خانه / حکومت ها و پادشاهان باستانی / ارشک یکم نخستین بنیان گذار امپراطوری اشکانیان – ارشک اولین پادشاه حکومت اشکانی

ارشک یکم نخستین بنیان گذار امپراطوری اشکانیان – ارشک اولین پادشاه حکومت اشکانی

در این پست از سایت antique-book-treasure.ir ارشک یکم نخستین بنیان گذار امپراطوری اشکانیان – ارشک اولین پادشاه حکومت اشکانی را برای شما عزیزان قرار دادیم . ارشک یکم اولین پادشاه و بنیان گذار شاهنشاهی حکومت اشکانیان در ایران بود . در ادامه مطلب اطلاعات و مطالب کامل را درباره ارشک یکم اشکانی مشاهده خواهید کرد .

ارشک یکم نخستین بنیان گذار امپراطوری اشکانیان - ارشک اولین پادشاه حکومت اشکانی
ارشک یکم نخستین بنیان گذار امپراطوری اشکانیان – ارشک اولین پادشاه حکومت اشکانی

ارشک یکم نخستین بنیان گذار امپراطوری اشکانیان – ارشک اولین پادشاه حکومت اشکانی,بنیان گذار حکومت اشکانیان ارشک یکم,ارشک یکم که بود ؟,امپراطوری اشکانیان توسط کدام پادشاه بنیان گذاری شد ؟,نخستین پادشاه اشکانی ارشک یکم

ارشک یکم نخستین بنیان گذار امپراطوری اشکانیان – ارشک اولین پادشاه حکومت اشکانی

ارشک یکم

ارشک یکم
اشک یکم’
Pdc 24586.jpg

سکه‌نگاره‌ای از ارشک یکم
دوران ۲۵۰ تا ۲۴۷ پ. م. (۳ سال)
تاجگذاری ۲۴۷ پ. م
زادگاه ایران
مرگ ۲۴۷ پ. م.
محل مرگ غرب
پیش از تیرداد یکم
دودمان اشکانیان
پدر فریاپیت

ارشک یکم (سلطنت از ۲۵۰ پ. م. تا ۲۴۷ پ.م.) نام بنیان‌گذار شاهنشاهی ایرانی اشکانیان است. آریان مورخ یونانی‌نژاد رومی (زادهٔ ۸۶ میلادی)، آورده‌است که اشک یکم و برادرش تیرداد یکم، هر دو از تبار اردشیر دوم هخامنشی شاهنشاه ایران هستند.

ارشک یکم پادشاه اشکانی سکایی‌تبار (در نوشتارهای آشوری:اشکوز=اشکاها، سکاها) بود از طایفهٔ ایرانی تبار پرنی[۱][۲] استرابو جغرافی نگار یونانی ، از سه طایفه داهه با نام های پرنی (Aparni) و خانتی ( xanthii ) و پیسوری ( pissuri ) یاد کرده است و آنها را سکایی خوانده و نام داهه را یک نام کلی برای این قبایل دانسته است . استرابو قبیله پرنی را نزدیک ترین قبایل به ساتراپ هیرکانی و سکنه شرق دریای کاسپین خوانده است . و قلمرو دو قبیله دیگر داهه (Xanthii, Pissuri ) را تا نزدیکی سرزمین هرات باستان ، گسترده دانسته است ارشک با طایفهٔ خود در ساحل رود اترک (در گزارش استرابو Ochus) در شمال هیرکانی و در شرق دریای کاسپین میزیست و بعد از اینکه شنید دیودوت در غرب اعلان استقلال کرده و سکه به اسم خود زده یعنی از دولت سلوکی جدا شده، این شخص با طایفهٔ خود پرنی همدست شد و در سال ۲۵۶ پ. م. پرچم مخالفت با سلوکی‌ها بیفراشت و جنگهای متعدد با آنها نمود، در نتیجه غلبه یافت و دولت پارت را تأسیس کرد (۲۵۰ پ.م. بعضی ها هم ۲۴۹ پ.م. نوشته‌اند). پس از این فتح، عزیمت غرب نمود و با این مملکت که آن نیز مستقل شده بود، جنگ کرد. او در حین جنگ از دست نیزه‌دارش زخمی برداشت و بر اثر آن درگذشت (۲۴۷ پ.م.).

چون ارشک بانی سلطنت اشکانی بود، شاهان دیگر اشکانی او را تقدیس می‌کردند، چنان که به او لقب اپی فانس (به زبان یونانی به معنی نامی و پر افتخار) دادند و به یاد بود اینکه او سرسلسله حکومت اشکانی است، به اسم خود کلمه ارشک (اشک را یونانی‌ها «آرزاکس» نوشته‌اند که یونانی شده ارشک است) را افزودند (ارشک بعدها اشک شد). مورخین و تاریخدانان هم این نکته را رعایت کردند.

روی سکه به یونانی نوشنه شده: ΑΡΣΑΚ ارشک و دست راست نوشته‌ای آرامی است.

در سال ۲۴۷ پیش از میلاد سلسله اشکانیان (پارتیان) توسط ارشک یکم بنیان نهاده می‌شود.

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *