خانه / تعبیر خواب / تعبیر خواب چیست ؟ علم تعبیر خواب و رویا آیا تعبیر خواب واقعیت دارد ؟

تعبیر خواب چیست ؟ علم تعبیر خواب و رویا آیا تعبیر خواب واقعیت دارد ؟

در این پست از سایت antique-book-treasure.ir تعبیر خواب چیست ؟ علم تعبیر خواب و رویا آیا تعبیر خواب واقعیت دارد ؟ را برای شما عزیزان قرار دادیم . تعبیر خواب و رویا چیست ؟ آیا هر خوابی که میبینیم تعبیر دارد ؟ تعبیر خواب از دیدگاه علمی چگونه است ؟

تعبیر خواب چیست ؟ علم تعبیر خواب و رویا آیا تعبیر خواب واقعیت دارد ؟
تعبیر خواب چیست ؟ علم تعبیر خواب و رویا آیا تعبیر خواب واقعیت دارد ؟

تعبیر خواب چیست ؟ علم تعبیر خواب و رویا آیا تعبیر خواب واقعیت دارد ؟,معنی تعبیر خواب,تعبیر خواب چیست؟,تعبیر خواب از دیدگاه علمی,آیا تعبیر خواب واقعیت دارد ؟ دیدن خواب در رویا و تعبیر خواب,علم تعبیر خواب,معنی و مفهوم خواب و رویا,رویاهایی که در خواب میبینیم چه معنایی دارند ؟

تعبیر خواب چیست ؟ علم تعبیر خواب و رویا آیا تعبیر خواب واقعیت دارد ؟

تعبیر خواب

 
%image_alt%

 
«خواب یعقوب» اثر بارتولومه استبان موریلو نقاش اسپانیایی در مورد خواب معروف نردبام یعقوب

تعبیر خواب به فرایند معنادهی به رویاهایی که در خواب دیده می‌شود، گفته می‌شود. در بسیاری از تمدن‌های باستانی خواب دیدن به عنوان یک ارتباط فراطبیعی یا وسیله‌ای برای مداخلات نیروهای غیبی در نظر گرفته می‌شد که افرادی با نیروهای ویژه قادر به گره‌گشایی از مفهوم آن هستند. در دوران معاصر مکاتب مختلف روان‌شناسی تئوری‌هایی را در مورد معنا و مفهوم خواب‌ها ارائه کرده‌اند.[۱]

در روان‌شناسی تحلیلی شیوه‌های تعبیر خواب برگرفته از روشی است که زیگموند فروید بنیان‌گذار مکتب روان‌کاوی در اثر مهم خود «تعبیر خواب» (۱۹۰۰) ارائه داده‌است. فروید در این کتاب تئوری خود را در مورد کارکردهای خواب تشریح کرده‌است. بخش عمده‌ای از کتاب به شرح رویاهای شخصی خود فروید، نزدیکان و آشنایان و بیماران می‌پردازد. از نظر وی معنای هر خوابی در مورد تحقق یکی از آرزوهای و خواسته‌های انسان است. آرامشی که در خواب به شخص خفته عارضه شده به وی اجازه بیان خواسته‌های سرکوب‌شدهٔ خود را می‌دهد. البته تعارض‌هایی که در ارضای خواسته‌ها و تحقق آنها وجود دارد ممکن است آن را تبدیل به یک رویای ناخوشایند سازد.[۲]

فروید چهار قاعده را در رویاها شناسایی کرده‌است؛ اول عامل تراکم که به معنی فشرده‌سازی و خلاصه‌کردن خواسته‌هاست. دوم عامل تغییر مکان یا انتقال و جابجایی که بر اساس آن بار عاطفی و احساسی از هدف اصلی به یک هدف غیرواقعی منتقل می‌شود. عامل سوم ویژگی نمایشی رویاست که مفاهیم انتزاعی و مجرد ذهنی را به صورت تصاویر در می‌آورد. چهارمین عامل نیز خاصیت کنایه‌آفرینی و تمثیل‌سازی خواب است. پلکان، خندق، خیابان، خانه، اتاق، اتومبیل، آشپزخانه، زردچوبه، دندان، املت، بادنجان، بادکنک، دست‌ها و پاها و همه و همه نماد و رمزی هستند که می‌توان آنها را کشف کرده و به کمک آن راز خواب را گشود.[۳]

تعبیر خواب در اسلام

از دیدگاه اسلام اصل علم تعبیر خواب یک علم الهی بوده و از هر کسی ساخته نیست، بلکه اولیای طراز اول می‌توانند خواب‌های ما را دقیق تعبیر کنند البته یک سری قوانین و مقرراتی وجود دارد و علمایی هم که در سطح متوسط هستند، می‌توانند نشانه‌هایی را نیز احتمال بدهند. احتمال رویای صادقه در نزدیکی اذان صبح بیشتر است، اما این طور نیست که کسی اول شب بخوابد و رویای صادقانه نبیند.

*****************************************

خواب دیدن و تعبیر خواب به روشهای مدرن و علمی

    شاید به نظرتان خیلی از تصاویری که توی خواب‌ها می‌بینید، چرت و پرت و بی‌معنی باشد اما روان‌شناس‌ها معتقدند می‌شود از رؤیا‌ها چیزهای جالبی بیرون کشید.
    «توی یک اتوبوس نشسته بودم. انگار اتوبوس توریستی بود چون ته اتوبوس چند تا هندی هم نشسته بودند. اتوبوس داشت از توی یک دشت وسیع و سرسبز رد می‌شد. انگار پیشترها، نزدیکی‌های ارومیه این‌جور جایی را دیده بودم. جز اتوبوس ما هیچ ماشین دیگری توی جاده نبود. یکدفعه از ته‌دشت صدای «کمک! کمک!» آمد. راننده و چندتایی از مسافر‌ها پیاده شدند تا ببینند چه خبر است. طول کشید و برنگشتند. یکدفعه دشت شد پر از آدم‌های جورواجور با ملیت‌های مختلف. تا چشم کار می‌کرد آدم بود؛ هزار تا، 100 هزار تا، شاید بیشتر.
    گروه گروه عین هم لباس پوشیده بودند. قیافه‌هاشان از آسیای جنوب‌شرقی بود تا مراکشی. مثل مجسمه ایستاده بودند و هر کاری می‌کردم تکان نمی‌خوردند. انگار صحرای محشر بود…»

    این جمله‌ها نه تکه‌هایی از سناریوی یک فیلم سوررئال هستند، نه جملاتی از یک داستان به سبک رئالیسم جادویی. این جمله‌ها بخشی از یک خواب شبانه‌اند؛ خواب‌هایی که آن‌قدر دنیای عجیبی دارند که هنوز دانشمندان به درستی نمی‌دانند چرا شبانه به خانه ذهن ما سرک می‌کشند و البته گاهی شبیخون می‌زنند!
    اما همه نظریه‌پردازان خواب در یک نکته توافق دارند: خواب‌ها یا با معنی‌اند یا به‌درد بخور؛ رؤیای بیهوده وجود ندارد. یک توضیح ضروری: در زبان انگلیسی برای مفهوم خواب و خواب دیدن، واژه‌های کاملا مستقلی وجود دارد؛ sleep برای خواب (یعنی برعکس بیداری) و dream برای خواب دیده شده (یعنی تصاویری که ما در بعضی مواقع خاص در طول خوابیدن می‌بینیم).
    در فارسی برای واژه dream، واژه درست و درمانی نداریم. بعضی ترجمه‌اش می‌کنند «خواب» که ممکن است با خواب به معنی نقطه مقابل بیداری اشتباه شود. بعضی می‌گویند «رؤیا» که ممکن است شامل رؤیا‌ها و خیالات روزانه هم بشود؛ چیزی که انگلیسی‌ها به آن می‌گویند daydream. یکی از مترجمان هم از خودش خلاقیت نشان داده و گذاشته «خوابدیده» و احتمالا به این فکر نکرده که خوابدیده، هم معنی رؤیا را می‌دهد، هم معنی کسی که خوابی را دیده است.
    قضیه «گنگ خوابدیده» را که شنیده‌اید؟ به هر حال اینها را گفتیم که بدانید منظور ما از رؤیا توی این مقاله، همان خواب‌هایی است که شبانه می‌بینیم، نه خیالبافی‌های روزانه و منظورمان از خواب همان حالت بیشتر زیست‌شناختی است در مقابل بیداری. گاهی هم چنین نشده است و به جای رؤیا گفته‌ایم خواب؛ البته با فعل دیدن.
    وقتی از رؤیا حرف می‌زنیم، از چه چیزی حرف می‌زنیم؟ همین الان خیال یک عده را راحت کنیم. ما اینجا نمی‌خواهیم مثل روزنامه‌های زرد یا خاله‌خان‌باجی‌ها چیزهایی را که توی رؤیا دیده می‌شود تکه‌تکه کنیم و یکی‌یکی بگوییم چه معنی‌ای دارند. ما بیشتر، فرایند دیدن رؤیا مدنظرمان است و استفاده‌هایی که می‌شود از آن کرد. این فرایند‌ها را خیلی واضح در مصاحبه‌های خیالی‌ای که با چند روان‌شناس و عصب‌شناس انجام داده‌ایم، می‌توانید ببینید.
    دیدن رؤیا یکی از حالت‌های متفاوت هوشیاری است. به این خاطر می‌گوییم متفاوت که برخلاف دیدن فیلم یا خیالات روزانه، در هنگام دیدن رؤیا ما تصاویر و سکانس‌های خیالی را موقتا یک واقعیت می‌دانیم.
    اغلب مردم رؤیا‌های خود را صبح روز بعد به یاد نمی‌آورند. حتی بعضی ادعا می‌کنند که اصلا خواب نمی‌بینند اما شواهد زیست‌شناختی نشان داده‌اند که همه ما در یک مرحله خاص از خواب به نام REM(یعنی خواب با حرکات سریع چشم)، در حال تماشای رویاهایمان هستیم. با توجه به اینکه هیچ بنی‌بشری تا به حال یافت نشده است که خوابش این مرحله را نداشته باشد، هیچ‌کسی هم وجود ندارد که رؤیا ندیده باشد.
    احتمالا کسانی که می‌گویند دیشب رؤیا ندیده‌اند، رویایشان خواسته یا ناخواسته از یادشان رفته است.
    رؤیا‌ها چه معنایی دارند؟
    ما این سؤال را از چند روان‌شناس و عصب‌شناس اروپایی- که عمرشان را گذاشته‌اند روی تحلیل علمی‌ رؤیا‌های مردم و البته گاهی رؤیا‌های خودشان ـ پرسیدیم. حواستان باشد که یکی دوتایشان را برای این مصاحبه از گور کشیدیم بیرون!
    فروید: ببین پسرم! من معتقدم ذهن ما یک بخش کوچک هشیار دارد که ما در هر لحظه به آن آگاهی داریم و یک بخش عظیم ناهشیار.
    رویاها شاهراه رسیدن به ناهشیاری‌اند. من خودم برای اینکه بفهمم در ناهشیارم چه می‌گذرد، سال‌های سال هر روز صبح خوابم را یادداشت کردم و همه را با تحلیلشان گذاشتم توی یک کتاب به نام «رویا و تعبیر رویا» که سال 1900 چاپ شد (به یاد آن روزها پیپش را روشن می‌کند!). من معتقدم به هر حال رؤیا هم یک سان سورچی دارد که نمی‌گذارد ما صریحا بفهمیم که ناخودآگاه از جانمان چه می‌خواهد. برای همین این چیزی که ما به یادمان می‌ماند، محتوای اصلی و نهفته رؤیا‌ها نیست.
    من کشف کرده‌ام که سان سورچی رویاها ممکن است از ترفندهایی مثل «جابه‌جایی» استفاده کند. یعنی شما مثلا یک نفر دیگر را در خواب ببینید اما در واقع منظور خودتانید. این ترفند‌ها در بچه‌های زیر 4 سال تقریبا اصلا وجود ندارد؛ یعنی آنها ظاهر و باطن خوابشان یکی است و نیازی به تعبیر ندارد. به هر حال من معتقدم که در خواب‌ها، ما امیالی را می‌بینیم که قبلا سرکوبشان کرده‌ایم اما هنوز ناخودآگاهمان آنها را طلب می‌کند. چیزهای دیگری هم می‌دانم که ترجیح می‌دهم نگویم چون سان سورش می‌کنید!

    یونگ: چقدر خوشحالم که دارم با یک ایرانی مصاحبه می‌کنم. من شیفته فرهنگ و اسطوره‌های شما و کلا شرقی‌ها هستم. بیایید از همین اسطوره‌ها شروع کنیم. من هم چیزهایی که استادم فروید گفت را کمابیش قبول دارم اما من فکر می‌کنم چیزهای مشترکی بین افراد یک قوم وجود دارد که در طول سال‌ها به ناخودآگاه جمعی‌شان نفوذ کرده و در خواب‌هایشان هم نمود می‌یابد؛ چیزهایی که من به آنها می‌گویم «الگو‌ها». من در تحلیل خواب‌های مراجعانم، مثل فروید از آنها می‌پرسیدم که شب قبل به چه چیزی فکر کرده‌اند و عناصر رویایشان آنها را یاد چه چیزهایی در زندگی واقعی می‌اندازد. پس تحلیل خواب‌ها یک فرایند دوطرفه است. کسی نمی‌تواند فقط با شنیدن خوابتان آنها را تعبیر کند.
    البته من معتقدم مهم‌ترین رؤیا‌ها، رؤیا‌هایی هستند که در طول سالیان زندگی مرتب تکرار می‌شوند.
    اوانز: راستش من خیلی از معنا‌های نمادینی که فروید و یونگ به رؤیا می‌دهند را قبول ندارم. من معتقدم در طول خواب REM، مغز دارد اطلاعات روز گذشته را دوباره سامان‌دهی می‌کند. وقتی که ما رؤیا می‌بینیم، موقتا از قسمتی از این پالایشگاه عجیب و غریب دیدن می‌کنیم و فکر می‌کنیم داریم واقعیت را می‌بینیم. اما به خاطر اینکه مغز دارد انبوه وسیعی از اطلاعات را بازبینی و تنظیم می‌کند، رؤیا در نظرمان شگفت‌انگیز است. من معتقدم با دقت به این رؤیا‌ها ما می‌توانیم ساز و کارهای ذهنمان را بهتر بشناسیم.
    کریک و میچی سون: هیچ معنایی عزیزم! دقیقا هیچ معنایی! ما خیلی به چیزهای انتزاعی‌ای که این روان‌شناس‌ها می‌گویند اعتقاد نداریم. ما عصب‌شناس هستیم و به مغز مثل یک سخت‌افزار رایانه‌ای نگاه می‌کنیم. ما معتقدیم در طول رؤیا یک عالمه پیام در مغز جابه‌جا می‌شود تا پیام‌های بی‌خود و الکی خود به خود حذف شوند و مغز حسابی تصفیه شود. در واقع چیزهایی که ما در خواب می‌بینیم پارازیت‌های پیام‌های عصبی‌اند و همان بهتر که صبح به یادشان نیاوریم!
    عجایب هفت‌گانه رویا
    1 -می‌گویند انسان یعنی حیوانی که بیشتر رؤیا می‌بیند! دقایق مرحله REM (مرحله‌ای که ما طی آن رؤیا می‌بینیم) در انسان از همه حیوانات بیشتر است. در مورد حیوانات دیگر- با توجه به اینکه بنده‌خدا‌ها نمی‌توانند رؤیایشان را تعریف کنند- آزمایش‌هایی انجام شده که در آنها امواج مغزی نشان‌دهنده خواب REM حیوانات، ثبت شده است. نتیجه اینکه رکوردهای بعدی دیدن رؤیا را میمون، گربه، موش، گوسفند، خرگوش و لاک‌پشت دارند. انگار هر موجودی که مغز کامل‌تری دارد، بیشتر خواب می‌بیند.
    2 -در رؤیا به اندازه واقعیت وقت تلف می‌کنیم! مثلا روان‌شناسان خواب در دهه 60، با یک آزمایش عجیب و غریب و خلاقانه به واقعیت جالبی پی بردند. آنها آزمودنی‌هایشان را از خواب ناز مرحله REM، بیدار می‌کردند تا رویایشان را به جای تعریف کردن شفاهی، به شیوه پانتومیم بازی کنند. نتیجه این شد که در رؤیا‌ها، رویداد‌ها همان‌قدر طول می‌کشند که در زندگی واقعی.
    3- گاهی می‌فهمیم که رؤیا می‌بینیم. بعضی مردم رؤیا‌های روشن دارند؛ یعنی تصاویر رؤیا را با کیفیت دی‌وی‌دی می‌بینند، ضمن اینکه این رؤیا‌ها مثل رؤیا‌های معمول چندان هم سوررئال نیستند. بعضی افراد ‌که رؤیا‌های روشن دارند می‌توانند دست به آزمایش‌هایی بزنند که در همان حالت رؤیا بفهمند دارند خواب می‌بینند. مثلا وسط یک رویای کسالت‌بار کاروری- که دارد دیالوگ‌های معمولی یک زن و شوهر را ردیف می‌کند- یکدفعه شما می‌توانید داستان را آمریکای لاتینی کنید و به هوا بلند شوید. آن‌موقع در همان خواب به شما هم ثابت می‌شود که دارید رؤیا می‌بینید.
    4 -گاهی فکر می‌کنیم که بیداریم. البته قضیه به سادگی واقعیت سوم هم نیست. گاهی مغز آن‌قدر هوشمندانه گولتان می‌زند که شما فکر می‌کنید که بیدار شده‌اید و روی تختخوابتان هستید اما در واقع دارید خواب بیدار شدن را می‌بینید!
    مثلا یکی از این بیکار‌های اروپایی به نام «براون»، یکدفعه وسط رویایش متوجه شد که دارد خواب می‌بیند. او برای اینکه حال الهه یونانی خواب‌ها را بگیرد دست به کاری زد که ثابت کند بر حوادث رؤیا کنترل دارد. او همین‌جور بی‌هوا تاکسی صدا کرد. موقع پیاده‌شدن دست در جیبش کرد تا ببیند پول دارد کرایه بدهد یا قرار است توی عالم رؤیا جلوی راننده ضایع شود. در همین موقع حس کرد که بیدار شده است و دید سکه‌هایی از جیبش بیرون آمده و روی رختخواب پهن شده است. اما وقتی که واقعا بیدار شد متوجه شد که خواب رختخواب را دیده و از سکه‌ها خبری نیست! خیلی پیچیده شد نه؟ بی‌خیال!
    5 -یک خواب می‌خواستم با زمینه نوک مدادی روشن! آزمایش‌ها نشان داده است که می‌شود توی شکل رؤیا از پیش، یک دستکاری‌های کلی کرد. 5 دانشمند اروپایی برای اینکه ببینند واقعا می‌شود رؤیا‌ها را از پیش- لااقل تا حدی- کنترل کرد، دست به آزمایش جالبی زدند. آنها چند ساعت پیش از خواب، روی چشم آزمودنی‌هایشان عینک قرمز گذاشتند. جالب اینکه اکثر آن بنده خداهایی که توی آزمایش شرکت کردند، آن شب رویایی با زمینه قرمز دیدند.
    6 -خواب یک آدم مهربان را ببین. قبل از 5 دانشمند بالا، یک روان‌شناس دیگر به نام کارتاریت، خیلی صریح و جسورانه از کیس‌های حیرت‌زده‌اش یک درخواست عجیب و غریب کرد: «اول فکر کنید چه ویژگی‌های شخصیتی در شماست که دوستش دارید؟ بعد یکی را انتخاب کنید و سعی کنید خوابش را ببینید». کیس‌ها فکر کردند، خوابیدند و لااقل یک رؤیا دیدند که محتوای آن همان ویژگی شخصیتی بود.
    7 -خواب این چیزهایی را ببین که تلقین می‌کنم. قبل از کارتریت هم 2 دانشمند دیگر، اول گشتند آدم‌هایی که خیلی هیپنوتیزم‌پذیر بودند را گیر آوردند. بعد، قبل از خواب هیپنوتیزم‌شان کردند و یک سناریوی حسابی با جزئیات کامل به‌شان تلقین کردند. بعد گفتند حالا بگیرید بخوابید. خیلی‌ها همان تلقین‌ها را با جزئیات در رؤیا دیدند و بعضی دیگر فقط داستانی را به خواب دیدند که موضوع کلی‌اش مثل سناریوی تلقین شده بود؛ مثلا جنایی!

***************************************

علم خواب شرح : بنا به حکمت 440نهج البلاغه حضرت علي فرموده که خواب ديدن ها چه بسا تصميم هاي روز را نقش بر آب کرده است که سعدي اين مطلب را اين گونه بيان کرده خواب نوشين بامداد رحيل/ باز دارد پياده را ز سبيل مفهوم عبارات فوق چيست؟ بااين مطالب فوق پس خواب ها يا همان روياي صادقه که انسان مي بيندچه مي شود ؟براي روياي صادقه که از آينده خبر مي دهد آيا زمان و شرايط خواستي دارد و اگر هر وقت خواب آينده را ببينيم به منزله اين است که اين خواب روياي صادقه است ؟

پاسخ: پرسشگر گرامي باسلام و تشکر از ارتباط با اين مرکز.
رؤيا و خواب ديدن، هميشه از مسائلى بوده است كه فكر افراد عادى و دانشمندان را از جهات مختلفى به خود جلب كرده است.
از آيات متعدد قرآن کريم مي توان استفاده کرد كه حداقل، پاره‏اى از رؤياها صادقه و انعكاسى از آينده دور يا نزديك مى‏باشد. نظيرخواب حضرت يوسف و خواب عزيز مصر و رؤياى پيغمبر اکرم(ص) و خواب ابراهيم (ع ) .
در روايتى از پيامبر مى‏خوانيم :« الرؤيا ثلاثة بشرى من الله و تحزين من الشيطان و الذى يحدث به الانسان نفسه فيراه فى منامه ؛
خواب و رؤيا سه گونه است: گاهى منشأ الهي دارد و بشارتى از جانب خداوند است. گاهي ناشي از القاي شيطان و زمينه ساز غم و اندوه از سوى او است . گاه نيز مسائلى است كه انسان در فكر خود مى‏پروراند و به اصطلاح حديث نفس است».
يعني آرزوها و دل مشغولي ها و يا بيم و اميد و ميل هاي انسان است که به نمايش گذاشته مي شود. (1)
روشن است كه خواب هاى شيطانى چيزى نيست كه تعبير داشته باشد، اما خواب هاى رحمانى كه جنبه بشارت دارد ، بايد خوابى باشد كه از حادثه اي در آينده پرده بردارد.
خواب و رؤيا بر چند قسم است:
1 – خواب­هاى مربوط به گذشته زندگى و اميال و آرزوها كه بخش مهمى از خواب­هاى انسان را تشكيل مي­دهد .
2 – خواب­هاى پريشان و نامفهوم كه معلول فعاليت توهم و خيال است(اگر چه ممكن است انگيزه‏هاى روانى داشته باشد).
3 – خواب هائى كه مربوط به آينده است و از آن گواهى مى‏دهد.
خواب­هاى مربوط به زندگى گذشته و جان گرفتن و تجسم صحنه‏هائى كه انسان در طول زندگى خود ديده است، تعبير خاصى ندارند، همچنين خواب­هاى پريشان و به اصطلاح اضغاث احلام كه نتيجه افكار پريشان، و همانند افكارى است كه انسان در حال تب و هذيان پيدا مي­كند ، تعبير خاصى نسبت به مسائل آينده زندگى نمي­تواند داشته باشد.
اما خواب­هاى مربوط به آينده دو گونه است:
يكى،خواب­ها صريح و روشن مى‏باشند كه به هيچ وجه تعبيرى نمى‏خواهند و بدون كم ترين تفاوتى در آينده دور يا نزديك تحقق مى‏پذيرد.
دوم: خواب­هائى است كه در عين حكايت از حوادث آينده بر اثر عوامل خاص ذهنى و روحى تغيير شكل يافته و نيازمند به تعبير است.
رؤيا از جهت آنچه كه انسان در خواب مي بيند و از حيث مقام و مرتبه وجودي انسان كه گيرنده و دريافت كننده آن صورت ها مي باشد داراي اقسامي است :
1- خوابي كه بسته به نوع مزاج بدني انسان يا خلقيات وي، مستند به اسباب خارجي طبيعي، مزاجي و يا اسباب داخلي يا اخلاقي و روحي انسان مي باشد. مثلا” گفته شده كسي كه مزاجش گرم است حركاتش مشوش و مضطرب بوده، خواب او هم پر از اضطراب است. اين خواب آشفته مستند به مزاج بدني خواب بيننده مي باشد يا اگر كسي ، انساني يا کاري را خيلي دوست داشته باشد، آن را در خواب مي بيند و يا نسبت به شخصي بغض و عداوت زياد دارد ، در خواب با او جدال مي كند. اين جدال و آن همراهي ، مستند به خلقيات و ملكات اخلاقي انسان است.
2- خوابي كه به حوادث خارج از مسائل و مزاجي و خلقي، مربوط است .در اين نوع خواب نفس انساني از عالم دنيوي گذشته و با توجه به همگوني كه با عالم مثال و عقل دارد، با آن دو مرتبط مي گردد . اين نوع خواب گاهي صريح و واضح است و تعبيرش آسان مي باشد مانند خواب حضرت ابراهيم در كشتن فرزندش حضرت اسماعيل . گاهي غيرصريح و روشن است كه ارجاع آن خواب به معناي اصلي خود مشكل و سخت است مانند خواب حضرت يوسف (ع ). در مواردي خواب غيرصريح است كه از اين نوع خواب به (اضغاث احلام) ياد مي كنند، يعني خواب هاي پريشان و آشفته .
خواب­ها از جهات ديگر به اقسام گوناگوني تقسيم مي شود: برخي از رؤياها ناشي از تأثير اسباب و عوامل خارجي مانند گرما و سرما و يا عوامل داخلي مثل مريضي و وضع مزاج و پر بودن معده و ناراحتي هاي روحي و غير آن، روي قوه خيال انسان و در نتيجه درچگونگي رؤيا و خواب مؤثر است. همچنين اخلاق و خصوصيات انساني تأثير زيادي در نوع تخيل دارد مانند اين که کسي يا چيزي و يا کاري را زياد و بيش از حد دوست داشتن .
البته اغلب خواب­ها ناشي از تخيلات نفساني است که برآمده از تأثير اسباب و عوامل خارجي يا داخلي است که در حقيقت حاکي از کيفيت عمل و اثر اين اسباب است .
-زمان خواب ديدن مثل سرشب يا وسط شب يا آخر شب يا بعد از نماز صبح نيز درچگو نگي رؤيا و صدق و کذب آن تأثير مي گذارد. معمولاً خواب‏هاى صادقه بعد از نيمه‏ شب تا پيش از اذان صبح مى‏باشد . خواب‏هاى بعد از نماز صبح غالبا قابل تعبير نيست، اگر چه با توجه به وضعيت جسمي وروحي متفاوت افراد نمي توان گفت هيچ يک از رؤياهاي بعد از صبح تعبير ندارد . حتى فصل‏هاى سال هم در تعبير خواب تأثير دارد؛ مثلاً فردى در پاييز ببيند كه درختان ميوه كرده است، دلالت بر ضرر وى دارد . اگر هنگام بهار همين رؤيا را ببيند، دلالت بر منفعت او دارد. حتى شغل کسي كه خواب مى‏بيند ،تأثير دارد ،مثلاً اگر كاسب خواب ببيند كاسه شير مى‏نوشد ، دلالت بر كسب مال دارد؛ ولى اگر دانشجو و طالب علم چنين خوابى ببيند، دلالت بر تحصيل علم دارد و… .
ابوبصير از امام صادق‌پرسيد: آيا خواب راست و دروغ هر دو يك منشأ دارد؟ حضرت فرمود: “درست است (با اين تفاوت كه‌) رؤياي دروغ و خلاف واقع را انسان در آغاز شب كه هنگام تسلط (شياطين‌) رانده شده و نابكار است مي‌بيند. اين گونه رؤياها تخيلات آدمي است كه دروغ و غير واقعي و بي‌فايده مي‌باشد. اما رؤياي صادق را بعد از گذشت دو سوم شب كه فرشتگان فرود مي‌آيند و آن پيش از سحر است مي‌بيند. اين گونه رؤياها راستند و به خواست خدا تحقق مي‌يابند مگر آن كه بيننده خواب جنب يا ناپاك خوابيده باشد و خدا را چنان كه شايسته است‌، ياد نكرده باشد. در اين صورت رؤيا، مختلف و با درنگ و تأخير تحقق مي‌يابد.”0(2) ‌
بنا بر اين تشخيص اين كه چه خوابى صادقه است، كار دشوارى است .علم تعبيرخواب ، علمي افاضي و الهامي است .خداوند به هر کسي به تناسب صفاي باطنش ، تمام يا قسمتي ازآن را افاضه و عنايت مي کند .
اگر در مورد خواب و مسائل مربوط به آن به اطلاعات بيش ترى نياز داريد، مى‏توانيد به اين کتاب ها مراجعه کنيد :
1-كتاب معاد و جهان پس از مرگ نوشته آية الله مكارم شيرازى، ص 285
2 خواب و نشان هاي آن، اثر استاد محمد شجاعي، تدوين محمدرضا كاشفي
3-ترجمه ميزان الحکمه ، ج 4،ص1930 (مترجم آقاي شيخي )
معناي روايتي که از امام علي (ع) نقل کرده ايد، اين است که چه بسا شخصي در شب تصميم مي گيرد کاري را در اول صبح انجام دهد اما خوابي مي بيند که در پيش خود تعبير مي کند انجام آن به نفعش نيست از اين رو از انجامش منصرف مي شود.
پي‌نوشت‌ها:
1. تفسير الميزان، عربى، ج 10، ص 100؛ ميزان الحكمه، ج 4، ص 16، انتشارات مكتبه الاعلام الاسلامي.
2. روضه کافي ،کليني ،ج 8،ص91،ح 62 ؛مرأه العقول،ج 25،ص250.

******************************************

درفضلیت علم تعبیرخواب
بدانید که علم تعبیر خواب علمی است شریف و بزرگ که خداوند این علم را به حضرت یوسف آموخت. ابن عباس می گوید: اولین چیزی که خداوند از نبوت به حضرت رسول عطا نمود این بود که
فرشته ی مقرب در خواب به او گفت: بشارت باد ترا که خداوند از جمله انبیاء تو را برگزید و چون حضرت بیدار گردید و این خواب را به خدیجه بگفت و خدیجه فرمود: دل خوش دار که از این خواب خیر و اقبال یابی. در خبرها چنین آمده است؛ این علم معجزه ی حضرت یوسف بود و علمی که معجزه ی پیامبران است به یقین علم شریف و بزرگی می باشد.

در شناخت خواب
چون غذا بر مغز انسان اثر می گذارد بنابراین خواب دیدن عملی است دماغی و مغزی، هرچه غذا سبکتر و قابل هضم تر باشد چسم و مغز انسان نیز در هنگام خواب آرامش بیشتری می یابد و چنین خوابهایی را خواب طبیعی گویند ولی اگر غذا سنگین تر باشد جسم و مغز انسان نیز در هنگام خواب آرامش کمتری دارد و این خوابها را خوابهای غیر طبیعی گویند.

حضرت دانیال پیغمبر می گوید: خوابها دو گونه می باشند، یکی آگاه کند ببینده ی خواب را از حقیقت حال او و دیگری آگاه کند ببینده ی خواب را از سرانجام کارهای او.
رسول خدا (ص) می گوید: خوابها بر سه گونه هستند:
1-    بشارت دهنده مومنان را در زندگانی.
2-    وسوسه ی شیطان است که انسان را اندوهگین می نماید.
3-    خوابهای آشفته و پریشان.

امام جعفر صادق(ع) می گوید: برای دیدن خوابهای پسندیده و نیکو باید با طهارت و بر پهلوی راست خوابید و هنگام خواب ذکر خدا را به جا آورد. طعام زیاد نخورید چون برمغز اثر می گذارد و سبب دیدن خوابهای آشفته می شود و گرسنه نیز نباید خوابید.

اسامی معبران شرقی و کتب آنها:
1-    دانیال پیغمبر(ع)، کتاب: تقسیم حضرت امام جعفر صادق  (ع)
2-    محمد بن سیرین، کتاب: جوامع محمد بن سیرین
3-    امام جعفر صادق(ع)، کتاب: تقسیم حضرت امام جعفر صادق (ع)
4-    جابر مغربی، کتاب: ارشاد جابر مغربی
5-    ابراهیم کرمانی، کتاب: دستور ابراهیم کرمانی
6-    اسماعیل بن اشعث، کتاب: تعبیر اسماعیل بن اشعث
7-    خالد اصفهانی، کتاب منهاج التعبیر
8-    جاحظ بن اسحاق، کتاب تعبیر
9-    عبدالله عباس، کتاب تعبیر

اسامی معبران غربی:
1-    زیگموند فرویید
2-    آنلی بیتون
3-    هانس کورت
4-    حی – اچ – میلر
5-    لیلا برایت

زیگموند فروید
همانطور که می دانید فروید برای اولین بار در سال 1899 خواب را از جنبه ی علمی مورد بررسی قرار داد و با این کارخود بحث های زیاد و متعددی را درباره تجزیه و تحلیل رویاها و واکنش روانی خواب به شکل های مختلفی برانگیخت. او معتقد بود که خواب در واقع به معنی تصاویر دروغین و خیالی می باشد. که بی ارتباط با دنیای اطراف نیست. خواب دیدن یک جریان روحی به هنگام نیمه هوشیار بودن است که می تواند تصورات حقیقی و غیر حقیقی داشته باشد. ما در کابوس ها چنان تحت تاثیر قرار می گیریم که حتی پس از بیداری نیز فکر ما را به خود مشغول می کنند.
زیگموند فروید خواب علمی و واقعی را از خرافات جدا کرد و به آن ارزش و اعتبار داد و فروید به عنوان یک پزشک، معتقد بود که خوابها جزء مهمی از زندگی انسان هستند چون انعکاسی از درون انسان
می باشند، با تحقیقات و نظریه های علمی او درمطالعات روانشانسی، راه جدیدی بر روی مسئله ی تعبیرخواب گشوده شد.
چهار عامل خواب و رویا
زیگموند فروید چهار عامل را در مورد خواب و رویا شناسایی کرده است:
اولین عامل:     آن عمل تراکم است که خواب و رویا با این عمل خلاصه و فشرده می شود.
دومین عامل:     آن تغییرمکان یا نقل و انتقال یا جابه جا شدن است که بار عاطفی و احساسی آن از هدف اصلی جدا می شود.
سومین عامل:    تکوین خواب و رویا و نمایش دادن آن است که افکار و مفاهیم مجرد ذهن را به صورت تجسمی ملموس و مشهود در می آورد.
چهارمین عامل:    از اعمالی که درخواب و رویا به وقوع می پیوندد کنایه و آفرینی و تمثیل سازی است.

عقاید اقوام قدیم درباره ی خواب و رویا
اقوام قدیم برای خواب و رویا اهمیت قابل ملاحظه ای قائل بودند و چنین تصور می کردند که خواب و رویا آن ها را با دنیای موجودات فوق انسانی مرتبط می سازد و قاصد خدایان، شیاطین و پیامبرانست بعلاوه بر این باور بودند که رویا عمدا بر آن ها نازل می شود و برای کسی که آن را درخواب می بیند حاوی معنای بزرگیست و از آینده به او خبر می دهد. پس کاملا مشخص است که عقیده ی فلاسفه ی قدیم در مورد خواب و رویا منوط بود بر جایگاهی که آن ها در خصوص امرپیشگویی به دستگاه فلسفی خود می دادند.

چند نظر درخصوص خواب و رویا
ارسطو:     خواب و رویا وسیله ای است برای بازجوئی روانی و ریشه اش از شیاطین است و جنبه ی ملکوتی و خدایی ندارد.
بورداخ:     خواب موقعی ظهور می کند که ذهن از راه حواس تحریک نشود.
موری:     ما خواب گفته ها، آروزها، خواسته ها و کرده های خود را می بینیم.
جسن:     محتوی خواب و رویا همواره کم و بیش تابع شخصیت فردی، سن، جنس، وضع، تحصیلات، عادات، حوادث و تجارب تمام دوران زندگی می باشد.
ویگانت: اغلب اوقات کاملا آشکار است که خواب و رویا عوض آن که ما را از این عالم عادی و معنوی نجات بدهد، مجددا به همین عالم باز می گرداند.
گروپ:     دسته ای از خواب ها و رویاها که ریشه شان در زمان حال یا گذشته بوده و به هیچ وجه از آینده خبری نمی داده اند. در عض دسته ی دیگری از خواب ها و رویاها، خبر از آینده می دادند.

تعبیر نامه در بیان احکام تعبیر خواب
از ائمه معصومین صلوات الله علیهم منقول است که هر کس خوابی ببیند و تعبیر آن را خواهد که بداند ببیند که از ماه چند شب گذشته است ، به عوض هر شب یک سوره از سوره های قرآنی شمارش کند و بعد از آن در آن سوره نیز به عدد هر شبی که گذشته یک آیه بشمارد . در آیه آخر تعبیر خواب او خواهد بود . مثلا اگر از ماه ده روز گذشته باشد ده سوره از اول قرآن بشمارد . سورۀ دهم آیۀ دهمِ همان سوره تعبیر خواب او خواهد بود . « به شرح زیر »
 اگر در « شب اول ماه » خواب دیده شود ، سوره اول قرآن « فاتحه الکتاب » است و آیۀ اول ( بسم الله الرحمن الرحیم » است . این آیه اشاره است بر کسی که در شب اول ماه واقعه ای دیده باشد و از معنی آن چنین استنباط می شود که : مکتوبی یا حکمی از شخص بزرگی برای او برسد که سبب خوشحالی او بوده باشد و بنا بر قول جمعی که آیۀ اول « الحمد الله رب العالمین » را می دانند و از معنی آن چنین بر می آید : یک نعمتی که قبل از این نبوده به او می رسد و آن شخص شکران نعمت را بگوید .
 
اگر در « شب دوم ماه » خواب دیده شود سورۀ دوم قرآن « بقره » است . بنا بر اختلاف مفسرین از معنی این حروف « آلم » و به قول آیۀ دوم « ذلک الکتاب لاریب فیه هدی للمتقین » – از « الم » چنین استنباط می شود که : خواب بیننده بر امری مطلع می شود که تا آن زمان در خاطرش نگذشته باشد و از « ذلک الکتاب » چنان استنباط می شود که حکمی یا نامه ای به او می رسد که سبب خوشحالی و منزلت و جاه او می شود .
 
اگر در « شب سوم ماه » خواب دیده شود ، سوره سوم سورۀ « آل عمران » است و آیۀ سوم این است که « نزل علیک الکتاب » تا آخر آیه – و از معنی این آیه چنان استنباط می شود که : سه چیز متعاقب به او می رسد . سه آیه دلالت بر رسیدن این سه چیز دارد .
 
اگر در « شب چهارم ماه » خواب دیده شود ، سورۀ چهارم سورۀ « نساء » است و آیۀ چهارم « واتوا النساء صدقاتهن نحله » تا آخر آیه – از معنی این آیه چنین استنباط می شود که : زنی مجدد یا مالی عظیم به خانۀ خواب بیننده می رسد یا هدیۀ مرغوبی به او می دهند .

اگر در « شب پنجم ماه » خواب دیده شود ، سورۀ پنجم سورۀ « مائده » است و آیۀ پنجم « الیوم احل لکم الطیبات » تا آخر آیه – از معنی این آیه چنین استنباط می شود که : از اهل کتاب مثل نصاری و یهودی نفعی با طعام حلالی به خواب بیننده می رسد و شاید به نوعی دیگر به خوشحالی مبدل شود .
 
اگر در « شب ششم ماه » خواب دیده شود ، سورۀ ششم ، سورۀ « انعام » است و آیۀ ششم « الم یرواکم اهلکنا من قبلهم من قرن مکناهم فی الارض » تا آخر آیه – از معنی آیه چنین بر می آید که : خبری ناخوش به صاحب خواب می رسد و یا صاحب دولت از عظمت می افتد .
 
اگر در « شب هفتم ماه » خواب دیده شود ، سورۀ هفتم سورۀ « اعراف » است و آیۀ هفتم به قولی « والوزن یومئذ الحق فمن ثقلت موازینه فاولئک هم المفلحون » – از معنی آیه چنان استنباط می شود که : کاری از کارهای خود را به جمعی واگذار می کند . بعضی از آنها در جهت کار سعی و کوشش می کنند که باعث رفعت ایشان می شود و بعضی دیگر در انجام آن کار اهمال و تقصیر می کنند که آنها از نظر خواب بیننده میافتند .
 
اگر در « شب هشتم ماه » خواب دیده شود ، سورۀ هشتم سورۀ « انفال » است و آیۀ هشتم « لیحق الحق و یبطل الباطل و لوکره المجرمون » – از معنی آیه چنان استنباط می شود که : میان خواب بیننده و شخص دیگر کدورت و یا دعوایی بوده که به حاکم یا قاضی و امثال این طایفه رجوع می کند و حق معلوم خواهد شد که به نفع خواب بیننده خواهد بود .
 
اگر در « شب نهم ماه » خواب دیده شود ، سورۀ نهم ، سورۀ « توبه » است و آیۀ نهم « اشتروا بایات الله ثمنا » تا آخر آیه – و از معنی آیه چنین استنباط می شود که : دو نفر به جهت قطع معامله نزد خواب بیننده می آیند و فاسقان و ( عهد شکنان ) البته به کیفر اعمال خود می رسند .
 
اگر در « شب دهم ماه » خواب دیده شود ، سورۀ دهم سورۀ « یونس » است و آیۀ دهم « دعواهم فیها سبحانک اللهم و تحیتهم » تا آخر آیه – و از معنی آیه چنین استنباط می شود که : از خواب بیننده کار خیر و عمل صالحی به وجود می آید که در دنیا و آخرت به او نفعی می رسد .

اگر در « شب یازدهم ماه » خواب دیده شود ، سورۀ یازدهم سورۀ « هود » است و آیۀ یازدهم « الا الذین صبروا و عملوا الصالحات اولئک لهم مغفره و اجر کبیر » – از معنی آیه چنین بر می آید که : برای خواب بیننده کاری پیش می آید که از نظر مردم مشکل است ولی چون صبر کند موجب نیک نامی و راحتی ایام عمر او خواهد شد .
 
اگر در « شب دوازدهم ماه » خواب دیده شود ، سورۀ دوازدهم سورۀ « یوسف » است و آیۀ دوازدهم« ارسله معنا غدا یرتع » تا آخر آیه – و از معنی آیه چنان بر می آید که : عزیزی مثل فرزند و امثال آن از او دور می شود و عاقبت آن دور افتاده بخیر باشد و خواب بیننده را از او کدورتی بهم رسد و عاقبت او بسیار خوب باشد .
 
اگر در « شب سیزدهم ماه » خواب دیده شود ، سورۀ سیزدهم سورۀ « رعد » است و آیۀ سیزدهم « یسبح الرعد بحمده و الملائکه » تا آخر آیه – از معنی آیه چنین بر می آید که چیزی باعث ملال خاطر باشد به خواب بیننده برسد فبهاالقیاس
 
اگر در « شب چهاردهم ماه » خواب دیده شود ، سورۀ چهاردهم سورۀ « ابراهیم » است و آیۀ چهاردهم « ولنسکننکم الارض من بعدهم ذلک » تا آخر آیه – و از معنی آیه چنین استنباط می شود که : کسی که دوست یا دشمن خواب بیننده باشد به او می رسد . فبهاالقیاس .
 
اگر در « شب پانزدهم ماه » خواب دیده شود ، سورۀ پانزدهم سورۀ « حجر » است و آیۀ پانزدهم « لقالوا انما سکرت ابصارنابل نحن مسحورون » – از معنی آیه چنین نتیجه حاصل می شود که : شخصی با بینندۀ خواب گفتگوی بی حساب و باطل می کند و به جایی نخواهد رسید و کار بینندۀ خواب خوب خواهد شد .
 
اگر در « شب شانزدهم ماه » خواب دیده شود ، سورۀ شانزدهم سورۀ « نحل » است و آیۀ شانزدهم اینست « و علامات و بالنجم هم یهتدون » – و از معنی آیه چنین بر می آید که : به شخص خواب بیننده حالتی غیر از حالت اول که داشته دست می دهد و از طرف شخص خوب ، بزرگی و عظمت به او در هر باب خواهد رسید .
 
اگر در « شب هفدهم ماه » خواب دیده شود ، سورۀ هفدهم سورۀ « بنی اسرائیل » است و آیۀ هفدهم اینست « و کم اهلکنا من القرون » تا آخر آیه – و از معنی آیه چنین استنباط می شود که امری که موجب ملال خاطر خواب بیننده باشد و موجب حزن و اندوه او می شود برایش ظاهر خواهد شد ولی عاقبت او بخیر است و خیرات و تصدق نماید که رفع بلا کند .
 
اگر در « شب هجدهم ماه » خواب دیده شود ، سورۀ هجدهم سورۀ « کهف » است و آیۀ هجدهم اینست « و تحسبهم ایقاظا و هم رقود » تا آخر آیه – از معنی آیه چنین نتیجه حاصل می شود که : منزلی مجدد یا ملکی مجدد در تصرف خواب بیننده در خواهد آمد و یا قبل از آن خبری به غلط به او می رسد که در آخر معلوم می شود که آن خبر غلط است .
 
اگر در « شب نوزدهم ماه » خواب دیده سود ، سورۀ نوزدهم سورۀ « مریم » است و آیۀ نوزدهم اینست « قال انما رسول ربک لاهب لک غلاما زکیا » – از معنی آیه چنین استنباط می شود که : فرستاده ای از طرف شخص بزرگی نزد خواب بیننده می آید و خبرهای دل پسند و گوارا به او خواهد رسید .
 
اگر در « شب بیستم ماه » خواب دیده شود ، سورۀ بیستم ، سورۀ « طه » است و آیۀ بیستم اینست « فالقیها فاذا هی حیه تسعی » – از معنی آیه چنین نتیجه حاصل می شود که : دلیلو منطق قوی مثل عصای موسی و ید بیضا در تحت اختیار خواب بیننده در خواهد آمد و به این طریق واقعۀ خود را قیاس می کند .

اگر در « شب بیست و یکم ماه » خواب دیده شود ، سورۀ بیست و یکم سورۀ « انبیاء » است و آیۀ بیست و یکم این است « ام اتخذوا الهه من الارض هم ینشرون » – از معنی آیه چنین نتیجه حاصل می شود که: شخصی با خواب بیننده در خصومت است و خصومت را برطرف می کند و بدین ترتیب حاجت خود را قیاس نماید .

 اگر در « شب بیست و دوم ماه » خواب دیده شود ، سورۀ بیست و دوم سورۀ « حج » است و آیۀ بیست و دوم این است « کلما ارادوا ان یخرجوا منها » تا آخر آیه – از معنی آیه چنین استنباط می شود که : برای خواب بیننده اتفاقی روی می دهد که موجب ملال خاطر او خواهد شد که هر چه سعی کند از آن خلاصی نمی یابد .
 
اگر در « شب بیست و سوم ماه » خواب دیده شود ، سورۀ بیست و سوم سورۀ « مومنین » است و آیۀ بیست و سوم این است « و لقد ارسلنا نوحا الی قومه فقال یا قوم » تا آخر آیه – و از معنی آیه چنین بر می آید که : از طرف شخص بزرگی ، خیر و خوبی برای خواب بیننده می رسد که باورش نمی آید و یا نصیحتی به شخصی می کند و آن شخص باور نمی کند .
 
اگر در « شب بیست و چهارم ماه » خواب دیده شود ، سورۀ بیست و چهارم سورۀ « نور » است و آیۀ بیست و چهارم این است « یوم تشهد علیهم » تا آخر آیه – و از معنی آیه چنین نتیجه حاصل می شود که : خواب بیننده با شخصی دعوا و خصومتی دارد که آن شخص بر او ظفر می یابد و یا خواب بیننده با دلیل و برهان بر او غالب خواهد شد .
 
اگر در « شب بیست و پنجم ماه » خواب دیده شود ، سورۀ بیست و پنجم سورۀ « فرقان » است و آیۀ بیست و پنجم این است « و یوم تشفق السماء بالغمام و نزلنا الملائکه تنزیلا » – از معنی آیه چنین استنباط می شود که : خواب بیننده به مصیبتی عظیم و امری ناخوش و خصومت و گفتگوی ناشایسته مبتلا می شود .
 
اگر در « شب بیست و ششم ماه » خواب دیده شود ، سورۀ بیست و ششم سورۀ « شعرا » است و آیۀ بیست و ششم این است « قال ربکم و رب ابائکم الاولین » – و از معنی آیه چنین بر می آید که : شخص بسیار خوب و معقولی طرف نصیحت و موعظۀ او خواهد شد که خواب بیننده در جواب و سوال بر دشمن خود پیروز می شود و خوشحال می گردد .
 
اگر در « شب بیست و هفتم ماه » خواب دیده شود ، سورۀ بیست و هفتم سورۀ « نمل » است و آیۀ بیست و هفتم این است « قال سننظر اصدقت ام کنت من الکاذبین » – از معنی آیه چنین استنباط می شود که : جاسوسی خبری به خواب بیننده می رساند و او در صدد تفحص این خبر می رود که صحت این خبر بر او معلوم شود .
 
اگر در « شب بیست و هشتم ماه » خواب دیده شود ، سورۀ بیست و هشتم سورۀ « قصص » است و آیۀ بیست و هشتم این است : « قال ذلک بینی و بینک ایما الاجلین » تا آخر آیه – از معنی آیه چنین نتیجه حاصل می شود که : کار مهمی برای خواب بیننده پیش می آید که جهت انجام آن کار صاحب اختیار است ولی از نظر عقل و تدبیر هر چه سعی کند مورد قبول نیست .
 
اگر در « شب بیست و نهم ماه » خواب دیده شود ، سورۀ بیست و نهم سورۀ « عنکبوت » است و آیۀ بیست و نهم این است « قال رب انصرنی علی القوم المفسدین » . از معنی آیه چنین بر می اید که : خواب بیننده مامور می شود جهت اصلاح مفسدین که اگر با آن ها جنگ کند پیروز خواهد شد و همۀ احوالات او انشاء الله خوب خواهد شد .
 
اگر در « شب سی ام ماه » خواب دیده شود ، سورۀ سی ام سورۀ « رم » است و آیۀ سی ام این است « فاقهم وجهک للدین حنیف فطره » تا آخر آیه – از معنی آیه چنین استنباط می شود که : برای خواب بیننده کاری پیش می اید که جماعتی می خواهند او را از آن کار منع کنند و او حرف آنها را گوش نمی کند که البته برایش عین صواب است .

از حضرت امام جعفرصادق (ع) منقول است كه:
خواب دیدن اول ماه، باطل است
دوم و سوم ، برعكس بود
چهارم و پنجم ، به تأخير افتد
ششم و هفتم و هشتم و نهم ، آنچه را بيند، راست بود
دهم و يازدهم و دوازدهم ، به تأخير افتد
سيزدهم و چهاردهم و پانزدهم ، نه خير باشد و نه شر ، باطل است
شانزدهم و هفدهم ، به تأخير افتد
هجدهم و نوزدهم ، درست باشد
بيستم و بيست و يكم ، دروغ باشد
بيست و دوم و بيست وسوم ، فرح و شادي باشد
بيست و چهارم و بيست و پنجم ، برعكس باشد
بيست و ششم و بيست و هفتم نيز برعكس باشد
بيست و هشتم ، درست باشد
بيست و نهم و سي ام ، راست باشد

ابن خلدون
انسانی بزرگ بودند که تفاسیر زیادی درباره ی خواب دارند.
ابن خلدون رویا را به سه گونه تبدیل می کند:
نوعی که از سوی خدا می آید(این خواب آشکار جلی است، پیام نهفته ای ندارد به راحتی درکش می کنید.)
نوع دوم از سوی فرشتگان می آید(فرشتگان بسته ی خواب را می آورند و پیام آن آشکار نیست و اینگونه خواب ها نیاز به تعبیر دارد، هیچ پریشانی در آن نیست ولی گنگ است.)
نوع سوم از سوی شیطان می آید و خواب پریشان و باطل است.
در هنگام درک پیام رویا به دنبال دریافت پیام مثبت باشید.
*زلزله در خواب نماد دگرگونی در شخص(فرد خواب بیننده) است.
بر حکما تعبیر خواب را بر 28 هرف ابجدی ترتیب داده اند و تعبیرات را بر آن چیده اند.
مثال: چنانچه در خواب بیند سوار اسب است حرف اول را که (الف در اسب) را در این جدول ملاحظه کرده و احکام آن را می خوانند* این راه یکی از مختصرترین سیستم احکام تعبیر خواب است.
ا= دلیل بر یافتن مراد     ب= دلیل بر بلا و رنج     ج= دلیل بر شادی و فرح
د= بزرگی     ه= خشنودی     و= یافتن مطالب
ز= نیکی و حال     ح= دشواری در کارها     ط= سفر و راه طولانی در پیش است،
ی= جمعیت و اتفاق(توافق و اتحاد)     ک(گ)= اخبار و اراجیف     ل= بیرون آمدن از غم
م= راست آمدن کارها(انجام همه کارها سهل می شود)    ن= بیرون آمدن از ضعف
س= شرف و بلندی     ع= خوشی و سعادت     ف= پریشانی و ستم
ص= نیکی و احوال(احوال نیک)     ق= صدق و امانت     ر= خرمی و مسرت
ش= راستی و امانت     ت= تلف شدن مال     ث= برای کسی دل تنگ شدن
خ= خوبی و حال     ذ= زیادتی منصب     ض= تباهی اموال
ظ= قوت و دولت     غ= خیر و امانت

در روايت از سلمان فارسي (ره)
جدول زمان تعبير شدن خوابها بر حسب روز هاي ماه شمسي:
روز 6 ام ماه : بعد از يک يا دو روز تعبير مي شود.
روز 9 ام ماه : همان روز تعبيرش ظاهر مي شود.
روز 11 ام ماه شمسي : بعد از 20 روز.
روز 13 ام ماه : بعد از 9 روز تعبير مي شود.
در روز 14 ام ماه بعد از 26 روز.
در روز 15 ام ماه : بعد از 3 روز.
در روزهاي 28 ام، 29 ام و 30 ام ماه شمسي ، تعبيرش در همان روز پيدا مي شود.
 
خواب خوب و بد در ماه هاي قمري:
ماه ربيع الاول :     برکت وشادي در خواب ها پيدا مي شود.
ماه ربيع الثاني:     خواب خوب دير تعبير مي شود و خواب بد زود تعبير مي شود.
ماه جمادي الاول:    خريدو فروش نکند.
ماه جمادي دوم :    خواب خوب دير تعبير مي شود.
ماه رجب :    گشايش ابواب خير است- و خواب بد را به خوبي تعبير کن که خلاف ندارد.
ماه شعبان :    رؤيا رشته هاي بسيار دارد و از آن خير بسيار بر آيد و خواب بد تعبير نمي شود.
رمضان:    در هاي سختي و هرزگي بسته است و خواب خوب زود تعبير ميشود و خواب بد تعبير ندارد.
شوال:    خواب بد و غم زود تعبير مي شود ، از آن بر حذر باش.
ذيقعده:     فقط خواب سفر را سفر نکن .
ذيحجه:     خواب سفر را سفر کن.دنبال کار ها را بگير که ماه مبارکي است.

دیدن فرشتگان در خواب:
کرمانی می گوید: اگر شخص درخواب ببیند که فرشته ای از جانب خداوند مورد پند و اندرز واقع شده بدین معنی است که با درجه ی شهادت از دنیا خواهد خواهد رفت و اگر ببیند همانند فرشتگان درآمده و همراه با آن ها به آسمان می رود بدین معنی است که در دنیا فرد باتقوایی خواهد شد و اگر ببیند که همراه با آن ها به آسمان می روند و از آنجا به زمین باز می گردد بداند که از دنیا خواهد رفت و نامش درجهان به نیکی خواهد ماند.
جبرئیل:
ابن سیرنی گوید: اگر جبرئیل را در خواب خوش طبع و گشاده رو ببینید دلیل که بردشمن پیروز شوید، به همه آرزوهای خود می رسید و از غم فارغ می شوید.

میکائیل:
ابن سیرین گوید: اگرمیکائیل را درخواب خوش طبع ببینید، دلیل که بردشمن ظفریابید و به مراد خود برسید و اگربه خلاف این ببینید دلیل کند که غم و اندوه به شما برسد.

اسرافیل:
ابن سیرین گوید: اگراسرافیل را درخواب خوش طبع ببینید، دلیل که بزرگوار و عالم و دانا می شوید و اگرصوردردست اسرافیل دیدید دلیل بر فتنه بود.

ملک الموت:
ابن سیرین گوید: اگرملک الموت را درآسمان و خود را در زمین ببینید، هرکاری که دارید از آن کارمعزول شوید. اگر ملک الموت را درزمین در کنار خود دیدید دلیل که اجل فرا رسد و اگر ملک الموت را شادمانه دیدید دلیل که شهید شوید.
جابرگوید: اگرملک الموت را شادمانه دیدید دلیل که زندگانی شما دراز باد.

کرام الکاتبین:
اگرشخصی کرام الکاتبین را در خواب ببیند بدین معنی است که در دو جهان به خیرنائل خواهد گشت و اگر اهل فساد باشد دچارغم و اندوه خواهد شد
تفسیر دیدن پیامبران:
محمد بن سیرین می گوید: پیامبران به سه دسته تقسیم می شوند اول: پیامبران اولوالعزم که عبارتند از حضرت نوح (ع)، حضرت ابراهیم (ع)، حضرت موسی (ع)، حضرت محمد (ص)، دوم: پیامبران مرسل که شامل سیصد و سیزده نفر می باشند، این پیامبران صاحب کتاب بوده و جبرئیل به آن ها نازل شده و اما دسته سوم که پیامبران نبی نامیده می شوند، پیامبرانی هستند که تنها جبرئیل به آنها نازل شده است هر کس پیامبران اولوالعزم را به خواب ببیند نشان دهنده آن است که به مقامات و درجات بالایی دست پیدا خواهد کرد، دیدن پیامبران مرسل دلالت بر شکست دشمنان دارد و دیدن پیامبران نبی دلیل بر موفقیت در امور اموردینی می باشد.
کرمانی می گید: اگرشخص مومنی، پیامبری را خندان و گشاده رو ببیند به این معناست که به بزرگی و عظمت خاهد رسید. اگر چیزی از گفته های پیامبر را بشنود نشان دهنده ی آن است که از علم آن پیامبر به بهترین نحو استفاده خواهد کرد اما اگر شخص درخواب ببیند که پیامبری را می کشد دلالت بر شکست عهد و پیمان دارد.

آدم: حضرت صادق (ع) می فرماید: اگر فرد مومنی حضرت آدم را در خواب ببیند به این معناست که به بزرگی و جاه و مقام خواهد رسید و اگر فرد گناهکاری حضرت آدم را ببیند به این معناست که باید از معصیت توبه کند تا مورد لطف و بخشش  پروردگار قرار گیرد. صحبت کردن با حضرت آدم نشانه ی یادگیری علم و دانش است.

حوا: دیدن حوا درخواب بیانگر داشتن فرزندان زیاد و رسیدن به سعادت و خوشبختی در این جهان می باشد.

شیث: دیدن حضرت شیث در خواب به معنای داشتن زندگی خوب و فرزندان زیاد می باشد.

ادریس: اگرشخصی حضرت ادریس را به خواب ببیند، به این معناست که درتمامی مراحل زندگی موفق و پیروز خواهد بود.

نوح: دیدن نوح نشانه ی آن است که عمری طولانی همراه با سختی و مشقت خواهید داشت.

هود: اگرشخصی حضرت هود را به خواب ببیند، نشانه ی آن است که از جانب دشمنان مورد  آزار و اذیت قرار می گیرد اما سرانجام می تواند بر دشمنان خود غلبه پیدا کند.

لوط: دیدن لوط دلالت بر موفقیت در کارها می باشد.

صالح: دیدن حضرت صالح نشانه ی رفتن به مکان های جدید و زیاد شدن برکت  وروزی می باشد.

ابراهیم: اگر شخص حضرت ابراهیم را درخواب ببیند، دلیل بر آن دارد که به سفر حج خواهد رفت اما عده ای گفته اند که با پدرو مادر خود رفتار ناشایستی دارد.

اسماعیل: دیدن اسماعیل بیانگر برآورده شدن حاجات است.

اسحاق: اگرشخصی حضرت اسحاق را در خواب ببیند، به این معناست که از جانب فرزندان دچار نگرانی و ناراحتی خواهد شد اما سرانجام ناراحتی اش به شادی مبدل خواهد شد.

یعقوب: دیدن یعقوب دلالت برآن دارد که نزدیکان به شما تهمت خواهند زد ولی عاقبت پیروز و  موفق خواهید شد.

موسی: دیدن موسی درخواب بیانگر آن است که بعد از ازدواج در تمامی کارهای خود موفق و پیروز خواهید  بود.

هارون: دیدن هارون نشان ی رزق و روزی فراوان و حل مشکلات است.

داوود: اگر شخصی خواب حضرت داوود راببیند، به این معناست که از جانب همسر خود دچار غم فراوانی می شود.

یوسف: دیدن حضرت یوسف نشانه ی آن است که ثروت فراوانی به دست خواهید آورد.

ذکریا: دیدن ذکریا به خواب دلیل برآن است که از جانب خدواند مورد لطف فراوانی قرار خواهید گرفت.

یحیی: اگرشخصی خواب حضرت یحیی را ببیند، به این معنا است که باید برای سعادت اخروی خود تلاش بیشتری انجام دهد.

خضر: دیدن حضرت خضر به این معناست که عمری طولانی همراه با آرامش و رفاه خوهید داشت.

دانیال: دیدن دانیال به خواب بیانگر موفقیت در انجام کارهای دشوار است.

یونس : دیدن یونس نشان ی رهایی از غم و پیشرفت درکارها می باشد.

ایوب: دیدن حضرت ایوب نشانه ی آن است که مشکلات به پایان رسیده و در راه راست قدم خواهید برداشت.

عیسی: اگر شخصی حضرت عیسی را درخواب ببنید، به این معناست که درانجام کارهای مشکل به موفقیت می رسد و در پرستش و عبادت خداوند کوشا خواهد بود.

محمد: دیدن حضرت محمد در خواب بیانگر آن است که در دو جهان خوشبخت و سعادتمند خواهید بود. اگر غمگین و ناراحت هستید شادمان شوید. اگر مقرض هستید، بدهیتان داده شود. اگر در زندان به سر می برید، آزاد شوید و اگر فقیر هستید، نعمت وروزی فراوانی نصیب شما خواهد شد.

امیر المومنین: محمد بن سیرین گوید: اگر شخص حضرت علی را شادمان و گشاده رو ببیند، به این معناست که علم و کرامت و شجاعت او افزون می گردد و اگر حضرت علی را زنده در شهری ببیند، دلیل بر آن است که ظلم و ستم در آن شهر نابد شده و عدل و انصاف جای آن را می گیرد.

حضرت فاطمه: دیدن حضرت فاطمه در خواب دلیل بر پرهیزکاری و زهد و ایمان و زیاد شدن برکت و روز است.

صحابه: دیدن اصحاب پیغمبر در خواب نشانه ی آن است که در امور دینی به موفقیت می رسید و در نزد مردم محبوبیت پیدا می کنید.

امام حسن (ع) و امام حسین (ع): دیدن این دو امام در خواب به این معناست که از بزرگی، خیر و منفعت می بینید و در آخر با درجه ی شهادت از دنیا خارج می شوید.

تعبیر خواب شیخ بهائی
ابتدا می کنم به نام خدا    خالق و صانع و زمین و سما
داور کردگار بی مانند    که بود فارغ از زن و مرد
بعد از آن مدح احمد مرسل     باز گویم مفصل مجمل
بعد از آن مدح و حیدر گویم    از روی صدق شام و سحر
سرور مومنان علی ولی    منبع نفی و خفی و جلی
بعد از اوصاف حیدر اولاد    یاد دارم من چنین از استاد
کی بود یوسف آن وجیه أنام     علم تعبیر خواب راز نظام
گفت آن برگزیده ی دوران    اینچنین از برای خلق جهان
که دروغ است خواب اول شب    که نیاید ظهور او ز حجاب
خواب هنگام صبح معتبر است    در همان روز می دهد اثرش
گفت یوسف که بود پیغمبر    از برای جمیع نوع بشرش
ابله و کودک و منافق و جفت    خواب بر کس نباید گفت
یا به مجنون که هست لایعقل    خواب گفتن بد است ای عاقل
خواب به اهل علم اول بار    گر بگویی نکو شود اطوار
خواب بر ظهر معتبر می باشد    از برای بدن مرز نبود
خواب دیدن ز جمله اهل بشر    خوب تعبیر یابد و یا به شر
گر ببینی به خواب اوج سما    یابد از لطف دوست برگ نوا
اگر زحل را به خواب بیند کس    یابد از اهل هند عزت بس
مشتری گر به خواب کس آید     مشکلاتش تمام بگشاید
هر که به خواب او آید بهرام    یابد آزار از خواص و عوام
هر که آید به خواب او خورشید    می شود پادشاه چون جمشید
زهره عیش است و عیش اندر خواب    دولت خرمی است در همه باب
گر عطارد به خواب کسی آید    عمل و جاه و جلالش افزاید
گر ببیند به خواب قرص قمر    هست اسباب فضل و نعمت و زر
آنچه بیند ستارگان و ملک    اثر خواب او ندارد شک
مال و نعمت فزایدش بسیار    مکرمت یلبد از صغار و کبار
سبزه و مرغزار را در خواب    گر ببینی ترقی است و شباب
آب صاف ار بینی اندر خواب    علم افزاید و فعال و ثواب
آب گر تیره و گلی باشد    قرض سنگین و غافلی باشد
کوه اعظم اگر به خواب آید    علم و هلم کمالت افزاید
باغ  اشجار و میوه اندر خواب    دولت است و زیادی اسباب
تخم کاشتن بخواب فرزند است    کثرت مال زر و فرزند است
گر ببینی به خواب غله سبز     ایدت مال جاه و حله سبز
میوه های که افریده خدا    هست تعبیر او جدا جدا
سیب مطلوب و بوسه و تحفه    وصال جانان و غروب پنج شنبه
نارنج است و و نارون زحمت    متغیر شود به هر ساعت
هست انگور ریزش باران    مست گردد ز صحبت یاران
هرکه ببیند که میخورد خرما    هست تعبیر خواب برگ نوا
گر ببینی ترنج یا نارنج    رهی از محنت و مصیبت و رنج
البالو و سنجد و عناب    عیش و عشرت تورا رسد از خواب
به انجیر و زرد الو و زیتون    هست تعبیر خواب بس میمون
گر ببینی کسی عسل میخورد    فیض از عمر زندگانی برد
خربزه هندوانه رزق و حلال    میرسد با عناد و رنج ملال
شلغم و زردک و چغندر و سیر    هستی در خواب حیله و تزویر
کلم اسفناج و ترب و پیاز    هست بخت ضعیف و عمر دراز
کنجد و ماش و لوبیا و نخود    مال دنیا زیاد خواهد بود
گندم الودگی و محنت دان    جو بود غم بقول اهل ایمان
ارزن و ذرت است و اندر خواب    هر دو تنگی و قحط خوف عذاب
عدس است به رنج و کثرت حال    میفزاید ترقی و اقبال
جوز با دارچین و فلفل    بگشاید زکار تو مشکل
کسی نحل دیدنت شاهی است     داندانکس که مردم آگاهی است
زیره و رازیانه و گشنیز    مال وقف است نزد اهل تمیز
هست در خواب کثرت اشجار    باعث خوف و محنت و ازار
گر ببینی زر سفید بخواب    با کسی افتد  عطاب و خطاب
پول در خواب اندوه است و ملال     سرب هم قلع محنت  است و وبال
مس و آهن بخواب غم باشد     گر یکی ور چو صد درم باشد
و زر نعمت کافی     صاحب مال و عزت و شاهی
هرکه بیند بخواب سنگستان    یا بیابان گرم و ریگ روان
افتد او در مصیبت و محنت     زود از دست او رود محنت
لعل (رنگ انار )در خواب قرب پادشاه است    داند آنرا همانکه مرسده اسا
گر ببینی بخواب فیروزه    رسدت مال و جاه هرروزه
شاخ مرجان عقد مروارید    هست در خواب ایده آل و امید
عقیق عینی هم سعادت است به خواب    یافت عمر دراز و کار ثواب
هرکه در خواب شعر (مو)باف بود    همه عمر در مصاف (جنگیدن) بود
مور در خواب ,گوسفندان است    که تورا کسب منفعت زان است
گر ببینی که شهر شد اتش    ز حسودی عد و شود سرکش
لشکر خصم کار زار کند    گرد آن شهر را حصار کند
گر مسلمان به خواب کافر شد    از جهالت و گناه وافر شد
گر مسلمان کند کسی کافر    دایمن ز جنگ و فتنه شر
گر ببیند کسی کسوف بخواب    پادشه را رسد ز خصم عقاب
گر بخوابت خسوف و زلزله شد    پر شور زخوف و لوله شد
روز جنگ و صدای توپ و تفنگ    گر بخواب بینی ای سرهنگ
رعد و برق از سما شود ظاهر    امد زان سال بی حد وافر
هرکه در خواب میکشد تصویر     عشق در پای او شود زنجیر
مبتلا شود به عشص کسی    در خیالش بود هوای کسی
هرکه در خواب کار زار میکرد    پاک گردد زرنج و محنت و درد
هرکه در خواب مینواخت نفیر     یابد از عشق و از از هر تشهیر
آفتاب از غروب شد طالع     هرکه  این خواب دید در واقع
صاحب المر را ببیند زود    یابد از خواب خویشتن مقصود
جامه چرک هست رنج و ملال    هست رخت کبود هم وبا
هر خواب شد تنش عریان    باشدش آشکار سر نهان
هر که او غسل کرد در حمام     پاک گردد ز فعل های رام
سر تراشی و کیسه مالیدن    دفع قرضش به نحو احسن
گر تراشی محاسن اندر خواب    هست ترک گناه و راه ثواب هرکه
هر که شد طفل بعد از عمر دراز     در دوست برویش اختر باز
گر جوانی به خواب گردد پیر     می کشد زاری از صغیر و کبیر
پیرمردی که شد جوان در خواب    مشکلاتش تمام شد آسیاب
هر که در خواب پخته دید طعام    یابد از عمر و زندگانی کام
گوشت پخته بینی اندر خواب    مکرنت بیند از صغیر و کبیر شاداب
گوشت در خواب هر چه خام بود     روزی از راه حرام بود
هر که بیند به خواب تنگ و شراب    در بزرگان بود به رنج و عقاب
خوردن شیر و ماست در خوابت    هست تعبیر دولت و عزت
گر دهانت به خواب شیرین شد     لذت عمر و قوت دل شد
شور اگر شد دهانت ای دانا    سرد گردد ز خلق چون دریا
هر که بیند مرد و رفت به خاک     ذات او گردد از مذلت پاک
در دولت بر ویش گردد باز     کامرانی کند به عمر دراز
هر که او مرده بیند اندر خاک     غائب آید به ناگه از احباب
بوسه از مرده تحفه می آید     تا از آن خاطرات بیفزاید
مرده گر زن بود، دنیا    گر به دستت آیدت شبی بینا
گوشت از مردار خوری در خواب     مال و میراث یابی از هر باب
هر که بیند در چشم کند زر     از خلایق به دور افکند
گر کتابت کند در خواب     هست تعبیر او فعال و ثواب
گوش ها گر بریده گشت بدان    عمه و خاله برود ز میان
گردن کسی گر به خواب زنند     به رویش مژده ثواب زنند
ور کنندش به خواب پاره شکم    راز او بر ملا فتد در مردم
هر که تعمیر خواب کرد به خواب    مترابت شود به کار ثواب
گر به خوابت طواف شد ظاهر    روزیت می شود بسی وافر
هر که در خواب خورد چوب و کتک    می رسد قوتی در او بی شک
گر کند دزدی افتد در بند     مرد عاشق شود به صوت بلند
*****************

منبع نوشته : http://antique-book-treasure.ir

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *