خانه / انواع خطرات جانی برای کاوشگران در باستان شناسی / گاز طلا (سیانید سدیم) و مسمومیتهای ناشی از مواجهه با آن در گنج و دفینه یابی

گاز طلا (سیانید سدیم) و مسمومیتهای ناشی از مواجهه با آن در گنج و دفینه یابی

در این پست از سایت antique-book-treasure.ir گاز طلا (سیانید سدیم) و مسمومیتهای ناشی از مواجهه با آن در گنج و دفینه یابی را برای شما عزیزان قرار دادیم . گاز طلا یکی از مرگبارترین و خطرناک ترین گازهای موجود میباشد . به محض ورود این گاز سمی به بدن انسان در ابتدا باعث فلج قسمتی از بدن اسنان میشود ولی اگر مقدار تنفس گاز سمی زیاد باشد باعث مرگ اسنان میشود . گاز طلا و یا گاز گنج و دفینه در واقع همان گاز سیانید یا سیانور میباشد …

گاز طلا (سیانید سدیم) و مسمومیتهای ناشی از مواجهه با آن در گنج و دفینه یابی
گاز طلا (سیانید سدیم) و مسمومیتهای ناشی از مواجهه با آن در گنج و دفینه یابی

گاز طلا (سیانید سدیم) و مسمومیتهای ناشی از مواجهه با آن در گنج و دفینه یابی,گاز گنج,گاز دفینه,گاز طلا,گازهای سمی طلا,گاز طلا چیست,همه چیز درباره گاز طلا,گاز سیانید,گاز سیانور,گاز طلا یا گاز سیانید,مشخصات کامل گاز سیانید,درباره گاز سمی سیانید,مسمومیت با گاز طلا و سیانیت

گاز طلا (سیانید سدیم) و مسمومیتهای ناشی از مواجهه با آن در گنج و دفینه یابی

گاز طلا (سیانید سدیم) و مسمومیتهای ناشی از مواجهه با آن در گنج و دفینه یابی,گاز گنج,گاز دفینه,گاز طلا,گازهای سمی طلا,گاز طلا چیست,همه چیز درباره گاز طلا,گاز سیانید,گاز سیانور,گاز طلا یا گاز سیانید,مشخصات کامل گاز سیانید,درباره گاز سمی سیانید,مسمومیت با گاز طلا و سیانیت
گاز طلا (سیانید سدیم) و مسمومیتهای ناشی از مواجهه با آن در گنج و دفینه یابی,گاز گنج,گاز دفینه,گاز طلا,گازهای سمی طلا,گاز طلا چیست,همه چیز درباره گاز طلا,گاز سیانید,گاز سیانور,گاز طلا یا گاز سیانید,مشخصات کامل گاز سیانید,درباره گاز سمی سیانید,مسمومیت با گاز طلا و سیانیت

کلیه مواد خام و مصنوعی را چه جامد,مایع یا گاز و بخارات را که در صنعت بکار می روند و یا تولید می کردند.تحت عنوان مواد شیمیایی مورد مطالعه قرار می دهند.این مواد ممکن است مصنوعی یا طبیعی بوده و دارای منشا گیاهی,حیوانی یا شیمیایی باشند.هر یک از این مواد ممکن است دارای خطرات وزیانهایی که مختص بخود آنهاست بوده و زیان حاصله از آنها بستگی به نوع,راه ورود وطول مدت تماس آنها متفاوت می باشد.گازوبخارات به عنوان مواد آلاینده محیط زیست یا محیط کار است.همچنین مایعات فراوانی در صنعت وجود دارند که کارگران با آنها در شرایط خاصی در تماسند.تعدادی از این مایعات خورنده و سوزاننده بوده و شامل بعضی از اسیدهای معدنی و یا آلی برخی از قلیایی ها وعده ای از سایر مواد شیمیایی دیگر از قبیل آب اکسیژنه می باشند.

پس از گازها و بخارات ومایعات,جامدات گوناگونی که به صورتهای گوناگون در صنعت تولید یا مصرف می شوند دارای اهمیت هستند.

بعضی گازها دارای رنگ و بوی خاصی نیستند و به آسانی حس نمی شوند.این گازها در صورتیکه خاصیت سمی داشته باشند بسیار خطرناکند.بعضی گازها نیز علاوه بر خواص سمی,دارای قابلیت اشتعال می باشند.

تعریف موادشیمیایی

ترکیباتی با منشا معدنی یا آلی که حداقل دارای یک عنصر شیمیایی بوده به اشکال مختلف اعم از گاز,بخار,مایع وجامد دیده می شود و با توجه به راه ورود به بدن و طول مدت تماس سلامت شاغلین و محیط زیست را به مخاطره می اندازد.

 تعریف سم

ماده ای که دارای منشا بیولوزیک یا شیمیایی بوده و از راههای مختلف در مقادیر معین و معمولا جزیی باعث اختلال و یا فعل و انفعالات حیاتی به طور موقت یا دایم می گردند.

تعریف مسمومیت

به هم خوردن تعادل فیزیکی،فیزیولوزیکی،روانی موجود زنده که در اثر ورود و تماس با ماده خاص سمی از راههای مختلف اتفاق می افتد.بروز مسمومیت با ظاهر شدن علایم وعوارض خاص همراه است و شدت آن به نوع ماده سمی و طول مدت ورود وتماس با آن بستگی دارد(مسمومیت حادومزمن).

 

کلیات

معمولا سیانید جز منابع مسمومیتهای نادر بوده که اشکال مختلفی دارد از قبیل:سیانید هیدروزن(اسید هیدروسیانیک یا اسید پرولیک),نمکهای محلول سدیم و پتاسیم(سیانیدسدیم وپتاسیم),نمکهای نامحلول سیانید جیوه,مس,طلا,نقره,علاوه بر این تعدادی از ترکیبات سیانید به سیانوزن معروفند که در متابولیسم داروها سیانید آزاد می شود.همچنین ترکیباتی از سیانید بنامهای سیانوزن کلراید و بروماید,نیتریلهاوسدیم پروساید در تجویز بالای داروها ایجاد می شود.

منابع تولید سیانید در طبیعت

مواد آزادکننده سیانید ذاتا در بسیاری از گیاهان,هسته های زردآلو,هلو,بادام تلخ,کاساوا وتاپیوکا وجود دارد(کاساوا:در نواحی گرمسیر روییده و غذای اصلی نواحی از آفریقا وامریکای جنوبی است)بعضی از مواد طبیعی مثل چوب,ابریشم,موی اسب وبعضی از مواد سنتتیک پلی اکریلو نیتریل,پلی آمیدها,اوره,فرمالدئید وملامین وقتی می سوزند سیانید آزاد می کنند.

موارد مصرف

برای کنترل آفتها در صنعت از سیانید استفاده می شود.سیانید هیدروزن برای دفع جوندگان وحشراتی که در منازل و کشتیها مزاحمت ایجاد می کنند استفاده می شود و سیانید سدیم  و پتاسیم در تمیز کننده های فلزات,استخراج سنگ معدن در معادن,آبکاری فلزات,ساختن فیبرهای مصنوعی,آبکاری الکتریکی,کارخانه طلا,ساخت فیلم اشعه ایکس وعامل خودکشی در میان کارکنان بیمارستان وآزمایشگاه کاربرد دارد.

درصنایع نیتریتها را به عنوان حلال در کارخانه های پلاستیک سازی استفاده می کنند که در دمای بالا و در حین تجزیه HCN  در بدن آزاد می شود.

پاتوفیزیولوژی

سیانید به تمام بافتهای بدن صدمه می زند,به متالو آنزیمهای موجود در بدن حمله و آنها را غیرفعال می کند.سمیت اصلی آن شاید به علت غیرفعال نمودن سیتوکروم اکسیدازهای سلولی باشد,این مواد شیمیایی اکسیزن گیری سلولهای زنده را متوقف می کند.در نتیجه بافتهایی که به اکسیزن رسانی بالا نیاز دارند(مغز,قلب,کبد)در مسمومیتهای حاد بیشتر آسیب می بینند.تماس با سیانور از طریق خوراکی,استنشاق یا ریخته شدن بر روی پوست یا چشمها می تواند مسمومیت ایجاد نماید.مسمومیت مزمن در اثر مصرف زیاد کاساوا بر سیستم عصبی و غده تیروئید آسیب می رساند.همچنین مصرف زیاد غذاهای حاوی سیانید منجر به آتاکسی، نروپاتی،آتروفی عصب اپتیک ویا کوری می شود.سیانور بر روی افراد سیگاری اثرات متفاوتی دارد.

خواص فیزیکی شیمیایی

سیانید سدیم در اثر تماس با اسیدها ونمکهای اسیدی,آب,رطوبت,دی اکسیدکربن تشکیل گاز سیانید هیدروزن داده و قابل اشتعال است.سیانید سدیم حلالیت در آب بالایی داشته و خورنده است با اکسیدانهای قوی مثل نیتریت,کلریت,اسیدنیتریک,پرکسید واکنش داده که قابل انفجار است.سیانید سدیم اگر به صورت اسیدی یا پودر انتشار یابد خطرناک است.سیانیدسدیم در حالت جامد قابل احتراق نبوده اما زمانیکه در معرض اسیدها قرار گیرد سیانید هیدروزن تولیدی شدیدا قابل انفجار است.اشکال  سیانید به صورتهای گاز,نمکهای محلول و نامحلول,سیانوزن است.

مشخصات ظاهری

شکل ظاهری به صورت پودر سفید متبلور به صورت بودار وکم بو است.

نقطه جوش:1496

نقطه ذوب:563

حلالیت در آب:خوب

وزن مولکولی:46

فشار بخار:0

چگالی مخصوص:6/1

نام تجاری:cyanogen cymag                                                                   

مورتالیتی و موربیدیتی(کشندگی)

دو دقیقه بعد از استنشاق یا تزیق وریدی,دقایقی بعد از بلع نمکهای محلول و یا چند ساعت بعد از جذب پوستی مرگ اتفاق می افتد.کسانیکه از مسمومیت با سیانید نجات می یابند در معرض خطر فلج سیستم اعصاب مرکزی خواهند بود.البته درمان سریع و مراقبتهای حمایتی به همراه آنتی دوت تراپی منجر به نجات مسمومین می شود.

میزان شیوع

در امریکا سیانید عامل اصلی مرگ ومیر تقریبا5تا10هزار نفر از افرادی شد که دود اسنتشاق کرده بودند.موارد خودکشی بندرت به مراکز مسمومیت گزارش می شود.تنها 8مورد در سال1998 به مرکز کنترل مسمومیتهای امریکا گزارش شده بود در برخی موارد  مرگ ناگهانی ناشی از نمکهای سیانید در افراد مسن با سکته قلبی,پولمناری ادما,دیس ریتمی بطنی اشتباه می شود.در سطح جهانی مطالعات در فرانسه وسوئد,اسکاتلندو امریکا نشان میدهد که اسنتشاق دود سیانید,علت اصلی مسمومیتهاست.خودکشی با سیانید در میان مردان شایعتر است وهمانند موارد تظاهرات صنعتی,غالبا آتروقی عصب اپتیک مشاهده می شود.تزریق عمدی در افراد مسن و اسنتشاق دود در همه سنین و مسمومیت مزمن با سیانید در کودکان وبزرگسالان دیده می شود.

راههای مواجهه

اسنتشاق دود,خوردن بخاطر خودکشی,تماسهای صنعتی از علل متعدد مسمومیت با سیانید است.خوردن سیانید غیرمعمول ولی یک روش موثر خودکشی است.اغلب نمکهای سیانید دربیمارستانها و آزمایشگاههای تحقیقاتی یافت می شود.ریسک خودکشی در میان کارکنان این مکانها دراثر خوردن سیانوربالاست.

در صنعت منابع متنوعی از سیانور موجود است.در آبکاری فلزات, صنایع بازیافتی,پلاستیک سازی و…. کاربرد دارد.در بعضی موارد تماس با نمکها و سیانوزن به طریق استنشاق یا تماس پوستی منجر به مسمومیت می شود بیشتر تلفات زمانی که سیانید در تماس با اسیدهای معدنی گاز هیدروزن آزاد می کند.برخی تماسهای غیرعمدی به شرح ذیل است:

بسیاری از ترکیبات حاوی نیتروزن و کربن,چوب و ابریشم در اثر احتراق سیانید تولید می کنند.پلاستیکهای موجود در منازل پلی اوره اتان مبلها وبعضی ترکیبات صنعتی دیگر زمانیکه در شرایط مناسب دما و اکسیزن قرار می گیرند غلظتهای مرگ آوری از سیانید را تولید می کنند

علایم وعوارض ناشی از مسمومیت

علایم مسمومیت به نوع,راه ورود و مقدار آن بستگی  دارد.سرعت بروز علایم مسمومیت به شکل سیانیدی که در محل با آن تماس حاصل شده بستگی دارد.

علایم ایجاد شده با توجه به نوع ونحوه مواجهه با سیانور در اثر اسنتشاق علایم شامل سردرد, سرگیجه, تهوع,تنفس کوتاه, تشنج, استفراغ, ضعف, اضطراب, ضربان نامنظم قلب, درد قفسه سینه, کما, بیهوشی است.

در تماس پوستی علاوه بر موارد فوق قرمزی,تورم و درد در محل,سوختگیهای عمیق مشاهده می شود.مسمومیت خوراکی با سیانید نیز علاوه بر موارد اسنتشاق احساس سوزش در لوله گوارش نیز دیده می شود.

اگر در مسمومیت با سیانور علایم فیزیکی مشاهده نشود مسمومیت غیرمحتمل است و همچنین اگر اسیدوز لاکتیک وجود داشته باشد مسمومیت اتفاق نیفتاده است.

علایم مسمومیت ناشی از استنشاق گاز سیانید بعد از چند ثانیه و در نوع خوراکی بعد از30دقیقه بروز می کند.

مسمومیت حاد

در صورت خوردن,استنشاق یا ریخته شدن سیانید بر روی پوست ایجاد می شود.شکایت ناشی از مسمومیت در عرض ثانیه ها یا دقایق ظاهر می شود اما اگر همراه غذا خورده شود ممکن است یک الی دو ساعت به تاخیر افتد.

 

اشکال بروز مسمومیت

1-تظاهرات اولیه

سوختن زبان و

گیجی

سردرد ضربان دار

اضطراب تپش قلب

تنفس سریع

استفراغ

 

2-علایم زودرس

احساس هلاکت قریب الوقوعa

ضعف عمومی,بیقراری,اضمحلال

تنفس کوتاه همراه با درد قفسه سینه

نرولوژی

3-علایم دیررس

تهوع واستفراغ

کما

قطع نفس

ادم ریوی غیرقطبی

انسداد دهلیزی بطنی

تغییرات ایسکمیک و یا سیستول احتمالی

                                                                                         سنیوونتریکولارتاکیکاردی                                                                                     ) افت فشارخون

 میدریازیس

حملات عمومی

 تاکیکاردی و برادیکاردی

 آریتمی بطنی

 

اشکال مسمومیت

1-مسمومیت متوسط:علایم مسمومیت شامل تنگی نفس ودرد سینه,خواب آلودگی-دوره های کوتاه کاهش هوشیاری وتشنجات است.

2-مسمومیت شدید: علایم مسمومیت شامل کمای عمیق و طولانی, نبض کند، افت فشارخون، میدریازیس, قطع نفس می باشد.

بیمار ممکن است در عرض چند دقیقه بمیرد پس از یک دوز بالا بیمار به زمین افتاده و خس خس می کند ودچار تشنج شدید شده و فورا می میرد.

راههای تشخیص مسمومیت

1-فیزیکی:تشخیص فیزیکی معمولا غیراختصاصی است.حملات بیماری می تواند بسیار دراماتیک باشد.

2-عمومی:علیرغم پرفیوژن ضعیف,رنگ پوست بدلیل اشباع اکسیژن در شریانها و وریدها صورتی است و پیگمانتاسیون ارغوانی به علت سیانوهموگلوبین ایجاد می شود.

3-علایم حیاتی متغییر است:تاکیکاردی مقدماتی وفشارخون بالا,ممکن است منجر به برادیکاردی یا ریت نرمال قلبی همراه با افت فشار خون شود تاکی پنه یا هیپرپنه عموما مقدمه آپنه می باشد.

4-سر,چشم,گوش,بینی,گلو

یک راه تشخیص مفید وبارز,شریانها و وریدهای شبکیه می باشد که به رنگ قرمز روشن درمی آیند که ناشی از عدم استخراج اکسیزن از بافتها می باشد.           

در هنگام تنفس,بوی بادام تلخ از دهان استشمام می شود.(هنوز این علامت نمی تواند به عنوان علایم مشخص در جامعه باشد.)

وجود دوده در دهان و بینی بعد از استنشاق دود: معمولا اگر وضعیت روانی را تغییر دهد یا باعث افت فشار خون شود شاید موید مسمومیت سیانور باشد.

5-کاردیو واسکولار

a)   سیانور حتی در کلاپس کاردیوواسکولار یا ارست شایع نیست.

b)   یافته های تنفسی به غیر از تاکی پنه غیراختصاصی است.

c)    آسپیریلاسیون ریوی همراه با کما وصدمه ریوی به علت آسیب شیمیایی یا حرارتی اتفاق می افتد.

d)   یافته های نرولوژیکی ممکن است از گیجی یا منگی(مستی)به طرف کما و تشنج عمومی پیشرفت نماید.

6-مطالعات آزمایشگاهی

a)   گازهای موجود در شریانها و وریدها

b)   اسیدوز متابولیک معمولا طاقت فرساست.کاهش همزمان اکسیزن شریانی و وریدی با تفاوت اشباع کمتر از10میلی لیتر جیوه تشخیص را محتمل می سازد.

c)    وقفه تنفسی در نتیجه وجود همزمان اسیدوز متابولیک و تنفسی بوجود می آید.

d)    غلظت لاکتات پلاسما بیشتر از10میلی مول بر لیتر در اثر استنشاق دود یا بیشتر از6میلی مول بر لیتر بعد از گزارش یا شک قوی به مسمومیت با سیانور خالص,وقتی که مقدار سیانور در خون افزایش معنی داری پیدا کرده باشد.

7-پالس اکسی متری

نتایج پالس اکسی متری چندان دقیق نیست. چون سیانید مانع فسفریلاسیون اکسیداتیو می شود. بنابراین اکسیژن موجود در گلبولهای قرمز خون به صورت اکسی هموگلوبین می باشد.(در نتیجه اشباع زیاد اکسیژن بوده ولی نمی تواند به طور موثری مصرف شود).

فرضیه دیگری که به نقصان اشباع معروف است ناشی از مسمومیت با منوکسیدکربن است. درگیر بودن طیف زیادی از هموگلوبینها مانند کربوکسی هموگلوبین به وسیله اکسی هموگلوبین است که مقدار زیادی از اکسیژن را در نتایج پالس اکسی متری نشان میدهد.

غلظت سیانید در گلبولهای قرمز وپلاسمای خون:

-معمولا غلظت سیانید خون در زمان کمک به درمان مسمومیت های حاد مشخص نیست.

-سیانید در اثر اسیدهای قوی بکار رفته برای تجزیه از سیانو هموگلوبین جدا در نتیجه غلظت سیانید خون بطور ساختگی بعد از افزودن نیتریل سدیم افزایش می یابد.

-در مسمومیت با سیانوژن این تستها سندی برای روند درمان هستند.

-کربوکسی هموگلوبین وغلظت منوکسیدکربن خون در بیمارانی که با استنشاق دود مسموم شده اند دلیل مسمومیت با سیانید بوده و سایر مسمومیتها را رد می کنیم.

 

ارتباط بین سطح سیانید خون وعلایم مسمومیت:

1-کمتر از8میکرومول بر لیتر علایمی وجود ندارد.

2-مابین20-40میکرومول بر لیتر همراه با فلاشینک و تاکیکاردی

3-مابین 100-200 میکرومول بر لیتر کما،ایست قلبی وتنفسی

4-بیشتر از120 میکرومول بر لیتر مرگ آور

5-هرچه سطح مسمومیت بالا باشد لاکتیک اسیدوزیس شدیدتر است.

تصویر برداری

مطالعات تصویربرداری MRI در مرحله حاد لزومی ندارد.(مطالعات تصویربرداری شدت را مشخص نمی کند.)در مدت ارزیابی نتایج تظاهرات تاخیری نرولوژیکی مورد استفاده قرار می گیرد.

سایر آزمایشات

1-متانول خون،اتیلن گلیکول پلاسما،غلظت سالیسیلات،در موارد مشکوک به مسمومیت با سیانید که در آنها نمی توان واقعا اسیدوز متابولیک را توضیح داد.

2-غلظت متهموگلوبین یک راهنما برای ادامه درمان بعد از استفاده آنتی دوتها می باشد.

3-وجود متهموگلوبین نشاندهنده کاهش یا عدم حضور سیانید آزاد در خون است زیرا میل ترکیبی سیانید با هموگلوبین بسیار بالا بوده و به صورت سیانو هموگلوبین مشاهده می شود.مقدار آن ودر طی درمان باید در حد95 درصد باشد بایستی اقدام به تعویض خون نمود.

 طبیعی و افزایش درصد اشباع اکسیژن خون وریدی حتی تا70PAO2 به عمل آمده ABGدر درصد دیده می شود (افزایش شکاف آنیونی در اثر افزایش اسیدلاکتیک)

 در تمامی بیماران باید به عملECG،گلوکزخون وگرفتن Cr ،BUNاندازه گیری الکترولیتها به عمل آید.

افزایش سطح متهموگلوبین نشان میدهد که نیتریت تراپی بیشتر اندیکاسیون ندارد واین واقعیت بسیار خطرناکی است.

تشخیصهای افتراقی

    آنسفالیتها
    متهموگلوبین
     مننژیت وآنسفالیت در کودکان
    استنشاق دود
    مسمومیت با کربن منوکسید
    گاستروآنترنت در کودکان
    سردرد کودکان
    مسمومیت گیاهی
    حمله ایسکمیک
    مسمومیت با سولفید هیدروژن
    مسمومیت با استرکنین
    مسمومیت با متانول
    مسمومیت با آزید

 

راههای درمان

مراقبتهایی قبل بیمارستان

1-باز نمودن راه هوایی ودادن اکسیژن100درصد می تواند باعث نجات بیمار شود. از تنفس دهان به دهان خوداری شود.

2-سدیم بیکربنات را به بیمارانی که هوشیار نیستند ویا همودینامیک استیبلید ندارند داده می شود.

3-برای مراقبت قبل از بیمارستان بیمارانی که تشخیص تا حدودی قطعی است دادن آنتی دوت میباشد که این اقدامات باید همراه کنترل پزشکی صورت گیرد.

4-وازوپر سورها در هیپوتانسیونهایی که به مایع درمانی جواب نداده اند مورد نیاز میباشد.

5-اگرچه بصورت تءوری استفاده از اکسیژن حمایتی در مسمومین با سیانید تاثیر مثبت چندانی نداشته است ولی مراقبتهای حمایتی در تعدادی از افراد مسموم به صورت اکسیژن حمایتی تاثیر مثبت و ثابت شده ای را نشان میدهد.

مراقبتهای بخش اورژانس

1-اگر تشخیص قطعی است بایستی به آنتی دوت تراپی توجه شود که بایستی بدون منتظر بودن به جواب آزمایش شروع شود.

2-در کیت سیانید از بخش سدیم نیتریت اجتناب کنید مگر در بیمارانی که با استنشاق دود مسموم شده اند وغلظت کربوکسی هموگلوبین آنها بسیار پائین است(15درصد)

درمان داروئی

-تهیه آماده کردن اکسیژن از عوارض ضروری در شک یا اطلاع از مسمومیت با سیانید است.

–سدیم بیکربنات را در مسمومیتهای شدید تجویز نمائید.چرا که لاکتیک اسید وزیس را نشان میدهد.

-بلافاصله آنتی دوت تراپی را شروع کنید وقتی که توکسیستی سیانید را تشخیص دادید واین تشخیص هرچند بر پایه نشانه ای کلینیکی استوار باشد واطلاعات آزمایشگاهی برای مسمومیت با سیانید مورد قبول نباشد دادن ضد تشنج نیز اندیکاسیون دارد.

طبقه بندی دارویی

 باند شده وتنفس سلولی را  AA3 آنتی دوتها:سیانیدیک توکسین سلولی است که باستیو کروم

مهار می کند.دادن آنتی دوتها برگشت این فعالیتها را تعسریع می کند.

داروهای مورد استفاده:

1-سدیم نیتریت

2-سدیم تیو سولفات

3-هیدروکسو کوبالامین

4-آمپول آمیل نیتریت

5-سدیم بی کربنات

6-اپی نفرین

7-لورازپام

8-میدازولام

9-فنوبار بیتال سدیم

(کلیت کننده)EDTA10-دی کبالت

درمان حالتهای مختلف مسمومیت

مسمومیت مزمن:

مسمومیت مزمن ناشی از کاساوا برگشت ناپذیر است این نوع مسمومیت ممکن است به علت تهیه نادرست غذا یا کمی پروتئین در رژیم غذایی باشد آموزش در پیشگیری از وقوع موارد آن ضروری است.

مسمومیت متوسط:

50میلی لیتر(5/12گرم)از محلول تیو سولفات سدیم25 درصد را درعرض10 دقیقه وریدی بدهید.

اکسیژن 100 درصد به مدت 12-24 ساعت و نه بیشتر بدهید.

مسمومیت خفیف:

در این مسمومیت هیچ آنتی دوتی لازم نیست اقدامات حمایتی شامل اکسیژن وبستری کردن انجام شود.

 

مراقبتهای بیشتر برای بیماران بستری

 پذیرش میشوند جهت مونتیورینگ قلبی،تنفسی وحمایت کاردیوواسکولار وارزیابیIUC بیمارانی که درمکرر وضعیت عصبی می باشند.

ظهور سریع علائم در مسمومیت حاد در اثر گاز سیانید هیدروژن ونمکهای محلول می باشد که دلیل اصلی مراقبتهای ویژه برای بی ثباتی همودینامیک وادم مغزی است.برعکس علایم مسمومیت حاد حاصل از سیانوژن ونمکهای کم محلول آشکار نمی شود.بعد از گذشت چند ساعت از تماس بهبود می یابند.

در بررسی بیماری معیارهای بالینی غلظت سریال لاکتات پلاسما وگازهای شریان و وریدها مدنظر

است.

ECGگرفتن برای بیماران با دیس ریتمی قلبی یا دارای درد قفسه سینه صورت می گیرد.

زمانیکه وضعیت نرولوژیکی وکاردید واسکولار بیمار نرمال شد اسیدوز وسایر اسید متابولیتهایی غیر

طبیعی نرمال شدند ترخیص میشود.

 مراقبتهای بیماران سرپایی:

نتایج نرولوژیکی:ارزیابی مجدد بیماران7-10 روز بعد از ترخیص با پایش حملات تاخیری با علایم نرولوژیکی

 

نحوه انتقال بیمار:

-از جابجایی بیمارانی که علایم حاد مسمومیت با سیانور را دارند اجتناب کنید.

-اگر آنتی دوتها و مراقبتهای ویژه قابل ارزیابی نیست و اگر مدیکال ترانسپورت سریع و مطمئن در دسترس نیست بیمار را منتقل کنید.

-قبل از انتقال بیمار را استیبل کنید.

-رساندن بیمار به مرکز درمان بیماران مسموم منطقه ای

عوارض

تظاهرات عصبی حادوتاخیری گزارش شده است

پیش آگهی

اگر فالوآپ بصورت ونتیلاسیون سریع وآنتی دوت تراپی م<ثر انجام شود پیش آگهی انصافا خوب است.

مسمومیتهای ناشی از خودکشی نتایج وخیمی را در بردارد چرا که دزهای بالا علایم بغرنجی را ایجاد می کند.

 

حالتهای خاص

حاملگی: مرگ جنین میتواند رخ بدهد حمایت اگرسیو آنتی دوت تراپی برای مادر سودمند است.برای انجام زایمان ارزیابی وپیگیری برای استیبل کردن مادر ضروری است سقط درمانی وقتی که مرگ جنین اتفاق افتاده است اندیکاسیون دارد.

نکته

خوردن 50-100میلی گرم سیانیدهیدروژن و300-200میلی گرم سیانید پتاسیم میتواند در بالغین موجب مرگ شود.همچنین استنشاق هوای حاوی2/.الی3/. میلی گرم برساعت سیانید هیدروژن وخوردن25-5عدد هسته میوه حاوی سیانید میتواند در کودکان موجب مرگ شود.حداکثر تراکم مجاز سیانیدسدیم در آب07/.میلی گرم برلیتر است.

توصیه های ایمنی وبهداشتی

1-نگهداری وانبارداری سیانیدسدیم بایستی بدور از اکسیدانهای قوی،اسیدها،غذا،علوفه،دی اکسیدکربن،آب وسایرمواد مرطوب ودر محل خشک با بسته بندی مناسب نگهداری شود.بسته های مذکور به صورت برچسب دار وغیرقابل نفوذ باشد.

2-انبار بایستی به صورت سوله با شرایط ساختمانی مستحکم و بدون درز با تهویه مطبوع باشد وتمامی تدابیر ایمنی برق شامل:نصب صاعقه گیر،جمع آوری کابلهای برق از مسیر رفت وآمدوغیره رعایت شود.

3-جهت جلوگیری از آتش سوزی احتمالی انبار مجهز به سیستم اعلام واطفاء حریق بوده وبرای اطفاء حریقهای کم حجم استفاده از فوم وکپسول پودر توصیه می شود.جدا از بکار بردن کپسول دی اکسیدکربن وفایرباکس(آب)خودداری گردد.ترجیحا سیانید سدیم بدور از مواد قابل اشتعال نگهداری شود.پنجره ها با شیشه های دو جداره از زیر سقف نصب گردد.

4-در صورت ایجاد ریخت وپاش سیانید سدیم در انبار بایستی حدالامکان  محل را ترک کرده وجهت تعویض سریع هوا به کمک کارشناس تهویه اقدام نموده واز ورود فاضلاب ناشی از شستشوی محل به داخل کانالهای فاضلاب عمومی خودداری کرد.وآب حاوی مواد قلیایی مثل کربنات سدیم خنثی شده وسپس با آب فراوان شسته شود.

5-در مواجهه های شغلی حتی برای کوتاه مدت نیز نبایستی مقدار سیانید بیشتر از حد مجاز مواجهه باشد.    

6-درمحلی که احتمال تماس با اسید هیدروسیانید است نبایستی به تنهایی کار کرد.

7-استفاده از سیستم تهویه عمومی ومصنوعی وماسک مناسب در مکانهایی که احتمال انتشار گازوبخار وجود دارد ضروری است.

8-تعبیه دوش ایمنی با لوله کشی منبع آب جداگانه وبهداشتی در نزدیک محلهای خطرناک ضروری است.

9-نصب سیستم اعلام حریق بطور موثری صدمات ناشی از استنشاق حریق را می کاهد.

10-در مواردیکه احتمال تماس پوستی با سیانور است استفاده از لباس ودستکش حفاظتی بدلیل جذب پوستی شدید آن ضروری است.

11-خارج نمودن لباسهای آلوده وشستن سریع پوست با آب فراوان

12-استفاده از عینک ایمنی وحفاظت صورت وچشم به همراه ماسک تنفسی

13-پرهیز از خوردن وآشامیدن،سیگارکشیدن در محل کار وشستن دستها قبل از خوردن غذا

14-استراحت کارگران خارج از محل کار جهت جلوگیری از خستگی بیش از حد در نتیجه بی توجهی به موارد ایمنی توصیه میشود.

15-در کارخانه هایی که سیانید استفاده میشود تدابیر کنترل مهندسی انجام گیرد.

16-کارگران مجهز به تمامی وسایل حفاظت فردی بوده وبه آنها آموزش داده شود که از تماس بین نمکهای سیانید وسایر ترکیبات خودداری نمایند.

17-کمد لباس جداگانه برای تمامی کارگران تهیه شده وبه انها آموزش داده شود که لباسهای کار را به خانه نبرند.

18-جلوگیری از استرس سرمایی وگرمایی در محل کار وایجاد دمای مناسب

19-اگرماده شیمیایی خورده شده باشد اگر بیمار کاملا بیدار بود بطور طبیعی نفس میکشد وانقباض سریع عضلانی ندارند بیمار را وادار به استفراغ کنید.

 

نکات مهم:                                                                                                                                                          

خطرات بهداشتی: فوق العاده سمی بوده و تنفس آن ولو به مدتی كوتاه بسبب بیهوشی و مرگ می شود. حد آستانه مجاز آن pmm۱۰ بوده و در غلظت بالای pmm۱۰۰ از طریق پوست نیز جذب می گردد. علاوه بر استفاده از پوشش ایمنی كامل و ماسك ضدگاز، در صورت تماس باید محل تماس را با آب و صابون شستشو داد.

 

 طریقه اطفاء حریق: از پودرهای شیمایی و CO۲ برای اطفاء حریق آن باید استفاده كرد و به هنگام عملیات از لباس ایمنی كامل و ماسك ضدگاز باید استفاده نمود.

 
طریقه نگهداری و حمل و نقل: در سیلندرهای فلزی و یا به همراه مواد خنثی در داخل ظروف جاسازی شده در جعبه های مخصوص نگهداری و حمل می گردند. ظروف باید در برابر آسیبهای فیزیكی محافظت شده و در داخل ساختمانهای مخصوص نگهداری مواد قابل اشتعال و انفجار انبار گردند. این انبار باید از منابع جرقه دور بوده و مخازن آن نباید بیش از ۹۰ روز یا بیشتر از مدتی كه تولید كننده توصیه نموده در انبار نگهداری شود.

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *