خانه / باستان شناسی / مومیایی چیست ؟ چرا در قدیم اجساد مردگان را مومیایی میکردند ؟

مومیایی چیست ؟ چرا در قدیم اجساد مردگان را مومیایی میکردند ؟

در این پست از سایت antique-book-treasure.ir مومیایی چیست ؟ چرا در قدیم اجساد مردگان را مومیایی میکردند ؟ را برای شما دانشجویان عزیز رشته باستان شناسی قرار دادیم . در دوران باستان برای حفظ جسد مرده از گزند حشرات و باکتری ها و انگل ها آنها را با مواد مخصوصی مومیایی میکردند . معمولا اجساد مردگانی بلندمرتبه نظیر پادشاه و فرمانروا و شاراف زاده و سردار و … را مومیایی میکردند . مومیایی در مصر باستان انجام میشده است . بقیه توضیحات تصاویر و عکس درباره مومیایی در ادامه مطلب …

مومیایی چیست ؟ چرا در قدیم اجساد مردگان را مومیایی میکردند ؟
مومیایی چیست ؟ چرا در قدیم اجساد مردگان را مومیایی میکردند ؟

مومیایی چیست ؟ چرا در قدیم اجساد مردگان را مومیایی میکردند ؟,مومیایی چیست ؟,همه چیز درباره مومیایی,مومیایی کردن مردگان در مصر باستان,مومیایی اجساد مردگان در قدیم,چرا اجساد مردگان را مومیایی میکردند؟,جسد مومیایی انسان,مومیایی کردن جسد انسان مرده در مصر باستان

مومیایی چیست ؟ چرا در قدیم اجساد مردگان را مومیایی میکردند ؟

مومیایی چیست ؟ چرا در قدیم اجساد مردگان را مومیایی میکردند ؟
مومیایی چیست ؟ چرا در قدیم اجساد مردگان را مومیایی میکردند ؟

مومیایی به جسدی گفته می‌شود که پوست و گوشت خشک شده آن در اثر تماس عمدی یا تصادفی با مواد شیمیایی، سرمای فوق‌العاده زیاد، رطوبت بسیار پایین یا عدم وجود هوا حفظ شده‌است. مومیایی کردن، روشی برای حفظ جسد است که در آن امعا و احشا و مغز را پیش از خواباندن جسد در سدیم‌ کربنات از بدن خارج می‌کردند و سپس در نوارهای پارچه‌ای می‌پیچیدند.مومیایی کردن اجساد اشراف و امرا در مصر باستان مرسوم بوده است. مومیایی‌ها مربوط به سال‌های خیلی دورتر است.

در سال‌های اخیر چندین فیلم سینمایی نیز به نام مومیایی ساخته شده است.

مومیایی‌ها در مصر

مصریان باستان معتقد بودند که روح فرعون برای سفر به زندگی دوباره به یک کالبد نیاز دارد. به علاوه، اگر اجازه داده می‌شد تا بدن بعد از مرگ بپوسد، روح محکوم می‌شد که تا ابد به تنهایی بگردد. مصری‌ها می‌خواستند از سفر موفق حکمرانشان به جهان دیگر مطمئن باشند، جایی که بر اساس اعتقاد آن‌ها حاکم می‌توانست امنیت مردمش را تا ابد تضمین کند. به همین دلیل آن‌ها شیوهٔ خاصی را به نام مومیایی کردن ابداع کردند که پیکر فرعون و نیز اعضای خانوادهٔ او و اشراف برگزیده را که اجازه ورود به جهان زیرین را داشتند، حفظ می‌کرد.

هنگامی که فرعون می‌مرد، مستخدمان بدن او را به معبدی نزدیک آرامگاهش می‌بردند. ابتدا کاهن حنوط‌کننده بدن حاکم را به آرامی روی یک میز باریک قرار می‌داد و اندام‌های داخلی‌اش را تخلیه می‌کرد تا مانع پوسیدگی شود. سپس از طریق بینی با یک قلاب دراز مغز را قطعه‌قطعه خارج می‌کردند. تنها اندامی که برداشته نمی‌شد، قلب بود زیرا گمان می‌کردند که مرکز روح باشد. بعد از تخلیهٔ اندام‌ها، بدن فرعون با شراب خرما شستشو داده می‌شد و با صمغ مُر و عطر پُر و دوباره دوخته می‌شد. سپس حنوط گران آن را با ناترون، نوع خاصی از نمک قلیایی، می‌پوشاندند تا مایعات درون بافت‌های بدن خشک شود. بعد از هفتاد روز، بدن خشک شده را در رود نیل می‌شستند و روی پوست روغن و موم می‌مالیدند. سپس پیکر را در نوارهایی از کتان نازک می‌پیچیدند.

اگر تمام این عملیات درست انجام می‌شد، بر اساس اعتقاد مصری‌ها، فرعون مرده به زودی به زندگی باز می‌گشت. هنگامی که بدن مومیایی می‌شد، وقت برگزاری مراسم یادبود فرا می‌رسید. جسد را در سه تابوت بزرگ تودرتو می‌گذاشتند. سپس هر سه تابوت را در یک تابوت بزرگ‌تر سنگی می‌گذاشتند و روی یک پایه تابوت قرار می‌دادند که به آرامگاه کشیده می‌شد.

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *