خانه / علم غیب و پیشگویی / تفاوت علم پیشگویی با پیش بینی در چیست ؟

تفاوت علم پیشگویی با پیش بینی در چیست ؟

در این پست از سایت antique-book-treasure.ir تفاوت علم پیشگویی با پیش بینی در چیست ؟ را برای شما عزیزان قرار دادیم . علم پیشگویی و علم پیش بینی چه تفاوت و فرقهایی با هم دارند ؟ در ادامه مطلب فرق بین پیشگویی و پیش بینی را مشاهده خواهید کرد ./

تفاوت علم پیشگویی با پیش بینی در چیست ؟
تفاوت علم پیشگویی با پیش بینی در چیست ؟.

تفاوت علم پیشگویی با پیش بینی در چیست ؟,علم پیشگویی,پیش بینی,فرق بین پیشگویی با پیش بینی در چیست,تفاوتهای پیشگویی با پیش بینی

تفاوت علم پیشگویی با پیش بینی در چیست ؟

سئوالی که در اینجا مطرح می شود این است که چگونه می توان پیشگویی و پیش بینی را از هم متمایز نمود .

به نظر ما برای پیشگویی می توان پنج ویژگی اساسی که آن را از پیش بینی متمایز می سازد ، بر شمرد .

ـ اول آنکه ، هر پیشگویی ، به عنوان نقطه آغازین ، نسبت به جامعه موجود و جوامع پیشین ، نظری نقادانه دارد . ابهامات ، تعارضات ، بی عدالتی ها ، نابرابری های اجتماعی ، مورد بحث و قضاوت قرار گرفته و افشا می شوند . و بدین ترتیب با انتقاد از جامعه ی کنونی و گذشته است که جامعه ی جدیدی پیشنهاد و معرفی می گردد … .

ـ دوم آنکه ، … مهمترین منبع الهام پیشگویی در چیزی نهفته باشد که آن را بتوان « نظمی از تفکر از نوع فرا علمی » نامید . پیشگویی ، ناشی از مشی خاصی است که ملهم از قوانین پژوهشهای علمی نبوده بلکه بر عکس از تفکری که اصل آن در ایده ها و ارزشها و اعتقادات یافت می شود ، ناشی می گردد . بنابراین ، تفکر و غیب گویی پیامبران ناشی از وحی الهی است که در مورد پیامبرانی چون موسی (ع) یا حضرت محمد (ص) صادق است . ولی پیشگویی جدید ، دیگر منشأ مذهبی ندارد و ناشی از تفکری فلسفی یا اخلاقی بوده و در ارتباط با ماهیت اساسی سرنوشت بشر ، و جامعه است .

اما پیش بینی علمی به نوبه ی خود ، نه انتقاد و نه ملهم از ارزشهاست . چنین پیش بینی ای از مشاهده در گذشته و حال نشأت گرفته و سعی در مشخص نمودن راههای ممکن آینده بر اساس عوامل مختلف ، شرایط و عاملین متفاوتی دارد که کم و بیش دارای تأثیر بسیار زیادی هستند . بنابراین می توان گفت که پیش بینی اساساً بر تحلیل اهمیت و نقش متغیر های متفاوت و نتایجی که از آنها ناشی می شود ، استوار است .

با وجود این باید به این نکته توجه نمود که در عمل ، تعیین حد فاصله یا مرز بین تفکر « فراعلمی » و « تحقیق اساساً علمی » در علوم انسانی ، کاری بسیار ظریف ، بحث انگیز و غالباً مشکل است ، زیرا پیشگویی و پیش بینی به آسانی می توانند با هم اشتباه شوند .

ـ سوم آنکه ، پیشگویی دارای خصوصیتی است اختیاری ، یعنی پیشگویی الهام دهنده و یا القاء کننده ی جهت خاصی است و سعی در آن دارد که بر جریان تاریخ تأثیر بگذارد . پیامبر با خبر آوردن از آینده ، سعی دربرانگیختن نیروهایی دارد که آینده را آنطوری که باید باشد ، بسازد . پیش بینی به خودی خود ، چنین اهدافی را دنبال نمی نماید و تعقیب راهی به جای راهی دیگر پیشنهاد نمی کند بلکه با توجه به متغیرهای مختلفی که در کارند ، موارد ممکن و یا محتمل را مطرح می سازد .

ـ چهارم آنکه ، پیشگویی معمولاً با نوعی اطمینان مشخص می گردد . پیامبر با اطمینان مفهوم غیر قابل اجتناب تاریخ را بیان نموده و آینده را با تأکید بسیار پیشگویی می نماید و بنابراین غالباً می توان اختلاطی از جبر و اختیار را تقریباً در تمام اشکال پیشگویی های پیامبران مشاهده نمود . در حالی که پیش بینی ، بر عکس ، اساساً نسبی گرا و احتمال گرا است . به طوری که با توجه به هدف عمل آن ، بر محاسبه ی احتمالاتی استوار است که خود مبتنی بر تأثیر مختلفی از وضعیت حاضر و آتی است .

ـ پنجم آنکه ، پیشگویی معمولاً می تواند بنا به ماهیت فردایی که از آن خبر می دهد ، خوش بینانه یا بدبینانه باشد . و این ویژگی را در پیش بینی نمی توان مشاهده نمود ، زیرا پیش بینی همانند آنچه تاریخ نویسان آینده می کنند ، به نوعی آینده را تنها بر اساس موازنه ی عوامل موجود ، توصیف می کند . از طرف دیگر بر خلاف پیشگویی ، که در مورد آن از اصطلاح خوش بینی یا بدبینی سخن به میان می آید ، در مورد پیش بینی می توان گفت که امیدوار کننده یا مأیوس کننده است .

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *