خانه / باستان شناسی / آشنایی با رشته باستان شناسی و دانشجویان رشته باستان شناسی در دانشگاه دولتی و آزاد

آشنایی با رشته باستان شناسی و دانشجویان رشته باستان شناسی در دانشگاه دولتی و آزاد

در این پست از سایت antique-book-treasure.ir آشنایی با رشته باستان شناسی و دانشجویان رشته باستان شناسی در دانشگاه دولتی و آزاد را برای شما عزیزان قرار دادیم . دانشجویان عزیزی که تمایل و علاقه دارند در رشته باستان شناسی ادامه تحصیل کنند بهتر است ابتدا درباره رشته باستان شناسی اطلاعات لازم را به دست بیاورند و ببیند آیا میتوانند در این رشته ادامه تحصیل دهند یا نه بعد وارد رشته باستان شناسی و دانشگاه شوند . در ادامه مطلب توضیحات و اطالاعات و مطالب کامل درباره رشته باستان شناسی و دروس رشته باستان شناسی و … را مشاهده خواهید کرد .

آشنایی با رشته باستان شناسی و دانشجویان رشته باستان شناسی در دانشگاه دولتی و آزاد
آشنایی با رشته باستان شناسی و دانشجویان رشته باستان شناسی در دانشگاه دولتی و آزاد

آشنایی با رشته باستان شناسی و دانشجویان رشته باستان شناسی در دانشگاه دولتی و آزاد,آشنایی با رسته باستان شناسی,ادامه تحصیل در رشته باستان شناسی,نحقیق و مقاله درباره رشته باستان شناسی,کنکور رشته باستان شناسی,اطلاعات و مطالب درباره رشته باستان شناسی کارشناسی ارشد و دکتری,http://antique-book-treasure.ir

آشنایی با رشته باستان شناسی و دانشجویان رشته باستان شناسی در دانشگاه دولتی و آزاد

علم باستان شناسی، شناخت حقایق فرهنگ های گذشته است که در تاریخ نامی از آنان و شیوه زندگیشان برده نشده و یا به ندرت برده شده است. مطالعات باستان شناسی ما را به دنیای زندگی گذشتگان می برد و سخن کسانی را که امروز خاموشند باز می شنویم.

در کاوش های باستان شناسی، علوه بر آشنایی با فرهنگ های مادی، مانند دست ابزارها، ابزار تولید و معیشیت و کسب و کار، فرهنگ معنوی آنان مانند مذهب، آداب و رسوم، زبان، ادبیات، سنت ها و رفتارهای فرهنگی نیز مورد بررسی و مطالعه قرار می گیرد. باستان شناسان برای شناخت حقایق فرهنگی انسان او را از طریق آثار و بقایایش مورد مطالعه قرار می دهند.

تعدد و تنوع آثار و محوطه ها، تپه ها و ابنیهء تاریخی و باستانی در سطح کشور و ضرورت انجام مطالعات و پژوهش های باستان شناسی بر روی آنها توسط کارشناسان و نیروهای آموزش دیدهء ایرانی به جای نیروهای خارجی از سوی دیگر، ضرورت و اهمیت تربیت افراد متعهد و کارشناس را در سطوح گوناگون علمی و دانشگاهی گوشزد می نماید. حضور کارشناس باستان شناسی در هیأت های پژوهش و کاوش، حلقه کاری این هیأتها را از کارگران، سرگردان فنی و کاردان های باستان شناس و معماران، کامل نموده، در بالا بردن کمی و کیفی کار تأثیر مطلوبی خواهد داشت.

رشته باستان شناسی در ایران

http://antique-book-treasure.ir

تنها یك سال پس از تاسیس دانشگاه تهران ، یعنی در سال 1314 ، رشته باستان شناسی در دانشكده ادبیات دائر و بدین ترتیب تدرس علمی باستان شناسی در ایران آغاز شد .  بدین ترتیب زمینه ساماندهی پژوهشهای باستان شناختی و اداره عملی آن در سطح كشور به وسیله فارغ التحصیلان ایرانی رشته باستان شناسی دانشگاه تهران فراهم آمد . باستان شناسی با دستیابی به راه حلهایی كه انسان گذشته برای مسائل گوناگون یافته بود به ما امكان می دهد تا به كمك ابزار نوین كارآمد ترین پاسخ ها را برای مسائل مشابه امروزی بیابیم .

رشته باستان شناسی در ایران زیر مجموعه رشته علوم انسانی به حساب می آید . البته از چند سال پیش دانشکده های هنر نیزاقدام به راه اندازی رشته باستان شناسی در مقطع کاردانی کردند

اما به ناچار دانشجویانی که دراین مقطع و در دانشکده های هنر فارغ التحصیل شدند، بعد از یک دوره دیگر شرکت در کنکور سراسری می توانند تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی و در زیرمجموعه علوم انسانی ادامه دهند.
در رشته باستان شناسی دانشجویان بیش از 130 واحد درسی را در زمینه های پیش از تاریخ (دوره های پارینه سنگی، میان سنگی و نوسنگی)، دوره تاریخی و دوره اسلامی می خوانند.
همچنین دانشجویان می باید یک فصل نیز که معمولا یکی از دو ترم آخر دانشجویان می باشد، در محل حفاریی که دانشگاه در نظر می گیرد حضور یابند و مهارت هایی را در این زمینه بیاموزند.
برخی رشته باستان شناسی را با تاریخ یکی می دانند یا این که این رشته را کاملا مشابه رشته تاریخ به حساب می آورند اما در این باره باید تاکید کنم که این دورشته اگرچه مشابهت هایی باهم دارند اما یکی به حساب آوردن این دو هم اشتباه است.
رشته باستان شناسی تا یک مقطعی (تقریبا از زمانی که بشر توانست بنویسد) از برخی اطلاعات رشته تاریخ استفاده می کند اما همه آن را به کار نمی گیرد.
رشته تاریخ مجموع نوشته ها و آثار به جا مانده از گذشتگان را شامل می شود اما رشته باستان شناسی می باید خود به دنبال این آثار بگردد.
رشته تاریخ با توجه به آثار موجود به بحث می پردازد اما رشته باستان شناسی با توجه حتی گاه حدسیات به کاوش در زمین می پردازد .

اگرچه همانطور که گفتم از اشاره هایی که برخی مورخین در کتاب های خویش کرده اند هم استفاده می کند که نمونه آن را در حفاری های بین النهرین می توان دید که باستان شناسان در اینجا کاملا از نوشته های تاریخی و بیشتر از آن از متون دینی استفاده کردند.

باستان شناسان با توجه به یافته هایی که در کاوش ها به دست می آید می باید فرهنگ و نحوه زندگی وحتی روابط اجتماعی گذشتگان را تدوین کنند.
دوره کارشناسی باستان شناسی یکی از دوره های آموزش عالی است که هدف آن تربیت افراد متعهد و خبره برای مشارکت در انجام مطالعات و پژوهش ها و کاوش های باستان شناسی بصورت عضو هیأت ها و کارشناس است.

این رشته شباهت و نزدیکی زیادی با رشته کاردانی باستان شناسی گروه هنر دارد، اما برخلاف باستان شناسی هنر که بیشتر به جنبه هنری باستان شناسی می پردازد، این رشته بیشتر به بعد تاریخی باستان شناسی می پردازد.

مقاطع تحصیلی و گرایش های باستان شناسی

این رشته در حال حاضر در مقاطع کارشناسی پیوسته، کارشناسی ارشد ناپیوسته و دکتری در کشور ارائه می گردد و در مقاطع کارشناسی گرایش ندارد طول دوره کارشناسی باستان شناسی 4 سال و شامل 8 نیمسال 17 هفته ای خواهد بود.
 
تعریف و شرح

باستان شناسی از یك سو مسیر تاریخ را تعیین می كند و از سوی دیگر مادر تاریخ است.
روشن كردن گذشته هر جامعه از جهت مسائل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و یا مذهبی از اصول اساسی این رشته است.

http://antique-book-treasure.ir

هدف از تحصیل در این رشته، تربیت نیروی متخصص و كارآمد برای بررسی و شناسایی آثار تاریخی و كاوشهای باستان شناسی در مناطق مختلف كشور، همچنین تامین كادرهای تحقیقی، فرهنگی و هنری سازمانی مربوط می باشد.
رشته باستان شناسی در مقطع كارشناسی به مطالعه آثار باستانی سه دوره پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی می پردازد.
دانشجویان در طی چهار سال با آثار باستانی دوران پیش از تاریخ ایران، بین النهرین و مصر و تمدن و فرهنگ اسلامی آشنا می شوند.
باستان‌شناس فردی است كه در محل‌های باستانی كاوش می‌كند، یافته‌ها را مورد مطالعه قرار می‌دهد و پس از تعیین ارزش مادی و معنوی و تخمین قدمت آثار، آنها را در بازارهای عتیقه به فروش می‌رساند.
در گذشته‌ای نه چندان دور، جامعه ما چنین دیدگاهی نسبت به باستان‌شناس داشت. در واقع مردم باستان‌شناس را با «عتیقه جمع‌كن» یا «عتیقه‌فروش» یكی می‌دانستند.
كاری كه بسیاری از شاهزادگان و درباریان دوره قاجار و پهلوی به عنوان یك سرگرمی ساده، برای كسب درآمد بیشتر انجام می‌دادند.
اما در حقیقت باستان شناس یك تاجر یا عتیقه ‌جمع‌كن نیست. بلكه‌ یك‌ محقق‌ است‌؛
محققی‌ كه‌ شواهد لازم‌ را برای‌ تحقیقات‌ خود از طریق‌ بررسی‌ ، پژوهش‌ و كاوش‌ در نقاط‌ مختلف‌ جهان‌ كه‌ روزی‌ محل‌ تردد، سكونت‌ یا هر نوع‌ فعالیت‌ انسانی‌ بوده‌ است‌، به‌ دست‌ می‌آورد‌ و سعی‌ دارد تا گذشته‌ را براساس‌ یافته‌های‌ خود بازسازی‌ كند.
باستان‌شناسی‌ از یك‌ سو مسیر تاریخ‌ راتعیین‌ می‌كند و از سوی‌ دیگر مادر تاریخ‌ است‌.
در واقع‌ روشن‌كردن‌ گذشته‌ هر جامعه‌ از نظر‌ اقتصادی‌، فرهنگی‌، اجتماعی‌، سیاسی‌ یا مذهبی‌ بدون‌ مراجعه‌ به‌ نظر باستان‌شناسان‌ دشوار یا حتی‌ غیرممكن‌ است‌.

باستان‌شناس فردي است كه در محل‌هاي باستاني كاوش مي‌كند، يافته‌ها را مورد مطالعه قرار مي‌دهد و پس از تعيين ارزش مادي و معنوي و تخمين قدمت آثار، آنها را در بازارهاي عتيقه به فروش مي‌رساند.در گذشته‌اي نه چندان دور، جامعه ما چنين ديدگاهي نسبت به باستان‌شناس داشت.

در واقع مردم باستان‌شناس را با “عتيقه جمع‌كن” يا “عتيقه‌فروش” يكي مي‌دانستند. كاري كه بسياري از شاهزادگان و درباريان دوره قاجار و پهلوي به عنوان يك سرگرمي ساده، براي كسب درآمد بيشتر انجام مي‌دادند. اما در حقيقت باستان شناس يك تاجر يا عتيقه ‌جمع‌كن نيست. بلكه‌ يك‌ محقق‌ است‌؛ محققي‌ كه‌ شواهد لازم‌ را براي‌ تحقيقات‌ خود از طريق‌ بررسي‌ ، پژوهش‌ و كاوش‌ در نقاط‌ مختلف‌ جهان‌ كه‌ روزي‌ محل‌ تردد، سكونت‌ يا هر نوع‌ فعاليت‌ انساني‌ بوده‌ است‌، به‌ دست‌ مي‌آورد‌ و سعي‌ دارد تا گذشته‌ را براساس‌ يافته‌هاي‌ خود بازسازي‌ كند.

باستان‌شناسي‌ از يك‌ سو مسير تاريخ‌ راتعيين‌ مي‌كند و از سوي‌ ديگر مادر تاريخ‌ است‌. در واقع‌ روشن‌كردن‌ گذشته‌ هر جامعه‌ از نظر‌ اقتصادي‌، فرهنگي‌، اجتماعي‌، سياسي‌ يا مذهبي‌ بدون‌ مراجعه‌ به‌ نظر باستان‌شناسان‌ دشوار يا حتي‌ غيرممكن‌ است‌.

توانايي‌هاي‌ لازم :
باستان‌شناس‌ بايد علاقه‌مند به‌ كار در طبيعت‌ باشد؛ يعني‌ اگر جواني‌ عاشق‌ كاوش‌ و جستجو و كشف‌ مجهولات‌ و نقاط‌ تاريك‌ تاريخ‌ گذشته‌ نباشد، نمي‌تواند در اين‌ رشته‌ موفق‌ گردد. داشتن‌ اطلاعاتي‌ مناسب‌ در زمينه‌ تاريخ‌ و جغرافياي‌ ايران‌ و كشورهاي‌ همسايه‌ همچنين‌ تسلط‌ به‌ زبان‌ انگليسي‌ براي‌ دانشجوي‌ اين‌ رشته‌ ضروري‌ است‌.

موقعيت‌ شغلي‌ در ايران :
در حالي‌ كه‌ ما تعداد قابل‌ توجهي‌ فارغ‌التحصيل‌ باستان‌شناسي‌ بيكار داريم‌، بسياري‌ از آثار باستاني‌ كشور ما هنوز شناسايي‌ و ثبت‌ نشده‌ است‌ و حتي‌ آثار ثبت‌ شده‌ نيز ، به خوبي‌ حفظ‌ يا معرفي‌ نمي‌شوند. در حقيقت با وجود اين‌ كه‌ در كشور ما زمينه‌هاي‌ ملي‌ رشته‌ باستان‌ شناسي‌ وجود دارد و بايد حداقل‌ در منطقه‌ خاورميانه‌، باستان‌شناسي‌ ما حرف‌ اول‌ را بزند اما متأسفانه‌ در زمينه‌ مطالعات‌ باستان‌شناسي‌ بسيار ضعيف‌ عمل‌ مي‌كنيم‌. به‌ همين‌ دليل‌ به‌ داوطلبان‌ آزمون‌ سراسري‌ توصيه‌ مي‌شود كه‌ اگر مي‌خواهند وارد دانشگاه‌ شوند تا بعد از ليسانس‌ پول‌ يا كار راحتي‌ به‌ دست‌ بياورند، رشته‌ باستان‌شناسي‌ را انتخاب‌ نكنند؛ چون‌ حداقل‌ در سطح‌ ليسانس‌ موقعيت‌ كاري‌ اين‌ رشته‌ بسيار محدود است. اما اگر عاشق‌ و شيفته‌ تاريخ‌، تمدن‌ و فرهنگ‌ كشورشان‌ هستند، بدانند كه‌ اين‌ رشته‌ آنها را راضي‌ خواهد كرد.

زمینه های کاری باستان شناسی

http://antique-book-treasure.ir

فارغ التحصیلان این رشته با آموزش های نظری و عملی و مهارت هایی که در طی کار آموزی های خود کسب می نمایند قادر خواهند بود در انجام مطالعات و پژوهشهای باستان شناسی از شناسایی و بررسی تا گمانه زنی و کاوش باستان شناسی مشارکت داشته، بصورت عضو هیأت های پژوهشی و کارشناس همکاری نمایند.

این فارغ التحصیلان به انجام وظیفه در اداره بخش ها و واحد های اداری مربوطه در شهرداری ها، سازمان ایرانگردی و جهانگردی، سازمان میراث فرهنگی و یا موزه های باستان شناسی قادر خواهند بود.
 
 
درس‌هاي‌ اين‌ رشته‌ در طول‌ تحصيل :

دروس باستان شناسی

دروس دوره کارشناسی این رشته 135 واحد و شامل دروس عمومی، پایه، اصلی، تخصصی و اختیاری است. این دروس بصورت نظری، علمی و نظری-عملی ارائه می شوند. زمان تدریس هر واحد درس از نوع نظری یک ساعت در هفته و از نوع عملی دو ساعت در هفته است.

دروس پایه

تاریخچه علم باستان شناسی (نظری): آشنایی با تاریخچه علم باستان شناسی و سیر تحولات آن.
بررسی تمدن های باستانی از نظر قرآن کریم (نظری): آشنایی با تاریخ اقوام در قرآن و مطالعهء داستانها و سرگذشت آنها.
جغرافیای تاریخی (نظری): آشنایی با اوضاع طبیعی و تاریخی جغرافیای محلی ایران.
اصول و مبانی انسان شناسی (نظری): آشنایی با مباحث گوناگون مربوط به انسان شناسی.
اسطوره شناسی (نظری): آشنایی با اساطیر و تاریخ عقاید دنیای باستان و ایران.
مقدمات و مبانی باستان شناسی فرهنگی (نظری): آشنایی با علم باستان شناسی و رابطه آن با شناخت فرهنگ جوامع انسانی در ادوار مختلف.
تاریخ عمومی هنر از دوران باستان تا آغاز اسلام (نظری): مطالعه دربارهء مسائل فلسفی، مذهبی، اجتماعی، تاریخی و جغرافیایی جوامع گوناگون با توجه به طبقه بندی مکاتب مختلف هنری.
چگونگی نگهداری و حفاظت آثار باستانی و بناهای تاریخی (نظری): آشنا نمودن دانشجویان با چگونگی حفظ بناهای تاریخی و باستانی و مواریث فرهنگی و مرمت و شیوه حفاظت آنها.
 
دروس اصلی
دروس‌ اصلي‌ و تخصصي :
استخوان‌شناسي‌، باستان‌شناسي‌ پيش‌ از تاريخ‌ ايران‌، ايران‌ در آغاز شهرنشيني‌، باستان‌شناسي‌ و هنر ايلام‌، باستان‌شناسي‌ ايران‌ در هزاره‌ اول‌ قبل‌ از ميلاد، باستان‌شناسي‌ و هنر ماد و هخامنشي‌، باستان‌شناسي‌ اشكاني‌، باستان‌شناسي‌ ساساني‌، باستان‌ شناسي‌ وهنر اسلامي‌، فلزكاري‌ دوره‌ اسلامي‌، باستان‌شناسي‌ پيش‌ از تاريخ‌ بين‌النهرين‌، هنر و معماري‌ بين‌النهرين‌ در دوران‌ تاريخي‌، باستان‌شناسي‌ مصر باستان‌، باستان‌شناسي‌ و هنر آسياي‌ صغير، سكه‌شناسي‌، شناخت‌ مهر و تابلت‌، تاريخ‌ هنر نقاشي‌ در ايران‌، هنر يونان‌ و روم‌ باستان‌، حفاظت‌ اشياء باستاني‌، باستان‌شناسي‌ و هنر سرزمين‌هاي‌ اسلامي‌، سير تحول‌ خطوط‌ و خواندن‌ كتيبه‌هاي‌ اسلامي‌، كتاب‌ آرايي‌، هنر خاور دور، هنر هند باستان‌، خواندن‌ خطوط‌ باستاني‌، تكنيك‌ و هنر سفالگري‌، طراحي‌ و ترسيم‌ مدارك‌ باستاني‌، روش‌ كاوش‌، موزه‌داري‌، كاوش‌ در محل‌، طبقه‌بندي‌ سفال‌، بررسي‌ آثار باستاني‌، خواندن‌ متون‌ باستان‌شناسي‌، باستان‌شناسي‌ و هنر قلمرو غربي‌ اسلامي‌.

مبانی تطور انسانی (نظری): آشنایی با مباحث مربوط به تطور انسان و دگرگونی های جسمی و مراحل سیر تطور ارگانیسم انسانی و اصول و روش های علم انسان شناسی.

استخوان شناسی (نظری): آشنایی با مبانی و اصول استخوان شناسی.

http://antique-book-treasure.ir

باستان شناسی و هنر پیش از تاریخ ایران (نظری): آشنایی با فرهنگ و تمدن های پیش از تاریخ ایران از آغاز تا پایان استقرار در دهکده ها.

ایران در آغاز شهرنشینی (نظری): آشنایی با فرهنگ ها و تمدن های ایران در دوران شهرنشینی در مناطق مختلف ایران.

باستان شناسی و هنر عیلام (نظری): شناخت و بررسی فرهنگ و هنر عیلام بر اسای متون و آثار مکشوف باستان شناسی و آشنایی با تمون عیلام.

باستان شناسی و هنر ایران در هزاره اول (نظری): آشنایی با فرهنگ مناطق ایران از اواخر هزاره دوم تا هزاره اول قبل از میلاد.

باستان شناسی ماد و هخامنشی (نظری): شناخت و شناسایی فرهنگ و هنر دوره ماد و هخامنشی و بررسی آثار این دوره.

باستان شناسی و هنر اشکانی (نظری): شناخت و شناسایی فرهنگ و هنر دوره اشکانی و بررسی آثار این دوره.

باستان شناسی و هنر ساسانی (نظری): شناخت و شناسایی فرهنگ و هنر دوره ساسانی و بررسی آثار این دوره.

باستان شناسی و هنر اسلامی ایران 1 (نظری): آشنایی با تحولات اجتماعی و دگرگونی فرهنگی ناشی از ظهور اسلام در هنر ساسانی.

باستان شناسی و هنر اسلامی ایران 2 (نظری): آشنایی با تحولات اجتماعی باستان شناسی و تاریخ هنر ایران از قرن پنجم لغایت قرن نهم هجری.

باستان شناسی و هنر اسلامی ایران 3 (نظری): آشنایی با تحولات اجتماعی و دگرگونی باستان شناسی از قرن دهم هجری تا عصر حاضر.

هنر فلزکاری اسلام (نظری): آشنایی با فلزکاری و احیاء آن در دوران اسلامی و بررسی و مطالعه آثار فلزی موجود در موزه ها.

باستان شناسی و هنر پیش از تاریخ بین النهرین (نظری): آشنایی با فرهنگ ها و تمدنهای پیش از تاریخ بین النهرین.

هنر و معماری بین النهرین در دوره های تاریخی (نظری): آشنایی با هنر و معماری بین النهرین در دوره های تاریخی.

باستان شناسی و هنر مصر باستان (نظری): آشنایی با فرهنگ و آثار باستانی و هنری مصر از آغاز دوره بطلمیوس.

باستان شناسی و هنز آسیای صغیر (نظری): آشنایی با فرهنگ و آثار باستانی و هنری آسیای صغیر در دوران های تاریخی.

http://antique-book-treasure.ir

شناخت سکه و مهر و الواح (نظری): بررسی و مطالعه مهرها و گل نوشته ها به ویژه از نظر نقوش و خطوط روی آنها. شناخت روش مبادلات در روزگاران باستان و پیدایش سکه و معیار آن در دورانهای مختلف.

هنر نقاشی و مینیاتور در ایران (نظری): آشنایی با هنر و تکنیک نقاشی های دیواری و مینیاتورسازی در ایران.

باستان شناسی و هنر یونان و روم (نظری): آشنایی با باستان شناسی یونان و روم.

حفاظت اشیاء باستانی (نظری): آشنایی با عوامل تخریب و آثاری که از مواد آلی ساخته شده اند و همچنین روش حفاظت و مرمت آنها.

باستان شناسی و هنر سرزمینهای اسلامی (نظری): آشنایی با چگونگی پیدایش هنر اسلامی در آسیای صغیر.

سبر تحول خطوط و خواندن کتیبه های اسلامی (نظری): آموزش چگونگی پیدایش انواع مختلف خطوط اسلامی و سیر دگرگونی این انواع و معرفی خوشنویسان نامور ایرانی از آغاز اسلام تا پایان سده سیزدهم هجری قمری.

کتاب آرایی (نظری): بیان، شناسایی و آموزش رشته های هنری گوناگونی که در آرایش و تزئین نسخ خطی ایران اسلامی متداول و معمول بوده است.

هنر خاور دور (نظری): آشنایی با فلسفه هنر چین و ژاپن و رابطه آن با هنر ایران در دورانهای مختلف.

هنر هند (نظری): آشنایی با هنر هند و رابطه آن با هنر ایران و تقسیم بندی طبقات مختلف اجتماعی هند در دورانهای مختلف.

خطوط باستانی ایران 1و 2 (نظری): آشنایی با کتیبه های باستانی و خواندن متون تاریخی.

تفکیک و هنر سفال گری در دوره اسلامی (نظری): آشنایی با تکنیک هنر سفال گری و طبقه بندی سفال به خصوص سفال های دوره اسلامی و سیر تحول آن در دوره های مختلف.

دروس تخصصی

طراحی و ترسیم مدارک باستان شناسی (نظری-عملی): شناخت نقشه های باستانی، نقشه خوانی و تشخیص عکس های هوایی و نقشه های فتوگرافی و آثار باستانی و بناهای تاریخی.

روش کار و بررسی آثار باستانی (نظری): شناخت و آشنایی آثار باستانی و شیوه بررسی و شناخت محوطه های تاریخی و چگونگی پژوهش و مطالعه آثار در جهت روشن ساختن فرهنگ ها و تمدن ها.

موزه داری (نظری): آشنایی با علم موزه داری، شناخت وظایف موزه دار و چگونه موزه آرایی و ثبت و ضبط اشیاء موزه.

کاوش در عمل (عملی): آشنایی دانشجویان سال آخر با فعالیت های حفاری و بازسازی شیوه های زندگی جوامع گذشته بر اساس عوامل بدست آمده از فرهنگ مادی به همراه حداقل 1 ماه کار آموزی و تحقیق در کاوشهای علمی باستان شناسی و شرکت در کارگاه های حفاری یا مراکز باستان شناسی و موزه ها.

طراحی و طبقه بندی سفال (عملی): آشنایی با نحوه طراحی و تقسیم بندی انواع سفال در دوره های مختلف زمانی.

طراحی فنی (نظری): آشنایی با نحوه ترسیم نقشه های ساختمانی و اجزاء مربوطه.

بررسی آثار باستانی (عملی): آشنایی با جنبه های مختلف برخی آثار باستانی به همراه بازدید از آنها.
نقش دروس دبیرستان و پیش زمینه های لازم در باستان شناسی

http://antique-book-treasure.ir

ضرایب دروس دبیرستانی مربوط به این رشته در آزمون ورودی دانشگاه ها و موسسات اموزش عالی در گروه علوم انسانی عبارتند از: ضریب 2 برای درس ریاضی، ضریب 2 برای درس اقتصاد، ضریب 2 برای درس ادبیات فارسی، ضریب 2 برای درس تاریخ و جغرافیا، ضریب 1 برای درس علوم اجتماعی، شریب 2 برای درس فلسفه و منطق، ضریب 1 برای درس عربی و ضریب 2 برای درس روانشناسی.

علاقه به تحقیق و پژوهش بخصوص در زمینه مسائل باستان شناسی، توانایی و علاقه به کار در طبیعت و کاوش و همچنین داشتن اطلاعات عمومی در زمینه تاریخ و جغرافیا می تواند از عوامل مهم موفقیت در این رشته باشد.
دروس این رشته :

ردیف

نام درس

ردیف

نام درس

1

استخوان شناسی

2

اسطوره شناسی

3

انقلاب اسلامی و ریشه‌های آن از قرن سیزدهم

4

ایران در آغاز شهرنشینی

5

باستان شناسی پیش از تاریخ ایران

6

باستان و هنر ماد و هخامنشی

7

باستانشناسی اشکانی

8

باستانشناسی ایران درهزاره اول ق.م

9

باستانشناسی پیش از تاریخ بین‌النهرین

10

باستانشناسی ساسانی

11

باستانشناسی مصر باستان

12

باستانشناسی و هنر آسیای صغیر

13

باستانشناسی و هنر اسلامی ایران 1

14

باستانشناسی و هنر اسلامی

15

باستانشناسی و هنر اسلامی ایران 3

16

باستانشناسی و هنر ایلام

17

بررسی تمدن‌های باستانی از نظر قرآن کریم

18

پایان‌نامه

19

تاریخ هنر از باستان تا آغاز اسلام

20

تاریخ هنر نقاشی در ایران

21

تاریخچه علم باستانشناسی

22

تربیت بدنی 2

23

تربیت بدنی 1

24

تکنیک و هنر سفالگری در دوره اسلامی

25

جغرافیای تاریخ ایران اصول و مبانی انسان شناسی

26

حفاظت اشیاء باستان

27

حفظ آثار باستانی 1

28

خطوط باستانی ایران 1

29

خطوط باستانی ایران 2

30

روش کاوش و بررسی آثار باستانی

31

زبان خارجی 1 (نظری و عملی)

32

زبان خارجی 2

33

زبان فارسی باستان

34

زبان فارسی میانه

35

سیر تحول خطوط و خواندن کتیبه‌ها

36

سکه شناسی و شناخت مهر

37

طراحی و ترسیم مدارک

38

فارسی 1

39

فارسی 2

40

فرهنگ ایران باستان

41

فرهنگ و تمدن ایران از مغول تا صفویه

42

فرهنگ و تمدن ساسانی

43

فرهنگ و هنر عهد صفویه

44

فلزکاری در دوره اسلامی

45

قالی بافی و نساجی در دوران باستان

46

مبانی تطور انسان

47

مبانی زیست شناسی تکوینی

48

مبانی فرهنگی باستانشناسی

49

متون اسلامی (آیات و احادیث)

50

معارف اسلامی 2

51

موزه‌داری

52

هنر خاور دور (چین و ژاپن) باستان

53

هنر رسانس

54

هنر رمان و گوتیک

55

هنر یونان و روم باستان

56

کاوشهای باستان شناسی

57

کتاب آرایی

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *