خانه / ذکر و دعاهای قرآنی / چگونه می‌توان امام زمان (حضرت مهدی) را در خواب ملاقات کرد و از او حاجت گرفت؟

چگونه می‌توان امام زمان (حضرت مهدی) را در خواب ملاقات کرد و از او حاجت گرفت؟

در این پست از سایت antique-book-treasure.ir چگونه می‌توان امام زمان (حضرت مهدی) را در خواب ملاقات کرد و از او حاجت گرفت؟ آیا میتوان امام زمان حضرت مهدی را در خواب دید و ملاقات کرد و از وی حاجت گرفت ؟

چگونه می‌توان امام زمان (حضرت مهدی) را در خواب ملاقات کرد و از او حاجت گرفت؟
چگونه می‌توان امام زمان (حضرت مهدی) را در خواب ملاقات کرد و از او حاجت گرفت؟

چگونه می‌توان امام زمان (حضرت مهدی) را در خواب ملاقات کرد و از او حاجت گرفت؟,دیدن امام زمان (عج) در خواب,ملاقات امام زمان در خواب,چگونه میتوان در خواب امام زمان را ملاقات و دیدار کرد؟,دیدار و ملاقات با امام زمان در خواب,حاجت گرفتن از امام زمان,گرفتن حاجت از امام زمان (عج) در خواب,رفع مشکلا و سختی های زندگی توسط امام زمان

چگونه می‌توان امام زمان (حضرت مهدی) را در خواب ملاقات کرد و از او حاجت گرفت؟

آنچه که در زمان غیبت برای منتظران اهمیت دارد،‌این است که تکالیفی را که در این زمان از او خواسته شده است، به نحو احسن انجام دهد. گفتنی است موردی دیده نشده است که حضرت سفارش کرده باشد که فلان عملی را انجام دهید تا مرا در خواب ببینید. اولین وظیفه ی یک انسان منتظر این است که برای اصلاح خود و دیگران بکوشد و قابلیت‌هایی را به وجود بیاورد که نه تنها آن حضرت را در خواب ببیند، بلکه در بیداری نیز به دیدار حضرت نائل شده و چشمش را به دیدار او روشن سازند. اگر مسأله اصلاح و اصلاح‌گری نباشد، و انسان در این راه تلاش نکند، محرم راز نخواهد شد و هر چه اعمال ناپسند و ناشایست، بیشتر باشد، آن حضرت به انسان، نامحرم‌تر می‌گردد. پس، آنچه که اثر مثبت و عملی داشته و زمینه دیدار آن حضرت را چه در خواب و یا بیداری فراهم می گرداند، قابلیت و‌آمادگی پیدا کردن خود انسانهاست.
علامه عصر، آیت الله حسن زاده آملی، می‌فرماید: آنچه که انسان را از محرمان محروم می‌دارد، توجه کردن به نامحرمان است. دیدنیها، شنیدنیها، خوردنیها، و تماس گرفتن‌های که خلاف رضای خدا باشد، ‌همه نامحرمانی است که ترا از دوست محرم، محروم می‌کنند. اینگونه نامحرمان، بلای جان بوده ترا از بسیاری برکات محروم می‌کند.
دلی بی‌بهره از شور ولایت
بود نامحرم از روی درایت
ز نامحرم روانت تیره گردد
قساوت بر دل تو چیره گردد
ترا محروم ها از نامحرمان است
که نامحرم بلای جسم و جان است(1)
و یا به تعبیر معلم اخلاق، مرحوم آیت الله بهاء الدینی: هوا و هوسهای روز، زنجیرهایی است که در شب انسان را اسیر کرده و زنجیر پیچ نموده، بیداری شب، فکر صحیح و خواب خوب را از او می‌گیرد.(2)
امّا سؤال این است که آیا روایاتی داریم که بتوان با عمل به آنها حضرت را در خواب دید؟
آنچه که اشاره شد، شرط اول و مهمترین شرط پیدا کردن قابلیت برای دیدن خوابهای خوب است. و پس از پیدا کردن این قابلیت، محدّثین جهت دیدار با ولی عصر در خواب اعمال و دعاهایی را ذکر کرده‌اند که به چند نمونه آنها اشاره می‌گردد:
1. سید جلیل بن باقی در اختیار مصباح روایت دارد که امام صادق ـ علیه السّلام ـ فرموده است: «هر کسی بعد از هر نماز فریضه این دعا (دعای زیارت امام زمان (عج)) را بخواند، به درستی که او در خواب و یا بیداری امام م ح م د بن حسن عسکری ـ علیه السّلام ـ را خواهد دید. دعا این است: «اللّهم بلغ مولانا صاحب الزمان…(3)».(4)
2. سید ابن طاووس در کتاب فلاح السائل می‌گوید: سندی که از معصوم ـ علیه السّلام ـ رسیده است هر کسی اراده کند دیدار یکی از انبیاء و ائمه اطهار ـ علیهم السّلام ـ و یا غیر آنها، در خواب نصیب‌شان گردد، هفت شب و در بعضی نسخ چهل شب، بعد از خواندن دعایی که اولش این است: «اللّهم انت الحیّ الّذی لا یموت… (شیخ عباس قمی در باب دعاها این دعا را آورده است) و بعد از آن، بخواند، سوره «شمس» و «انّا انزلنا» و «قل یا ایها الکافرون» و «قل هو الله احد» و «معوذتین» و بعد از خواندن آنها، سوره «اخلاص» صد مرتبه و صلوات بر محمد و آل محمد ـ صلّی الله علیه و آله ـ صد مرتبه، پس با وضو به طرف راست خوابیده و هر کسی را که قصد دیدار آن را داشته نیت کرده و در خواب خواهد دید و با او سؤال و جواب خواهد کرد.(5)
3. شیخ مفید (ره) در کتاب «اختصاص» روایت کرده است از ابی المعزی از امام موسی بن جعفر ـ علیهما السّلام ـ : هر کسی که برای او حاجتی باشد به سوی خداوند و اراده کرده که ما را (اهلبیت عترت ـ علیهم السّلام ـ) ببیند غسل نماید و در دل شب مناجات کند. و قسم دهد خداوند را به حق ما، و متوسل شود به سوی خداوند، به درستی که ما را خواهد دید و خواهد آمرزید او را و برآورده خواهد شد حاجت او.(6)
البته باید به این نکته توجه داشت که تحقق نتیجه این دعاها و اعمال شرایطی دارد از جمله آنها قابلیت داشتن شخص منتظر و نیز اذن الهی و به مصلحت بودن دیدن معصوم(ع) برای آن شخص است بر این اساس اگر احیاناً فردی این دعاها و اعمال را انجام داد و نتیجه نگرفت نباید اعتقادش سست شود ممکن است شرایط زمینه رؤیت امام(ع) فراهم نشده باشد.

                                                        نرم افزار پاسخ

 

پاورقی:

1. حسن زاده آملی، رساله نور علی نور، نشر دفتر تبلیغات اسلامی، چاپ اول، 1369، ص64.
2. سیدآقایی، چشمه در بستر، «داستانهای فضایل بیداری در شب»، انتشارات دفتر تبلیغات، چاپ اول، 1375.
3. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، بیروت، موسسه الوفاء، 1403 هـ .ق، ج 86، ص 61،
4. این دعا در مفاتیج الجنان آمده است.
5. سید ابن طاووس، فلاح السائل، کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی، چ سنگی، بی‌تا، ص281.
6. محدث نوری، حسین بن محمد تقی، نجم الثاقب، انتشارات جمکران، 1380 هـ . ش، ص 849، باب هفتم، امام زمان را دیده‌ایم.

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *