خانه / ضرب سکه در دوران باستان / سکه های زرین چگونه سکه هایی هستند ؟ ضرب سکه های زرین در ضرابخانه

سکه های زرین چگونه سکه هایی هستند ؟ ضرب سکه های زرین در ضرابخانه

در این پست از سایت antique-book-treasure.ir سکه های زرین چگونه سکه هایی هستند ؟ ضرب سکه های زرین در ضرابخانه را برای شما عزیزان قرار دادیم . سکه های زرین در دوران باستان با چه روشی ساخته می شدند ؟ تصاویر و عکسهای سکه های زرین باستانی و نحوه ضرب سکه های زرین که از نوعی فلز زر ساخته می شدند .

سکه های زرین چگونه سکه هایی هستند ؟ ضرب سکه های زرین در ضرابخانه
سکه های زرین چگونه سکه هایی هستند ؟ ضرب سکه های زرین در ضرابخانه

سکه های زرین چگونه سکه هایی هستند ؟ ضرب سکه های زرین در ضرابخانه,سکه های زرین باستانی,ضرب سکه های زرین,سکه های زرین چگونه ساخته می شدند ؟ ,تولید و ساخت ضرب سکه های زرین,جنس سکه های زرین چیست ؟,ضرب سکه های زرین باستانی در ضرابخانه

سکه های زرین چگونه سکه هایی هستند ؟ ضرب سکه های زرین در ضرابخانه

زر واژه‌ای پارسی است که در پارسی باستان به صورت «زرنه» (Zarna) و در اوستا «زرنه» (Zerena) یا «زرنه‌اینه» (Zarnaina) یاد شده‌است. زر فلزی زرد رنگ و قابل تورق است، که در ۱۱۰۰ درجه ذوب می‌شود.

چنان‌که پیش از این بیان شد، نخستین بار داریوش اول مبادرت به ضرب سکه‌های زرین «دریک» نمود و ضرب این نوع سکه‌ها فقط به فرمان وی صورت می‌گرفت و در دوره‌های دیگر نیز بر ضرب سکه‌های زرین حساسیت بیشتری وجود داشت. به طور کلی در طول تاریخ به سبب همین محدودیت ضرب سکه‌های زرین و نیز به علت ارزش زیادی که این نوع سکه نسبت به دیگر سکه‌ها داشت، در میان مردم کمتر رواج داشت و گاهی در دوره‌ای اصلاً رایج نبوده و حتی ضرب هم نشده‌است. در کتاب «تاریخ ایران» راجع به ضرب سکه‌های زرین بعد از اسلام می‌نویسد: «ضرب مسکوک زرین درایران به معنی واقعی تا حدود ۲۲۰ قمری ظاهر نمی‌شود.» و «ژان شاردن» جهانگرد فرانسوی که در عصر صفویه از ایران دیدن کرده‌است در سیاحت نامه اش می‌نویسد: «ایرانیان [دوره صفوی] هیچگونه مسکوک زرین ندارند.» در دوران قاجاریه دو دسته سکه‌های زرین ضرب می‌گردید. دسته اول قطعات زرین سنگین وزن بود که به منظور خاصی ضرب می‌شد نظیر مصارف خصوصی خزانه و… و دسته دیگر سکه‌هایی کوچک بود که درمیان مردم رواج داشت.

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *