیپلم در نظام وظیفه پرسیده است: ” من سه ماهی می شود که منتظر فراخوان سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی هستم و هربار مراجعه می کنم پاسخ درستی نمی گیرم.لطفا پیگیری کنید.”
در همین باره پایگاه اطلاع رسانی سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی به خبرآنلاین اعلام کرد: همه مشمولان غایب و غیرغایب متولد ۱۳۵۵ تا پایان آبان ماه ۱۳۷۶ یعنی تمام مشمولان دیپلم و زیردیپلم دارای برگ آماده به خدمت به تاریخ ۱۹ آبان سال ۱۳۹۴ به خدمت سربازی فراخوانده شدند.
طبق این اعلام مشمولان که دارای برگ آماده به خدمت به تاریخ آبان ماه سال ۱۳۹۴ هستند، باید راس ساعت شش روز سه شنبه ۱۹ آبان ماه به محل و مراکزی که توسط سازمان وظیفه عمومی ناجا در قالب برگ معرفی نامه مشمولان به مراکز آموزش ابلاغ شده است حضور یابند .
مشمولانی که در استان های دیگر هم باید راس ساعت هفت سه شنبه ۱۹ آبان ماه به معاونت وظیفه عمومی استان محل سکونت مراجعه تا به خدمت دوره ضرورت اعزام شوند. کسانی که در این تاریخ و زمان مراجعه نکنند غایب محسوب می شوند.


فراخوان مشمولان دیپلم و زیردیپلم به خدمت سربازی

خبرگزاری مهر : سازمان وظیفه عمومی ناجا در اطلاعیه ای تمامی مشمولان دیپلم و زیر دیپلم دارای برگ آماده به خدمت به تاریخ ۱۹ آبان ۱۳۹۴ را به خدمت سربازی فراخواند.
به گزارش خبرگزاری مهر، سازمان وظیفه عمومی ناجا ضمن فراخوان تمامی مشمولان غایب و غیرغایب متولد ۱۳۵۵ تا پایان آبان ۱۳۷۶ برای انجام خدمت دوره ضرورت، طی اطلاعیه ای اعلام کرد: کلیه مشمولان دیپلم و زیر دیپلم سال های مذکور که برگ آماده به خدمت به تاریخ ۱۹ آبان سال ۱۳۹۴ دریافت کرده اند، می بایست در ساعت و محلی که توسط سازمان وظیفه عمومی ناجا در برگ معرفی نامه مشمولان به مراکز آموزش نیروهای مسلح اعلام شده، حضور یابند.
مشمولان ساکن تهران بزرگ
تمامی مشمولان دیپلم و زیردیپلم غایب و غیر غایب که دارای برگ آماده به خدمت به تاریخ آبان سال ۱۳۹۴ هستند، باید راس ساعت ۶ صبح روز سه شنبه مورخ ۱۹/۰۸ /۹۴ به محل و مراکزی که توسط سازمان وظیفه عمومی ناجا در قالب برگ معرفی نامه مشمولان به مراکز آموزش ابلاغ شده است حضور یابند تا به خدمت دوره ضرورت اعزام شوند.
مشمولان ساکن سایر استان های کشور
تمامی مشمولان دیپلم و زیردیپلم غایب و غیر غایب که دارای برگ آماده به خدمت به تاریخ آبان سال ۱۳۹۴ هستند، راس ساعت ۷صبح سه شنبه مورخ ۱۹/۰۸ /۹۴ به معاونت وظیفه عمومی استان محل سکونت مراجعه تا به خدمت دوره ضرورت اعزام شوند.
عدم حضور به موقع در زمان و محل های تعیین شده غیبت محسوب می شود.
آن دسته از مشمولانی که به هر دلیل تاکنون موفق به دریافت برگ معرفی نامه مشمولان به مراکز آموزش، نشده اند، می توانند به نزدیکترین دفتر خدمات الکترونیک انتظامی (پلیس +۱۰) مراجعه و نسبت به دریافت برگ مذکور اقدام و بر اساس اطلاعات درج شده در آن اقدام کنند.


اجرای کسر خدمت سربازی نخبگان و پژوهشگران در صنایع دفاع اصفهان

خبرگزاری ایرنا : صنایع دفاع استان اصفهان، ۲۶ طرح تحقیقاتی را در قالب کسر خدمت سربازی برای دانش آموختگان دارای شرایط نخبگی و پژوهشی اعلام کرد.
به گزارش روز سه شنبه ایرنا، فقط دانش آموختگان تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد به بالا) دارای توانمندی مناسب آموزشی و پژوهشی، مجوز درخواست برای دریافت تسهیلات پروژه کسر خدمت را دارا هستند.
کارشناس تسهیلات بنیاد نخبگان استان اصفهان در این باره به ایرنا گفت: این طرح های تحقیقاتی از سوی صنایع دفاع اصفهان اعلام شده است و افراد متقاضی می توانند با مراجعه به « مرکز مدیریت نخبگان و شبکه فناوری دفاعی شهید فهمیده » در اصفهان در این زمینه اقدام کنند.
محمد برهانی پورافزود: طرح های تحقیقاتی کسر و جایگزین خدمت سربازی یکی از روش های کم هزینه برای ارائه تسهیلات به نخبگان، استعدادهای برتر و پژوهشگران است که دستورالعمل اجرایی آن از سوی معاونت نیروی انسانی ستاد کل نیروهای مسلح ابلاغ شده است.
وی با اشاره به دو روش بهره مندی از تسهیلات کسر خدمت سربازی برای پژوهشگران و نخبگان اظهار کرد: در روش نخست، این افراد می توانند با مراجعه به صنایع و مراکز پژوهشی نیروهای مسلح و معرفی و ارائه سوابق تحصیلی، پژوهشی و نخبگی خود از این تسهیلات استفاده کنند.
این کارشناس اضافه کرد: در این روش محدودیت رشته تحصیلی بر اساس نیازهای پژوهشی نیروهای مسلح وجود دارد و سقف کسر خدمت ۱۲ ماه و دو طرح پژوهشی است.
برهانی پور درباره روش دوم نیز توضیح داد: در این روش متقاضیان بهره مندی از تسهیلات کسر خدمت سربازی باید به بنیاد نخبگان استان خود مراجعه کنند و در سامانه اینترنتی «ثریا» (سامانه اطلاعاتی بنیاد ملی نخبگان) پرونده تشکیل دهند.
وی اضافه کرد: پس از ثبت نام افراد متقاضی، شرایط آنها از نظر معدل تحصیلی و فعالیت های نخبگی مانند رتبه های برتر در مسابقه ها و المپیادها و ثبت اختراع بررسی و امتیازدهی می شود.
وی با بیان اینکه افرادی در این روش موفق به بهره مندی از تسهیلات کسر خدمت سربازی می شوند که بتوانند حداقل امتیاز مورد نیاز را کسب کنند گفت: افراد تایید شده از سوی بنیاد نخبگان به امور نخبگان نیروهای مسلح معرفی می شوند.
کارشناس بنیاد نخبگان استان اصفهان به تفاوت های دو روش بهره مندی از طرح کسر خدمت سربازی اشاره و اظهار کرد: در روشی که متقاضی به بنیاد نخبگان مراجعه می کند محدودیتی برای رشته تحصیلی وجود ندارد، طرح تحقیقاتی باید دست کم در ۱۰ ماه انجام شود، انجام خدمت در حین تحصیل در دوره دکترا نیز امکانپذیر و دوره آموزشی به جای ۶۰ روز، ۴۵ روز است.
برهانی پور خاطرنشان کرد: تا کنون حدود ۵۰۰ نفر در استان اصفهان از سوی بنیاد نخبگان برای بهره مندی از طرح کسر خدمت سربازی به نیروهای مسلح معرفی شده اند.
به گزارش ایرنا، طرح های پژوهشی صنایع دفاع اصفهان شامل انتخاب جنس جایگزین برای مواد فلزی مورد استفاده در صنعت، طراحی ساز و کار بسته بندی پلیمری با ویژگی آب بند، انتخاب جنس و طراحی فنر پیچشی نمره یک جهت اعمال ضربه و تعیین نوع پوشش مقاوم به خوردگی در محیط و شناسایی فناوری های نوین فورج است.
تعیین الزامات ویژگی های بسته بندی با مواد مختلف، شناسایی روش های نوین شکل دهی سرجنگی های ترکشی، بهینه سازی خرج گود با اهدف افزایش عمق نفوذ داخل فولاد و بتن، روش های تحت کنترل قرار دادن فرایند آبکاری فلزات، روش های تحت کنترل قرار دادن فرایند دایکاست زاماک، تعریف و تعیین پارامترهای کنترلی و روش های آزمون قطعات تولیدی از جنس زاماک در فرآیند دایکاست از دیگر طرح های اعلام شده است.
امکان سنجی و بررسی انهدام آب قرمز با استفاده از روش های نوین، ارزیابی فناوری روش های نوین دانه بندی اچ ام ایکس (HMX)، امکان سنجی و بررسی تولید لاک امولسیونی نیتروسلولز، طراحی و ساخت تجهیزات فشارشکن با عملکرد قفل های جیوه ای، ارزیابی فناوری تولید استرهای سنگین و متیل استات، ارائه طرحی برای نحوه بکارگیری رزین های تبادل یونی در برج های پر شده و ارزیابی فناوری تغلیظ اسید سولفوریک، نیترات آمونیوم، سولفیت سدیم و اسید نیتیریک در جهان نیز از طرح های کسر خدمت است.
دیگر طرح های اعلام شده از سوی صنایع دفاع استان اصفهان برای کسر خدمت شامل تعیین متریال های رایج در ساخت کارخانجات سولفوریک و نیتریک در جهان، شبیه سازی و بهینه سازی برج های جذب واحد دنیتراسیون، ارزیابی صنعتی و اقتصادی استفاده از فرایند حذف کاتالیستی انتخابی (SCR) و ارزیابی فناوری حذف گاز از ونت خروجی واحد تولید اسید سولفوریک است.

خبر ۷ مهر ۹۳ استختام : آخرین وضعیت طرح سرباز امدادگر

قائم مقام سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر آخرین وضعیت طرح سرباز امدادگر را تشریح کرد.به گزارش خبرنگار اجتماعی خبر گزاری دانشجویان ایران -(ایسنا) دکتر مجتبی سیف‌ ظهر امروز در نشست خبری و در تشریح جزئیات طرح تابستانه ۹۳ سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با بیان اینکه این طرح از ۱۵ خرداد تا پنجم مهرماه به مدت ۱۱۰ روز در کشور اجرایی شد، گفت: در این مدت ۱۴۷ هزار نفر امدادگر در ۱۶۴۳ پایگاه به خدمت رسانی به مردم مشغول بودند.وی با بیان اینکه در این ۱۱۰ روز ۱۲ هزار و ۹۱۲ مورد عملیات توسط امدادگران پوشش داده شد،‌ گفت: امدادگران به ۱۵۵ هزار نفر امدادرسانی کرده و نسبت به درمان بیش از ۳۶ هزار مصدوم نیز اقدام کرده‌اند.قائم مقام سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با بیان اینکه تعداد پایگاه‌های این سازمان در طرح تابستانه ۹۳ نسبت به مدت مشابه سال قبل هشت درصد افزایش یافته است، گفت: همچنین در این طرح تابستانه شاهد افزایش ۳۰ درصدی تجهیزات و خودروها و افزایش ۹ درصدی ست‌های نجات بوده‌ایم.وی همچنین با بیان اینکه تعداد کل عملیات‌های جاده‌ای در امسال ۲.۶ درصد افزایش داشته است، گفت: بیشترین عملیات‌های جاده‌ای در استان‌های اصفهان،‌مازندران و خراسان رضوی رخ داده است.به گفته سیف اتوبان تهران – قم، ارومیه – خوی و کرج – قزوین محورهای دارای بیشترین حادثه در طرح تابستان ۹۳ هستند.وی همچنین افزود: بیشترین عملیات‌های رها سازی در محورهای زنجان – قزوین، زاهدان – زابل و بم و همچنین خرم‌بید به آباده و مرودشت بوده است.وی با بیان اینکه افزایش امار عملیات‌های جاده‌ای به دلیل افزایش حوادث نبود، گفت: دلیل اصلی افزایش این آمارها به دلیل حضور گسترده امداد گران این سازمان در جاده‌ها بوده است به طوری که نیروی انسانی در طرح تابستانه ۹۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۵ درصد افزایش داشته است.وی همچنین از بازنگری آیین نامه امداد و نجات خبر داد و گفت: بعد از ۱۲ سال این آیین نامه با توجه به حوادث جدید، تغییرات اقلیمی و همچنین میزان توانایی و تجهیزات سازمان تغییر می‌کند.وی همچنین از برگزاری کنگره اضطراب ویژه امدادگران در روزهای آتی خبر داد و گفت: با هماهنگی مرکز تحقیقات علوم اعصاب شفا، پرفسور گرجی و همچنین مرکز تحقیقات امداد و نجات، این کنگره در آینده‌ای نزدیک برگزار می‌شود.وی همچنین با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تا کنون ۳۳۹ مورد عملیات در کوهستان‌های کشور توسط امدادگران انجام شد، گفت: تهران، مازندران و گلستان دارای استان‌های بیشترین عملیات کوهستان هستند و این در حالی است که ارتفاعات دربند، طاق بستان و عون بن علی دارای بیشترین گرفتاری کوهنوردان هستند.به گفته سیف تعداد عملیا‌ت‌های امدادگران در کوهستان ۱۳.۹ درصد افزایش داشته است.وی همچنین با اشاره به فعالیت ۲۲ پایگاه ساحلی این سازمان در طرح تابستانه گفت: تعداد عملیات‌های دریایی – ساحلی در سال جاری ۳۶۱ مورد بود که کاهش ۴.۲ درصدی را داشته است.وی با بیان اینکه بیشترین عملیات‌های دریایی – ساحلی در شهرستان‌های بابلسر، سد چادگان و فریدون کنار بوده است، گفت: همچنین بیشترین عملیات سیل و آب گرفتگی نیز مربوط به استان‌های آذربایجان غربی،‌ کرمان و هرمزگان بوده است.وی همچنین در مورد تربیت امدادگران هسته‌ای از انعقاد قرارداد فیمابین سازمان انرژی اتمی و سازمان امداد و نجات خبر داد و گفت: با انعقاد این تفاهم نامه هر دو سازمان می‌توانند از ظرفیت‌های یکدیگر در راستای افزایش ایمنی بهره گیرند.وی در مورد طرح سرباز امدادگر نیز گفت: در تلاش هستیم که در مورد امدادگرانی که به مرحله سربازی رسیده‌اند شرایطی را فراهم کنیم که دوران سربازی را در معیت ما بگذرانند که فعلا در حد بحث است و به دنبال این تصمیم هستیم.وی همچنین از مراحل پایانی تصویب طرح امدادگر شهید و جانباز خبر داد و گفت: امیدواریم بتوانیم با تصویب این طرح پشتوانه مالی و معنوی برای امدادگرانی که در حوادث کشته و یا آسیب می‌بینند ایجاد کنیم.وی همچنین در مورد سرانجام انتقال سازمان امداد و نجات به نسیم شهر گفت: زمانی که ساختمان فعلی سازمان امداد و نجات در خیابان خلیج فارس احداث شد، در خارج از شهر قرار داشت اما اکنون به دلیل پیشرفت ساخت و ساز در مرکز شهر قرار داریم و امیدواریم بتوانیم با توجه به حساسیت‌های ماموریت‌های این سازمان، مجموعه را به بیرون از تهران منتقل کنیم چرا که وجود انبارها و همچنین پدهای بالگرد مخاطراتی را برای اهالی منطقه نیز به وجود آورده است.

خبر ۲۰ خرداد ۹۳ استختام : استخدام سرباز معلم سال ۹۳

براساس بخشنامه شماره ۴۲/۷۱۰مورخ ۱۶/۱۱/۹۲وزارتی متقاضیان واجدشرایط دارای مدرک تحصیلی فوق دیپلم ولیسانس دررشته‌های موردنیازآموزش وپرورش می‌توانند باتوجه به سهمیه شهرستانهاومناطق جهت ثبت نام وارائه مدارک بارعایت مواردذیل مراجعه نمایند.
۱-دارندگان برگه اعزام ۱/۲/۹۳الی ۱/۴/۹۳می‌توانند درمرحله اول به ادارات آموزش وپرورش محل سهمیه مراجعه وثبت نام نمایند.
۲-مهلت ثبت نام ادامه دارد
۳-مدارک لازم جهت ثبت نام ومراجعه به ادارات آموزش وپرورش :
الف-اصل شناسنامه وکارت ملی و (تصویرتمام صفحات شناسنامه وکارت ملی دردونسخه)
ب-اصل مدرک تحصیلی و(تصویر مدرک تحصیلی دریک نسخه )
ج-اصل برگه اعزام و (تصویر دریک نسخه )
د-عکس ۴*۳دوقطعه
ه-پوشه روغنی یک عدد
۳-درصورت وجودداوطلب بیش ازسهمیه موردنیازبراساس فرم امتیازبندی افرادانتخاب خواهندشد.
۴-درصورت  عدم تکمیل سهمیه مرحله دوم ثبت نام متعاقبااعلام خواهدشد.
۵-مدت خدمت پذیرفته شدگان ۲۴ماه کامل از۱/۴/۹۳لغایت ۱/۴/۹۵خواهدبود.
۶-پذیرفته شدگان نهائی از۱/۴/۹۳به دوره آموزش نظامی‌اعزام ودرشهریورماه ۹۳دوره روش تدریس راطی خواهندنمود.
تبصره ۱:پذیرفته شدگان نهائی ازرفتن به آموزش نظامی‌قبل ازتاریخ ۱/۴/۹۳خودداری نمایند .
تبصره ۲:افرادمعاف ازدوره آموزش نظامی‌بادریافت معرفی ازمرکز آموزشی از۱/۴/۹۳موظف به اشتغال دراداره محل سهمیه خواهندبود.
۷-پذیرش نهایی داوطلبان منوط به تأیید هسته گزینش آموزش وپرورش خواهدبود.
۸-داوطلبان باید ازسلامت کامل جسمی‌وروحی وروانی مناسب به شغل معلمی‌برخوردارومتعهدبه حفظ شئونات معلمی‌باشند.
۹-پذیرش متقاضیان دارای کسرخدمت یاافرادی که بخشی ازخدمت وظیفه خودراانجام داده اند مجازنبوده ودرصورت کتمان ملزم به جبران خسارات مالی ناشی ازخروج قبل ازپایان سال تحصیلی وهزینه‌های دوره آموزشی بدوخدمت خواهندبود.

خبر ۱۵ اردیبهشت ۹۳ – معافیت قهرمانان ورزشی

به گزارش اداره اجتماعی سازمان وظیفه عمومی ناجا ،سرهنگ پاسدار حجت اله واعظی نژاد “معاون مشمولان و امور معافیت های سازمان وظیفه عمومی ناجا ” در مصاحبه ای اختصاصی با در خصوص معافیت قهرمانان ورزشی به خبرنگار ما گفت : معافیت قهرمانان ورزشی شامل “قهرمانان ورزشی ” و “فرزندان قهرمانان پارا المپیکی ” میشود .
سرهنگ واعظی نژاد درتشریح معافیت قهرمانان ورزشی بیان داشت : قهرمانان “بازیهای المپیک تابستانی و زمستانی” شامل نفرات اول تا سوم در ۲۷ رشته ورزشی ، قهرمانان اول و دوم “مسابقات قهرمانی جهان ” در ۳۴ رشته ورزشی ، نفرات اول “بازیهای آسیایی تابستانی و زمستانی” در ۳۹ رشته ورزشی ، در رشته های ورزشی تحت پوشش کمیته بین المللی المپیک (IOC) از خدمت دوره ضرورت معاف می شوند .
وی همچنین افزود : ورزشکاران موفق به کسب مقام اول تا سوم ” مسابقات جام جهانی ” فوتبال ،بسکتبال ، والیبال نیز از خدمت دوره ضرورت معاف می شوند .
معاون مشمولان و امور معافیت ها در ادامه تاکید کرد : قهرمانان یاد شده ، با معرفی وزارت ورزش و جوانان و موافقت ستادکل نیروهای مسلح پس ازطی دوره آموزش نظامی ، از انجام خدمت دوره ضرورت معاف می شوند.

این مقام مسئول سازمان وظیفه عمومی ناجا با عنوان اینکه ، یکی از فرزندان قهرمانان پارالمپیک جهانی که عناوین اول یا دوم و یا سوم را در “بازیهای پارالمپیک تابستانی و زمستانی “کسب کرده باشند با معرفی وزارت ورزش و جوانان و موافقت ستادکل نیروهای مسلح پس از طی دوره آموزش نظامی ، از انجام خدمت دوره ضرورت معاف می شوند.
واعظی نژاد خاطر نشان کرد : ورزشکارانی که حین خدمت دوره ضرورت موفق به کسب عناوین قهرمانی شده اند میتوانند از معافیت مذکور برخوردار شوند .
وی در ادامه افزود : ورزشکاران و فرزندان قهرمانان پارالمپیک که در گذشته (پیش از تصویب قانون) عناوین قهرمانی را کسب نموده باشند نیز در شمول این معافیت قرار می گیرند.
سرهنگ واعظی نژاد تصریح کرد : فرزندان قهرمانان پارالمپیک موضوع این ابلاغیه در صورتی در شمول معافیت قرار می گیرند که پدر آنان (قهرمان پارالمپیک) قبلاً به دلیل نقص عضو از خدمت دوره ضرورت معاف شده و یا به دلیل نقص عضو دارای شرایط معافیت باشد. چنانچه قهرمان پارالمپیک از سایر معافیت ها غیر از معافیت پزشکی استفاده کرده لیکن به دلیل نقص عضو، شرایط معافیت پزشکی را نیز داشته باشد، فرزند وی در شمول معافیت قرار می گیرد.
وی در ادامه اذعان داشت : معافیت “فرزندان قهرمانان پاراالمپیکی ” فقط به یکی از فرزندان قهرمان پارالمپیک و صرفاً برای یک بار تعلق می گیرد.بنابراین چنانچه قهرمان پارالمپیک دارای عناوین قهرمانی متعدد در چند بازی پارالمپیک باشد موجب معافیت سایر فرزندان وی نخواهد شد.
معاون مشمولان و امور معافیت ها گفت : غیبت قهرمانان و “فرزندان قهرمانان پاراالمپیکی ” مانع از بهره مندی آنان از معافیت نمی شود و افزود : مشمولانی که از معافیت مذکور بهره مند می شوند می بایست همانند سایر مشمولان معاف از خدمت، نسبت به پرداخت
تعرفه های قانونی از جمله تعرفه صدور کارت معافیت مطابق مدرک تحصیلی مربوط اقدام نمایند۰
وی با اشاره به اینکه ، مشمولانی که دوره آموزش تکمیلی بسیج را در نیروی مقاومت بسیج گذرانده و دارای گواهی مربوط به این دوره باشند نیازی به طی دوره آموزش نظامی نداشته و از کارت معافیت برخوردار خواهند شد.
واعظی نژاد همچنین اظهار داشت : مشمولانی که به دلیل بیماری یا نقص عضو با تشخیص شورای پزشکی مرکز وظیفه عمومی تهران بزرگ قادر به گذراندن دوره آموزش نظامی نباشند(یعنی بیماری آنان درحدمعافیت دایم باشد) از آموزش نظامی معاف خواهند بودومشمولانی که بیماری آنان درحدمعاف از رزم باشد، دوره آموزش نظامی را همانند مشمولان معاف از رزم طی خواهند کرد.

خبر ۱۳ اسفند ۹۲ – ۲۶۰۰ سرباز معلم در آموزش و پرورش کشور مشغول به خدمت می‌شوند.

به گزارش سایت پلیس، سرهنگ رحمان علیدوست معاون احضار و اعزام سازمان وظیفه عمومی ناجا افزود: به درخواست سازمان آموزش و پرورش و تشخیص ستاد کل نیروهای مسلح، ۲۶۰۰ مشمول به عنوان سرباز معلم در مراکز آموزش و پرورش کشور مشغول به خدمت می‌شوند.وی گفت: در طرح سرباز معلم، مشمولان علاقه مند برای خدمت در آموزش و پرورش، به ادارات این سازمان در سراسر کشور مراجعه کرده و پس از ارائه درخواست و طی کردن مراحل گزینش و انتخاب این افراد از سوی سازمان متبوع، اسامی آنان به ستاد کل نیروهای مسلح اعلام می‌شود.سرهنگ علیدوست در خصوص شرایط پذیرش سرباز معلم اظهار داشت: مشمولان متقاضی شرکت در این طرح باید بدون غیبت باشند و با رعایت ضوابط و شرایط ابلاغ شده از سوی مرکز آموزش و پرورش استان‌ها پذیرش می‌شوند.وی افزود: در استان‌هایی که با حجم بالایی از درخواست‌های مشمولان برای شرکت در این طرح مواجه هستند، اعضای بسیج، خانواده شهدا و ایثارگران از اولویت جذب برخوردار خواهند بود.

معاون احضار و اعزام سازمان وظیفه عمومی ناجا اضافه کرد: این مشمولان پس از طی مراحل گزینش در آموزش و پرورش هر استان، اسامی آنان به ستاد کل نیروهای مسلح اعلام، سپس با در نظر گرفتن سهمیه پیش بینی شده و انجام تحقیقات لازم، اسامی افراد تایید شده به سازمان وظیفه عمومی ارائه می‌شود و این سازمان نیز در نهایت این مشمولان را در اول تیر سال ۹۳ به مراکز آموزش سپاه اعزام می‌کند.‏

خبر ۲۴ بهمن ۹۲  –  بر طبق قانون اساسی کشور داشتن معافیت پزشکی مانعی برای استخدام نیست.

قانون عدم ممنوعیت استخدام دارندگان معافیت پزشکی
‌ماده واحده – استخدام افراد دارای معافیت پزشکی درصورتیکه واجد شرایط مورد احتیاج دستگاه مربوطه باشند بلامانع است.
‌تبصره – کلیه وزارتخانه‌ها ، مؤسسات و شرکتهای دولتی، بانکها، شهرداریها و سازمانها و موسساتی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام است‌موظفند مواردی را که مانع استخدام می‌باشد قبلا اعلام نمایند.
‌تاریخ تصویب ۱۳۷۷.۲.۲۳

‌تاریخ تایید شورای نگهبان۱۳۷۷.۲.۳۰

اگرچه قانون به صراحت اعلام کرده که استخدام افرادی که معافیت پزشکی گرفته اند بلا مانع است و فقط در موارد خاص مصادیق شرایطی که مانع استخدام است باید اعلام شود اما هر روز شاهد درج آگهی‌های استخدامی‌مراکز دولتی، نیمه دولتی، بانک‌ها و مراکز خصوصی هستیم که اعلام می‌کنند :«الزامی‌است که متقاضیان، کارت پایان خدمت یا معافیت غیر پزشکی داشته باشند»

این به آن معناست که این افراد از حق طبیعی شان برای استخدام محروم خواهند بود و گزینه‌های بالقوه استخدامشان به طرز چشم گیری کاهش خواهد یافت.

این درحالیست که برابری یکی از اصول قانون اساسی کشور است و همه جوانان این سرزمین حق دارند شرایط اشتغالشان از سوی دولت مردان فراهم شود. امری که متاسفانه نادیده گرفته می‌شود.

گرچه باید پذیرفت که برخی مشاغل نیاز به توانایی فیزیکی دارد و طبیعی است که صاحب آن شغل باید از سلامت جسمی‌لازم برای انجام آن حرفه برخوردار باشد، اما حتی در همین حالت هم، کارفرما نباید دارندگان معافیت پزشکی را از تصاحب آن شغل محروم کند.

مثلا فرض کنید که شغلی نیاز به توانایی جسمی‌دارد، در این حالت کارفرما می‌تواند در آگهی استخدام قید کند که از پذیرفته شدگان، مصاحبه عملی به عمل خواهد آمد و یا در آگهی استخدام عنوان کند که این کار نیاز به توانایی جسمی‌دارد تا به طور خودکار، بخشی از آمار متقاضیان آن موقعیت شغلی کاسته شود، اما این که کارفرما، همه دارندگان معافیت‌های پزشکی را از تصاحب آن شغل محروم کند، با معیار عقل و قانون همخوانی ندارد، زیرا احتمال دارد مثلا فردی با توجه به نابینایی یک چشم، از انجام خدمت سربازی معاف شده باشد، اما برای کار در یک بانک، بسیار توانمند و موفق باشد.

خبر ۵ بهمن ۹۲ – وضعیت سربازی دورگه‌ها و قهرمانان ورزشی 

رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا از طی کردن گام‌های اولیه سامانه‌ای خبر داد که براساس آن امکان شناسایی سربازان غایب و فراری تسهیل شده و به راحتی می‌توان آنان را برای اعزام به خدمت فراخوان کرد.
به گزارش خبرنگار انتظامی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، سردار سیدحمید صدرالسادات در نشست خبری پیش از ظهر روز شنبه خود درباره بحث سربازان فراری اظهار کرد: به آن دسته از افرادی که در موعد مقرر برای اعزام به سربازی اقدام نکرده‌اند در اصطلاح قانونی سرباز غائب گفته می‌شود و برابر ماده ۱۰ قانون ارائه خدمات به این افراد نیازمند تعیین تکلیف وضعیت سربازی‌شان است که برنامه‌ ما این است که با همکاری وهماهنگی سازمان‌های مختلف سامانه ای را طراحی کنیم که بتوان این افراد را شناسایی و برای اعزام به خدمت فراخوان کرد.
به گفته وی در حال حاضر مراحل ابتدایی این سامانه درحال طی شدن است که در سال آینده تکمیل خواهد شد.
وی همچنین درباره وضعیت فعلی فراخوان سربازان غائب خاطرنشان کرد: درحال حاضر به طور طبیعی آن دسته از افرادی را که از سربازی غایب هستند شناسایی کرده که در این بین حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد افرادی که فراخوان شده‌اند به سربازی آمده‌اند اما قطعا با راه‌اندازی این سازمانه وضعیت کامل تر و مسنجم‌تری خواهیم داشت.
صدرالسادات درباره به کارگیری سربازان در سازمان‌ها و ادارات دولتی و خصوصی افزود: متاسفانه در سازمان‌های خصوصی این امکان را نداریم که مشمولان غایب را شناسایی کنیم اما در سازمان‌های دولتی این شرایط به تقریبا فراهم شده است که به نظر می‌رسد تا سال آینده بتوانیم این موضوع را نیز عملیاتی کنیم.
رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا موضوع مهم در کاهش آمار غائبان از خدمت سربازی را انجام اقداماتی دانست که منجر به ترغیب آنان برای اعزام به موقع سربازی شود.
احتساب دو سال سربازی به عنوان سابقه کار
صدرالسادات با بیان این که دو سال از خدمت سربازی افراد به عنوان سابقه بیمه‌شان احتساب می‌شود درباره روند بیمه شدن افراد غائب نیز گفت: درا ین خصوص رایزنی‌هایی با سازمان تامین اجتماعی انجام شده است.
حقوق سربازان قطعا باید افزایش یابد
به گزارش ایسنا، صدرالسادات با تاکید بر این که حقوق سربازان نسبت به سال قبل قطعا باید افزایش یابد، افزود: البته میزان این افزایش بستگی به بودجه دولت دارد.
وی درباره افزایش زمان خدمت سربازی نیز تصریح کرد: همان طور که پیشتر سردار کمالی نیز به آن اشاره کردند تصمیم گیری در این زمینه هنوز نهایی نشده است.
وضعیت سربازی دورگه‌ها
صدرالسادات درباره وضعیت سربازی و مشمولان دارای تابعیت دوگانه گفت: وضعیت افراد دورگه باید تطبیق داده شده و به شکل مصداقی بررسی شود و نمی‌توان به طور کلی نظری داد اما در کل باید مشخص شود که این افراد چه زمانی به کشور بازگشته‌اند.
رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا درباره سربازان قهرمانان تیم ملی نیز اظهار کرد: مطابق قانون سرباز قهرمان، این افراد می‌توانند با هماهنگی وزارت ورزش وجوانان و ستاد کل نیروهای مسلح سربازی خود را در تیم‌های ملی طی کنند.
رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا همچنین درباره پروسه تعویض کارت‌های معافیت و پایان خدمت خاطرنشان کرد: از زمان اجرای طرح تعویض تا کنون حدود ۵ میلیون تن برای تعویض کارت خود مراجعه کرده‌اند.
وی با بیان این که مهلت اجرای طرح تعویض کارت‌ها تا پایان سال جاری افزود: از زمان اجرای این طرح تا کنون حدود ۵۷۰ کارت فاقد سابقه معافیت کشف شده که البته درباره جعلی بودن آن به طور قطع نمی‌توان اظهارنظر کرد و باید اصالت آن بررسی شود.
به گفته وی کارت‌های پایان خدمت نیز حدود ۸ مورد بوده است.
صدرالسادات درباره هزینه تعویض کارت‌های پایان خدمت گفت: ۲۶ هزار تومان رقمی است که برای تعویض کارت‌های پایان خدمت و معافیت دریافت می‌گردد. برای کارت‌های معافیت حداکثر ۲۰ روز و به برای کارت‌های پایان خدمت به دلیل این که نیازمند استعلام است کمی بیشتر از این زمان لازم است.
وی از افرادی که تاکنون نسبت به تعویض کارت‌های خود اقدام نکرده‌اند خواست با مراجعه به دفاتر پلیس + ۱۰ اقدام کنند.
صدرالسادات که رئیس ستاد بررسی هیات ورزشی سربازان نیروهای مسلح است درباره برگزاری مسابقات ورزشی سربازان نیروهای مسلح نیز گفت: در سال ۹۰ شاهد یک انسجام در رشته‌های ورزشی بودیم و مسابقات در پنج رشته ورزشی برگزار شد.
وی با بیان این که این آمار در سال ۹۱ به ۹ رشته و ۸۵ تیم رسید، گفت: در سال جاری نیز ۱۱ رشته ورزشی در قالب ۱۹۳ تیم به مسابقه خواهند پرداخت که اختتامیه آن روز چهارشنبه ۹ بهمن ماه برگزار خواهد شد.
به گفته صدرالسادات قرار است تیم‌های اول و سوم به ترتیب ۱۰۰، ۷۰ و ۵۰ تومان هدیه نقدی به همراه مرخصی تشویق اهداء می‌شود.
وی هدف از برگزاری این مسابقات را ارتقاء روحیه و انگیزه و همچنین توان ورزشی سربازان نیروهای مسلح اعلام کرد.

خبر ۳۰ دی ۹۲ – جزئیات معافیت مشمول متقاضی کفالت مادر فاقد همسراعلام شد

به گزارش روز سه شنبه پایگاه اطلاع رسانی پلیس، داشتن برادر سالم بالای ۱۸ سال در این نوع معافیت مانع بوده وهمچنین مهاجرت ، ازدواج یا در حبس بودن برادردلیلی بر استفاده از این معافیت نخواهد بود.

براساس این گزارش،همچنین وجود برادر بیماردر صورتی که بیماری وی در شورای پزشکی وظیفه عمومی تایید شود مانعی برای معافیت کفالت نخواهد بود.

برای مشمول واجد شرایط کفالت مادر فاقد همسر، از تاریخ ثبت طلاق یا فوت به مدت ۳۰ ماه معافیت موقت صادرو در صورتی که مشمول بعد از اتمام معافیت موقت ، همچنان واجد شرایط فوق باشد، معافیت دائم صادرخواهد شد.

خبر ۱۷ دی ۹۲ – جزییات معافیت پزشکی مشمولان اعلام شد

اداره اجتماعی سازمان وظیفه عمومی ناجا، طی اطلاعیه‌ای اعلام داشت: از جمله ظرایف لحاظ شده در قانون خدمت وظیفه عمومی، توجه به وضعیت سلامت جسمی و روحی افرادی است که باید به خدمت اعزام شوند که بر این اساس وضعیت پزشکی تمامی مشمولان مورد رسیدگی قرار می‌گیرد تا چنانچه در وضعیت سلامتی کامل قرار نداشته باشند متناسب با بیماری، به خدمت گرفته شده یا از انجام خدمت دوره ضرورت معاف شوند.
این اطلاعیه در خصوص دسته بندی مشمولان از نظر سلامت می‌افزاید: برخی اشخاص دارای بیماری شدید یا نقص عضو هستند که در صورت اعزام بخدمت مشکلاتی برای آنان یا یگان‌های خدمتی بوجود می‌آید بنابراین از خدمت دوره ضرورت معاف می‌شوند، عده‌ای دیگر دارای بیماری هستند که بیماری آنان در حد معافیت دائم نبوده و به این اشخاص معافیت موقت برای ادامه درمان داده می‌شود.

همچنین دسته سوم مشمولانی هستند که دارای بیماری خفیف بوده و مانعی برای اعزام بخدمت ندارند لیکن هنگام حضور در مراکز نظامی باید در امور غیر رزمی بکارگیری می‌شوند که در نتیجه در شمول معافیت از خدمات رزمی قرار می‌گیرند و دسته آخر نیز مشمولانی هستند که دارای سلامت کامل جسمی و روحی است که به خدمت اعزام خواهند شد.

مرجع انطباق بیماری مشمول با آئین نامه پزشکی و درنهایت قرار دادن وی در هر یک از گروه‌های مذکور، شورای پزشکی وظیفه عمومی است.
وضعیت سلامت جسمی مشمولان با ارائه درخواست اعزام به خدمت و یا سایر معافیت‌ها، حتما بررسی می‌شود.
دانش آموزان و دانشجویان تا زمانی که به تحصیل اشتغال دارند، نمی‌توانند برای معافیت پزشکی اقدام نمایند.

 

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *