خانه / چشم زخم / راه درمان چشم زخم و چشم نظر دستوراتی برای دفع جادو و طلسمات و چشم زخم

راه درمان چشم زخم و چشم نظر دستوراتی برای دفع جادو و طلسمات و چشم زخم

در این پست از سایت antique-book-treasure.ir راه درمان چشم زخم و چشم نظر دستوراتی برای دفع جادو و طلسمات و چشم زخم را برای شما عزیزان قرار دادیم . در ادامه مطلب با روشها و راههای درمان چشم زخم و چشم نظر و همچنین دستورات کارگشا و قوی برای دفع و رفع جادو و طلسم و چشم زخم را مشاهده خواهید کرد .

راه درمان چشم زخم و چشم نظر دستوراتی برای دفع جادو و طلسمات و چشم زخم
راه درمان چشم زخم و چشم نظر دستوراتی برای دفع جادو و طلسمات و چشم زخم

راه درمان چشم زخم و چشم نظر دستوراتی برای دفع جادو و طلسمات و چشم زخم,راههای درمان و مقابله با چشم زخم و چشم نظر,دستوراتی برای مقابله و دفع جادو طلسم و چشم زخم

راه درمان چشم زخم و چشم نظر دستوراتی برای دفع جادو و طلسمات و چشم زخم

چشم زخم و راه درمان آن!

روح انسان دارای قدرت و آثار زیادی است که هنوز هم برای بشر ناشناخته است و نمونه‏ های بسیار کوچک آن در دنیای فعلی، مسأله تله پاتی، انتقال فکر از راه دور، سحر، ایجاد دوستی و دشمنی در افراد و کارهای عجیب و غریبی است که قابل انکار نیست…

صاحب نیوز- سرویس اندیشه: حکایت غریبی است حکایت قطع سرورهای مکرر صاحب نیوز و مشکلات فنی بسیاری که دائما گریبانگیر آن می شود و در پیشرفت کار دوستان وقفه ایجاد می کند. شاید کسی بگوید همه مشکلات از سوء مدیریت و سوء اطلاع است؛ اینکه کسی کاری را بلد نیست و قبول می کند! عده ای حملات مکرر هکرها را مطرح می سازند و عده ای دیگر آن را توهم می خوانند. در این بین اما حجت الاسلام والمسلمین مهران آدرویش مقاله چشم زخم را برای ما ارسال می کنند. عقیده ای اسلامی از متن قرآن و روایات. صاحب نیوز توانسته است در مدتی کوتاه موفقیت هایی پیاپی را در عرصه فضای مجازی اصفهان کسب نماید و خود را به عنوان حقیقتی انکار ناشدنی در اذهان جا بیاندازد. شاید گفتن همین جمله نیز درست نبود اما مقاله چشم زخم جناب آدرویش مباحث جامعی را در بر گرفته است.

***

چشم زخم

راه درمان چشم زخم:

لازم به یادآورى است که قبول تأثیر چشم زخم به طور اجمال به این معنى نیست که به کارهاى خرافى و اعمال عوامانه در اینگونه موارد پناه برده شود؛ که هم بر خلاف دستورات شرع است، و هم سبب شک و تردید افراد ناآگاه در اصل موضوع است، همانگونه که آلوده شدن بسیارى از حقایق با خرافات این تأثیر نامطلوب را در اذهان گذارده است.

الف) اولین راه مقابله را اسلام  پیشگیری معرفی می کند به همین جهت به ما فرموده اند امکانات خود را خیلی به نمایش نگذارید. (واستر ذهبک و ذهابک و مذهبک)، پنهان کنید درآمد، مخارج و دینتان را (التحفه السنیه (مخطوط)، السید عبد الله الجزائری: 330- 331)

ب) دومین راهکار مقابله ارتباط با روح های بزرگ است

ج) سومین راهکار، بندگی و روحیه عدم تأثیرپذیری از چشم زخم دیگران است؛ در مورد میدان عمل انسانی که قدرت چشم زخم زدن دارد موضوع بر همان اساسی است که خداوند در مورد ساحران فرمود که: «و ما هم بضارین به من احد الا باذن الله»

راه های متعدد دیگری نیز  برای دفاع و یا درمان وجود دارد که اجمالا برخی از آنها عبارتند از:
1. خواندن سوره های (قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ) و (قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ). ساده‌ترین دستور برای رفع چشم زخم خواندن سوره ناس و فلق است. در روایات آمده است که پیغمبر(ص) این سوره‌ها را برای امام حسن و امام حسین به عنوان تعویذ قرائت می‌کرد.

2. خواندن آیه الکرسی.

3. خواندن آیه (وَ إِنْ یَکادُ الَّذِینَ کَفَرُوا…).

4. خواندن و همراه داشتن حرز امام جواد علیه السلام (در مفاتیح الجنان مذکور است).

5. دوری از تجملات و به رخ کشیدن دارایی ها و به چشم آوردن داشته ها.

6. انصراف ذهنی از فکر کردن درباره چشم زخم و دوری از بدبینی نسبت به دیگران و چشم زخم آنها.

7. صدقه دادن و خیرخواهی برای همگان.

8. گفتن ذکرهای «ماشاءاللَّه» و «لاحول ولا قوه الا باللَّه العلی العظیم». از امام صادق(ع) روایت شده که فرمود است: اگر کسی از شما چیزی از برادرش او را متعجب ساخت سه بار  بگویید: ماشاء‌الله لاحول و لا قوه الا بالله العلی العظیم. در برخی روایات گفته می‌شود که تکبیر بگویید تا تأثیر چشم زخم از بین برود.

9. پرهیز از کسانی است که دارای این قدرت هستند و نیز استفاده از شیوه‌هایی که زمینه‌های چشم زخم را فراهم نمی‌آورد. ظاهر نشدن در برابر شور چشمان یکی از این راه‌هاست.

10- بگوید: آمنتُ بالله و صلی الله علی محمد و آله

11- توکل بر خدا (و من یتوکل علی الله فهو حسبه)

12- نوشتن سوره حمد و اخلاص و ناس و فلق و آیه الکرسی در رقعه ای و به همراه داشتن آن (بحار الانوار، ج 60، ص 25).

دستورآیت الله  بهجت برای  دفع جادو و طلسمات و چشم زخم:

1-  هنگام اذان در جایی که زندگی می کند، با صوت جهر و آشکار{صدای بلند مثل نماز صبح}، اذان بگوید.

2- پس از نماز صبح 50 آیه از قرآن را با صوت جهر و آشکار تلاوت نماید.

3- دو سوره ی معوّذتین (فلق و ناس) را زیاد بخواند.

4- پیش از خواب 4 قل (یعنی سوره های کافرون، توحید، ناس و فلق) را بخواند.

5-همراه خود قرآن داشته باشد.

6- آیه الکرسی را فراوان بخواند وآن را نوشته و در خانه نصب کند.

7-  صدقه دادن و تکرار معوذتین و تکرار لاحول و لا قوۀ الا بالله

8-  حرز امام جواد علیه السلام را همراه داشته باشد مثلاً در انگشتری. و این حرز باید روی پوست آهوی 6 ماهه ی تهامه نوشته شود. (حقیر می گویم طبق احادیث انگشتر 7جلال و عقیق یمنی اصل هم برای حفاظت خوب است).

درمصباح  کفعمی است هر کس سوره یس را بنویسد و با خود حمل کند از شر جن و چشم زخم در امان است.

( منبع کتاب پرسش‌های شما و پاسخ‌های آیهالله بهجت- جلد اول)

اسفند و چشم زخم: معلوم نیست که برای چشم زخم مفید باشد اما به هر حال طبق روایات ذیل استفاده آن بلا اشکال است. اگر چه بهترین درمان، پناه بردن به خداوند و استفاده از اذکار مأثوره است. و به هر حال در بین مردم روش های مختلفی برای دفع چشم زخم استفاده می شود (تخم مرغ و…) که مستند شرعی و عقلی محکمی ندارد. اما به تجربه دیده شده که از بعضی از این شیوه ها نتیجه نیز گرفته شده است. لذا مخالفت سرسختانه با آن هم وجهی ندارد. اما ما توصیه نمی کنیم بلکه توصیه ما در همین روش های مذکور است.

1- علی(ع): در هر درختى از اسپند، ملائکه اى از جانب خداوند مأموراست که آن را نگهدارد تا به دست کسى برسد، و ریشه آن پناهگاه است براى علاج مجنون و مریض، و شاخه آن درمان 72 نوع مرض است (مستدرک الوسایل، 16، 460، باب 112)

2ـ از امام صادق (ع) درباره ى اسپند و… سؤال شد، حضرت در جواب فرمود:… در هر خانه اى که اسپند باشد از هفتاد خانه ى اطراف آن شیطان دور مى گردد، و آن درمان براى هفتاد نوع مرض است، که آسان ترین آن جذام مى باشد (بحارالانوار، 59، 234، باب 84).

چشم زخم در کلام بزرگان و مراجع معظم تقلید:

الف) علامه طباطبایی(ره):

و مراد از این “ازلاق به ابصار” -به طورى که همه مفسرین گفته‏اند- چشم زدن است، که خود نوعى از تاثیرات نفسانى است و دلیلى عقلى بر نفى آن نداریم، بلکه حوادثى دیده شده که با چشم زدن منطبق هست، و روایاتى هم بر طبق آن وارد شده، و با این حال علت ندارد که ما آن را انکار نموده بگوییم یک عقیده خرافى است (المیزان، ج 19، ص 648).

علامه طباطبایی(ره) در المیزان می‌نویسد: چشم زخم نوعی از حسد نفسانی است که هنگام مشاهده چیزی که در نظر شور چشم، زیاد و تعجب انگیز است محقق می‌شود.

ب) استاد شهید مرتضی مطهری(ره):

 آیا چشم زخم می تواند حقیقت باشد یا نه؟ و اگر حقیقت است آیا امر جسمانی است یا امر روحی و نفسانی؟ در اینکه اجمالاً چنین حقیقتی هست نمی شود تردید کرد، اما قطعاً به این شکل که همه مردم دارای چشم شور هستند و همه مردم به اصطلاح نظر می کنند، نیست (کتاب آشنایی با قرآن، ج 8 صفحه 333 تا 338)

نظر مراجع معظم تقلید(حفظهم الله) درباره چشم زخم:

بر اساس استفتاء انجام شده از دفتر آیت الله موسوی اردبیلی آخرین آیات مبارکه سوره قلم که می فرماید “و آنان که کافر شدند چون قرآن را شنیدند چیزى نمانده بود که تو را چشم بزنند و مى‏گفتند او واقعا دیوانه‏اى است” به پیغمبر نازل شد تا از چشم زخم در امان باشد و استفاده از این آیه برای در امان ماندن از چشم زخم کاربردی است.

در استفتاء از دفتر آیت الله جعفر سبحانی نیز استفاده از برخی آیات قرآن چون آیه 51 سوره قلم و آیت الکرسی برای استفاده علیه چشم زخم مورد تأیید قرار گرفت و طی آن به کاربرد دعاهایی چون تعویذ و شرف الشمس که در مفاتیح نیز ذکر شده اشاره شد.

دفتر آیت الله نوری همدانی در پاسخ به استفتاء در رابطه با استفاده از مهره های آبی رنگ به عنوان دستبند، گردنبند یا آویز در منازل تأکید کرد که این مهره ها دارای هیچ مستند شرعی نیست. ممکن است بتوان برای برخی سنگ ها چون عقیق خواصی را برشمرد اما درباره مهره های آبی رنگ مستند شرعی وجود ندارد، در رابطه با جلوگیری از چشم زخم خواندن “و ان یکاد (آیه 51 سوره قلم)”، آیه الکرسی و یا چهارقل در روایات آمده است. در این استفتاء همچنین تأکید شده است که دعای شرف الشمس و تعویذ از دعاهای مستند در این رابطه هستند.

در تفسیر نمونه در رابطه با آیه 51 سوره قلم آمده است: بسیارى از مفسران گفته اند: منظور این است که دشمنان به هنگامى که آیات با عظمت قرآن را از تو مى شنوند، به قدرى خشمگین و ناراحت مى شوند و با عداوت به تو نگاه مى کنند که گویى مى خواهند تو را با چشم هاى خود بر زمین افکنند و نابود کنند! و در توضیح این معنى جمعى افزوده اند که آنها مى خواهند از طریق چشم زدن که بسیارى از مردم به آن عقیده دارند و مى گویند در بعضى از چشم ها اثر مرموزى نهفته است که با یک نگاه مخصوص ممکن است طرف را بیمار یا هلاک کند، تو را از بین ببرند.

تفسیر نمونه در ادامه آورده است: بعضى دیگر گفته اند که این کنایه از نگاه هاى بسیار غضب آلود است. تفسیر دیگرى براى این آیه به نظر مى رسد که شاید از تفسیرهاى بالا نزدیکتر باشد و آن اینکه قرآن مى خواهد تضاد عجیبى را که در میان گفته هاى دشمنان اسلام وجود داشت با این بیان ظاهر سازد و آن این است که آنها وقتى آیات قرآن را مى شنوند آنقدر مجذوب مى شوند و در برابر آن اعجاب مى کنند که مى خواهند تو را چشم بزنند.

از رسول گرامی اسلام روایت شده که روزی آن حضرت از قبرستان بقیع می‌گذشت و فرمودند: به خدا قسم بیشتر اهل این قبرستان به سبب چشم زخم در اینجا آرمیده‌اند.

از امام صادق (ع) روایت شده است: اگر این قبرها شکافته شود هر آیینه می‌بینید که بیشتر مردگان به سبب چشم زخم مرده‌اند، زیرا چشم زخم حق است. آگاه باشید که پیامبر اکرم(ص) فرمودند:‌ چشم زخم حق است پس هر کس از سیرت و صورت برادر مسلمانش خشنود شد، خدا را یاد کند، زیرا وقتی خداوند را به یاد آورد، ضرری به برادر مؤمنش نمی‌رسد.

از امام صادق(ع) روایت شده که فرمود: کسی که چیزی از برادرش او را متعجب ساخت، بگوید: «تَبارکَ اللّه اَحسَن الخالقین» زیرا چشم زخم حق است.

از رسول خدا (ص) روایت شده است: چشم زخم حق است، وقتی یکی از شماها به انسان یا حیوانی یا اشیاء دیگری که زیبا است بنگرد و تعجب نماید، بگوید: «آمنتُ بالله و صلی الله علی محمد و آله» پس از آن، اثر چشمش خنثی می‌شود.

(برای اطلاع بیشتر به تفسیر نمونه، ج 24، ص 426 رجوع کنید.)

چشم زخم در ادبیات فارسی:

الف) فردوسی:

ندانم چه چشم بد آمد بر اوی

چرا پژمرید آن چو گلبرگ روی

ب) سنایی:

آدمی باگنه شکسته تر است

پای طاووس چشم زخم سر است

ج) نظامی:

 مبادا بی تو هفت اقلیم را نور

 غبار چشم زخم از دولتت دور

*******************************

چشم زخم؛ خرافه یا واقعیت

 همیشه این سۆال مطرح بوده است که آیا چشم زخم حقیقت دارد؟ آیا در قرآن از این امر سخنی به میان آمده است؟ در این مجال به بررسی این موضوع در فرهنگ قرآنی پرداخته می شود.

اعتقاد به چشم زخم از قدیم الایام نه تنها در ایران بلکه در فرهنگهای مختلف و از زمان های دور حتی در یونان باستان وجود داشته است و معمولا برای دفع آن از تعوذ، حرز، دعا و مانند آن استفاده می شود.
رسم است هنگام تعریف از چیزی عبارت های از چشم بد دور و ماشاءالله را به کار ببرند، همچنین برای داماد و عروس یا فردی که می خواهد به حج مشرف شود یا کسی که خانه ی جدید خریده یا ساخته، گوسفند قربانی کرده و اسپند دود می کنند. چرا که برخی معتقدند این کارها آنان را از خطرات و چشم بد دور می کند.

تعریف

چشم زخم عبارت است از آسیبی که تصور می شود از نگاه حسود، بدخواه یا حتی ستایشگر به کسی یا چیزی می رسد. کسی را که گمان می رود چشمش چنین تأثیری دارد بد چشم، چشم شور، نظر زدن، نظر رساندن و امثال آن تعبیر می کنند.
در عربی نیز در مورد چشم زدن اصطلاحات العین، الإصابه بالعین، العین اللامه، عین الکمال، الازلاق بالأبصار و … را به کار می برند.
چشم زخم در قرآن

در میان آیات قرآن مجید مفسران دو آیه زیر را دلیل بر وجود چشم زخم دانسته اند:

1 آیه : و قال یا بنی لا تدخلوا من باب واحد و ادخلوا من ابواب متفرقه و ما أغنی عنکم من الله من شی ان الحکم إلا لله علیه تولکلت و علیه فلیتوکل الموکلون

گفت: ای پسران من, از یک دروازه داخل مشوید از دروازه های مختلف داخل شوید و من قضای خدا را از سر شما دفع نتوانم کرد و هیچ فرمانی جز فرمان خدا نیست. بر او توکل کردم و توکل کنندگان بر او توکل کنند.

این کلامی است که یعقوب (علیه السلام) به فرزندان خود گفته است. از سیاق داستان چنین استفاده می شود که عزیز مصر ایشان را در حال اجتماع و صف بسته ببیند زیرا می دانست که عزیز مصر همه آنها را نزد خود می طلبد و ایشان در یک صف یازده نفری در برابرش قرار می گیرند و عزیز هم می داند که ایشان همه برادر یکدیگر و فرزندان یک پدرند بلکه ترس یعقوب از این بوده که مردم ایشان را که برادران از یک پدرند در حال اجتماع ببینند و چشم بزنند.

گویا (و خدا داناتر است) در آن موقع که فرزندان مجهز و آماده سفر شدند و برای خداحافظی در برابرش صف کشیدند به طور الهام درک کرد که این پیوستگی آن هم با این وضع و هیات جالبی که دارند به زودی از بین می رود و از عدد ایشان کم می شود و چون چنین معنایی را احساس کرد لذا سفارش کرد که هرگز تظاهر به اجتماع نکنند و زنهارشان داد که از یک دروازه وارد شوند و دستور داد تا از درهای متفرق وارد شوند تا شاید بلای تفرقه و کم شدن عدد از ایشان دفع شود.

یعقوب (علیه السلام) که همه چیز را در ید قدرت الهی می دانست در ادامه اضافه می کند که: علیه توکلت و علیه فلیتوکل المتوکلون یعنی در عین اینکه دستورتان دادم به منظور دفع بلایی که از آن بر شما می ترسم متوسل به آن شوید در عین حال توکلم به خداست چه در این سبب و چه در سایر اسبابی که من در امورم اتخاذ می کنم. و این مسیری است که هر عاقل رشیدی باید سیره ی خود قرار دهد زیرا اگر انسان دچار گمراهی نباشد می بیند و احساس می کند که نه خودش مستقلا می تواند امور خود را اداره کند و نه اسباب عادی که در اختیار اوست می توانند مستقلا او را به مقصدش برسانند بلکه باید در همه ی امورش به وکیلی ملتجی شود که اصلاح امورش به دست اوست و او است که به بهترین وجهی امورش را تدبیر می کند و آن وکیل همان خدای قاهری است که هیچ چیز بر او قاهر نیست و خدای غالبی است که هیچ چیز بر او غالب نیست هر چه بخواهد می کند و هر حکمی که اراده کند انفاذ می نماید.

قبول تاثیر چشم زخم به طور اجمال به این معنی نیست که به کارهای خرافی و اعمال عوامانه در اینگونه موارد پناه برده شود که هم بر خلاف دستورات شرع است و هم سبب شک و تردید افراد ناآگاه در اصل موضوع است همانگونه که آلوده شدن بسیاری از حقایق با خرافات این تاثیر نامطلوب را در اذهان گذارده است.

2 – آیه ی: و إن یکاد الذین کفروا لیزلقونک بأبصارهم لما سمعوا الذکر و یقولون إنه لمجنون

و کافران چون قرآن را شنیدند نزدیک بود که تو را با چشمان خود به سر درآورند و می گویند که او دیوانه است.

در تفسیر این آیه نظرات گوناگونی داده اند:

– بسیاری از مفسران گفته اند منظور این است که دشمنان به هنگامی که آیات با عظمت قرآن را از تو می شنوند به قدری خشمگین و ناراحت می شوند و با عداوت به تو نگاه می کنند که گویی می خواهند تو را با چشم های خود بر زمین افکنند و نابود کنند.
– در توضیح این معنی جمعی افزوده اند که آنها می خواهند از طریق چشم زدن که بسیاری از مردم به آن عقیده دارند و می گویند در بعضی از چشم ها اثر مرموزی نهفته است که با یک نگاه مخصوص ممکن است طرف را بیمار یا هلاک کند, تو را از بین ببرند.
– بعضی دیگر گفته اند که این کنایه از نگاه های بسیار غضب آلود است مثل اینکه می گوییم فلان کس آن چنان بد به من نگاه کرد که گویی می خواست مرا با نگاهش بخورد یا بکشد.
– تفسیر دیگری برای این آیه به نظر می رسد که شاید از تفسیرهای بالا نزدیک تر باشد و آن اینکه قرآن می خواهد تضاد عجیبی را که در میان گفته های دشمنان اسلام وجود داشت با این بیان ظاهر سازد و آن اینکه آنها وقتی آیات قرآن را می شنوند آن قدر مجذوب می شوند و در برابر آن اعجاب می کنند که می خواهند تو را چشم بزنند زیرا چشم زدن معمولا در برابر اموری است که بسیار اعجاب انگیز می باشد اما در عین حال می گویند تو دیوانه ای و این راستی شگفت آور است دیوانه و پریشان گویی کجا و این آیات اعجاب انگیز جذاب و پرنفوذ کجا؟ این سبک مغزان نمی دانند چه می گویند و چه نسبت های ضد و نقیضی به تو می دهند؟

آیا چشم زدن واقعیت دارد؟

به طور کلی از نظر عقلی, چشم زدن امر محالی نیست چه اینکه بسیاری از دانشمندان امروز معتقدند در بعضی از چشم ها نیروی مغناطیس ی خاصی نهفته شده که کارایی زیادی دارد حتی با تمرین و ممارست می توان آن را پرورش داد خواب مغناطیسی از طریق همین نیروی مغناطیسی چشم ها است.
بسیاری نقل می کنند که خود افرادی را دیده اند که دارای این نیروی مرموز چشم بوده اند و افراد یا حیوانات یا اشیایی را از طریق چشم زدن از کار انداخته اند. لذا نه تنها نباید اصراری در انکار این امور داشت بلکه باید امکان وجود آن را از نظر عقل و علم پذیرفت.

در روایات اسلامی نیز تعبیرات مختلفی دیده می شود که وجود چنین امری را اجمالا تایید می کند.
در حدیثی می خوانیم که اسماء بنت عمیس خدمت پیامبر (صلی الله علیه و آله) عرض کرد گاه به فرزندان جعفر چشم می زنند آیا رقیه ای برای آن ها بگیرم (منظور از رقیه دعاهایی است که می نویسند و افراد برای جلوگیری از چشم زخم با خود نگه می دارند و آن را تعویذ نیز می گویند) پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود آری مانعی ندارد اگر چیزی می توانست بر قضا و قدر پیشی گیرد چشم زدن بود.
و در حدیث دیگری آمده است که امیر مومنان (علیه السلام) فرمود پیامبر (صلی الله علیه و آله) برای امام حسن و امام حسین (علیهماالسلام) رقیه گرفت و این دعا را خواند اعیذکما بکلمات التامه و اسماء الله الحسنی کلها عامه من شر السامه و الهامه و من شر کل عین لامه و من شر حاسد اذا حسد (شما را به تمام کلمات و اسماء حسنای خداوند از شر مرگ و حیوانات موذی و هر چشم بد و حسود آن گاه که حسد ورزد می سپارم) سپس نگاهی به ما کرد و فرمود این چنین حضرت ابراهیم برای اسماعیل و اسحاق تعویذ نمود.

ذکر این نکته لازم است که هیچ مانعی ندارد این دعاها و توسل ها به فرمان خداوند جلو تأثیر نیروی مرموز چشم ها را بگیرد همان گونه که دعاها در بسیاری از عوامل مخرب دیگر اثر می گذارد و آن ها را به فرمان خدا خنثی می کند.
این نیز لازم به یادآوری است که قبول تاثیر چشم زخم به طور اجمال به این معنی نیست که به کارهای خرافی و اعمال عوامانه در اینگونه موارد پناه برده شود که هم برخلاف دستورات شرع است و هم سبب شک و تردید افراد ناآگاه در اصل موضوع است همانگونه که آلوده شدن بسیاری از حقایق با خرافات این تاثیر نامطلوب را در اذهان گذارده است.
نتیجه

از آنچه گذشت درمی یابیم که چشم زخم امری است که در اسلام و مبانی دینی و تمدن اسلامی باوری خرافی و تلقین تلقی نشده و نه تنها انکارپذیر نیست بلکه در مبانی دینی ما نیز از آن سخن به میان آمده است.
بسیاری از حکما فلاسفه و محققین نیز آن را حقیقت دانسته و در توجیه آن سخن گفته اند. در دو سوره از قرآن نیز بدان اشاره شده است: قلم51 و یوسف67. روایات متعددی نیز وجود چشم زخم و تأثیر آن را تأیید کرده و دعاهایی را در جهت مصون ماندن از تأثیرات بد آن آموزش داده اند. به همین سبب است که از دیرباز آیه ی و ان یکاد … تعویذ و گردنبندی برای دفع چشم زخم و چون تابلویی نقش بر دیوار خانه هاست.

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *