خانه / رمالی و دعانویسی / چرا مردم به رمالی،دعانویسی،فال گیری،طالع بینی استخاره اعتقاد دارند؟

چرا مردم به رمالی،دعانویسی،فال گیری،طالع بینی استخاره اعتقاد دارند؟

در این پست از سایت antique-book-treasure.ir چرا مردم به رمالی،دعانویسی،فال گیری،طالع بینی استخاره اعتقاد دارند؟ را برای شما عزیزان قرار دادیم . علت و دلیل افزایش پدیده هایی مانند رمالی و دعانویسی و فالگیری و طالع بینی در جامعه ایران چیست؟ چرا مردم به رمالان و دعانویسان و فالگیران مراجعه میکنند ؟

چرا مردم به رمالی،دعانویسی،فال گیری،طالع بینی استخاره اعتقاد دارند؟
چرا مردم به رمالی،دعانویسی،فال گیری،طالع بینی استخاره اعتقاد دارند؟

چرا مردم به رمالی،دعانویسی،فال گیری،طالع بینی استخاره اعتقاد دارند؟,رمالی و دعانویسی,فالگیری و طالع بینی در ایران,رمالان و فالگیران,استاد دعانویس و رمال در ایران,چرا مردم به رمالی و دعانویسی و طالع بینی اعتقاد دارند ؟

چرا مردم به رمالی،دعانویسی،فال گیری،طالع بینی استخاره اعتقاد دارند؟

علل افزایش پدیده هایی مانند؛ رمالی، دعانویسی، فال گیری، طالع بینی در جامعه

موضوع رمالی، طالع بینی و این گونه خرافات توجه عده کثیری از انسان ها را به سمت خود جلب کرده است. این پدیده آفتی سهمگین به جان و روح آدمی انداخته، که امروزه رو به گسترش است. بنا براین چاره جویی از آن از اهم اولویت کاری مسؤولین دست اندرکار می باشد. ودر صورت اهمال، خسارت های انسانی، اقتصادی زیادی در پی خواهدداشت و سبب سست شدن اعتقادات و ایمان و کار و تلاش می شود. درمان این نوع بیماری اجتماعی، با تمسک به ذات احدیت و توسل به اهل بیت پیامبر(علیم السلام) رجوع به مراجع عظام تقلید، برخورد صحیح و مناسب و به موقع مدیران فرهنگی، به راحتی انجام پذیر خواهد بود.

مقدمه

در فرهنگ لغت رمال یعنی «سنگ انداختن و فال دیدن. وطالع یعنی طلوع کننده – بخت و سرنوشت» در اصطلاح؛ رمال کسی است که با اشیاء مخصوص و حرکاتی از اشیاء، اخباری را از پس پرده به اطلاع مستمع میرساند. و طالع بین مدعی است که حوادث آینده و سرنوشت افراد را بازگو می نماید. پدیده هایی هم چون رمالی، دعانویسی، فال گیری، طالع بینی جزء موضوعاتی است که به اشکال مختلف ومتناسب با هرعصر و زمانی ظهور می یابد. علل افزایش این گونه پدیده ها در جامعه، به مقتضیات زمان متفاوت است. در عصر کنونی که مشکلات وگرفتاری های فردی، اجتماعی و اقتصادی گریبان گیر زندگی صنعتی بشر شده است، بیش از پیش نیاز به رفع موانع در مسائل موجود احساس می شود.

این پدیده واقعیتی است، که مبانی اخلاقی، اعتقادی و ارزشی جامعه را مورد هدف قرار داده و علاوه بر خسارت های معنوی، هزینه های بسیاری را بر معتقدان به آن تحمیل می نماید. نگرانی های کاری، خانوادگی و اجتماعی و عدم اعتماد به نفس، فرد ضعیف را دچار اضطراب و استرس می نماید، به گونه ای که سعی می کند، جهت تسکین درد ها، نزد رمال یا فالگیر برود. از طرفی چون این شیادان تا حدودی موقعیت روان شناختی افراد را درک می کنند، از شرایط موجود سوءاستفاده کرده و برای درماندگان نسخه می پیچند و پولهای هنگفتی به جیب می زنند. در این میان گاه آن ها با سوءاستفاده از احساسات و عواطف مذهبی مردم،بر مركب جهل آنان سوار می شوند وگاهی دشمنان خارجی نیز برای انحراف جامعه از مسیر درست، به بهره گیری از روش های نرم و خزنده روی می آورند و جریان های انحرافی بزرگ تری هم چون ادعای نیابت یا ارتباط با امام زمان(عج) یا عرفان های دروغین، را ترویج می كنند.كه می توان وهابیت و بهائیت را نمونه های تاریخی این فرقه سازی های استعماری دانست.

بنا براین رواج این پدیده ها یك تهدید «نرم»محسوب می شود، و منجربه صدمات جبران نا پذیری در سطح جامعه می شود. سؤال اینجاست چرا علی رغم آثار مشهود از خسارت های مادی و معنوی جبران ناپذیرآن باز هم عده زیادی به دام چنین شیادانی می افتند؟ در پاسخ به این سؤال می توان گفت راه منطقی و عقلایی جهت رفع مشکلات، ابتداءً در ظاهر کمی دشوار به نظر می آید، لذا برای حل مسایل و معضلات زندگی به ساده ترین راه ممکن پناه می آورند، و از دکان رمالان و دعا دعانویسان و طالع بینان سر در می آورند. و از طرفی جاذبه های آینده بینی نیز مشوق به انحراف کشیده شدن به سمت چنین پدیده هایی می شود. در این نوشته به تفصیل به پاسخ این پرسش و به شرح علل افزایش پدیده هایی مانند رمالی، دعانویسی، فالگیری وطالع بینی در جامعه پرداخته و سپس راه برون رفت از چنین پدیده های خطرناکی به صورت پیشنهاد و راه کار بررسی می شود.

عوامل افزایش پدیده هایی مانند (رمالی، دعانویسی، فالگیری و طالع بینی) در جامعه در جستجوی زیادی که از نوشته ها وتحقیقات اینترنتی صورت گرفت، از 22 مورد مقاله و پایان نامه و مراجعه به ده ها نوشته و مصاحبه انجام شده از این موضوع از آن به شکل اجمالی و صرفا به عنوان یک بزه و معضل اجتماعی و اقتصادی یاد شده بود. و در این مورد به طور مستقل مقاله ای ملاحظه نشد، و تقریبا به سیاق ساختارشناسی وآسیب شناسی علل وعوامل گرایش به پدیده خطرناک رمالی و طالع بینی، مبحث قابل توجهی که به راه کارهای برون رفت از این مسأله کمک نماید یافت نشد. و می توان مدعی شد این نوشتار، اولین نوشته ای است که در ضمن بیان علل گرایش به این پدیده، در پی راه حل موضوع و راه های برون رفت از این معضل پرداخته شده است. بنابر این ابتداء به عوامل گرایش به این پدیده و سپس راه کارهای مناسبی را در حد وسع و بضاعت خویش بیان می نماییم.

 

1): ضعف ایمان

ضعف ایمان و فاصله گرفتن از توکل به خدای متعال و کمرنگ شدن ارزش های اخلاقی از عمده علل مراجعه افرادبه فال گیران و طالع بینان است. رمالان ضمن سوء استفاده از ضعف ایمان مراجعین با ابزارهایی هم چون اسطرلاب و کاسه های رمالی اقدام به پیشگویی می نمایند. دعا نویسان با نوشتن کلماتی یا ترسیم أشکالی روی کاغذ، اقدام به بخت گشایی و سایر کارهایی از این قبیل می نمایند. و فال گیران با فال چای و قهوه و شمع، اقدام به آینده نگری می کنند. در نگاه کسی که قدرت بی منتها و لایزال الهی را چاره ساز همه امورات و مالک الملک همه هستی می داند، چطورامکان دارد نسبت به چنین کارهای سخیف، مبتذل و بی مبنایی دل بسپارد و حوایج خود را ازصاحب چنین ابزارهای بی مقدار درخواست نماید. بی تردید افرادی به رمالان و طالع بینان مراجعه می کنند که از نظر اعتقادی ضعیف اند و بنیان اعتقادی محکم و راسخی به خداوند متعال ندارند و تصور می کنند با مراجعه به آن ها همه مشکلات شان حل، و گشایش در امورات خواهند داشت.

2): غلبه احساسات بر عقل در فرد و جامعه و باورهای غلط عوام

به طور مسلم یکی از عوامل بسیار مهمی که افراد جامعه، به رمالان و دعانویسان و طالع بینان روی می آورند، فاصله گرفتن از عقل و منطق است. وقتی جامعه از عقلانیت فاصله گرفت و تعطیلی خرد و اندیشه در حیات اجتماعی شکل گرفت، به توسعه کشور صدمه جبران ناپذیری وارد خواهد شد. “تأکیدات مکرر دین مبین اسلام نسبت به خردورزی و عقلانیت، انسانها را از خرافه ها و کارهای بی پایه و اساسی چون طالع بینی و رمالی دور می کند، زیرا منطق صحیح و عقل سلیم خط بطلان را بر چنین موهوماتی ترسیم کرده است. همه کسانی که به اموراتی هم چون سرکتاب، کارگشایی، فال و طالع بینی و مانند آن روی می آورند، آدم های درمانده و مستأصلی هستند که دستشان از هر گونه مبنای علمی ومنطقی خارج است. این چنین افرادی در وادی گمراهی می افتند و سرگردان از این رمال به سوی آن رمال می روند و سودی نمی برند، و به راستی آن ها مصداق بارز ضالین و گمراهان هستند. انسان منطقی و مسلمان واقعی می داند که خداوند با مفتخر کردن او به عقل و خرد، سازنده سرنوشت خود و مسئول اعمالش است و در نتیجه مستوجب پاداش یا کیفر است، اما برخی انسانها در مواقع شکست یا ناکامی به جای آنکه با شناختن علل شکست خویش درصدد توانمند کردن خود برآیند، متوسل به رمال و دعانویس می شوند تا شاید بدون کمترین زحمت و تلاش به خواسته خویش برسند”. در واقع آنان می خواهند روابط علت و معلولی را کنار بگذارند، که همین اندیشه موجب می شود اعتقاد به شانس رواج یابد. به طور قطع زمینه این گونه ضعف ها، بنیان های سست معرفتی و كاستی تربیت عقلانی و نقص خردورزی است. از این رو شاهد رواج خرافه گرایی و فریب خوردگی عده زیادی از مردم هستیم.

 

3): عدم قدرت تجزیه و تحلیل مسایل موجود و گرایش به متافیزیک

عدم قدرت تجزیه و تحلیل مسایل موجود و گرایش به متافیزیک یکی دیگر از موارد گرایش به دعانویسی و طالع بینی و رمالی عدم توانایی برخی از افراد در تجزیه و تحلیل مسایل زندگی است. کار رمال ها و طالع بینان دور شدن از تفکر و عقلانیت اجتماعی است. .

« وقتی بسیاری از اهداف اجتماعی شکل رؤیایی و دست نیافتنی به خودگرفت و تحقق آن ها در واقعیت ناممکن شد، تخیلات وگرایش ها به عوامل خارجی و خیالی و به دور از واقع گرایی شکل می گیرد و پدیده رمالی و فال بینی رشد می کند». انسان ها همواره به دنبال کشف رازهای ناپیدای جهان هستی می باشند، وگرایش زیادی به متافیزیک دارند. وبه دنبال مطالبی اند که جنبه ملکوتی دارد. و همیشه تلاش می کنند از راه های مختلف در مورد چیزهایی که برایشان پنهان است به ویژه در مورد آینده، اطلاعاتی به دست آورند و از روزهایی که هنوز نیامده و حوادثی که هنوز رخ نداده با خبر شوند. روی آوردن به متافیزیک باعث بروز نوعی امنیت کاذب می شود واین امنیت مقطعی است و فریب خوردگان با آزمون و خطا دیر یا زود به این نتیجه خواهند رسیدکه این روشها نمی تواند، بدون تلاش خردمندانه، کلید حل مشکلات باشد. در یک نظر عامل اصلی اقبال عوام و حتی افراد تحصیل کرده به این قبیل روشها، ناتوانی در حل مسائل زندگی است که این ناتوانی الزاماً ناشی از کم سوادی افراد نیست، بلکه به آگاهی های اجتماعی و نیز میزان شناخت آنها از دین باز می گردد، ضمن اینکه این افراد علی رغم مقاومتی که در مقابل خرافه گرایی بروز می دهند در ذهن خود نوعی پذیرش کم رنگ نسبت به دعانویسی و رمالی دارند که این امرناشی از گرایش های فطری آنها به متافیزیک است .

4): سودجویی و شهرت طلبی و سوء استفاده گروهی با ترفندهای زیرکانه

سودجویی و شهرت طلبی و سوء استفاده گروهی با ترفندهای زیرکانه ، خود افراد ساده اندیشی را در دام های شیطانی خود انداخته و با حرکات عجیب و غریبی سعی در ملکوتی جلوه دادن اعمال خود دارند. آن ها وانمود می کنند که رافع هر نوع مشکلی هستند و با ظاهری فریبنده، سودجویی های کلانی می نمایند. دستمزد رمالان و فالگیران گاهی به رقم بیست هزار تا یک میلیون تومان می رسد. وبه طور متوسط ماهیانه بین چهارتا شش میلیون تومان درآمدآنهاست دعا نویسان با نوشتن کلمات یا ترسیم بعضی شکل ها روی کاغذ، برای اهداف گوناگونی مثل زبان بند کردن، مهربان شدن شوهر، طلاق بین زن و شوهر، بستن بخت کسی اقدام می کنند. این شیادان با تجویز طلسم های مختلف فلزی یا دادن خوراکی به مشتریان، آن ها را وادار می کنند که طلسم های خوراکی را بخورند. از استخوان سگ و مغز کلاغ گرفته تا چشم گربه و پشم کفتار و خوراندن ادرار دختران نابالغ به مراجعین ساده اندیش خود تجویز نموده اند. این کار آن ها نه تنها باعث رد طلسم نشده، بلکه منجر به بیماری های خطرناک و لاعلاج و حتی باعث جنون و مرگ مشتریان خود شده اند. آن ها سراب های کاذبی را به مشتریان وعده می دهند و با ترفندهایی مثل شعبده بازی و در آوردن صداهای عجیب و غریب از جیب یا بدن خود طوری وانمود می کنند که با عوالم غیب مرتبط اند. و لذا با فریب مراجعین، پول ها و جواهرات فراوانی را به جیب می زنند. این افراد کلاهبردار و سودجو، که از جهل و نادانی مراجعین خود که اغلب زنان هستند، حداکثر استفاده را می‌برند. فالگیری، سر کتاب، کارگشایی، رزق و روزی، مهر و محبت، بخت گشایی و. . .

کلید واژه هایی است که برای باز شدن قفل مشکلات افراد به ظاهر درمانده از سوی برخی افراد سودجو پیشنهاد می شود، به طوری که برخی از این درماندگان با تصور این که تنها روش های غیرمعمولی گره را از کارشان باز می کند، به رمالان و دعانویسان مراجعه می نمایند. توزیع کارت هایی با عناوین کف بینی، فال قهوه، دعانویسی فال شمع و تاروت و ورق و نمک از جمله دام هایی است که برای فریب مشتریان خود می گسترانند، اما موضوع به این سادگی ها نیست. پشت این باورهای به ظاهر راه گشا سایه جرائمی هم چون: تجاوز، اغفال، سرقت و قتل آرمیده است. این مجرمان به راحتی به زندگی فردی و اجتماعی افراد سرک می کشند و هر آنچه را از ذهن و ضمیرشان تراوش می کند، به عنوان آینده بینی و راه حل مشکلات پیش روی مخاطب قرار می دهند و نسخه های عشق و عاشقی می پیچند و در زندگی زناشویی مداخله می کنند و بعضا نقش محوری را به غلط در برخی جدل های خانوادگی ایفا می کنند.

رمالان و دعانویسان عنکبوتان دکان دار دنیا هستند که با استفاده ازچند کتاب دعا و فالگیری برای همه نسخه می پیچند، این شیادان گاه با طلسم و گاه با اعمال و مناسک ناصحیح فرد را وادار به گناه می کنند که مثلا آیاتی از قرآن را بر روی بدنشان بنویسند و یا در برابر نامحرم، قسمتی از حجاب خود را بردارند، این کارها و سوءاستفاده ازآیات الهی نه تنها از نظر شرع حرام است. بلکه از نظر قانونی هم جرم محسوب می شود

5): مشکلات اقتصادی و ترس ناشی از عدم تأمین آینده

بیشتر افرادی که به دعانویسان مراجعه می کنند در پی حل مشکلات و معضلات اقتصادی خود می باشند و یا به دنبال بخت و اقبال و شانس خود با دعا هستند و این را راه نجات خود می پندارند. بعضی از آن ها گفته اند: “در زندگی مشکلات زیادی گریبان گیر ما شده بود که هیچ راه حلی برای رهایی از آن ها و باز شدن دری به روی خودپیدا نکردیم و از آن جا که در اتاق رمالان را به روی خود باز دیدیم و برای رهایی از این مشکلات وارد آن شدیم. ” برخی تصور می کنند راهی وجود دارد که ره یک ساله را یک شبه پیمود، و یا گمان دارند راه جلوگیری از ورشکستگی مراجعه به دعا نویسان یا رمالان و فالگیران است. معمولا در رشد پدیده فالگیری، فقر اقتصادی و فرهنگی بصورت توامان دیده می شود. به محض این که برای بعضی از مردم ناکامی ها بیشتر می شود و نمی توانند به زندگی دلخواه خوددست یابند، به سمت پدیده هایی، مانند فالگیری و رمالی و پیشگویی، می روند. از این رو شاهدیم که گروه های کم سواد، فقیر و قشرهای کم درآمد بیشتر در قبال این پدیده ها آسیب پذیرتر هستند، این پدیده در محلات فقیرنشین جنوب شهر کاملا محسوس است . .

6): راه اندازی سایت های اینترنتی و ماهواره ای و حرکت های تبلیغاتی آزادانه

امروزه با ارتقاء سطح دانش و تکنولوژی، آسیب های اجتماعی نیز به فراخور آن افزایش چشم گیری داشته است. با تبلیغات رنگارنگ، فالگیران و رمالان سفره حیله و تزویر را بر کاربران جوان، بخصوص خانم ها گسترده اند. به عنوان نمونه 1000 صفحه وب در بخش فارسی و حدود 170 میلیون نمونه خدمات فال گیری در موتور های جستجوگر اینترنتی عنوان شده است که اطلاعات زیادی را در این رابطه در اختیار کاربران قرار می دهد. «البته شبکه های ماهواره ای نیز در تکاپوی ۲۴ ساعته درترویج فال قهوه وفال ورق و خرافه های غیرمسلمانان در سطح وسیعی به فعالیت مشغول اند». و متأسفانه دست هایی در داخل کشور نیز این مسائل را تقویت می کنند. پیشنهاد می شود جهت کنترل و جلوگیری از سوء استفاده مجرمان اینترنتی، ابتداء اطلاع رسانی و شفاف سازی کلی انجام و سپس نهادهای امنیتی و انتظامی این نوع سایت ها را شناسایی و فیلتر نمایند و در نهایت با مدیران و مجریان سایت های مذکور برخورد قضایی نموده و تا ریشه کنی این عوامل به تلاش خودادامه دهند.

7 ): عدم توجه مسئولین به موضوع رمالی و فال و طالع بینی به عنوان معضل

عدم توجه مسئولین به موضوع رمالی و فال و طالع بینی به عنوان معضل و آسیب اجتماعی موضوع فال گیری در منظر محققان اجتماعی ایرانی کمتر دیده می شود، اما یکی از واقعیت های جامعه امروزماست. متأسفانه کتب بسیاری نیز درباره راهنمای فالگیری و پدیده های مشابه آن در سال های اخیر به زبان فارسی ترجمه یا تالیف شده و روش های متنوعی برای فالگیری به وجود آمده است و به شکل های گوناگون به آموزش فالگیری پرداخته می شود. البته برخی رسانه هاگاه و بیگاه به بررسی فالگیری و رواج آن در ایران و جهان می پردازند. همچنین روان شناسان و متخصصان آسیب های اجتماعی در میزگردها و مصاحبه های مطبوعاتی به این موضوع پرداخته اند وآن ها اغلب از رواج فالگیری به مثابه نوعی کج رفتاری و شیادی یاد و به بررسی وپدیدهاین معضل پرداخته اند اما هنوز محققان علوم اجتماعی، کمتر به ریشه یابی و عوامل گسترش و راه علاج این معضل پرداخته اند. و شایددلیل آن این باشد که هنوز فالگیری را به اندازه کافی مهم یا ارزشمند نمی دانند که درباره آن بیندیشند و آن را از حیطه دستور کار خود خارج می دانند. بسیاری هم ممکن است این موضوع پیش پا افتاده را در مقام و مرتبتی ندانند که در شان روشنفکری یا منزلت دانشگاهی خود محسوب نمایند. بعلاوه، روش های تحقیق اجتماعی پیمایشی و کمی گرا و آماری موجود در ایران نیز قادر به شناخت و فهم این پدیده نیست; اما هرچه باشد، اکنون وقت آن رسیده تا محققان علوم اجتماعی با بررسی اینگونه موضوعات که گسترش یافته اند، دریچه ایی به سوی واقعیت های فرهنگی و تحولات درونی جامعه ایران بازکنند .

 

8): ازدواج ورفع اختلافات خانوادگی و زناشویی

افرادی که در زندگی دچار مشکلات و معضلات خاصی می شوند به سمت این مسائل گرایش پیدا می کنند مثلا وقتی سن ازدواج شان بالا می رود و امکان تشکیل خانواده را ندارند، به سراغ رمال و دعانویس و فال گیرمی روند تا محبت دیگران را نسبت به خود جلب و ازدواج کنند. و یا در زندگی خود به اختلافات لاینحلی برخورد می کنند که هر یک از زن یاشوهر با آسان ترین راه، یعنی مراجعه به دعانویس یا فال گیر به دنبال ریشه یابی مسایل و حل آن می روند. جای نگرانی دارد که در برخی گزارشها نشان می دهد حدود 5 درصد از طلاق ها با موضوع رمالی، فالگیری و جادوگری در جامعه ارتباط دارد. در برخی موارد سوء ظن به همسر مثل زن دوم یاگمان به ارتباط با بیگانه، این مراجعه را تشدید می کند. البته اختلافات زناشویی نیز عامل بسیار مهمی است که افراد به جای فراگیری و آموزش مسائل زندگی و زناشویی به افراد ضعیف النفسی که خود در حل مسائل اولیه زندگی خود عاجزند مراجعه، و راه محبت به همسر را آن ها مطالبه می نمایند.

9): افسردگی پنهان و احساس تنهایی و تنبلی وسستی و ناامیدی

بعضی از انسان ها در تنگناهای روحی و روانی به هر چیزی چنگ می زنند، و همانند غرق شدگانی هستند که هرخاروخاشاکی را ابزار نجات می یابند، از این روست که در اوج نومیدی به هرموجی سوار می شوند تا امیدی را در دل هایشان بیفروزند. از ویژگیهای انسان تمایل به آسایش، بی میلی به کارهای پرزحمت و رهایی از اندیشه ورزی دقیق و خیال درسودای گنج بی رنج است، بسیاری از انسانها می خواهند بدون آنکه خود را خسته کنند، از آینده باخبر شوند و بی آنکه رنجی ببرند، به گنجی برسند و برآینده تأثیر بگذارند و این موضوعات از زمینه های اصلی روی آوردن برخی مردم به فالگیری و رمالی و مشابه کارهای نوین آنها مانند انرژی درمانی است. به طور کلی بی اعتقادی به تلاش وکوشش سبب می شود، مدعیان دروغین، رمال و طالع بین، برای مدتی بتوانند به فریب و کلاهبرداری ادامه دهند. یکی دیگر از علل گرایش به رمالی، احساس تنهایی است که گریبان گیر قسمت عمده ای از مردم شده است. همچنین ناراحتی های روحی و روانی، عدم توانایی در ایجاد ارتباط با دیگران، نیاز به پیشرفت و موفقیت در کار، حل مسائل عاطفی و زناشویی، همچنین اختلافات خانوادگی باعث می شوند که گاه اشخاص تحصیلکرده و روشنفکر نیز، تحت تأثیر القائات دیگران

دست به دامان فالگیرها شوند و عدم قدرت و توانایی خود را برای حل مشکلات خود به این نحو ابراز دارند. در نهایت ناامیدی از رسیدن به خواست ها و آرزوها، انسان را وادارمی کند تا به خرافه رو بیاورد و از نیروهایی نامعلوم کمک بگیرند. .

 

10): تکیه گاه روحی و روانی وعدم اعتماد به نفس و اطمینان به خلاقیت های درونی خود

علت این که عده ای به دنبال خرافه، رمالی و فال می رونداصولا در اثر فقدان یک امنیت روحی و فکری است که در فرد به وجود می‌آید و یک تمایل و کشش در شخص ایجاد می‌کند که خواه ناخواه به دنبال این مسائل کشیده می‌شود. زمانی که فرد به دلایل مختلف از لحاظ عاطفی و روانی دچار یک خلاء یا کاستی می‌شود رفته رفته امید خود را از دست می‌دهد و یأس جای آن را می‌گیرد در آن زمان است که بدون توجه به هیچ چیز فقط و فقط سعی در رها کردن خود از آن خلاء روحی دارد. این نوع کشش و میل به خرافه در همه قشرهای جامعه به چشم می‌خورد و البته این میل در میان هسته ها و گروه‌هایی پررنگتر است که قشر وابسته‌تر و متکی‌تر جامعه را تشکیل می‌دهند به همین دلیل است که ما خرافه را در میان زنان و دختران دم‌بخت بیشتر می‌‌بینیم و این هم به دلیل نداشتن استقلال فکری و مالی، و عدم اعتماد به نفس آنها است. تا زمانی که محرومیت در جامعه وجود داشته باشد و انسان‌ها خود نتوانند نیازهای اساسی‌شان راتأمین کنند، خرافه و مراجعه به رمال و طالع بین، وجود خواهد داشت و رمالان به راحتی از سادگی و نیاز مردم سوء استفاده می‌کنند و پول‌های هنگفتی را به جیب خواهند زد. وقتی افراد توانایی برآورده کردن نیازها و خواسته هایشان را از لحاظ فکری، اقتصادی و اجتماعی و خانوادگی، نداشته باشند و نتوانند به خواسته هایی مثل ازدواج، کار مناسب، وضعیت مالی خوب دست پیدا کنند به خرافات روی می آورند. در بعد فردی، عدم اعتماد به نفس و سستی در اصول اعتقادی و مذهبی و عدم تکیه گاه مطمئن، باعث گرایش به این پدیده های خرافی می شود به همین دلیل است که می بینیم افرادی که شناخت کاملی از دین اسلام ندارند به جای توسل به قرآن و پیامبر و ائمه اطهار، دست به دامن رمالان و شیادان می شوند. فرار از وضعیت موجود و عدم خلاقیت های درونی درخود، ازجمله عواملی است که انسان ها رااز واقعیات زندگی دور می کند.

1): رواج از طرف صهیونیست ها

امروزه صهیونیستها و یهودیان به پدیده هایی چون فالگیری، دعانویسی و رمالی دامن می زنند و با سوءاستفاده و بازیچه قرار دادن احساسات و عواطف مردم، آنها را نسبت به اعتقادات دینی و باورهای مذهبی سست و بی اراده می کنند تا به خیال خام خود از این راه، آموزه های دینی و الزامات اسلامی را محو نمایند. نشانه بارز این مسأله رواج خرافه گرایی و داستان های دروغین و ساختن آیین ها، دین ها و مذاهب جعلی مثل بهائییت است .

12): خلاء قانونی

بر اساس تحقیقات صورت گرفته برای دستگیری مجرمانی هم چون رمالان کلاهبردار، خلأ قانونی وجود دارد و باید از آن ها شاکی خصوصی باشد تا برخورد مناسب صورت پذیرد. اساساً سرکرده شیادان به صورت مخفی حرکت می کنند. ضمن اینکه آن ها در خانه هایی فعالیت می کنند که هیچ تابلو و نشانه ای در محل فعالیت شان ندارند و شناسایی آن ها کار بسیار دشواری است. و قانون نیز تعریف جامع، کامل و واضحی از عمل مجرمانه طالع بینان و رمالان ندارد، مگر مواردی که عنوان کلاهبرداری یا شاکی خصوصی درخواست پیگیری داشته باشد. برای اینکه فالگیری یا دعانویسی، کلاهبرداری تلقی شود و مورد پیگرد قانونی قرار بگیرد سه شرط “متقلبانه بودن وسایلی که از آنها برای اغفال دیگران استفاده می شود”، ” اغفال شدن و فریب خوردن قربانی که مستلزم عدم آگاهی وی نسبت به متقلبانه بودن وسایل مورد استفاده مجرم است” و “پرداخت مال یا وجه نقد” باید با یکدیگر جمع شود. اگر چه در قانون مصوب 1324 هر گونه اقدام به رمالی، جن گیری و فال گیری جرم محسوب شده، ولی سکوت قانونگذار در تعریف سحر و جادو و رمالی و طالع بینی، و عدم تعریف آن یکی از ابهامات در برخورد با اینگونه مجرمین است. مع الأسف که فال گیری و جادوگری به عنوان یک جرم مستقل در قوانین کنونی شناخته نشده است. اما اکنون لایحه همچنان که فالگیری و جادوگری به عنوان جرم مستقل در قوانین کنونی جدید قانون مجازات اسلامی مراحل بررسی و تصویب خود را درمجلس شورای اسلامی می گذراند که نه تنها رمالی، بدعت و نو آوری در دین و فالگیری را به وضوح جرم شناخته شده بلکه مجازات آن را نیز افزایش داده و برای مرتکبین آن، اعدام تعیین کرده است.

راه حل و درمان این نوع بیماری فردی و اجتماعی

الف): تمسک به قرآن، انبیاء و روایات اهل بیت(صلوات الله علیهم )

قرآن یکی از گناهان کبیره را نومیدی ازرحمت خدا می داند. انسان های ناامید، به سادگی تن به وسوسه های شیطانی می دهند و خود را به آتش دوزخ می سپارند، این درحالی است که مؤمنان، امید را روح خدا می دانند و این امید در همه ذرات وجودشان در جریان است. آیات قرآن در این خصوص می فرماید: « نباید از خدا و روح الله مأیوس شوند، زیرا تنها کافران از روح الله مأیوس می شوند.» بنابراین انسان مؤمن باید، تنها امیدش به خدا باشد. دین مبین اسلام پای بندی به اعتقادات توحیدی و آموزه های اخلاقی را یکی از راه های مهم مقابله با مشکلات و استرس های زندگی می داند و قطعا پای بندی نسبت به این امور موجب می شود انسان درزندگی خود احساس آرامش کند و به سادگی در دام این معضلات گرفتار نشود. در قرآن كریم از افكار موهوم و خرافی و باطل با عنوان «غل و زنجیر» یاد شده و آمده است: “ویضع عنهم اصرهم والاغلال التی كانت علیهم. پیامبران آمده اند تا فرد و جامعه را از اسارت قید و بند های ساختگی آزاد كنند”. چنان كه در این آیه اشاره شده است، زدودن قید و بندهای رسوم خرافی و افكار پوچ و باطل جاهلی، یكی از كارهای انبیای الهی است که آن ها به عنوان مصلحان جامعه بشری، شناخته شده اند؛ پیامبرانی كه می خواستند باآموزه های وحیانی والهامات ربانی و سروش غیبی، غبار از رخ عقل و وجدان بشر برگیرند و قوه عقل و خرد انسان هاراشكوفاكنند. وغل و زنجیر افکارموهوم را گسسته و راه هرگونه سوء استفاده از انسان ها را منسدنمایند. .

ب): تمسک به ادعیه و مأثورات حضرات معصومین (سلام الله اجمعین)

در دین مبین اسلام بخت گشایی و طلسم کردن جایز نیست و این کار شیطانی قلمداد شده است، انسان ها باید برای حل مشکلات خود به سوی خدای متعال توجه کنند و دعا را واسطه فیض قرار دهند و صلاح امور را با توجه به حقانیت پروردگار از ائمه اطهار”علیهم السلام”تمسک نمایند. متأسفانه جایگاه دعا در اندیشه برخی به درستی تبیین نشده است. اطلاع رسانی مسئولان فرهنگی، دینی، وزارت ارشاد اسلامی و رسانه ملی در این خصوص می تواند، اقبال مردم به خرافه، رمالی و دعانویسی جعلی را به حداقل برساند و توسل آنها به ادعیه مأثوره را افزایش دهد. مسؤلین ذی ربط موظفند دعاهای مستندی که درمفاتیح الجنان و بقیه منابع اسلامی آمده است را با چاپ های زیبا، جذاب و با قیمت مناسب ارایه دهند. اغلب دعانویس ها آگاهی کاملی از ادعیه اسلامی ندارند و عباراتی جعلی را به عنوان دعا برای افراد تجویز می نمایند و به نوعی از آن ها سوءاستفاده می کنند. لکن مردم نیز نباید دنبال این گونه امور نامتعارف باشند، زیرا خیلی از افرادی که مدعی این امورند، افراد حقه بازی اند که عمل آن ها از نظر دین مطرود است. به خصوص که، این افراد اگر مدعی سحر و جادو باشند قطعاً هم فعلشان، و هم مراجعه به آن ها حرمت شرعی دارد.

 

ج): ترویج و تشویق به مراجعه مردم به بیوت مراجع عظام تقلید

در سال‌های اخیر در كشورمان مراجعه به دعانویس، رمال، فال گیر، جن گیر و مواردی مانند آن و همچنین دریافت وجوه كلان در مقابل انجام این اقدامات افزایش یافته است. از آنجا كه دعا نمودن مورد تاكید ادیان الهی به ویژه اسلام است، این سوال مطرح می‌شود كه آیا اموری همچون دعا نویسی نیز مورد تایید اسلام هست؟ و امور دیگری همچون رمالی، فال بینی و جن گیری و موارد مشابه كه به نوعی از امكان پیشگویی آینده یا تغییر آن خبر می‌دهند چه جایگاهی در احكام شرعی دین مبین اسلام دارد؟بی تردید در پاسخ این گونه موارد باید به متخصص رجوع نمود. مراجعه به کارشناسان دینی که مراجع عظام تقلید اند، دام های تزویر و نفاق سوء استفاده کنندگان از دین و اعتقادات مردم را می بندد. اکنون به اجماع نظر حضرات آیات عظام تقلید از جمله امام خامنه ای”مدظله” ایت الله صافی گلپایگانی”مدظله”، آیت الله سیستانی”مدظله”، آیت الله علوی گرگانی”مدظله” و آیت الله مکارم شیرازی”مدظله” در این خصوص پرداخته و در یک جمع بندی کلی این چنین بازگو میکنیم “مراجعه به رمال‌ها و فالگیرها جایز نیست، اعتباری ندارد، صحیح نیست، خالی از شبهه نیست، نباید بر آن پیشگویی‌ها، اثر بار کنند. ” گرفتن پول برای گرفتن فال جایز نیست. ” ولى دعا نویسى اگر بر مبناى دعاهاى وارده معصومین «علیهم السلام» باشد اشكال ندارد”. در این میان روحانیت و عالمان دینی اصلی ترین وظیفه را برعهده دارند. روحانیت در خط مقدم مبارزه با خرافات قرار دارند. البته عالمان اسلامی در طول تاریخ به فراخور اقتضائات و به تناسب توان و توشه خود در این راه گام برداشته اند. همچنان در فتنه بابیت آنان بودند كه فتوا به مقابله با بابیان دادند و اهل دیانت را به دفع آن ها فراخواندند و طومارشان را در ایران درنوردیدند. .

د): آموزش و بصیرت افزایی در سطوح ذیل

– مدارس- دانشگاه ها- مراکزفرهنگی

رؤسا و مدیران در مدارس، دانشگاه ها و اماكن و مراکز فرهنگی بایدمسایل بروز در خصوص خرافات شناسایی و هم چون طبیبی دلسوز و دردآشنا، به درمان و دفع خرافات اقدام نمایند. برخورد حكیمانه كه روش پیامبران است، تنها مسیریست كه می تواند ریشه های خرافه گرایی را بخشكاند و دست كم آن را تحت كنترل درآورد و محدود كند. به عنوان نمونه انجمن اسلامی و بسیج دانش آموزی و دانشجویی و فرهنگسراهای شهرداری، خانه سینما و مساجد جملگی در زدودن خرافات و دفع آن تأثیر شگرفی خواهند داشت به شرطی که مدیریت آن مراکز، فردی حکیم و آگاه به مسایل دینی و آشنا به آسیب های فردی و اجتماعی پدیده هایی هم چون رمالی باشد. .

-رسانه ملی و مطبوعات

مطبوعات و صدا وسیما این موضوع را باید با حساسیت ویژه ای دنبال کنند این موضوع برای طبقات فقیر و فرودست جامعه باید بطورخاص چاره اندیشی شود; چراکه بی اطلاعی و بی سوادی در میان آن ها شیوع بیشتری دارد زیرا آن ها خیلی اهل رسانه و کتاب نیستند، ازاین رو بیشتر در معرض چنین آسیب هایی قرار دارند. رسانه ملی می تواند با تهیه و پخش برنامه های انیمیشنی و با ساخت مجموعه های تلوزیونی جذاب به خصوص برنامه های ویژه ماه مبارک رمضان با محوریت آشنایی با پدیده فال و رمالی، عموم مخاطبین خود را از این موضوعات آگاه و آن ها را راهنمایی و هدایت نماید. و البته این کار نیز نیاز به مدیریت، برنامه ریزی، بودجه مناسب و فرهنگ سازی و اطلاع رسانی بیشتری دارد، همان طور که رسانه های غربی با سرمایه گذاری های کلان این مسائل را در کشور ما رواج می دهند، رسانه های ما هم برای مقابله با آن ها باید وارد میدان شوند. رسانه ها در دنیای معاصر نقش تعیین کننده ای در جهت گیری افکار عمومی دارند. بنابر این اگر آن را به طور صحیح مدیریت و رهبری نمایند ذهن مخاطب، آمادگی اصلاح ساختاری از این پدیده های خطرناک خواهند داشت.

رهبر معظم انقلاب اسلامی، در سال ٨٥ در سفر خود به استان سمنان، از مقابله و مبارزه با خرافات سخن گفته بودند. معظم له در آن سخنرانی اظهار داشتند: «در كنار ترویج و تبلیغ معارف اصیل دینی و اسلامی باید با خرافات نیز مبارزه كرد. . . امروز مدعیان ارتباط با امام زمان(عج) و مدعیان ارتباط با غیب با اشكال مختلف در جامعه دارند، كار می كنند. درمقابله با خرافات شجاع باشید و ملاحظه این را نكنید كه كسی بدش بیاید”.

– کلاس های آموزش عقیدتی، سیاسی و تربیت تعالی (در بحث مهدویت)

هم فكری مسئولین عقیدتی سیاسی و مرکز پژوهش ها جهت پالایش احادیث مهدویت، تحلیل معرفتی آسیب های اجتماعی و شناخت پدیده های رمالی و طالع بینی و چگونگی رسوخ آن به خانواده ها نقش به سزایی دارد. تجهیز شدن مربیان عقیدتی سیاسی، به علوم و فنون روز، و مطلع شدن از اخبار و اطلاعات فنی طالع بینان و رمالان، باعث می شود مربیان، با آگاهی بیشتر در کلاس های آموزشی تربیت و تعالی حاضر شوند و مخاطبین خود را که عمدتاً پاسداران و خانواده های آنان و سربازان جوان هستند، نسبت به مکر شیادان و کلاهبرداران حیله گر اعم از رمال و دعانویس و طالع بین بصیرت افزایی نمایند.

ه): پخش اعترافات رمالان و دعانویسان گمراه و فریب خوردگان از رسانه ملی

به نظرمی رسد پخش اعترافات این مدعیان و فریب خوردگان ازاین جریان از رسانه ملی، یکی از بهترین شیوه های جلوگیری از سوء استفاده آن ها است زیرا بدون واسطه از آسیب های احتمالی آن آگاه می شوند. .

 

 

و) ایجاد و توسعه مراکز کارآمد مشاوره و راهنمایی

ایجاد مراکز مشاوره و راهنمایی در تمامی مناطق کشور به صورت رایگان و یا ارزان قیمت می تواند حجم مراجعات به سودجویان و شیادانی که از عقاید دینی مردم سوءاستفاده می کنند را کاهش دهد.

 

ز)مجازات

قضات دادگاه های کیفری معمولا افراد متهم به رمالی و فالگیری را با استفاده از قوانین مربوط به کلاهبرداری و تحصیل مال نامشروع مجازات می کنند، اگر جه در این خصوص خلاء قانونی وجود دارد و راه های فرار از مجازات فراهم است ، ولی همان طور که قبلا اشاره شد، لایحه جدید قانون مجازات اسلامی که اکنون مراحل نهایی تصویب خود را مجلس شورای اسلامی می گذراند می تواند تا حدود زیادی چنین مجرمانی را به اشد مجازات برساند. در کنار آگاه سازی مردم باید برنامه ریزی درستی از سوی کارشناسان صورت گیرد و قوانین نیز باید در مقابل این گونه جرایم بازدارنده باشند تا تعداد افرادی که بر اثر ناآگاهی و ساده اندیشی در سایه این پدیده اجتماعی آسیب می بینند به حداقل برساند. از آنجاکه این اعمال به اعمال مجرمانه دیگری از قبیل رابطه نامشروع، طلاق، قتل، ضرب و جرح و.. دامن می زنند;

برای تعیین معیار جرم این افراد باید دید که پیامد و نتیجه نهایی چنین عملی با کدام یک از مصادیق جرم در قانون مطابقت دارد تا این تبعات به فراخور نوع جرم ارتکابی مستوجب کیفر و مجازات افراد خاطی شود. و با توجه به این که افراد فالگیرخیابانی به امورات واهی می پردازند و مردم را به امور غیرواقعی امیدوار می کنند، می توان بعنوان کلاهبردار آن ها را تحت تعقیب قرار داد و حتی اگر کارشان در سطح گسترده ای باشد و باعث اخلال در امنیت روحی و روانی خانواده ها بشود به تناسب سنگینی جرم، مجازات آن ها دو چندان خواهد بود. البته مجازات قانونی به تنهایی برای کاهش این جرم کافی نیست و تقویت اعتقادات دینی و ارتقای سطح فرهنگی جامعه نقش موثری در کاهش جرم رمالی و فالگیری خواهد داشت. امری که همت بیشتر علمای دینی، مراکز آموزشی و رسانه های گروهی را میطلبد. کاربردهای این نوشته آن جایی روشن می شود که عوامل گسترش در جامعه که قبلا به آن ها اشاره شد، ابتداءً شناسایی و سپس با تمسک به راه حل های پیشنهادی، نوع نگرش مردم به دعا عوض شود و تفأل به فال نیک زدن و زدودن خرافات از سطح زندگی ترویج شود همان طور که در روایتی به نقل از امیرالمؤمنین علیه السلام که فرموده اند ” فال خوب بزن تا کامیاب شوی” این نوع نگرش سبب نشاط روح و روان و امید به آینده می شود و با توسل به اهل بیت” علیهم السلام “که واسطه های فیض الهی اند تلاش و کوشش را افزایش تا به قله های رفیع انساننیت و ترقی در همه مسایل در سطح بین الملل دست یابیم. انشالله

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *