خانه / مطالب علمی / عوارض و خطرات لامپ های کم مصرف – آیا لامپهای کم‌ مصرف باعث ایجاد سرطان می‌شوند؟

عوارض و خطرات لامپ های کم مصرف – آیا لامپهای کم‌ مصرف باعث ایجاد سرطان می‌شوند؟

در این پست از سایت antique-book-treasure.ir عوارض و خطرات لامپ های کم مصرف –  آیا لامپهای کم‌ مصرف باعث ایجاد سرطان می‌شوند؟ را برای شما عزیزان قرار دادیم . لامپهای کم مصرف گرچه مصرف برق بسیار کمتری نسبت به لامپهای قدیمی و لامپهای معمولی 100 وات و 200 وات دارند ولی عوارض و مضرات و خطراتی هم لامپهای کم مصرف دارند . مهمترین و بزرگترین خطر لامپهای کم مصرف در موقع شکستن لامپ است که باعث آزاد شدن جیوه داخل آن در محیط خانه میشود که این جیوه عوارض و خطرات بسیار جدید را برای انسان دارد که باعث ایجاد سرطان در انسان میشود . در ادامه مطلب توضیحات و اطلاعات کامل و جامع درباره خطرات و مضرات لامپهای کم مصرف برای انسان را مشاده خواهید کرد .

عوارض و خطرات لامپ های کم مصرف -  آیا لامپهای کم‌ مصرف باعث ایجاد سرطان می‌شوند؟
عوارض و خطرات لامپ های کم مصرف – آیا لامپهای کم‌ مصرف باعث ایجاد سرطان می‌شوند؟

عوارض و خطرات لامپ های کم مصرف –  آیا لامپهای کم‌ مصرف باعث ایجاد سرطان می‌شوند؟,عوارض لامپهای کم مصرف,خطرات لامپهای کم مصرف,آیا لامپ های کم مصرف باعث ایجاد سرطان میشوند؟,جیوه داخل لامپ خطرات بسیار زیادی برای سلامتی انسان دارد,لامپ های کم مصرف دارای مواد خطرناکی مانند جیوه هستند,سرطانزا بودن لامپهای کم مصرف,مضرات و عوارض لامپ های کم مصرف برای سلامتی انسان,لامپهای کم مصرف چه خطرات و مضراتی برای انسان دارند؟,مهمترین خطرات لامپهای کم مصرف در هنگام شکستن و پخش شدن جیوه داخل آن در محل

عوارض و خطرات لامپ های کم مصرف –  آیا لامپهای کم‌ مصرف باعث ایجاد سرطان می‌شوند؟

این روزها نه‌تنها در ایران بلکه حتی در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته نیز بازار مصرف لامپ‌های پرمصرف کم شده است. اگر لامپ شما به هر دلیل بسوزد یا دیگر قابل‌استفاده نباشد، ارزان‌ترین روش جایگزینی آن، انتخاب یک لامپ فلورسنت فشرده مارپیچ (Spiral Compact Fluorescents) است که به آن‌ها (CFLs) می‌گویند. از آنجایی که در دنیای امروز بیش‌تر وقت ما در محیط‌ داخل می‌گذرد لذا بسیار مهم است که بدانیم نورهای مصنوعی ساخت دست بشر از جمله همین لامپ‌های کم‌مصرف معمولی چه تاثیراتی می‌توانند بر وضعیت سلامت ما داشته باشند. در ادامه شما را برخی از خطرات ناشی از آن‌ها آشنا خواهیم کرد.
مهم‌ترین خطر لامپ‌های کم‌مصرف

همانطور که شما هم احتمالاً می‌دانید، یکی از مهم‌ترین خطرات لامپ‌های کم‌مصرف در زمان شکستن آن‌ها ایجاد می‌شود. از آنجایی که لامپ‌های کم‌مصرف حاوی جیوه هستند در نتیجه اگر به هر دلیل بشکنند، جیوه داخل آن‌ها به هوای اطراف وارد می‌شود. جیوه، فلز مایع سمی است که در ترمومترها، باتری‌های الکتریکی و لامپ‌های کم‌مصرف بکار برده می‌شود. مسمومیت با جیوه که از آن با نام هیدرارژیریا (Hydrargyriasis) یاد می‌شود، در اصل یک نوع مسمومیت فلزی است که به واسطه قرار گرفتن در معرض جیوه یا ترکیبات آن بوجود می‌آید.

جیوه فلز سنگینی است که می‌تواند به چندین شکل گوناگون وجود داشته باشد. همه این اشکال به استثنای جیوه مایع ابتدایی سمی هستند و مقادیر ناچیز آن‌ها (کم‌تر از یک گرم) می‌تواند مرگبار باشد. جیوه مهم‌ترین تاثیری که بر بدن می‌گذارد، این است که باعث بسته شدن رگ‌های خونی می‌شود و همین مساله مشکلات و تبعات آتی مسمومیت را به وجود خواهد آورد.

اگر مسمومیت جیوه شما را نگران کرده است، باید به این نکته هم توجه داشته باشید که لامپ‌های کم‌مصرف در زمان تولید روشنایی مشکلی از نظر مسمومیت جیوه ایجاد نمی‌کنند بلکه مشکل زمانی است که مقادیر ناچیزی از این جیوه بتواند بصورت بخار از درون لامپ خارج شود که این امر هم زمانی اتفاق می‌افتد که لامپ بشکند. گزارش‌ها حاکی از آن است که هر لامپ کم‌مصرف در صورت شکستگی، ۶ برابر بیش‌تر از سطح مجاز آلودگی تولید می‌کند. اما آیا این بدان معناست که شما باید همین امروز لامپ‌های کم‌مصرف را دور بریزید؟
لامپ‌های کم‌مصرف و معجزه‌ مصرف کم‌تر انرژی

یک واقعیت غیرقابل انکار در مورد لامپ‌های کم‌مصرف این است که آن‌ها در مصرف انرژی به راستی خارق‌العاده عمل می‌کنند. بر اساس داده‌های دپارتمان انرژی آمریکا، اگر هر شهروند تنها یک لامپ خانه‌‌اش را از پرمصرف به کم‌مصرف تغییر دهد، معادل این است که جلوی انتشار گازهای گلخانه‌ای را درست به اندازه خروجی ۸۰۰ هزار ماشین گرفته باشد. از طرف دیگر برخی این استدلال را هم مطرح می‌کنند که لامپ‌های قدیمی خیلی بیش‌تر از لامپ‌های کم‌مصرف، جیوه سمی را به محیط‌زیست وارد می‌کنند چرا که نیروگاه‌های ذغال‌سنگی که برای ساخت این نوع لامپ‌ها انرژی تولید می‌کنند، بزرگ‌ترین منبع تولید آلودگی جیوه در روی کره زمین هستند. دلیل اصلی شهرت لامپ‌های کم‌مصرف از نام آن‌ها پیدا است: مصرف کم‌تر که در حدود یک‌چهارم یعنی ۲۵ درصد انرژی در مقایسه با لامپ‌های پرمصرف تخمین زده شده است.
آیا لامپ‌های کم‌مصرف می‌توانند باعث سرطان پوست شوند؟

اما جدای از صرفه‌جویی در مصرف انرژی، مساله سلامت مصرف‌کنندگان نیز فاکتور بسیار مهمی است. موسسه علوم ایالات متحده آمریکا (U.S. National Science Foundation) به تازگی نتیجه تحقیقات‌اش در این زمینه را در مجله فتوشیمی و فتوبیولوژی منتشر ساخته است. این تحقیقات که به طور متمرکز بر روی شکاف‌های پوشش سطحی از جنس فسفر لامپ‌های کم‌مصرف انجام شده، نشانگر این واقعیت است که این شکاف‌ها اجازه می‌دهند امواج ماورای بنفش (UV) که توسط پوشش سطحی از جنس فسفر جذب شده و به نور مرئی تبدیل شده، از این لامپ‌ها تا اندازه‌ای به بیرون ساطع شود. محققان دانشگاه استونی بروک (Stoney Brook University) چند سال است که ثابت کرده‌اند بر روی پوشش سطحی از جنس فسفر این لامپ‌ها شکاف‌هایی وجود دارد و این مساله که آیا شکاف‌های مذکور می‌تواند باعث خروج تشعشعات (UVC) و (UVA) شود، تا مدت‌ها محل مناقشه اساسی میان طرفداران و مخالفان بود. تحقیقات موسسه علوم آمریکا توانسته این مساله را ثابت کند که خروج امواج از لامپ‌ها ممکن و شدنی است و این امر به دلیل قابلیت سوزاندن سلول‌های پوست انسان و تحریک به تشکیل ملانوما (نوعی سرطان که از ناحیه سلول‌های حاوی رنگدانه یا همان ملانوسیت‌ها توسعه می‌یابد) نگران‌کننده می‌باشد. لازم به ذکر است که تحقیقاتی مشابه نیز در این زمینه در اروپا انجام شده و نتایج آن نیز مشابه بوده است.

پژوهشگران در عین حال چگونگی خروج و انتشار اشعه (UV) توسط لامپ‌های کم‌مصرف و تاثیر آن بر سلول‌های تولیدکننده کلاژن و کراتین و ترکیبات کلیدی پوست انسان را مورد مطالعه قرار داده‌اند. آن‌ها در وهله نخست تاثیر نور مصنوعی را بر پوست‌های فاقد هرگونه مواد آرایشی مورد بررسی قرار دادند. در مرحله بعد آن‌ها تاثیرات پوستی را که در معرض تیتانیوم دی‌اکسین قرار گرفته (یک ترکیب معمولی در محصولات مراقبت شخصی) بررسی کردند. سپس آزمایش‌ها را در مورد لامپ‌های پرمصرف با همان شدت نور تکرار کردند. دکتر میریام ریفایلوویچ  (Dr. Miriam Rifailovich) سرپرست این تحقیقات می‌گوید: «مطالعات ما نشان داد که پاسخ‌ سلول‌های سالم پوست به اشعه (UV) منتشرشده با آسیب ناشی از تشعشعات (UV) کاملاً سازگاری دارد. زمانی که پوست پیش از قرار گرفتن در معرض تشعشعات (UV)، دوز کم‌تری از ذرات نانو تیتانیوم دی‌اکسین را هم دریافت می‌کند، میزان آسیب به سلول‌ها چند برابر می‌شود. مساله اینجاست که لامپ‌های پرمصرف به هیچ‌وجه حتی با وجود یا عدم وجود ذرات نانو تیتانیوم دی‌اکسین هم بر سلول‌های پوست اثر نمی‌گذارند اما تاثیرپذیری سلول‌ها از لامپ‌های کم‌مصرف واقعیت دارد.»

دکتر ریفایلوویچ در کنفرانس بهداشت صنعتی آمریکا که سال گذشته برگزار شد به این نکته اشاره کرد که اگر هر فرد حدود ۸ ساعت زیر نور لامپ کم‌مصرف بنشیند، چیزی در حدود ۱۰۰۰ برابر بیش‌تر از آنچه که بدنش بتواند تحمل کند، اشعه (UV) دریافت کرده است.
آیا لامپ‌های کم‌مصرف می‌توانند بر بینایی ما تاثیر بگذارند؟

در مقاله‌ای که هلن‌ والز (Hellen L. Walls) و همکارانش در سال ۲۰۱۱ در مجله بهداشت عمومی (NCBI: National Center for Biotechnology Information) چاپ کردند، به این مساله اشاره شده که افزایش مصرف لامپ‌های فلورسنت بعنوان یک راهکار برای کاهش تغییرات اقلیمی احتمال دارد که منجر به افزایش بیماری‌های چشمی شود. این پژوهشگران به این نکته اشاره کرده‌اند که لامپ‌های فلورسنت ممکن است بیماری‌های چشمی که به طور مشخص با امواج ماورای بنفش در ارتباط هستند را تا مرز ۱۲ درصد افزایش دهند. به گفته این محققان و بر اساس آمارهایی که اعلام کرده‌اند، افزایش ۳۰۰۰ مورد آب مروارید و ۷۵۰۰ مورد زائده موسوم به ناخنک (Pterygia) را که سالانه در استرالیا گزارش می‌شود، می توان با این مساله در ارتباط دانست. این محققان در انتهای مقاله خود به نظارت هر چه جدی‌تر بر ساخت این نوع لامپ‌ها تاکید کرده‌اند.
لامپ‌های کم‌مصرف چگونه می‌توانند تاثیرگذار باشند؟

مدت زمان قرار گرفتن در معرض نور لامپ‌های کم‌مصرف و سوسو زدن آن‌ها از جمله فاکتورهایی است که بر میزان تاثیرگذاری آن‌ها بر بدن ما نقش دارد. لامپ‌های کم‌مصرفی که سوسو می‌زنند می‌تواند بر افرادی که نسبت به نور حساس هستند، تاثیرگذار باشند. سوسو زدن لامپ‌های کم‌مصرف و فلورسنت می‌تواند برای کسانی که به بیماری‌هایی مانند اوتیسم، صرع، جذام، سندروم خستگی مزمن، بیماری لایم مبتلا هستند و یا مشکل سرگیجه دارند؛ دردسرآفرین باشد. سازمان بهداشت کشور انگلستان بر اساس تحقیقاتی که در زمینه لامپ‌های فلورسنت فشرده (CFLs) انجام داده، توصیه می‌کند که بیش‌تر از یک ساعت در روز در فاصله کم‌تر از ۳۰ سانتی‌متری این لامپ‌ها نباشید این واقعیت را در نظر داشته باشید که همه اشکال لامپ‌های کم‌مصرف لزوماً مشکل‌زا نیستند اما قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض نور آن‌ها بالاخص زمانی که فاصله ایمن را با آن‌ها رعایت نکنید، می‌تواند تاثیری مشابه آنچه که از امواج ماورای بنفش خورشید انتظار داریم را بر پوست بدن ما ایجاد کند.
احتیاط‌ها را جدی بگیرید

همانطور که اشاره شد، امکان تاثیرگذاری لامپ‌های کم‌مصرف بر بدن انسان وجود دارد لذا در صورتی که شما هم جزو مصرف‌کنندگان این محصولات هستید، حتماً باید توجه داشته باشید که ساعت‌هایی که در معرض نور آن‌ها قرار می‌گیرید، محدود و مشخص باشد. نکته بسیار مهم‌تر درباره لامپ‌های کم‌مصرف، آسیب‌های ناشی از شکستگی آن‌هاست. اگر به هر دلیل لامپ کم‌مصرفی شکست، سریع کودکان و بالاخص زنان باردار را از اطاق خارج کنید. بهتر که تا چند روز کسی وارد آن اتاق نشود. استفاده از ماسک و دستکش برای جمع‌آوری تکه‌های لامپ‌های شکسته ضروری است. دستگاه تهویه مطبوع را نیز سریعاً خاموش کرده و پنجره‌ها را باز کنید. پوست شما و حتی ریه‌هایتان به هیچ‌وجه نباید با لامپ شکسته تماس پیدا کند. کاغذهای مقوایی و یک کیسه پلاستیک جهت برداشتن قطعات کفایت می‌کند. به خاطر داشته باشید که استفاده از جاروبرقی برای جمع‌آوری قطعات شکسته لامپ‌های کم‌مصرف، ۱۰۰ درصد ممنوع است. توصیه می‌شود که بقایای لامپ را نیز تحت هیچ شرایطی به سطل آشغال نیندازید و آن را هم در منزل نگاه ندارید، مراکز و غرفه‌های بازیافت بهترین مکان جهت تحویل دادن بقایای لامپ‌های کم‌مصرف شکسته هستند، پس لطفاً به مسوولیت شهروندی خود عمل کنید.

**********************************************

لامپ‌های کم مصرف؛ چقدر مفید؟ چقدر مضر؟

در این گزارش سعی کرده ایم تا به تمام سوالات پیرامون لامپ های کم مصرف پاسخ دهیم.
به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ مصرف زیاد انرژی درلامپ‌های رشته‌ای و نیز داغ شدن سریع آنها که خرابی زودرس و سوختن لامپ را سبب می‌شد، باعث شد که لامپ هایی با کیفیت و بازده بالا تولید گردد. لامپ های جدیدی ساخته شدند که مشکل لامپهای رشته‌ای را نداشتند. این لامپ ها با توان خروجی بالا و نور زیاد، درصد بیشتری از انرژی الکتریکی را به نورانی تبدیل می‌کنند.

%image_alt%

لامپ فلورسنت نوعی لامپ تخلیه الکتریکی گازی است که با برق باعث تحریک بخار جیوه موجود در گاز آرگون و یا نئون می‌شود، که حاصل آن ایجاد پلاسمایی است که از خود پرتو فرابنفش ساطع می‌کند. سپس این پرتو توسط ماده فلورسنت به نور مرئی تبدیل می‌گردد.

تولید لامپ های فلورسنت را باید یکی از پیشرفت های مهم بشر در صنعت روشنایی دانست. چرا که این لامپ ها بودند که به یک باره صنعت روشنایی را متحول کردند و با طیف وسیع رنگ، هزینه پایین تولید و بازدهی بالای نوری خود توانستند جهان روشنایی را به یک باره تسخیر کنند. اما این لامپ ها نیز همانند دیگر ساخته های دست بشر می توانند سلاحی بالقوه برای تهدید بشریت باشند.از این رو است که باید با خطرات بالقوه و مضرات آنها آشنا شویم تا بهتر بتوانیم به مقابله با آن ها بپردازیم.

%image_alt%

مزایا:

1- میزان مصرف انرژی لامپ های کم مصرف معمولاً یک پنجم لامپ های تنگستنی است (۳ تا ۴ برابر کمتر)؛

2- به طور معمول ۶ الی ١۵ برابر عمر طولانی تری نسبت به لامپ های تنگستنی (رشته ای) دارند (طول عمر لامپ‌های کم‌مصرف بین ۶۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰ ساعت است در حالی که طول عمر لامپ‌های رشته ای ۷۵۰ تا ۱۰۰۰ ساعت است.)؛

3- این لامپ ها در مقایسه با لامپ های رشته ای گرمای به مراتب کمتری تولید می کنند. این امر پرهزینه تر بودن لامپهای کم مصرف را جبران می نماید. چنانچه اگر کل لامپ های تنگستنی قدیمی در دنیا با لامپهای کم مصرف جایگزین گردند سالانه به میزان ۴٠۹ تراوات ساعت انرژی الکتریکی (٢/٣% مصرف جهانی برق) صرفه جویی خواهد شد؛

معایب:

1- تأخیر در روشن شدن هنگام زدن کلید، بر خلاف لامپهای معمولی ( البته در مدلهای جدید این تاخیر خیلی کم شده است)

2- ایجاد خطر برای سلامت انسان ها به دلیل انتشار اشعه ماوراء بنفش(UV) و نور آبی

3- لامپ های کم مصرف مانند همه لامپ های فلورسنتی حاوی جیوه می باشند (غالباً ٥ میلی گرم) که باعث پیچیده تر شدن مراحل نابودسازی و بازیافت آنها می شود. بنابراین نابودسازی غیر اصولی این لامپ ها و رها کردن یا شکستن آنها در طبیعت منجر به آلوده شدن خاک، آب و هوا خواهد شد.

4- انتشار گازهای گلخانه ای: نتیجه تحقیقی در کانادا نشان می دهد که اگر تمامی خانه های ایالت کبک بجای لامپ های تنگستنی از لامپ های کم مصرف استفاده نمایند،این امر منجر به افزایش انتشار تقریبا ٢٢٠ هزار تن گاز CO2 (معادل CO2 منتشر شده سالانه بیش از ۴٠ هزار خودرو) در این ایالت می شود.

5- ایجاد رنگ پریدگی در وسایلی که حساس به اشعه UV هستند (پارچه، فرش،…)؛

6- کاهش قدرت نوردهی با گذشت زمان؛

7- قابل استفاده نبودن در خارج از ساختمان؛

8-  قابل استفاده نبودن در سرپیچ های دیمر دار؛

لامپ های کم مصرف چطور کار می کنند؟

همان طور که احتمالا می دانید ، لامپ های فلورسنت (مهتابی ها) و لامپ های فلورسنت فشرده (کم مصرف امروزی) بر پایه فناوری فلورسنس و تغییر طول موج نور ساخته شده اند و در واقع نور حاصل از آن ها ناشی از تخلیه الکتریکی بخار جیوه می باشد که به صورت پرتوهای مضر ماوراء بنفش تولید می شود.لذا دو عنصر مهم تشکیل دهنده این لامپ ها – که همان پرتوهای ماوراء بنفش و بخار جیوه می باشند – می توانند با توجه به خواص فیزیکی و شیمیایی خود برای انسان ضررهایی به همراه داشته باشند. باید بدانید که عنصر جیوه و به تبع آن بخار جیوه یکی از عناصر سرطان زا و سمی در طبیعت هستند که عدم رعایت احتیاط در برخورد با آن ها می تواند خطرات ناگواری را پیش رو داشته باشد.همینطور نور ماوراء بنفش حاصل از تخلیه الکتریکی این گاز می تواند تاثیراتی بر پیشرفت شکل گیری سرطان داشته باشد.لذا در ادامه به بررسی این دو عامل می پردازیم.

%image_alt%

تابش پرتوهای فرابنفش توسط لامپهای کم مصرف:

برخی معتقدند که اشعه فرابنفش لامپ های کم مصرف می تواند برای سلامت انسانهایی که به طور مداوم از این لامپ ها در محل زندگی خود استفاده می کنند مضر باشد اما از سوی دیگر برخی از کارشناسان می گویند که میزان اشعه این لامپ ها خیلی ضعیف است و به تحقیقاتی استدلال می کنند که نشان می دهد میزان اشعه UV جذب شده توسط انسان در هنگام 8 ساعت کار مداوم در زیر نور لامپ کم مصرف معادل اشعه UV یک دقیقه کار در زیر نور خورشید است !!!

کارشناسان امور حفاظت در برابر اشعه کشور برای پاسخ دادن به ابهامات در خصوص مضرات پرتو های فرابنفش 50 نمونه لامپ کم مصرف نو تولید داخل، با شش مارک و مدل مختلف و دارای مهر استاندراد ایران را بررسی و پرتوهای فرابنفش تابش شده توسط آنها را اندازه گیری و با حدود پرتوگیری براساس استاندارد ملی ایران مقایسه کردند.

نتایج به دست آمده برای لامپهای کم مصرف با توان کمتر از 65 وات نشان می دهد که قرارگرفتن در معرض تابش یک لامپ کم مصرف در فاصله بیشتر از 30 سانتیمتر نسبت به لامپ رشته ای محدودیت زمانی ندارد و برای فرد خطرناک نیست. همچنین قرارگرفتن در معرض تابش چهار لامپ کم مصرف، در فاصله بیشتر از 60 سانتیمتر نسبت به لامپ محدودیت زمانی ندارد و برای فرد خطرناک نیست.

قرار گرفتن در معرض تابش n به توان 2 لامپ کم مصرف در فاصله بیشتر از 30×n سانتیمتر نسبت به لامپ محدودیت زمانی ندارد و برای فرد خطرناک نیست اما با این حال توصیه می شود که تعداد لامپها بگونه ای انتخاب شود که روشنایی محیط کافی باشد چرا که با روشن کردن لامپهای اضافی، پرتوگیری غیرضروری صورت می گیرد.

نتایج به دست آمده برای لامپهای کم مصرف با توان بیشتر از 65 و کمتر از 100 وات نیز نشان می دهد قرارگرفتن در معرض تابش یک لامپ کم مصرف، در فاصله بیشتر از 60 سانتیمتر نسبت به لامپ محدودیت زمانی ندارد و برای فرد خطرناک نیست.

قرارگرفتن در معرض تابش چهار لامپ کم مصرف در فاصله بیشتر از 120سانتیمتر نیز نسبت به لامپ محدودیت زمانی ندارد و برای فرد خطرناک نیست.

همچنین قرارگرفتن در معرض تابش n به توان 2 لامپ کم مصرف در فاصله بیشتر از 60×n نسبت به لامپ محدودیت زمانی ندارد و برای فرد خطرناک نیست با این حال توصیه می شود که تعداد لامپها به گونه ای باشد که روشنایی محیط کافی باشد.

بنابراین ما به شما توصیه می کنیم که رعایت فاصله از لامپ کم‌مصرف را رعایت کنید؛ یعنی کمترین فاصله از این لامپ‌ها باید «بین ۵۰ تا ۶۰ سانتی‌متر» باشد همچنین نباید از لامپ‌های کم‌مصرف برای چراغ‌های مطالعه استفاده شود.

%image_alt%

عنصر بخار جیوه :

جیوه تقریبا حدود 99 درصد بخار جیوه داخل یک لامپ فلورسنت، درون ماده فلورسنس سفید رنگ موجود بر روی شیشه لامپ قرار دارد.لذا ابتدا به ساکن باید تلاش کرد از شکستن احتمالی لامپ تا جای ممکن جلوگیری به عمل آورد. به عنوان مثال باید در محیط هایی که احتمال شکست لامپ وجود دارد یا به گونه ای با کودکان در ارتباط است ، از چراغ های دارای حفاظ استفاده کرد ، همینطور تا جای ممکن این لامپ ها را در ارتفاع و دور از دسترس کودکان قرار داد.همچنین در مکان های متحرک (هم چون محیط قطار) سعی شود که لامپ ها بوسیله حفاظی شیشه ای یا پلاستیکی پوشانده شوند که در صورت شکسته شدن از نشر مواد جلوگیری شود.

تعویض لامپ :

تعویض لامپ کم مصرفباید هنگام تعویض لامپ فلورسنت فشرده (نوع به اصطلاح کم مصرف این لامپ ها) دقت نمود که حتی الامکان از تماس دست با قسمت شیشه ای جلوگیری کرد.همچنین استفاده از لامپ های با کیفیت و معتبر باعث می شود خطر شکست لامپ کمتر باشد.باید دقت کرد که از اعمال فشار زیاد هنگام تعویض این لامپ ها خودداری کرد و به این منظور از پاتروم ها و چراغ های استاندارد استفاده نمود.برخی چراغ ها و خصوصا لوسترهای موجود بگونه ای غیر استاندارد طراحی شده اند که تعویض لامپ از طریق قسمت پلاستیکی آن مشکل و یا غیر ممکن است.

حمل و نقل لامپ :

باید دقت نمود به هنگام حمل و نقل ان لامپ ها ، به هیچ وجه حفاظ کارتونی مربوطه را از لامپ جدا نکرد ، همینطور تا جای ممکن لامپ های نو و یا غیر قابل استفاده را درون یک پاکت پلاستیکی دربسته و یا چیزی مشابه قرار داد تا در صورت شکست کمترین انتقال بخارجیوه به بیرون صورت بپذیرد.

دفع لامپ های فلورسنت :

در برخی کشورهای غربی سامانه ای مخصوص جمع آوری و احیاء این لامپ ها ایجاد گردیده است.هرچند که هنوز در کشور ما چنین سامانه ای وجود ندارد،لیکن سعی شود تا جای ممکن لامپ های فرسوده به صورت مطمئنی به محل های دریافت زباله های خشک تحویل داده شوند.

اگر لامپ فلورسنت شکست ، با آن چه کار کنیم؟

ایجاد جراحت :

اگر بوسیله قطعات شکسته یک لامپ فلورسنت مجروح شدید ، باید بدانید که این امر ممکن است باعث جلوگیری از انسداد خون شما شود(به دلیل وجود ماده فسفرسانس در آن) یا باعث مسمومیت شما شود (به دلیل وجود جیوه) لذا بهترین کار در این موقعیت این است که سریعا پس از شستشوی محل زخم با آب سرد به نزدیک ترین مرکز درمانی مراجعه نمایید و مشکل پیش آمده را گزارش کنید.فراموش نکنید که حتما ذکر کنید که این جراحت از چه طریقی ایجاد شده است.اگر جراحت در ناحیه صورت و چشمها بود باید بیشتر دقت کرد.

%image_alt%

اقدامات اورژانسی در هنگام شکستن یک لامپ کم مصرف:

– ابتدا به ساکن سعی کنید کودکان را از محیط دور کنید.

– درب دیگر اتاق های مشرف به محیط را ببندید

– به سرعت پنجره ها را باز نمایید.

– اگر دستگاه تهویه ، خنک کننده و یا فن روشن است آنها را خاموش کنید تا از انتقال بیشتر بخار جیوه به دیگر مناطق ساختمان جلوگیری کنید.البته اگر فنی هست که به سمت محیطی غیر از داخل ساحتمان باز می شود ، آن را روشن کنید تا به رفت و آمد هوای بیرون کمک کند.

– اگر لامپ به صورت روشن شکسته است ، برای جلوگیری از خطرات برق گرفتگی و یا آتش سوزی آن را سریعا خاموش کنید.

– به مدت حداقل 15 دقیقه محل را ترک نمایید که بخارجیوه موجود تا جای ممکن تخلیه شود و یا بر روی زمین بنشیند.

– اگر بخشی از بدن به مواد داخل لامپ آلوده شده است ، سریعا آن را بشویید.

– پس از گذشت زمان گفته شده می توانید با پوشیدن دستکش (برای جلوگیزی از بریدگی دست) و همینطور ماسک به محیط خطر باز گردید.

– به هیچ وجه از جاروبرقی برای تمیز کردن محیط استفاده نکنید ، این امر می تواند باعث پخش بیشتر آلودگی در هوای محیط شود.

– ابتدا ذرات بزرگ تر را با دست جمع آوری کرده و در یک ظرف پوشیده مثل شیشه درب دار بریزید (ظرف نباید از جنس پلاستیک انتخاب شود).

%image_alt%

– سپس با استفاده از دو عدد خاک انداز ، یا وسیله مشابه همچون کاغذ مابقی ذرات را درون ظرف جمع آوری نمایید.

– می توانید با قسمت چسب ناک نوار چسب پهن یا هر چیزی دیگری ذرات ریز را جمع آوری نمایید ، همینطور می توانید با استفاده از دستمال کاغذی یا امثال آن بعضی ذرات را دفع نمایید.

– شیشه یا ظرف در بسته حاوی موارد فوق را در مکانی امن قرار دهید و بوسیله برچسب دیگران را از محتویات آن باخبر نمایید.

– دست و صورت خود را بشوئید و شیشه حاوی قطعات شکسته را به نحو مناسبی دفع نمایید.

– مواد در معرض آلودگی ، خصوصا مواد پلاستیکی که بخار جیوه را جذب می نمایند را بشویید.

– اگر این اتفاق بر روی فرش یا موکت افتاده است ، سعی کنید آنها را به بیرون منتقل و پاکیزه نمایید،مواد ریز داخل پرز فرش می تواند برای کودکان ، سالمندان و خانم های باردار مخاطره آمیز باشد.

– اگر امکان انتقال فرش به بیرون نیست ، هنگامی که پنجره ها باز هستند بوسیله جاروبرقی ذرات را دفع نمایید.

– سعی کنید تا مدتی پنجره ها باز باشند.

– می توانید در محیط هایی که احتمال شکست لامپ بیشتر است ، بر روی فرش پارچه یا روفرشی پین کنید تا نوبت بعد به راحتی بتوانید قطعات را جمع آوری نمایید.

%image_alt%

چطور یک لامپ فلورسنت مناسب انتخاب کنیم؟

سعی کنید از لامپ های با کیفیت تر و جدیدتر استفاده کنید ، چرا که در استاندارد های روز دنیا سعی شده است مقدار جیوه مورد استفاده در لامپ فلورسنت کمتر شده و نوع جیوه آن نیز بهبود پیدا کند.

%image_alt%

توصیه های نهایی برای استفاده از لامپهای کم مصرف:

به کاربران توصیه می شود که فقط از لامپهایی استفاده کنند که مهر استاندارد دارد و از لامپهای کم مصرف در فواصل کمتر از 30 سانتیمتر نسبت به لامپ استفاده نشود. مثلا در چراغهای مطالعه و چراغهای رومیزی یا آباژورهایی که در فواصل بسیار کم از افراد روشن می شوند، بهتر است که لامپ کم مصرف به کار نرود.

همچنین افراد باید توجه داشته باشند که در یک فضای کوچک از روشن کردن تعداد زیادی لامپ کم مصرف خودداری کنند و تعداد لامپها برای تولید روشنایی کافی و نه اضافی انتخاب شود.

در همین حال افرادی که ناراحتی پوستی خاص دارند و یا از داروهای خاص برای بیماریهای خاص استفاده می کنند و روی جعبه یا داخل بروشور دارو در مورد پرهیز از قرارگرفتن در برابر نور خورشید هشدار داده شده باید در مورد استفاده از لامپ کم مصرف با پزشک متخصص خود مشورت کنند و یا از این لامپها استفاده نکنند.

آیا لامپ های LED جایگزین لامپ های کم مصرف می شوند؟

برخی از کارشناسان معتقدند که بهترین کار این است که ما کم‌کم به این سمت برویم که از لامپ‌های LED که خاصیت کم‌مصرفی‌شان را دارند ولی فاقد جیوه هستند برویم.

%image_alt%

LED که نسل جدید لامپ‌های روشنایی محسوب می‌شوند. مخفف واژه LIGHT EMMTTED DIODE به معناي ديود ساطع كننده نور است.در حال حاضر LED‌ها به نحوي ساخته مي‌شوند كه نور را در جهت خاصي متمركز مي‌كند و به صورت چيپ‌هاي كوچكي هستند كه معمولاً در داخل يك شيشه‌ گنبدي شكل قرار مي‌گيرند و داراي سايز چوب كبريت يا كمي بزرگ‌تر هستند و به سختي مي‌شكنند.

بزرگترين برتري LED عمر مفيد آن است. LED‌ها 50 هزار ساعت عمر مفيد دارند در حاليكه عمر مفيد لامپهاي تابان تنها 1000 ساعت و در نهايت عمر مفيد فلورسنت‌ها، 10000 ساعت است.

%image_alt% %image_alt%

البته این لامپ ها هم تا زمانی برای سلامت ما مضر نیستند که سالم باشند چراکه شکسته شدن آنها می تواند سرب، آرسنیک و فلزات دیگر را که باعث انواع سرطان، آسیب‌های عصبی، بیماری کلیه، فشار خون و التهابات پوستی می شوند را وارد زندگی ما کند!

******************************************************

بیماری‌هایی که لامپهای کم مصرف باخود آوردند
رئیس اداره بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت هشدار داد: لامپهای کم مصرف فلورسنت فشرده (CFL) که اکنون به گستردگی در کشور مصرف می‌شوند، به علت نشت اشعه ماورا بنفش بیماری پوستی و چشمی به وجود می‌آورند و بخار جیوه آن نیز در صورت شکستن موجب بروز بیماریهای عصبی می‌شود.
 فارس: علی گورانی افزود: مکانیزم تولید نور در لامپهای فلورسنت فشرده یا CFL که در بین مردم به لامپهای کم مصرف معروف شده‌اند تحریک الکتریکی بخار جیوه است.

وی گفت: بخار یا اتم جیوه در صورت تحریک الکتریکی اشعه ماورا بنفش تولید می‌کند و این اشعه بعد از برخورد با فلورسنت که به صورت یک لایه پودر روی لامپ قرار دارد به نور مرئی تبدیل می‌شود.

این متخصص بهداشت محیط اضافه کرد: در این فرآیند تولید نور دو خطر مهم وجود دارد اول اینکه به هر علت از جمله کیفیت پایین لامپ، اندود نشدن کامل سطح لامپ با پودر فلورسنت یا هر دلیل دیگری اشعه ماورا بنفش از لامپ نشت کند که بسیار خطرناک است و بیماری‌های پوستی و چشمی را برای افراد به دنبال دارد.

گورانی گفت: به همین علت توصیه می‌شود تا جای ممکن از لامپهای فلورسنت فشرده که شبیه لامپهای مهتابی قدیمی اما فشرده شده هستند، کمتر استفاده شود و در صورتی که استفاده می‌شود نیز فاصله فرد تا لامپ همواره بیشتر از ۳۰ سانتی متر باشد و هرگز برای مطالعه نباید از این لامپ‌ها استفاده کرد.

رئیس اداره بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: بررسی‌ها نشان داده است که در موارد بسیاری لایه فلورسنت در این لامپ‌ها به طور کامل مالیده نشده است یا قسمتی از آن کاملاً پوشیده نشده است و به هر حال به علت کیفیت برخی از این لامپ‌ها احتمال نشت اشعه ماورا بنفش بالاست.

وی گفت: ‌ تهدید دیگر مهم این لامپ‌ها استفاده از بخار جیوه است، جیوه یک فلزسنگین خطرناک است که نشت آن در محیط موجب بروز بیماریهای عصبی می‌شود، البته تا زمانی که این لامپ‌ها شکستگی نداشته باشند احتمال نشت بخار جیوه وجود ندارد اما در صورت شکستن باید پروتکل جمع آوری و ایمنی به درستی توسط مردم رعایت شود که متأسفانه این پروتکل نیز در کشور ما آموزش داده نشده و عملیاتی نشده است.

گورانی گفت: بخار جیوه توسط ریه که جذب بالایی هم دارد به سرعت جذب می‌شود و به خصوص برای مادران باردار و کودکان بسیار خطرناک است و موجب بروز بیماریهای عصبی می‌شود.

وی ادامه داد: این لامپ‌ها هرگز نباید شکسته شوند و در صورتی که این اتفاق افتاد باید بلافاصله در و پنجره‌ها باز کرد تا غلظت بخار جیوه در محیط کم شود و بعد از مدتی بدون استفاده از جارو برقی با دستکش یابد ابتدا تکه‌های بزرگ و بعد تکه‌های کوچک آن را جمع آوری کرد و پودر فلورسنت آن هم که بیماری زاست باید با یک حوله خیس جمع‌آ‌وری شود.

گورانی گفت: ‌ استفاده از جاوربرقی برای جمع کردن لامپهای فلورسنت شکسته به علت خروج هوا از قسمت عقب جاروبرقی موجب پراکندگی پودر فلورسنت در هوا می‌شود که تنفس آن بسیار خطرناک است و می‌تواند سرطان زا باشد.

وی افزود: باز هم تأکید می‌کنیم که سم جیوه در این لامپ‌ها حاوی ماده خطرناک نوروتوکسین است که عامل بیماریهای عصبی خطرناک است.

این کار‌شناس بهداشت محیط اضافه کرد: ‌ متأسفانه به علت تأخیر آموزش بعد از ورود تکنولوژی در کشور، آگاهی مردم از این خطرات کافی نیست، پروتکل جمع آوری این لامپ‌ها نیز در کشور نداریم و به علت پرداخت یارانه از سوی دولت برای این لامپ‌ها با مصرف بالا و به همین نسبت خطرات بالای این نوع لامپ‌ها در جامعه مواجه هستیم.

گورانی گفت: در زمان ورود این تکنولوژی به کشور خطرات آن از سوی وزارت بهداشت گوشزد شد اما به هر علت از جمله مسائل اقتصادی مورد توجه قرار نگرفت.

وی ادامه داد: البته قطعاً جایگزینی این لامپ‌ها با لامپهای رشته‌ای قدیمی کار عاقلانه‌ای نیست زیرا لامپهای رشته‌ای قدیمی بیش از نور، گرما تولید می‌کنند و از نظر اقتصادی هیچ توجیهی ندارند.

رئیس اداره بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت گفت: بهترین جایگزین فعلی برای این لامپ‌ها، لامپهای LED است که هیچکدام از این خطرات و مشکلات را ندارند و بسیار کم مصرف‌تر از لامپهای فلورسنت هستند و مصرف آن‌ها در حد ۲ تا ۳ وات است.

وی گفت: این لامپ‌ها بخار جیوه و ماده فلورسنت ندارند و بر اساس تکنولوژی نزدیک کردن دیود‌های ید به هم عمل می‌کنند و باید دولت فعلاً یارانه لامپ‌ها را به این سمت ببرد ضمن اینکه قطعاً در آینده نزدیک لامپهای با تکنولوژی‌های جدید‌تر و پیشرفته‌تر نیز وارد بازار می‌شود.

درود بردکتر روازاده که داره درخیلی موارد هشدارلازم روبرای برگرداندن سلامتی مردم به همه میده ولی ماتا اتفاقی برایمون رخ نده عبرت نمی گیریم وحقیقت رو نمی پذیریم.حذرداشتن ازخیلی مواد غذایی مضر موجود درجامعه که اونها هم خطر کنسر رو در مردم ما مثل سرعت برق دارن افزایش می دن .ما باید کار کنیم وپول رو بجای لذت بردن از سلامتی برای بدست آوردن مجددسلامتی متاسفانه خرج کنیم.کمی باخودمان صداقت داشته باشیم وباحقیقت قهر نکنیم.ازخانم مهندس هم ممنونیم.
پاسخ
کامران    کامران
۱ آذر ۱۳۹۵ در ۱۱:۵۳
۴+

با سلام ایا لامپهای LED هم این مشکل را دارند
پاسخ

    ح    ح
    ۲۰ آذر ۱۳۹۵ در ۲۳:۳۵
    ۰

    خير
    پاسخ

yas.kp    yas.kp
۱ آذر ۱۳۹۵ در ۰۳:۳۴
۲+

خانم حیدری.،
خدا خیرت بده از اطلاعات سازنده ای که دادید.اجرکم عندالله
پاسخ
سمیرا    سمیرا
۳۰ آبان ۱۳۹۵ در ۱۱:۱۱
۰

سلام خیلی ممنونم خانم مهندس حیدری,بنده به عنوان یک شهروند معمولی وقتی خیلی وقت پیش تمام لامپهای منزلو از پر مصرف به کم مصرف عوض کردم با مخالفت شدید مادرم روبرو شدم حتی در افراد فامیل هم مدت کوتاهی از کم مصرف استفاده کردند ولی باز هم برگشتن به استفاده از پرمصرف ولی بنده تحت تاثیر شدید تبلیغات مصرف بهینه انرژی قرار گرفته بودم و وجدانم قبول نمیکرد,حالا نمیدونم نور کم مصرف ها منظورم همین فلورسنت بر افسردگی تاثیری دارد یا نه چون برای شخص خود بنده خیلی آزار دهنده است.
پاسخ
بابک    بابک
۲۹ آبان ۱۳۹۵ در ۱۷:۴۰
۱+

مطلب بسیار مفیدی بود. فرستادم واسه بقیه دوستان که اون ها هم مطلع بشن.
پاسخ
محمد    محمد
۲۹ آبان ۱۳۹۵ در ۱۱:۲۹
۴+

میگم من یه بار یه لامپ گنده ی کم مصرف از دستم افتاد و شکست … تازه یه تیکه ی گندشم رفت تو پام و داغونم کرد …
چکار کنم الان ؟!!
نگران شدم…
پاسخ

    آرش    آرش
    ۳۰ آبان ۱۳۹۵ در ۱۶:۱۸
    ۰

    مرسی از مطالب جالبتتون، یه سوال کلی داشتم با توجه به اینکه خیلیا برای زیبایی دکور خانه از لامپهای uv استفاده میکنند اگر اطلاعاتی در مورد این نوع نور و طول موجهایی که برای پوستمون مظر است دارید ممنون میشم اگه به اشتراک بزارید، مطلب نگران کنندست من تو اتاق خوابم ۴ تا مهتابی uv 24 ساعت روشنه الان ۳ ساله زیر نور مستقیمشم با این مطلب که خوندم فکر کنم همین الانم سرطان پوست دارم
    پاسخ

اشکان    اشکان
۲۹ آبان ۱۳۹۵ در ۱۰:۱۴
۰

روز بخیر سرکار خانم حیدری
ممنون از مطالب مفیدتون، همانطور که اطلاع دارید در اکثر ادارات ما از لامپهای مهتابی در سایزهای مختلف استفاده میشود. توی مطالبی که شما عرض کردید فرمودید فاصله از منبع نور نقش مهمی داره، میخواستم بدونم با توجه به ارتفاع اکثر سقفها که حدود ۳ متر میباشد، ایا باز هم خطر uv خیلی زیاده یا نه! و دوم اینکه چه فاصله ای میتونه این خطر رو کمتر کنه. با توجه به این نکته که افراد در طول روز حداقل ۸ساعت زیر این نورها هستند و تصمیم گیری در مورد تعویض آنها در حیطه کارمندان نمیگنجه.
ممنونم
پاسخ
حسین    حسین
۲۹ آبان ۱۳۹۵ در ۰۸:۲۰
۰

با سلام و تشکر از مقاله مفیدتون
علاوه بر این موارد، طیف نوری که لامپ هم تولید میکنه در جای خودش حایز اهمیت است و از این رو بهترین نور نیز مختص همان لامپهای رشته ای قدیمی است.
پاسخ
محمد حاجیانی    محمد حاجیانی
۲۹ آبان ۱۳۹۵ در ۰۴:۱۱
۰

بسیار مطالب عالی و جذاب و علمی بود و تشکر از زحمات شما
لطفا باز هم از این مطالب بگذارید،من قبلا درسایت دکتر روازاده هم در مورد مضررات لامپ دیده بودم ،به گفته یکی ازبزرگان بازدید کننده کشور ایران که گفته بود: بزودی سونامی سرطان در کشورتان رخ خواهد داد؛ما باید خیلی مراقب سلامتی خودمان باشیم و واقعا ملت دارند رو به علم سالم زمینه های مختلف میآورند.
پاسخ
شهرام اشکانی    شهرام اشکانی
۲۸ آبان ۱۳۹۵ در ۲۳:۵۲
۰

سلام خانم حیدری، بسیار مقاله خوب و مفیدی بود واقعا خسته نباشید…ولی ایکاش در کنار این مقاله ، به راهکارهای ارائه شده توسط این موسسات و سازمانها هم می پرداختید وقتی موسسه علوم ایالات متحده آمریکا تحقیقاتی در این مورد انجام داده است بدون شک راهکارهایی نیز ارائه کرده است. امیدوارم که شاهد تداوم ترجمه این گونه مقالات از جانب شما باشم. با تشکر
پاسخ

    رضا    رضا
    ۲۹ آبان ۱۳۹۵ در ۱۱:۲۳
    ۸+

    راهكارش سال هاست در كشورهاي پيشرفته جا افتاده، جايگزينش لامپ هاي LED هستش كه هيچ خطري ندارند. در گذشته به دليل هزينه تمام شده بالا و قيمت بالا طرفدار نداشت ولي الان كاملا مقرون به صرفه شده.
    پاسخ

دکتر وحید    دکتر وحید
۲۸ آبان ۱۳۹۵ در ۲۲:۴۳
۴+

سلام
با تشکر از این مقاله جالب و مفید. یک نکته را ضروری دانستم تا مطرح کنم. اینکه گفته می‌شود پوشش داخلی لامپ‌های مهتابی و کم مصرف از جنس فسفر است به این معنی نیست که ماده آن عنصر فسفر است! به طور کلی به موادی که اگر در معرض تشعشع قرار بگیرند نور تولید می‌کنند فسفر می‌گویند. ترکیبات روی، منگنز و کادمیوم مثال‌های خوبی از این مواد فسفر هستند. بنابراین در اینجا فسفر یک ویژگی است نه ماده.
پاسخ
محمد    محمد
۲۸ آبان ۱۳۹۵ در ۲۱:۵۰
۴+

جالب اینه که بدون توجه به مسئله سلامت مردم و فقط با توجه به جیب سازندگان این لامپ ها ، مسئولین تمام همت خودشون گذاشتن تا لامپ های کم مصرف رو رواج بدن.
وزارت بهداشت کجاست؟
چرا هیچ عکس العملی تا به حال نشون ندادن؟
پاسخ
میگ میگ….    میگ میگ….
۲۸ آبان ۱۳۹۵ در ۱۶:۴۴
۶+

لامپ رشته ای پرمصرف از همه بهتره…
?
پاسخ

    پدرام    پدرام
    ۲۹ آبان ۱۳۹۵ در ۱۳:۳۴
    ۳+

    لامپ های LED هم بسیار کم مضرف هستند و هم خطر ندارند- پیشنهاد اول لامپ LED و سپس لامپ رشته ای.
    فقط یادتون نره که باید از برندهای معتبر خرید کنید
    پاسخ

مسعود    مسعود
۲۸ آبان ۱۳۹۵ در ۱۶:۱۶
۱+

خانم حیدری فوق العاده بود ولی اکثر آدما روزانه زمان خیلی زیادی تحت اشعه این لامپ ها هستند ولی همانطوری که فهمیدم اگر فاصله شون زیاد باشه یعنی همون فاصله ای که روی سقف اتاق از ما دارن خطری ندارن؟!
پاسخ
سعيد سعادت    سعيد سعادت
۲۸ آبان ۱۳۹۵ در ۱۳:۴۸
۱+

سلام
با تشكر از مطالب مفيدتان. خواستم بدانم كه آيا در ساخت ال اي دي از مواد سمي استفاده شده يا نه. مصلا گاليم ارسنايد؟ و يا اينكه نور لامپ ال اي دي مثل نور لامپ هاي كم مصرف ويا تنگستن ضرباني هستش يا ثابت ؟
پاسخ
محمد زرین    محمد زرین
۲۸ آبان ۱۳۹۵ در ۱۳:۴۲
۴+

سلام ممنون از مطلب.
فقط اینکه من این موضوع روفکر کنم ۳ سال پیش خوندم فکر کنم بیزنس اینسایدر بود
سعی کنید همراه دنیا پیش برید همین چیزا ملت رو عقب نگهر میداره .
همینی که لامپ های کم مصرف موقع روشن شدن رنگ غیر طبیعی و یک جور بنفش کمرنگ از خودش نشون میده گویا همه چیزه . متاسفانه تا موقعی که یه چیزی پولساز هست خبری از سلامتی از استفاده محصول نیست . تا نو میاد به بازار…
فقط خواستم بگم فقط قیمت پایین ملاک نیست .پول خرید لامپ خوب رو ندارید نخرید بهتره . چون نور فقط روشنایی نیست بلکه نور بر روان و سلامتی ادم تاثیر داره . لامپ داریم ۳وات ۳۰ تومن لامپ داریم ۷ وات ۹ تومن لامپ ۶۰ تومنی هم داریم بستگی داره . اگر واقعا لامپ با اعتماد و دارای بالاترین مجوز ها رو میخوایید تو ایران هم گیر نمیاد لامپ های فیلیپس هست . به لامپ های ایرانی هم اعتماد نکنید که همشون کپی کار هستن و ازمایش محصول پایین دارن . و مهم نیست براشون . کلا گول تبلیغات رو نخورید .
موفق باشید
پاسخ
مَهدی    مَهدی
۲۸ آبان ۱۳۹۵ در ۱۳:۳۷
۴+

چند وقت دیگه مضرات لامپ های LED و نسل جدید هم مشخص میشه . کم کم مردم رو میارن به شعله و شمع و چراغ های قدیمی ???? !….. این تکنولوژی همونقدر که مفید هستش تونسته ضرر به انسان ها وارد کنه . همین امروز داشتم میخوندم تو یه مقاله معتبر آلمانی که بدن انسان برای تحرک خلق شده نه برای سکون . اما امروزه با پیشرفت دانش بشری ما داریم برعکس عمل میکنیم .
پاسخ
علیرضا حبیب زاده    علیرضا حبیب زاده
۲۵ آبان ۱۳۹۵ در ۲۲:۲۸
۱۵+

یک کلام!
LED!
پاسخ
نیما ربیعی    نیما ربیعی
۲۵ آبان ۱۳۹۵ در ۰۰:۱۱
۲+

خیلی عالی بود خانم حیدری، ممنون ک این مقاله رو ترتیب دادید…
پاسخ
حسن ر.    حسن ر.
۲۴ آبان ۱۳۹۵ در ۱۳:۵۷
۴+

تحقیقات گروه خانم ریفایلویچ در بین محقیق این زمینه محل بحث دارد (به مقاله Ultraviolet Leaks from CFLs از Wendee Nicole رجوع کنید).
مطمئن نیستم که ایشان چنین گفته باشند که میزان جذب UV ساطع از این لامپ‌ها هزار برابر مقدار مجاز است. این نقل قول را سایت‌ها از مقاله‌ای از سایت Men’s Health برداشتند که ارزش ارجاع علمی ندارد و قابل اعتماد نیست.
پاسخ
حامد خانیا    حامد خانیا
۲۴ آبان ۱۳۹۵ در ۱۲:۱۲
۱۰+

سلام دوستان
تا اونجایی که می تونید حتما از لامپ مهتابی و لامپ های کم مصرف بخار جیوه استفاده نکنید. چرا؟ خوب الان بهتون میگم :
لامپ مهتابی چند واته ؟ همه روش خوندیم ۴۰ وات ، درسته ؟ نه اصلا درست نیست. لامپ مهتابی ۴۰ وات هست و ترانس(آداپتور سنگین داخل بدنه) هم حدود ۵۰ وات مصرف داره . تازه زمان روشن شدن هم بخاطر طول تقریبا ۱ متری مهتابی، استارت مهتابی شدت جریان بسیار قوی برای ایجاد قوص الکتریکی بین دو سر مهتابی در فاصله ۱ متر ایجاد میکنه که این هم مصرف زیادی داره. سر جمع هر عدد مهتابی حدود ۱۰۰ وات برق مصرف میکنه. البته وقتی که ترانس و خود مهتابی گرم میشه می تونید از ۱۰ تا ۲۰ درصد بخاطر پرت حرارت به مصرفش اضافه کنید.لامپ های کم مصرف بخار جیوه (عموما همون لامپ های مارپیچی شکل) هم همین مسائل رو دارند.

معایب این دو دسته لامپ : استفاده از بخار جیوه و گرد فلورسنت که بسیار برای انسان و طبیعت مضر است و در صورت شکسته شدن این لامپ ها در منزل حتما باید به سرعت پنجره ها را باز کنید و از آن محیط دوری کنید، آلودگی به جیوه بسیار خطرناک بوده و آسان از طریق تنفس و پوست صورت میگیرد. عمر مفید این لامپ ها کم است چون اغلب پس از ۳ تا ۶ ماه پودر فلورسنت داخل لامپ خواص خود را از دست داده و نور لامپ بسیار کمتر از قبل می شود. عمر اصلی لامپ هم کوتاه است چون مدار الکتریکی آنها اغلب دچار مشکل می شود. مصرف برق بالاتر از آنچه روی جعبه توسط کارخانه ها ذکر می شود. “”” این لامپ ها بخاطر ضربان خاموش و روشن شدن حدود ۴۰ تا ۵۰ بار در ثانیه بر روی اعصاب سمپاتیک و حتی پاراسمپاتیک موثرند”””

توصیه من استفاده از لامپ های ال ای دی مانند مارک های “هالی استار” تولید شرکت نمانور است شبیه لامپ های حبابی قدیم هستند فقط اصلا شیشه ای نیستند بدنه آنها از پلاستیک مات تهیه شده و نور خیره کننده ای ندارند. یک لامپ هالی استار ۱۵ وات معادل ۲ مهتابی به ۴۰ وات نور می دهد با این تفاوت که ترانس ندارد، حرارت ندارد، عمر بالاتری از لامپ های قبلی دارد. عمر مفید آن۱۰۰% است چون ال ای دی دچار کاهش نور نمی شود تا روزی که بسوزد. آلودگی ندارد. حرارت لامپ تقریبا ۰ درجه است. حتما فراموش نکنید از ترکیب نور های سفید و زرد استفاده کنید ( مهتابی و آفتابی).

من یک لوستر داشتم با ۵ لامپ کم مصرف ۳۰ واتی و ۲ مهتابی که حال و پذیرایی را روشن کند و راضی نبودم. توجه فرمائید حدود ۳۰۰ وات برق مصرف میشد. مهتابی ها را حذف کردم و تنها ۵ لامپ لوستر را به ۳ لامپ ال ای دی سفید و ۲ لامپ ال ای دی زرد تغییر دادم . یعنی الان کلا با ۷۵ وات نوری معادل ۱ و نیم برابر قبل را نسبت به زمان ۳۰۰ وات دارم. و شبها با خیال راحت بدون نگرانی از مصرف برق کل لوستر را روشن میکنم.

با تشکر
پاسخ
شرافت    شرافت
۲۴ آبان ۱۳۹۵ در ۰۸:۵۲
۲+

سلام، ممنون از مطلب علمی و مفیدتون، خواستم مطمئن بشم که لامپ های ال ای دی و اس ام دی فاقد اینچنین مضراتی هستند، درسته؟
آیا این قضیه در مورد لامپ های مهتابی هم صدق می کنه؟ (منظورم از مهتابی، رنگ نور نیست، لامپ مهتابی رو عرض می کنم)
پاسخ

    فرناز حیدری    فرناز حیدری
    ۲۴ آبان ۱۳۹۵ در ۱۰:۳۶
    ۲۴+

    سلام روزتون بخیر
    فکر میکنم سوال شما در واقع سوال همه دوستانی هست که کامنت گذاشتن ?
    خوب مساله اینه که لامپ برای اینکه مضر باشد یا باید درش از ترکیبات سمی مثل مثلا جیوه استفاده شده باشد یا باید امواج ماورای بنفش تولید کند. هیچکدام از این دو فاکتور در مورد LED: Light-Emitting Diode مصداق ندارد یعنی نه اون ترکیب سمی سازنده را دارد و نه تشعشعات ماورای بنفش تولید میکند. تا جایی که من بررسی کردم، تا امروز هیچ مطالعه‌ای سرطان‌زا بودن لامپ‌های ال‌ای‌دی را ثابت نکرده. ممنون از توجه شما
    پاسخ
        محمد    محمد
        ۳۰ آبان ۱۳۹۵ در ۱۶:۴۸
        ۰

        ممنون بابت اطلاعات مفیدتون خانم حیدری
        پاسخ
    فرهاد قریشی    فرهاد قریشی
    ۲۴ آبان ۱۳۹۵ در ۱۰:۵۲
    ۱+

    لامپ های اصطلاحا مهتابی یا فلورسنت هم از همان شیوه لامپ های کم مصرف برای تولید نور استفاده میشه و در داخل اون استوانه شیشه ای مثلا برای تولید طیف رنگ زرد یا افتابی از مقادیری بخار جیوه استفاده میشه
    درحقیقت لامپ کم مصرف همون فلورسنت قدیمیه اما کمی مقرون به صرفه تر از لحاظ هزینه تولید
    پاسخ

مسعود    مسعود
۲۴ آبان ۱۳۹۵ در ۰۷:۲۳
۳+

اطلاعات مفیدی بود، لطفا مشابه این مطلب را در مورد لامپ های LED هم بنویسید.
پاسخ
سینا    سینا
۲۴ آبان ۱۳۹۵ در ۰۴:۳۲
۲+

به نظرم در حال حاضر لامپ های LED با مصرف برق بسیار پایین و با توجی به اینکا بسیاری از این خطرات رو به همراه ندارن، میتونن ا
جایگزین مناسبی باشن.
پاسخ

    فرناز حیدری    فرناز حیدری
    ۲۴ آبان ۱۳۹۵ در ۱۰:۳۸
    ۴+

    سلام و روزتون بخیر
    بله تا امروز بیشترین تاکید بر مصرف اونها تاکید داره چون هم در مصرف انرژی و هم از نظر ایمنی تاکنون مطلوب‌تر ارزیابی شده‌اند.
    ممنون از توجه شما
    پاسخ

رضا خسروشاهی    رضا خسروشاهی
۲۴ آبان ۱۳۹۵ در ۰۲:۱۰
۵+

لامپ‌های led در حال حاضر بهترین گزینه به منظور کاهش مصرف، نور بیشتر و سلامت بیشتر هستند. وجالب این که مصرف انرژی بسیار کمتری هم نسبت به لامپ‌های کم مصرف سنتی دارند.
پاسخ
احسان چهری    احسان چهری
۲۴ آبان ۱۳۹۵ در ۰۱:۲۱
۲+

اوه، نمیدونستم در این حد خطریه
پاسخ
امیر    امیر
۲۴ آبان ۱۳۹۵ در ۰۰:۲۰
۵+

چند سال پیش بود یه حکیم طب سنتی از خطر این نوع لامپ ها به مردم و مسولان گوش زد کرد . اما خیلی ها مشخرش کردن . حالا دیدین حرفش درست بود.
پاسخ

    حسن ر.    حسن ر.
    ۲۴ آبان ۱۳۹۵ در ۱۳:۲۴
    ۳+

    آدم می‌تونه تصادفی حرف درست بزنه. شما اگر یک سکه هم بیاندازی با احتمال ۵۰ درصد به درستی در این مورد نظر خواهد داد که آیا این لامپ‌ها خطر دارند یا خیر.
    پاسخ

محمد    محمد
۲۴ آبان ۱۳۹۵ در ۰۰:۱۳
۰

خانم فرناز حیدری
تشکر به خاطر اطلاعات مفیدی که در اختیار ما قرار دادید .
فقط یه سوال دارم لطفا حتما بهش پاسخ بدید در حد چند کلمه…
میخواستم بدونم این ضررهایی که گفتید شامل لامپ های قدیمی مهتابی و لامپهای جدید LED هم میشه؟؟؟
و بنظر شما ما چه نوع لامپی باید استفاده کنیم؟
ممنون.
پاسخ

    فرناز حیدری    فرناز حیدری
    ۲۴ آبان ۱۳۹۵ در ۱۰:۳۹
    ۶+

    سلام روزتون بخیر
    فکر میکنم سوال شما در واقع سوال همه دوستانی هست که کامنت گذاشتن
    خوب مساله اینه که لامپ برای اینکه مضر باشد یا باید درش از ترکیبات سمی مثل مثلا جیوه استفاده شده باشد یا باید امواج ماورای بنفش تولید کند. هیچکدام از این دو فاکتور در مورد LED: Light-Emitting Diode مصداق ندارد یعنی نه اون ترکیب سمی سازنده را دارد و نه تشعشعات ماورای بنفش تولید میکند. تا جایی که من بررسی کردم، تا امروز هیچ مطالعه‌ای سرطان‌زا بودن لامپ‌های ال‌ای‌دی را ثابت نکرده. ممنون از توجه شما
    پاسخ
    فرناز حیدری    فرناز حیدری
    ۲۴ آبان ۱۳۹۵ در ۱۰:۴۰
    ۱۷+

    در جواب این سوال هم که چه لامپی مصرف کنیم خوب من به شخصه ال‌ای‌دی رو ترجیح میدم چون با بررسیهای که انجام دادم هم در مصرف انرژی و هم از نظر آلایندگی و … مطلوبتر هستند البته ظاهراً ? یعنی تا امروز
    پاسخ
        امير    امير
        ۲ آذر ۱۳۹۵ در ۰۰:۰۷
        ۰

        با سلام، توجه داشته باشيد كه لامپ هاي ال اي دي به دليل انتشار نور به صورت خطي اگر از جنس مرغوب استفاده نكنيد باعث ضعيفي و درد چشم خواهد شد و بهتر است در جاهايي از منزل كه حباب داره براي پخش نور بهتر استفاده شود.
        پاسخ

EA    EA
۲۳ آبان ۱۳۹۵ در ۲۳:۴۶
۴+

دوستان از لامپ های ال ای دی استفاده کنید..هم مصرفش از این لامپ ها کمتره و فکر کنم هیچ ضرری هم نداره
پاسخ
عابد    عابد
۲۳ آبان ۱۳۹۵ در ۲۳:۲۴
۲۱+

اگه لامپ کم مصرف استفاده کنیم جیوه و یووی میکشمون
اگه لامپ معمولی و پر مصرف ، قبض برق
اگه بریم تو فضای باز ، آلودگی هوا
واقعا به کجا داریم میریم ما !؟

اصلا به حرف ها و نظراتمون بی اهمیت هستید
فونت اخبار شبکه یک یا تهران رو که در زیر نویس ازش استفاده می کنند رو قرار بود بذارید پس چی شد؟؟؟

اگه میذارید بگید اگه نمی ذارید هم بگید بی خود اینجا هی نیایم!!!!!!!!

خیلی وقت پیش قولش رو داده بودید که بذارید نذاشتید

خواهشا بذارید………………………………….
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۲ – ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
پاسخ
1
0
راستش ما هر چی لامپ کم مصرف خریدیم بیشتر از 3 سال عمر نکرد صد رحمت به لامپ های قدیمی
پاسخ ها
عباس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۱۲ – ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
اگر برق فاز به لامپ وصل باشد ویا از کلید هایی
که داخلش چراغ داره استفاده کنید عمر لامپ کم میشه .نشونشم اینه که بعد از خاموش کردن کلید لامپ گاه کاهی سوسو میزنه
unknown
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۹ – ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
پاسخ
1
0
سایت بدی دارید/بگو خــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــب
منصور
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۷ – ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
پاسخ
0
0
غلط املایی (ضرات )را درست کنید. (ذرات)
مدیر پایگاه اصلاح شد ممنون
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۵۵ – ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
پاسخ
0
0
چرا گاهی مطالب سایت باشگاه خبرنگاران رو به صورت ناقص وبریده بریده (ازیک خط چند کلمه وحتی گاهی چند جمله جا میوفته) روی گوشیم دریافت میکنم,وگاهی کامل?
هینا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۱ – ۱۳۹۲/۰۵/۲۷
پاسخ
0
1
خیلی ممنون فردا میخونمش
کامی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۰ – ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
پاسخ
0
0
خیییییییییییلی ممنون خیلی کمکم کرد مرسی !
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۹ – ۱۳۹۲/۰۷/۲۱
پاسخ
1
0
لطفا یکم متن را خلاصه کنید
صنایع روشنایی میثم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۰۶ – ۱۳۹۲/۰۸/۲۶
پاسخ
0
0
عالی بود
سراب
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۳ – ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
پاسخ
0
0
سلام،ممنونم مطالب شما برای پیشگیری از مسمومیت با جیوه مفید بود.
سعاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۶ – ۱۳۹۲/۰۹/۱۶
پاسخ
1
0
اثرات عصبی ان را واقعا مادر خانه مشاهده کردیم برگشتیم به همون لامپهای قدیمی
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۰۵ – ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
پاسخ
0
1
خیلی مفید بود.
فريبا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۳۵ – ۱۳۹۲/۱۱/۲۸
پاسخ
0
0
مطالب خيلي خوبي نوشتين فقط اگر ممكنه بنويسين كه جايي براي گرفتن لامپهاي سوخته هست يا نه ؟
ضیاء
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۵ – ۱۳۹۲/۱۲/۱۷
پاسخ
1
0
سلام
توایران که جمع نمیشه.حداقل دررسانه هااعلام کنندخطرناک است.ونبایدشکسته شوند.من دیدم چندتابچه کوچیک لامپ های مهتابی می شکستند دنبال هم میکردند.خب دیگه خانواده اون هاچی بگن وقتی اطلاع ندارن.

جمع نمیشه بجاش اطلاع رسانی کنند.
امير
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۶ – ۱۳۹۳/۰۲/۲۹
پاسخ
0
0
من شنيدم نورى كه از طريق اين لامپ توليد ميشه برا پوسن مضر است و حتي المكان تو اتاق كودك نبايد استفاده كرد
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۶ – ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
پاسخ
0
0
از ارایه مطالب خوبتانبسیار ممنونم
فرزاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۱ – ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
پاسخ
0
0
من خودم نماینده فروش لامپهای کم مصرف هستم .بابت راهنمایی های شما ازتو ممنونم.مرسییییییییییییییی
علیرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۹ – ۱۳۹۳/۰۶/۲۸
پاسخ
0
0
سلام به نظرمن شما خیلی مثبت درموردلامپ کم مصرف نوشته اید وقتی بقیه ی سایتها رومطالعه میکنم میبینم که موضوع لامپ های کم مصرف خیلی خطرناکترازاون چیزاییه که شماگفتید مثلا در مورداشعه ی ماورابنفش که تولیدمیکنه خیلی ساده ازش عبور کرده اید وخیلی موارددیگه من دانشجوی پزشکی سنتی هستم وبه نظرمن این لامپ ها بمب های شیمیایی کوچکی هستند که دشمنان به ماهدیه دادند
ali
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۴۱ – ۱۳۹۳/۰۸/۲۰
پاسخ
0
0
اصلا عمرش بیشتر نیست به زور دو سال کار میکنه اگه خیلی استفاده نکنید وقتی هم شکست کلی خطر داره و اشعه مضرتری داره و امواج خیلی بدی داره اگه نزدیک باشه!!!!!!
الهام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۶ – ۱۳۹۳/۰۹/۰۵
پاسخ
0
0
سلام خسته نباشید ممنون از مطلب خوبتون
یه سوال: آیا اگه برای این لامپ ها از رو کش هایی ( همین روکش های رنگی که از تلق درست شده) استفاده کنیم مضرراتش برای پوست کم میشه؟؟؟
ممنون میشم اگه جواب بدین آخه خیلی برام مهمه
مسعود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۷ – ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
پاسخ
0
0
LED مخفف light emitting diode میباشد
نه emitted
مرسی
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۲۶ – ۱۳۹۳/۰۹/۱۴
پاسخ
0
0
سلام یک بحث علمی زمانی معتبر است که 4تا مرجعدرست و حسابی داشته باشه، لطفا اعتبار خبرها را با ارجاع به مرجع بیافزایید
مصطفی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۱۴ – ۱۳۹۳/۱۰/۰۸
پاسخ
0
0
سلام خیلی ممنون بابت اطلاع رسونیتون ما یه بار لامپ مهتابیمون شکست ولی اصلا از این چیزا خبر نداشتیم و طبق معمول خرده شیشه ها رو جمع کردیم و در و پنجره هم وا نکردیم یعنی ممکنه با این یه بار مریض شیم؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۰ – ۱۳۹۴/۰۴/۰۴
پاسخ
0
1
من پام رفت رو این لامپ و خرد شد و پام زخمی شد خطری منو تهدید نمیکنه؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۵ – ۱۳۹۴/۰۹/۱۶
پاسخ
0
0
خیلی کمکم کرد ممنون
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۶ – ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
پاسخ
0
0
خیای باحال بود تونستم برای درسم ازش استفاده کنم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۲ – ۱۳۹۴/۰۹/۲۱
پاسخ
0
0
ممنون از سایت خوبتون.کمک کرد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۲ – ۱۳۹۴/۰۹/۲۱
پاسخ
0
0
ممنون از سایت خوبتون.کمک کرد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۸ – ۱۳۹۴/۰۹/۲۸
پاسخ
0
0
ممنم که این اطلاعات ارزش مند رادراختیار

مردم می گذارید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۸ – ۱۳۹۴/۰۹/۲۸
پاسخ
0
0
ممنونم که این اطلاعات ارزش مند رادراختیار

مردم می گذارید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۱ – ۱۳۹۴/۱۰/۰۵
پاسخ
0
0
سلام.لطفا نام یک متخصص در این امر را بنویسید. با تشکر
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۱ – ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
پاسخ
0
0
لطفا اگه واقعا برای سلامتی انسانها مضر است اطلاع رسانی کنید که دیگه خریداری نکنن و یا لامپهای بهتری ساخته بشه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۵ – ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
پاسخ
0
0
خیلی عالی بود.تشکر
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۲ – ۱۳۹۵/۰۶/۲۹
پاسخ
0
0
خيلى ممنونم مطالب عالى و اموزنده بودند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۳ – ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
پاسخ
0
0
***** لطفا خواشا راست یا دروغ بودن این مقاله رو بررسی بفرمایید و اعلام کنین *******
شما خیلی به سادگی از روی همه مضراتی که این مقاله نوشته عبور کردین
اگر واقعا تا به این حد ضرر داره بگبن تا مردم ما استفاده نکنن و دچار بیماری نشن

لامپ های کم مصرف و مضرات آن

لامپ های کم مصرف یا نورهای طبیعی و سالم یا لامپ های LED و … کدامیک؟!

پروفسور Niels kuster تحقیقاتی را در اداره بهداشت زوریخ در کشور سوئیس بر روی لامپ های کم مصرف در دانشگاه پلی تکنیک انجام داده است. اندازه گیری اشعه های مغناطیسی که از این لامپ ها در اداره ها و منازل، روی میز ها، اماکن عمومی و… تولید و پخش می شوند اندازه گیری شده است لازم به ذکر است این لامپ ها روشنایی بسیار زیادی دارند.

اداره بهداشت زوریخ با در نظر گرفتن نتایح کلیه این آزمایشات اعلام کرد که بدن انسان این اشعه های الکترو مغناطیسی را جذب نموده و به مرور زمان روی سلول های مغزی، اعصاب و ماهیچه ها اثر گذاشته و ایجاد تورم می کند و از همه مهم تر اینکه محیط زیست را آلوده می نماید. این لامپ ها حکم بمب های کوچک پر از جیوه را دارند که در داخل حباب نگهداری می شوند و برای سلامتی دشمنی بزرگ می باشد.

پر واضح است که اگر به مرور زمان بخار جیوۀ داخل این حباب ها در محیط پخش گردد و از همه مهم تر این لامپ ها بشکنند این بمب های کوچک چه تاثیر مخربی بر روح، روان، جسم و سلامت آدمی دارند. مثلاً اگر این لامپ ها در آپارتمان یا حتی بیرون از محیط سربسته و در فضای آزاد هم بشکنند این بخار جیوه همان صدمات فراوان یک بمب کوچک را برای فرد ایجاد می کند. که البته با نفس کشیدن در این بخار، قلب، کبد، کلیه آسیب خورده و بیماری های پوستی خطرناکی ایجاد می گردد.

تحقیقات دیگری نیز در اروپا بر روی این پروژه انجام گرفته است که در اخبار Euronews(اخبار روز اروپا) مورخ ۱۶ سپتامبر ۲۰۰۹ به سمع همگان رسید. مطالعات متعدد بر روی این لامپ ها اثبات می کرد که آنها محیط را آلوده کرده و سرطان زا هستند. و دیگر آنکه با برهم زدن تعادل هورمون ها در خواب افراد ایجاد اختلال کرده و در بیمارانی که از صرع رنج می برند تعداد غش و تشنج را در ایشان افزایش داده است.

از سالیان پیش شکایات و اعتراضات فراوانی در رد این لامپ های جیوه ای صورت گرفته است. البته این لامپ ها حدود ۵ میلی گرم جیوه دارند که بارها و بارها در محافل پزشکی و وزارت های بهداری یادآوری شده است که این جیوه از طریق بخارات حاصله و طرق گوناگون وارد سیستم بدن می شوند و صدمات جبران ناپذیری به دستگاه عصبی بدن وارد می سازند. اما صد افسوس و بسیار حیف که هیچ گاه با اعتراضات این کارشناسان، متخصصین و پزشکان از سوی وزارتخانه ها کوچکترین اقدامی صورت نپذیرفت.

نکتۀ شایان ذکر دیگر آن است که کمیسیون اروپا اخطاریه ای صادر کرد که مبنی بر گردآوری این لامپ ها بود برای اینکه با زباله های شهری آمیخته نگردند و در جایی مخصوص این لامپ ها معدوم گردند تا با اینکه سوخته و غیرقابل استفاده هستند بازهم جیوۀ آنها تاثیری بر سلامت انسان نگذارد.

بزرگترین و عمده ترین مضرت این لامپ های جیوه ای برای خانم های باردار است که متاسفانه همواره شاهد آنیم که در اتاق نوزادان و کودکان بیمار در بیمارستان ها از این لامپ ها برای روشنایی بهره گرفته می شود.

این لامپ های جیوه ای قدرت تمرکز را کم می کنند، ایجاد بی خوابی می کنند و با اختلال در ترشح ملاتونین و کمبود آن سیستم هورمونی بدن انسان را به هم می ریزند.

لامپ کم مصرف خطرناک و مضر سلامتی

بیش از ده سال است که این لامپهای کم مصرف در بازار دیده می شوند و اتحادیه اروپا با توجه به اینکه از تمام مضرات آن آگاه است دستوری صادر نموده است که از اواخر سال ۲۰۱۲ فقط این لامپها تولید شوند و جلوی تولید لامپ های دیگر گرفته شود. ولی سؤال مردم این است که صدور این حکم با چه قیمتی قابل اجراست؟

در صورتی که این لامپ ها ایجاد صدمه و زیان های بسیار زیادی برای مردم می کنند و موجب بیماریهای پوستی از قبیل لوپوس، اگزما می کنند و بیماری های غش، اوتیسم، سر درد، ایجاد غده و سرطان می نمایند پس چرا هم چنان تولید و توزیع می گردند.

این لامپ ها سه نوع مشکل عمده دارند:

۱- تولید اشعه الکترو مغناطیسی

۲- تولید بخار جیوه

۳- ساطع کردن اشعه u.v

تحقیقاتی که مرکز تحقیقات CRIREM در فرانسه انجام شد به جامعه بشری هشدار داد که :« این لامپ ها را تا جایی که می توانید به هیچ عنوان استفاده نکنید مخصوصاً در فواصل نزدیک به بدنتان قرار ندهید اقلاً فاصله این لامپ ها از بدن باید یک متر باشد. اعتراضات شدیدی به اتحادیه اروپا صورت گرفت مبنی بر این که اگر این لامپ های معمولی را از رده خارج کنیم اشخاصی که توسط این لامپ های کم مصرف بیمار شده و از بین می روند هزاران هزار برابر افزایش می یابند.

در ژوئن ۲۰۰۸ نیز در مجلهJournal of Industrial Medicine تحقیقات دیگری در آمریکا و در صنایع پزشکی انجام شد مبنی بر این که لامپ الکتریکی کثیف ۵ برابر خطر سرطان را بیشتر می کند و هم چنین در کانادا نیز تحقیقاتی راجع به این لامپ ها انجام شد که همگی آن ها هم تایید شدند. (Marta Havas).

جیوه

در این لامپ ها ۵ میلی گرم جیوه وجود دارد که سمی برای مغز، سیستم عصبی، کلیه، چشم و … محسوب می گردند با این که فقط ۵ میلی گرم جیوه در این لامپ وجود دارد این ناثیرات مهلک را می بینیم. در صورتی که حتی ۱ میلی گرم آن هم برای نابودی انسان زیاد است و صدمات زیاد و سنگینی به بدن انسان وارد می سازد.

البته آزمایشات دیگری هم انجام شد. مثلاً وقتی این لامپ ها شکسته می شوند بخار جیوه در تمام آن منطقه تا شعاعی بسیار وسیع پخش می گردد و هفته ها اثر خود را باقی می گذارد همان طور که توضیح داده شد این لامپها مثل یک بمب کوچک هستند. و حتی در حمل و نقل نیز این لامپ ها مشکلاتی را ایجاد می کنند از آنجایی که گاهی در کامیون ها شکسته می شوند و بخار جیوه در شهر پخش شده و تا به مقصد برسد همه محیط را آلوده می کند و این در حالی است که در همان منطقه از مبدا تا مقصد باعث آلودگی هوا شده و حتی آب و خاک را هم آلوده می سازد.

در نتیجه با توجه به اینکه لامپ های معمولی را از بازار جمع آوری کردند و جلوی تولید آن ها را گرفته اند و سیاست های غلطی را اعمال کردند که لامپ های کم مصرف را همگی مردم به زور و حتی از روی جهل و اجبار باید استفاده کنند چون لامپ رشته ای در بازار یافت نمی شود. یادمان باشد که شکستن یک لامپ در یک کامیون فقط شکسته شدن یک لامپ نیست بلکه میلیون ها ضرر به محیط، آب، خاک و بدن آدمی می رساند.

علاوه بر آن اشعه های u.v و مغناطیسی روی اعصاب و سلولهای مغزی اثر می گذارد ، به چشم (آب مروارید) ، کبد، کلیه و پوست هم ضرر های زیادی می زند.

تحقیقاتی با عنوان(HPA) Health protection Agency در مجله Guardian در انگلیس به چاپ رسید که این تحقیقات روی تمام لامپ های کم مصرف و حتی LED انجام شد و دانشمندان متوجه این شدند که اشعه u.v خطر سرطان و بیماری های پوستی را خیلی زیاد می کند خصوصاً کسانی که از این لامپ ها در اداره ها و روی میزهای کارشان نصب کرده اند و یا کارمندانی که مشغول کار هستند، با اشعه u.v زیادی که از این تولید می شود بیشتر در معرض خطرند.

هم چنین British Association of Dermatologist نیز تحقیقاتی را انجام داده است که مبنی بر آن است که کسانی که بیماری های پوستی دارند و هم چنین به نور، حساسیت زیاد دارند بیماری آن ها تشدید شده و در بعضی موارد این بیماران ادعای خسارت از شرکت های لامپ کم مصرف مثل OSRAM و غیره را نیز کرده اند.

برخی افراد هم که مشکل بیماری پوستی نداشته اند اثرات آن را روی پوست صورت خود به شکل علائم سرخی که یک نوع آلرژی محسوب می شود و زخم هایی روی صورت جا می گذارد، دیده اند.

تحقیقات دیگری که دکتر Antony Carr در دانشگاه Sussex University بر روی اشعه UV-C انجام داده است نشان گر آن بوده که این لامپ ها که می گویند درصد کمی U.V تولید می کنند هم صدمه به DNA می زنند خصوصاً کسانی که زیر این نور ها کار می کنند و پوست بدنشان قرمز شده است و شبیه به سوختگی می باشد که در نهایت منجر به سرطان پوست، سر درد، خستگی چشم و مشکل تمرکز می گردد.

این لامپ ها چیزی جز یک بمب کوچک نیستند که همگی آلوده و سمی هستند و ما تقریباً همیشه و همه جا با آن ها سر و کار داریم.
ناشناس
|

به جان عزیزتان لامپ‌های جدید بلای دیگری نیستند ؟بلای جانی نه مالی.با لامپ های سمی تفاوت دارند یا صرفا به خاطر کسب سود بیشتر است؟ چه جایی لامپ های قدیمی را از ما تحویل می گیرند.چه خوب بود با لامپ های قدیمی عوض می کردید تا حسن نیت شما معلوم باشد و خانواده ها کمتر ضرر می کردند.

مضرات لامپهای کم مصرف فلورسانت – علوم پزشکی

www.oloompezeshki.com/…/لامپهایکممصرف.html

علوم پزشکی: علی گورانی در گفت و گو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، افزود: مکانیزم تولید نور در لامپهای فلورسنت فشرده یا CFL که در بین مردم به لامپهای کم …

لامپ‌های کم مصرف؛ چقدر مفید؟ چقدر مضر؟ – باشگاه خبرنگاران جوان

www.yjc.ir/…/لامپ‌هایکممصرف-چقدر-مفید-چقدر-مض…

Jul 20, 2013 – از این رو است که باید با خطرات بالقوه و مضرات آنها آشنا شویم تا بهتر بتوانیم به مقابله با آن ها بپردازیم. مزایا: 1- میزان مصرف انرژی لامپ های کم …

Apr 4, 2011 – رعایت فاصله از لامپ کم‌مصرف نیز در حفظ سلامت انسان تأثیر ‌می‌‌گذارد. لامپ‌های کم‌مصرف از ویژگی تغییر فرکانس (شدت و ضعف نور) برخوردار هستند …

برای اینکه باز شدن صفحه وقتتون نگیره.یه صفحه ساده طراحی کردم. لامپ کم مصرف براي سلامتي مضر است. لامپ کم مصرف براي سلامتي مضر است. لامپ کم مصرف براي …

Apr 16, 2012 – حوزه : بهداشت و درمان … اداره بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت هشدار داد: لامپهای کم مصرف فلورسنت فشرده (CFL) که اکنون به گستردگی در کشور مصرف …

لامپ های کم مصرف یا نورهای طبیعی و سالم یا لامپ های LED و … کدامیک؟! پروفسور Niels kuster تحقیقاتی را در اداره بهداشت زوریخ در کشور سوئیس بر روی لامپ های کم …

شبكه بهداشت و درمان خرم دره بازيرمجموعه قراردادن مركزبهداشت شهرستان (كه خود شامل واحدهاي … این تحقیقات ، عوارض لامپ های کم مصرف – هم به دلیل جیوه در آنها و هم به علت …

بیماری‌هایی که لامپهای کم مصرف باخود آوردند – شفاف

www.shafaf.ir/…/بیماری‌هایی-که-لامپهایکممصرف-با…

رئیس اداره بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت هشدار داد: لامپهای کم مصرف فلورسنت … این متخصص بهداشت محیط اضافه کرد: در این فرآیند تولید نور دو خطر مهم وجود دارد اول …

Aug 15, 2010 – به هر حال روند استفاده از لامپ هاي کم مصرف و تبليغ روزافزون آن در رسانه ها … اصلا انواع بي خطر و استاندارد و يا خطرزا و غير استاندارد در بازار وجود دارد؟ … محيط مي پردازند که عوارض آن بسيار وخيم است (اگر يک لامپ کم مصرف پاي يک …

مزایا و مضرات لامپ‌های کم‌مصرف

www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=197514

Feb 6, 2012 – لامپ کم‌مصرف نوعی لامپ فلورسنت است و شیوه کار آن به‌ این صورت است که برخورد الکترون‌ها، اتم‌های جیوه داخل لامپ را…

Oct 10, 2010 – لامپ های کم مصرف با نور سفید و یا فلورسنت نیز همانند هر منبع نوری مجموعه … دادن نورهای سفید و زرد می تواند مشکلات و عوارض نور های مهتابی را کمتر …

اصلا انواع بی خطر و استاندارد و یا خطرزا و غیر استاندارد در بازار وجود دارد؟ آیا این که … نور مضر موضوع مزایا و معایب لامپ های کم مصرف را با کارشناس ارشد مدارهای باز …

لامپ‌های کم‌مصرف هم خطراتی دارند

www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=218644

Aug 21, 2012 – لامپ‌های کم مصرف در صورت استفاده نادرست احتمال به جا گذاشتن عوارض و آسیب‌های پوستی، چشمی و مسمومیتی بسیار زیادی دارند…

Dec 28, 2013 – پدیده فلورسنس و تولید لامپ های فلورسنت را باید یکی از پیشرفت های مهم بشر در صنعت روشنایی دانست.چرا که این لامپ ها بودند که به یک باره …

مضرات لامپ کم مصرف – آکا

www.akairan.com/health/bimari-behdasht/12847.html

ضرر لامپهای کم مصرف,مضرات لامپ کم مصرف چینی,مضرات لامپهای کم مصرف,مضرات لامپ کم مصرف,عوارض لامپ کم مصرف,مضرات لامپ کم مصرف آفتابی,مضرات لامپ کم …

Rating: 4.4 – ‎77 reviews

روند استفاده از لامپ های کم مصرف و تبلیغ روزافزون آن در رسانه ها ایجاب می کند که مردم به صورت آگاهانه با معایب و مضرات آن آشنا شوند.میزان خطر لامپ های کم مصرف را از …

Jan 31, 2011 – وي لامپ هاي کم مصرف را «بمب هاي شيميايي» معرفي کرد و يادآور شد: خطرات زيست محيطي لامپ هاي فلورسنتي به گونه اي است که لامپ فلورسانتي بر …

روند استفاده از لامپ‌های کم مصرف و تبلیغ روزافزون آن در رسانه‌ها ایجاب می‌کند که مردم به صورت آگاهانه با معایب و مضرات آن آشنا شوند و با توجه به اجرای طرح هدفمند سازی …

Nov 21, 2014 – لامپ CFL شکست . عوارض و مضرات و عواقب لامپ کم مصرف شکسته. … حالا بگذریم ، خطر داره ، شکستن لامپ کم مصرف رو میگم . شکستن لامپ کم …

Nov 3, 2010 – پژوهشگران کشور با تحقیقاتی اثرات نامطلوب لامپهای کم مصرف بر مغز جنین، کاهش حافظه، پوست و چشم را به اثبات رساندند و ضمن هشدار نسبت به …

خطر ابتلا به سرطان!!! اگر لامپهای کم مصرف بشکند، فوری بمدت حداقل 15 دقیقه اتاق را ترک کنید … عوارض روحی و روانی نور لامپ های فلوروسنت شامل: خستگی زودرس، افسردگی، ضعف و بیحالی، از دست دادن تمرکز، کاهش راندمان یا بازده کاری وافزایش …

Apr 3, 2011 – نبود یا کمبود آگاهی در مورد خطرات ناشی از جیوه‌ موجود در لامپ کم‌مصرف می‌تواند آن را … آزمایش‌ها همچنین نشانگر آن است که لامپ‌های کم‌مصرف رنگی اثرات …

Jun 22, 2009 – لامپ‌های فلورسنت فشرده که در کشور ما به لامپ‌های کم‌مصرف شهرت دارند، … این خطرات ناشی از سمی بودن جیوه، به‌ویژه مغز جنین و کودکان خردسال را تهدید می‌کند. … با این حال نباید این نکته را نادیده گرفت که عوارض لامپ‌های فلورسنت در …

Jul 15, 2014 – لامپ‌های ال‌ای‌دی به عنوان یکی از منابع روشنایی با دو ویژگی مصرف کم و … اگرچه این امر مقرون به صرفه است اما خطر هک شدن و رویارویی با هکران را نیز به دنبال دارد. …. من از لامپ های قدیمی استفاده می کنم عوارض این لامپ ها فقط شکستن …

Jan 21, 2009 – آفتاب: کارشناسان انجمن پوست انگلیس معتقدند: «لامپهای کم مصرف موجب … داده‌اند که استفاده مداوم از لامپهای فلورسنت موجب بروز عوارض بسیاری از …

فناوری نیاز روز – خطر ناشي از شكستن لامپ هاي كم مصرف – … حاوی لامپ‌های فلورسنت لوله‌ای در محوطه بازی بچه‌ها، كودك 23 ماهه‌ای دچار عوارض پوستی و در پی آن كاهش وزن شد.

با لامپ‌های LED سلامتی را به خانه خود بازگردانید – گلدیران

goldiran.ir/…/با-لامپهای-LED-سلامتی-را-به-خانه-خود-…

… را بشناسند. در این مطلب علاوه بر آشنایی با نکات ضروری با مزایای لامپ‌های LED نیز آشنا می‌شوید. … سایر عوارض این لامپ‌ها عبارتند از: 1. … سرطان سینه: استفاده از لامپ‌های کم‌مصرف در اواخر شب می‌تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد. نوری که …

ابهام در عوارض لامپ کم مصرف/ مقایسه یک تحقیق و واکنش انجمن تولید کننده · اثرات نامطلوب لامپهای کم مصرف بر انسان/ راهکارهای کاهش مضرات لامپها … وی لامپهای کم مصرف را “بمبهای شیمیایی” معرفی کرد و یادآور شد: خطرات زیست محیطی لامپهای …

اين تحقيقات ، عوارض لامپ هاي كم مصرف – هم به دليل جيوه در آنها و هم به علت پرتوهاي … اين صنايع هستند در طول عمر خود در معرض خطر ابتلا به سرطان قرار دارند اما جيوه و …

در نتیجه مهم ترین نکته هنگام استفاده از لامپ های کم مصرف این است که مراقب باشید شکسته نشوند. خطرات بخارات جیوه زنان باردار کودکان را بیشتر تهدید می کند.

خطرات و بیماری های لامپ های کم مصرف برای بدن – خطر سرطان! – سیناطب

sina-teb.ir/خطرات-و-بیماری-هایلامپهایکممصرف-برا…

احتمالا تا به حال در مورد مضرات لامپ ها و لامپ های کم مصرف کم و بیش شنیده اید.در این مقاله سعی خواهیم کرد تا ریزبینانه تر به خطرات و بیماری هایی که لامپ

مزایا و معایب استفاده از لامپ‌های کم‌مصرف

www.panjereh-iranian.com/…/Detail.aspx?…لامپ‌هایک

این گزارش مزایا و معایب لامپ‌های کم‌مصرف فلورسنت را به طور مختصر بررسی کرده ….. یادآوری این عوارض و مشکلات هرچند هم اندک باشد، ضروری است و باید راهکارهای لازم …

گرچه خطر تنفس هواي تهران هزاران برابر بيشتر و جدي تر است اما بد نيست گاهي به اين … تابش مستقیم پرتوهای نوری لامپ های مهتابی یا فلوروسنت بعلت وجود اشعه یووی … وافزایش تنش های روحی از جمله عوارض روحی و روانی استفاده از نور سفید لامپ های …

1- متاستفانه 10 سال است از استفاده و جایگزینی لامپ های کم مصرف از طرق مختلف … 6- آیا مردم می دانند که این لامپ ها با در نظر گرفتن هزینه های جانبی درمان و عوارض های …

ببمارﯼ ﻋﺼﺒﯽ، ﭼﺸﻤﯽ ﻭ ﭘﻮﺳﺘﯽ، ﺍﺭﻣﻐﺎﻥ ﻻﻣﭙﻬﺎﯼ ﮐﻢ ﻣﺼﺮﻑ – کلوب

www.cloob.com/…/ببمارﯼ_ﻋﺼﺒﯽ،_ﭼﺸﻤﯽ_ﻭ_ﭘﻮﺳﺘﯽ،_ﺍﺭﻣ…

Jan 29, 2015 – ببمارﯼ ﻋﺼﺒﯽ، ﭼﺸﻤﯽ ﻭ ﭘﻮﺳﺘﯽ، ﺍﺭﻣﻐﺎﻥ ﻻﻣﭙﻬﺎﯼ ﮐﻢ ﻣﺼﺮﻑ …… ﺧﻄﺮ ﺷﮑﺴﺘﻦ ﻻﻣﭗﻫﺎﯼ ﮐﻢﻣﺼﺮﻑ ﺭﺍ ﺟﺪﻱ ﺑﮕﻴﺮﻳﺪ .. ﻻﻣﭗ ﺭﺷﺘﻪ … ﺍﺯ ﺁﻥ ﺩﺭ ﻧﻮﺭ ﻻﻣﭗ ﻫﺎﯼ ﮐﻢ ﻣﺼﺮﻑ ﻫﻢ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ ﻋﻮﺍﺭﺽ

Aug 20, 2015 – لامپ‌های فلوروسنت یا همان لامپ‌های کم مصرف که این روزها به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرند اگرچه در کاهش مصرف برق موثر هستند ولی دارای مضرات بسیاری نیز می‌باشند. … وی ادامه داد: بهترین راه درمان و جلوگیری و پیشگیری از این مسئله … در کنار لامپ‌های مهتابی تاثیر بسزایی در جلوگیری از بروز این نوع عوارض دارد.

ایرنا – آیا لامپ های ال ایی دی سرطان زا است؟

www8.irna.ir/…/آیا_لامپ_های_ال_ایی_دی_سرطان_زا_اس…

Jul 15, 2014 – لامپ های ال ایی به عنوان یکی از منابع روشنایی با دو ویژگی مصرف کم و … اگرچه این امر مقرون به صرفه است اما خطر هک شدن و رویارویی با هکران را …

[PDF]بررسی اثرات لامپهای کم مصرف CFL بر انسان و محیط

www.saba.org.ir/saba_content/media/…/1326_orig.pdf

اﻟﮕﻮﻳﻲ ﺧﺎص در ﺟﺮﻳﺎن ﺑﻮد؛ ﺣﺎل آﻧﻜﻪ ارزﻳﺎﺑﻲ و ﻛﻨﺘﺮل ﺧﻄﺮات ﺣﺎﺻﻞ از ﺗﺸﻌﺸﻊ ﻻﻣﭙﻬﺎ ﺑـﺮ اﻧـﺴﺎن و ﻣﺤـﻴﻂ. زﻳﺴﺖ اﻣﺮي … اﺣﺘﻤﺎﻟﻲ اﺳﺘﻔﺎده از ﻻﻣﭙﻬﺎي ﻛﻢ ﻣﺼﺮف ﺑﺮ ﺑﺪن اﻧﺴﺎن ﻋﻠﻲ اﻟﺨﺼﻮص ارﮔﺎﻧﻬﺎي ﻛﻠﻴﺪي از ﻗﺒﻴﻞ ﭼـ.

[PDF]مضرات لامپهای کم مصرف فلورسانت

mboh.umsha.ac.ir/…/mozerat_lamp_kam_masraf.pdf

ﺖﻣﻀﺮات ﻻﻣﭙﻬﺎي ﮐﻢ ﻣﺼﺮف ﻓﻠﻮرﺳﺎﻧ. ﺟﯿﻮه ﻋﻨﺼﺮ ﺿﺮوري و ﺗﺸﮑﯿﻞ دﻫﻨﺪه ﻻﻣﭙﻬﺎي ﮐﻢ ﻣﺼﺮف اﺳﺖ . ﻣﻘﺪار ﺟﯿﻮه در ﻟﻮﻟﻪ ﻫﺎي ﺷﯿﺸﻪ اي. CFL. (. ﻻﻣﭗ ﮐﻢ ﻣﺼﺮف. ) ﺑﺴﯿﺎر. ﮐﻢ اﺳﺖ و ﻫﺮ ﻻﻣﭗ ﮐﻢ ﻣﺼﺮف ﻋﺎدي داراي.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، مزایا و معایب استفاده از لامپ‌های کم مصرف را مورد … یادآوری این عوارض و مشکلات هرچند هم اندک باشد، ضروری است و باید راهکارهای لازم …

لامپ های کم مصرف با بازده بالا که به این دلیل مورد مصرف قرار میگیرد ….مضراتی هم دارد که با دانستن به این مهم میتوانیم ..جلوی برخی از این مشکلات رو بگیریم .

خطر لامپهای کم مصرف – وبسایت تخصصی ام اس سنتر

mscenter.ir › پزشكيپزشكيهشدارهای پزشکی
Sep 20, 2010 – 6 posts – ‎5 authors

در مورد عوارض پوستيش چيزي نميدونم ولي يه مقاله مال 2 يال قبل خوندم كه اروپا مدتي مي خواست لامپهاي كم مصرف رو جمع آوري كنه يكي از اصلي ترين …

مضرات لامپ های کم مصرف (لامپهای فلورسنت فشرده یا CFL )

drsaeedm.com/…/مضرات-لامپهایکممصرفلامپهای-…

مضرات لامپ های کم مصرف (لامپهای فلورسنت فشرده یا CFL ). نور در این نوع لامپها چگونه تولید می شود؟ در فضای درونی این نوع لامپها بخار جیوه وجود دارد که با تحریک …

مضرات لامپهاي كم مصرف – صفحه 1 – نی نی سایت

www.ninisite.com › تبادل نظرمتفرقهعمومي
Apr 18, 2010 – 2 posts – ‎1 author

دوستان خوب اين مطالب چكيده اي كوچك از مطالبي است كه در زمينه لامپهاي كم مصرف منتشر شده كه متاسفانه اطلاع رساني درستي نشده است( به لحاظ منافع.

Nov 10, 2010 – 6 posts – ‎3 authors

این تحقیقات ، عوارض لامپ های کم مصرف – هم به دلیل جیوه در آنها و هم به …. اما اینکه جیوه موجود در لامپ های کم مصرف تا چه حد در بروز این مشکلات نقش دارد …

Sep 2, 2012 – آیا می‌توان در هر مکانی از لامپ کم‌مصرف استفاده کرد؟ آیا رعایت فاصله از آنها ضروری است و مدت زمان استفاده از آنها اهمیت دارد؟ اگر لامپ کم‌مصرف شکست …

دکتر روازاده در مورد مضرات لامپ های کم مصرف – آپارات

www.aparat.com/…/دکتر_روازاده_در_مورد_مضرات_لام

Jul 28, 2015 – سایت organickhanegi.ir یکی از بزرگترین فروشگاه های آنلاین در حوزه سلامت به مصاحبه و جمع آوری اطلاعاتی در زمینه سلامت بر آمده است.از سایت ما …

Sep 19, 2010 – لامپ های کم مصرف محتوی جیوه هستند که شدیدا سمی و خطرناک است و در … بروز میگرن، اختلال حواس، عدم تعادل، و عوارض دیگر شود و در کسانی که آلرژی …

Nov 13, 2016 – همانطور که شما هم احتمالاً می‌دانید، یکی از مهم‌ترین خطرات لامپ‌های کم‌مصرف در زمان شکستن آن‌ها ایجاد می‌شود. از آنجایی که لامپ‌های کم‌مصرف حاوی جیوه …

اثرات نامطلوب لامپ هاي کم مصرف بر انسان

www1.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum…

Nov 3, 2010 – لامپ های فلورسنت فشرده (CFL) که در ایران به نام «کم مصرف» عرضه می … وی لامپ های کم مصرف را «بمب های شیمیایی» معرفی کرد و یادآور شد: خطرات …

خیلی خوش امدید – لامپ کم مصرف

m-f91.blogfa.com/tag/لامپکممصرف

این متخصص علوم رفتاری تاکید کرد: عوارض روحی و روانی لامپهای کم مصرف عبارتند از … به گفته ابهری، بعداز پایان عمر اینگونه لامپها از بین بردن آنها نیز دارای خطر …

لامپ های کم مصرف کی خطرناک و کی بی خطر است؟!

baznashr24.com/…/لامپ+های+کم+مصرف+کی+خطرناک…

Sep 20, 2016 – و در تشریح این موضوع گفت: مکانیزم تولید نور در لامپ‌های کم مصرف، … در ایران وجود ندارد و این موضوع عوارض جدی در پی دارد؛ چرا که ممکن است این …

خطرات لامپ های کم مصرف را بدانید – افکارنیوز

www.afkarnews.ir/…/262583-خطراتلامپهایکممصر

Sep 13, 2013 – کارشناس معاونت امور بهداشتی آذربایجان‌غربی با اشاره به سایر عوارض نامطلوب لامپ‌های کم مصرف برای انسان، گفت: عارضه اصلی لامپ‌های فلورسنت، …

مضرات لامپ های کم مصرف و ال ای دی

www.tazohoor.ir/…/1281-2016-04-15-06-58-31

در مورد مضرات لامپ های کم مصرف توضیحی بفرمایید،ممنونتان خواهیم شد. لامپهای کم مصرف برای … بیشترین مضرات نور و اشعه این لامپها، مشکلات روانی و عصبی ست .

occupational health&life – عوارض لامپ هاي كم مصرف بر روي پوست و چشم … لامپ هاي كم مصرف با نور سفيد و يا فلورسنت نيز همانند هر منبع نوري مجموعه اي از نورهاي (مرئي، …. ار اين رو بايد در باره مضرات و خطرات ناشي از اين نور اطلاع رساني كافي انجام شود.

مضرات لامپ های کم مصرف

barghnews.com/fa/news/…/مضرات-لامپهایکممصرف

Jun 10, 2015 – لامپ‌های کم‌مصرف علی رغم تمام فواید خود در صورت عدم بازیافت و یا دفن صحیح باعث ورود سالانه 800 کیلوگرم جیوه به محیط زیست می‌شود. هر لامپ …

لامپ های کم مصرف برای سلامتی مضرند؟ – قدس آنلاین | پایگاه خبری …

qudsonline.ir/…/لامپهایکممصرف-برای-سلامتی-مض…

Oct 7, 2016 – اما لامپ های کم مصرف خطراتی برای سلامتی نیز در بر دارند. … در ایران وجود ندارد و این موضوع عوارض جدی در پی دارد؛ چرا که ممکن است این زباله های …

Nov 16, 2010 – كارشناس بهداشت كاربري تشعشعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، درخصوص استفاده از لامپ‌هاي كم مصرف، توصيه‌هايي به هم‌وطنان ارائه داد.

Nov 28, 2015 – با توجه بر اینکه “جیوه” ماده سمي ا ست، و از آن در لامپ های کم مصرفمصرف را “بمب هاي شیمیایي” معرفي کرد و یادآور شد: خطرات زیست محیطي لامپ هاي …

Jan 10, 2013 – 9 posts – ‎4 authors

[آرشیو] مزایا و مضرات لامپ‌های کم‌مصرف تالار پزشکی،سلامت و محیط زیست.

البته استفاده از لامپهای کم مصرف مطلوب است اما متخصصان پوست به این نتیجه رسیده اند که بهتر است در محلهایی که افراد مرتبا در آنها حضور دارند از این لامپها استفاده …

اگرچه لامپ های کم مصرف گرانتر از لامپهای رشته ای هستند ولی دوام طولانی تر و …. دوار از نظر بيننده ساکن بنظر برسند و همين خطاي ديد خطراتي را براي کاربرايجاد مي کند . …. عوارض لامپ های فلورسنت در مواردی به قدری شدید است که موجب بروز دانه های قرمز …

عوارض جبران ناپذیر استفاده از لامپ کم مصرف | Lightingplus

lightingplus.ir/عوارض-جبران-ناپذیر-استفاده-از-لامپ-…

Nov 7, 2015 – ۲٫ بالاخره پس از گذشت سال‌ها از مصرف گسترده لامپ‌های کم‌مصرف و جایگزینی آن از سوی خانوار‌های ایرانی، اخیراً مسئولان محترم وزارت بهداشت و درمان بر …

آیا لامپهای کم مصرف باعث سرطان می‌شوند؟ این روزها نه‌تنها در ایران بلکه حتی در بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته نیز بازار مصرف لامپ‌های پرمصرف کم شده است.

کارشناسان توصيه مي‌کنند هرگز لامپ‌هاي کم‌مصرف سوخته و شکسته‌تان را نگه نداريد و آنها … طرز کار لامپ‌هاي فلورسان فشرده (C.F.L) که به لامپ هاي کم مصرف معروفند مانند …. درمان ماندگار برای افتادگى و شلى پوست صورت و گردن، غبغب (تصاوير واقعى) …

لامپ های کم مصرف و سلامتی ما – ایران سلامت

forum.iransalamat.com/…های…/لامپهایکممصرف-و-س…
Dec 10, 2009 – 5 posts – ‎1 author

درست از زماني که لامپ هاي کم مصرف به جامعه مصرف معرفي شد،حرف و حديث … اصلا انواع بي خطر و استاندارد و يا خطرزا و غير استاندارد در بازار وجود دارد؟ … محيط مي پردازند که عوارض آن بسيار وخيم است (اگر يک لامپ کم مصرف پاي يک …

لامپ های کم مصرف و این عوارض بر بدن – رژیم

pezeshkin.ir/لامپهایکممصرفعوارض-بر-بدن/

Sep 15, 2016 – آیا تا کنون در مورد عوارض استفاده از لامپ های کم مصرف چیی شنیده اید و میدانید در اثر استفاده از آن ها ممکن است خطر سرطان شما را تهدید کند باتری، …

عوارض چشمي لامپ‌هاي LED – راسخون

rasekhoon.net › … › دانستنيهاي پزشكي
Rating: 3 – ‎64 votes

از سوي ديگر، دوام و عمر بالايي داشتند و برخلاف لامپ‌هاي كم‌مصرف كه 8 هزار ساعت عمر مي‌كردند، LEDها 50 هزار ساعت دوام داشتند. اما برخلاف لامپ‌هاي معمولي، شدت نور آنها …

پرند – خطر جدی لامپهای کم مصرف

semiromchemistry.blogfa.com/post/12

خطر لامپهای فلورسانس (لامپ های کم مصرف). لامپ های کم مصرف با طول عمر بیشتر و مصرف انرژی کمتر جایگزین مناسبی برای لامپ های معمولی میباشند لامپ های کم مصرف …

علوم وبهداشت – خطرات لامپ های کم مصرف را بدانید

olife.blogfa.com/…/-خطراتلامپهایکممصرف-را-بدان…

کارشناس معاونت امور بهداشتی آذربایجان غربی با اشاره به سایر عوارض نامطلوب لامپ های کم مصرف برای انسان، گفت: عارضه اصلی لامپ های فلورسنت، تشعشع پرتوهای …

کارشناس معاونت امور بهداشتی آذربایجان غربی با اشاره به سایر عوارض نامطلوب لامپ های کم مصرف برای انسان، گفت: عارضه اصلی لامپ های فلورسنت، تشعشع پرتوهای …

اثرات نامطلوب لامپهاي کم مصرف بر انسان – پرشین پت

persianpet.org › … › گفتگوی آزادبهداشت و سلامت
Nov 6, 2010 – 10 posts – ‎6 authors

وي لامپهاي کم مصرف را “بمبهاي شيميايي” معرفي کرد و يادآور شد: خطرات زيست محيطي لامپهاي فلورسنتي به گونه اي است که لامپ فلورسانتي بر روي …

Sep 1, 2015 – لامپ فلورسنت نوعی لامپ تخلیه الکتریکی گازی است که با برق باعث تحریک بخار جیوه موجود در گاز آرگون و یا نئون می‌شود، که حاصل آن ایجاد …

وی با بیان اینکه ایمنی و بهداشت کاربری لامپ های کم مصرف از دو دیدگاه حائز … چند هیچ مستندی مبنی بر عوارض ناشی از این تشعشعات گزارش نشده است اما این آنتن های …

عوارض لامپ های کم مصرف بر روی پوست | جستجو در وبلاگها | وبلاگ 24 …

weblog24.gdn/…/عوارضلامپهایکممصرف-بر-روی-…

نتایج جستجوی عبارت عوارض لامپ های کم مصرف بر روی پوست از بین کلیه … لامپ‌های مانیکور و سرطان همه ما می‌دانیم که استفاده از تخت‌های برنزه‌کننده خطر ابتلا به …

مزایا و معایب استفاده از لامپ‌های کم مصرف

www.entekhab.ir/…/مزایا-و-معایب-استفاده-از-لامپ‌های-…

استفاده از لامپ‌های کم مصرف به دلیل صرفه‌های اقتصادی که در طولانی مدت دارند در همه … یادآوری این عوارض و مشکلات هر چند هم اندک باشد، ضروری است و باید راهکارهای لازم …

مضرات لامپ‌های کم‌‌مصرف – envi.ir

www.envi.ir › موضوعاتبهداشت پرتوهاTranslate this page

مضرات لامپ كم مصرف: □ ایجاد سرطان به دلیل تابش زیاد اشعه UV □ تخریب محیط زیست به دلیل مواد مصرفی. تابش مستقیم پرتوهای نوری لامپ‌های مهتابی یا …

مضرات لامپ كم مصرف – پسماند الکترونیک

www.e-pasmand.ir/…/303-2016-01-07-18-26-51

مضرات لامپ كم مصرف. □ ایجاد سرطان به دلیل تابش زیاد اشعه UV □ تخریب محیط زیست به دلیل مواد مصرفی. تابش مستقیم پرتوهای نوری لامپ‌های مهتابی یا …

عوارض لامپ های کم مصرف بر روی پوست | جستجو در وبلاگها | وبلاگ 24 …

weblog24.site/…/عوارضلامپهایکممصرف-بر-روی-…

نتایج جستجوی عبارت عوارض لامپ های کم مصرف بر روی پوست از بین کلیه … لامپ‌هاي مانیکور سرطان همه ما می‌دانیم که استفاده از تخت‌هاي برنزه‌کننده خطر ابتلا به …

آرشیو اخبار…. – lalezarshop

www.lalezarshop.com/index.php?news

پاسخ کارشناسان درمورد سوالات متداول درباره ی لامپ های کم مصرف … اصلا انواع بي خطر و استاندارد و يا خطرزا و غير استاندارد در بازار وجود دارد؟ … يک بمب شيميايي کوچک به آلوده کردن محيط مي پردازند که عوارض آن بسيار وخيم است (اگر يک لامپ کم مصرف …

Dec 20, 2011 – رییس اداره پرتوهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی درباره عوارض پرتوی لامپ های كم مصرف چینی هشدار داد و گفت: استفاده از این لامپ ها به دلیل …

خبرگزاری فارس: سه سال پيش بود كه لامپ‌هاي كم مصرف همراه با تبليغات گسترده در خانه … در مورد استفاده از لامپ‌هاي كم‌مصرف را ضروري مي‌داند و نسبت به خطرات بي‌توجهي به …. از آن تابع مقررات خاصي باشد تا استفاده‌کنندگان را دچار مشکل و عوارض نکند.

خطرات لامپ های کم مصرف | هفت حوض

7-hoz.ir/خطراتلامپهایکممصرف/

Jul 12, 2015 – با وجود ورود انواع لامپ های ال ای دی به بازار، همچنان لامپ‌های کم‌مصرف، به دلیل … استفاده نادرست ازلامپ‌های کم مصرف، احتمال به جا گذاشتن عوارض و …

خطرات لامپ های کم مصرف را بدانید

www.parsnews.com/…/83164-خطراتلامپهایکممصر

Sep 15, 2013 – کارشناس معاونت امور بهداشتی آذربایجان غربی با اشاره به سایر عوارض نامطلوب لامپ های کم مصرف برای انسان، گفت: عارضه اصلی لامپ های فلورسنت، …

لامپ های کم مصرف برای سلامتی مضرند؟ – ایرانیان انگلستان

iranianuk.com/…/لامپهایکممصرف-برای-سلامتی-م…

Oct 6, 2016 – اما لامپ های کم مصرف خطراتی برای سلامتی نیز در بر دارند. مهم ترین عامل خطرآفرین در این لامپ ها جیوه درون آنهاست. جیوه از عناصر ضروری موجود در لامپ …

چندی پیش، مدیر دفتر مدیریت مصرف توانیر، در مورد مصرف لامپ‌های کم‌مصرف چینی … که لامپ‌های کم‌مصرف، صرفه اقتصادی و بهداشتی دارند اما می‌توانند سلامت مردم را هم به خطر … نداشت، درحالی که عوارض زیانبار این لامپ‌های جدید از زمان شکستن ایجاد می‌شود.

آخرین اخبار عوارض لامپ های کم مصرف – بازدید

https://buzdid.ir/tag/عوارضلامپهایکممصرف

آیا تا کنون در مورد عوارض استفاده از لامپ های کم مصرف چیی شنیده اید و میدانید در اثر استفاده از آن ها ممکن است خطر سرطان شما را تهدید کند باتری، داروهای اضافی، مواد …

آیا تا کنون در مورد عوارض استفاده از لامپ های کم مصرف چیی شنیده اید و میدانید در اثر استفاده از آن ها ممکن است خطر سرطان شما را تهدید کند باتری، داروهای …

پيش از اين نيز برخی محققان اعلام کرده بودند که اشعه فرابنفش که مقداری از آن در لامپ های کم مصرف وجود داردبه بروز مشکلات و بيماری های چشمی و پوستی می انجامد.

لامپ های کم مصرف و مضرات آن – سامانه تجهیزات صنعت برق ایران

ekahroba.ir › انجمنانجمن مطالب متفرقه برقی

Jul 19, 2016 – ﻻﻣﭗ ﻫﺎﯼ ﮐﻢ ﻣﺼﺮﻑ ﻭ ﻣﻀﺮﺍﺕ ﺁﻥ : ﭘﺮﻭﻓﺴﻮﺭ Niels kuster ﺗﺤﻘﯿﻘﺎﺗﯽ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺍﺩﺍﺭﻩ ﺑﻬﺪﺍﺷﺖ ﺯﻭﺭﯾﺦ ﺩﺭ ﮐﺸﻮﺭ ﺳﻮﺋﯿﺲ ﺑﺮ ﺭﻭﯼ ﻻﻣ.

لامپ های کم مصرف خطری جدی درکمین ما – اقتصاد بومی اقتصاد بومی

egh-bomi.com/لامپهایکممصرفخطری-جدی-درکمین…

Oct 4, 2016 – همه ما لامپ های کم مصرف را در شکل های مختلف می شناسیم و به طور حتم ب … … یادآوری این عوارض و مشکلات هر چند هم اندک باشد ضروری است تا راه کارهای …

جیوه ی عنصری یا فلزی سابقاً به عنوان یک ماده کاملاً بی خطر شناخته می شد اما … انتشار محیطی آن در خانه، محل کار و یا مراکز عمومی می تواند سبب بروز عوارض حاد یا مزمن شود(۲). … این راهنما اصولاً به مقادیر کم ریخته شده (عمدتاً کمتر از ۵ میلی لیتر) که در منزل یا … مواجهه با جیوه می تواند بدنبال شکسته شدن لامپ های فلورسنت جیوه، گرم شدن …

لامپ ال‌ئی‌دی – ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

https://fa.wikipedia.org/wiki/لامپ_ال‌ئی‌دی

به همین دلیل استفاده از لامپهای کم مصرف، فلورسنت و… مرسوم شد و برخی کشورها مردم را ملزم به استفاده از این لامپ‌ها کرده‌اند. البته ذکر این نکته لازم است که استفاده از …

May 29, 2011 – این روزها بسیاری به دلیل های گوناگون به استفاده از لامپ های کم مصرف روی … تعادل و عوارض دیگر شود و در کسانی که آلرژی دارند می‌تواند موجب التهاب …

بازتاب – لامپهای کم مصرف سرطان زا هستند – اخبار سیاسی,اجتماعی و ورزشی ایران و … نسبت به ضایعات و عوارض شدید استفاده از لامپ‌های کم مصرف (لامپ های فلورسنت … این نوع لامپ‌ اعلام خطر کرد و گفت: «در فرآیند تولید نور در لامپ‌های کم مصرف، 2 خطر …

وب سایت تحلیلی اشراق آنلاین خطرات لامپ های کم مصرف را بدانید

eshraghonline.ir/خطراتلامپهایکممصرف-را-بدانید/Translate this page

Sep 14, 2013 – کارشناس معاونت امور بهداشتی آذربایجان غربی با اشاره به سایر عوارض نامطلوب لامپ های کم مصرف برای انسان، گفت: عارضه اصلی لامپ های فلورسنت، …

ناگفته های زندگی

behnud55.blogfa.com/8911.aspx

دكتر افخمي نيز نسبت به خطرات شكستن لامپ ‌كم‌مصرف هشدار مي‌دهد: «اگر لامپ … تهيه گرديده است تا خوانندگان محترم را از عوارض چشمى اين بيمارى، نحوه مقابله و درمان هاى …

لامپ کم مصرف نخرید! ضرر دارد!!

anti666.ir › … › آموزش و مهارتعلم پزشکی
Apr 12, 2012 – 6 posts – ‎4 authors

دانشمندان انگليسي می گویند؛ لامپ‌هاي کم مصرف مي‌تواند براي سلامتي مضر باشد. … تنش های روحی از جمله عوارض روحی و روانی استفاده از نور سفید لامپ های … لذا باید در باره مضرات و خطرات ناشی از این نور اطلاع رسانی کافی انجام شود .

عوارض روحي و رواني نور لامپ هاي فلوروسنت شامل: خستگي زودرس، افسردگي، ضعف و … بر اساس گزارش کارشناسان انجمن پوست انگليس معتقدند لامپهاي کم مصرف موجب … زرد لامپ هاي معمولي ترکيب کنيم تا ضمن ايجاد روشنايي مطلوب تا حدود زيادي از خطر …

عوارض لامپ های کم مصرف | آلودگی نوری

lightpollution.ir/1389/06/…/عوارضلامپهایکممصرف
 

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *